Overstapkosten Hi zijn mogelijk nog niet transparant genoeg

Hi heeft onlangs deels een einde gemaakt aan een verborgen kostenstructuur, die overstappers met nummerbehoud ongewild honderden euro's kon kosten. Desondanks handelt de provider mogelijk niet helemaal volgens de regels.

Wie klant wil worden bij Hi en zijn oude nummer mee wil nemen, krijgt totdat het nummer succesvol is overgezet een tijdelijk '0 euro'-abonnement. Bij dat tijdelijke abonnement worden alle diensten die worden gebruikt volgens het buitenbundeltarief verrekend. Bovendien zijn eventuele voordeelbundels niet geldig, waardoor klanten met een databundel bijvoorbeeld 2,50 per MB betalen voor dataverkeer.

Sinds eind november geldt er bij het '0 euro'-abonnement voor dataverkeer een cap van 10 euro, waardoor de kosten van iemands dataverbruik nooit boven dat bedrag zullen uitstijgen. Dat geldt echter niet voor sms- en andere voordeelbundels. Bovendien is het maar de vraag of KPN nu geheel volgens de regels handelt: klanten lijken niet op de hoogte van de verborgen kostenstructuur.

Wie online bestelt, wordt waarschijnlijk niet goed genoeg geïnformeerd over het '0 euro'-abonnement. Een uitleg zit verstopt achter een 'vraagteken'-button. Wordt die niet aangeklikt, dan worden gebruikers niet gewaarschuwd. "Hi geeft je een tijdelijk abonnement waar je niet om hebt gevraagd. Dat moet duidelijk zijn aangegeven", stelt internetjurist Paul Pols desgevraagd tegenover Tweakers.net. "Het is niet de bedoeling dat dat wordt weggestopt in de voorwaarden. Een vraagteken is niet duidelijk genoeg, daar klikken internetters alleen op als ze niet weten wat ze ergens moeten invullen."

In het contract met een gebruiker staat dat er een tijdelijk abonnement wordt afgesloten, maar het probleem daarbij is dat nergens tarieven zijn aangegeven, stelt Pols. "Je weet dus niet welke prijzen je gaat betalen met dat tijdelijke abonnement."

Eén van gebruikers die niets wist van de extra kosten als gevolg van het '0 euro'-abonnement, is Lisa Niehoff. Op 9 september van dit jaar, voordat de 10 euro-cap werd ingevoerd, bestelde zij bij KPN-dochter Hi een Samsung Galaxy S met een telefoonabonnement van twee jaar en een Eindeloos Online-databundel. Op dat moment liep haar oude abonnement bij T-Mobile nog, maar toen ze haar telefoon op 11 september ontving, besloot ze deze te gebruiken met haar nieuwe simkaart, schrijft ze op haar weblog. Op het contract met Hi stond immers een ingangsdatum van 11 september en ze kreeg van Hi een tijdelijk telefoonnummer, dat ze kon gebruiken totdat haar nummer was overgezet.

"Als ik had geweten dat alles wat ik verbruikte volgens het buitenbundeltarief werd verrekend, had ik mijn abonnement wel later laten ingaan", zegt Niehoff tegen Tweakers.net. Het '0 euro'-abonnement stond wel vermeld in het contract, maar daar heeft ze overheen gelezen. Ze zegt het niet in de voorwaarden te hebben kunnen vinden: "Daarin staat dat een abonnement direct ingaat, tenzij er met de klant anders is afgesproken. Er is met mij niets afgesproken."

Niehoff kreeg na één maand een factuur van circa 400 euro, gevolgd door een tweede factuur van ongeveer 680 euro en een derde van rond de 60 euro. Het overgrote deel hiervan had betrekking op verbruikt tegoed in september en kwam voor rekening van mobiel internet. Waar Niehoff normaliter 10 euro zou betalen voor haar databundel, moest ze nu meer dan duizend euro afgeven. Ze werd na een betalingsachterstand afgesloten door de provider en belt nu via een prepaid-simkaart.

Pogingen om contact te krijgen met Hi waren weinig succesvol. Na een klacht bij de Geschillencommissie Telecommunicatie kreeg Niehoff dinsdag per post een schikkingsvoorstel: Hi biedt aan om 965 euro van de 1171 euro te vergoeden. Volgens Hi was alles de schuld van Niehoff, omdat ze had moeten weten van het tijdelijke abonnement, maar komt het bedrijf haar uit 'coulance' tegemoet.

