Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 125 reacties

Nederlanders hebben beduidend meer sms-berichten verstuurd tijdens de jaarwisseling. Dit blijkt uit de statistieken van afgelopen nacht van de drie telecombedrijven. In totaal werden 70 miljoen sms'jes verwerkt.

Zowel KPN als Vodafone lieten een aanmerkelijke groei zien van het aantal verwerkte sms'jes. Zo verwerkte KPN tussen tien uur 's avonds en vier uur 's ochtends in totaal 27,7 miljoen sms-berichten, een stijging van dertien procent ten opzichte van de jaarwisseling een jaar eerder. Bij Vodafone steeg het aantal verstuurde en ontvangen sms'jes in hetzelfde tijdsbestek van 22,1 miljoen naar 25,2 miljoen, een stijging van veertien procent.

"De eerste anderhalf uur van het nieuwe jaar was het uitzonderlijk druk met sms-verkeer", aldus Joost Galema, voorlichter bij Vodafone. "Daarna nam de stroom berichten af en werden de berichten sneller verwerkt. Afgezien van filevorming als gevolg van drukte hebben zich geen problemen en storingen in het netwerk voorgedaan tijdens de jaarwisseling."

Daarentegen daalde het mobiele telefoonverkeer. Bij Vodafone werden tussen tien uur 's avonds en vier uur 's ochtends 6,3 miljoen telefoongesprekken afgehandeld, een lichte daling ten opzichte van de 6,4 miljoen gesprekken vorig jaar. Bij KPN daalde het aantal belminuten in dezelfde tijdsspanne met tien procent naar negen miljoen.

De cijfers van T-Mobile laten vreemd genoeg een daling van het aantal sms'jes zien van 19 miljoen vorig jaar naar 17,5 miljoen deze jaarwisseling, wat neerkomt op een daling van 7,9 procent. Het aantal afgehandelde telefoontjes afgelopen nacht daalde zelfs nog iets sterker van 10 miljoen telefoontjes vorig jaar naar 8 miljoen dit jaar.

"We hebben hiervoor geen aanwijsbare reden. Mogelijk zijn klanten eerder begonnen met sms'en of heeft men meer gebruikgemaakt van sociale netwerken als Twitter en Hyves", aldus Priscilla Tomasoa, persvoorlichter bij T-Mobile. Eerder nog had T-Mobile gerekend op een stijging van het aantal sms'jes tijdens de jaarwisseling.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (125)

Idem in België:

Bron: http://www.deredactie.be/...d/100101_nieuwjaar_Belgie
Ook in ons land is het nieuwe jaar feestelijk ingezet. Op oudejaarsnacht zijn in totaal meer dan 96 miljoen sms'jes verstuurd. Dat is een forse stijging ten opzichte van vorig jaar.

Ook nu weer gaven vele mensen elkaar de beste wensen via sms. De 96 miljoen verstuurde berichtjes zijn een record. Het was zoals steeds vooral druk tussen 23.45 uur en 0.15 uur. Bij Proximus, de grootste operator, werden toen elke minuut 155.000 berichten verwerkt.

De grootste stijging was er bij Mobistar. Daar stuurden klanten 33 miljoen berichtjes, een stijging met 40%. " Via Proximus werden 41 miljoen sms'jes verstuurd (+13%), bij Base 22 miljoen (+ 19%). Volgens de operatoren waren er geen technische problemen. "Alle berichtjes werden tijdig afgeleverd", zegt Patti Verdoodt van Mobistar.
Belangrijk bij dit soort vergelijkingen is, dat er wel appels met appels worden vergeleken.
Nu wil ik best geloven dat er in Belgie meer sms-jes zijn verstuurd, maar ik kon uit jouw link niet opmaken of het aantal sms-jes over dezelfde periode ging als de telling in Nederland.

Even verder zoeken leerde dat de sms-jes in Belgie tussen 31-12 om 20:00uur en 01-01 08:00uur werden geteld.
In Nederland liep de telling tussen 31-12 om 22:00uur en 01-01 04:00 uur.

zie:
http://www.hln.be/hln/nl/...n-sms-jes-verstuurd.dhtml

De stijging was in Belgie in ieder geval wel groter.
maar zoveel smsjes zullen er tussen 4 en 8 niet worden verzonden: de meeste smsjes die je dan nog aankrijgt zijn nog van rond middernacht. En Proximus deed een actie om tussen 8 en 10 's avonds te sms'en in plaats van om middernacht: die opbrengst werd dan naar een goed doel gegeven. Dus eigenlijk hadden die mensen ook rond middernacht gesmst. Dus ik ga ervan uit dat de belgen nog altijd winnen en #1 zijn in SMSjes versturen!
Gefeliciteerd hoor :)
Ik stond gister gewoon met 50 van me vrienden IRL te bieren en vuurwerk af te steken, goedkoper dan 50 sms'je en nog leuker ook :)
SMS'jes stuur je dan ook niet naar je vrienden/kroegmaten, maar naar familie, kennissen, buren (voor zover je zelf of zij niet thuis zijn dan ;)).

