Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Gigabyte heeft zijn eerste X58-moederbord ge´ntroduceerd met 6Gbps-sata-poorten en usb 3.0-poorten. De GA-EX58-Extreme2 is ten opzichte van de GA-EX58-Extreme volledig veranderd, met onder andere vier pci-e x16-slots.

De meest opvallende features van het moederbord zijn de usb 3.0-poorten en de sata 3.0-poorten. Gigabyte koos ervoor om twee Marvell-controllers op het moederbord te plaatsen, die elk goed zijn voor twee 6Gb/s-sata-poorten, meldt Tweaktown. Het bord is voorzien van twee Nec-controllers in plaats van één exemplaar, die ieder twee usb 3.0-poorten aansturen. De sata 3.0-poorten zijn wit, om ze te onderscheiden van de standaard sata-poorten, waarvan er zes aanwezig zijn. De usb 3.0-poorten zitten allemaal aan de achterkant van het moederbord en zijn geel van kleur.

Behalve de toevoeging van usb 3.0 en sata 3.0 is er ten opzichte van Gigabytes eerste GA-EX58-Extreme nog meer veranderd. Zo kent de Extreme2 vier pci-e-x16-slots, die afhankelijk van de bezetting over x16- of x8-lanes beschikken. Verder wordt de cpu van stroom voorzien door een powercircuit met 24 fasen en kunnen de Northbridge en de vrm's met water gekoeld worden.

Een introductiedatum en adviesprijs zijn nog niet bekend.

Gigabyte GA-EX58-Extreme2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Klinkt als een goed moederbord. Maar volgens mij zijn er nog niet zo veel harde schijven die SATA 3.0 ondersteunen?
Seagate heeft al een schijf uitgebracht die SATA3 ondersteunt. Maar veel belangrijker is dit voor SSD's. De snelle modellen (Intel >= 80 GB) en OCZ Vertex zijn nu beperkt door de interface. SATA3 SSD zullen er begin volgens jaar hopelijk zijn.

Je kan dit heel mooi zien bij de test van de nieuwe 40 GB SSD van Intel. Die heeft de helft van de kanalen (5 i.p.v. 10) en die haalt sustained read 170 MB/s. De 80 en 160 GB versie halen 250, maar zonder constraint van de SATA2 poort zouden die dus 2x 170 = 340 MB/s kunnen halen.
Klinkt als een goed moederbord. Maar volgens mij zijn er nog niet zo veel harde schijven die SATA 3.0 ondersteunen?
Dat is meer het kip en het ei verhaal. Nu de controllers gemeengoed gaan worden, zullen de hardeschijven snel volgen. En tevens hebben SATA 2.0 devices voordeel bij een SATA 3.0 controller, als ze tegen de maximale limiet aanzitten. SSDs bijvoorbeeld kunnen al met gemak 270MB/s behalen, en dat zit zeer dicht tegen de theoretische 300MB/s limiet van SATA 2.0. Tom's hardware liet dat mooi zien met hun 16x Intel SSD test, waarbij ze van 2.4GB/s met een Adaptec SATA 2.0 controller naar 3.4GB/s met de nieuwe Intel/LSI SATA 3.0 controller gingen.
De usb 3.0-poorten zitten allemaal aan de achterkant van het moederbord en zijn geel van kleur.
Dit is fout trouwens, het zijn de 2x blauwe slots die USB 3.0 zijn, de 4x geel zijn USB 2.0, maar wat ook belangrijk is, is dat GigaByte het Amperage omhoog heeft gekrikt van zowel de USB3 als USB2 poorten, wat volgens hun voor een stabieler systeem zal leiden met de veelvoud aan USB apperatuur.

[edit]
USB 2.0 van 500mA standaard naar 1500mA
USB 3.0 van 900mA standaard naar 2700mA

Vindt dat een goede zaak trouwens, zeker omdat het mogelijk is om meer externe apperatuur via USB van stroom te voorzien.

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 27 oktober 2009 14:13]

1 of 2 geloof ik en het aantal usb 3.0 apparaten zal daar niet veel van verschillen.

bordje is wel rijkelijk voorzien van sata-poorten en aangezien 3.0 backwards compatible is, kan je er lekker 10 schijven op aansluiten om zo je workstation van 20TB aan storage te voorzien, 24GB ram erin te steken en 4 videokaarten (met elk ook nog eens 1GB VRAM). Maw dit wordt imho een bordje waar je wel iets mee kan trekken :9~ 8-)
Ja daar trek je wel wat mee ja, een kilowattje ofzo ;)
JA het kip en het ei verhaal... als er geen moederborden zijn die SATA3 ondersteunen waarom zou je dan een HDD maken die dat doet...
Gigabyte heeft er voor gekozen om mensen gewoon de optie te bieden, SATA3 aan te sluiten op die manier is het aan de gebruiker om te beslissen of ze wel of geen SATA3 schijven aansluiten. Als ze geen schijven kunnen vinden zijn er genoeg SATA2 aansluit mogelijkheden voor een doorsnee systeem dus de keuze is aan de klant.
Het is de meest logische aanpak, als je eerst een hele stapel schijven op de markt brengt die niemand kan gebruiken dan zul je ze ook niet verkopen. Door eerst de connecties beschikbaar te maken ontstaat er een vraag naar nieuwe schijven en als de vraag groot genoeg is zul je van zelf schijven op de markt zien komen die gebruik maken van SATA3.