Opta

Volgens telecomwaakhond OPTA is de constructie van Hi twijfelachtig. "Je hoort de belangrijkste prijscomponenten van een product aan te geven", zegt woordvoerster Cynthia Heijne. "In principe mag je wel tijdelijk hogere kosten heffen, maar dat moet duidelijk aangegeven zijn. En nummerportering mag nooit langer dan tien dagen duren. Als het de schuld is van de nieuwe provider dat dat langer duurt, is die ervoor verantwoordelijk."

Bij Aart van Malenstein duurde het een stuk langer dan tien dagen. In augustus 2009 bestelde hij een abonnement via GSMWeb. "Door een interne fout bij Hi ging nummerportering fout", vertelt Van Malenstein. Pas na drie maanden ging hij over op een 'echt' Hi-abonnement; in de periode daarvoor verstookte hij 1200 euro aan een '0 euro'-abonnement.

Van Malenstein kwam er na eigen zeggen pas na tweeënhalve maand achter dat er zulke hoge bedragen werden afgeschreven: "Ik had mijn administratie niet echt op orde", verontschuldigt hij zich. Ook bij Van Malenstein ging het grotendeels om hoge kosten door internetgebruik. Bij Hi kreeg hij geen gehoor; hem werd verteld dat 'er niets voor hem kon worden gedaan'. Hij was niet op de hoogte van het bestaan van een geschillencommissie. Hoewel de provider er verantwoordelijk voor was dat nummerportering langer duurde, heeft Van Malenstein zijn geld nooit teruggezien.

Verhalen van andere getroffenen zijn niet moeilijk te vinden; op diverse fora klagen gebruikers over de hoge tarieven. In een reactie stelt Hi-woordvoerder Liselore Stuut geen uitspraken te willen doen over individuele klanten. Stuut wil echter ook niet aangeven hoe de provider de problemen van klanten in het algemeen gaat oplossen. "Als individuele gebruikers problemen hebben, kunnen ze zich melden", zegt Stuut. Het is niet bekend hoeveel klanten zijn benadeeld.

OPTA-woordvoerder Heijne raadt Hi-abonnees met vergelijkbare problemen aan om naar de Geschillencommissie Telecommunicatie te stappen en een klacht in te dienen bij ConsuWijzer. Als via die website voldoende klachten binnenkomen, kan de OPTA een onderzoek beginnen, stelt Heijne. De Consumentenbond heeft laten te weten de zaak te zullen bekijken, maar wil geen beloftes doen.

Door Joost Schellevis

Redacteur

21-12-2010 • 19:57

111 Linkedin

Lees meer

Reacties (111)

