Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

EU-commissaris Neelie Kroes, belast met de portefeuille Digitale Agenda, heeft dinsdag een project aangekondigd waarbij onderzoekers de ongebruikte rekencapaciteit van meer dan 200.000 pc's kunnen aanwenden.

Dat heeft de Europese Commissie bekendgemaakt. Het distributed computing-project bestaat uit meer dan 200.000 desktops in ruim 30 Europese landen. De komende vier jaar wordt 25 miljoen euro uitgetrokken om het project mogelijk te maken. De ongebruikte computercapaciteit moet ten goede komen van onderzoek op het gebied van milieu, gezondheid en energie, aldus de Commissie.

Volgens de Commissie worden desktops gemiddeld 60 tot 85 procent van de tijd niet gebruikt. Het European Grid Infrastructure, dat vanuit Amsterdam wordt gecoördineerd, moet die onbenutte rekencapaciteit bundelen. Daarmee kunnen de kosten en het energieverbruik van onderzoek 'aanzienlijk worden gedrukt', stelt de EU. Het is overigens onduidelijk op welke locaties de desktops in het netwerk zich bevinden, maar het is aannemelijk dat dit vooral universiteiten en overheidsgebouwen zijn.

Distributed computing wordt al langer gebruikt om complexe problemen door een netwerk van computers te laten oplossen, zodat dure supercomputers niet nodig zijn. Bekende voorbeelden hiervan zijn Seti@Home, waarmee naar buitenaards leven wordt gezocht, en Folding@Home, waarmee onderzoekers meer te weten willen komen over het 'vouwgedrag' van eiwitten. Veel tweakers die meedoen aan distributed computing-projecten hebben zich verenigd in het Dutch Power Cows-team.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

De cpu's gaan dus 100% belast worden waardoor er warmte vrijkomt, deze warmte gaat via een herriemakende fan de ruimte in, juist dan gaat de airco aan, deze verbruikt nog meer stroom.

Dus je krijgt:
- Hoge energierekening en CO2 uitstoot door zwaar belaste computers en airco.
- Medewerkers die in rust willen werken (geen 100% draaiende fan) en de pc uitzetten of minder goed werk leveren.
- onbenutte warmte.
- veiligheidsrisico's, op diezelfde pc's is iemand bezig met jouw gegevens, alle grote hackers zullen gaten gaan schieten in dit "botnet".
- hoge kosten voor dit project.

Een supercomputer:
- heeft betere koeling, waarbij de warmte hergebruikt kan worden in bijv. stadsverwarming.
- heeft meer rekenpower dan 200.000 desktops.
- is efficienter dan desktops met ruwe performance.
- beveiliging is makkelijker te regelen (1 locatie hoeft maar goed beveiligd te zijn).
- niemand heeft er last van, hij staat geisoleerd in een DC.
- en is op lange termijn goedkoper.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 15 september 2010 07:12]

Gelukkig gaat dit project niet primair over Desktop Grids, maar vooral het koppelen van Super Computers en distributed Clusters. En verder doen we Grid computing, dus multi-domain. De security is dus een lastig vraagstuk. Zeker met veel gebruikers, op verschillende instituten en in verschillende (soms ook concurrerende) groepen.

[Reactie gewijzigd door VisionMaster op 15 september 2010 09:25]

Ik heb hier een XEON L bak die idle 38W draait en onder full load ruim 100W.
Ook een c2q die idle ongeveer 100W vraagt en als ik seti draai + cuda op een GTS 250 zit hij op ruim 300W.
Stel nu dat de gemiddelde PC 75W idle draait en 200W onder full load en deze 8 uur per dag gebruikt wordt, dan zou een project als deze ervoor zorgen dat er 1kWh per dag extra verstookt wordt per pc.
Dit is met 200.000 pc's dus 73.000.000 kWh per jaar.
Wat kost een kWh? 25 cent ongeveer? Dus 18 miljoen euro aan kosten extra, los van de belasting voor het milieu.

