Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 137 reacties

Nederlanders maken aanmerkelijk meer gebruik van mobiel internet dan enkele jaren geleden. Het mobiele-dataverbruik is in een jaar tijd bijna verdrievoudigd. Dit blijkt uit informatie die toezichthouder Opta aan Tweakers.net heeft verstrekt.

Uit de door Opta verzamelde gegevens blijkt dat het dataverbruik van mobiel internet en het sms-gebruik door Nederlanders sinds 2007 enorm is gegroeid. Daar waar de teller tot aan 2007 niet boven de 1PB kwam, blijkt dit in 2008 gestegen tot 1,25PB. Vanaf 2009 lijkt de groei helemaal hard te gaan; via de netwerken van alle Nederlandse providers is vorig jaar 3.726.208,9 gigabyte verstookt, een stijging van 198 procent ten opzichte van 2008. Het is voor het eerst dat deze cijfers bekend worden gemaakt.

Uit de jaarcijfers van KPN, T-Mobile en Vodafone blijkt dat de drie providers eind 2009 samen zo'n 8,1 miljoen klanten met een maandabonnement hebben. Dit komt neer op een gemiddeld dataverbruik van 460MB per abonnement per jaar. In deze berekening zijn de prepaid-klanten bewust buiten beschouwing gelaten, omdat de bijbehorende toestellen zich doorgaans niet goed lenen voor mobiel internet of mail.

Ook het aantal verzonden sms-berichten is in die periode fors gegroeid, zo blijkt uit de Opta-gegevens. In 2009 werden in totaal 8,61 miljard tekstberichten verzonden door de klanten van KPN, T-Mobile en Vodafone. Dit is een stijging van ruim 29 procent ten opzichte van de 6,66 miljard verzonden sms-berichten die in 2008 over de verschillende netwerken werden verstuurd. Uitgaande van twintig miljoen mobiele aansluitingen in Nederland, zou dit betekenen dat er per toestel jaarlijks gemiddeld 430 sms'jes worden verzonden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (137)

Uit de jaarcijfers van KPN, T-Mobile en Vodafone blijkt dat de drie providers eind 2009 samen zo'n 8,1 miljoen klanten met een maandabonnement hebben. Dit komt neer op een gemiddeld dataverbruik van 460MB per abonnement per jaar.

Dit geeft een super vertekend beeld. Ik neem aan dat hier niet 8,1 miljoen klanten met mobiel internet wordt bedoeld. Ik denk eerder dat die 10% zou zijn (aannames!)
Dus dan zou het gemiddeld verbruik voor mobiel internet 4600mb zijn = 383MB per maand. :D

Dit lijkt mij al een realistischer beeld, al vraag ik me af hoeveel % van de totale abbonees werkelijk mobiel internet erbij hebben....
Je hebt helemaal gelijk: niet iedere abonnee gebruikt mobiel internet: ik denk dat het aantal klanten met mobiel internet rond 30 procent ligt, waarmee je ook op een fors hoger getal uitkomt.
Het probleem is dat we het niet zeker weten: het staat niet in een van de jaarcijfers oid, in tegenstelling tot het aantal abonnees. Bovendien heb je als gewone abonnee wl de mogelijkheid om om mobiel internet te gebruiken, en een aantal mensen zal dat wellicht niet op flatfee-basis doen. Ook prepaidbellers, die we dus niet meegenomen hebben.

Je moet ergens vanuit gaan, een soort basis hebben. Volgens de laatste - overigens niet altijd zorgvuldig uitgevoerde - onderzoeken ligt het aantal mobiele internetters in Nederland rond de 2,5 miljoen. Als je daarvan uit gaat, kom je op - uit mijn hoofd - ongeveer 1,5GB per mobiele internetter per jaar :)
Klopt maar het bericht klopt natuurlijk ook gewoon, voor hun is het blijkbaar interessant om het aantal MB per abonnee (ongeacht of die een apart internet abo af neemt, je kan evengoed internetten zonder speciaal abo is alleen wat duurder)...