Ik moet zeggen dat ik het een mooi bord vind het zal een lieve duit kosten maar het is wel een van de meest complete borden die op dit moment op de markt beschikbaar zijn.
offtopic:
Ik denk niet dat de doelgroep voor dit bordje de "Ultra Durable 3" nodig gaat hebben ;)

ontopic:
Mooi dat de usb 3.0 al wordt toegepast. Ik vraag me alleen af of je die gewoon kan verbinden met de 2.0 poorten in je kast..
edit: aangezien usb3.0 extra connectors heeft, zou dit betekenen dat je niet 3.0 snelheden gaat halen in dat geval. Dat lijkt me wel een probleem (ik stop graag usb apparaten direct in voor in mijn kast)

[Reactie gewijzigd door Faust op 27 oktober 2009 12:56]

Nee dat zal niet gaan, USB 3 heeft namelijk een andere aansluiting, je kunt u wel USB2 in USB3 doen, maar USB 3 in USB 2 zal niet gaan omdat je dan de pinnetjes niet hebt.

Zie ook: http://tweakers.net/ext/i/1199972214.jpg

Misschien dat je wel de USB 2 functionaliteit overheid, maar niet USB 3 in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door inVision op 27 oktober 2009 12:56]

Je houdt inderdaad de USB2 mogelijkheden over; zolang de hardware niet zeurt over het gebrek aan USB3 functionaliteit (tenzij die het ook echt nodig heeft, en niet alleen omdat de programmeurs te lui zijn om die functionaliteit via USB2 aan te bieden, zei het met een lagere doorvoersnelheid).
offtopic:
Ik denk niet dat de doelgroep voor dit bordje de "Ultra Durable 3" nodig gaat hebben ;)
Ik denk het zeker wel. Juist ten tijde van overclocking is het prettig te kunnen bouwen op de kwaliteit van je moederbordje. En daar is deze Extreme2 toch wel op gebouwd.

Bord ziet er trouwens leuk uit, zal kijken of ik zo eens wat mooie foto's kan maken van het ding :P
Dat lijkt me zeker ook handig, durable betekend zoiets als robuust of beter bestand tegen.. dus ocen lijkt me juist erg leuk op dit bordje.

Daarnaast zit er alles op voor de meeste gebruikers, helaas heb ik geen zin een x58 based mobo te halen maar een p55. Hopelijk komt er/is er een vergelijkbaar p55 model.
Zoiets als dit

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 27 oktober 2009 13:09]

Met de P55-UD6 kom je een heel eind in elk geval, maar de X58 blijft toch altijd wat meer high-end dan de P55.
Doelde eerder op het feit dat 'volgende maand een X59 uit is', en dat ze die dan willen? :P
USB 3.0 is volledig backwards compatible met 2.0, dus wat dat betreft zou je daar geen problemen mee moeten hebben. Verder wel jammer dat die PCI-e sloten wat dicht op elkaar zitten, zo kan je er geen highend videokaarten instoppen, mocht je dat van plan zijn.
watergekoelde kaarten.

je hebt een single-slot watergekoelde GTX295

Ik vind dit een prima oplossing, want je wilt echt niet 4 kaarten met dikke koelers erin. Dat wordt toch niet goed koud.
Natuurlijk, dom van me, had ik helemaal niet bij stilgestaan. Iemand die 4 kaarten koopt, doet er natuurlijk ook waterkoeling bij :)
Leuk bordje :)
Snap alleen niet waarom ze nou weer het eerste PCI-E 1x slot useless maken net als OA op mn P55 UD4 mobo.
je zou er bijvoorbeeld een gigabit netwerkkaartje in kunnen stoppen, maar dan houd het ook echt op. Jammer, maar ik vind het al een grote plank en waarschijnlijk hadden ze het bord niet zo in kunnen delen dat het koelblok van de northbridge nog passend is Ún het PCI-E x1 slotje bruikbaar is voor een volledige lengte kaart.

[Reactie gewijzigd door M2M op 27 oktober 2009 13:25]

Je hebt een paar korte PCIe x1 kaartjes die er inderdaad in zouden kunnen.
Maar ik denk dat gezien het koelblok dat ze hier gebruiken het kiezen zou zijn tussen het x1 slot er opzetten en maar voor slecht een paar kaarten bruikbaar te laten zijn, of het gewoon weg te laten.

