Asus toont uitbreidingskaart met usb 3.0- en sata 3.0-poorten

Tijdens een persevenement eind augustus werd de uitbreidingskaart al aan de pers voorgesteld, maar destijds was het niet bekend of de kaart ook los te koop zou zijn. De U3S6 voorziet via de pci-e-bus in twee usb 3.0- en twee sata 3.0-poorten.

De uitbreidingskaart, die Asus de naam U3S6 heeft gegeven, zal los verkocht gaan worden, aldus PCstats. De naam is een directe afgeleidde van de usb 3.0-poorten en de sata-poorten die een doorvoersnelheid van 6Gbps hebben. De kaart heeft dezelfe chips aan boord als de onlangs aangekondigde P55-moederborden met usb 3.0- en sata 3.0-poorten. De Marvell 88SE9123-NAA2-chip voorziet in twee sata 3.0-poorten en de NEC D720200F1 usb 3.0-controller zorgt voor twee usb 3.0-poorten.

De uitbreidingskaart heeft een PLX Technology PEX8613-BA50BC pci-e bridge-chip, die de Marvell-chip en de Nec-controller via de pci-e bus met de Platform Controller Hub op het moederbord verbindt. De U3S6 moet in een pci-e x4-slot gestoken worden. Asus heeft nog niet bekend gemaakt hoeveel de U3S6 moet gaan kosten, maar PCstats denkt dat de prijs rond de 30 dollar gaat liggen.

Asus U3S6

Door Marc Rademaker

Redacteur

30-10-2009 • 17:24

81

Reacties (81)

81
80
55
2
0
8
Wijzig sortering
Leuk, maar ik hoop dat ze ook een versie maken met 4 SATA poorten, want die zijn voor weinig niet makkelijk te vinden.
Waar ben jij 4 SATA3 poorten voor nodig? Het enige wat gebruik maakt van de bandbreedte van SATA3 zijn momenteel de snelste ssd's. Die lopen bijna tegen de bandbreedte van SATA2 aan, en het verschil met SATA3 is daardoor ook nihil. Het meest logische is dus dat je twee ssd's aan deze twee poorten propt en die in raid 0 zet. Dan heb je met bijvoorbeeld de intel X-25-E (of M) een read snelheid en een schrijfsnelheid die vele malen sneller is dan wat je in de komende jaren nodig zal hebben. Op de SATA2 poorten van je moederbord hang je dan een paar gewone hard disks voor opslag, die zou ik dan juist weer in raid 1 zetten, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Tegen de tijd dat je ssd's niet meer snel genoeg zijn, wat minimaal een paar jaar gaat duren zijn er voldoende moederborden met SATA3 en ook usb 3.0 op de markt. En ook weer veel goedkopere ssd's. Vandaar mijn vraag waarom je 4 SATA3 poorten zou willen hebben. Usb 3.0 is logisch, daar wil iedereen meer van. Zeker als je een externe harde schijf aansluit is het bijvoorbeeld handig. Maar er zullen ook genoeg andere apparaten die data over pompen die tegen de limieten van usb 2.0 aanlopen.
Waar ben jij 4 SATA3 poorten voor nodig?
Simpel. Ik heb een boel harde schijven in mijn thuis servertje en ik zit nu met 3 tweepoorts sata kaartjes. Met videokaart kom ik slots te kort.

Nu weet ik wel dat ik een nieuw motherboard kan kopen met video onboard maar verder dan 6 SATA gaan die dingen niet, dus da's niet veel winst. Ik zou dus nog extra sata's kunnen gebruiken om mijn raid uit te breiden.
Sata3 is misschien nu wel snel, maar over een tijdje is het mainstream.
Verder worden moederboard ook telkens kleiner en hat aantal slots zal eerder af dan toenemen.

Overigens kan Asus met jouw argument net zo goed een 1-poorts kaart op de markt gooien. Dan wil ik je ook niet horen klagen.
Er zijn toch gewoon betaalbare 4-poorts kaartjes?