Maar inderdaad per persoon met internet abo ligt het aandeel velen malen hoger ;)
Ik ben uitgegaan van alle betaalde maandabonnementen. Doorgaans zit aan deze abonnementen een telefoon gekoppeld die in staat is mobiel te internetten of mailen. Uiteraard gebruiken niet al die 8,1 miljoen klanten mobiel internet, daarom heet het een gemiddelde. Het is niet bekend welk percentage van de abonnees mobiel internet (actief) gebruikt.
Dit zal we grotendeels komen door mobieltjes zoals de iPhone die 24/7 online zijn lijkt me. Ik vraag me af hoeveel emailtjes er nou via telefoons gaan.
#Voor iedereen.
Als je een telefoon hebt, waar je mail op leest moet je nu dit lezen.
Ik neem als voorbeeld een Iphone.
Als je mail leest op je Iphone dan moet je weten dat de Iphone mail ophaald om de half min ongeveer. Dit doet de Iphone automatisch. Dit kan je uitschakelen. Maar dit zie je pas als je rekening van je telefoon ziet. Je Iphone gebruikt dus internet zonder dat je het in de gaten hebt.

Wees er dus bewust op dat je snel over je limiet komt als je mail leest op je telefoon. En dan komen de kosten hoger uit dan je eerste denk.

[Reactie gewijzigd door Stefanto op 28 april 2010 10:32]

NB: e-mails worden op iPhone als deze 'standby' staat via 3g opgehaald ipv Wifi. Dit is wel langzamer, maar scheelt accu. Dit alleen natuurlijk als je niet bezig bent op de iPhone.

Deze mails zullen dus wel meewerken aan je data verbruik. Doch worden attachments niet standaard gedownload.

[Reactie gewijzigd door apokalypse op 28 april 2010 10:26]

Dat is vreemd, de iPhone gaat namelijk minder lang mee met internetten via 3G dan via WiFi.

Quote Apple website:


Internetgebruik:
tot 5 uur (3G)
tot 9 uur (Wi-Fi)
Maar wifi gaat uit als je telefoon standby staat... dt scheelt wel batterij.
En hoeveel mensen denk je dat er gaan zitten kutten met wifi, want key en instellen en bla, als ze een 'onbeperkt' 3G abo bij hun iPhone hebben waarmee ze makkelijker, want niks instellen, hun mail op kunnen halen?
Veel, aangezien Wifi significant sneller is. Het invoeren van een key is ook vrij eenvoudig, hoeft ook maar n keer (per netwerk). Daarnaast zou je ook de key kunnen mailen naar jezelf en dan copy / paste je de key.
En het aantal mensen dat de voordelen van WiFi vindt opwegen tegen de moeite van het invoeren van een key, maar niet in staat is om deze key te onthouden en dus liever alsnog via 3G het internet op gaan (want het staat op je mail!) en vervolgens afloggen en opnieuw inloggen, maar dan dit maal via WiFi (als ze tegen deze tijd de key niet alweer zijn vergeten) is...? 8)7
Daar heb je dan wel de laatste iPhone snufjes voor nodig: copy en paste 8)7
ls je mail leest op je Iphone dan moet je weten dat de Iphone mail ophaald om de half min ongeveer. (...) dit zie je pas als je rekening van je telefoon ziet.
iPhone abonnementen hebben onbeperkt dataverkeer. Voor andere smartphones geld natuurlijk ook dat je geen reet aan zo'n ding hebt zonder onbeperkt internet abbo.
En dat als je in het buitenland zit (of per ongeluk roamt vlak bij de grens, kun je de iPhone eigenlijk locken op een bepaald netwerk zodat je niet per ongeuk roamt?) je een gigantische rekening kunt krijgen.

Toen ik pas een E51 had had ik er geen dataabo bij, meestal kon ik wel ergens meeliften op een open access point. :)
gewoon roaming afzetten. niks speciaals.... niks per ongeluk

PS: meeliften via wifi blijft kunnen

[Reactie gewijzigd door bwynants op 28 april 2010 12:20]