111
108
67
2
0
10
Wijzig sortering
Ik heb ditzelfde gelazer gehad, torenhoge facturen... Ik heb een aangetekende brief aan "de directie" gestuurd en toen werd het opgelost. Mocht je in dezelfde situatie zitten dan kan ik je wel hebben aan een find & replace templatje.
Als je hebt, graag.
Ik ben zelf hier ook slachtoffer van, dan wel bij KPN. Ik heb inmiddels 2 maanden op rij hoge facturen gekregen, 120 en 140 euro en het nummerbehoud wil niet lukken.
Ook mij werd nergens duidelijk gemaakt dat ik een 0-minuten abonnement heb tot ik een factuur kreeg en ze opbelde.
Titel zou dus gerust veranderd kunnen worden in "Overstapkosten Hi/KPN zijn mogelijk niet transparant genoeg"
Een heel verhaal, maar uiteindelijk is dit de belangrijkste zin:
Het '0 euro'-abonnement stond wel vermeld in het contract, maar daar heeft ze overheen gelezen
Niet netjes van Hi, maar wellicht moeten consumenten ook eens een beetje beter gaan kijken wat ze tekenen. Het stond nota bene gewoon letterlijk vermeld voordat ze er mee akkoord ging.
En de zin daarna dan:
Ze zegt het niet in de voorwaarden te hebben kunnen vinden: "Daarin staat dat een abonnement direct ingaat, tenzij er met de klant anders is afgesproken. Er is met mij niets afgesproken."
Dat strookt natuurlijk ook niet. Juridisch zal Hi wel redelijk ingedekt zitten in dit geval, maar het is op het randje.
Volgens mij staat in de overeenkomsten van nummerbehoud dat je abonnement pas in gaat zodra de nummerovername voltooid is...
ja en er is ook een bepaalde datum waarna dat ingaat. die kan je zelf aangeven of hij wordt automatisch aangemaakt op basis van je oude abbo gegevens. dit meisje heeft het abbonement ook pas na die datum ingebruik genomen en daar zou ze voor moeten betalen?
Als jij dat ziet staan, weet jij dan wat dat voor consequenties kan hebben?
Combineer dat met de cap van 10 euro voor bellen in dat soort situaties, dan is het toch wel heel vreemd dat er niet een dergelijke cap zit op de andere diensten.
Punt blijft wel dat Hi een dienst leverd waar NIEMAND op zit te wachten. Niemand wil rekeningen van 600e ontvangen tenzij ze daar expliciet mee akkoord zijn gegaan. Dat betekend imho dus dat het groot vermeld wordt op de eerste pagina van het contract en/of bij de aanbieding. Nu is het gewoon slinkse onzin en gaat het niet verder dan klantje naaien.
klantje naaien.
Dat is het precies. Die persoon had waarschijnelijk niet meer dan 1GB aan dataverkeer verstookt. Als ik dat verbruik kost het me een tientje per maand en voor die persoon toevallig 600 euro. Dat is toch belachelijk!! Dit is ronduit iemand uitbuiten en zwendel! Dat dat nog anno 2010 door de regering wordt gedoogd is echt onbegrijpelijk!
contracten lezen is ook een kunst, het staat er letterlijk in wat de kosten zijn. Als er iets is wat ik goed lees zijn het wel contracten en dan voornamelijk van de telefoon providers. Het is nu eenmaal bekend dat je aan alle kanten genaaid wordt.
Die contracten worden zo opgesteld dat het totaal onrealistisch is om te verwachten dat een normaal mens ze leest. Ik heb net een iPad in gebruik genomen en dat ding komt met een EULA van 38 pagina's die je allemaal wordt geacht te lezen voor je het ding gaat gebruiken. Daarbij zijn veel mensen niet eens in staat om echt te begrijpen wat er in zo'n tekst staat, daarvoor is het taalgebruik veel te lastig.
Anoniem: 81936
@PWM21 december 2010 20:30
Vuige praktijken van Hi die wat mij betreft hard aangepakt mogen worden. Ja, het zal wel ergens in kleine lettertjes staan maar waarom? Om mensen die de kleine lettertjes niet lezen of begrijpen eens goed te pakken? Deze bedragen staan in geen verhouding tot de kosten die door Hi gemaakt worden.

Ik erger me kapot aan allerlei gebruikers-overeenkomsten die onnodig gecompliceerd en lijvig zijn.
Anoniem: 140398
@PWM21 december 2010 20:08
niet netjes? Ik noem het diefstal. Ik zou gewoon naar de politie gaan om de verkoper aan te geven.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 140398 op 21 december 2010 20:09]

niet netjes? Ik noem het diefstal. Ik zou gewoon naar de politie gaan om de verkoper aan te geven.
Jij noemt het diefstal, ik noem het dom van de gebruiker.
In ben onlangs ook op Hi over gegaan en zat met hetzelfde, ik heb er niet overheen gelezen en heb gewoon mijn oude sim gebruikt tot het nummer geporteerd was.
Moeilijk hoor, lezen en je eigen verantwoordelijkheid nemen.
Het klopt zonder meer wat je zegt, mensen moeten niet zomaar alles gaan tekenen.
Maar toch, dat je bij afsluiten van een abonnement na de ingangsdatum ineens op een soort 0-contract zit, is niet logisch, en ook zeker niet netjes om zoiets weg te moffelen in een -zoals iedereen weet- lang, ambtelijk geschreven stuk.

Als ik per 1 januari een Hi 30 abonnement afsluit, wil ik dat ook hebben per 1 januari, en niet via wat regel omwegen wegens nummerbehoud me met een 0-contract opzadelen, dat is gewoon niet fraai....druk ik me voorzichtig uit ;)
Stel jouw oude contract bij provider X loopt nog 4 maanden dan betaal jij dus 4 maanden dubbele abonnementskosten... oh nee, wacht, dat wil je ook niet...
Hi kan het toch veel duidelijker uitleggen naar een klant. Stel ik neem morgen een nieuwe telefoon met 2 jaar hi abbonement. Mijn huidige contract loopt door tot 1 maart. Dan kan Hi mij toch een contract aanbieden van 1 maart 2011 tot 1 maart 2013? En expliciet aangeven dat de simkaart tussen 23 december 2010 en 1 maart 2011 als prepaidkaart zonder enige bundel wordt gezien?