Als je een supercomputer wil neerzetten die qua rekenkracht de 200.000 pc's benaderd kun je dus een systeem neerzetten die 200.000 * 125W * 8 / 24 =~ 8.3MW mag gebruiken om qua stroomopname gelijk te zijn aan de extra load op de 200.000 pc's.
Ik denk dat een supercomputer van 8.3MW best veel kan :P Dit is natuurlijk wel los van de aanschaf van het systeem.
Leuk dat ze dit organiseren, maar wat er gelijk bij mij opkomt zijn de bijkomende elektrischiteits- en milieu kosten. Ik dacht dat de EU juist minder CO2 wilde gaan uitstoten?
Tja, of de energie verbruikt wordt door desktops die toch nodig zijn en toch aanstaan (zei het idle) of door een nieuw te bouwen supercomputer welke vervolgens 24/7 aanstaat...
Ik denk dat DC dan nog wel eens goedkoper en sneller inzetbaar is dat een supercomputer van een vergelijkbare capaciteit.
Dat is niet waar, een onbelaste machine verbruikt wezenlijk minder dan een machine die bezig is.
Kroes zou er beter aan doen mensen verplichten de machines UIT te zetten.
Wij krijgen allemaal CO2 geleuter op onze dak en computer fabrikanten doen alles om het verbruik te beperken.
Wat doet de EU? Lekker volop stroom MISBRUIKEN! SCHAAM JE KROES!! :(
Het wordt nu juist bespaart. Wat eerst niet gebruik werd, is nu beschikbaar besteld. Net als Folding@Home, alleen dan het tegenovergestelde. 2 PC's van 2KW gebruiken meer dan 1PC van 2KW die rond 90-95% draait.
Wat een onzin.

Wat dacht je van al die gebruikte laag rendement voedingen, de verloren gegane weamte energie, de lage watt/performance processoren, transportverlies via de electriciteitsleidingen... noem maar op!

Bouw liever een efficiŽnt data center en verwarm de stad er mee en zorg dat medewerkers hun computers uit zetten, of doe het zelf met remote shutdown of instellingen in windows!

Bespaar je veel energie mee en verdien je nog geld ook!

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 14 september 2010 17:34]

Voor het onderzoek is de energie toch nodig, dus hoezo misbruiken? Door deze rekenkracht hoeven sommige supercomputers niet aangeschaft (en dus geproduceerd) te worden, daar zit al winst in.

Daarnaast zijn PC's vaak genoeg idle zonder dat het zinvol is hem uit te zetten: koffiebreak, toiletbezoek en tijdens telefoongesprekken.
Of zo goed als idle tijdens 95% van alle andere activiteiten die de gemiddelde kantoorgebruiker uitvoert op zijn pc.
daar heb je de standby knop voor
nou, bij mij op kantoor begint word of een of ander ander programma dan steenvast te klagen dat er netwerk-koppelingen oid open staan. Dus mijn PC gaat pas uit als ik naar huis ga.

En veel collegas doen de PC helemaal nooit uit omdat het opstarten een minuutje of 10 duurt.
Precies! Mensen moeten hun computer als ze die niet gebruiken uit zetten!
Zelfs als je achter de computer aan het werken bent is de CPU 90% van de tijd aan het niks doen. Of preciezer, op jouw aan het wachten. Die CPU zou dus best op de achtergrond aan een of ander onderzoeksproject kunnen meewerken, waarbij dat onderzoeksproject lage prioriteit krijgt zodat, zodra je zelf een iets zwaardere taak lanceert, de CPU weer volledig voor jouw werkt.
Als je machine idle is gaat moderne moederborden en andere hardware in een energie zuinige stand.
Dus zelfs als je werkt kost het wezenlijk minder dan bij volle belasting.
Koop een powermeter en meet het zelf eens, je gaat verschieten hoeveel moderne machines verbruiken dus light werk en volle belasting.
Ja, maar die worden aan de andere kant ook weer bespaard omdat degene die gebruik maken van dit project geen zware / super computers hoeven aan te schaffen. De besparing zal wel wat hoger liggen dan de extra stroom die de computers van de EC trekken.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 14 september 2010 16:16]

