Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

De AMD 790FX- en een 790X-moederborden met usb 3.0- en sata 3.0-ondersteuning van Gigabyte zijn beschikbaar. De modellen bevatten usb 2.0-poorten die drie keer zoveel energie kunnen leveren als reguliere usb 2.0-poorten.

Gigabyte brengt de moederborden op de markt onder de marketingslogan '333 onboard acceleration', wat moet aanduiden dat de modellen over usb 3.0, sata 3.0 en 3x usb power beschikken. De GA-790XTA-UD4, die de GA-MA790XT-UD4P opvolgt, kan AM3-cpu's en vier ddr3-reepjes bevatten. Het atx-bord beschikt over twee pci-e x16-slots, die hun werk kunnen doen in een afzonderlijke x16- of in een gezamenlijke x8/x8-configuratie. Verder bevat het bord acht sata 2.0- en twee sata 3.0-interfaces, plus een enkele gigabit-ethernetaansluiting. Verder zijn er tien usb 2.0-poorten en twee usb 3.0-varianten aanwezig.

MA790XTA-UD4 1 MA790XTA-UD4 2

De GA-790FXTA-UD5 is de opvolger van de GA-MA790FXT-UD5P, en dit moederbord is iets uitgebreider dan de 790XTA-UD4. Zo zijn er drie pci-e-x16-slots, die bij Crossfire-opstellingen in x16/x16-modus of in x16/x8/x8-modus dienst kunnen doen. De UD5 beschikt eveneens over acht sata 2.0- en twee sata 3.0-interfaces en ook het aantal usb 2.0- en 3.0-poorten is identiek. Wel is er een extra gigabit-ethernetpoort aanwezig en is het pcb opgebouwd uit zes lagen, waar het pcb van de 790X UD4-variant er vier heeft. Bij beide borden zorgt de Marvell 88SE9123-NAA2 voor de sata 3.0-ondersteuning, terwijl de NEC µPD720200 de aanwezigheid van usb-poorten van de nieuwe generatie mogelijk maakt.

MA790FXTA-UD5 1 MA790FXTA-UD5 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Hoop dat deze mobo's wat beter zijn dan de P55 varianten.
Deze hebben namelijk als "probleem" dat als je de USB3.0 of SATA 3 poorten gebruikt.
Je tweede PCIe slot niet meer werkt en dat de eerste wordt gehalveerd in bandbreedte.
Gebruik je echter twee videokaarten dan werken de USB 3.0 en SATA3 poorten gewoon als USB 2.0 en SATA2 poorten...

Zie ook deze post van The Source.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 4 december 2009 16:34]

Ja, kijk eens naar de FX790 - variant, en dan inzoomen op het onderste PCI-e lane, er lijken connectors te missen?
Nee hoor, die 'missen' helemaal niet.
Omdat het maar een x8 slot is heeft het totaal geen zin om er wel meerdere pins in te duwen.
Andere merken doen het wel, die duwen er gewoon sloten op met genoeg pins voor x16 lanes, maar die extra pinnen heb je niet nodig, ze zijn niet aangesloten, de chipset support het niet.

Zelf vind ik het altijd wel handig bij Gigabytes, je zit in 1 oogopslag hoeveel lanes je slot heeft, ook al is het fysiek in x16 uitgevoerd.
Deze info heeft mij een hoop wijzer gemaakt, bedankt dit heb ik nooit geweten
onder het motto elke dag wat nieuws bij deze de kroon `wat nieuws` .

Gigabyte maakt naar mijn mening de mooiste borden (en dan bedoel ik niet kwa uiterlijk waar ook niks mis mee is)

Maar is het verstandig om meteen het eerste de beste usb3/sata3 bord te halen of word er aangeraden om deze nog even te laten varen voor eventuele opstart problemen?

Dit is toch gewoon het oude goeie bord uitgevoerd met 2 upgrades dan?