In plaats van in kleine letters in de algemene voorwaarden (die niemand leest) gewoon duidelijk aan het begin. Contractduur van x tot y. Zo moeilijk is dat niet.
Dan haal je dat andere abbo 4 maanden later, zo moeilijk is het niet. Dan maar 4 maanden langer wachten op die "gratis" telefoon.
dat is gewoon onzin. tot die tijd kan je dus nog gewoon bellen met je oude abbo. je overgangsdatum kan je daar gewoon op afstemmen. je kan natuurlijk ook vier maanden later pas een abbo afsluiten.
Zoals die boven me al zegt, dan zit je met dubbele abonnementskosten. Meestal kan je zefls met nummerbehoud kiezen om je abo wel meteen in te laten gaan, maar is het 0 euro abo de standaard.


Daarnaast is dit volgens mij al jaren zo, je nieuwe abonnement gaat pas in zodra de oude is afgelopen en de nummeroverdacht compleet is. Iedereen weet ondertussen toch wel dat ze hun 0 euro abonnement niet moeten gebruiken?

Binnen 30sec op de Hi site gevonden, wat al jaren op precies dezelfde plek staat bij "voorwaarden nummerbehoud":
Zolang je huidige nummer nog actief is, krijg je tijdelijk een extra nummer waarvoor je geen abonnementsgeld betaalt (het zogenaamde Nummerbehoud € 0,- Abonnement). Je betaalt alleen het buitenbundel tarief voor het gebruik: voor het bellen, sms'en en het gebruik van data. Het € 0,- abonnement is geldig totdat je oude nummer overkomt van je oude aanbieder.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 december 2010 00:05]

Iedereen weet ondertussen toch wel dat ze hun 0 euro abonnement niet moeten gebruiken?
Bron?
Sorry hoor, maar wat een flauwekul. Ik heb er bijvoorbeeld nog nooit van gehoord.
Ik heb een tijd terug een abonnement afgesloten en bij het "simpakket" zat uitleg over het 0 euro abbonnement. Begeleide brief stond het er ook duidelijk in. En dat was voor de zomer. Begrijp best dat je ergens overheen kan lezen, maar het stond er erg duidelijk bij. Dat er niks over kosten staat is inderdaad twijfelachtig, maar HI geeft wel duidelijk aan dat het niet je normale abonnement is en er hogere kosten worden gerekend.

Volgens mij stond er wel in dat je op hi.nl of de klantenservice moest bellen voor meer info. Toen ik dat deed melde de "aardige mevrouw" van de klantenservice meteen dat ik "buitenbundel" belde en dat ik beter met een andere telefoon kon terugbellen.

Nogmaals repte ze niet over de kosten en ik moest op hi.nl kijken ;) Dus ja, ze geven het duidelijk aan, maar nee ze moffelen de kosten goed weg.. Is dat niet bij alles tegenwoordig?

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 22 december 2010 08:32]

Dus ja, ze geven het duidelijk aan, maar nee ze moffelen de kosten goed weg.. Is dat niet bij alles tegenwoordig?
En daarom moet men het maar klakkeloos accepteren? Dacht het niet.
Iedereen die bij mij een contract voor Hi/KPN/MTV aangaat krijgt dit te horen. Bestel je via internet dan is het je eigen pakkie 'an, dan speel je immers je eigen adviseur.
Dat er nog mensen bij de "zwendelclub" klant willen worden.
KPN word er zo ongeveer om de paar maanden "doorgetrokken."
Onbegrijpelijk.
In principe heb je gelijk maar waar staan de tarieven van het 0 euro abbo en als er in de brief wederom staat da je abbo is ingegaan maar niet je o euro abbo dan mag je aannemen dat het om je normale contract gaat en niet het tijdelijke 0 euro.

Vergelijk het met de oplichtingspraktijken van onbepert internet om dat in de voorwaarden fair use, het tegendeel te stellen.

Er zou gewoon een wet moeten komen die dit soort praktijken verbied. Een rechter zou een telecom operator die bewust dit soort praktijken hanteerd het dubble moeten laten terugbetalen van wat ze via die grijzen onduidelijke voorwaarden in rekening gebracht hebben.

De opta die staat er weer bij en de boetes die er dan uitkomen zijn een lachertje. De consumentenbond, eens kijken wat die gaan doen, praten praten praten. Laat ze gewoon eens wat rechtzaken voeren voor gedupeerden.

Daarnaast moet een rechter kpn/hi verplichten openheid te geven over alle 0 euro contracten en gedurpeerden die het nog niet weten hun geld terug betalen.

Ach ik weet nu precies waarom ik niet bij kpn, tmobile of dat soort andere bedrijfjes zit.
Grappig is ook nog dat wil je met kpn zken doen ze maar liefst pas na 60 of 90 dagen willen betalen. Zelf meegemaakt en gezengd zoek maar een ander bedrijf. Ondertussen naiien ze hun klanten wel een oor aan.

