Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ook Facebook komt met geolocatiedienst

Door , 45 reacties

Als een van de laatste sociale netwerken komt ook Facebook met een locatiedienst. Met 'Places' kunnen gebruikers aan hun Facebook-vrienden laten weten waar ze zijn. De dienst is op dit moment nog alleen in de Verenigde Staten beschikbaar.

De locatiedienst van Facebook kan worden gebruikt via de iPhone-applicatie of via de mobiele versie van de site, mits de browser html 5 en gps ondersteunt. Dat heeft de sociale-netwerksite bekendgemaakt. De Android-applicatie biedt op dit moment nog geen ondersteuning voor geolocatie, maar Facebook zegt de functionaliteit 'binnenkort' te willen uitbreiden naar 'andere mobiele platformen'. Ook zal de dienst binnen niet al te lange tijd in andere landen dan de Verenigde Staten worden aangeboden.

Gebruikers kunnen met Places hun vrienden laten weten waar ze zijn door op een locatie, zoals een café of een restaurant, 'in te checken'. Daarmee is de functionaliteit van Places vergelijkbaar met die van diensten als Foursquare en het Nederlandse Feest.je. Met de Facebook-dienst kunnen mensen echter ook hun vrienden op een bepaalde locatie inchecken, tenzij die aangeven dat niet te willen.

Standaard kunnen alleen de vrienden van een Facebook-gebruiker zien waar iemand incheckt, maar  hij of zij kan wel aangeven dat de informatie openbaar wordt gemaakt.De sociale-netwerkdienst lag in het verleden regelmatig onder vuur vanwege zijn ingewikkelde privacy-instellingen.

Ook bij Hyves, het populairste sociale netwerk in Nederland, kunnen gebruikers met hun telefoon aan hun contactpersonen communiceren waar ze zich bevinden. Twittergebruikers hebben sinds enkele maanden eveneens de mogelijkheid om hun tweets van een locatietag te voorzien.

Door Joost Schellevis

Redacteur

19-08-2010 • 12:42

45 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (45)

Wijzig sortering
> Het wordt tijd dat er een "distributed social network" komt.
> Gewoon, software die op je eigen PC draait. Waar je zelf controle over je data houdt.
> Zonder centrale servers en centrale databases. Waar niemand aan alle data kan
> komen. Met encrypted data transfer. Met RSA-based authenticatie.

@gryz

Diaspora lijkt zo'n project te gaan worden, ze vroegen aan de "community" om 10.000 Dollar oppstartgeld, ze kregen inmiddels al meer dan 200.000
http://www.kickstarter.co...ontrolled-do-it-all-distr

De Homepage:
http://www.joindiaspora.com/
A seed is owned by you, hosted by you, or on a rented server. Once it has been set up, the seed will aggregate all of your information
...
Friend another seed and the two of you can synchronize over a direct and secure connection
...
Eventually, today’s hubs could be almost entirely replaced by a decentralized network of truly personal websites.
leuk initiatief, maar ze gaan hard hun best moeten doen als ze dit willen laten slagen, want ze gaan ervan uit dat iedereen van elk netwerk dat ik heb gaat overstappen op diaspora. Ik kijk er echter wel naar uit, want ik vind het heel interessant hoe ze het de problematiek in verband met het performant krijgen van het combineren van data storage op verschillende (particuliere) systemen
Bedankt, Chessriver.
Ziet er interessant uit.
Laten we hopen dat de software wat wordt.
En dat DiaSpora daarna aanslaat.
Ik heb met dit soort diensten echt een gemengd gevoel bij. Het is best wel cool, maar als mensen willen weten waar ik ben dan kunnen ze mij ook gewoon bellen/sms'en.

Dus voorlopig niet voor mij. :)

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 19 augustus 2010 13:41]

Helemaal mee eens.

Aan de ene kant ben ik er van overtuigd dat social media in het algemeen en afgeleiden daarvan zoals linkedin, drempelverlagend werken wat het sociale contact ten goede kan komen of het in ieder geval makkelijker maken contact te initieren.

