Media Markt start met verkoop AMD-systemen

Media Markt is begonnen met de verkoop van AMD-systemen in zijn winkels. Ook informeert de elektronicagigant klanten over het aanbod van AMD. Voorheen stonden alleen Intel-computers bij Media Markt in de schappen.

In zijn recentste folder biedt Media Markt onder andere een Acer Aspire 7551-laptop met Athlon II P320-dualcore en HD 4250-gpu, en een HP dv7-notebook met Phenom II N930-quadcore en HD 5650 aan. Ook worden desktopsystemen van Acer en HP te koop aangeboden.

In de folder legt Media Markt het Vision-concept van AMD aan klanten uit, waarmee het chipbedrijf onderscheid maakt tussen standaard-Vision-, Premium-Vision- en Ultimate-Vision-systemen. Op zijn site geeft het concern daarnaast nog eens uitgebreid informatie over AMD en zijn huidige aanbod van cpu's en gpu's.

De stap volgt meer dan anderhalf jaar na de miljardenboete die de Europese Unie Intel oplegde wegens onder andere het verlenen van kortingen aan winkelketens die exclusief systemen met Intel-cpu's verkochten. Volgens de toenmalige eurocommissaris Neelie Kroes was dit onder andere bij Media Markt het geval. Om dit te onderzoeken viel de Europese kartelwaakhond in 2008 Duitse kantoren van Media Markt binnen. Media Markt Nederland heeft nog niet gereageerd op vragen van Tweakers.net waarom het zo lang heeft geduurd voordat AMD-systemen in het assortiment werden opgenomen.

MediaMarkt AMD Vision

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-11-2010 • 17:47

218

Submitter: Anoniem: 64119

Lees meer

AMD bevestigt schrappen Vision-naam
AMD bevestigt schrappen Vision-naam Nieuws van 10 januari 2013

Reacties (218)

218
202
110
2
0
3
Wijzig sortering
ik heb dus bij de MM op de pc afdeling gewerkt.
Het type koper is grof gezegd jan met de pet die voor weinig een pc wil, of die kids heeft die ook nog willen gamen. dus de prijs is belangrijkst voor 't gros van de klanten.
Tweakers gaan wel naar bijvoorbeeld cdromland en kopen alles los en passend op elkaar.
Omdat MM een leuke intel kickback kreeg had het een overeenkomst met hen afgesloten.
En omdat intel inside zo in de koppies is gehamerd door de reclame komen er maar weinig vragen naar amd.
De strategie van MM is alles hebben en verkopen het goedkoopste (de bulk) 't middensegment (zeg 30%) en de dure top aan het eind van het rijtje waar ze de dikke procenten op pakken (de sony vaio full hd met blue-ray brander quad core voor 2999 euro). Want ja sommige mensen (lees kampers CEO's en voetballers) komen binnen en hebben een pak geld op zak en vragen naar de beste laptop voor zijn zoon ( of voor m zelf) en die is dan op voorraad en te koop wat dus bij weinig andere winkels t geval is.
De gewone pc's gaan daar voor bijna kostprijs weg over t algemeen, daar worden maar 1 tot 5 punten (is %) op gepakt. en die mega aanbieding op de voorkant van t krantje soms wel eens een puntje in de min om mensen in de winkel te krijgen. De handel die erbij wordt verkocht daar gaat het om dat zijn de winstpakkers voor de MM.
Wel hebben ze voor de goedkoopste te zijn en proberen dat ook vaak, maar soms staan de marges onder druk als de afdelingsleider een beetje in de min staat die dag of week.... Wel krijgt de big boss in germany aan t eind van t jaar natuurlijk een vorstelijke kickback van Intel samsung sony enz. en van die kickbacks kunnen wij denk ik alleen maar van dromen. tel maar uit 1% bruto van alle samsung producten van alle MM ter wereld...
En zo krijgt de vestigingsmanager ook zijn kleinere kickback elk jaar.
En het beruchte krantje levert ook nog wat op, daar de pagina's aan de grote merken verkocht worden.
Toch leuk om te horen van een insider, wat jij nu zegt vermoedde ik al. Vooral over de verkoopstrategie dan. Zowiezo kom ik weinig bij de MM en ik koop er dan ook zelden wat; ik heb een anti-patie tegen winkels die gaan bepalen of ik wel of niet mijn tas mee naar binnen mag nemen. En nee, ik heb nooit een tas bij me; het is gewoon een principe kwestie.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juli 2024 18:07]

Overdrijven is ook een vak, ik kan altijd gewoon met een tas de MM binnen. Wellicht moet je er verder een beetje netjes uitzien :)
ik mag bijna nooit met tas naar binnen, maar ja we hebben het hier over A'dam Zuidoost, daar zou ik ook niemand met tas binnen laten :) Daarnaast is MM voor tweakers door de pricewatch en de onmogelijkheid om de MM te vergelijken met rest, een beetje een overbodige winkel.

Alhoewel ik wel ontzettend fijn mijn verschillende potentiele tv's heb kunnen vergelijken toen er een nieuwe moest worden gekocht.
Het is in ieder geval vooruitgang voor AMD, maar of de consument er werkelijk wat mee op schiet... of het AMD of Intel is maakt voor de MediaMarkt klant niet snel wat uit. Als het maar snel is en werkt. Prijzen van AMD computers zullen ook wel niet veel lager zijn dan Intel computers, de winst die ze er op maken zal eerder hoger zijn.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 22 juli 2024 18:07]

Het is in ieder geval vooruitgang voor AMD, maar of de consument er werkelijk wat mee op schiet...
Uiteindelijk wel. AMD moet ook niet alleen bekend zijn onder Tweakers maar ook gewoon bij de Mediamarkt en Dell verkrijgbaar zijn om een beetje marktaandeel te kunnen krijgen. Zonder behoorlijk marktaandeel zijn de R&D kosten van een CPU werkelijk niet te betalen.

Als AMD een Tweaker-merk zou worden of blijven gaan ze vanzelf failliet en gaan we weer terug naar het Pentium 2 tijdperk: zeer trage ontwikkeling en torenhoge prijzen.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 22 juli 2024 18:07]

Het is een merk voor een gedeelte van de bezoekers maar niet voor alle.

Vraag 2 of je het zal missen. wie mist hedendag nog Cyrix
vele zijn ze voorgegaan en vele zullen volgen.
niets is voor eeuwig.

plus dat intel & amd heden dag niet de enige zijn... wel de grotere...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 379085 op 22 juli 2024 18:07]

vele zijn ze voorgegaan en vele zullen volgen.
Dat kan je bij veel producten zeggen, maar x86 CPU's zijn een verhaal apart. Door de patenten is het bijna onmogelijk om die markt in te stappen zonder "toestemming" van Intel. En ja, de patenten op de 386 zijn verlopen dus je kan een x86 compatible CPU bouwen, maar om goede performance te bereiken heb je veel meer ook recente tech (en dus patenten) nodig. En die zijn nog niet verlopen.

Via is er ook nog, maar de performance blijft achter.

Mocht AMD dus failliet gaan, dan zie ik (tenzij Via een stuk sneller weet te worden) geen concurrent meer opduiken voor Intel tot iedereen overstapt op ARM.

En Cyrix missen? Waarom niet? Zou je Intel dan wel missen? Het gaat er uiteindelijk om dat er genoeg spelers in de markt zijn om elkaar scherp te houden en goede producten te maken, welke spelers dat dan zijn is op zich niet zo relevant.

