Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

E Ink verwacht dat eind 2010 de eerste e-readers met zijn aanraakgevoelig e-papier verschijnen. Het bedrijf ontwikkelde een capacitief touchscreen en een op basis van elektromagnetisme. Rond dezelfde tijd zouden ook kleuren-e-papers uitkomen.

Scott Liu, voorzitter van de raad van bestuur bij E Ink, maakte de komst van producten met aanraakgevoelig elektronisch papier van zijn bedrijf bekend bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Er werden twee schermtypes aangekondigd: het ene werkt op basis van elektromagnetische resonantie en het tweede werkt met een capacitief systeem. Details over de beide systemen zijn nog niet bekendgemaakt.

Op dit moment zou het e-paper door klanten van E-Ink getest worden en aan het einde van dit jaar of aan het begin van 2011 zouden de eerste e-readers op basis van de nieuwe producten gereed moeten zijn. De huidige e-readers die met een stylus bediend kunnen worden, maken gebruik van een elektromagnetische-resonantietechniek die door Wacom is ontwikkeld. Ook fabrikanten van touchscreen-readers met een capacitief scherm konden tot dusverre nog niet bij E Ink terecht. Onder andere de Sony Reader, de Kindle en de Barnes & Noble Nook maken gebruik van elektronisch papier van E Ink.

In het vierde kwartaal van dit jaar zouden ook de eerste e-readers met E Inks kleuren-e-paper op de markt moeten komen. E Ink heeft hoge verwachtingen van de nieuwe kleurenschermen: één op de tien verkochte e-readers in 2011 zou van een dergelijk scherm voorzien worden, denkt het bedrijf.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Lijkt me geweldig, kleuren E-ink. Voor op mijn camera en eigenlijk ook voor mijn smartphone. Je krigt daar natuurlijk wel problemen met verversing, is nog niet snel genoeg denk ik, maar video kijk ik daar toch niet op en gebruik hem wel als GPS. Alles wat je in daglicht wilt bekijken heeft een probleem met een TFT scherm.
Je krigt daar natuurlijk wel problemen met verversing, is nog niet snel genoeg denk ik
Liquavista prototype 60 frames per seconde
http://www.youtube.com/watch?v=eIjVMvJhhMY

Product te verwachten in 2011.
Liquavista (electrowetting display) is een heel ander bedrijf als E-Ink, en gebruikt een compleet andere techniek. Electrowetting vs Electrophoretic, dat is niet eens appels en peren vergelijken maar appels en pizza ofzo.

@theMob - Niet echt een product waar E-Ink schermen voor bedoeld zijn, zoals je zelf al meld is de refreshrate heel laag, in het beste geval enkele Hz, absoluut niet genoeg voor video. Daarnaast vond ik de panelen persoonlijk wat flets, maar dat was wel een paar jaar geleden.

Een electrowetting display zoals die waar BadRespawen naar linkt is veel interssanter voor dat soort toepassingen. Practisch even zuinig als E-Ink, hoge refreshrate, mooie kleuren, goede reflectieve eigenschappen en met backlight bruikbaar (stuk zuiniger als LCD omdat je alleen door een olie heen schijnt ipv door vele LCD lagen. Echter zijn electrowetting schermen in tegenstelling tot electrophoretic schermen niet bistabiel, er moet dus continu een spanning op het scherm staan om het beeld in stand te houden.