Eigen ervaring is overigens dat mijn telefoon gister ook niet meer ophield met piepen. Veel meer dan andere jaren.
Moet wel geweldig veel bier en vuurwerk geweest zijn voor 50cent dan.
(uitgaande van 1000sms'jes voor 10euro zoals bij Vodafone)
Vergeet bovendien ook niet dat bij de telling voor België het inclusief afleverrapporten / ontvangstbewijzen was.
Voor Proximus vertegenwoordigt dit toch +-25% van het totaal (40,8miljoen SMS'sen, waarvan 11miljoen ontvangstbewijzen), vermoedelijk analoog voor Mobistar, Base,...
We beat the Dutch. :+
Wel een enorm verschil
Nederlanders hebben gewoon meer te zeggen. Een belg kan dat al snel in de beperkte ruimte van een sms-je proppen...

Nederlanders bellen dus meer...
Of wij Nederlanders hebben gewoon minder vrienden...
Hmz, waarom is het woord "lulijzer" ook weer iets Nederlands en hoor je het nooit bij de lieftallige zuiderburen :P?
Dat woord hoor je ook in Nederland nauwelijks aan deze (de zuidelijke) kant van de sloot.

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 1 januari 2010 15:39]

Aan de noordelijke kant heb ik het ook nog nooit gehoord. ;-)
waar hoor jij lulijzer dan?
nog nooit van gehoord eerlijk gezegd
en dat betekent.... ?
Telefoon neem ik aan...
Mensen die veel sms'en, hebben juist geen vrienden. Allemaal oppervlakkig nietszeggend sociaal contact.. Kunt beter een wens-taart bakken en aan je vrienden sturen. Ik noem maar iets..
Koninging Beatrix heeft gesproken
Ik kon een glimlach niet meer onderdrukken.
Wat is mij eigenlijk al een lage tijd af vraag is hoeveel berichten er op een 'normale' dag verstuurd worden.
Ik ben al op zoek gegaan naar cijfers van Belgische operatoren maar kan deze niet vinden.

Iemand een idee?

Dit is om de verhouding is te bekijken voor hoeveel capaciteit men nog extra heeft (wel buiten beschouwing gelaten dat er een heel aantal back-upsystemen dan wel buiten werking gesteld werden, voor extra capaciteit).
Wat is mij eigenlijk al een lage tijd af vraag is hoeveel berichten er op een 'normale' dag verstuurd worden.
In Nederland werden in 2005 per dag zo'n 3.8 miljoen SMS-en verstuurd, zie deze site. Het is nu 2010, dus 5 jaar later, en ik denk dat dat aantal nu nog fors hoger gaat liggen.
Ik ben al op zoek gegaan naar cijfers van Belgische operatoren maar kan deze niet vinden.
De gemiddelde Belg stuurde in 2008 3 SMS-en per dag, volgens deze site. Dat is dus 2 jaar geleden, ook dat zal inmiddels dus wel wat hoger liggen.

Ter vergelijk, een gemiddelde Amerikaanse tiener stuurde in mei 2009 80 SMS-jes per dag de deur uit, volgens deze bron. In de VS worden elke dag in totaal 4 miljard SMS-en verstuurd (onderzoek uit oktober 2009, zie deze site.
´´Via Proximus werden 41 miljoen sms'jes verstuurd (+13%) ´´
Damn, dat moet een flink datacenter zijn omdat allemaal te verwerken!
Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt wat dit inhoudt voor de infrastructuur die nodig is om de sms-jes te versturen. Daarover zijn een aantal dingen te zeggen:

Om een telefoongesprek te kunnen voeren is er een verbinding nodig, vroeger was lekker handmatig schakelen van kabeltjes, later werden verbindingen tot stand gebracht en beeindigd op een separate signaalkabel. Dit werkt door middel van een set protocollen (SS7).
Deze signaalkabel kende een onbenutte overcapaciteit(alleen in gebruik tijdens het begin en einde van het gesprek), die overcapaciteit hebben ze ingezet om informatie te kunnen versturen, de SMS.

Om dit vrij geruisloos te kunnen doen moet de SMS overweg kunnen met de protocollen die er op die verbindingen wordt gebruikt, wat tot een grootte leidde van 140bytes. Hierin zit een header en body, de header vertelt waar de SMS vandaan komt en waar die heen moet en dergelijke, de body is de SMS zelf, hiervoor zijn dan nog ongeveer 100 over.

Is echter de telefoonlijn druk want er wordt veel gebeld, dan gaat de signaalkabel ook meer richting zijn max, wat dus de beschikbare capaciteit voor sms-jes verlaagd. En juist op dat moment gaan we veel SMS-jes sturen.

Daarnaast blijft een mast net zolang proberen (met oplopende intervallen) totdat het aangekomen is. Dus als er steeds meer in de wacht komt te staan, loopt de signaalkabel dus steeds sneller vol.

Bedenk daarbij alle tussenstappen in voordat het op de juiste bestemming is, waardoor per SMS in feite veel vaker dan 1 keer informatie verstuurd wordt. En de traffic loopt aardig op, zeker omdat het over een simpel signaalkabeltje moet.
155 000 smsjes per minuut was daarnet op het vtm nieuws. Dus vooraleer die 41 miljoen smsjes allemaal verwerkt zijn.... even rekenen, dan ben je toch al gemakkelijk 4 uur kwijt...
41 miljoen * 100 tekens (als we dat als gemiddelde nemen), is dus 41 miljoen bytes. Oftewel 41 MB. Nounou :O
41 miljoen * 100 = 41 miljoen? 41 miljard zul je bedoelen; oftewel 4 GiB. Maar op zich wel peanuts ja.
Aan inhoud wel, afzender/zender/andere troep wat wordt mee gezonden, zou me niks verbazen als de werkelijk te versturen grootte minstens 2x zo groot is ;)

En daarbij is 1 letter niet 8 bit ;) oftewel 1 byte en niet bit ;)

Zo kom ik al op 64GiB ;)
Snap al die smsjes niet hoor. Eerst krijg je al een kaart voor de kerst en oud en nieuw en dan ook nog een nietszeggend smsje sturen. Heb er gelukkig maar 1 gehad.
Wat is er mis mee om mensen via een SMS de beste wensen over te brengen? Zeker als iemand door omstandigheden niet ter plekke kan zijn is daar toch helemaal niks mis mee?

In het verleden was telefoneren gewoon een ramp rond oud/nieuw (dit jaar liep het bijna perfect), dus dan is een SMS een mooi alternatief.
Wat is er mis mee om mensen via een SMS de beste wensen over te brengen? Zeker als iemand door omstandigheden niet ter plekke kan zijn is daar toch helemaal niks mis mee?
Precies, het laat toch even zien aan die persoon dat je ook op dat moment nog even speciaal aan ze denkt. (hoewel dat met groepsmsjes ' select all ' niet helemaal waar is misschien ).

it's the thought that counts :)
Volledig mee eens, ik heb dit jaar geen enkele SMS verzonden, voor mij is die 'hype' al even voorbij. Zelfs aan (elektronische) kerstkaarten doe ik niet meer echt mee. Mijn vriendin wil nog wel die moeite doen dus ik zet gewoon mijn naam er ook maar onder :P

Uiteindelijk beland al die rommel vroeg of laat toch in de (virtuele) prullenmand. Ik wil nu niet zeggen dat ik een gevoelloos mens ben want sommige kaartjes hou ik echt wel bij (kerstmis, verjaardag ...) maar dan moet er ook echt een emotionele boodschap achter zitten of geschreven in staan. Maar het grootste deel is gewoon dikke rommel, ik heb zelfs al meegemaakt dat ik bijvoorbeeld 2 jaar achter elkaar identiek de zelfde kaart krijg of gewoon de zelfde SMS :)
Mijn idee: als je op afstand zit dan bel je toch gewoon. Of is dat ook al te veel moeite? Bellen is op zich ook al op afstand, maar met SMS 'sen creeer je nog meer afstand tussen verzender en ontvanger.

Zo wordt het, naar mijn idee, net als met kerstkaarten een soort postzegelverzamelen: "die heeft wel gestuurd, die ook, mooi... die ook, maar hee...... die niet......... waarom niet???" Het gaat wat minder om de boodschap, de kwaliteit, en wat meer om de kwantiteit. Maar ja, dit zullen mijn subjectieve waardeoordelen wel zijn.

Het is wel heel opmerkelijk dat tegelijkertijd met het stijgende sms verkeer het mobiele telefoonverkeer daalde. Misschien ligt daar een redenering als de volgende aan ten grondslag: "Ach, zo'n gesprek, zo ingewikkeld, moet ik meteen mijn agenda trekken voor een afspraak, zo'n gedoe, daar heb ik nu geen zin in, ik sms wel, dan kan hij niet zeggen dat ik niet aan hem gedacht heb."

Kunnen we uit het dalende mobiele telefoonverkeer en het stijgende sms verkeer vaststellen dat we gemakzuchtiger, ondieper worden in onze communicatie? Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Daar zijn meer gegevens voor nodig. Zijn er nog alternatieve theorieen te bedenken? Mischien is het een kostenaspect, een telefoongesprek kost snel wat meer dan een SMS, en we zitten blijkbaar in een kredietcrisis. Echter, de daling van telefoongesprekken was kleiner dan de stijging van het aantal SMS'jes. Het kosten argument is daarom denk ik niet zo sterk. Iemand nog andere ideeen?
Maar het grootste deel is gewoon dikke rommel, ik heb zelfs al meegemaakt dat ik bijvoorbeeld 2 jaar achter elkaar identiek de zelfde kaart krijg of gewoon de zelfde SMS
Zou pas echt erg zijn als er ook nog het zelfde jaartal bij stond... :P

(spreek uit ervaring)

[Reactie gewijzigd door Frank__B op 1 januari 2010 15:17]

Ik ook niet, ik bel de mensen persoonlijk. En de rest die me het meest dierbaar zijn ben ik gewoon bij rond de jaarwisseling. Dat is veel leuker als een sms.
ik heb ook maar niet gestuurd.
heb er een paar gehad maar had van te voren al afgesproken.
ja geen smsjes hoor, heeft toch geen zin.
Je kan niet overal tegelijk zijn om mensen persoonlijk een gelukkig nieuwjaar te sturen, dus maar een leuk en origineel smsje! Net zo leuk :)
70 miljoen smsjes.. Dat kan ik moeilijk origineel noemen.
en hoeveel postkaartjes worden er dan wel niet verstuurd? Lekker origineel..... of ecards? emails? .... Juist. Dan is niks nog origineel. Kan je evenzeer voor iemand zijn raam gaan staan en alles hardop roepen. Of hoeveel gekken zouden dat doen? Ook niet meer origineel dus.
maar 1 vriend? :)
dan kan je ook zeggen "waarom kaarten versturen, je kan toch langsgaan". ik vind het wel leuk om ze te versturen en te ontvangen. meestal is het ook weer van "we moeten snel weer afspreken" of "waar ben je nu, dan kom ik ook!"....
en toch blijkt het netwerk dit niet aan te kunnen, hele lange tijd bleven mijn SMS' s in mijn outbox, met de melding dat het verzenden mislukt was. :+ :)
Dat komt omdat SMS nooit als massa dienst is bedacht. De SMS-jes worden samen met de informatie over de gespreksopbouw verstuurd. Dat kanaal heeft zeer weinig bandbreedte en de centrales hebben te weinig verwerkingscapaciteit voor SMS berichtjes. Er is apparatuur die de SMS berichten buiten de centrale om kan routeren. Daarmee gaat het iets beter maar dat lost het bandbreedte probleem nog niet echt op.
Je bedoeld waarschijnlijk dat die apparatuur buiten de SMS-C om routeerd. Al het SMS verkeer gaat ook met SMS Routers via de MSC's. De SMS-C is inderdaad een bottleneck omdat die dingen een bericht eerst opslaan voordat ze worden afgeleverd. Dat dateert nog uit de tijd dat de netwerkdekking veel slechter was, en mensen hun mobiele telefoon uitzetten als ze hem niet gebruikten....
Volgens mij wordt het controlekanaal speciaal voor dit soort evenementen tijdelijk vergroot zodat de capaciteit veel groter is. Nadeel daarvan is dat deze capaciteit (landelijk) niet meer gebruikt kan worden voor spraak.
Dan was je misschien net te laat. Heb ze gisteren om 23.57 verstuurd (Stuk of 15, groeps sms T-Mobile) en gingen allemaal in 1 keer weg. Binnen 10 minuten had ik de eerste 6 terug sms'sjes al :) Lijkt er op dat ze toch het een en andere beter geregeld hadden dan afgelopen jaren.