Ik zat trouwens naar aanleiding hiervan even over Cyrix te lezen, en ze hebben ook wel flink pech gehad:
The main difference was not one of actual computing performance on the coprocessor, but a lack of instruction pipelining. Due to the increasing popularity of first-person 3D games, Cyrix was forced to lower its prices.The game in question causing most problems for performance was ID Software's Quake. 3D games did not actually make use of the math coprocessor functions as many believed but used back to back coprocessor instructions to load large amounts of data into the CPU registers. On the Cyrix CPUs, this led to a serious performance hit by virtue of the non pipelined FPU. Ironically, had the software been written in a more conventional way, then the 6x86 CPU would have vastly outperformed the Intel "equivalent" in Quake. The FPU process was only used to load registers to get around the slowness of execution the Intel parts exhibited with a conventional program technique. So by "optimizing" for Intel architectural shortcomings, competitor CPUs were disadvantaged. This boosted the popularity of Intel CPUs amongst the gaming community.
Na de overname door National Semiconductor kwam National Semiconductor in financiële problemen wat Cyrix ook geraakt heeft. Nog een quote van de Centaur Technology CEO:
Cyrix's failure is described by Glenn Henry CEO of Centaur Technology as "Cyrix had a good product, but they got bought by a 'big smokestack' company and they got bloated. When Via bought Cyrix, they had 400, and we had 60, and we were turning out more product."
Het resultaat van alle tegenslag is bekend, Cyrix heeft de pijp aan Maarten moeten geven. Maar het product op zich was goed.

[Reactie gewijzigd door Mentalist op 22 juli 2024 18:07]

Compaq heeft een periode Semprons verkocht. dat was echter een lang verleden tijd.

EDIT:
http://www.geeks.com/details.asp?invtid=PJ506AAR&cat=798 bijvvorbeeld. die gaat nu na 7 jaar nog mee...

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 22 juli 2024 18:07]

Compaq (en later HP-Compaq) heeft ongeveer als enige grote merk AMD al heel erg lang in het assortiment, en naar mijn idee de laatste jaren ook geen moment gehad dat er geen AMD-modellen bij zaten.
Anoniem: 175233 @Tsurany16 november 2010 18:15
De prijzen van AMD computers zijn i.h.a. wel beduidend lager. Niet zozeer vanwege de goedkopere cpu, maar vanwege het goedkopere moederbord wat er voor nodig is! Scheelt zo een honderd euro.

En voor de consument is het alleen maar voordelig als AMD groter wordt, omdat ze dan beter concurrentie kunnen aangaan met Intel, wat altijd lijdt tot lagere prijzen.
Een moederbord voor de gemiddelde Mediamarkt klant haalt de 100 euro nog niet eens, dus volgens die logica zou je bij een AMD-moederbord geld terug krijgen?

Ik snap dat het moederbord wat goedkoper is, en eventueel andere componenten, maar 100 euro minder op een moederbord betwijfel ik (zelfs de Intel moederborden die ik als Tweaker gekocht heb waren amper duurder dan 100 euro).
waarschijnlijk bedoeld hij dat een AMD CPU+moederbord samen 100 euro goedkoper zijn dan een gelijkwaardige intel set.
Dat valt heel erg mee, als je een doorsnee pc pakt met bijvoorbeeld een q8200 zal deze niet veel duurder zijn dan een amd equivalent. Ten tijde van de athlon x2 waren amd gebaseerde systemen snel al wat duurder, omdat de moederborden meer features hadden dan intel p4 moederborden, wat de populariteit onder zelfbouwers en de prijs alleen maar opdreef. Tegenwoordig heb je absurd veel intel moederborden waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet, elke fabrikant wil een graantje meepikken, het duurste amd bord is iets van 250 euro waar het duurste intel moederbord richting de 700 euro gaat. Dat is belachelijk veel geld maar er is wel markt voor, ik denk niet dat iemand zo snel een amd cpu van 250 euro op een moederbord van 600 euro gaat prikken, daar is dan weer geen markt voor. Ik kan me nog de crosshair moederborden van asus herrineren, dat was het neusje van de zalm, geen enkel p4 moederbord kon er tegenop. Voor zo'n moederbord betaalde je ook de hoofdprijs, al is intel in verhouding nog steeds duurder, ze hebben op dit moment een monopolie wat chipsets aangaat. Zo zie je sinds socket 1366 alleen nog maar intel chipsets op i7 moederborden, nvidia maakt geen chipsets meer omdat ze de licentie niet meer hebben en via ligt er al langer uit, daardoor heeft intel geen concurrentie, al hebben ze een dusdanig aanbod van chipsets dat je zelf veel keus hebt op het gebied van uitgaven, het is maar net wat je aan features verlangt enz.
Dat valt heel erg mee, als je een doorsnee pc pakt met bijvoorbeeld een q8200 zal deze niet veel duurder zijn dan een amd equivalent.
Een Athlon II X4 kost amper nog 90 euro, een Q8400 (merkwaardig gezien goedkoper dan de Q8200 op de pricewatch) staat bij 134 euro relatief gezien veel duurder. En dan zijn er de moederborden: een volledig uitgerust moederbord voor een AMD cpu koop je al rond de 70 euro. Dus relatief gezien is het prijsverschil zeker wel significant.
Als AMD blijft bestaan blijft er concurrentie voor Intel en zullen de prijzen binnen de perken blijven, als meer winkels AMD systemen gaan verkopen zal AMD zich beter ontwikkelen en een betere concurrent worden en zullen de prijzen verder dalen. In het ergste geval, als AMD falliet zou gaan zou Intel een monopolie krijgen en zouden de prijzen gigantisch stijgen, daarom is het voor de comsument altijd gunstig als er meer aanbod is.
Afgezien dat ik de nieuwswaarde hiervan mis (andere winkels krijgen bijvoorbeeld geen aandacht als ze computers met andere onderdelen er in gaan verkopen), bekruipt mij momenteel wel het gevoel van een gesponsorde nieuwsitem mij enorm. Wel jammer om dit te zien, als het werkelijk zo is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 18:07]

Heb je het stuk wel gelezen? MediaMarkt is door de EU onderzocht omdat ze geen AMD-systemen verkochten. Nu doen ze dat wel. Als een grote keten als de MediaMarkt een dergelijke stap neemt is dat van wezenlijk belang voor de concurrentieposities van Intel en AMD. En ik meld toch duidelijk dat het meer dan anderhalf jaar na de boete van de EU aan Intel geduurd heeft. Je zou toch verwachten dat een keten die zich als prijsvechter beschouwd eerder AMD-computers zou verkopen. Lijkt me niet echt reclame dus.
Heb je het stuk wel gelezen? MediaMarkt is door de EU onderzocht omdat ze geen AMD-systemen verkochten. Nu doen ze dat wel. Als een grote keten als de MediaMarkt een dergelijke stap neemt is dat van wezenlijk belang voor de concurrentieposities van Intel en AMD. En ik meld toch duidelijk dat het meer dan anderhalf jaar na de boete van de EU aan Intel geduurd heeft. Je zou toch verwachten dat een keten die zich als prijsvechter beschouwd eerder AMD-computers zou verkopen. Lijkt me niet echt reclame dus.
AFAIK is Intel onderzocht, omdat zij bedrijven als Dell, Acer en HP korting gaven op diens producten als zij alléén Intel producten gingen verkopen. Gevolg is, lijkt mij, dat hierdoor de machines voor MediaMarkt ook weer goedkoper waren en dus uiteindelijk ook voor de consument, al kreeg die daardoor wel een beperktere keuze. De MediaMarkt zelf is niet onderzocht. Intel is vervolgens schuldig bevonden aan valse concurrentie / monopolymisbruik en dit is daar dan uiteindelijk een logisch gevolg van. Er zijn genoeg andere winkelketens, zoals bijvoorbeeld Dell, die nog altijd Intel-only verkopen. Bedrijven als Dell, Acer en HP stellen die producten samen, MediaMarkt verkoopt alleen door naar consumenten. ;) En ja, ik heb het stuk gelezen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 18:07]