En SATA3 poortjes heb je geen 4 van nodig, want een reguliere computer zal niet meer dan één SSD hebben die daar gebruik van maakt.
Anoniem: 52621 @SSH31 oktober 2009 05:11
Jij wil dat er meteen weer 2 kaarten gekocht moeten worden? ! met snelle en 1 met tragere poorten?
Die lopen bijna tegen de bandbreedte van SATA2 aan,...
Die lopen er al lang tegenaan. Als er SATA3 SSD's verschijnen zullen die ook zonder veel moeite de 500 MB/s voltrekken (sustained).
waar ik 4 sata 3 poorten voor nodig heb
het zelfde als waar ik sata 2 poorten voor nodig heb
hdd's en ssd's aansluiten


Daarnaast, het zou een enorm handige feature zijn, als iemand een kaart als deze neerzet met gelijk ook een Gbit lanpoort op dezelfde kaart

[Reactie gewijzigd door NightOwlNL op 23 juli 2024 06:53]

?????
Wat?
Gbit lanpoorten zitten echt zowat overal in. Lijkt me vrij onlogisch om zoiets te combineren met de nieuwste van het nieuwste !
Voor die prijs kan je het niet laten imho. Een nieuw moederbord steken met USB 3.0 en Sata 3 ondersteuning kan je wel vergeten voor 30 dollar. IMHO een goedkope manier om je systeem bij te werken naar de nieuwste standaarden. Nu nog zien hoe het zit met effectieve snelheid enzo.

[Reactie gewijzigd door Gunirus op 23 juli 2024 06:53]

Voor de prijs niet, maar ik vraag me af wat je er nu al mee moet doen, volgens mij gebruikt toch alles nog van beide versie 2?

Tegen die tijd dat ik het echt wil hebben doe ik wel weer een PC-upgrade.
externe schijven zijn er al in usb3, en schijnt zeker de moeite waard te zijn, qua snelheid. Ik zit hier dan ook eigenlijk wél op te wachten, en niet over een halfjaar. Bovendien wees blij dat ze dit bieden, anders had er weer een kip-ei verhaal geweest.
usb 2.0 kan ruim 400mbit/sec aan, dat is ongeveer 40mbyte/sec.

Het probleem met de meeste externe disken is dus dat de ingebouwde controllers heel erg langzaam zijn en bij lange na niet de snelheden halen die usb 2.0 ondersteund.


Ik heb zelf ook een externe disk liggen usb 2.0, komt niet verder dan een schamele 13.5mbyte/sec :(

Dat usb 3.0 disken veel sneller zijn, heeft dus niet direct te maken met de gebruikte interface, maar meer met de controllers die eindelijk snel genoeg worden om zowel de disk als de usb interface bij te houden en van een behoorlijke datastroom te voorzien.
uhm.... nee.

terwijl USB 2.0 theoretisch 480 Mb/S aankan (60 MB/S), is dat voor de hele controller (zie ook engelse wiki)
verder is de maximale snelheid voor het hele protocol, en er zit er een enorme overhead op USB (<=2.0). dat komt omdat er maar 2 datalijntjes zijn en voor elk pakket er een answer call moet komen of hij ontvangen is.
bij usb 2.0 worden er eerst 4 bit's verzonden als packet identifier, daarna word er 1 byte verzonden en daarna stuurt de andere controller een handshake terug die bestaat uit alleen een identifier. er worden dus per 8 bit's data 16 bit's verstuurd. daarom is de maximale snelheid eigenlijk maar 30 MB/s. deze extra bits zijn echter wel erg belangrijk, want ze vormen een erg goede foutcorrectie.
edit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus#USB_2.0

[Reactie gewijzigd door appel437 op 23 juli 2024 06:53]

Dan heb je een erg slome controller getroffen. De schijven die ik tegengekomen ben, doen allemaal wel om en nabij 40mb/s.

Gewone ronddraaiende schijfjes houden rond de 120mb/s wel op, dus dan zal een beetje controller toch wel in die buurt moeten halen.

