Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Telecomwaakhond OPTA heeft sms-aanbieder SD&P een boete van 550.000 euro opgelegd wegens het overtreden van regels rondom sms-abonnementen. SD&P stuurde 1,3 miljoen sms'jes zonder dat de gebruiker daarvoor toestemming gaf.

Daarbij moesten de getroffenen per bericht 1,50 euro betalen voor het ontvangen sms'je. Naast de 1,3 miljoen sms'jes voor aanmelding verstuurde SD&P volgens OPTA ook negen miljoen vervolgberichten zonder de ontvanger daarin de mogelijkheid te bieden om zich af te melden.

SD&P deed zaken onder de namen Yamtalk en MT50 MobileFun. Yamtalk maakt reclame met msn-functionaliteit. De shortcodes waren onder meer 4269 en 9988. Klachten over Yamtalk worden al jaren op diverse fora gepost. Het is onduidelijk of SD&P tegen de boete in beroep gaat.

OPTA heeft sinds enige tijd de mogelijkheid om sms-aanbieders die zich niet aan de wet houden te beboeten. Dat gebeurde al eerder. Zo kregen Artiq Mobile en Blinck International een gezamenlijke boete van 1,19 miljoen euro wegens dezelfde soort overtredingen. Aanbieders van sms-diensten spraken een gedragscode af, maar niet alle bedrijven houden zich daaraan.

Update 14:30: SD&P gaat in beroep tegen de dwangsom.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Het zijn criminele praktijken en daar behoort geen boete bij maar alles winsten inleveren.
Bij een volgende vervolging de cel in.
Het probleem lijkt mij juist dat het geen criminele activiteit is anders zou justitie erbij betrokken raken en die hebben de mogelijkheid van het uitoefenen van de pluk ze wet wel. Opta heeft deze mogelijkheid niet en heeft er voor gekozen deze boete op te leggen en niet alle omzet of winst als boete of terugvordering, aangezien ze zelf al blijkbaar hebben uitgezocht of weten, zwaar vermoeden dat dit geen stand houdt bij de rechter zoals reeds in het artikel op nu.nl vermeld.

Dit neemt niet weg dat dit praktijken zijn die echt niet kunnen in mijn ogen en die van vele anderen.
Je kunt als gedupeerde gewoon via een civiele procedure je geld terug eisen.
die 10-50 euro zijn minder dan de kosten die gemaakt worden....succes zou ik zeggen.

Dan moet je, zoals in Amerika, een class-action doen waar je gewoon met een hele lading mensen in 1x je geld probeert terug te krijgen.
Dat is nou juist het kromme eraan; dat ze het niet crimineel vinden!
Word tijd dat ze sommige wetten eens gaan herzien. Bedrijven die moedwillig
onzin verkopen en daarmee mensen duperen en zichzelf verrijken; moeten ze crimineel bestempelen en aldus strafrechtelijk vervolgbaar. Het is nog niet geen stelen, in de letterlijke zin maar het is niet veel anders dan dat.
dus een reden om per direct (en liefst met terugwerkende kracht) de wet te wijzigen zodat het wel een criminele activiteit wordt om mensen ongevraagd aan te melden voor dure sms-diensten zonder duidelijke uitleg en simpele afmeld methodes.
Half miljoen, peanuts voor een goed draaiende sms dienst..... zucht
Geen boete, maar die directeur zou eigenlijk gewoon achter de tralies moeten.
quote nu:
In totaal gaat het volgens de Opta om 10,4 miljoen betaalde berichten, die SD&P bij elkaar 13,5 miljoen euro opleverden. De Opta streeft er niet naar om dit bedrag terug te vorderen, zegt een woordvoerster desgevraagd. "Dat houdt geen stand bij de rechter."

Dus voor 13,5 miljoen fraude en 550.000 euro boete.

Een boede zou altijd hoger moeten zijn dan wat de omzet ermee was. Dus minstens 13,5 miljoen boete.

Ik bedoel zo wil ik de dienst ook wel opzetten, 13,5 miljoen - 0.5 miljoen is nog altijd 13 miljoen winst.

Zoals ik al eerder zei, het ontvangen van SMSjes moet gewoon altijd gratis worden. Je kan het versturen best duurder maken, dat maakt me niet uit. Maar het ontvangen moet altijd gratis zijn. Tenzij je een soort van collect call sms krijgt je kan dus kiezen of je het sms'je wil ontvangen. Zo niet betaal je niet.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 12 januari 2011 12:07]

Mee eens dat het absurd is.