Gevolg is, lijkt mij, dat hierdoor de machines voor MediaMarkt ook weer goedkoper waren en dus uiteindelijk ook voor de consument, al kreeg die daardoor wel een beperktere keuze.
Ja, op korte termijn lijkt dat voor jou de betere keuze, maar als je even verder denkt dan je neus lang is, dan kan je begrijpen dat wanneer AMD ondertussen ten onder is gegaan aan deze oneerlijke vorm van concurrentie, dat Intel dan geen nood meer heeft om exclusiviteitsdeals te sluiten en dus zijn hardware gewoon zonder korting kan slijten aan de MediaMarkt, en nadien zelfs aan een prijs zo hoog als ze zelf wensen, want er is toch geen concurrentie meer om daar op in te spelen. En dan ziet Intel ook nog in dat ze geen geld meer moeten steken in R&D omdat er toch geen concurrentie meer is die een voorsprong kan behalen door zelf meer geld in R&D te pompen of gewoon creatief te zijn, dus blijft de consument over lange termijn zitten met veel te dure cpu's waarbij de ontwikkeling en vooruitgang tergend langzaam gaat, zonder enig alternatief.

Is het dat wat je wilt? Ik althans niet.

Als je wat weet over economie, dan zou je ook moeten begrijpen dat een monopolie of een afgeleide vorm daarvan voor iedereen behalve het monopoliebedrijf zelf zéér slecht is, en dat is wat overheden proberen te verijdelen, want zij staan in voor de consument, de grootste slachtoffers van monopolies.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 22 juli 2024 18:07]

voor iedereen behalve het monopoliebedrijf zelf zéér slecht
Ik zou zelfs zo ver gaan als te zeggen dat het gewoon voor iedereen, dus óók de monopolist een slecht gegeven is.

Zie M$. In de jaren 90 een nogal keihard monopolie en heeft daarna toch wel terrein prijs moeten geven aan de concurrentie. Zuiver omdat het vanwege zijn monopolie gewoon geen enkele reden meer had om innovatief te zijn en dit dus ook niet was.
Anoniem: 16225 @CH4OS16 november 2010 17:58
Dan had je wat meer het nieuws moeten volgen omtrent Intels omkoop praktijken, dan had je geweten dat dit wel degelijk nieuws is.
Hoe gezocht kan een samenzwering zijn? Heb je het artikel wel gelezen:
De stap volgt meer dan anderhalf jaar na de miljardenboete die de Europese Unie Intel oplegde wegens onder andere het verlenen van kortingen aan winkelketens die exclusief systemen met Intel-cpu's verkochten. Volgens de toenmalige eurocommissaris Neelie Kroes was dit onder andere bij MediaMarkt het geval. Om dit te onderzoeken viel de Europese kartelwaakhond In 2008 Duitse kantoren van MediaMarkt binnen. MediaMarkt Nederland heeft nog niet gereageerd op vragen van Tweakers.net waarom het zo lang heeft geduurd voordat AMD-systemen in het assortiment werden opgenomen.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 22 juli 2024 18:07]

Als je het bericht gelezen had dat had je kunnen constateren dat de bijzonderheid is gelegen in het feit dat MediaMarkt een van de bedrijven was die verdacht werd van het deelnemen aan de Intel 'monopolie' waarbij intel kortingenverleende aan winkelketens die exclusief systemen met Intel-cpu's verkochten.

Zie het oude nieuwsbericht: Intel kreeg een miljardenboete:
Ook diverse winkelketens zouden volgens Kroes ongeoorloofde kortingen hebben gekregen. Zo zou MediaMarkt geen pc's en laptops met AMD-processors hebben verkocht, in ruil voor lagere prijzen van Intel. Intel zou daarnaast zijn uiterste best hebben gedaan om de verboden praktijken geheim te houden. Zo stonden de afspraken niet zwart-op-wit in contracten. Kroes stelt echter dat er voldoende bronnen waren die bewijs konden aanleveren en zegt dat haar onderzoek juridisch zeer sterk is onderbouwd.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 22 juli 2024 18:07]

dit is juist een reactie op de miljardenboete die Intel heeft gehad en dus wel degelijk een vermelding waard in mijn ogen.
Het is een volledige lijn AMD die voor het eerst in de Mediamarkt te koop is na dit schandaal. kortom wat mij betreft behoord dit nieuwsitem zeer zeker hier. Mogelijk niet interessant voor de meeste mensen maar dat is een kwestie van keus.
Ik ben bang dat het er ook voor sommige klanten wel lastiger op word....

Ze hebben nou al moeite om de Intel's uit elkaar te houden en kunnen te vergelijken, laat staan als al die AMD's er dan ook nog is bijkomen :Y)

Een "Quadcore" laptop en een "Six-core" desktop klinkt natuurlijk wel goed voor de klant :9

De i5 versie van die HP laptop met 5650 kost toch behoorlijk wat meer, dus toch zo slecht nog niet :+
De meeste klanten weten uberhaupt niet wat een i5 of een core 2 of athlon II is, maar nemen gewoon iets op aanraden van een medewerker of van een kennis die wel iets van specs afweet. Daarin zal het niet zo'n verschil maken.

Maar prima ontwikkeling, AMD's zijn goed geprijsd in het budget-segment met hun athlon II's, en ik kan het dan alleen maar toejuichen dat de keuze voor AMD er in ieder geval is. Anders krijgen ze nooit naambekendheid, mediamarkt zal namelijk spijtig genoeg wel meer invloed op marktpositie hebben dan bijvoorbeeld de BBG's van tweakers.

Beetje jammer van het low-res plaatje trouwens, zo kan ik alsnog de specs niet lezen. :P

[Reactie gewijzigd door bwerg op 22 juli 2024 18:07]

Ik ben bang dat het er ook voor sommige klanten wel lastiger op word....

Dan komt het dus aan op een goede verkoop adviseur........

Bovendien is Vision juist bedoeld om de keus voor leken eenvoudiger te maken.
(wat in mijn ogen gelukt is, 3 simpele keuzes)

Dit mes snijdt aan twee kanten, de consument is voordeliger uit met betere grafische prestaties en MM kan meer winst halen uit systemen met meer marge....

Zonder kunstmatige kwantum kortingen van Intel gaat dat nu wel werken.

Punt blijft inderdaad wel de nogal brakke grafische kaart in het game-systeem.
(dat is echt een gemiste kans....imho)

Deze submit is mijn bijdrage aan tweakers nieuws zonder sponsoring of betaling.
(en imho wel degelijk relevant gezien de diverse rechtszaken en schikkingen)

Edit:

Bij navraag in de winkel bleek de betreffende HP Vision Game PC in het magazijn te staan en niet in de winkel :? Wel was er een Acer predator beschikbaar van 1999 euro. De Vision PC is uitbreidbaar met een HD5770 ipv de HD5450, meerprijs 170 euro inclusief inbouwen, 699+170= 869 euro. De Acer predator is wel sneller, maar niet 1131 euro sneller ;) .

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 64119 op 22 juli 2024 18:07]

Tsja ik weet nog wel van een tijd dat ik er ook niet zoveel verstand van had, dan stonden er bij computers de "Intel snelheden" om te kunnen vergelijken. Bij een AMD Athlon 1800 ofzoiets stond dan dat die vergelijkbaar was met een "Intel 1.8Ghz computer" zodat de klant wist hoe die moest vergelijken.

Dit blijf ik zelf ook een verwarrend punt vinden. Hoe kan je in hemelsnaam twee producten vergelijken die anders in elkaar zitten en andere aanduidingen gebruiken, als je er totaal geen verstand van hebt? Ik zie Pietje nog niet zo snel op internet Googlen wat nou de verschillen zijn. Die vraagt gewoon aan de verkoper "welke is nou de snelste?", en dan moet Jantje van de MediaMarkt dat ook maar net weten.

Ze zouden er goed aan doen om bijvoorbeeld op al dat soort producten de Windows Experience Index te zetten, zodat je één getal kunt vergelijken en direct weet welke beter is (bijvoorbeeld).
De meeste mensen kennen dus wel iemand die er wel verstand van heeft en vraagt daar dus na om een uit te kiezen of samen te stellen voor X bedrag en is bedoelt voor gamen of office gebruik.
Nou, bij "de block" anders niet. Daar hadden ze gewoon de echte klok van de AMD neergezet. Was een custom-merk pc, met een mooie Radeon 8500 erin.
DE HP met de 1.8 Willamette core en een GF 2 MX400, die wou hij me aansmeren:
ik: is de AMD niet net zo snel, zoniet sneller ? (hij) Neehoor,de amd heeft een veel lagere klok blabla. (ik) En is die Radeon 8500 niet veel beter ? (hij) Nee hoor, dat maakt niet zoveel uit, u kunt er prima mee gamen. (ik had al aangegeven dat ik een supersnelle game pc wilde). Maar goed, ik hield me nog van den domme }> Maarre, is die GF2 Dinges niet achterhaalt, volgens mij heb ik ergens al een GF 4 gezien (4200 and up waren er al/de 8500 == 4200 +/-). Hij; nee dat maakt niet uit, dit is een hele snelle pc en u kan er perfect mee spelen. Afijn, na al die complete onzin heb ik mezelf verraden; Nou mr de verkoper, u maakt geen goede beurt, ben toevallig een beetje op de hoogte; en A) Die AMD cpu is minstens zo snel als de Willamette Core in die HP (had hij nog noooooit van gehoord, willawatte?) , hij word minder heet en is zuiniger, hij is goedkoper en de Radeon 8500 is
een zeer goede videokaart, die gehakt maakt van die zielige GF 2 MX400. Nog voor ik hem kon bedanken was hij, met de staart tussen de benen vertrokken.

Ach ja, een uur later trapt er wel iemand in. Mr doorsnee die een leuke game pc voor de kids wil bijv. :+

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juli 2024 18:07]

Intel heeft de 5-sterren categorieen ingevoerd (atom is niks (letterlijk), celeron 1, pentium (oude core 2's ed.) zijn 2, i3's 3, i5's 4 en i7's 5 sterren.

Amd heeft dan Vision, Vision Premium, Vision Ultimate (en Vision Black nog).

Het enige wat een consument niet weet is hoe deze zich tot elkaar verhouden. Veel consumenten die al een tijdje niets gekocht hebben vragen echter nog steeds naar een pentium (4)... >_< zucht...

[Reactie gewijzigd door Thunderwolf1989 op 22 juli 2024 18:07]

Doen ze er leuke processoren, maar een crap GPU'tje? een hexacore 1055T maar dan een 5450? Kom op, das een vette bak zonder motor verkopen!
Als het nou meerdere winkelketens zijn die nu ook AMD gaan verkopen is dat goed nieuws voor ze. In dit geval blijft het toch MediaMarkt, waar ´het volk´ boodschappen doet. Ik heb voor de grap alle hardware van die duurste pc op dat plaatje opgezocht en in totaal (excl. software) kom ik op 425 euro. Tuurlijk, montage etc. Maar 700 euro is wel erg veel.
En zoals al eerder gezegd: waarom in hemelsnaam een Phenom X6 met een Radeon 5450 combineren? Dat is als een +100 pk motor op een badkuip monteren om te gaan varen!
Anoniem: 84969 @Trygve16 november 2010 18:47
excl. software
Windows begint al te tellen bij zo'n 70-80 euro (retail), en dan ook nog eens zaken als een virusscanner (vaak Norton of McAfee, die los ook niet zo goedkoop zijn), zoals je ook al zegt montage (dat kost echt geen 10 euro per uur, commerciëel gezien), branding, verscheping naar winkels, etc.

En dan moeten er ook nog meerdere winstmarges bovenop, namelijk die voor de MediaMarkt, die voor de PC-bouwer (bijv. HP of Dell), voor de componentmakers, etc.

En dan komt die ~65% extra (425 -> 700) er toch al snel bij.
Een beetje flauw om de retail prijs te noemen want je weet net zo goed als ik dat op MediaMarkt pc's een OEM versie geinstalleerd staat die voor 2 tientjes of iets in die richting geleverd worden.
Ik denk dat thomasvk in de war was met "(retail)", bij OEM zit je al snel op 80 euro... terwijl retail 160 euro kost:

OEM: pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)
Retail: pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium (NL Retail)

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 18:07]

die OEM's aan HP en Acer worden in bulk verkocht, 20 euro oid zal wel een ware rijs zijn en niet de retail prijs. Over die retail prijs gesproken, daar zit echt voor de winkelier 0,0 marge op.
Ik weet niet wat voor prijzen microsoft aan HP en Acer rekent, maar ik weet wel dat de nederlandse groothandel nog aardig richting die 80 euro gaat (wat dus 67 ex btw is). Heb je een bron voor die 20 euro voor een bulk licentie??? Het komt op mij in ieder geval niet erg geloofwaardig over gezien de prijsstelling voor oem en retail die je online tegen komt.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 18:07]

Algemene kennis sdk1985. Ik weet zeker dat er ergens een bron te vinden is, maar dit is gewoon algemeen geweten. Slim.nl heeft bijvoorbeeld dezelfde licentie om die af te nemen -> €17 voor studenten en onderwijsgerelateerden.
Slim.nl lijkt me een slecht voorbeeld; "SURFspot.nl is ontwikkeld in samenwerking met hogescholen, universiteiten en basisscholen. Het aanbod van de producten dat "in de schappen" ligt is afhankelijk van de (software)licentieregelingen die de instelling heeft afgesloten. Voor de meeste producten is het gebruiksrecht voor studenten, leerlingen en medewerkers, inclusief gebruik thuis, door de instelling afgekocht. Dat is één van de redenen waarom de producten zo goedkoop kunnen worden aangeboden"