De belasting betaler betaalt dan de energie en milieurekening ;)
dat doen we normaal toch ook al.

ik vind dit belachelijk veel geld voor zo weinig pc's.
Grapje toch? 125 euro per pc is niet echt veel geld
125 euro per pc om gewoon even eens stukje software te installeren, dat vind ik wel veel geld hoor.
Plus beveiliging, node/task distribution en beheer. Geen groot bedrag, de PC's zijn er toch al, staan aan en het scheelt een nieuw supercluster. Ik vind het een fantastisch idee.
Enkel zijn super computers geoptimaliseerd voor dit soort berekeningen... Desktops zijn tegenover zulke systemen niet energie efficient... Dus WAT de fuck denken ze wel niet bij de Europese unie... Beetje lopen miepen dat co2 naar beneden moet, maar wel onzuinige pc's inzetten voor complexe berekeningen...
Enkel zijn super computers geoptimaliseerd voor dit soort berekeningen... Desktops zijn tegenover zulke systemen niet energie efficient.
Ik durf te stellen dat supercomputers niet energie-efficient zijn: ze zijn namelijk gebouwd voor performance, niet om mee te doen met een of andere groene hype.
PC's van de overheid daarentegen moeten voldoen aan ENERGY STAR (anders mag een EU overheids-/publieke instelling die niet inkopen), en voldoen daarom aan redelijk strenge energie-efficientie. Er staan heus geen energievretende gamepc's daar op de buro's.
Tegenwoordig zijn de supercomputers wel 'groen' uitgerust. Dit wil zeggen de koeling verwarmt een nabij gelegen dorp/stad. Dus weinig van de verbruikte energie raakt dan daadwerkelijk verloren.

De kantoor pc's daarin tegen verwarmen een kantoor, welke weer gekoeld word door een Airco omdat 't anders te warm wordt... Kortom, wat is nou zuiniger? In deze situatie.

Tuurlijk zijn er nog super-computers aanwezig die energie onzuinig zijn e.d. Maar die zijn out-dated. En zullen in de toekomst vervangen worden door groene supercomputers.
En toch kan het dan nuttig zijn om meer uitstoot te generen om te onderzoeken hoe je in het vervolg minder uitstoot hebt wat op lange termijn dus lager en dus beter is ;)
De ongebruikte computercapaciteit moet ten goede komen van onderzoek op het gebied van milieu, gezondheid en energie, aldus de Commissie.
Klinkt goed. Ik zou ook wel cpu tijd willen bijdragen aan europa als het voor leefomstandigheid verbeterende doelen is. Ik ben benieuwd of dit ook voor normale mensen beschikbaar komt i.p.v. specifieke locaties.
ik denk niet dat dit voor particulier bedoelt is.
Daar heb je echter DPC eventueel voor, onderzoek naar eiwitten zou voor jou dan interessant kunnen zijn.
Ik ben goed bekend met DPC. Maar ik zou liever CPU tijd doneren aan een grootschalig Europees initiatief dan aan een van die deelnemers. Denk er dan ook bij dat alle informatie beschikbaar komt voor alle Europese Universiteiten ect. dat zou namelijk echt wat toevoegen! Universiteiten zouden hier dan ook zelf cpu tijd moeten kunnen krijgen mits de resultaten relevant zijn natuurlijk.