Aan de andere kant merk ik om mij heen dat er een surplus dreigt te ontstaan aan social media. Mijn grootste irritatie is dan ook dat iedereen denkt een eigen social medium te moeten ontwikkelen wat ten nadele van de overzichtelijkheid is (misschien vind ik jan wel op facebook? nee, offline. Hyves? nee offline, msn? nee offline. etc. etc.).

Door de stortvloed aan "leuke apps" ben je bijna gedoemd een dagtaak te hebben aan het onderhouden ervan; even op 4square laten weten waar ik ben, dan een fotootje van een glas bier op facebook om te laten zien dat ik het naar mijn zin heb en dan nog een kort twitbericht van dat ongeluk dat voor mijn neus gebeurt.

Het (social media) wordt teveel en zou zomaar aan zijn eigen succes ten onder kunnen gaan.


Interessant:
http://mashable.com/2009/07/30/social-networking-overload/


edit: alinea aangebracht

[Reactie gewijzigd door Squash.Cryeth op 19 augustus 2010 13:17]

Gemengd gevoel? Eerder beangstigend. Zeker als je de gebruiksvoorwaarden leest waarin verkapt het volgende vermeld staat:

- We will advertise at you
- You can't delete anything
- Anyone can glance at your intimate confessions
- Our marketing profile of you will be unbeatable
- Opting out doesn't mean opting out
- The CIA may look at the stuff when they feel like it

Dit komt uit een artikel van Tom Hodgkinson (zie onderin artikel voor details). De werkelijke gebruiksvoorwaarden die erin geciteerd worden, schenen mij zo ongeloofwaardig, dat ik ik ze opgezocht hebt, en het staat er inderdaad zo in.

Deze nieuwe functionaliteit maakt het nog vele malen erger, zeker met dat taggen waar je dus ‘geen directe invloed’ op hebt. Opt-out is geen garantie dat de gegevens niet opgeslagen worden.
(En voor mensen die het vragen: ja, ik heb alles te verbergen voor anderen, wat ik doe en waar ik ben gaat niemand wat aan)
Nou, een beetje overdrijven gaat kennelijk een heel eind. Even kort nagelezen en dingen zoals "opting out doesn't mean opting out" gaat over het feit dat Facebook je een e-mail over je account kan sturen...

Het is natuurlijk ook maar de vraag in hoeverre je het nog over privacy kan hebben als je allerhande persoonlijke dingen op welke webpagina dan ook gaat zetten. Mensen die daar problemen mee hebben moeten dat zeker niet doen.

Niet vergeten dat als je naar de supermarkt loopt men ook kan zien wat je aan het kopen bent ;)
Echter de schaal waarop dat gebeurt in een supermarkt is aanzienlijk kleiner. (en dat maakt zeker wat uit)
Offtopic:
@Honbrifcl Bedankt voor de artikel.
mee eens :)

ik heb iOS dan ook direct verteld dat deze App geen gebruik mag maken van de GPS module :)
Lijkt me verstandig...

Krijgen we nu zeker ook reclame voor de locale pizzaboer waar we zijn?

Ik heb over de afgelopen periode echt een afkeer gekregen van Facebook. Half jaar geleden mijn account opgezegd.

Ben benieuwd hoe Google zijn social media website gaat opzetten. En anders ben ik wellicht al te oud voor deze poeha, haha. (vintage 1971)
Heb hetzelfde gevoel hierbij, echter kan dit wel leuk zijn als je iets wil promoten.. Neem nu een DJ, als die ergens moet spelen kan hij dit op z'n facebook zetten, en de mensen weten direct waar dit is..
Ik snap de link met je voorbeeld niet. Locaties kon je al eeuwen opgeven aan potentiele klanten door iets wat al vele jaren bestaat onder de naam "adres". Ook kun je gewoon een link naar google maps op je site zetten als je echt iets wilt pinpointen.
Wat ik er verder van vind laat ik in het midden. Ik hoef geen big brother achter me aan te hebben, maar als je het alleen zelf expliciet op kan geven kan het misschien wel handig zijn. Vooral als je foto's ofzo aan het uploaden bent, dan weet je meteen waar ze gemaakt zijn :)
Dat is het juist, het doel hiermee is dat als je bv ergens in een stad bent je via je smartphone kan zien wie er in de buurt is en meteen kan afspreken met die persoon. Als je in plaats daarvan al die mensen gaat moeten opbellen om te vragen of ze in de buurt zijn ben je behoorlijk wat geld kwijt.