Dat is dan ook de reden dat je niet via elke instelling bij slim.nl/surfspot.nl kan bestellen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 18:07]

Hou wel even in de gaten dat niet iedereen bezig is met spelletjes. Ik heb een jaar geleden een quadcore gekocht en heb voldoende aan de onboard grafische kaart. Waarom? Omdat ik meer had aan rekenkracht dan aan grafische kracht... Ik heb niets aan een dure grafische kaart als ik veel compileerwerk moet doen bijvoorbeeld...
Of dit ook van toepassing is op de gemiddelde koper bij Mediamarkt is een andere vraag...
In dat geval zou je ook niet de pc met de naam "game pc" kopen
En heb je die quadcore niet nodig. Welk van jou intensieve rekenprogrammas is veel efficienter met meerdere cores? Volgens mij geen. Ga dan voor een dual core voor multitasken en verspil dat mooie moederbord en die processor niet denk ik dan.
'het volk' vertegenwoordig wel een marktaandeel dat vele malen hoger ligt dan ons tweakers.
Heb je de hardware ook allemaal van hetzelfde merk of minstens vergelijkbaar genomen? En je vergeet zoals je zelf zegt voor het gemak de software. Daar ben je zomaar 100 euro verder mee. Reken dan assemblage en installatie nog eens 100 euro, dan is die PC toch al 625 euro. Dan nog de verkoper en winkelhuur betalen en 700 is goed betaald, maar ook niet van de pot gerukt duur.
Dat is met Intel-bakken ook altijd al zo geweest hoor. Zat er een degelijke CPU in, werden ze afgescheept met een minieme hoeveelheid RAM en een zwakke videokaart.

Het is dus niet iets wat alleen met AMD systemen gebeurt, net zo goed met Intel systemen.
Heb dat ook nooit begrepen. Prijzen ze in de folder een PC aan als echte gamePC, zijn de specs best goed (i7 920, 6GB RAM, snelle HDD) en dan blijkt dat de videokaart een GT220 is... Wat heb je dan in naam der goden aan een i7 920 bij het gamen?
Gamers vervangen de videokaart toch wel.
Door er zo'n budgetkaartje bij te leveren houd je de prijs laag. Een "echte" gamerskaart had die computer honderden euro's duurder geweest en daarmee te duur voor de prijsvechters.
Verder zou iedere gamer klagen dat ze de verkeerde kaart hebben gekozen.
Een vriend van mij had zo een grap voor. Koopt een game-pc van 1000+ euro met blu-ray speler en speciale netwerkkaart en al die dure spullen, kan hij niet eens deftig cod4 spelen op het full-HD scherm dat erbij kwam. Heeft hij ergens opgevangen dat hij een betere grafische kaart nodig heeft.... Gaat naar de winkel, koopt een beest van een kaart.... computer start niet meer op. Voeding is niet sterk genoeg. Hup weer naar de winkel, 100 euro verspild aan een nieuwe voeding en eindelijk zijn we klaar.

Hij heeft gezegd dat zijn volgende PC toch door mij samengesteld en geassembleerd zou worden.

Dit was ongeveer een jaar geleden, als je dan denkt dat cod4 van 2007 is..... schandalig


Het is eigenlijk door dit soort praktijken dat PC gaming precies onmenselijk duur is voor een buitenstaander. Hun gloednieuwe game-PC van 2000 heeft moeite met de laatste spelletjes ?!? Als ze nu eens 6 ipv 12GB ram er in zouden steken en een degelijke grafische kaart zouden mensen tenminste deftig kunnen gamen op dat soort PC.
6 gig ram niet genoeg voor de laatste games? Ik draai ze bijna allemaal nog op vol met mijn verouderde 9800gtx+ 4 gig ram (AA kan dan alleen niet op max). Sinds Crysis is er niks nieuws gebeurd in graphicsland 8)7
Jij leest slecht; hij zegt juist: stop er 6GB in inplaats van 12, en een betere videokaart. 6GB is dus ruim voldoende, en niemand die anders beweert.
nu ik het ook zie lijkt het idd wel ergens op te slaan 8)7
Zelf de videokaart vervangen naar eigen wens is prima. Maar als dat de bedoeling van de configuratie is, dan mag je ook een deugdelijke voeding verwachten (met 6-pin / 8 pin of een combinatie pci-express-connectors) en dito airflow.
Dan kan de configuratie voorbereidt op game-systeem genoemd worden.
Nou, een gtx250 of HD5750/70 zou meer gamer pc zijn, voor een kleine meerprijs.

@hieronder; ja dat zeg ik al 50/70 als in HD5750 en HD5770 :-)

Die reclame bij dat 699 euro systeem, HD5450 "Nu levensecht vloeiend gamen" , omg |:(

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juli 2024 18:07]

Minstens een HD5770 of GTX 460 als je op full hd de nieuwste games wil spelen.

(een HD5750 is overigens volgens mij de sterkste die in een prebuilt bij de mediamarkt zit)

[Reactie gewijzigd door Shamalamadindon op 22 juli 2024 18:07]

Dat is om de prijs laag te doen lijken, in de winkel kan je dan vaak nog voor een duurdere videokaart kiezen.
Op die manier heb je ook meteen het gevoel dat je het systeem zelf hebt samengesteld wat ook een beter gevoel geeft.
Puur een marketing truuk.
Mensen met lage prijzen lokken die acheraf in de winkel toch duurder uitzijn, klinkt idd als marketing truc. Maar of de consument daar meteen een beter gevoel van krijgt? :O
Die consument staat wel met een verkoper te praten en heeft interesse in een aankoop voor een bedrag van honderden euro's. Prima toch?
Probleem als je kiest voor een duurdere videokaart is dat je dan je computer niet meteen mee kan nemen.
En dat is toch wel een groot voordeel van dit soort systemen.
*kuch*Dell*kuch*

On topic: fijn dat Mediamarkt AMD door de strot gedouwd heeft gekregen na het debacle met de Intel afspraken. Zoals eerder gezegd zit het overleven van AMD hem echt in het volume wat de draagkracht in stand kan houden.
Inderdaad, en dan nog adverteren met de tekst: "Vloeiende levens echte gaming". Met een HD5450 8)7

Zelfs in de ELITE pc's van HP (rond 1100 €) zit er nog maar een GT 220 in. :?
Vloeiende levens echte gaming (op 640x480 bij een spel van 5+ jaar oud) zeker..

Maar die hd5450 heeft wel 1 gig geheugen, zal vast beter zijn dan een gtx460 met 768mb 8)7
lol je denkt tog niet dat een hd5450 sneller is dan een gtx460 omdat die 5450 1gb aan geheugen heeft mischien eens wat meer tweaken en wat meer bij de buuren lezen een gtx460 is tog een stukje sneller
Wel eens van sarcasme gehoord?