Mail word op de iPhone niet elke 30 sec opgehaald om te kijken of er wat nieuws is. Als de servers het ondersteunen wordt er push gebruikt, en is er enkel 'data' als er dus daadwerkelijk iets nieuws is (instant). En de laagste 'fetch' methode (dus zelf kijken of er iets nieuws is) die je in kan stellen is elke 15 minuten.
Wees er dus bewust op dat je snel over je limiet komt als je mail leest op je telefoon. En dan komen de kosten hoger uit dan je eerste denk.
Met name boeiend als je in .be zit gok ik, want bij t-mobile zit onbeperkt internet via de iPhone abo's inbegrepen. Ik krijg alleen een aanvullende rekening omdat ik zoveel SMS naar het buitenland. :)
dit moet je weten voordat je een iphone aanschaft neem ik aan, daarrom neem je ook een onbeperkt internet bundel bij.
Als je mail leest op je Iphone dan moet je weten dat de Iphone mail ophaald om de half min ongeveer.
Onzin. Per 15 minuten is de default, en tegelijk het minimum voor niet-push. En bij push wordt er geen data uitgewisseld tenzij de verbinding verbroken is of er email aangekomen is.
Ik kan op mijn HTC Hero instellen dat email om de 10 minuten (of een ander getal) opgehaald moet worden
Heb snachts mijn internet uit staan en verbruik ongeveer 200 mb per maand(hehe de helft wat de rest in een jaar verbruikt verbruik ik in een maand)
Geef mij maar een push systeem ipv het traditionele pull systeem. Je hebt het instant binnen en je hebt denk ik ook minder bandbreedte gebruik doordat er niet iedere keer een check wordt gedaan of er nog mail klaar staat.
Hoe kan je zien hoeveel je gebruikt? (ik zit bij Hi en ben al 2x over t limiet heengeweest.....)
Bij Hi zelf is er - voor zover ik weet - geen officile manier om te zien hoeveel data je verstookt. Je kunt echter wel prima terecht op je telefoon zelf om te zien wat je verbruikt.

Als je een Android-telefoon hebt kun je bijvoorbeeld de app Network Monitor downloaden. Op Symbian-telefoons kun je volgens mij standaard zien hoeveel data je de afgelopen 30 dagen hebt verbruikt, via het logboek. Voor andere mobiele os'en zullen er ook standaardtooltjes of apps zijn. :)
hehe, zou ik ook wel willen weten.. ik zit ook bij Hi en zit de laatste tijd meestal rond de 10e al over de FUP heen, das meer dan de halft van de maand sloom internet :X
Ik kan op mijn HTC Hero instellen dat email om de 10 minuten (of een ander getal) opgehaald moet worden
Dit is ook mogelijk op de iPhone. Per kwartier, per half uur, per uur en ga zo maar door. De iPhone haalt dus niet standaard vanuit zichzelf mail op hetgeen Stefanto wel zegt.
IK gebruik zelf een Iphone en daar stond om 3min. Zo vaak hoeft het niet. En ja je kan het instellen.

En wel het is wel standaard want ik moest het niet handmatig zeggen dat ik mail wilde ophalen. Hoe het met andere mobiel zit en hoe het is geregeld weet ik niet.

Hierdoor gebruik je gewoon meer MB dan je voor betaal. En als je er overkomt betaal je gewoon meer.

[Reactie gewijzigd door Stefanto op 28 april 2010 11:05]

Krijg je bij een iPhone niet een unlimited-data abonnement? Ik dacht dat dat juist een van de selling points was.
Het 24 uur per dag online zijn genereert niet zo veel data.

Juist met navigeren met online maps, emailverkeer met bijlagen die gepushed worden, youtube filmpjes, apps met beeld en geluid content (uitz. gemist, autoweek etc), zorgen inho voor een toename van dataverkeer.

Dat het aantal SMS'jes ook nog zo stijgt snap ik dan niet zo goed, tegenwoordig kunnen Iphones, blackberry's en Gphones gratis met elkaar pingen (geluidfragmenten, video's en smsjes worden gepushed. (whatsapp bijvoorbeeld).
Ik sms nog veelvuldig met mensen zonder mobiel internet, of een oude telefoon. Zonder 3G bereik op dat moment zou iemand zijn mail ook niet krijgen, terwijl een SMS'je bij normaal bereik gewoon aankomt.
Je kan mail prima zonder 3G bereik ontvangen. Het duurt een paar seconden (max, bij textueel) langer maar het is verder geen probleem :)
3G staat niet gelijk aan mobiel Internet, 3G staat (wat dit betreft) gelijk aan sneller mobiel Internet. Via GSM/GPRS heb je ook Internet.