Mirasol (van Qualcomm) ziet er bijvoorbeeld ook heel indrukwekkend uit, compleet andere techniek als de bovenstaande twee: MEMS! Maar de eerste demo units vertonen redelijke refreshrates (momenteel nog net geen 60Hz?), goede kleuren en reflectieve eigenschappen, en is bistabiel (echter geen idee hoe het met verlichting zit).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 13 augustus 2010 23:38]

Liquavista (electrowetting display) is een heel ander bedrijf als E-Ink, en gebruikt een compleet andere techniek. Electrowetting vs Electrophoretic, dat is niet eens appels en peren vergelijken maar appels en pizza ofzo.
Het resultaat is er niet minder om.
Het punt is -als reactie op het bericht van theMob- dat kleuren e-ink wel geschikt is (zal zijn) voor video.
Ja, behalve dus dat je punt totaal niet klopt. Eink is Eink en Electrowetting is geen eInk. EInk is niet geschikt voor video, wordt dat ook niet. Electrowetting is voorlopig vaporware.
Nee, dat is het niet. Kleuren e-ink (al aangekondigd sinds 2001!) heeft dermate trage schakeltijden dat het nooit video zal kunnen ondersteunen. Simpelweg te traag.

EDIT: electrowetting is wezenlijk anders dan e-ink en beide bedrijven hebben helemaal niets met elkaar te maken.

[Reactie gewijzigd door Atlas85 op 16 augustus 2010 11:57]

Maar een EWD kan in principe wel gestuurd worden tussen de 1hz en 100 hz. Bij 1hz is het virtual bistable. In combinatie met de andere eigenschappen dus een stuk "beter" dan e-ink. Ook de kleuren zijn een stuk beter. Immers, e-ink heeft met het kleurfilter van Toppan een beperkt kleurenpalet. EWD's kunnen dezelfde kleuren handlen als LCD. Vandaar dat Liquavista het ook LCD2.0 noemt.
Alles wat je in daglicht wilt bekijken heeft een probleem met een TFT scherm.
Mijn Nokia 3720 heeft een transflective lcd en die doet het perfect in het felste zonlicht. De kleuren vallen grootdeels weg maar sms'en en zien wie er belt, is perfect te doen. Ik ben voor boeken ook een fan van e-ink maar vlak lcd niet uit als het om leesbaarheid gaat.
Ik vind het niet zo hygiënisch die schermen. Als je slagroomgebak aan je vingers hebt is het al snel gedaan met de pret
Ja, want ja, een boek ziet er direct veel gezelliger uit met slagroom aan...
Een onzin argument dus.

Als het touchscreen in het E Ink scherm zelf zit zullen er waarschijnlijk geen toegevingen moeten worden gedaan op het vlak van contrast en leesbaarheid. een goede zaak dus. Op kleur zit ik zelf eigenlijk niet echt te wachten, maar voor mensen die graag stripboeken lezen kan het een meerwaarde zijn (al vraag ik mij af of ze dan niet beter af zijn met een tablet, ook al ben ik een voorstander van E Ink).
Op kleur zit ik zelf eigenlijk niet echt te wachten, maar voor mensen die graag stripboeken lezen...
...of encyclopediën, wetenschappelijke literatuur, financiële/bedrijfs-verslagen, geschiedenis boeken, etc.

Kleuren e-ink is niet meer ver weg.
nieuws: E-paper voor videobeelden ontwikkeld
http://www.liquavista.com/default.aspx
Of foto's en filmpjes...
Wil tijdens een lange treinreis best een boek lezen op een e book, maar een filmpje erop kunnen kijken is ook geen kwaad!

Waarom niet iets ontwikkelen wat net als de macbooks schakelt tussen een zuinige videochip en een batterijvretende videochip?

Dus een ebook dat zowel z/w als een x miljoen kleuren kan laten zien? (dus filmpjes/foto's)

Scheelt de één in batterij duur, en de ander in vermaak...
[quote]
Of foto's en filmpjes...
Wil tijdens een lange treinreis best een boek lezen op een e book, maar een filmpje erop kunnen kijken is ook geen kwaad!

Waarom niet iets ontwikkelen wat net als de macbooks schakelt tussen een zuinige videochip en een batterijvretende videochip?