Al met al leuke vooruitgang
Ik heb zelf de P55A UD6 liggen, wat net als deze borden de upgrade is van de voorganger zonder USB3 en S-ATA 6Gbps. De borden lijken in grote lijnen op elkaar en daardoor hoef je niet echt bang te zijn dat er opstartproblemen zijn ofzo. S-ATA 6Gbps was al een tijd te vinden op de engineering samples, maar weggelaten vanwege problemen met de Jmicron S-ATAcontroller. Daardoor zag je deze niet op de retailborden van de P55 en is er voor deze 790FX bordjes ook nog niet eerder een met S-ATA 600Gbps uitgekomen.

Voor USB3.0 is het zo dat het gewoon een losse chip is die aan een PCIe x1 2.0 lane aangesloten is, waardoor er 2 USB3.0 poorten zitten ipv USB2.0 poorten aan de achterkant.

Of het verstandig is ze te kopen hangt helemaal af van het feit of je als met S-ATA 6Gbps en USB3 aan de gang wil. Voor beide interfaces is het moeilijk zoeken naar apparaten. Zelf heb ik nu een USB3.0 HDD liggen om te testen op dat P55A bord, maar die zie je nog amper in de winkel liggen. Daarbij is het zo dat voor HDDs er al eS-ATA is die soortgelijke snelheden kan halen, dus vind ik USB3.0 daarvoor nog niet echt heel noodzakelijk.
Heb je deze apparaten wel (en ik denk zelf dat die op den duur gewoon goed te vinden zullen zijn) dan is dit natuurlijk een ideaal bordje.

Maar voor problemen zou ik het niet laten, het bord zelf heeft zich inmiddels wel bewezen en de losse chips zijn ook uitvoerig getest, anders waren ze vast niet op de markt gekomen (voor de P55 weet ik dat andere fabrikanten er ook mee komen, maar voor het AMDplatform heb ik ze nog niet gezien van andere merken dan Gigabyte).

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 4 december 2009 21:54]

Ik kan even geen bron tevoorschijn toveren maar ik geloof dat het volgende schema wel van belang is:

SLi/CF aan: S-ATA2 + USB2 mode
S-ATA3 aan: USB2 mode
USB3 aan: S-ATA2 mode

Ik krijg zelf over een weekje een EP55A-UD3R en heb niets aan CF, USB3 en S-ATA3 maar vindt het allemaal helemaal best dat het beschikbaar is ;)

edit: Het volledige verhaal: -The_Mask- in 'nieuws: Gigabyte start verkoop AMD 790-moederborden met usb 3.0 en sata 3.0'

[Reactie gewijzigd door Allubz op 4 december 2009 16:47]

Wegens gebrek aan een S-ATA 6Gbps schijf heb ik dat nog niet kunnen testen, ik moet nog even uitvogelen wat het precies in de praktijk doet. Je zit met een beperkt aantal lanes dat beschikbaar is, de vraag is alleen of dit de juiste keuze is geweest.
Een standaard S-ATA 3Gbps disk en een USB3.0 HDD gaat in elk geval zonder problemen, ook met 2 videokaarten. Dan mis ik vooralsnog geen bandbreedte op de P55plank.

Ik hoop dat dit soort dingen vlug geďntegreerd worden in de chipset of cpu, dan zijn we van deze 'problemen' af.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 4 december 2009 21:53]

Maar is het verstandig om meteen het eerste de beste usb3/sata3 bord te halen
Tegen de tijd dat er usb3 randapparatuur is, HD's voldoende snel zijn voor S-ATA3.0 of SSD's betaalbaar zijn, is de gemiddelde tweaker al lang aan zijn volgende systeem toe, maar voor wie wat langer met zijn systeem wilt doen is het een goede investering.
Over het algemeen vrij logisch aangezien je die laatste lane toch max. in x8 kunt laten werken. En vrij weinig mensen hebben 3 gpu's, dus die markt is al beperkt :)
Dat klopt, dat slot heeft zowieso al een pci-e 8x bandbreedte maximaal beschikbaar. Maakt niet uit in welke opstelling.
Dus het is overbodig om daar extra connectors in te plaatsen.

edit: een paar waren mij voor :)

[Reactie gewijzigd door FragDonkey op 4 december 2009 16:10]

ligt het nu aan mij, of hebben we straks een groter IO pannel nodig?

Ik kan me namelijk nog wel herinneren, dat vroeger, er niet al te veel op een IO pannel zat. 2x serieel, 1x zo'n oude muis aansluiting en 1 printer poort.
Ik mis de LPT1 poort. Gebruik serieel en parallele poort nog steeds veel voor het programmeren van microcontrollers. Erg jammer dat ze tegenwoordig niet meer op moederborden zitten. Vooral de parallele poort is moeilijk te vervangen omdat je de wigler interface nodig hebt om JTAG goed te kunnen gebruiken.
Kijk eens goed op de foto van de UD5
http://tweakers.net/ext/f/aozZ7DcESWguaV9znvqbzAnk/full.jpg

Onderaan zitten toch nog duidelijk een header voor parallel en serieel. Gigabyte stopt deze nog op de meeste borden (de LPT niet op allemaal, maar wel een groot deel uit hun assortiment). En Gigabyte heeft eerder zelf aangegeven dit soort legacy aansluitingen (PS/2, LPT, COM, FDD, P-AT) nog gewoon op moederborden te blijven plaatsen, al dan niet via een losse header.
Kan je nog altijd een kaartje kopen die deze poort ondersteund.
Bijvoorbeeld

Je kan zo blijven oude standaarden ondersteunen. Elk moederbord met een paar oude aansluitingen kost gewoon meer dan zonder die aansluitingen. En er is markt genoeg voor. Niet iedereen heeft nog oude onderdelen die hij nog wil gebruiken.

Ikzelf gebruik enkel 2 usb poorten (en nog 1e voor een usb-stick of iets dergelijks), een ethernet poort, de audio poorten, de DVI poort van mijn grafische kaart (met de pci-e x16) en 4 sata poorten. Er zijn zat genoeg mensen die niet meer dan dit nodig hebben.
Het liefst mag van mij alle overige onnodige onderdelen van het moederbord weg. Wat je niet nodig hebt moet er niet in, en het maakt het alleen maar duurder.
Er zitten nu 8 USBpoorten op het backpanel, als ze echt ruimte tekort komen kunnen ze deze ook wel verminderen om de andere poorten via headers te laten gaan. Hetzelfde doen alle mobofabrikanten nu op bijvoorbeeld 785G borden, waar je nog eens videooutputs hebt.
Oudere backplates waren inderdaad minimaler, maar toen zat er ook nog geen geluid, netwerk, S-ATAinterfaces en firewire op het moederbord.
USB 3.0 behaalt toch maar 1x pci-express snelheden, dus kun je net zo goed een pci-express kaartje kopen aangezien iedereen een lege pci-express 1x slot over heeft kan iedereen upgraden.

de sata 3.0 on-board zijn ook nog niet interessant aangezien niemand ze in hun chipset heeft verwerkt en ze allemaal aan een pci-express 1x bus hangt, je hebt minimaal een 3xpci-express bus nodig om de theoretische snelheid te kunnen bereiken.
dus mensen die nu denken upgraden vanwege USB3 of Sata3? wacht nog maar even tot er een chipset met native support komt van AMD of Nvidia die wel peak snelheden berijkt met sata3 SSD.
Wachten op native support duurt ook nog wel effe hoor. Als je voor die tijd al een USB3 of S-ATA 6Gbps schijf hebt en je wil er gebruik van maken dan lijkt een bord zoals deze me toch ideaal.

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 4 december 2009 21:53]

6.0 Gbit/s niet 600 ;)
die 6Gbit/s schijf werkt ook op een standaard s-ata150/300 slot, en is nog even snel ook.


hier trouwens een USB3.0 kaartje: http://www.alternate.nl/h...ARE&l1=Controllers&l2=USB

[Reactie gewijzigd door stewie op 4 december 2009 21:27]

Ja, 6.0, niet 600 (daar moeten we nog even op wachten).
Ik weet dat die dingen compatible zijn, maar als je de snelheid er niet uit gaat halen is het ook niet nodig om te upgraden naar dit soort sloten.
Als je toch gaat kopen, als je ziet dat alleen een los kaartje al 40 euro kost is het veel interessanter een bord als dit te pakken.
uiteindelijk worden die usb kaartjes 10euro.
en voor 40 euro koop je geen bord van 140euro.