Als iemand geen mobiel Internet of geen geschikt toestel hebt, tja... dan houd het op.
Ik sms nog veelvuldig met mensen zonder mobiel internet, of een oude telefoon. Zonder 3G bereik op dat moment zou iemand zijn mail ook niet krijgen, terwijl een SMS'je bij normaal bereik gewoon aankomt.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als mijn telefoon geen 3G-bereik heeft schakelt-ie gewoon over naar GPRS :)
DIt klopt joa, ik doe bijvoorbeeld soms 3 uur achter elkaar gestreamed radio luisteren (kwaliteit: 128kbps). En daarna nog mp3's downloaden als ik in de trein zit als ik er eentje moet hebben :P

Op lan's via gsm theteren, oftewel vaker wat drivers downloaden, en toen zaten we op een gegeven moment op 2GB voor 1 maand :P
Ik heb wel een internet radio applicatie (gratis erbij gekregen van Nokia bij de vorige firmware upgrade :) ) maar die doet het via 3G alleen als ik stilsta. Toen ik een leenauto zonder radio meekreeg en het als vervanger van de autoradio wilde gebruiken hikte hij om de paar minuten omdat z'n buffer leeg was. :(

Streaming video (uitzending gemist en zo) doet het via wifi ook sukken stabieler.
Dan doe je toch its verkeerd. Ik stream Arrow Jazz FM van m'n Nokia N900 via MF transmitter naar m'n autoradio.
blackbox, alarmeringen en andere infodiensten zullen ook hun bijdrage leveren.
daarbij denk ik dat meer jongeren eerder een mobieltje krijgen van hun ouders, en we worden ouder.. (zijn weer jaar verder)
procyon
Dat het aantal SMS'jes ook nog zo stijgt snap ik dan niet zo goed, tegenwoordig kunnen Iphones, blackberry's en Gphones gratis met elkaar pingen (geluidfragmenten, video's en smsjes worden gepushed. (whatsapp bijvoorbeeld).
Ik heb al een aantal jaar een iPhone, maar dat soort apps brand ik mij niet aan.
Weet niet waarom eigenlijk, maar doe altijd alles over de sms.

Ik produceer dan ook per maand zo rond de 700 smsjes (Hi Eindeloos bundel)..

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 28 april 2010 11:07]

NOFI, maar waarom koop je dan een iPhone, als je alleen maar aan het sms-sen bent? Dat kan met nagenoeg iedere gsm tegenwoordig, dus je had jezelf dat geld beter kunnen besparen.

EDIT:
Het is duidelijk dat niet alle moderators hier weten wat NOFI betekent, dus hierbij maar even een linkje.

[Reactie gewijzigd door Gepetto op 28 april 2010 15:31]

+/- 1 a 2 per dag gemiddeld, (als ik het over een jaar heen middel),
en das eigenlijk nog heel weinig, maar door gebruik van ovi maps denk ik dat mijn data verbruik toch wel minstens een tienvoudige is van 460mb per jaar.

zowiso vind ik dit raar er zijn genoeg mensen die een gsm abonnement zoals vodafone scherp hebben, en dus vermoedelijk geen dure smartphone hebben, met internet mogelijkheden. - als je zo'n gemiddelde enige waarde wil geven moet je het gemiddelde nemen van alle abbonementen die minimaal 1 a 2 mb per jaar. zodat je zeker weet dat ze internet ook ECHT gebruiken. al was het maar om 1x per week met hun mobiel op nu.nl te lezen (voor een minuutje of 5 a 10)

dan zou het me niets verbazen als het gemiddelde ineens steeg naar zo'n 250mb per maand. (omdat je een heleboel 0mb gebruikers kunt wegstrepen.
Inderdaad ik weet toevallig dat in 2009 2,1 miljoen mensen wel eens gebruik gemaakt hebben van mobiel internet en dan krijg je ineens een heel ander cijfer :) namelijk 1,77GB
Een betere vraag is hoeveel mesen met een abonnement ook daadwerkelijk gebruikmaken van data. In het artikel heeft men het over 8,1 miljoen gebruikers en het lijkt me stug dat deze allemaal data gebruiken.

460mb is ook niet echt veel en als je gaat kijken naar echter gebruikers en niet naar abonnementen dan zal het beeld er ineens heel anders uitzien.

Je hebt het nu over 38 mb per maand. Een paar youtube filmpjes kijken op je moebiel en je bent er al overheen.
Een nog betere vraag is hoeveel van de 8,1 miljoen mensen met een abonnement ook een internetabonnement heeft. Ik vind het een beetje 'oneerlijk' om in de FUP-berekening ook mensen mee te nemen die helemaal geen gebruik maken van data. Ik zou het gemiddelde gebruik willen weten van de mensen die ook daadwerkelijk een data-abonnement hebben omdat ze sowieso data verbruiken.
#Little_captain,
Dit zal we grotendeels komen door mobieltjes zoals de iPhone die 24/7 online zijn lijkt me. Ik vraag me af hoeveel emailtjes er nou via telefoons gaan.
Ik denk het juist niet omdat met een Appel product kan je ook Wifi gebruiken.
dat kunnen de meeste smartphones wel hoor.
Puff, waarom SMSjes sturen als je ook e-mails kan sturen. Volgens mijn telefoon heb ik pas 37 SMSjes gestuurd dit jaar :D
ja, klopt. Bellen via het netwerk en sms'en is ten dode opgeschreven. We kunnen nu al VOiP toepassen, maar dit wordt nog tegen gehouden door de providers. Daarnaast kunnen we gewoon via internet chatten/sms'en, zonder dat het meer kost dan 10 euro in de maand.

Telecomproviders zullen op een andere manier geld moeten gaan verdienen, want zoals het nu gaat is geen lang leven meer beschoren.
VOIP? Dan moeten de mensen met wie ik bel dat ook hebben, wat dus niet het geval is. Momenteel is het voor mij amper interessant, want VOIP naar mobiel is duurder dan mobiel naar mobiel.
En dan vergeet je nog applicaties als Ping en Twitter. Volgens mij zijn dat ook goede en gratis concurrenten voor diensten als SMS :).
Misschien omdat niet iedereen een smartphone heeft en dus dat emailtje niet kan lezen, totdat hij/zij thuis achter de computer zit.
Omdat niet iedereen email tot zijn beschikking heeft op zijn telefoon ;p
En het is soms wel handig om reactie te krijgen voor die mensen bij hun pc in de buurt komen.
Je vergeet dat iedereen met een telefoon of smartphone kan SMSen en lang niet iedereen kan twitteren/mailen/hyven/pingen/gtalken/msnen... Dus nee het bereik van SMS op mobiele telefoons is 100% tot er een alternatief heeft wat die zelffde dekking haalt zal SMS gewoon gebruikt worden...

uiteraard zal ik een gratis alternatief gebruiken waar mogelijk, maar SMSen blijft voorlopig nog wel mogelijk met telefoons :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2010 10:30]

Dat is nog eens een interessant bericht!

De telecomproviders houden vol dat je FUP data mag gebruiken. Dat betekend dat je niet meer dan 10x zoveel mag gebruiken dan de gemiddelde gebruiker. Even een rekensommetje:

460 MB per jaar / 12 = 38,33 * 10 = 383 MB maximaal. Echter Vodafone, HI & KPN hanteren een vaste datalimiet van 250 MB (zie forum van tweakers). Dat is dus pure onzin, als je er ook nog eens vanuit gaat dat het komende jaar de data alleen nog maar zal gaan toenemen!
Dat is idd onzin, zowiezo door de volle HSDPA snelheid aan te bieden maar dan wel gelimiteerd op een x aantal MB's is een beetje zoals de internet providers in Belgie werken.

Bij T-Mobile is het dan wel beter geregeld, een Iphone aansluiting bied 2 MB maar die is echt onbeperkt.
Web 'n walk plus van T-mobile is 1 Mbit/s. Hoe kom jij erbij dat je, specifiek met een iPhone, 16Mbit/s zou halen? :?

Vodafone levert standaard trouwens 3.6Mbit/s, de reden dat ik voor VF ben gegaan in plaats van T-mobile (qua prijs scheelde het niks).
Als je goed leest zie je dat ik zeg dat Tmobile met hun iphone's 2MB levert en niet de volledige snelheid die HSDPA aan kan.

Daarentegen heb je dan geen datalimiet waar VF dat wel heeft.
De volledige snelheid van HDSPA in Nederland is 7,2Mbit. Hoe kan T-Mobile dan 16Mbit (of 2 MB) leveren?

Ofwel: volgens mij moet je even naar het gebruik van de juiste eenheden kijken.
Is er al een BitTorrent client voor de iPhone? :)
Je kan toch niet multitasken dus dat lijkt me super irritant zeg.
"*Voor Eindeloos Online-bundel van Prepay geldt een fair use van 200 MB per maand." Van de abonnementen kan ik niets vinden, maar dit is bijna de helft van de 383MB per maand. Dat is geen fair use policy, dat is gewoon besparen op het netwerk.
Hangt af van de getallen. Misschien is het verbruik bij Hi, vodafone en KPN consumenten abonnementen anders dan bij de blackberry abonnementen of bijvoorbeeld t-mobile. Iets meer onderzoek voor je iets onzin noemt is dus wel handig.