Dus een ebook dat zowel z/w als een x miljoen kleuren kan laten zien? (dus filmpjes/foto's)

Scheelt de één in batterij duur, en de ander in vermaak...
[/quote

het scherm kan de framerate niet aan.
De huidige generatie kan die framerate niet aan, dat wil niet zeggen dat dat niet meer komt.
De Eink technologie kan geen video weergeven, nu niet en nooit niet. 24fps is al veel te hoog gegrepen, want impliceert iedere 40 msec een nieuw beeldje. Zelfs als ze het voor elkaar zouden krijgen, dan zou het betekenen dat er per minuut 24 * 60 = 1440 "pagina's omgeslagen worden". Bij e-readers waarbij accucapaciteit gemeten wordt in hoeveel duizend pagina's je erop kan weergeven is dat gewoon geen optie.
Ik zit juist erg te wachten op e-ink met kleur. Veel boeken die ik lees hebben kleur, zoals boeken over fotografie. Voor leesboeken is het niet direct nodig, maar er is veel meer als alleen dat.
een kraan en zeep werken daar goed tegen.

je ben gewoon niet slim bezig als je zonder je handen te wassen na het eten een apparaat beet pakt je kan toch zien of je handen vies/vet zijn.
Mmm. Het blijft persoonlijk, maar ik ben niet voor die touch dingen. Het voorbeeld was een beetje extreem, maar het laat wel een nadeel zien. Echt heldere schermen heb je niet als je veel veegt op zo'n scherm. Ook zelfs niet met schone handen. Zweet is er namelijk altijd wel een beetje...
Ik heb zelf een multitouch scherm voor mn pc maar heb nergens last van, vinger afdrukken zie je niet als je er recht voor zit ;)
Je hebt zeker smetvrees.
Heb jij ooit eerder aan een
Touchscreen apparaat gezeten? Die worden altijd vies.

En handen wassen zou ook wel helpen, ik ga ook niet meteen aan mijn iPod touch zitten als ik vieze handen heb. Dan was ja eerst je handen.
Het is wel een reeel nadeel, zeker als je jouw scherm later in zonlicht hebt.
Door de vingerafdrukken word het dan minder leesbaar.

Een apparaat zonder touchscreen met keypad of keyboard blijft in principe makkelijker schoon. Toch, ben ik erg blij met mijn touchscreen smartphone... een brillen doekje doet wonderen. :)
Een keyboard/toetsenbord bevat denk ik meer bacteriën dan een touchscreen.

Een toetsenbord bevat soms zelf meer bacteriën dan een wc bril in een studenten huis.
Denk dat een touchscreen toch schoner blijft in verhouding tot een toetsenbordje, bij een toetsenbord kan er rotzooi tussen de knoppen komen, waar je met een doekje niet meer snel bij kan. Verder gebruik ik een apparaat met touchscreen persoonlijk, en zullen er alleen maar bacterien op komen die ik toch al op mijn vingers had zitten. :P
Een fijne ontwikkeling. Ik heb zelf een PRS-600 (dus met stylus), maar die laat zich ook prima bedienen met de vingers (redelijke grote UI knoppen). Capacitief zal natuurlijk natuurgetrouwer zijn als je een veeg over het scherm maakt om de bladzijde om te slaan (lichtere aanraking).

Op kleuren E-readers zit ik nog niet echt te wachten, ik zie liever een hogere resolutie ereader met een iets groter scherm. Lezers van stripverhalen zullen het hier waarschijnlijk niet mee eens zijn though....

[Reactie gewijzigd door citruspers op 13 augustus 2010 18:15]

Heb zelf ook de psr-600 maar gebruik hem zonder de stylus (vingers gaat best!) maar ik denk dat het grote voordeel van dit nieuwe spul is dat er geen aparte touch laag over hoeft en dus minder spiegeling dan bij de 600 :)
Ik zou een kleuren niet voor stripboeken willen, maar voor mn studieboeken! Dat weerhoud me er nu nog van een e-reader te kopen, aangezien illustraties in zwart wit niet ideaal zijn voor mn studieboeken. Maarja het zal ook nog wel even duren voordat zo'n ding betaalbaar wordt voor een arme student als ik :). Daarnaast worden ook nog niet al mn studieboeken als pdf'je aangeboden volgensmij (bij de meeste boeken kreeg ik wel een cdtje met pdf'jes erbij)
Indeed, ik zou een kleurenscherm zeker wel prefereren mits het niet heel veel duurder is, juist om stripboeken te kunnen lezen.
Echter hoop ik dat e-readers nog flink in prijs gaan zakken, kleurenschermen en betere aanraakgevoelige scherm zijn leuk, maar ik zie liever een goedkope e-reader waarin enkel de basisfunctionaliteit zit voor een bedrag ruim onder de 100 euro. Dan zullen ze pas echt aanslaan.
Duidelijk geval van iemand die niet weet dat stripboeken niet alleen voor kids zijn.

De Benelux behoort anders nog steeds tot 1 van de beste gebieden om comics te verkopen hier wordt juist heel veel comics gelezen meer nog dan in de VS. En dan is het ook niet Donald Duck ofzo maar ook comics met hele serieuze onderwerpen.

Ik zit namelijk zelf ook te wachten op een kleuren scherm voor e readers en dan wel 1 van 8" anders wordt het allemaal een beetje klein voor comics. Als er dan ook nog CBZ/CBR support in komt ben ik helemaal blij.
mwa als het afbeeldingen uit een map kan tonen en cbr niet ondersteund dan kun je je cbr alsnog unrarren en in een map op het ding plaatsen, een cbr/cbz is tenslotte gewoon een zip of rar met afbeeldingen er in en met de extensie veranderd naar cbr.

Het is niet echt een echte file format het zijn gewoon archiefbestanden met afbeeldingen er in, sequentieel genummerd zodat een image viewer de "pagina's" in de juiste volgorde toont. Het enige verschil met *.rar met sequentiele afbeeldingen is dat ze de extentie veranderen in *.cbr.

[Reactie gewijzigd door Innsewerants op 14 augustus 2010 15:33]

Donald Duck is en blijft top ;)
Er zijn zat volwassenen die nog stripboeken lezen, ik zou niet weten waarom een bepaalde leeftijd bereiken meteen betekend dat je niet meer zou mogen genieten van een bepaald soort vermaak. Bovendien zitten er in veel stripverhalen juist kleine nuances en grappen die gericht zijn op ouderen en die kinderen vaak niet opmerken.
En er zijn zat stripboeken/comics die juist op volwassenen gericht zijn, comics als Sin City bijvoorbeeld. Hoewel dat in dit geval niet echt een goed voorbeeld is, die zijn grotendeels zwart-wit.
The Walking Dead. Zegt genoeg over de leeftijdsgroep van strips.
40 jaar en al jaaaren fan van:
Vele volwassene strips zoals Storm, Franka, Thorgal, Golden City, Golden Cup, Largo Winch etc.

en ook nog vele 'kinderachtige' strips met volwassen homor zoals Fokke en Sukke, Soeperman. Elsje etc.
[q]Op kleuren E-readers zit ik nog niet echt te wachten, ik zie liever een hogere resolutie ereader met een iets groter scherm. Lezers van stripverhalen zullen het hier waarschijnlijk niet mee eens zijn though..../q] Ik ben dan wel geen striplezer, maar het ontbreken van kleur is toch wel de hoofdreden voor mij om er nog geen te kopen. Maar ik kan dus eindelijk op mijn wenslijstje voor kerst 2011 een E-reader met kleurenscherm zetten.
Hehe, daar zat ik op te wachten, op kleurenschermen bij e-paper.
Nu wordt het pas interessant om te kopen.
Ik snap ook niet helemaal waarom mensen daar niet op zitten te wachten. Hoezo is het alleen interessant voor strip-lezers? Er zijn genoeg boeken over allerlei onderwerpen (ik ben meer van de studieboeken dan de leesboeken) waarbij kleur zeer handig is om iets te verduidelijken. Ik heb het dan ook altijd als groot gemis gezien dat er geen kleur in e-paper zat.
En uiteraard is het voor strips ook leuk. :)
Ik snap ook niet helemaal waarom mensen daar niet op zitten te wachten. Hoezo is het alleen interessant voor strip-lezers? Er zijn genoeg boeken over allerlei onderwerpen (ik ben meer van de studieboeken dan de leesboeken) waarbij kleur zeer handig is om iets te verduidelijken.
Je geeft zelf je antwoord al. Mensen die 'leesboeken' lezen schieten helemaal niets op met kleur. Als je bv een van de top verkopende boekenseries van de afgelopen jaren leest, de Millenium Trilogie, (Ik geloof iets van 3000 pagina's) Dan komt er geen kleurtje in voor. En als je de top 10 lijsten van de afgelopen 5 jaar door kijkt zou het me verbazen als er een boek is waarin kleur van belang is.

Jij leest een bepaalt type studieboeken en daar is het belangrijk. Maar zelfs bij hele studierichtingen is het nauwelijks van belang. Bij medicijnen? Natuurlijk wel...Maar bij rechten? Of filosofie? absoluut niet.

Kleur is maar voor een relatief kleine groep van echt belang. Voor de rest is het 'nice to have'
Je vergeet de dagbladen en tijdschriften.
Daarbij is het toch wel erg fijn als je het in kleur kunt bekijken.
Nee, ik ben het niet met je eens. Kleurenschermen zijn wèl belangrijk.
Ik heb nog geen e-reader gekocht omdat er nog geen reflectieve kleurenschermen zijn.
Natuurlijk zijn kleuren belangrijk. Koopt iemand nog zwart-wit TV's?? Er is een niche te bedenken voor zwart-wit e-readers. Bij bepaalde soorten boeken maakt het weinig uit of het scherm kleuren kan tonen. Maar dat is echt een subset van het totaal aan materiaal dat je op zo'n reader wilt gebruiken.
Jij leest een bepaalt type studieboeken en daar is het belangrijk. Maar zelfs bij hele studierichtingen is het nauwelijks van belang. Bij medicijnen? Natuurlijk wel...Maar bij rechten? Of filosofie? absoluut niet.
Maar ik denk dat zelfs de meeste rechten boeken minstens van één steunkleur gebruik maken om de informatie op te leuken. Het is echt lang geleden dat ik een studieboek heb gezien waar niet minstens één kleur in gebruikt werd. De meeste boeken hebben om de zoveel bladzijden een full-color pagina en de rest van het boek een steunkleur, bijvoorbeeld om kanttekeningen e.d. te markeren. Verder zijn er natuurlijk idd. tijdschriften en zelfs de krant staat tegenwoordig bol van de kleuren.

Verder lijkt het me onzin dat een zwart-wit scherm veel goedkoper zou zijn dan kleur. Het is misschien makkelijker te maken maar uiteindelijk gebruik je evenveel en vergelijkbaar materiaal. Het is dus een kwestie van een slimmer proces en je maakt voor dezelfde prijs kleuren schermen. Ergo zwart-wit zal niet lang meer worden aangeboden denk ik.
Bij bepaalde soorten boeken maakt het weinig uit of het scherm kleuren kan tonen.
Dat is dus precies wat ik zeg
Maar dat is echt een subset van het totaal aan materiaal dat je op zo'n reader wilt gebruiken.
En een hele grote subset. 80% van iets is ook een subset. Alleen in Nederland werden er in 2009 49 miljoen boeken verkocht. Het grootste deel fictie...de groep waar nauwelijks kleur in te vinden is. Dat is de doelgroep voor de eReader.

Jullie gaan allemaal van je eigen situatie uit. Jij stel hier dat 'je' veel meer wil dan alleen zwart wit. Jij misschien wel, ik niet. En zo zijn er heel veel mensen. Op dit moment zijn eReaders simpelweg bedoeld voor mensen die boeken lezen..Dingen als In De ban van de Ring, de MiIllenium Trilogie, Komt een vrouw bij de dokter, de Verbouwing...enz, enz...Allemaal boeken die met de tienduizenden tegelijk worden verkocht. Voor die groep is kleur totaal onbelangrijk, ze lezen er niet de National Geographic op en studeren er ook geen medicijnen mee.

Ik heb op dit moment zo'n 650 boeken op mijn reader staan en niet een er van heeft op wat voor manier dan ook kleur in de papieren versie. Hooguit in de kaft.
Maar ik denk dat zelfs de meeste rechten boeken minstens van één steunkleur gebruik maken om de informatie op te leuken. Het is echt lang geleden dat ik een studieboek heb gezien waar niet minstens één kleur in gebruikt werd.
Je geeft het zelf al aan een kleurtje om het op te leuken. Maar het is niet van levensbelang. Maar nogmaals eReaders zijn, op dit moment, alleen bedoeld voor mensen die lezen...en niet voor mensen die plaatjes of video kijken of studeren.

Kort om niet voor de gemiddelde tweaker, die is veel meer dan de gemiddelde mens met dingen als high tech, kleur beweging snelheid games en wat al nog meer bezig.
Ga eens kijken op www.mobileread.com en dan zal je zien dat daar een hele wereld is met mensen die weinig belangstelling voor kleur hebben maar wel voor 'cursief' em-dash en linker en rechter quotes droped caps en nog wat andere dingen waar tweakers waarschijnlijk weinig van af weten. Dat heeft nu eenmaal hun belangstelling
Ergo zwart-wit zal niet lang meer worden aangeboden denk ik.
Dat zal best wel kloppen...als ik een kleuren scherm voor 150 euro kan krijgen doe ik het ook. Maar voorlopig is het al een hele truc om een zwart wit scherm van 150 euro te krijgen en is een kleuren scherm niet eens beschikbaar. Voor welk bedrag dan ook. Dus voordat die betaalbaar zijn zijn we wel een jaar of 4-5 verder.

En of er belangstelling voor zwart wit is? De nieuwe Kindle3 die pas op 27 augustus uit komt is al uitverkocht tot oktober...of november... ze weten het niet eens. Ze waren binnen een week al zover overtekend dat ze geen idee meer hebben van de levertijd. Alles wat de fabriek kan maken is direkt al verkocht. Blijkbar voldoen ze aan de behoefte van een voldoende groot deel van de markt. Ze krijgen ze niet aangesleept.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 13 augustus 2010 21:53]

Het zou voor bepaalde doeleinden zeker interessant en handig zijn om een e-reader met kleurenscherm te hebben. Echter denk ik dat de e-readers veel beter aanslaan wanneer deze goedkoper worden en boeken makkelijker aan te schaffen zijn.
10 jaar geleden was alleen de voorpagina van de krant in kleur de rest niet.
Maar geen e-reader omdat ze er niet in kleur zijn, of omdat je de behoeft nog niet hebt en het dus als een gadget ziet.

In jou geval zie ik het nut van de kleuren uitvoering ook niet in, ja misschien als kast vulling.
Ik ben op dit moment ook wel erg benieuwd naar tablets met pixel qi schermen.

Filmpjes op youtube van de Adam van notion ink zagen er veelbelovend uit.
Hoewel de batterijduur van e-ink veel beter is.

Ben overigens nog steeds erg bij met mijn sony psr-505
Die kleuren e-ink hebben ze al ZO vaak aangekondigd...
Dit soort displays zou ook een geweldige toepassing hebben in outdoor navigatie systemen. Nu is het een beetje behelpen met de reflectieve LCD schermpjes.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True