Youp ga lekker door met dit soort bedrijven aanpakken.
Alle providers spelen daar altijd een ziek spelletje mee, dan zetten ze er * bij en dan geld de aanbieding ineens maar 6 maanden en de andere maanden is het 2 of 3x zo duur
al die abonnementen zijn zo onduidelijk bij alle providers
Het zou mogelijk moeten zijn om je kosten direct zichtbaar te maken op de gsm.
Dit is niet de eerste en laatste keer dat er geklaagd wordt over hoge rekeningen, vooral als het gaat om buitenland. Het komt er dan op neer dat de consument bepaalde kennis mist. Het zou makkelijk zijn om bij elke handeling (bellen/sms/data) weer te geven hoeveel geld de gebruiker kwijt is.
Anoniem: 314471
@Nas T22 december 2010 14:12
Het zou mogelijk moeten zijn om je kosten direct zichtbaar te maken op de gsm.
Dat zal lastiger zijn dan je op het eerste oog vermoed. Het probleem zit hem erin dat de provider nauwelijks live informatie kan verstrekken. Een belangrijke oorzaak is dat de verbruiksdata versnipperd is over alle toegangspunten. Maak bijvoorbeeld een rit van Amsterdam naar Enschede over de A1. Op dit traject passeer je talloze cells, steeds zal je mobiel overschakelen naar de volgende. Alle verbruiksdata die hieruit voortvloeit wordt verzameld in het billingsysteem van je provider.
Mast A 14.00:00 uur 122 sec
Mast B 14.02:02 uur 100 sec
Mast C.. etc
Deze data wordt verwerkt tot de verbruiksregels die je aantreft op je factuur.

Het kan ook zijn dat je bij Enschede door rijd naar Duitsland. Dan wordt het helemaal problematisch. De Duitse provider moet jouw verbruikskosten versturen naar je Nederlandse provider. Over het algemeen gaat dit goed, je kan je vast voorstellen dat hier wellicht wat vertraging in gaat zitten. En is een gesprek van Amsterdam t/m Berlijn lokaal of internationaal? Jouw telefoon kan hier geen correcte voorspelling van maken. De provider kan het niet realtime op je toestel presenteren. Bovendien zijn er piek en dal uren, binnen en buiten bundeltarieven, verschillende buitenlandtarieven, en binnen en buiten bundel buitenlandtarieven (VF Passport bijv.), on-net (T-Mobile family of zakelijke oplossingen), eigen netwerk nummers etc. etc.

Het kan nog sterker, sommige providers (internationaal) zijn niet in staat de verbruiksgegevens automatisch door te sturen. Dit betekent dat het kan voorkomen dat je tegen de tijd dat je je factuur ontvangt nog internationaal verkeer uit die periode verschuldigd bent. Dit kun je dan op je volgende factuur verwachten.

Los van het bovenstaande is Hi m.i. niet netjes bezig. Anderzijds zijn de gedupeerden in kwestie ook laakbaar, 3 maanden dit soort rekeningen ontvangen en dan verwachten dat de provider er op terug komt is m.i. onredelijk.

Technisch gezien is het tijdelijke nummer volgens mij geen excuus om de bundels niet in te laten gaan. Immers een telefoon meldt zich aan bij het netwerk aan de hand van de SIM, niet aan de hand van het nummer. De koppeling met het nummer vind plaats op het netwerk, net als bij een 'lege' SIM, activeren is alles wat noodzakelijk is. Je kunt zelfs meerdere nummers aan een SIM koppelen, een fax nummer bijvoorbeeld.

Helaas, het blijven boeven, ze zullen altijd proberen zoveel mogelijk geld in hun zakken te stoppen..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 314471 op 22 december 2010 17:56]

Wat zo ziek is in het buitenland is dat je een duur abbo afsluit en dat (in de meeste gevallen) niet op kan maken in het buitenland.

Bijna alle aanbiedingen zijn 1 jaar de helft van de prijs dat staat er meestal redelijk duidelijk (het zei in kleine letters).

Hopelijk moeten ze binnekort het totale bedrag duidelijk in beeld zetten dus als je 2 jaar 10 euro betaald staat er 240 euro bij. Dan kan je het zelf iig makkelijk en snel zien.
Toevallig gisteren hier nog naar gekeken en het is inderdaad allemaal erg onduidelijk, waar normaal dergelijke zaken in een tabelletje keurig op rij worden gezet waar de prijzen allemaal al voor je uitgerekend zijn moet je ineens zelf aan het rekenen slaan. De duur van de actie wordt vermeld, de duur van het abonnement als ook de prijzen hiervan en de totale lengte.. maar nergens een totaal prijs.
Enkel een maandprijs die positief uitkomt doordat hier de actieperiode in verrekend is.
Dat zijn aanbiedingen die op het contract staan, vaak als je dan doorklikt staat er duidelijk van eerste 12 maanden dit, dan 12 maanden dat. Want dat MOET vermeld worden.