[Reactie gewijzigd door humbug op 28 april 2010 11:18]

Dat probleem van KPN kwam bij mij ook als eerste naar boven. Op basis van dit bericht mogen ze bij KPN dus geen bericht meer sturen als je over de zogenaamde FUP bent gegaan. De max zou namelijk bij 10x de FUP liggen ofzo.

Ben blij dat T-Mobile eerlijker met de FUP om gaat.
Hahaha ik gebruik gemiddeld 2-3GB per maand via me blackberry

Bij Vodafone is tetheren via een BB gratis dus ik denk dat het wel wat hoger uitgaat vallen volgende keer :+
Quote: "Het is volgens de algemene voorwaarden van Vodafone niet toegestaan om je gsm als modem te gebruiken icm een internet abonnement die op basis zijn van de fair use policy (zorgeloos internet blox / totaal)."

tenzij je een ouder abbo hebt met andere voorwaarden dan die er nu zijn (blackberry zorgeloos internet abbo heeft ook een fair use policy zie: http://www.vodafone.nl/pr...nten/blackberry_diensten/ ) is volgens mij thethering ook op een blackberry verboden.

bron: http://forum.vodafone.nl/...one-En-Tethering-t47.html
Volgens jou is het verboden. Volgens Vodafone mag het gewoon.

Dit is geen normale vodafone I-net abo.
Ik heb een BB abonnement -> BIS (anders heb je niks aan een BB!!)

Data verkeer gaat via BB servers.
Op mijn facturen staat letterlijk elke sessie €0,00
Dus ik weet gewoon dat het gratis is en dat ze niks doen.

BB privilege ;)
Ik werd hierop gewezen in het BB forum op GoT

[Reactie gewijzigd door crzyhiphopazn op 28 april 2010 10:56]

DAt het gratis op je factuur staat betekent nog niet dat het volgens de algemene voorwaarden mag. Dat is wat Dante01 aangeeft.

Bij praktisch iedere provider kan je tetheren als je mobiel dat toestaat, dit is praktisch niet te zien voor de providers, ze zouden het kunnen merken aan de grote hoeveelheid data die je verstookt!
Het is voor een provider echt niet moeilijk om te zien of je aan het tetheren bent hoor. Bijvoorbeeld door gewoon te kijken met wat voor browser je aan het internetten bent. Ik durf de wedden dat de safari op mijn iphone een andere 'handtekening' achterlaat dan bijvoorbeeld firefox dat dan op mijn laptopje draait..
Kun je zo testen op sites als watismijnip.nl. Maar in FireFox heb je zo'n handige plugin, user agent switcher, die je als user agent kunt laten meegeven wat je wilt (iPhone zit er standaard als optie in, lijst is zelf uit te breiden). En als je via een encrypted verbinding internet kan de provider al helemaal niks zien.
Maar dat is geen waterdichte garantie. Mijn browser op mijn mobieltje zet ik bijvoorbeeld regelmatig op 'full browser' zodat de websites normaal geladen worden.
Het zal de meeste denk ik ook niet veel uitmaken. Of je wat browst en email ophaalt via de telefoon zelf of via een aan de telefoon verbonden laptop maakt niet veel uit (wel iets met sites die ee kleinere versie aanbieden aan mobiele gebruikers). Als je blu-ray rips gaat binnenhalen via je mobiel ligt dat natuurlijk iets anders...
Ik dacht dat ik zelf niet zo veel gebruikte, maar ik blijk over het afgelopen jaar ruim 4GB per maand te ontvangen/200MB te versturen met m'n iPhone (met alleen wat (push) email, licht browsen en dagelijks een spelletje online pool). Gelukkig geen datalimiet bij Vodafone anders was ik nu de sjaak :)
Nou wees daar maar niet zo zeker van, bij vodafone heb je wel degelijk een FUP!
Als ze na inmiddels 16 maanden nog steeds niet klagen (niet eens een waarschuwing of wat dan ook ooit gehad), dan maak ik me weinig zorgen.
Er zal ongetwijfeld een FUP zijn, maar die is in ieder geval niet zo laag als hier beweerd wordt.