[Reactie gewijzigd door bonus op 1 januari 2010 13:36]

Idem, met Vodafone. Heb (vanaf 0.30) tot 02.00 geen SMS of gesprek de deur uit gekregen vanwege een bezet netwerk. Gek genoeg kon ik enkele minuten over 2 alles zonder problemen versturen etc. Enkele minuten voor 2 was dit nog steeds niet mogelijk.

Moet wel zeggen dat ik andere jaren ook wel problemen had, maar toch kon ik toen nog voor 01.00 nog wel contact leggen. Dit jaar dus helemaal niet meer. Maargoed, het is geen probleem als de berichten wat later aankomen toch? De meeste mensen spreek ik toch wel weer in het nieuwe jaar, kan ik alsnog de beste wensen overbrengen ;)
Ik heb met opzet maar mijn vriendin gebeld via de landline, omdat ik wist dat er een enorme SMS-file zou ontstaan :)... bovendien ben ik nooit zo'n fan geweest van 1234567890-typen geweest, als ik tekst naar iemand wil sturen heb ik wel MSN, IRC, e-mail of een kaartje.
of een sliderphone met QWERTY/AZERTY toetsenbord? Of een iPhone of iets dergelijks (LG Arena in mijn geval) in landscape modus?
Zouden ze ook uitgezocht hebben hoeveel groeps sms'jes daar bij hebben gezeten. Je kunt tenslotte met een druk heel veel mensen een SMS sturen, veel goedkoper dan een nieuwjaarskaart, die aantallen zullen wel wat gedaald zijn denk ik.
Een groeps-SMS telt toch als één SMS, omdat hij als het ware maar één keer word verstuurd. Het is toch een soort multicast?

Bij mij ging een gesprek voeren makkelijker dan vorige jaren, ik heb slechts één keer een 'niet bereikbaar'-melding gehad, maar de overige gesprekken (stuk of 10 ofzo) kwamen allemaal direct tot stand.

Bij SMS-en was het toch wel minder goed qua aflevertijden dan vorig jaar: 5 SMS-jes verstuurd, één kwam na ongeveer 10 minuten aan, de overigen pas ruim 1 uur later. Hoefde overigens geen enkele retry te doen, ze gingen er wel allemaal netjes in één keer uit.

Dit alles met Hi overigens als provider.
een groeps-SMS betekent gwn dat je gsm automatisch 1 bericht naar alle leden van de groep zendt, als dat 20 leden zijn dan verstuur je in principe 20 berichtjes en betaal je ook 20 SMS'jes.
hij wordt elke keer los verstuurd en moet ook elke keer doorgestuurd worden, dus een groepssms telt als meerdere smsjes denk ik ;)
Bij Proximus wisten ze te zeggen dat ze 155 000 smsjes per minuut aankonden. Als die 41 miljoen smsen dan worden verzonden, dan duurt het inderdaad enkele uren vooraleer alles is aangekomen.
Al mijn sms'jes gingen zo de deur uit, en antwoorden kwamen ook binnen no time terug. Meeste ontvangers/zenders in Groningen, Drenthe, Overijssel ( als ik het goed begrijp zijn de zendmasten de bottleneck, dus dan is dat relevant denk ik ).
veel goedkoper dan een nieuwjaarskaart
Wil je daarmee zeggen dat een sms een nieuwjaarskaart kan vervangen? Dat heeft toch nooit dezelfde charme, kan je niet op de kast zetten ofzo.
Nog nooit van een nieuwjaarskaart gehoord :P Wel een kerstkaart met alvast de beste wensen :)
Ze bestaan toch echt. Ik gebruik ze regelmatig, als ik weer eens een kerstkaart heb vergeten te sturen naar familie leden die kaartjes nog belangrijk vinden.
ehh, geen storingen??

hier lag vodafone er toch echt uit hoor , van half 1 tot een uur of 2 , 8)7
In Rotterdam, met Vodafone, ook vanaf 12 uur tot uur of 2. Kon niet bellen en niet smsen. Mijn smsjes waren gek genoeg pas om 3:48 u uit mn outbox verdwenen.
Tja hier deed vodafone t toch echt. Denk niet dat er noemenswaardige storingen zijn geweest anders had dat echt wel vermeld geweest hoor.