We evolueren naar een totaal andere manier van uitgaan en mensen ontmoeten. Het is niet meer mooi afspraken maken en organiseren, nee het moet allemaal vlug gaan en zelfs tot 5 minuten op voorhand pas verwittigen.
Je kan hier tegen zijn, maar je kan er ook voor zijn. Ik zie er zeker wat in, hoewel het niets voor mij is. Georganiseerde mensen zullen het waarschijnlijk irritant vinden, de jeugd daarentegen zal het wel leuk vinden.

Stel ik ben in Leuven om te gaan winkelen of voor het werk en plots heb ik wat tijd vrij. Via die ontwikkeling kan ik rap zien wie er ook in Leuven is en daar snel mee afspreken.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 19 augustus 2010 12:54]

Inderdaad, de enige die hier weer wel bij vaart is Facebook in dit geval. Ze kunnen met al die gps-data een nog beter een beeld krijgen van interesses van gebruikers en hun advertising en diensten hier nog beter op aanpassen. It's all in the data..

Ik heb er helemaal geen zin in dat mensen weten dat ik toevallig in de buurt ben. Lig je lekker te rampetampen, krijg je opeens een sms van je moeder of je gezellig wilt gaan high-tea'en. Nee ik dank je de koekoek!

Wel erg handig dit soort spul voor bedrijven natuurlijk die veel mensen buiten hebben werken en ze efficienter kunnen bepalen wie waar heen moet, maar dan gebruik je echt geen facebook..
Ik zie juist het nut hiervan in om af te spreken en te gaan rampetampen;)
Helemaal mee eens. Maar blijft handig voor mensen die geen beltegoed hebben of bellen ongemakkelijk vinden e.d.
Onnozele schapen.

Het wordt tijd dat er een "distributed social network" komt.
Gewoon, software die op je eigen PC draait. Waar je zelf controle over je data houdt. Zonder centrale servers en centrale databases. Waar niemand aan alle data kan komen. Met encrypted data transfer. Met RSA-based authenticatie.

Alleen daar zal niemand iets aan verdienen.
Misschien een goed project voor de Open-Source community ?
Maar die zullen wel alleen voor Linux schrijven. Terwijl het gros van social network users natuurlijk een PC of een Mac heeft.
Dit is een slecht idee voor verschillende redenen.

- Als deze data zich enkel op je eigen pc bevindt, dan moet je pc aanstaan om aan deze data te kunnen.

- Als je pc al zou aanstaan, komt dit performantie al helemaal niet ten goede (jouw prikbord laden, met gegevens van bijvoorbeeld 20 vrienden, moet van 20 verschillende plaatsen komen). Facebook heeft veel werk in hun architectuur gestoken om dit performant te krijgen (zie hun presentatie op fosdem 2010)

- Waar moeten prikbordberichten die ik op een ander prikbord heb gezet zich bevinden? Op mijn pc, of opd e pc van de eigenaar van dat ander prikbord?

- Ga jij zelf alle upstream van je aangemaakte pagina's, foto's en video's betalen, dat kan nog wel eens duur uitvallen...

- Het beveiligen van een centrale server is veel gemakkelijker dan het beveiligen van een gedistribueerde omgeving. Een geinfecteerde pc van een thuisgebruiker komt veel sneller voor (en wordt minder snel verholpen) dan een server van een applicatie zoals facebook.