In dat geval is het mooi meegenomen dat het ding erbij zit.
Heb ik je wel eens anders over horen babbelen volgens mij, maar dat was bij een mobo zonder northbridge, maar mÚt koeler.
Heeft deze wel een northbridge zoals wordt gesuggereerd in het artikel?
ik denk het wel, in de processors (i7 enzo) zit een memory controller ingebakken. Iets wat AMD al tijden heeft. Maar volgens mij is er verder maar 1 verbinding naar buiten. Je zou de PCI-E lanes niet kunnen voeden via de southbridge waardoor een northbridge voor een switch tussen de PCI-E sloten en de southbridge noodzakelijk blijft. Maar een volledige / volwaardige northbridge vind ik het eigenlijk ook niet.
Kijk, dit zijn mooie ontwikkelingen. AMD en Intel gaan dit voorlopig nog niet ondersteunen, dus fijn dat er fabrikanten zijn die deze chips al wel klaar hebben. Dit zorgt wel voor een hogere prijs (want dit soort chips kosten los best wat) en dit zal er waarschijnlijk voor zorgen dat het voorlopig nog niet mainstream wordt. Hopen dat de implementatie i.i.g. goed is.
Nec maakte altijd de beste USB chip's dus daar heb ik wel vertrouwen in en voor Gigabyte geldt hetzelfde, ze hebben o.a. ook de beste firewire chips op hun moederborden. Marvell is al een tijdje HET alternatief voor extra SATA poorten op moederborden.
Klinkt goed, maar 2 dingen;

USB 3.0 wordt toch nog helemaal niet ondersteund door de intel chipset?
zie daarvoor nieuws: 'Intel-chipsets krijgen pas in 2011 usb 3.0-ondersteuning'

En die Sata-poorten zitten echt op een rotplek. Als je een flinke videokaart op je moederbord prikt, kun je er al nauwelijks meer bij. Als je een kleine kast hebt, is het sowiezo al lastig om ze te bereiken (omdat de HDD in de weg zitten..).
Maar die S-ATA poorten zijn gekanteld, zodat ze niet omhoogsteken en daarmee de videokaart in de weg zitten. Dat doet Gigabyte op zo'n beetje de meeste moederborden tegenwoordig.

Verder is het zo dat USB3 via een 3rdparty chip gaat, omdat de Intel controller het nog steeds niet ondersteund. Deze zal via een PCIe x1 slot worden verbonden met de chipset volgens de Gigabyte R&Dmensen.
Nog even wachten op de overclockresultaten van deze plank; als deze positief uitvallen, dan zou dit wel eens mijn nieuwe plank kunnen worden ^^ Met Sata 3.0 komt SSD natuurlijk weer een beetje beter tot zijn recht :)
Pas las ik nog over een prestatiewinst van 4900 procent (50x zo snel). Wat prestaties betreft doet SSD het dus al goed.
Het knelpunt is juist de prijs voor SSD. Als er meer Gigabytes kunnen worden aangeschaft met een bepaald budget, wordt een veel snellere doorvoer op het mobo pas echt interessant.
Nu is het vooral een voordeel voor configuraties met veel Terabytes aan data op gewone harde schijven lijkt me.

edit:
Of was dat 50x zo snelle accesstime? Correct me if i'm wrong, bitte.

[Reactie gewijzigd door Barleone op 27 oktober 2009 20:29]

Ziet er goed uit, alleen wel onhandige plaatsing van FDD aansluiting. Zit op mijn P7N ook zo ver beneden, en dus ver weg van waar m'n FDD zit. Dit zit vrij strak over de SLI-GPU's heen nu dus.

Maar wel mooi, USB 3.0 en SATA 3.0 als standaard op een MOBO, dat zal er aan bijdragen dat het sneller ingeburgerd raakt.

Een losse controller alsnog moeten aanschaffen is iets wat niet snel door het gros van de gebruikers gedaan zal worden. Nu hoeft dat dus niet meer.

Benieuwd wat de prijs zal zijn.
Onhandig is het wel inderdaad, maar zeg nou zelf: Wie gebruikt er Řberhaupt nog de floppy aansluiting? :9 (Natuurlijk is dit geen reden om de FDD op een slechte plek te plaatsen :P )
Dat zeg je nu wel. Maar ik liep nog niet zo heel lang geleden toch echt tegen een probleem aan met het installeren van Windows XP met schijven in raid-0. Hoe krijg je dat ge´nstalleerd als de windows installatie de schijven niet herkent? Juist ja, je moet of een floppy drive hebben of (zoals ik het heb gedaan) je moet met een programma als nlite een nieuwe XP installatie maken met de drivers erin gebakken.