Ontopic: het is echt idioot dat dat soort pc's als game pc's aan de man worden gebracht. Als ik voor iemand een budget game-pc moet samenstellen kies ik een middelmatige cpu en probeer ik een zo snel mogelijke grafische kaart te kiezen. Daar heb je bij gaming het meeste aan. Deze systemen falen op dat gebied heel hard.
Wel eens van sarcasme gehoord?
Wel nee, want sarcasme is bijtende of kwetsende humor, gericht aan een persoon of institutie. Nu is hij puur en alleen ironisch bezig.
Op de laagste instellingen. Wel de kleine lettertjes lezen. }>
Anoniem: 315662 @Gropah16 november 2010 17:53
dat is bijna altijd met voortgemaakte systemen.
Koop je toch voor 150 euro een hd6870 en klaar is kees
Ik vind niet dat dit correcte informatie is, quote van de informatie van op de MediaMarkt website:

"Wat CPU’s betreft staat AMD achter marktleider Intel op de tweede plaats."
Ligt eraan, dat is niet echt eenduidig te interpreteren natuurlijk. Qua marktaandeel natuurlijk wel, qua winst ook. Qua prijs/prestatie niet, al verschilt dit per prijssegment en hangt het af waar je de pc voor gebruikt, maar AMD doet het bijvoorbeeld voor een basis-systeem of een budget gamingsysteem best goed, en de X6's zijn ook best goede concurrenten van de (niet extreem dure) i7's.
Dat is een vrij laffe wijze om als dozenschuiver je producten "aan de man te brengen". Zulke teksten staan vast niet bij de koffiezetapparaten om maar iets te noemen. Maar goed ik kom nooit bij die pauper-toko, laatste keer was een paar jaar geleden om iets te ruilen met m'n broer, wat een drama was dat. Dan betaal ik liever iets meer voor service en warenkennis.
Het hele punt is natuurlijk dat de verkopers in de Media Markt de verschillen van AMD en Intel goed moeten kunnen uitleggen aan de klant om zo tot een gedegen aankoop te komen. Zolang dit niet goed gaat en de verkoper bij zijn "oude" verhaal blijft en de klant Intel kent en AMD niet, is het aanbod van AMD bij de Media Markt eerder symbolisch dan effectief voor de concurrentie positie.
Dat zeker, in mijn ervaring hebben der een hoop consumenten geen kaas gegeten van AMD en is het voor hun "nieuw"

Wel moet ik zeggen dat amd vaak in het budget sigment gewoon goedkoper is en zeker niet slechter.
Wat in de tijd van de "crisis" natuurlijk van invloed is.

Verder gun ik het amd vanharte om overall verkocht te worden, de kwaliteit is prima de prijzen ook en kwa aanbod is er voor iedereen wel iets.
Persoonlijk heb ik geen voorkeur als ik een systeem zou verkopen aan een consument, puur omdat ik kijk naar wat de consument er mee wilt doen en eventuele toekomst plannen.
En daaruit gaat de richting naar of een Intel of een AMD.
En hoe bepaal je dat dan precies? 80% van de consumenten zegt standaard: 'huis, tuin en keukenwerk' , dan ga je automatisch naar een amd systeem?
Nee dat staat er toch niet ?.

Het verschilt per persoon, leeftijd
Is het eigenhuis en tuin en willen ze er alleen mee emailen ?.
is het eigenhuis en tuin en af en toe een game ?.
is het eigenhuis en toen en veel foto's en programma's open ?.

Kortom je weet het niet van te voren, en als verkoper vraag je toch wel even door naar wat ze willen.
Eigenhuis en tuin is een breed begrip dus verschilt per persoon, niet dat ze dat bij de mediamarkt zullen doen, maar dat is weer iets anders.
Dit is wel een groot pluspunt!
Het was gewoon oneerlijke concurrentie, om in zo'n grote winkelketen als Media Markt alleen maar Intel te verkopen.

Maar zou Media Markt dit uit eigen overweging zijn gaan doen, of zouden ze onder dwang gezet zijn?

Anyway, dit werd gewoon tijd dat dit gebeurde!
Mediamarkt en intel (en nog wel meer ketens die korting van intel kregen als ze geen AMD verkochten) hebben daar wel boetes voor gehad, ja. Nou is dat niet meteen een verplichting om AMD aan te bieden, dus ze zijn niet direct onder dwang gezet AMD te verkopen. Maar eerst hadden ze een reden om dat niet te doen en nu niet meer, en als grote keten met ruim aanbod wil je toch meer smaken kunnen bieden. Zeker gezien de line-up van AMD niet slecht is.
mooi nieuws voor amd eindelijk breken ze nu ook door bij de consumenten, ik als amd fanboy ben hier heel blij mee
Dit werd wel tijd zeg.
Heb wel eens gevraagd in de winkel waarom geen AMD.

Daar stonden ze dan met de mond vol tanden.
Je bent niet de enige die dat wel eens heeft gevraagd. Ik (en mss nog wat tweakers) heb het ook gevraagd en ben zelfs een discussie aangegaan. Heb hen er op gewezen dat ze op deze manier meewerken aan het machtsmisbruik van Intel.
Hun antwoordt was redelijk politiek correct, althans bij de meeste. In het algemeen kwam het er op neer dat men geen AMD's verkocht omdat Mediamarkt deze keuze zelf heeft gemaakt, zodat men een een simpelere assortiment kon aanbieden. Met als verlengstukje dat ze de keuze maakte om bij een groothandelaar in te kopen, die alleen goedkopere systemen kon aanbieden omdat men alleen Intel verkochte. 8)7

Het leuke was dat men 3 jaar geleden zij dat men inderdaad AMD's ging verkopen, maar men wist nog niet wanneer.... Maar goed in de ondertussen tijd heeft AMD best wat verlies opgelopen.
Erg triest dat je zo'n discussie gaat voeren in de winkel, al helemaal dat jij hun gaat vertellen dat ze meewerken aan het machtsmisbruik van Intel, alsof de simpele arbeiders bij de Mediamarkt invloed hebben op wat meneer de hoge piet voor regels opstelt.

Je zit als tweaker sowieso helemaal verkeerd bij de Mediamarkt
Helemaal mee eens. Met die eerste zin iig.

Voor laptops en andere meuk is even kijken in de Mediamarkt op zich niet verkeerd echter.. de tijd van zelf een PC in elkaar zetten is toch een beetje voorbij tegenwoordig met de komst van smartphones, atom netbookjes, ipads, 13" notebooks, etc.

PC's zijn saai geworden :)
Je moet je pc ook TWEAKEN :*)
dat was dus allemaal BS met dat simpelere assortiment, en ze kopen in bij meerdere distris die ook AMD voeren.
Ze hebben deze keuze alleen gemaakt om vette kickbacks bij Intel te ontvangen.
Dit is ook bij het personeel bekent mits deze daar een keer naar gevraagd hebben.
AMD past juist prima bij de MM, goedkoop en waar voor je geld.
Instap desktop die toch wel 30 a 50 euro goedkoper is als een intel variant....
En apple verkopen was geen probleem trouwens, zit ook intel in he..
Verkocht mediamarkt dan geen AMD? Ik heb nog nooit naar de pc's gekeken daar.

Ik denk trouwens dat de gemiddelde tweaker niet naar de Mediamarkt gaat om een dure Acer of HP te kopen. Een tweaker stelt zelf een systeem samen om zo een meer evenwichtige computer te hebben die beter aan zijn eigen eisen voldoet. En die het niet moet hebben van marketing kreten.