[Reactie gewijzigd door sverzijl op 28 april 2010 10:45]

Tja dan heb je denk/hoop ik geluk, maar heb van meerdere mensen (vrienden maar ook hier op tweakers) mensen die een smsjes hebben ontvangen dat ze meer als de FUP hebben gebruikt, en dat wou nog wel is verschillen per persoon wanneer die de melding kreeg (sommige hebben hun verbruik bijgehouden met speciale programmatjes). Dus het is inderdaad vrij onduidelijk wanneer ze dat precies doen...

Maar het een maat van me wel gelukt om meerdere GB in 1 maand binnen te halen (via tetheren want ze kabel was een paar maandjes niet betaald ;)), hij heeft z4e zelfs gesproken en aangegeven dat het tijdelijk was en door tetheren kwam (situatie uitgelegd), daarna heeft ie nooit meer een waarschuwing gehad. Dat is dan wel weer erg schappelijk!
Ik sluit me aan bij Sverzijl dat Vodafone niet moeilijk doet. Ik verbruik meer als Sverzijl.

Zie mijn reactie op pagina 1:

Volgens jou is het verboden. Volgens Vodafone mag het gewoon.

Dit is geen normale vodafone I-net abo.
Ik heb een BB abonnement -> BIS (anders heb je niks aan een BB!!)

Data verkeer gaat via BB servers.
Op mijn facturen staat letterlijk elke sessie €0,00
Dus ik weet gewoon dat het gratis is en dat ze niks doen.

BB privilege ;)
Ik werd hierop gewezen in het BB forum op GoT
En dan beweert Hi nog dat je meer dan normaal verbruikt zodra je meer dan 25MB per maand gebruikt. Achterlijk lage Fair Use Policy, ze kunnen het beter, Do Not Use Policy noemen.
Dat is niet helemaal waar. Het gemiddelde is wellicht 25 MB (geen idee hoor) maar pas bij overschrijding van 10x het gemiddelde beginnen ze moeilijk te doen. Betekent dus dat je 250MB per maand mag verstoken zonder over de FUP te gaan.
Het gem. ligt zelfs op 38.3MB (jongerenchaos had het uitgerekend)... 10x is dus 383MB wat 133MB meer is als de FUP die toegepast wordt door verschillende providers ;)
Tsja,
Dat is ook achterlijk. toch kiezen vele mensen er toch voor :)
Hoeveel data ge-/verbruikt nu een A-GPS op bijvoorbeeld je mobieltje?

Die dingen trianguleren je positie aan de hand van de omringende zendmasten, maar hoeveel data kost het om van, zeg eens wat, Den Haag naar Maastricht te navigeren met een A-GPS mobieltje van Vodafone?
A-GPS is enkel om de positie van de satalieten door te geven voor een snellere fix, dat is dus enkel om verbinding te maken met de GPS satalieten, een paar kb hooguit denk ik. Het is niet zo dat dat constant doorgestuurd blijft worden.
Idd. Als je eenmaal een fix hebt doet in principe A-GPS niks meer.
De sterke stijging van het aantal SMS berichten verbaast me enigszins. Ik had verwacht dat met de sterke opkomst van mobiel internet, de groei van het SMS verkeer wel zou afzwakken, zeker nu smartphones langzaam doordringen bij de SMS-generatie en gezien de veel lagere kosten van berichten via mobiel internet.

Als je het voor de gein doorrekent, dan kost SMSen in de orde van grootte van honderdduizenden euros per gigabyte (afhankelijk van de gemiddelde SMS-lengte en de prijs per SMS).
Veel van de SMSjes zullen ook berichten tussen apparaten zijn. Moderne gas en elektriciteitsmeters (bij grootverbruikers al jaren in gebruik, bij kleinverbruikers begint t te komen) bijvoorbeeld gebruiken het mobiele datanet voor het versturen van gegevens.
Dus 460MB per jaar gemiddeld, waar een internet abonnement snel zo een 10 euro kost bij diverse providers. 120 euro per jaar voor 460 MB. Leuke prijs per MB.
Grapjas, dit is van alle abonnees ;) Dus ook van mensen die NIET betalen voor internet maar wel abonnee zijn! Van alle internet-abonnees ligt het aantal MB's ook wel in de honderden per maand lijkt me ;) (meerdere GB's per jaar dus)

Ik gebruik zeker 500MB tot 1GB per maand dus dat voor een 10tje is natuurlijk een koopje vind ik zelf :D (1 tot 2 cent per MB :P) en hoe meer ik gebruik hoe goedkoper het wordt (per MB).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 april 2010 11:00]