Snap eigenlijk ook niet wat 112 ermee te maken heeft want dat kan je altijd bellen. Dat wordt standaard al goed afgevangen lijkt me en terecht ook.
Idd, hier lag in die periode Vodafone er ook uit.....
capaciteit en storing zijn 2 verschillende dingen.
Er waren geen storingen, maar zoals gewoonlijk met oud en nieuw wel te weinig capaciteit.

Zelfde zie je overigens ook bij grote evenementen altijd. De capaciteit van de masten is op sommige punten te laag.. zoals bv. bij Sensation in de Arena.
Hier in brabant lag Vodafone er ook uit van half 1 tot 2
Sms blijft het ondergeschoven kindje bij de telecomproviders, een normale mast heeft maar 2mbit te beschikking en 112 heeft een reservering hierop , verder gaan voice producten voor sms terwijl ze hier veel meer aan verdienen, dataverkeer heeft een eigen stukje bandbreedte en dus was het makkelijker om te mail en dan te sms`en ,mijn emails kwamen gelijk aan zonder vertragingen. smsjes kwamen pas vanmorgen.
Sms is dan ook niet een real-time protocol, in tegenstelling tot bijvoorbeeld voice.

Geen enkele provider geeft ook garanties. Heb je ooit advertentie gezien met "wij bezorgen gegarandeerd sms'jes binnen 20 seconden"?
zo'n garantie kunnen ze ook niet apart geven, dat zullen ze dan met zijn allen af moeten spreken.
Wel zouden ze kunnen melden dat ze gegarandeerd binnen 20 sec. een sms afleveren bij iemand die bij dezelfde provider zit EN als diegene ook verbinding heeft tussen de zendmast en zijn telefoon :)
Toch kom je er met sms anders veel eerder door. En vwb email die hebben nooit vertraging. En je moet nogal wat emails versturen met zijn allen om een netwerk plat te leggen hoor. Denk dat een telefoonnetwerk eerder plat ligt. Hoewel die ook nogal wat kunnen verwerken dat blijkt wel weer.
Ik kreeg voornamelijk dubbele berichten, record: 8x elke 10 minuten hetzelfde sms'je :-s
Maar een dubbel smsje gehad van een vriend en eentje kwam laat van hem aan.
Voor de rest ging alles vlekkeloos en kreeg ook heel netjes rond 12 uur van veel mensen een sms. Zelf was ik al wat eerder begonnen om eventuele drukte te voorkomen.
Zo krijg je natuurlijk ook een groei in de boeken he, alle smsjes 927x laten bezorgen. Vriendin van me kreeg hetzelfde smsje ook 4x, toen ze iets terugstuurde hield t ineens wel op |:(
My god, minder belgen maar meer SMSjes. Hier werden 96 miljoen SMSjes verstuurd, Mobistar had zelfs een stijging van 40%
Zoals al genoemt was was die telling in belgie over 10 uur lang en de van NL maar 6 uur lang dus 4 uur korter ;) Is niet direct te vergelijken...
Is niet direct te vergelijken...
Omdat je het vraagt.

96 000 000 / 10 414 336 / 10 = 0,92berichten per inwoner per uur
70 000 000 / 16 515 057 / 6 = 0,71berichten per inwoner per uur


Maar zoals je zegt, er is niet over gelijke uren gemeten. Maar dankzij de cijfers van Proximus kan je zien hoe belangrijk die extra 4uur is. Tussen 11.45 en 12.15 zijn daar 4 560 000 van de 41 000 000 berichten verstuurd. Omgerekend zijn 11% van de berichten op 5% van de tijd gemeten.
Bij gebrek aan meer data moeten we nu nog 89% van de berichten evenredig verdelen over de andere 9u30m (terwijl het eigenlijk ook over de andere uren rond middernacht hoger zal gelegen hebben). Dan komen we er op uit dat over die extra 4u 38% van de berichten werden verstuurd.

59 520 000 (62% van het totaal) / 10 414 336 / 6 = 0,95berichten per inwoner per uur
70 000 000 / 16 515 057 / 6 = 0,71berichten per inwoner per uur
Beetje jammer dat je niet kunt tellen ;-) er werd over 12 uur gemeten in belgië en niet over 10...
Leer rekenen: van 20.00 tot 8.00 = 12 uur.
Van 22.00 uur tot 4.00 = 6 uur.

Een verschil van 6 uur minder. Das toch 2 uur meer dan jij zegt....

Das dus een nog groter verschil. Voor de rest heb je gelijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True