Gelukkig zijn er trouwens ook nog usb floppy drives.

edit @0scar: wat TERW_DAN zegt dus... dat gaat niet.

[Reactie gewijzigd door Tupel op 27 oktober 2009 14:10]

Gewoon de driver even op USB stick zetten en inladen voor installatie van je OS.
Wat dus niet gaat met XP.
Maar laten we eerlijk zijn, wie gaat er nu nog op een nieuw systeem XP installeren. Neem je geen Vista dan neem je wel Win7. Maar XP heeft toch wel z'n tijd gehad, zeker voor mensen die moderne borden kopen zoals deze.
Onhandig is het wel inderdaad, maar zeg nou zelf: Wie gebruikt er Řberhaupt nog de floppy aansluiting?
Mensen die een BIOS willen flashen ?

Die floppy aansluiting kunnen ze beter rechts van de RAM maken, dat is veel handiger. Op die onderste plek past nu amper een dubbelslots kaart vanwege de hoogte van de floppy connector + dubbelgevouwen kabel.

En verder, ik roep het nog eens, XP is prima voor folding.

Een moederboard met 8 PCIe-2 slots of meer, dat zou ik pas interessant vinden. De meeste nieuwe borden hebben amper 4 slots.

Waarom is dit offtopic ?!

[Reactie gewijzigd door rocksolid op 27 oktober 2009 17:55]

kom op zeg, ik heb al jaren een usbkey'tje liggen met dos erop + nog een live linux distro, werkt perfect.
Moederborden kan je al lange tijd met USB, CD of in je OS zelf doen.

PS: Als je de natuur wil vervuilen met folding en het os niet gebruikt, kan je beter iets als dit gebruiken ipv een xp.

[Reactie gewijzigd door Rizon op 27 oktober 2009 14:07]

Dit kan gelukkig heel vaak via de bios zelf. Er zit vaak een flashtool ge´ntegreerd waarmee je zo je bios kunt flashen zonder gedoe.
8 slots kan natuurlijk niet volgens de ATX standaard, 7 is het maximum. Als je 8 slots wil hebben moet je dus overstappen op een andere kast/moederbord standaard, en met de totale overheersing van ATX en gerelateerde standaarden geef ik het je te doen.

(AT moederborden konden wel 8 sloten hebben, maar dat lijkt me geen optie meer, en er zijn wel andere standaarden die wel 10 sloten kunnen hebben, maar die heb ik nog nooit gezien)
Ik had dit probleem laatst ook: gewoon de driver slipstreamen in je Windows XP installatie CD.
Dat zijn toch 2 IDE aansluitingen dat ik zie toch? Ik snap ook niet waarom ze dat tegenwoordig nog op een moederbord plaatsen
Nee, 1 FDD, 1 P-ATA IDE connector (IDE zit sowieso op het bord, in de vorm van 10 S-ATA poorten :)).
thx!
Maar toch een pretty useless floppy!
Klopt, ik snap ook niet meer waarom die er nog op zitten :P

Maar goed, dat ga ik straks vragen, heb een interview met de marketing dept. en de R&D van Gigabyte vanmiddag als onderdeel van het TweaKINGevent in Parijs. Dus met wat geluk kan ik er straks een zinnig antwoord op geven :)
Ik heb het net gevraagd aan het R&D dept. van Gigabyte. De reden dat ze deze dingen er altijd nog opzetten is simpelweg om de borden zo compleet mogelijk te leveren. Ze willen gebruikers niet beperken als dat niet nodig is, daarom zit dit soort legacy spul nog steeds op deze bordjes :)
A11: When referring to the specification, use “Serial ATA Revision 3.0 specification” for the first reference. For successive references, this can be shortened to “SATA Revision 3.0.” Do not use “SATA 3.0.”
bron(pdf): klik

De benaming SATA 3.0 mag eigenlijk dus niet gebruikt worden. Het leek mij wel goed dit even te melden.

Verder een zeer serieus moederbord zeg! Zeker een hele mooie ontwikkeling en ik wacht ook met smart op de ondersteunende SDD hardware zodat ik ook de overstap kan gaan maken. Ik wil niet nu overstappen en dan over een jaar weer opnieuw mijn hardware vervangen.

[Reactie gewijzigd door Tupel op 27 oktober 2009 13:11]

Verder wordt de cpu van stroom voorzien door een powercircuit met 24 fasen en kunnen de Northbridge en de vrm's met water gekoeld worden.
Heb momenteel de GA-EX58-Extreme, en daarop is de Northbridge toch echt water gekoeld. Een van de redenen waarom ik dit bord gekozen had.
ziet er goed uit, een prachtig high-end bord waar elke vierkante millimeter benut is zo te zien :P.
En dan ook nog voorbereid op toekomstige hardware, altijd een goede investering imo.