Maar het is geen 13 miljoen winst natuurlijk, er zijn ook kosten gemaakt (infra, apparatuur, etc. etc.). Maar al is het 3 miljoen winst, dan is het nog absurd.

Maar helaas in Nederland is het zo dat je met veel dingen ongestraft of een lichte straf weg kan komen.
ja... 13 miljoen keer € 0.11 = € 1.43 miljoen euro aan verzendkosten. (waarschijnlijk betalen ze wel minder dan die 11 cent / sms)
Zo werkt dat niet hoor, het sturen van de SMS is 'gratis' voor de verstuurder want de klant betaald. Je krijgt dus uitbetaald door de provider (en vaak zit daar ook nog iemand tussen). Een bericht van 1.50 versturen levert je simpelweg nooit meer dan een euro op! (SMSjes sturen waar de klant niet voor betaald is al haalbaar rond de 3 a 4 cent ipv 11 trouwens)

Dan komen daar nog is de kosten bij van het bedrijf zelf, dus het personeel, de servers, andere dingen. Tevens moet je betalen voor de shortcode per maand dus afhankelijk van hoe lang dit al speeld kunnen die kosten ook oplopen!

Ben het er volledig mee eens dat ze behoorlijk fout bezig zijn, maar mensen lijken hier graag te overdrijven door gewoon een hoop dingen weg te laten en de zogenaamde winst immens te laten lijken ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 januari 2011 12:43]

Een bank beroven vereist ook planning en investering, daar maak je ook kosten mee. Als je dan inbreekt bij een bank en er is een miljoen weg, dan roept iedereen dat er een miljoen weg is, maar niemand heeft het over de kosten die de dief heeft moeten maken voor de overval.

Het komt er nu gewoon op neer dat er 10,3 miljoen x 1,50 is gestolen van mensen die hier helemaal niet om gevraagd hebben. Dat ze daar niet eens de helft van over houden na aftrek van kosten boeit niet, die mensen zijn collectief bestolen. Helaas gaat niemand een rechtzaak aanspannen voor 1,50, dus blijft het erbij. Enige wat overblijft is klagen bij je provider, maar die onderneemt ook lang niet altijd actie.
nee, want de provider krijgt die andere helft van de 1,50
Inderdaad. Moet je een autoradiodief die 500 Euro schade maakt, een radio van 600 Euro steeld en dan verkoopt voor 20 Euro maar een boete geven van 20 Euro omdat dat zijn 'winst' is? Ik dacht het niet.
Vreemd genoeg mag een bankovervaller de buit niet behouden, of tenminste de voorbereidingskosten terug vragen wanneer de buit in beslag wordt genomen.

Als ik het zo bezie, is het grootste verschil dat de overvaller geen belasting betaald, en de spamboer wel.
Ik denk dat een betaal SMS meer kost dan een gewoon SMS, dus zal wel iets duurder zijn neem ik aan, maar verder kost het echt niet veel.
Betaal SMS van 1,50 krijg je ongeveer 70 cent van ex BTW.
Dus dat valt wel tegen.

[Reactie gewijzigd door ronny op 12 januari 2011 12:55]

Daarom ook de boete gelijk aan de omzet, dat is per definitie namelijk ongunstig voor het bedrijf. Niet dergelijke peanuts bedragen.

Wat trouwens nog veel triester is dat de rechter het hier niet mee eens is, mijn conclusie:
rechters staan te ver van de samenleving af.

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 12 januari 2011 13:07]

En de lachende 3de is natuurlijk de provider die op elk betaalde bericht makkelijk ~50 cent pakt (je krijgt onder de euro iig per smsje van 1.50 euro).

De winst is dan ook verre van 13.5 miljoen, wel meer dan het te vergoeden bedrag dus dat is inderdaad erg jammer!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 januari 2011 12:34]

Eigenlijk zouden alle ontvangers zelf ook nog appart een aanklacht moeten indienen.
- diefstal (geld)
- laster
- oneigenlijk gebruik van gemeenschappelijke faciliteiten (o.i.d.)

Dit zou dan tegen zowel het bedrijf als de bedrijfsleiders moeten gedaan worden.
Kortom zoals zo vaak in Nederland.