Een Europees initiatief kan natuurlijk ook een stuk makkelijker een groot draagvlak krijgen onder uni's, bevolking, scholen, bedrijven ect.
Ik zou zeggen: ga je gang. www.worldcommunitygrid.org/

Als een paar miljoen mensen dit zouden doen, zijn er zeker mensen die hun vaste baan opzeggen om hiermee aan de gang te gaan om daadwerkelijk nieuwe toepassingen voor computers te vinden.
Toch vraag ik mij af of een netwerk van losse PC's kan concurreren met een netwerk zoals BiG Grid (http://www.biggrid.nl/). Een van de dingen die ik me kan voorstellen in mijn vakgebied is dat het versturen van mijn datasets voor berekeningen te groot zijn om effectief gebruik te kunnen maken van zoveel rekenkracht. Ik gok dat ik daarin niet alleen sta. Als ik al zie dat delen van het 1000 Genomes Project per harddisk post wordt verstuurd omdat het internet niet snel genoeg is om enkele wereldwijde mirrors te onderhouden zie ik het al helemaal niet gebeuren dat je nuttig gebruik kan maken van dit netwerk puur en alleen doordat internet een bottleneck vormt.

Ook zullen veel van deze desktops een vrij lage hoeveelheid geheugen hebben waardoor complexe zaken al snel niet meer mogelijk is puur en alleen door geheugen tekort.

Maar we zullen zien. Meer rekenkracht is nooit weg.
Er zijn toepassingen waarbij een paar kilobyte aan geheugen al interessant zijn (zolang je dat maar parallel kunt doen). Je hebt gelijk dat het afhangt van de toepassing en inderdaad voor sommige toepassingen zijn de communicatie kosten hoger dan de rekenkosten.
Zijn dat dan datasets die niet verder op te delen zijn? Dat is natuurlijk wel het hele uitgangspunt van DC, anders gaat het niet werken. Aan de andere kant, als je programma niet parallel te maken valt wordt het uberhaupt lastig supercomputeren.
BiG Grid heeft zijn operational (data) centers best wel goed aan elkaar zitten. En zijn er vele PetaBytes aan disk faciliteiten beschikbaar om je data heen en weer te pompen tussen de reken centra.

Het is al snel efficienter om met top-of-the-line efficiente resources te werken. Soms heb je alleen geen funding of mogelijkheden om gebruik te maken van deze resources. Dat is meestal wel te regelen, zeker met SurfNet en BiGGrid, maar ja... niet iedereen zit in Nederland wat betreft dit soort projecten.

En soms maakt het niet uit en kan je berekeningen massaal op desktops doen, even goed als op een cluster. Dan maakt het zin om een community bijdrage te vragen. Dat is ook goedkoper, omdat iedereen een klein steentje bijdraagt.

Het is maar net wat je wil doen. :-) We hebben reken machines met 24GB interngeheugen. Soms heb je dat nodig voor bepaalde berekeningen. Dat heeft niet iedereen thuis in zijn desktop ;)
Dit is wel fijn, want aannemelijk betaald er iemand dan je stroomrekening + afschrijving van je cpu die steeds op 100% loopt (+eventuele GPU).

En zo niet, dan laat maar lekker zitten met zo'n project.
Denk nou maar niet dat ik voor de lol extra stroom ga brassen en hitte ga genereren.

Als je nu belang hebt om mensen met kanker te helpen of andere wetenschappelijk onderzoek wilt steunen, prima.
Maar anders dan dat, is het een beetje dom om zomaar energie + capaciteit + hitte etc. weg te geven aan zoiets als dit.
Die instelling had ik enkele jaren ook, vanaf ongeveer de periode dat processoren terug konden klokken om energie te besparen. Nu heb ik echter mijn thuisserver en het Mediacenter omgetoverd in Atom machines (om energie te besparen), maar die klokken dus niet terug en verbruiken altijd evenveel energie, of je nu 1% CPU usage hebt of 100%. En daarom heb ik sinds kort wel weer clientjes draaien, omdat ik anders pas echt stroom aan het weggooien zou zijn door die 99% niet te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door redah op 14 september 2010 17:23]