Wel een leuke vooruitgang die 3.0 versie, esata is namelijk alleen "ingeburgerd" doordat usb2.0 veel te langzaam was.
Zoals ik het zie gebruik je de USB3 poort nog niet voor een HDD, de mensen die die snelheid wilden hebben zullen wel esata gebruiken en voorderest is er vrijwel nog niets dat USB3 gebruikt en tegen de tijd dat dat standaard is zit het ook standaard op mainboarden. Dus ja om nou haantje de voorste te zijn en zo'n kaart en een nieuwe externe behuizing te kopen om van die snelheid te genieten vind ik niet logisch als esata ook snel zat is.
Tevens is voor normaal gebruik 2.0 nog snel zat, alleen je camera leeghalen kan wat langer duren, maar ik zie geen probleem met een externe HDD, of esata of steek hem lekker in je PC, een constante externe schijf waar je constant enorme hoeveelheden data moet van/naartoe kopieren vind ik sowieso raar, dat gebruik je hooguit om een een paar dingetjes op te zetten.
Kun je meteen een OEM versie van Windows 7 installeren.
Asus heeft nog niet bekend gemaakt hoeveel de U3S6 moet gaan kosten, maar PCstats denkt dat de prijs rond de 30 dollar gaat liggen.
In het originele artikel: No details yet on what ASUS will be charging for this little wondercard, but $30 is likely.

Goed vertaald dus, maar als ze nog geen 'details' hebben waarom is het dan waarschijnlijk? Het lijkt me sterk. Als iedereen hier al roept 'Mooie prijs!' dan is ASUS blijkbaar te goedkoop. Voor $40 raken ze hem dus ook nog wel kwijt. Nog geen gekke prijs, toch? Voor een 'wonderkaart'... :P
Anoniem: 9449 @torp30 oktober 2009 19:23
Voor $50 ook nog wel. Aan de ene kant zou het natuurlijk raar zijn dat zo'n kaart meer zou moeten kosten dan een butget mobo met alles d'r op en d'r aan (kosten tegenwoordig iets van 60 - 70 euro). Aan de andere kant is hier echt wel vraag naar (ook bij een hogere prijs), wat ik eerder zie gebeuren is dat deze kaartjes voor weinig bij een Asus mobo worden geleverd, maar dat ze los in NL echt wel 50 of 60 euro gaan kosten.
Ik geef er maximaal 15 euro voor. Kom op zeg, binnenkort heb je voor 60 euro een motherfreaking moederbord inclusief al die poorten.
Als de prijs te hoog wordt zullen veel mensen dit kaartje niet aanschaffen en zal de introductie van USB 3.0 producten dus niet echt vlotten. Vandaar dat ik denk dat de prijs niet te hoog moet worden.
De introductie van USB 3 zal echt niet alleen afhangen van dit kaartje...
De geschiedenis herhaalt zich gewoon. Toen USB er net was, had je USB 1.1 kaarten om oudere computers zonder USB daarvan te voorzien. (Zelfs mogelijk op een 486, als je er Win98 of Win95OS2 op draaide.) Toen USB 2 net uit was.... enz.

Ik had eigenlijk niet echt anders verwacht dat dit zou gaan gebeuren. Op een gegeven moment worden gewoon alle USB2-poorten op de moederborden door USB3 vervangen, en zullen zeker 2 E-SATA-poorten minimaal standaard worden (1 achterop, 1 voorop de kast, waarschijnlijk).

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 juli 2024 06:53]

De vraag is natuurlijk: zijn er al USB 3.0 devices en SATA 3 harddisks? Ik heb ze nog niet gezien... (maar ik heb er ook niet naar gezocht...)
Zoek maar even in het nieuws van tweakers, weet sowieso dat er een SSD is met usb3.0 is ook een nieuws artikel over geweest op tweakers, sata3.0 nieuws volg ik niet zo, zit alleen nog maar met een laptop dus dat is voor mijn niet interessant op dit moment.

Maar zullen vast meer volgen de komende tijd, kip en het ei verhaal, wat bij zoveel standaarden het geval is in het begin. ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 23 juli 2024 06:53]

seagate heeft onlangs een hdd in de showroom gegooid met sata 6 ondersteuning
de potentie in sata 6gbps zit in de ssd markt
ja, maar je moet dan wel een PCI-E slot over hebben... waar prik je dan je GPU in?
De meeste moederborden die de laatste jaren zijn uitgekomen hebben meerdere PCI-E sloten. Je kan dus zonder probleem deze kaart naast de GPU gebruiken. Alleen moederborden die 4 tot 5 jaar oud zijn kunnen problemen geven, doordat de GPU 2 uitbreidingssleuven aan ruimte innemen.
mijn mobo Niet, zo wel meerdere, een 'goedkoop' mobo hebben vaak geen 2 (of meer) pci-e sloten, alhoewel ik me geld liever zou inversteren in een 2de Gpu dan een USB 3.0 of S-Ata...
Anoniem: 152769 @Luukje0131 oktober 2009 13:33
pci-e is backward compatible qua snelheid. Je kan dus zonder problemen een kaart gelijk deze in een 1x slot duwen zonder dat je problemen gaat hebben qua stabiliteit. Het enige nadeel is uiteraard dat de snelheid dan een stukje lager ligt, maar het blijft perfect bruikbaar.

Nadeel; je moet een pci-e 1x achteraan opensnijden om de kaart te laten passen in dat slot, een beetje gepruts dus.

Langs de andere kant vraag ik me af waarom je sata & usb 3.0 zou willen als je voor een low-end systeem gaat, dan heb je meer dan genoeg aan 40mb/sec datatransfer naar je harde schijf toe (en dan zal je ook geen SSD's oid gaan plaatsen)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 152769 op 23 juli 2024 06:53]

Nog niet zo lang geleden was er een artikel op Tweakers dat USB 3.0 on hold gezet was door ik dacht Intel, betekent dat dat Asus tegen de stroom ingaat?
Ok, de specs van USB 3.0 zijn al enige tijd uitgebracht voor fabrikanten maar uiteindelijk is het Intel die het voor het zeggen heeft?

Zeer leuke prijs waarvoor ik hem zeer zeker ga oprapen als hij uitkomt, nu nog wachten op goede speeds en support.
Nee het is niet intel die dit voor het zeggen heeft. USB wordt dacht ik niet door Intel ontwikkelt als je dit dus in een AMD systeem steekt heeft intel er niks mee te maken ;)
Yep klopt maar Intel moet het wel in hun chipsets integreren, zonder dat zal het voorlopig altijd een insteekkaart zijn ... (AMD trouwens ook uitgesteld dacht ik, kan artikel niet zo dadelijk terugvinden)
Het probleem is dat roadmaps voor chipsets iets langer in de pipeline zitten. Dus Intel en AMD zullen het pas begin 2011 in de chipsets hebben die dan uitkomen.

Uiteindelijk heeft dit ook niet zoveel belang omdat er vandaag al zoveel zaken met een extra chipje gebeuren. E-sata, extra sata, geluid, netwerk, ...
Dus het is niet omdat Intel en AMD het niet meteen inbouwen dat je zo lang zal moeten wachten tot het ingebouwd wordt. Bijvoorbeeld de nieuwe bordjes van MSI in de Big Bang serie zouden het al krijgen met een extra chipje.
Zo hey, dat is wel een erg druk PCB'tje voor 4 poorten

Verder is op de foto moeilijk te zien of het PCB low of full profile is.
Aan de USB 3.0 connectoren zou ik zeggen dat hij low is.

[Reactie gewijzigd door Str1ngS op 23 juli 2024 06:53]

Inderdaad het ziet er ouderwets uit. Veel grote chips, dikke condensatoren. Duidelijk een eerste versie.
Ouderwets??? Die dikke condensatoren zijn Solid Caps en das redelijk modern. Gaan langer mee en lekken niet. Ze zien er alleen wat forser uit.

Verder zie ik niet veel grote chips (kijk maar eens goed naar de grote van de poorten achterop). Alleen de PCI-e bridge chip is wat fors, maar das normaal.

Ik zie iig niks om uit af te leiden dat het een eerste versie zou zijn. Ontwerp ziet er normaal en netjes uit.

@Str1ngS: Kaart is idd zo te zien low-profile.
Druk, dat wel..... maar een USB 3.0 controller, SATA 3.0 controller en een Bridge chip die de boel op de juiste manier aan het moederbord moet leveren nemen natuurlijk de nodige ruimte in. Als het inderdaad een low profile kaartje is, dan wordt dat effect nog eens extra versterkt.

Daar komt nog eens bij dat USB 3 bijna 2x zoveel vermogen kan leveren als een USB 2 poort, en ik denk dat een paar van die condensatoren daarbij goed van pas komen.
Anoniem: 321370 30 oktober 2009 17:33
Deze kaart past dus ook gewoon in een pci-e 8x en 16x slot.
Ja, en als je even een millimetertje plastic aan de achterkant van een x1 slot uitzaagt past ie daar ook gewoon in. En het gaat nog werken ook :)
Maar dan ben je het nut wel een beetje kwijt. x1 geeft je 250MB/s.
500/500 MB/s bij de bulk van de huidige moederborden (PCI-e 2.0).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 9449 op 23 juli 2024 06:53]

Maar is toch wel een kaartje voor mensen die nog met 1.0 zitten lijkt me. Bij nieuwere moederborden heb je vaak al een esata waar usb of firewire nooit aan zullen tippen.
offtopic:

Dit is een vervelende foto...

Ontopic, leuk dat ze de USB3.0 en SATA3.0 combineren op 1 kaart...
Lekker mierenneuken, maar dat gevoel had ik ook ja. Dit is toch véél mooier ;)
http://www.kixtart.tweakdsl.nl/Tweakers/asus.jpg

Zo'n kaartjes vind ik zelf altijd wel handig, want aan de kosten ligt het niet. Het is gewoonlijk goedkoper en makkelijker om zo'n kaart erbij te prikken en een usb/sata2.0 moederboard te kopen dan te wachten op een 3.0 versie.

edit:
Fixed :+

[Reactie gewijzigd door Kixtart op 23 juli 2024 06:53]

Nu ligt de kaart op de kop.

De originele foto was wat onhandig, maar gemaakt zoals hij in de pc terecht zou komen.

het gaat weer werkelijk nergens over, om al de stand van een productfoto te bekritiseren
volgens mij staat de foto op z'n kop. Of de fotograaf moest er in een boog overheen hangen en dan een foto maken. :?
Jaaaa! En even naar de winkel rennen voor een USB 3.0 SSD!
240MB/s lezen! 160MB/s schrijven! Whappa!

€89 voor 16GB. €30 euro voor een kaartje... voor nog geen 120 euro klaar! Ubuntu booten onder 10 seconden! Hopseflops!

Oh, kan ik natuurlijk ook voor sinterklaas vragen! :Y)
Die getallen die jij noemt ga je bij normaal gebruik echt niet halen. USB3 heeft nog altijd een veel hogere latency dan elke SATA variant.

Waarom wil je zo graag USB gebruiken, je kan toch ook gewoon e-SATA doen? Mocht je dat niet hebben op je mobo, een bracket van SATA naar e-SATA kost maar iets van 2 euro.
Huh? Ik dacht dat hij SATA3 bedoelde, maar mrlammers zegt toch echt USB ja.

Als je een ssd koopt, dan zorg je er toch wel voor dat je 'm aan een SATA poort hangt hoop ik (voor elke ssd-gebruiker)?!? Anders is 't zonde bandbreedte en extra latency :?
Handige kaart voor mensen die niet meteen een nieuw moederbord aan willen schaffen, en de prijs van 30 dollar is nog niet eens erg duur.
Ik vrees dat die 30 dollar wat erg optimistisch is. Dit soort kaartjes zijn altijd veel duurder, alleen merken als Sweex zitten in deze prijsklasse.

Dit is een kaart van een betrouwbaar merk inclusief kwaliteits-chips (NEC en Marvell). En dan ook nog eens goedkoper dan een mainstream SATA2 kaartje? Denk het niet...
En, oh, klein detail. Intel maakt niet echt vorderingen op het inbakken van USB 3.0 in haar chipsets. En Microsoft ondersteunt het ook nog niet... Ach, ja, je kunt ook niet alles hebben als marktleider.
En AMD ook niet. Juist daarom is dit kaartje zo interessant. Want de fabrikanten van HDD's en SSD's gaan al wel binnenkort SATA3 aanbieden op hun schijven.

Dat Microsoft het niet ondersteund maakt niets uit, kwestie van een drivertje van Asus erbij gaan met die 500 MB/s.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 9449 op 23 juli 2024 06:53]

Zit zeker geen simpele raidfunctie op? Jammer, maar wel goedkoop en handig.
Voor die prijs denk ik niet!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.