Misdaad loont. :(
Wel een geforceerd goed draaiende sms dienst, maar ben het zeker met je eens gezien de inkomsten 550000 euro niet veel is. Zoiets moet gewoon kapot.
Ik heb ditzelfde ook gehad.

Het ergste vind ik persoonlijk nog dat de mobile providers gewoon zaken blijven doen met dit soort bedrijven.
En dat de mobile providers niks doen om de ongewilde smsjes te stoppen.

Nadat ik gedreigd had mijn abonnement op te zeggen naar 8 jaar trouwe klant te zijn geweest bij Vodafone kreeg ik kosteloos een nieuw mobiel nummer.
Maar degene die dat nummer uiteindelijk heeft gekregen heeft ook dat ongewilde sms abonnement erbij gekregen.
ik snap nog steeds niet waarom je niet gewoon zulke sms-diensten kunt blokkeren.

Ik kan vrijwel alles via de KPN site. verbruik opvragen, abbo ophogen of verlagen. Verlengen....maar niet aangeven dat ik geen betaalde sms-diensten wil ontvangen.
Daar moet je voor betalen, dat riekt naar oplichterij.
werkt ook niet feilloos.
Ik sta daar aangemeld maar kreeg laatst wel zo'n spam-smsje binnen.

@Arjankoole.

Kost slechts eenmalig 25cent + 1x normale sms kosten
Voor het sturen van de SMS naar 1555 betaal je het normale tarief voor het versturen van een SMS. Nadat je je telefoonnummer hebt ingevoerd en je keuze hebt bevestigd, krijg je een bevestiging per SMS. Dat kost € 0,25 om de kosten te dekken. Verder is het gebruik van het filter gratis.

[Reactie gewijzigd door L1nt op 12 januari 2011 13:29]

En dat de mobile providers niks doen om de ongewilde smsjes te stoppen.
Ze strijken een <x> bedrag op van dat <y> per ontvangen bericht. Waarom denk je dat ze er niet op zitten te wachten om er iets aan te doen, ze verdienen er zelf ook klauwen vol met geld aan.
Daarom zijn ze in mijn ogen ook medeplichtig aan misleiding.

Ze werken zelfs pogingen tegen om te achterhalen wie bedrijf <x> is.

Ik had namelijk gevraagd om de tegenrekening van bedrijf <x> waar hun het geld op over maakten van de desbetreffende sms'je.

Maar daar werd niet aan meegewerkt.
Mobiele providers nemen deze bedrijven dus in bescherming en consumenten komen op de tweede plaats.
Veel te weinig. Op nu.nl staat te lezen:
In totaal gaat het volgens de Opta om 10,4 miljoen betaalde berichten, die SD&P bij elkaar 13,5 miljoen euro opleverden. De Opta streeft er niet naar om dit bedrag terug te vorderen, zegt een woordvoerster desgevraagd. "Dat houdt geen stand bij de rechter."
Dus een half miljoen afpakken als ze 13,5 om hebben gezet met minimale kosten. Ik denk niet dat ze er heel erg wakker van liggen.

Wat dat betreft ben ik wel voor vrij rigoreuze wetten op dat gebied, want op dezelfde manier is de 'pluk ze' wet ook een tandenloze tijger. Het kost veel meer dan het oplevert en de criminelen zijn niet onder de indruk.
snap niet dat het geen stand houd bij de rechter .
ze krijgen een boete omdat ze dus fout bezig zijn .
dus ze zijn officieel fout bezig en het verdiende geld is dus afkomstig van illigale praktijken .
waarom zou het dan geen stand houden bij de rechter om het bedrag trug te vorderen .
het is behoorlijk krom allemaal
ik dacht dat we bijvoorbeeld de plukze wetgeving hadden in Nederland ???
Het lijkt mij dat het ongewenst sturen van betaaldiensten gezien kan worden als diefstal van tegoeden ? Of inderdaad fraude, dacht dat met de plukze ze wel geplukt kunnen worden.
Hoop eigenlijk ook dat voor dit soort bedrijven de wet aangepast wordt zodat directeuren ook gewoon in de cel geflikkert kunnen worden, ongeacht of ze het wisten of niet (dan zorgt een directeur wel dat dit niet kan in zijn bedrijf)
Als de rechter er niets mee kan omdat er een maas in de wet zit dan moet die maas eruit.
Maw moeten al die mensen die getilt zijn protesteren bij het parlament zodat die wet aangepast kan worden.
Eigenlijk staat hier precies het zelfde want iedereen 10 berichten sturen *1,50 *1,3miljoen = 19,5 miljoen... Dus eigenlijk moet het op nu.nl ook iets meer zijn, of mijn berekening klopt niet ;)
Ik bedoel dat de boete te weinig is. Of het nou 5miljoen of 10miljoen is, inleveren die handel. Het is door oplichting verkregen, dus ben je het kwijt, basta. Nu lachen ze zich rot en doen ze het ng een keer.

Pas als er draconische straffen komen, passen ze wel op. Ik ben de laatste die meteen 'zwaarder straffen' roept, maar dat komt omdat bij de huis-tuin-en-keuken criminaliteit gevangenis helemaal niet helpt. Maar dit soort witteboordencriminelen kn je alleen maar pakken met flinke geldboetes. Nu weet iedereen dat je misschien een half miljoen mag inleveren...nounou...daar ga ik wakker van liggen.

Hoe zet je zo'n dienst op eigenlijk....?
Dat ze gewoon een compleet verbod leggen op smsjes die geld kosten om te ontvangen... Snap dat hele systeem niet...
Is geen oplossing, er zijn genoeg SMS diensten te noemen die wel legitiem zijn en het geld waard om voor te betalen. Juist het betalen van ontvangen SMS versimpeld een hoop zaken. Anders moet je eerst een abo afsluiten, bankrekeningen koppelen of tegoed kopen, en dan een SMS laten sturen.

Legitieme SMS'jes zijn dingen als opvragen van een huizenprijs, autoprijs, weerbericht, files, etc. Dat zijn zaken die je eenmalig (of op zeer geringe basis) opvraagt en waarbij het gewoon helder is dat je 1 of 2 betaalde SMSjes terugkrijgt die je bedrag X kosten.
Legitieme SMS'jes zijn dingen als opvragen van een huizenprijs, autoprijs, weerbericht, files, etc. Dat zijn zaken die je eenmalig (of op zeer geringe basis) opvraagt en waarbij het gewoon helder is dat je 1 of 2 betaalde SMSjes terugkrijgt die je bedrag X kosten.
Die informatie kun je ook via Internet opvragen. Een indicatie staat meestal wel op de site van het kadaster. Wil je het precies hebben, dan kun je het daar ook bestellen via iDeal.

Volgens mij halen de andere bedrijven die dit via SMS aanbieden deze informatie gewoon bij het kadaster op en laten je er vervolgens extra voor betalen. (Ja, ok, daar krijg je 'service' voor). Het enige dat deze bedrijven netter doen is dat ze het bij 1 a 2 berichten laten, die je eventueel ook ongewild zou kunnen ontvangen, terwijl Yamtalk er hun business van gemaakt heeft.

Het gaat er mij vooral om dat het principe van SMSjes ontvangen tegen betaling gewoon niet goed is. Het vraagt om fraude. Het is vergelijkbaar met de 'eenmalige machtiging'. Dat het heel handig is doet eigenlijk niet ter zake. Het is fundamenteel fraudegevoelig.
Ah, en hoe doe je dat dan zonder smartphone of zonder internet op je smartphone als je naast een auto/voor een huis staat? Ofwel, er is wel degelijk een legitieme markt voor. En als er duidelijk is dat je 2 SMSjes van 0,75 cent krijgt, en dat is ook wat je krijgt dan lijkt het me heel normaal.

Alles kan je tegenwoordig op internet opzoeken. Dienstverlening is juist een van de mooiste dingen die er bestaat, je betaald een klein bedrag (bijvoorbeeld 1,50 voor prijsinformatie van een huis) en de SMS provider zoekt dit op en verteld jouw exact wat je wil weten. Is het je geen 1,50 waard, dan vraag je het niet aan.

Het fraudegevoelige slaat nergens op, in dit geval moet je in een kluis onder de grond gaan wonen en nooit meer naar buiten komen en niets van buiten naar binnen laten. Je kan dan alles wel frauduleus maken, van een eenmalige machtiging tot een automatische incasso tot een contante betaling. Ik kan ook met vals geld betalen namelijk, dus is dat ook heel fraudegevoelig.

Het probleem is dat bedrijven/mensen die frauduleuze handelingen uitvoeren hier betrekkelijk eenvoudig mee wegkomen. Voor elk gesloten bedrijf komen er 10 terug (net als Torrent sites). Als je serieuze sancties oplegt, dan creer je een preventieve werking, die er voor een deel voor zal zorgen dat het minder wordt. Verbieden helpt niet.

Daar zijn talloze voorbeelden van te noemen, kijk maar eens naar het alcoholbeleid in diverse landen, drugsbeleid, rookbeleid, etc. etc. Daarin zie je in alles dat verbieden nooit de oplossing is.
Precies, voor die legitieme diensten is het juist heel goed mogelijk om de aanvrager te laten betalen, niet de ontvanger. Jij vraagt iets aan (kentekeninformatie, huizenprijs etc) en DAT sms'je kost dan 1,50. Vervolgens ontvang je de informatie in een sms-je dat geen geld kost.
snapt de OPTA het dan niet??

bedrijf stuurt 1.3 miljoen smsjes a 1.50 per stuk. Dat zijn inkomsten van 1.95 miljoen.
En die 9miljoen vervolg berichten is al bijna 14miljoen.

Daar gaat vervolgens 0.55 miljoen vanaf voor de boete

Laten we de operationele kosten erg hoog inschatten op 1 miljoen....

Dan houden ze 13.9 miljoen over.......Nee na zo'n boete zou ik er ook gelijk mee ophouden :X
Het probleem is dat de OPTA gelimiteerd is in de boetes die ze uit kunnen delen. Ze kunnen niet zomaar ongelimiteerd boetes uitdelen. Daarvoor zouden ze naar de rechter moeten.
Dat zou in het maatschappelijk belang zijn, dus inderdaad naar de rechter om hele illegaal verkregen winst + de boete af te kunnen romen.
Ligt de werkelijke winst niet lager dan het aantal smsjes x 1,50? Ik neem aan dat dit bedrijf niet de volledige 1,50 ontvangt, maar dat een deel bij de mobiele providers blijft hangen voor gemaakte kosten ofzo. Weet iemand hoe dat zit?
klopt 50% gaat zoiezo naar de provider een ander gedeelte naar dieverse affiliates die de acties uitzetten.
even rekenen hoor.. maar als ze 1,3 miljoen smsjes sturen en al die mensen moesten gedwongen 1,50 betalen.. hebben ze dus een krappe 2 miljoen verdient.. en dan krijgen ze 550.000 euro boete... dus hebben ze nog 1,5 miljoen winst??..

en dan ook nog die 9 miljoen vervolg berichten.. dus ze hebben een slordige 10 a 15 miljoen winst?...


huh?

ik ga ook een sms boer bedrijf beginnen en mensen onnodig spammen voor 2 euro per sms.. hoppa..
Ik maak toch wel bezwaar tegen het gebruik van het woord 'boer' in de titel. Als Arnoud Wokke de praktijken van Yamtalk graag negatief wil afschilderen, laat hij dan het woord 'sms-bedrieger' of zo gebruiken. Boeren hebben gewoon een eerzaam beroep.

(NB. Ik ben zelf geen boer)

@ hieronder: Okee, dank voor de reacties, waarschijnlijk lees ik idd. iets wat er niet staat. Zelf kende ik de term niet en het viel me op dat hij alleen in de kop is gebruikt, vandaar. Misschien alleen gebruikt om de kop kort te houden.

[Reactie gewijzigd door torp op 12 januari 2011 13:36]

Volgens mij zie je in 'boer' een negatieve connotatie die er niet is. Een kabelbedrijf kun je makkelijk een "kabelboer" noemen, en een bedrijf dat chips maakt een "chipbakker", zonder dat je het bedrijf negatief afschildert.
SMS-Boer is een veel gebruikte verzamelnaam voor aanbieders van SMS diensten. Het maakt niet uit of het legitiem of niet legitiem is, als je die diensten aanbiedt, heet je een SMS-boer.

Ik zie geen negatieve context met het woord 'boer'.
Ik mag hopen dat dan ook alle mensen hun geld hebben teruggekregen, of dat de winsten minstenq verbeurd verklaard zijn, anders blijft dit nog altijd rendabel...
Een snelle rekensom leert dat 1,3miljoen * 1,50 = 1,95 miljoen euro omzet. Denk niet dat er veel mensen in dienst zijn bij dit bedrijf, dus de boete is eigenlijk maar laag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True