En ga zo maar door... Waar slaat die opmerking trouwens over dat de open source community alleen maar voor linux schrijft ? Ga maar snel even kijken naar sourceforge en je zal zien dat er ook véél open source windows software bestaat.
- Als deze data zich enkel op je eigen pc bevindt, dan moet je pc aanstaan om aan deze data te kunnen.
Nou en ?
En als dat niet bevalt, dan zet je je info op je router. Of je HDD-recorder. Of iets anders wat wel altijd aanstaat. Op je telefoon desnoods. Zolang de data maar staat op een device waar je zelf als enige controle over hebt.
- Als je pc al zou aanstaan, komt dit performantie al helemaal niet ten goede (jouw prikbord laden, met gegevens van bijvoorbeeld 20 vrienden, moet van 20 verschillende plaatsen komen).
Nou en ?
Alsof het versturen van data naar een van mijn 20 vrienden ook maar enige rekentijd kost. Of bandbreedte. Die paar jpggen stellen echt niks voor.
- Waar moeten prikbordberichten die ik op een ander prikbord heb gezet zich bevinden? Op mijn pc, of opd e pc van de eigenaar van dat ander prikbord?
Detail. Maakt niet zo veel uit. Maar als je het goed wilt doen, dan zet je het prikbord op de PC van degene die het prikbord heeft gemaakt. Met links naar reacties van anderen. En die reacties zelf staan dan weer op de PC van de reaguurder. Dan heeft een reaguurder altijd het vermogen om zijn reactie te editen of te verwijderen.
- Ga jij zelf alle upstream van je aangemaakte pagina's, foto's en video's betalen, dat kan nog wel eens duur uitvallen...
Kost helemaal niks. En als je het nu te duur vindt, dan wacht je even, en alles wordt goedkoper. Als je het echt een probleem vindt, dan zet je alleen low-res jpggen of filmpjes op je site.

Echt, techniek is het laatste probleem hier.
- Het beveiligen van een centrale server is veel gemakkelijker dan het beveiligen van een gedistribueerde omgeving. Een geinfecteerde pc van een thuisgebruiker komt veel sneller voor (en wordt minder snel verholpen) dan een server van een applicatie zoals facebook.
En hier maak je de grote denkfout.
Beveiliging is alleen te vertrouwen als je de beveiliger kunt vertrouwen.
En om het extreem te stellen: uiteindelijk kun je alleen jezelf vertrouwen.

Ja, een hoop PCs zijn geinfecteerd. Maar dat is een ander probleem. En het probleem van die gebruiker. Bovendien heb je het "single point of failure probleem". Stel iemand hackt de FB servers. Heeft ie meteen gegevens van 500m mensen. Wordt 1 PC gehackt, heb je veel minder.
En ga zo maar door... Waar slaat die opmerking trouwens over dat de open source community alleen maar voor linux schrijft ? Ga maar snel even kijken naar sourceforge en je zal zien dat er ook véél open source windows software bestaat.
OK, hier zal ik wel wat overdreven hebben. Het is mijn eigen zure mening over de Linux community. Ze hebben 20 jaar de tijd gehad, en Linux is geen stap verder. (Ten minste, qua enduser OS/UI). Allemaal versnippering en haat en nijd. Ik heb er niet veel vertrouwen meer in.
Nou en ?
En als dat niet bevalt, dan zet je je info op je router. Of je HDD-recorder. Of iets anders wat wel altijd aanstaat. Op je telefoon desnoods. Zolang de data maar staat op een device waar je zelf als enige controle over hebt.
Facebook kan mensen toch niet gaan verplichten om hun pc constant aan te zetten, een NAS te kopen, of een crazy router met grote storage mogelijkheden. Wat de doorsnee computer gebruiker zal zeggen is: screw them, en zijn pc uitzetten. Met als gevolg dat hun facebook profiel (en reacties) alleen maar beschikbaar zijn als ze zelf online zijn. Dat is een vermindering in de bestaande functionaliteit, dus geen acceptabele oplossing. (trouwens, een webpagina hosten van een telefoon, kan nooit performant zijn)
Nou en ?
Alsof het versturen van data naar een van mijn 20 vrienden ook maar enige rekentijd kost. Of bandbreedte. Die paar jpggen stellen echt niks voor.
Zelfde denkoefening, maar met de fanpagina van Michael jackson. de gegevens ophalen van 18.890.229 personen die dit leuk vinden lijkt plots minder vanzelfsprekend.
Kost helemaal niks. En als je het nu te duur vindt, dan wacht je even, en alles wordt goedkoper. Als je het echt een probleem vindt, dan zet je alleen low-res jpggen of filmpjes op je site.
Kost lekker wel iets, daarom bestaan er ook hosting bedrijven. Zodat jij zelf niet direct de kosten moet dragen van je eigen server en dataoverdracht.
En hier maak je de grote denkfout.
Beveiliging is alleen te vertrouwen als je de beveiliger kunt vertrouwen.
En om het extreem te stellen: uiteindelijk kun je alleen jezelf vertrouwen.

Ja, een hoop PCs zijn geinfecteerd. Maar dat is een ander probleem. En het probleem van die gebruiker. Bovendien heb je het "single point of failure probleem". Stel iemand hackt de FB servers. Heeft ie meteen gegevens van 500m mensen. Wordt 1 PC gehackt, heb je veel minder.
Ik neem aan dat jij zelf ook je eigen mailserver host, het slot op je voordeur hebt gestoken, de stuurvergrendeling in je wagen hebt gemaakt, ... Want de beveiliger is niet te vertrouwen hé 8)7
Ik raad je echt aan om de fosdem presentatie van mijn vorige post eens te bekijken. Hun database is echt geen SPOF waar je zomaar even aankan hoor. Ik geef toe, het is waar dat wanneer je de facebook database toch kan hacken, je direct veel gegevens hebt. Maar de moeilijkheidsgraad ligt veel hoger dan een pc van een random gebruiker te hacken. Geloof mij, er zal geen enkele gebruiker zijn die zijn thuis pc even goed zal beveiligen als facebook hun data beveiligt.
En hier maak je de grote denkfout.
Deze opmerking is totaal ongepast. Geef liever een reden die aantoont waarom dit een denkfout is. Ik noem je toch ook geen dommerik omdat je beweert dat videos hosten van je telefoon performant en goedkoop is...
Hoe had je dit voor je gezien dan?

Er moet enige vorm van centrale DB zijn, sowieso voor zoekfuncties en dergelijke.
Maar die zullen wel alleen voor Linux schrijven. Terwijl het gros van social network users natuurlijk een PC of een Mac heeft.
Waar draait Linux op volgens jou? Bij mij thuis gewoon op een PC hoor ;)
Onnozele schapen.......

hahahaha :D Anders heb je er even helemaal geen verstand van :D

Hey ik ga een zoek opdracht uitvoeren. Even 1000000 request sturen naar de hele wereld! Ow kut ze hebben hun pc niet aan! Waar bevinden de pc's eigenlijk? owja dat kan ik niet weten!

Onnozel schaap :P
Nog nooit van gedistributeerde software gehoord ?
Als we jou mogen geloven, dan zou iets als het Internet ook nooit hebben gewerkt.
"Een wereldwijd netwerk ? Dude, dat moet echt door de PTTs van de wereld worden gedaan. Da's veel te groot. Dat kunnen anderen nooit".
Jaja.
Ik vind het wel passen bij de social networker. Tegenwoordig geven de nieuwe generatie zo'n beetje alle privacy gevoelige info prijs aan de hele wereld. Is wel handig als je in een cafe zit en kan zien of er ook vrienden aanwezig zijn. Dan kan de socialisatie achter de pc ook eens IRL plaatsvinden. Alleen maar goed.

Zelf ben ik wat conservatief ivm privacy zaken, maar als ik iemand in de begin 20 spreek, hebben zij stukken minder last van privacy topics dan ik.
Is wel handig als je in een cafe zit en kan zien of er ook vrienden aanwezig zijn
Heb je daar Facebook/Hyves/... voor nodig dan? ;)

Wat je zegt klopt wel. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn jongere zusjes, wordt door hen zo'n beetje alles op Hyves gezet. (Bijvoorbeeld ook redelijk schandalige weekend foto's - natuurlijk niet van zichzelf, maar wel van hun vriendinnen. De foto's die die vriendinnen dan weer uploaden, die bekijk ik maar niet.)

Maar goed, het opgeven van privacy is niet beperkt tot sociale media natuurlijk. *denkt aan camera's op openbare toiletten en full-body-scans op vliegvelden*
Tja, je ziet twee uitwassen. De generatie X (opgegroeid met de koude oorlog) voor wie privacy een synoniem is voor anonimiteit en generatie Y (die denkt dat Amerika in Siberie zat tijdens de oude oorlog) voor wie privacy synoniem is voor de toilet deur dicht doen.
Voor diegenen die iig niet ge geo-tagged willen worden of niet in de gaten hebben wat de gevolgen kunnen zijn:
http://gawker.com/5616329...-let-other-people-tag-you
Voor diegenen die iig niet ge geo-tagged willen worden of niet in de gaten hebben wat de gevolgen kunnen zijn:
http://gawker.com/5616329...-let-other-people-tag-you
Laten we artikelen met dit soort puberale teksten: "You are having an affair with your wife's sister. Your wife's sister checks into her home and says "Having awesome sex with [Your name here]".: nu niet serious nemen he? Of vergat je een emoticon?
"That second one is not very probable, but you get the point!"

Niet duidelijk genoeg?
Op zich vind ik dit altijd leuke toevoegingen maar zijn ze er, zoals in het artikel ook al genoemd wordt, niet een beetje laat mee? Veel mensen mensen Twitteren onderweg, voegen hier hun GEO-location aan toe en laten de tweet vervolgens doorsturen naar Hyves, Facebook en Foursquare. (En omgekeerd.)

Ik denk dat de GEO-location eerder via Twitter, Hyves en Foursqaure naar Facebook komt i.p.v. andersom.
Misschien ben ik blind maar ik vind de privacyopties van Facebook een stuk uitgebreider en bruikbaarder dan die van Twitter. Mijn familie en vrienden mogen best weten waar ik uithang maar ik ben maar vage kennissen hoeven dat niet en onbekenden die me followen op Twitter wil ik dat soort info al helemaal niet geven. Bij Facebook kun je dit eenvoudig op postniveau instellen.

Tevens vind ik tweets die worden doorgestuurd naar Facebook vaak maar irritant omdat je ze twee keer tegenkomt in bijv. Flipboard.
Cool, kan ik precies op mijn telefoon bijhouden hoelang ik bij je kan inbreken voordat je terug bent van het winkelen!
Het nut van GEO diensten is in mijn ogen nog gevaarlijker dan op je social media vertellen dat je op vakantie bent, je hoeft namelijk niet eens op vakantie te zijn |:(

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 19 augustus 2010 12:53]

Dat was mijn gedachte ook...
Leuke vrienden hebben jullie ;)
Lang niet iedereen kent al zijn Facebook "vrienden"...

Ik hoop dat Facebook waarschuwingen laten zien als gebruikers dit willen activeren.
Hoewel ik dan ook weer vrees dat veel mensen die iedereen als vriend accepteren de waarschuwingen niet eens zullen lezen.
'willen activeren' -> dit staat by default op. En je moet het zelf niet eens gebruiken om ge-geo-tagged te worden.
Kijk maar eens in je privacy-instellingen, er zijn er weer enkele bijgekomen die je zelf moet dichttimmeren.

[Reactie gewijzigd door teaser op 19 augustus 2010 15:12]

Lang niet iedereen timmert zijn profiel dicht....
Leuk, dan kan ik nu zien van iedereen waar ze zich bevinden (tenzij ze dat niet willen). Ik vraag me altijd een beetje af wat hier het nut en/of de toegevoegde waarde nou van is hoor, als ik met vrienden af wil spreken bel/sms ik ze wel.
Hebben jullie allemaal een andere Facebook dan die ik gebruik?

Na het aanmaken heb ik alles op zichtbaarheid voor "Alleen vrienden" gezet. Dat staat nu nog zo en er is nog nooit wat veranderd. Als iemand zonder FB account mij opzoekt krijgt diegene keurig de melding dat de pagina niet bestaat...

Ik vind de Geo-diensten niet eens zo slecht. Als je als gebruiker maar wel een beetje nadenkt over de manier waarop je het gebruikt. Ik denk dan ook niet dat je de Geo-providers moet gaan afzeiken, maar juist campagnes waarin mensen bewust worden gemaakt van bepaalde zaken moet stimuleren.
meteen uit doen in de settings !

en je kunt vanaf vandaag ook geen psudoniem meer gebruiken alleen echte, vaarwel privacy

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 27 augustus 2010 18:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*