Toch is dat niet helemaal waar, als jij je PC 100% benut wordt die neem ik aan warmer? Waar denk jij dat die hitte vandaan komt?
De Atom's zijn erg efficient in tegenstelling tot de chipsets. Daardoor is het verbruik van de cpu nihil ten opzichte van de rest van het systeem.
Nee hoor, de CPU wordt geen graadje warmer. Nog geen halve graad. En mijn stopcontact-energiemetertje schiet ook niet omhoog.
Dit is idd een initiatief waarmee ze voorral kosten voor zichzelf kunnen uitsparen en zonder grote investeringen hun berekeningen kunnen uitvoeren.
Maar er wordt aangehaald dat ze hiermee ook energie besparen.
Daarin hebben ze deels gelijk als ze de computers gebruiken die idle staan voor 85% van hun tijd. Maar een desktop die zich in idle modus bevindt gebruikt bijlange zoveel geen stroom als een desktop die op volle toeren draait om wetenschappelijke berekeningen uit te voeren.

Ik zou het geen dubbeltje op zijn kant noemen , maar Dat er geen energie verspilt wordt ga ik niet mee akkoord.

Er zal zeker wel in mindere maate energie gebruikt worden.
Een gemiddelde Dualcore kantoor PC met een PINTEL / M.A.D. cpu verbruikt tussen de 50 en 100 Watt extra onder Full-load.

De besparing zit hem in de vaste Watts (Idle) die de pc toch al verbruikte.
De extra Watts zijn dus zeer efficiŽnt, aangezien de idle watts toch al voor lief werden genomen.

Of dat "sluipverbruik" van Idle pc's Łberhaupt acceptabel is of dat je dit beter dient te voorkomen is een ander vraagstuk.......Gebruiken is dan beter dan niets mee doen....
Betere energy instellingen gebruiken kan nog veel meer besparen zoals bij 10 min idle the boel op standby te zetten, dan is het verbruik te verwaarlozen.

We hebben nu al problemen energy op te wekken dat voldoende groen is, dus dit project zal nog meer centrales nodig hebben omdat je over een enorm vermogen extra spreekt.

Kroes is niet goed wijs.
Het zou leuk zijn als particulieren ook zouden kunnen participeren en daar dan een beloning voor krijgen. Bijvoorbeeld dat je je aangeschafte PC na 3 jaar van de belasting mag aftrekken als je voldoende rekenkracht hebt geleverd. :)
Dat is er al (geweest) en heet AlmereGrid. Je kon een 10Mbit link krijgen als je meedeed met een BOINC client.
Ervaring heeft geleerd dat die clients mijn PC "sluggish" maken en bovenal de levensduur met jaren bekorten...

Seti@home staat ook wel bekend als de processor sloper
Processor sloper, wat een nonsens. Ik werk bij een middelgroot (rond de 40 duizend systemen onder beheer) IT bedrijf, en ik heb hier nog nooit een dode CPU gezien de laatste jaren. Als daar gewoon een fatsoenlijke koeler op zit en hij niet overklokt is, zijn CPU's echt bijna niet kapot te krijgen hoor.
Ik zit overigens zelf niet op de service-afdeling, maar doe er wel eens een bakkie, zou zo kunnen dat het heeeel incidenteel wel voorkomt.
Het is overigens onduidelijk op welke locaties de desktops in het netwerk zich bevinden, maar het is aannemelijk dat dit vooral universiteiten en overheidsgebouwen zijn.

Uhhh, dat zou ik dan wel eerst even uitzoeken en willen weten. Hoe kun je anders garanderen dat de overheid niet (onbewust) botnets gaat gebruiken van malafide aanbieders? Hoe ga je de kwaliteit en betrouwbaarheid garanderen? Stel dat het stiekum toch particulieren zijn en iedereen zet opeens de pc uit. Of ťťn van de gebruikte ISP's ziet opeens een toename van verkeer over een peer en besluit aan traffic shaping te gaan doen?

Hackers die opgepakt worden onder de wet "pluk ze kaal" z'n botnet afpakken?

[Reactie gewijzigd door Elmo_nl op 14 september 2010 16:35]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True