Die prijzen die op die folder staan zijn toch overdreven. Voor dat geld stel ik heel wat anders samen.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 22 juli 2024 18:07]

Anoniem: 318631 @kluyze16 november 2010 22:29
En de gemiddelde Mediamarkt klant zal het waarschijnlijk een rotzorg zijn of er nou Intel of AMD in zit..... En heeft ook geen zin om zelf een PC samen te stellen. Die wil gewoon een doos die het doet.
JUIST! En daarom is het zo jammer dat AMD niet eerder van de partij was aangezien de "aardige" mediamarkt mensen dan net zo hard AMD's door mensen hun strot had gedrukt. Was dit wel gebeurt bij de grote ketens dan had AMD er veel sterker voorgestaan.

noot:sorry voor het taalgebruik.
daarom denk ik zelf dat AMD het best goed doet ze willen een doos die het doet meestal ook niet een al te dure doos en AMD heeft toch wel een goeie prijs prestatie verhouding
Nu ben ik niet echt een gemiddelde tweaker. Maar ik bouw inderdaad m'n systeempjes zelf, en altijd aan de hand van Tweakers "Best Buy Guide", ideaal en ze draaien allemaal probleemloos.

Maar schande dat het zolang geduurd heeft. Als je bedenkt dat MediaMarkt toch hoofdzakelijk "budget" spul verkoopt. En AMD toch bijna altijd de beste budget processor heeft, dan is het deste opmerkelijker dat ze enkel Intel hebben gevoerd. De gemiddelde Media markt koper ziet dat verschil waarschijnlijk niet eens.
Ik denk dat de gemiddelde tweaker tegenwoordig gewoon een kant-en-klaar wegwerp pc'tje bij de Aldi koopt.

Ik ken echt bijna niemand meer die bakken met geld en tijd steekt in het samenstellen van een systeem. Zeker als je ziet dat je voor het zelfde geld ieder jaar een gloednieuwe "wegwerp pc" koopt bij de Aldi of Lidl.
offtopic:
Integendeel! Check: gallery: moreasy


Wellicht had men zelf moeite om het verschil tussen Intel en AMD te duiden of gewoon niet het verkooptalent in huis die dit aan de man kon brengen. "Mijnheer, wat is nou het verschil tussen i5 en een Phenom II N930-quadcore?". Hoe dan ook, een goede zet van MM.

[Reactie gewijzigd door moreasy op 22 juli 2024 18:07]

En ik denk dat je het goed mis hebt. Koop een onderdelen met een goede basis (nieuwste chipset, goeie voeding en ruime kast), dan kun je daar wel wat jaartjes mee vooruit. Eventueel met wat tussentijdse upgrades.

Koop je zo'n kant en klaar systeem, dan valt daar weinig aan te 'tweaken'. Bios etc is vaak gemod en moederborden zijn vaak gestipte versies waardoor flashen ook niet 1-2-3 wil werken
Hahaha, no way. Ik steek mijn zuurverdiende centjes liever in kwalitatieve hardware waar ik 3-5 jaar mee doe (incl hier en daar een kleine upgrade) dan dat ik budgetspul koop bij zo'n dozenschuiver.

OT: Volgens mij heb ik bij een lokale MM weleens een enkel model met AMD te koop zien staan... Anyway, erg goed dat ze hun klanten nu wat meer keus bieden dan alleen Intel.
Helemaal eens.

Wist je trouwens dat "OT" ook voor OffTopic kan staan? :*)
Maargoed een echte tweaker gaat geen pc bij de Mediamarkt kopen ;)
Een pc niet nee, maar waarom zou een tweaker geen notebook bij de mediamarkt kopen? Ik wil toch wel even een notebook vasthouden voordat ik 'm koop. En dat kan daar prima, ze staan zelfs allemaal aan.
Omdat ze stukken duurder zijn dan een gemiddelde webshop.
Maar inderdaad, de mediamarkt is een fijne winkel om even een hands-on te doen en een uurtje later op internet de 'echte' prijs te zoeken.

Ontopic, ik kan het ze niet kwalijk nemen, nu moet dat personeel me gaan vertellen welke processor ik moet nemen... voor zover ik weet is dat onbegonnen werk, ze kijken naar het prijskaartje en zeggen dat een duurdere beter is, een beetje wat de gemiddelde consument doet, maar dan 'proffessioneler'.
Haha :D, vasthouden in de mediamarkt en wel even rondneuzen... En dan via internet wat bestellen.

Ach ja kijken kijken niet kopen is niet verboden he :). Maar vind het wel goed dat ze amd gaan verkopen, heeft de verkoper ook weer een leuk praatje.
Even die prijs bij de mediamarkt laten zien, dan kan je hem soms voor dat geld mee krijgen.
Uiteindelijk is dat wel waarom kleine bedrijfjes/winkeltjes niet meer kunnen bestaan, iedereen komt kijken en vragen naar verschillen en koopt dan ergens anders. Heb inmiddels al wel gemerkt dat kopen bij kleine winkels voordeel heeft, ze bieden vaak goeie service, vinden het niet erg om iets thuis te bezorgen (meestal voor niks) en als er iets is, komen ze hem net zo lief ophalen en krijg je indien mogelijk een leen-apparaat.
Inderdaat Ik zou ook liever bij een klein winkeltje iets kopen dan bij MM. Maar het blijft duurder (soms veel) en dan heb jij waarschijnlijk het geld om dat te betalen:P
Zelf rustig bij Media Markt gekeken toen even een scan gemaakt van de streepjes code van de doos. Was geen internet aanbieder die niet minder dan 50 euro goedkoper was. Dat waren het beperkte aantal die aan dat appje meewerken dus al. Thuis even naar pricewatch gegaan en voor €150 euro minder dezelfde laptop gekocht. 2 dagen later in huis en niet met een media markt verkoper hoeven praten. Ideaal.
Precies, ik snap de opmerkingen hierboven ook al niet. Ik vind de Mediamarkt sowieso een beetje een vage tent, daar ga je toch geen computer kopen als tweaker zijnde? :) Ik kan daar zelden iets vinden wat ik zoek en zo goedkoop zijn ze doorgaans niet. Doe mij maar de beter gesorteerde internetshops via de Pricewatch en als ik echt ongeduldig bent dan neem ik wel een lokale computerboer... :Y)
nou het antwoord wat ik heb gekregen was anders totaal niet politiek correct. ik vroeg warom ik nou nooit amd bij de mm zie. zegt de verkoper gewoon: nou meneer intel heeft de mm een grote zak geld aangeboden met als voorwaarde dat er geen amd meer verkocht zou worden.

die kreten van de mm kan ik dan ook echt niet hebben. grootste keus! ja tuurlijk.
waar is amd met alle speciale systemen die alleen amd cpu's hebben dan?
Daar stonden ze dan met de mond vol tanden.
Tja, ik was er heel eerlijk over (toen ik nog werkzaam was daar). Ik wees gewoon naar de heel grote, door intel gesponsorde, demohoek. "Als we AMD gaan verkopen, wordt Intel heel boos". Leuk vond ik het zelf ook niet.
Tja, en andere MM stores gaven dan weer aan dat AMD systemen helemaal niet verkochten. En ze hadden ze wel (Spreek hier over België).
Net als Makro, die heeft ze ook in hun gamma gehad, maar verkochten voor geen meter.
Anoniem: 379651 @gp50016 november 2010 22:22
Heb wel eens gevraagd in de winkel waarom geen AMD.
Laat mij eens een retailer zien waar de medewerkers niet met de mond vol tanden staan als je een echte vraag stelt.

Dat terzijde. ;)
Techdata, een van de grootste groothandels in België verkoopt ook geen AMD-processors. Als je hen vraagt waarom niet dan antwoorden ze heel droog dat er geen vraag naar is 8)7.
Aangezien ik hen verdenk mee te heulen met Intel, kies ik nog meer dan voorheen voor AMD als underdog.
Enkel 37 AMD CPU-upgrades ;)

Maar weer wel laptops-desktops voorzien van een CPU van betreffende chipbakker.

[Reactie gewijzigd door 1DMKIIN op 22 juli 2024 18:07]

Dan koop je toch gewoon bij Ingram Micro?
Ik heb een keer bij de Dixons gehoort dat een Ceturion Notebook dunner was omdat de processor op een "dunner proces was gemaakt" 8)7

Wat ik mij daarbij moet voorstellen ben ik nog niet achter.
Anoniem: 365477 @gp50017 november 2010 09:09
haha kun je die Mediamarkt verkopertjes lastig vallen met de vragen: wat is het verschil tussen AMD en Intel? en Welke is beter? waarom die?

ik zie ze al helemaal staan
Tja, ik denk dat er zelfs bij computerwinkels nog medewerkers zijn die nog nooit van AMD hebben gehoord.

En dat MediaMarkt dat nu pas doet in NL is omdat we in Nederland bijna altijd achter lopen.
echt he. zo'n oneerlijke concurentie stunt was dat. k ben blij dat de consument eindelijk ook eens mag kiezen wat hij wil. gaan ze misschien bij intel inzien dat ze toch niet zó ver voorlopen op de grote concurent als dat ze doen blijken. ;)

ik ook als amd fanboy kan je zeggen dat sinds de start van die omkoopstunt, amd een hoop imagoschade op heeft gelopen. Ik hoor vaak mensen (met niet veel diepgaande kennis over pc hardware hebben) verkondigen dat amd niets meer voorsteld. Als ik dan vraag waarom, dan komt het bijna altijd neer op dat mensen of die goedkope "mediamarkt" praatjes van de verkopers overnemen (die alleen maar kijken wat zij in het assortiment hebben) of gewoon denken dat amd op de cpu markt is uitgestorven omdat ze dat niet verkopen bij de "mediagigant". |:(

Echt ik las dat foldertje van de week en dacht meteen: HÉHÉ!!! Eindelijk!

Ik snap echt niet dat het zo lang heeft kunnen duren. 8)7
ik ook als amd fanboy kan je zeggen dat sinds de start van die omkoopstunt, amd een hoop imagoschade op heeft gelopen. Ik hoor vaak mensen (met niet veel diepgaande kennis over pc hardware hebben) verkondigen dat amd niets meer voorsteld. Als ik dan vraag waarom, dan komt het bijna altijd neer op dat mensen of die goedkope "mediamarkt" praatjes van de verkopers overnemen (die alleen maar kijken wat zij in het assortiment hebben) of gewoon denken dat amd op de cpu markt is uitgestorven omdat ze dat niet verkopen bij de "mediagigant". |:(
Ik denk dat dit de voornamelijke reden is dat AMD gewoon wat achter is blijven lopen. Niet omdat Intel op dit moment wel een relatieve prestatiekroon in handen heeft.

In de tijd dat Intel een slechtere keuze was (in de tijd van de Pentium 3 & 4) bleven de verkopen van AMD nog steeds relatief laag. En sowieso ver onder dat van Intel. Terwijl ze kwalitatief op dat moment de beste processoren verkochten.

En nog steeds verkoopt AMD op bepaalde punten de beste processor. Maar erdoorheen komen ze niet.

Als je bijvoorbeeld een budget game systeem wilt is een Athlon X4 een hele mooie optie. Maar bij de MM zag je alleen maar i3 systemen. En qua games zijn die net ietsje minder. Maar AMD kwam hierbij helemaal niet aan bod. Ondanks dat ze goede producten bezitten.
Het is vooral de naam die amd parten speelt, bij pc's denkt jan modaal niet verder er over na, maar als men intel ziet staan 'zal het wel goed zijn', en is de keuze sneller gemaakt.

In de tijd van de pentium 4 was het ook zo dat er vooral geadverteerd werd met gigahertzen, waar amd met de athlon cpu's heel simpel de betere cpu's had. Dat gat was vele malen groter als de huidige line-up van amd en intel.

Het is in ieder geval een goede zet van media markt om amd-gebaseerde systemen aan te bieden, laptops met phenomII cpu's zijn er al langer, maar die zie je relatief weinig. Als meer winkels computers met amd gaan verkopen zul je zien dat amd over enkele jaren meer naamsbekendheid heeft wat hun zeker geen windeieren zal leggen. Zeker nu de ati merknaam door amd is vervangen kan het alleen maar vooruit gaan met de verkopen.
Ik was specifiek op zoek naar een leuke AMD desktop vervanger, het was lang zoeken maar uiteindelijk vond ik een HP DV7 met AMD CPU/GPU bij de Expert bij mij om de hoek, Mediamarkt en andere computerwinkels gekeken: weinig tot geen keus..

Ik vroeg me altijd al af waarom dat toch was, maar ja, die rechtszaak was zeer verhelderend ;)

Ik hoop nu meer AMD systeempjes te vinden, uit armoede maar een Asrock ION gekocht want er was simpelweg geen AMD equivalent..

De doorsnee consument zal er niet veel van merken denk ik, de 'Intel Inside' campagne is goed blijven hangen. Zelfs de doorsnee domme boer die nog uitgelegd moet worden hoe een muis werkt drukt de verkoper nog op het hart dat er wél een Intel in moet zitten anders is het bagger..
Nou jongens, koop een taart en ga het vieren.
"AMD bij de MediaMarkt, joepiee!"

Ik hoop dat je je voor je eigen werk/bedrijf je net zo druk maakt over "imagoschade" en oneerlijke concurrentie.

Get a life! |:(
eindelijk breken ze door? dat was al jaren geleden, en toen zijn ze ineens weer naar 'achter' gedrukt..
Toch zit er een kern van waarheid in. Ze beginnen nu eindelijk (eigenlijk de laatste 2/3 jaar al) door te breken bij pre-built PC's bij elektronicawinkels als de MediaMarkt.
Nee, ze lopen de door oneerlijke concurrentie opgelopen achterstand heel langzaam weer in. AMD heeft echt een hele tijd de betere processors gehad. Intel had tijd nodig om de huidige lijn te ontwikkelen en in die tussentijd konden ze geen vervelende concurrent gebruiken die verdulleme ook nog betere processoren verkoopt. Dus bedreig geef je de winkels wat korting onder bepaalde voorwaarden.

En dat na jaaaaaren de EU er es een keer iets aan gaat doen, tja ach, een paar miljard boete, daar lachen ze nu om bij Intel. Ze hebben verreweg het grootste marktaandeel en alle tijd van de wereld gehad om een degelijke lijn processoren te ontwikkelen, zodat ze voorlopig nog wel voorop blijven lopen. Het is eigenlijk schandalig dat we nog Intel processoren kopen.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Qua prestaties braken ze groot door ten tijde van de intel P4, sindsdien nam hun voorsprong in het hogere segment weer af. Qua marktaandeel zijn ze nooit echt hevig doorgebroken.
Concurentie bij bedrijven die winst-gericht zijn lijkt mij alleen maar positief, voor de prijzen van producten alsook voor de kwaliteit én innovatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.