[Reactie gewijzigd door stewie op 5 december 2009 14:30]

Daarom zeg ik, als je toch gaat kopen kun je beter een moederbord pakken waar het al opzit, dan een bord pakken en dan een los kaartje erbij, die op dit moment 40 euro kost.

Het verschil in de prijzen van het moederbord is namelijk nog lang geen 40 euro, zeker niet als je bedenkt dat je ook nog een S-ATA 6Gbps erbij krijgt.
sata 6gb waarbij je nooit sneller kan dan pci-express 1x, kun je net zo goed sata 300 hebben...

[Reactie gewijzigd door stewie op 8 december 2009 09:54]

sata 6gb waarbij je nooit sneller kan dan pci-express 1x, kun je net zo goed sata 300 hebben...
Natuurlijk niet.
S-ATA 300 haalt 300MB/s terwijl een PCIe x1 lane je 500 kan leveren. Hoe zou je daar geen voordeel van kunnen hebben?
omdat je 500 toch niet haalt, en het totaal overbodig is voor hdd's en voor SSD zelfs alweer te traag.

een ssd kun je beter direct aan een pci-express 16x bus hangen als deze gemaakt zou worden.
Je gaat natuurlijk niet een heel nieuw moederbord kopen, puur en alleen omdat je USB3.0 support wilt hebben... Maar als je nu bezig bent een nieuwe computer samen te stellen, dan zou ik absoluut voor een bord gaan met USB 3.0 support.

Onbegrijpelijk dat het zo lang duurt voordat USB3 standaard in de chipsets komt.
Betekent dit dat je een 3,5" schijf zonder externe voeding aan je USB poort kunt hangen?
Nee, want een 3.5" vereist nog steeds 12V, dat kunnen de USBpoorten niet leveren. Maar doordat je meer dan 500mA uit een USBpoort kan trekken kun je wel 2.5" schijfjes die doorgaans iets van 800mA trekken op 1 poort aansluiten.
2'5" schijfjes kunnen nu ook al werken. Ik heb ervaring met een aantal Iomega (bijv. de eGo Portable serie) schijfjes die prima werken als ze op 1 USB poort zijn aangesloten. Er zit nog wel altijd een USB kabel bijgeleverd met een dubbele aansluiting, ik vermoed dat dit dan ook per moederbord wel zal verschillen of ze genoeg stroom uit 1 USB poort kunnen trekken.
Kan ook mits die maar 500mA vreten. Veel notebook schijfjes (met name de 5400rpms en 7200rpms) doen meer, dan ga je dat echt niet lukken op 1 poort.
Werkelijk nooit last van gehad, en ik heb er al heel wat geprobeerd. Zelfs 7200rpm schijfjes kon ik zonder extra voeding aan de USB-poort. Ik denk dat het dus vooral korte pieken van >500mA zullen zijn en die kan de USB-interface kennelijk opvangen (hoewel dat wellicht afhaneklijk is van de controller).

Mijn punt is dus dat het wrs wel los zal lopen. Zeker gezien harddisks steeds zuiniger worden, en niet sneller.
Dat is wel een interessante vraag waar ik ook wel benieuwd naar ben. Zou toch wel heel erg mooi zijn, maar ik ben bang van niet.
Hoe zit het met de SPDIF uitgang op de borden? Kunnen die PCM, Dolby Digital én DTS bitstreamen of is het wederom beperkt?
SPDIF uitgangen kunnen toch al lang PCM, DD en DTS bitstreamen? Het is alleen niet mogelijk om de nieuwe HD audioformaten via SPDIF te bitstreamen. Dit zal op deze borden niet werken omdat de bandbreedte van SPDIF te klein is. Hier is HDMI 1.3a voor. (De nieuwe 5000 serie kaarten van ATI kunnen HD audioformaten bitstreamen)