0,- euro abonnement is iets waar je niet voor "tekent". Je ziet een aanbieding gaat daar op in en wenst nummerbehoud. Hi verzend meteen je toestel met een nieuwe Sim-kaart en een nieuw nummer. Dit kan je tijdelijk gebruiken en is bijvoorbeeld handig wanneer je toestel gesimlocked is en om te controleren of de dekking thuis goed is.

Een andere provider (laten we het de roze en de rode noemen) ga je in op een aanbieding en blijft je nummer nog lopen tot eind van het contract bij je huidige provider. Wanneer deze einddatum gepasseerd is gaat je nummer over naar je nieuwe provider en wordt er een inactieve sim, actief. Nadeel is dat er gewacht wordt met leveren van toestel totdat er in einddatum overeen is gekomen wanneer het nummer vrij komt; dit kan soms wat getouwtrek zijn. Bij Hi krijg je dus meteen je toestel mee omdat je al een nummer hebt en indien het nummerbehoud totaal fout loopt ze je gewoon met dat nieuwe (ongevraagde) nummer factureren.

Wat je hier duidelijk ziet is dat je eigenlijk tekent voor iets wat je niet wil, weinig mensen willen zo een actief nummer, toestellen zijn nu vaak simlockvrij, en je kan best wat langer wachten op je toestel (aanvragen nummerbehoud + goedkeuring duurt +- een week). Compleet mee eens dus dat Hi hier duidelijker in moet zijn OF gewoon het prijsplan al laten lopen op die simkaart.

Ander aspect is dan natuurlijk ook wel interresant; je 0,- contract is een contract, gaat dan ook de looptijd van je contract al in?
Ehm bij t-mobile werkt de simkaart ook direct en gebruik je die krijg je ook kosten. Bij Hi/KPN/MTV krijg je alleen een 0 euro abonnement als je nummerbehoud doet. Hoe moeilijk is het dan om die Hi sim dan pas te gaan gebruiken wanneer het nummer geporteerd is?

De Hi/KPN/MTV simkaarten zijn gewoon actief (met een tijdelijk nummer) vanaf het moment dat je als klant een contract aangaat. Omdat klanten geen dubbele abonnementskosten willen betalen (zoals het een paar jaar terug werkte) gaat het abonnement pas in op datum nummerbehoud. Tot die datum heb je die een actieve kaart inbezit ZONDER abonnement (0 euro). Dat "0 euro" is namelijk ook het contract nog niet, dat start pas op datum nummerbehoud of na 120 dagen mocht het nummerbehoud mislukken (bv door betalingsachterstanden bij oude provider) ga je de sim met tijdelijknummer gebruiken, dan krijg je kosten, op zich best logisch.
Ze geven niks aan! Dat is nu juist het hele probleem, dat mensen ervan uitgaan dat het abonnement al ingaat zodra ze de simkaart gebruiken (ze gaan tenslotte een abonnement aan waarbij ze een simkaart krijgen, ze nemen geen abonnement op een nummer) is zeer goed te begrijpen.

Zelf heb ik dit jaar verlengt maar ik ben ook meteen toen ik het afgesloten had gaan internetten terwijl ik voor verlenging geen internetbundel had. Als het voor verlengen en voor nieuwe abonnementen zonder nummerbehoud ook logisch is om meteen gebruik te maken van de (al dan niet nieuw geleverde) simkaart, waarom zouden mensen bij het aanvragen van nummerbehoud er dan wel vanuit moeten gaan dat ze torenhoge kosten moeten gaan betalen?

Tenzij dit er natuurlijk met een dikke warning bij verteld wordt, dan is het eigen verantwoordelijkheid. Consument dient beschermt te worden en dit zijn praktijken waar een bedrijf niet trots op hoeft te zijn.
Ik ben sinds vorig jaar klant bij Hi maar ik kreeg mijn Hi simkaart pas toen nummerbehoud goed was gekeurd en dus ook geactiveerd.. dus ik heb nooit dit 0-euro abonnement gehad en heb daardoor hier ook nooit van geweten denk ik.. Dat je in zo'n korte periode zoveel geld betaald is natuurlijk belachelijk hoe is dit bij andere providers geregeld dan?
Ik ben sinds augustus klant bij hi en heb het zelf meegemaakt. Ik had voor het eerst een telefoon met een abonnement, omdat ik niet hield van het feit dat er dan zomaar kosten kunnen worden afgeschreven.

Je voelt hem al aankomen: ik kreeg dus een eerste rekening van meer dan 500 euro! (voor een periode van 12 dagen, alleen datakosten)

Twee keer wat het hele eenjarige contract me zou kosten. Ik voelde me dus flink ziek!

Ik wordt universitair geschoold, maar ook ik had het weggemoffelde stukje tekst gemist waarin dit wordt uitgelegd. Dus ik bellen met de hi klantenservice: "nee meneer, dat is helaas uw eigen schuld. Ik raad u ook af een klacht in te dienen, want daar schiet u toch niks mee op."

Voor 500 euro laat ik me echter niet zo snel uit het veld slaan, dus heb ik de bus naar het hoofdkantoor van KPN gepakt en geëist dat er een oplossing werd gemaakt. De volgende dag word ik gebeld dat ALLE datakosten teruggestort worden...
Door Spelvaud,: Ik wordt universitair geschoold,
Je toverde een glimlach op me mond deze vroege morgen ;).

Heb overigens alleen een keer een dikke rekening gehad van hi (€150,-) doordat me telefoon mee op vakantie was vorig jaar op wintersport. Tja, hij bleef me mail en internet updaten.
Heb gauw uitgevonden hoe je dit uitzet.
Als ik vorige newsposten moet geloven wordt dit dus ook verbeterd.

[Reactie gewijzigd door Hoowgii op 22 december 2010 08:01]

Het mag duidelijk zijn dat ik geen Nederlands studeer. ;)
Bij Telfort was het met mijn abonnement zo dat internet op een ander moment geactiveerd zou worden, maar dat is heel duidelijk gecommuniceerd. Zowel in een SMS als in een brief. (was verlenging van gewoon abonnement naar abonnement met internet en nieuw toestel)
Bij Vodafone lieten ze mijn nieuwe abbo gewoon standaard pas ingaan op het moment dat mijn oude opgezegd kon worden. Zodra portering was goedgekeurd, kon ik het toestel op komen halen.
Ik ben vorig jaar overgestapt naar Hi en bij mij werd er duidelijk melding van gemaakt. Misschien niet direct bij het aanmelden maar bij alle papieren die toegestuurd werden werd destijds duidelijk dat je abonnement, dus inclusief voordeelbundels, pas ingaat op het moment dat je nummer wordt overgezet. Tot die tijd kun je gebruik maken van het 0-euro-abonnement of je huidige simkaart in het nieuwe toestel plaatsen.
bij mij idem (in 2008 was dat). en de 0-euro blijft ook 0 euro als je die simkaart niet gebruikt. ik heb gewoon de oude sim in een nieuw toestel gestoken. ik vond het wel duidelijk, maar ja je moet wel een beetje lezen.
Ik ben al jaren klant van hi en twee jaar geleden overgestapt en het stond toen wel duidelijk in een brief?

Bij T-mobile heb ik hetzelfde gehad, ik plaats ook altijd mijn oude sim in de nieuwe telefoon totdat het nieuwe abonnement ingaat en dan verwissel ik de simkaart.

Maar hoe kom je nu aan bijna 1000 euro kosten voor mobiel internet? Dat lijkt me wel heel veel? In haar blogt stelt ze dat 1 youtube filmpje kijken 30 euro kost? Klopt dat?

Het is in iedergeval prima opgelost, maar bij mij beklijft toch een beetje het eigen schuld dikke bult gevoel. Ik vind het niet logisch dat je gelijk veel gaat internetten als je abonnement nog niet is ingegaan. Maar ik ben ook wat ouder en wellicht wijzer dan een meisje van ik denk 16. Het kan natuurlijk straks ook mijn kinderen overkomen en dan ben je als ouder niet blij.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 32279 op 21 december 2010 21:18]

Volgens de hi site betaal je 2,50 per MB. Dit gaat dus wel heel snel richting dat soort bedragen bij gebruik van diensten zoals youtube.

Je kan dus voor 1000 euro een whopping 400MB binnenhalen.
Heb onlangs een abonnement bij KPN genomen, zat altijd bij T-mobile maar nadat die me een keer een paar maanden onterecht op mijn geld hadden laten wachten heb ik besloten over te stappen. Mijn nummer is helaas nog niet overgezet dus ik heb ook zo'n tijdelijk abonnement, maar dat werd mij op alle punten duidelijk verteld en toen ik zelf nog een keer naar nummerbehoud belde werd het me nogmaals verteld. Ik weet niet of het bij Hi zo anders is dan bij KPN maar vooralsnog is mijn mening: Eigen schuld, dikke bult.
Klopt ik heb zelf ook net een Hi abonnement met nummerbehoud afgesloten.

Heel misschien dat als je er echt heel veel moeite doet en alles online regelt je het kan missen, maar als je ook maar iets telefonisch doet dan zeggen ze het er honderd keer bij "die sim die je krijgt pas gebruiken als je nieuwe abonnement ingaat anders is het hardstikke duur".

Lijkt mij weer een typisch gevalletje van domme mensen die niet lezen/luisteren en de mensen die dat wel doen voor de kosten op laten draaien (want het kost Hi heus wel geld om dit allemaal te regelen en terug te draaien etc. en drie keer raden aan wie ze die kosten in tarieven etc. doorberekenen...juist: de rest van de klanten die niet zo dom zijn).
Bij mij hebben ze dat geen een keer gezegd. En zelf had ik ook nog gezocht naar deze kwestie en had er destijds niets over kunnen vinden.
Als je zelf nou eens gewoon leest:
toen ze haar telefoon op 11 september ontving, besloot ze deze te gebruiken met haar nieuwe simkaart, schrijft ze op haar weblog. Op het contract met Hi stond immers een ingangsdatum van 11 september en ze kreeg van Hi een tijdelijk telefoonnummer
Er word hier wel degelijk aangegeven op het contract dat er een ingangsdatum is. Vervolgens wird er niet bij vermeld dat de kosten belachelijk hoog zijn een ingangsdatum betekent voor mij dat het abbonement waar je voor betaalt ingaat en dat nummerbehoud geregeld is. Dus er is hier wel degelijk een fout gemaakt door Hi.
Anoniem: 372513
22 december 2010 15:51
gewoon naar de winkel voor je abbo en je telefoon, 99% kans dat alles goed gaat!
al onze klanten wordt gezegd dat ze nieuwe simkaart pas moeten gebruiken als de oude niet meer bruikbaar is!

internet is misschien wel goedkoper in veel gevallen, maar dan kan je dit soort praktijken krijgen omdat je alles zelf moet uitzoeken!
winkel? ik neem aan dat je dan de third-party telefoonwinkel bedoelt en niet de winkel van de provider zelf.
Ben de afgelopen jaren 3 keer in een winkel van de provider zelf geweest en 3 keer volkomen fout geadviseerd. In third-party telefoonwinkels daarentegen uitstekend en doeltreffend geholpen!
Anoniem: 342185
21 december 2010 22:21
Ze vertellen het je bij de HI store gewoon. Dat overstappen 2 weken duurt en dat je dan je abonnement er niet op hebt staan. Als mensen dat even vergeten en daarna gaan klagen, is het eigen schuld dikke bult. Er word dus gewoon verteld, neem je hi kaartje mee, op een gegeven moment stop het kaartje van je andere provider met werken en dan kan je die van hi gebruiken. 0 kosten..

Mensen moeten zich eerst eens inwinnen met informatie voordat ze verontwaardigd gaan lopen doen

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 342185 op 21 december 2010 22:36]

Misschien is het afsluiten van een abbonement bij Hi op internet veel goedkoper dan in zo'n stomme winkel? Had je er al aan gedacht dat het artikel vooral over de internetaankopen gaat, en daar komt het probleem ook vooral in voor.

En trouwens, als men in een winkel vertelt ''Je moet wel oppassen tot dat je je nummer hebt anders naaien we je er keihard bij'' wil dat ook nog niet zeggen dat je daar zo tevreden mee moet zijn. Zodra je zo'n smartphone aan zet kan je met dat 0-euro abonnement met een aanraking jezelf euro's afhandig maken, en er zijn duidelijk duizenden mensen die hier intrappen, een lekkere valse extra inkomst voor KPN, en Ik denk dat ze dat bij Hi ook wel donders goed weten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 171689 op 22 december 2010 02:05]

Je vegeet er bij te zeggen dat geen Abbo kosten betaald totdat je nummer over en staat overal dat Abbo pas ingaat als de nummer portering rond is .dus als je het eerder gaat gebruiken doe je het echt zelf
Heb exact hetzelfde probleem gehad. Bij mij was het echter wel opgelost na een simpele mail met de helpdesk, heb dus niet eens hoeven bellen. Volgende maandafrekening kreeg ik dus het geld gewoon terug.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee