Weg vrijgemaakt voor elektronisch 'wegwerppapier'

Onderzoekers van de universiteit van Cincinnati zijn erin geslaagd om elektronisch papier te ontwikkelen met een substraat op basis van papier in plaats van glas. Het uiteindelijke materiaal is goedkoop te produceren en geschikt voor videoweergave.

Het onderzoeksteam, bestaande uit hoogleraar Andrew Steckl en doctoraalstudent Duk Young Kim, heeft aangetoond dat papier als een flexibele drager voor e-paper kan worden gebruikt. Net als bij het huidige elektronische papier wordt electrowetting-technologie gebruikt om pixels op het scherm te tonen. Naast een papierlaag bestaat het nieuwe e-paper ook uit een metaalfilm, een niet-geleidende laag en een fluoropolymeer. Deze laatste laag is goed bestand tegen zuren, basen en oplosmiddelen.

Volgens Steckl is het met de nieuwe e-paper-technologie in principe mogelijk om een oprolbaar scherm te maken dat aanvoelt als papier en dat zelfs geschikt is om video weer te geven. In het artikel over de technologie, gepubliceerd in het gerenomeerde vakblad ACS Applied Materials & Interfaces, wordt een verversingstijd van 20ms opgegeven, terwijl de content angle van de waterdruppels onder spanning die van normaal e-paper benadert.

Doordat de waterdruppels gekleurd zijn, is het mogelijk om op basis van het nieuwe elektronische papier een kleurendisplay te maken. Ook is het nieuwe e-paper zeer goedkoop te produceren, zodat het geschikt is voor eenmalig gebruik. "Dit is een elegante methode voor complexiteits- en kostenreductie, wat resulteert in apparaten die na eenmalig gebruik zonder problemen kunnen worden weggegooid", aldus de onderzoekers.

Steckl hoopt bedrijven aan te trekken die in de verdere ontwikkeling van de nieuwe e-paper-technologie willen investeren. De hoogleraar verwacht dat het nog drie tot vijf jaar duurt voordat de technologie volwassen en geschikt voor productie is. Het huidige onderzoek is onder meer gesponsord door de National Science Foundation.

Door Pieter Molenaar

24-11-2010 • 12:41

76 Linkedin

Reacties (76)

76
72
46
2
0
9
Wijzig sortering
Ja leuk, maar waarom niet hergebruiken ?
Er is zo al genoeg afval en dit is misschien wel de kans om van dat vervuilende papier af te geraken ? hoeveel bomen worden er gekapt voor papier ?

Een papierfabriek hier in de buurt (KNP) verwerkt enorme stapels hout per dag.
hoeveel bomen worden er gekapt voor papier ?
Als je het over krantenpapier hebt: 0. Alle krantenpapier in Nederland wordt volledig recycled. Er worden wellicht wel bomen gekapt voor andere soorten papier.

Je moet je niet doodstaren op afval. Afval is een normaal onderdeel van de productiestroom waar helemaal niks mis mee is. Veel afval of weinig maakt eigenlijk niet uit. Waar het om gaat is hoe je omgaat met dat afval.

Cradle to cradle is het devies. Letterlijk van wieg tot wieg. Dit wil zeggen dat wanneer een product het eind van zijn levenscyclus heeft bereikt, dit volledig recycled moet kunnen worden: Er moeten weer even hoogwaardige producten van gemaakt kunnen worden (dus niet downcycling waarbij steeds een meer inferieur product gemaakt wordt).

Hoe lang de levenscyclus van een product is boeit dan niet zo. Beter na drie maanden op de afvalberg en volledig recycled dan een leven van 30 jaar maar daarna onrecyclebaar chemisch afval opleveren.
Als je papier weggooit, doe je dat toch in de papierbak? Dat papier wordt hergebruikt, of het dan weer als e-papier terugkeert is wel de vraag.
Anoniem: 44995
@MAher24 november 2010 13:24
Naast een papierlaag bestaat het nieuwe e-paper ook uit een metaalfilm, een niet-geleidende laag en een fluoropolymeer.

Ik vermoed dat dit bijzondere 'papier' na gebruik niet in de papierbak terecht zal komen...
ja ik zie als oplossing een inzamelpunt voor dit soort papier. De maker zal dan een methode hebben om juist die stoffen eruit te vissen en het papier dat overblijft in de papierbak te kunnen gooien.
Het kan aan mij liggen, maar eenmalig gebruik en video in een zie ik niet zo voor me. Als gewoon papier maar een keer bedrukt kan worden (zoals reclame folder) dan staat er wat op en dat is het dan. Een video "afspelen" hoe moet ik dat dan zien ? Dan wordt het beeld toch steeds vernieuwd, het plaatje veranderd steeds, dat is toch niet meer eenmalig.

[Reactie gewijzigd door bonus op 24 november 2010 12:50]

Idd, waarom eenmalig? Waarom dit dan niet gebruiken voor een eReader?!

We smijten al meer als genoeg nuttige resources weg, nog meer is echt niet nodig.
Hier ben ik het echt helemaal mee eens. Wat is het toch weer een nare instelling om te roepen dat het goedkoop kan worden geproduceerd en dus geschikt is voor éénmalig gebruik. Bah.
Toiletpapier gebruiken we ook maar één keer. Ofwel, er zijn wel situaties te bedenken, waarbij het een voordeel is dat de kosten dusdanig laag zijn dat het geschikt is voor eenmalig gebruik
Toiletpapier gebruiken we ook maar één keer. Ofwel, er zijn wel situaties te bedenken, waarbij het een voordeel is dat de kosten dusdanig laag zijn dat het geschikt is voor eenmalig gebruik
Het verschil is dat je WC-papier redelijk moeilijk kan conditioneren zodat het nóg een keer gebruikt kan worden nadat je het door de plee hebt gespoeld ;)

Als je bekijkt hoeveel mensen hun televisie bij het grofvuil zetten omdat ze met de kerstinkopen een LCD hebben gekocht (waar ze eerst een 32" plasma hadden hangen...) dan snap je hopelijk de term 'wegwerpmaatschappij' wel.

Materiaal is tegenwoordig zoveel goedkoper in massa te produceren, dat het onbetaalbaar geworden is om reserve-onderdelen in te kopen en er geen informatie is over het repareren van spullen. Gaat de voeding in je prachtige LCD van een maand oud kapot? Dan is het goedkoper om een nieuwe te kopen dan hem weg te brengen voor reparatie, waar een mannetje een paar uur in je televisie moet wroeten (à 100 euro ex. per uur) om het ding weer beeld te laten geven.

Zelfs met auto's zie je deze trend tegenwoordig, genoeg auto's van nog geen 10 jaar oud die gesloopt worden, en auto's van 25 jaar of ouder die al makkelijk een miljoen kilometer gereden hebben.
Hij bedoelt dat het een nare instelling is om iets goedkoops een wegwerpartikel te maken omdat het goedkoop is. WC papier is vanwege zijn functie, uit noodzaak wegwerp. Maar het is een beetje belachelijk dat dit 'videopapier' wegwerp zal worden, omdat het zo goedkoop is.

Vind ik een beetje onzin.

Er wordt in het artikel alleen gezegd dat het papier 'geschikt' is voor eenmalig gebruik, maar wel op zo'n manier dat ze ervan uitgaan het daarvoor te gebruiken.
Bah.
Mee eens.
meer als genoeg
meer dan genoeg
Anoniem: 77640
@bonus24 november 2010 12:50
Een video "afspelen" hoe moet ik dat dan zien ?
Harry Potter-stijl: http://www.youtube.com/wa...rCngof2Qg&feature=related
harry potter is gewoon één grote sci-fi movie. Later vliegen we ook rond op bezems en lezen kranten met videoplaatjes.
harry potter is gewoon één grote sci-fi movie. Later vliegen we ook rond op bezems en lezen kranten met videoplaatjes.
"Any form of magic, when sufficiently advanced, is indistinguishable from technology."

Wat natuurlijk andersom ook geldt, maar Pratchett's Axiom vind ik zelf veel leuker. :Y)
Doe mij die maar van Arthur C. Clarke. ;)

https://secure.wikimedia....iki/Clarke%27s_three_laws

Maar die van Pratchett is ook leuk.

[Reactie gewijzigd door Hierodemus op 24 november 2010 18:49]

Grappig, dat was dus ook het eerste waar ik aan dacht: die kranten uit Harry Potter met bewegende beelden zijn zo gek dus nog niet :P
Moest ik ook meteen aan denken :)
Met eenmalig gebruik bedoelen ze dus niet dat het maar 1 beeld kan weergeven maar dat het kosten technisch al kan worden weggegooid nadat er 1 filmpje op is geshowed.

[Reactie gewijzigd door Heegenees op 24 november 2010 12:55]

maar eenmalig gebruik en video in een zie ik niet zo voor me
Vergelijk het met zo'n wenskaart met een kerstliedje er in.

E-paper, chipje, wat draadjes en je hebt een digitale krant met bewegend beeld. De content (incluis filmpjes) staat op een chipje en na afloop gooi je het hele krantje weg.
woow weer ene knap staaltje techniek wat ze hier laten zien! maar wat me wel verbaast is dat ze het over wegwerpen hebben terwijl wij graag alles willen hergebruiken! om kosten te drukken, en dat kan dan toch juist heel goed? waarom iets weggooien als je binnen 20ns (reactie tijd) je papier weer helemaal schoon hebt? daar kan ik dan niet bij!
Omdat het papier (zeer waarschijnlijk) niet herprogrammeerbaar zal zijn. En na 10x een reclameboodschap te hebben gekeken ben je de boodschap wel zat en gooi je het weg.
maar wel een filmpje afspelen, ik bedoel hiermee te zeggen dat het wel degelijk mogelijk is om het zo te maken dat het herbruikbaar is! je kan mij veel wijs maken maar als ze het willen dan kunnen ze dat,
ze kunnen er iets op zetten?
dan kunnen ze er ook wat afhalen in dit geval
met gewoon papier is dat alweer lastiger!
Het e-paper (letterlijk) zal wel niet zo duurzaam zijn. Net als bij een gewone krant: Vouw hem een paar keer of hij wordt nat en dat vod kan weg. Alleen het feit dat je de content kan uitwissen is niet genoeg om hem herbruikbaar te maken.
Dan heb je het denk ik alweer over de control chip.
Ik zie goede herbruikbare mogelijkheden voor een herprogrammeerbare chip icm zo'n scherm in een glasplaat, indien het een beetje goed zit met de kleuren, het contrast etc.

@OddesE: Je hebt het concept van e-ink overduidelijk niet begrepen.
Main point is dat het zuinig met energie omgaat.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 24 november 2010 22:45]

Helemaal mee eens, ook voor het milieu zal dit achteruit gang zijn, aan gezien er behalve papier, ook nog metaal, een fluorlaag en een drager mee weggegooid worden.
Helemaal mee eens, ook voor het milieu zal dit achteruit gang zijn, aan gezien er behalve papier, ook nog metaal, een fluorlaag en een drager mee weggegooid worden.
*Fluorpolymeer, een soort plastiek dus. Papier, metaal en plastic zit nu ook al in die tetra pakken (je weet wel, het meest gebruikte verpakkingsmateriaal voor drinkbare vloeistoffen van tegenwoordig), en volgens mij kunnen ze ook dat goed recyclen. Al kan ik dat mis hebben natuurlijk, weet niet hoe moeilijk die lagen van elkaar te scheiden zijn.
Dit klopt volgens mij wel, maar voor de pakken is Nog geen andere optie (tenminste voorzover ik weet) het spul moet immers vers blijven en niet iedereen kan/wil iedere dag naar de supermarkt. Maar als je electronisch papier maakt om weg te gooien wordt het echt te gek wat mij betreft dit omdat normaal papier minder milieubelastend is wil je dan toch filmpjes (waarschijnlijk reclame) in je drukwerk zorg dan dat je de drager kunt hergebruiken.
Ik zou ook veel liever iets herbruikbaar zien voor 'lage' prijs.

Stel op kantoor je drukt 5exemplaren van 10pagina's af om als hand-out tijdens een vergadering te gebruiken.
Na de vergadering verzamel je de pagina's en leg je ze terug in de papierlade van de printer. De mensen aanwezig op de vergadering stuur je het bestand langs mail of je zet het op een share.

Volgende keer reset de printer het blad naar wit en drukt er opnieuw op af.
Ik kan me indenken dat er bijvoorbeeld op een pak melk een video te zien is waar/hoe etc de koeien gemolken worden. Of een bewegend logo van de producent op de verpakking. Zo'n verpakking gooi je na eenmalig gebruik gewoon weg.

[Reactie gewijzigd door DutchStoner op 24 november 2010 14:33]

Ik weet niet of het verkoopbevorderend is om te zien hoe onze koeien behandeld worden. :'(

Ik hoop trouwens niet dat het voor dit soort wegwerp toepassingen gebruikt gaat worden. Zeker niet met bewegend beeld. Je hebt veel meer nodig dan alleen het electronische papier. Er zal ook een stroomvoorziening in moeten zitten, geheugen, en een chip om de video af te spelen. Niet echt milieu vriendelijk
Zucht....
Waarom in godsnaam wegwerp papier, dit soort technologieën lijken mij toch bij uitstek geschikt om vaker als een keer gebruikt te worden. We leven in 2010 Zijn heel hard bezig met Co2 reductie en dan gaan we weer een wegwerpproduct ontwerpen wat waarschijnlijk nóg vervuilender is als het oudewetse papier.

[Reactie gewijzigd door Rubén89 op 24 november 2010 14:02]

dat was ook het eerste waar ik aan dacht, waarom meteen weggooien. En is het papier zelf nog wel geschikt voor recycling als er een metaalfilm en een laag met fluoropolymeer in zit?

Laat een krant buiten liggen en die lost wel op in de regen. (niet dat dat goed is !)
Maar hoe zit dat met dit elektronisch 'wegwerppapier'.

Voor de rest leuke ontwikkeling, zie de harry potter achtige magische kranten en foto's al voor me.
Ongelooflijk, laat die Harry Potter kranten maar komen idd!

Ik vraag me echter toch af waaarom iedereen hier zo'n moeite heeft met het "na 1x weggooien". Als ik de bron erbij pak lees ik alleen de volgende regel:
We would have something that is very cheap, very fast, full-color and at the end of the day or the end of the week, you could pitch it into the trash.”
Één miniscuul zinnetje en iedereen doet hier moeilijk over? Het is toch geweldig als een product zo goedkoop is dat je het na 1x gebruik weg kan gooien? Bovendien doe je dit op een manier die ook rekening houdt met het milieu. Ik zie grootste mogelijkheden!
- Scherm van je tablet kapot? Gooi het scherm weg en koop goedkoop een nieuwe. Geen gedoe met reparatiecentra enzo!
- Een nieuw soort wegwerpcamera's met een displaytje zoals digitale camera's
- Apparaten waarop helemaal geen scherm op wordt gezet omdat dat het product te duur zou maken kunne die nu toch krijgen, omdat de prijs van dit type scherm laag is.

Een en ander hangt natuurlijk af van hoe dit papier/scherm zich gaat gedragen en waar die tegenkan (water, krassen enz) maar er zullen altijd mogelijkheden te bedenken zijn voor nieuwe technieken!
Bovendien: Dat het na 1x is weg te gooien hoeft niet te betekenen dat alle apparaten waarin dit gebruikt gaat worden na 1x weggegooid MOETEN worden.

[Reactie gewijzigd door thefal op 24 november 2010 14:42]

Dat ene zinnetje is alleen wel precies dat gene wat er het meest mis is met de huidige consumtiemaatschappij. Door ons roekeloze gedrag op het gebied van wegwerpen zorgen we, ja wij allemaal, voor aanzienlijke schade aan de natuur en niet in de laatste plaats aan onze leefomgeving.
Niemand wordt blij van fijnstof, CO2 of wat je precies ook verzint wat hierdoor verbruikt wordt. Iets als dit zal altijd energie kosten om te produceren, dus er zal altijd afval gegenereerd worden. Dit is missschien een feit dat we niet kunnen voorkomen, maar we kunnen wel onze verantwoordelijkheid nemen door te stoppen met het als maar weggooien van producten.
Dit vergt grote veranderingen in onze cultuur, aangezien het hele kapitalisme en het concept van economische "groei" hierop gebaseerd is. Het is echter ook iets wat ons voortbestaan bedreigd, op de langere termijn. Energie raakt op, onze leefomgeving raakt meer en meer vervuild. We kunnen dit misschien ondervangen door nieuwe technieken, maar we kunnen daar niet op rekenen.
En de maatschappij, dat ben jij.

Als je iets voor het milieu wil doen, dan moet je geen Prius kopen, maar dan moet je gewoon dichter bij je werk gaan wonen (of dichter bij je woning gaan werken). 's Avonds niet voor de buis hangen, maar allemaal samen naar de kroeg. Dat scheelt een hoop in stoken en in electriciteit. Vrijstaande huizen zijn energieslurpers, je moet minstens met 4 gezinnen in een gebouw gaan wonen, en een aantal ruimtes kunnen gedeeld worden. Enzovoorts.
overigens moet je ook niet de hele tijd online zijn want internetgebruik is momenteel ongeveer 5-10% van het totale energie verbruik op aarde (geloof het of niet). Als je wel online moet zijn beperk je gebruik dan tot tweakers.net natuurlijk :)

Evilwhitrdragon, ben het helemaal met je eens. Het maakt helemaal niet uit of iets afbreekbaar is want dat is alleen onder optimale omstandigheden en de hoeveelheden die we wegflikkeren maakt dat er meer bij komt dan af gaat.

Of dit milieuonvriendelijker is dan papier waarop geprint wordt? geen idee. Waar heb je het voor nodig? om iets weer tegeven? kun je ook een tablet gebruiken. Om iets weer te geven en aantekeningen op te maken? is het niet meer dan een keer te gebruiken. Dus de milieuwinst (als het daarom gaat) zou erin zitten dat de afval van het electronisch papier opweegt tegen papier met inkt cartridges, incl de hele productie lijnen.

bizarre ontwikkeling

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 10 december 2010 15:50]

Het electronisch papier mag dan wel goedkoop zijn, de electronica om het aan te sturen is nog allesbehalve goedkoop. Ik zie me niet meteen m'n iPad weggooien omdat het display goedkoop is...
De productiekosten voor een capabele microprocessor/controller zijn niet zoveel hoger dan voor een happy-birthday chipje in een hallmark kaart. Zo'n settop-box CPU met een 400MHz MIPS en een MPEG-4 decoder kost maar een paar euro.
Veel van de kosten voor je dure iPad waren constant - software, mallen, reticles, productiemachines enzovoorts.

In grote oplages kan een movie-controller-met-embedded-flash makkelijk voor 50 cent geproduceerd worden.
Anoniem: 360578
24 november 2010 12:47
Super, ik kan niet wachten tot we dit terug gaan zien in kranten en boeken,
alleen wel jammer dat we nu waarschijnlijk irritante advert video's gaan krijgen in de krant
a la youtube.
Ben ook benieuwd wat dit gaat doen voor schoolboeken, een bewegende animatie kan soms verhelderend zijn.
Maar dat zal wel iets voor over 10 jaar zijn en dan ben ik natuurlijk weer klaar met leren dus dat zal ik wel niet meer mee maken.
Anoniem: 361746
24 november 2010 12:49
het is wel die hele wegwerpcultuur dat er voor aan het zorgen is dat wij binnen kort elkaars hoofd moeten inslaan voor de laatste grondstoffen op aarde :(
Ik dacht dat het grote voordeel van e-paper juist was dat het niet weggegooid hoefde worden. Nu gaan we dus toch weer bomen kappen voor e-paper. Hopelijk kan het wel gewoon bij de oude kranten.

Wel weer een stapje dichter bij mijn droom van elektronisch behang.... :)
Ik vind het een beetje onduidelijk. Je hebt dus een papier in je hand... En dan? Waar staat de video opgeslagen? Is er een play knop? Kun je spoelen? Oftewel, is er een interface en zo ja wat voor?
Kan dit totaal niet voor me zien...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee