Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

De eerste foto's van MSI's 890FX-GD70 zijn opgedoken. Het high-end moederbord heeft de RD890-chipset van AMD aan boord, die onder andere geschikt is voor AMD's toekomstige hexacore-cpu's. Het moederbord heeft maar liefst zes pci-e x16-slots.

De RD890-chipset is onderdeel van het Leo-platform, dat in 2010 het huidige Dragon-platform op gaat volgen. Het moederbord van MSI is behalve van de RD890-chipset ook voorzien van de bijbehorende SB850-southbridge. De RD890-chipset kan 32 pci-e lanes aansturen, waardoor quad-CrossfireX-opstellingen mogelijk zijn. Het MSI-moederbord is dan ook uitgerust met maar liefst zes pci-e x16-slots, waarvan er in ieder geval vier in x8/x8/x8/x8-modus kunnen werken voor een opstelling van vier videokaarten.

De specificaties van de southbridge zijn nog niet officieel, maar de chip voorziet waarschijnlijk in zes sata 600-poorten. Ondanks de nieuwe sata-standaard zou AMD ervoor gekozen hebben om geen usb 3.0 te integreren, waardoor de chip het met veertien usb 2.0-poorten moet doen. De foto's van het MSI moederbord onthullen echter nog een extra sata-poort en twee blauwgekleurde usb-poorten bij het i/o-paneel. De blauwe usb-poorten zijn usb 3.0-poorten, aangestuurd door een chip van NEC. De nieuwe chipsets van AMD zouden in januari 2010 geïntroduceerd worden, wat doet vermoeden dat MSI's moederbord waarschijnlijk niet lang op zich zal laten wachten.

MSI 890FX-GD70 MSI 890FX-GD70 MSI 890FX-GD70 MSI 890FX-GD70 MSI 890FX-GD70 MSI 890FX-GD70 MSI 890FX-GD70 MSI 890FX-GD70
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

Volgens mij is het enige "bijzondere" hieraan dat er dus een boel PCI Express lanes in zitten... voor 90% van de kopers niet interessant lijkt mij..
Oja en de Sata600 poorten, maar die kan je ook al op andere amd boarden krijgen.
maak daar maar gerust 99% van. ik ken amper een handvol mensen die SLI of crossfire gebruiken en een enkeling die een Quad-GPU opstelling heeft, omdat het een bak is die als project door de unif is betaald (heeft hier een tijdje geleden nog op t.net gestaan)
Aan de andere kant:
2 Videokaarten komt echt nog wel eens voor. En stel nu dat je daar nog een leuke RAID kaart bij wil? Inderdaad dan heb je al een 3e PCIe x16 slot nodig.
Of je hebt een HD5850 videokaart en een mooie RAID kaart. Na een x aantal jaar kost die HD5850 nog amper wat, en besluit je er een tweede bij te kopen. Gelukkig heb je 4 PCIe x16 slots zodat alles er nog in past.

Dus ik denk dat er best mensen zijn die zo'n bordje willen.
Het probleem is wel dat een 5850 dualslot is en hier max 3 dualslot videokaarten in passen.

Edit: 4 is ook mogelijk zie ik, maar de 4e lokt niet erg aan omdat deze over belangrijke aansluitingen zal vallen.

[Reactie gewijzigd door pc_pulsar op 11 december 2009 14:41]

Ja en? Alsof PCI poorten nog zo interressant zijn. Word tijd dat de mobofabrikanten het bejaarde PCI poortje eens naar de eeuwige jachtvelden stuurt, dan komt de rest vanzelf mee. Nu zie je vaak van dezelfde apparaten twee uitvoeringe; pci en pcie.

Zie ik daar nou nog steeds een ide-poort :/

[Reactie gewijzigd door Madrox op 12 december 2009 06:09]

Nou, je oude pci-kaartjes en oude p-ata schijf verhuizen mee naar de volgende PC en bij de generatie daarop vind je het de moeite niet meer om die oude HD ernaast te zetten en zit de functionaliteit van die PCI-kaartjes ingebouwd op het mobo.

Maar als de onboard oplossing niet meer werkt is het handig dat je er iets anders in kunt zetten.
Ehhmm, zijn we niet al een generatie verder dan ?
Ik heb niks geen ide en pci meer. Volgens mij is al dik twee jaar als het niet meer is dat het naast elkaar bestaat. Het heeft lang genoeg geduurt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 12 december 2009 19:28]

Leuk bordje, wilt dit zeggen dat de hexacores niet compatible zullen zijn met huidige AM3 borden?
nee er staat in de inleiding alleen dat het moederbord onder andere geschikt is voor de nieuwe hexa cores. kan daar nergens vanaf leiden dat de am3 borden die momenteel op de markt niet geschikt zijn voor de nieuwe hexa cores, gezien de meeste am3 borden van dit moment al een cpu van maximaal 140 watt aankunnen lijkt het me sterk dat de nieuwe cpu's van amd er niet op kunnen ( misschien bios update maar dat terzijde )

OT : echt mooi moederbord, het nut van zes pci-e poorten ontgaat me een beetje maar de rest van de features vind ik zeer netjes. kleur combinatie is ook erg mooi :D

[Reactie gewijzigd door Chilco op 11 december 2009 13:00]

Euhm het nut van PCI-express poorten? Wat dacht je van raid controllers, geluidskaart, netwerkkaart, tvkaart, extra sata/usb/FW800, ...? Sommige mensen zijn zelfs zo gek om er een grafische kaart in te steken.
hij heeft het over PCI-E, niet over PCI poorten.
Euhm het nut van PCI-express poorten?
PCI-express = PCI-E

klik
Euhm duh... Alles bestaat vandaag als PCI-express. PCI is temps passé en maar goed ook.
of als je veel geld hebt een pci-e ssd kaart?
Nou met zes keer PCI-E zou ik er graag een kaartje insteken waar dan mijn ouderwetse PCI kaartjes in passen. PCI-E komt op mijn huidige mobo's niet voor, dus als ik een kaartje koopt moet het PCI zijn, en dat moet ook weer in de volgende PC passen. Als die daarna wel PCI-E heeft, dan pas ga ik ook PCI-E kaartjes kopen. Echter ik wil niet van de PCI-kaartjes die ik dan heb opnieuw nieuwe PCI-E versies kopen als die verder niets toevoegen.
dat hebben ze gedaan zodat je er altijd alles in kan stoppen wat je maar wilt. al mis je misschien wel wat snelheid als je een 4x raid kaart in een 16x slot stopt waar maar 1x van is aangesloten.
Zullen ze wel zijn, maar ze zullen net als de verhouding AM3 op AM2+ niet optimaal draaien ;)
Hoezo draaien AM3-CPU"s niet optimaal op AM2+ mobo's? Als je een niet te cheap bordje hebt (dus een AM3-ready AM2+ bordje) loopt een AM3-CPU daarop zonder enig performanceverlies. Toen DDR2 (een maandje of twee terug) nog lekker goedkoop was was een AM3-CPU met een AM2+ moederbord dus juist een uitstekende koop.

Wel krijg je misschien dat je een niet te goedkope chipset nodig hebt. Een AM2+ moederbord heeft ook een beetje up-to-date chipset nodig om goed AM3-CPU's te kunnen draaien.
Hij bedoeld niet optimaal, lees als hij kan nog beter. AM3 cpu op een AM2+ bordje mis een aantal features, dus draait die daar minder optimaal op. Jij staart nu alleen maar op prestatie en daar zal inderdaad niet zo heel veel verschil inzitten die is maar minimaal en rechtvaardigde toen niet de kosten van het duurdere DDR3.
AM3 heeft als enige verschil dat het "DDR3-ready" is. De pin lay-out is marginaal anders dan AM2+, maar dat is enkel omdat AM2+ CPU's (zonder DDR3 controller) niet op een AM3 bord (met DDR3) zouden geprikt worden.

Het enige verschil dat je zal merken is dat je in je AM2+ bord DDR2-400 prikt en in het AM3 bord DDR3-1600. En dan nog...

[Reactie gewijzigd door mieJas op 11 december 2009 13:43]

En anders nog wel met een bios update.
Die gelukkig tegenwoordig ook van het OS te updaten zijn met een rebootje.

Thank God! Want heeft iemand nog een floppy drive? :P
(jah.. usb kan ook)
volgens de roadmaps van AMD zou dat wel degelijk moeten kunnen. (daar heb ik mijn huidige pc iig op aangepast.. crosshair III formula AM3 board met een 955BE)

nieuws: 'AMD brengt volgend jaar hexacore voor de desktop uit'

[Reactie gewijzigd door MelodyDeluxe op 11 december 2009 13:00]

Wat een mooi bordje! De toekomst van desktops gaat er steeds beter uitzien met dit soort producten. Wel vraag ik me het bestaan van eSATA en de USB3.0 af... In feite is de functionaliteit hetzelfde dus hoelang zul je ze beide nodig hebben? Aan de andere kant zijn het beide mooie aansluitingen die wat mij betreft erg gewenst zijn. Met je 2TB schijfjes is het wel fijn met dit soort poorten.
Oh, ik hoop maar dat de OPTA hier geen lucht van krijgt. Nu kunnen we nog sneller bestanden van elkaar kopiëren! :X
Ja he?! jemig dit is een mooi boord, dit is de upgrade waar ik op zat te wachten ,prima voor me am3 processor waar ik daarna mooi naar hexacore kan upgraden, ook benieuwd wat de andere fabrikanten doen, +wat dit met de prijzen doet van het huidige am3 assortiment
eSata zal altijd sneller zijn dan eender welke USB hoor. USB is gewoon handiger als je apparaat weinig stroom nodig heeft of wanneer je de kabels vaak zal moeten uittrekken/insteken.
Functionaliteit is bij lange na niet hetzelfde. De enige overeenkomst is dat het poorten zijn om data mee uit te wisselen. En er zit genoeg verschil in communicatie, maar ook de kosten er van, de kosten van de kabel etc etc. Sata is echt voor harde schijven gemaakt, terwijl USB een goedkopere manier is van data versturen voor een hele range producten, van externe harde schijven, mp3 spelers, muizen, tot het aansturen van schermen.
met de komst van extern sata is usb3 ook niet zo belangrijk. De dataoverdacht kan gewoon via sata gebeuren. Vele andere usb apparaten zijn niet zo groot dat usb3.0 echt nodig is.

Gezien de rest van het bord wel jammer, maar zeker begrijpelijk.
ESATA levert geen power. ESATAP wel maar dat heb ik ook nog niet zo vaak gezien, dus zul je als nog een 2e kabel er aan moeten hangen. Verder is USB ook veel breder in het gebruik, waar SATA alleen voor harde schijven en andere drives gebruikt kan worden.

Dus afgezien van storage media denk ik niet dat de 2 echt vergeleken kunnen worden.

Edit: stukje van de zin vergeten :X

[Reactie gewijzigd door LOTG op 11 december 2009 14:05]

Storage media is dan ook de enige die zo'n bandbreedte nodig heeft. Ik zie bijvoorbeeld geen nut om een muis of een toetsenbord aan een 400 MBps bus te hangen. En videocamera's hebben firewire.
Firewire is voor sommige HD toepassingen al niet snel genoeg meer of begint tegen de limiet aan te hangen. Om HD goed te krijgen moet er namelijk in nog veel hogere resuloties geschoten worden dan 1900 * 1080 om daarna nog te kunnen snijden in beelden. En dan daarna te downsamples naar Full HD voor verdere processing.
Meestal wordt slechts Firewire/400 ondersteund. Als camera's ook firewire800 of 1600 gingen ondersteunen kun je prima Full HD koppelen met een camera.
waarom gooien ze videocamera's dan ook niet over esata? de meeste hebben nu een hdd erin zitten wat dus in essentie esata voor gemaakt is :)
(e)SATA ondersteunt hotswapping nog steeds niet goed. Dat is erg onhandig bij externe drives. Tevens zou power over de kabel ook wel handig zijn, vooral als het wat meer is dan die lousy 500mA die een USB-poort kan leveren.
Zou je dat nader willen toelichten? Ik heb hier servers staan met hot swappable SATA bays. Dat werkt prima, zelfs bij een chassis van 6 jaar oud. Je moet natuurlijk wel even unmounten (Linux) of hardware verwijderen (Windows), anders loop je kans op data verlies omdat nog niet alle buffers uitgeschreven zijn.

Dat wordt hier onder andere gebruikt om backup sets te wisselen.

Ook met ESATA doen we dat voor machines zonder hot swap bay.
Wat heb je nou aan een bord met 6! PCI-e 16x sloten als je maar 32 lanes hebt? Is dat zo moeilijk om gewoon op zijn minst 64 lanes op zo'n bord te proppen?
Ja, want de chipset kan ze niet allemaal aansturen. Daarnaast, hoeveel gebruikers ken jij, die ook daadwerkelijk met 6 kaarten draaien!? Dan nog, Crossfire ondersteunt maximaal 4 GPU's, dus je kán ze niet eens alle 6 benutten met gpu's. Als laatste: Je spreekt hier een immens kleine groep mee aan imo, zou voor de meeste mensen onbetaalbaar worden als het al die functionaliteiten had! + Het is voor de fabrikant niet relevant, de groep is te klein dus daar is niet met winst te produceren. Logisch dat ze die stap dan ook niet maken!
Maar als je nu 2 GPUs hebt en 1 PCI-e 1x kaart kun je niet eens meer crossfire draaien op 16x. Omdat je 1 extra lane gebruikt schiet je graphics setup meteen terug naar 2 keer 8x.

Als je nu zoals de X58 nog wat extra lanes inbouwt heb je dat probleem niet. Conclusie: Ook ik vind de verhouding sloten en lanes wel erg raar. Sowieso kun je veel beter 2x HD5970 draaien op 2 16x porten ipv 4x HD5870 op 8x. Wat je dan vervolgens in al die overige 4 slots wil steken dat vraag ik me erg af.
Mis, kijk eens naar de voorganger, namelijk de RD790 (790FX).

De RD790 heeft namelijk 42 PCI-E 2.0 lanes. Hiervan kunnen 32 lanes verdeeld worden over 4 sloten in de volgende configuraties:

x16, x16, x0, x0
x16, x8, x8, x0
x8, x8, x8, x8

Er zijn dus altijd nog 10 lanes over, waarvan er 4 officieel bedoeld zijn voor een x4 slot. Veder is de SB ook via PCI-E 2.0 lanes aan de NB gekoppeld, waar dus sowieso al lanes voor gereserveerd zijn. Daarnaast zijn er dus ook nog lanes over voor x1 sloten of losse controllers (zoals een usb 3.0 en of sata (3.0) raid controller). Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_700_chipset_series#790FX

Ook in dit schema is te zien hoe de RD790 in elkaar steekt,
http://www.rwlabs.com/ima...md_spider_chipset_003.jpg

Je kunt er sowieso vanuit gaan dat de 890FX niet onderdoet voor de 42lanes van de 790FX.
God zij dank, iemand die het verhaal over de 32 lanes niet klakkeloos slikt.
Je kunt er sowieso vanuit gaan dat de 890FX niet onderdoet voor de 42lanes van de 790FX.
http://www.pcgameshardwar...-and-RS880D-sighted/News/

Hetzelfde aantal PCI-e-lanes als de 790FX.
Lees dit maar even ;) Dat zal je gedachten zeker doen veranderen!
In die overige sloten, of dat nou PCI of PCIe is, zal zowiezo vaak niks komen; dualslots videokaarten slokken al die ruimte op ;)
Snap niet waarom je je daar zo druk over maakt, PCI is zo goed als dood, lang leve PCIe!
Hoe meer sloten van hetzelfde type, hoe meer keus waar je je kaarten kwiijt wil/kan.
Ja, dat is vrij lastig. Nouja, lastig... duur, vooral. En de consument wil natuurlijk alles goedkoop.

Overigens vind ik 32 lanes behoorlijk genoeg. Ik zou niet weten hoe je aan 32 lanes niet genoeg zou hebben, behalve een quad-CF-opstelling met nog een raid-controller of geluidskaart ernaast. Dat komt zo weinig voor dat ze daar echt geen rekening mee hoeven gaan houden. En videokaarten hebben toch de meeste lanes nodig, geluids/netwerk/TV-kaarten kunnen met minder dan 8 lanes toch prima overweg.
32 lanes is net genoeg voor een optimale CF setup. Dat jij er niet meer nodig hebt, dat kan. Al diegene die een "gewone" SLI/CF draaien komen met 32 lanes algauw tekort.
Vergeet niet dat de chipset ook wat PCIe lanes afsnoept van het totaal; denk aan Sata, Usb en meer van dat fraais wat onboard zit.
Omdat je er ook gewoon 6 uitbreidingskaarten kan insteken die een x1 hebben. Er moet geen x16 in een x16. Zo kan je ook een x16 in een x1 steken maar je gaat geen volle snelheid hebben.
offtopic:
Wordt de basis van mijn nieuwe pc in 2010, zeker weten :) Dit is het wachten nog wel even waard, aangezien ik eind januari het geld toch pas heb :)...


Elk slot is nu bruikbaar voor GPU's, dat heeft zijn voordelen. Maar welke van de sloten draaien in Dual-CFX nou op x16 bandbreedte? Dat zijn ze als het goed is niet allemaal!
Ik vind het zo jammeer dat ze pci-e niet zo ontworpen hebben dat je gewoon x lanes hebt die je dan zoals jij wilt over y slots kunt verdelen (met maximaal 16 lanes per slot natuurlijk). dat zou zoveel flexibiliteit met zich mee hebben gebracht.
Dat is mogelijk maar is vrij dom om te doen aangezien je dan een ingewikkeld ontwerp begint te krijgen dat hoge kosten zou dragen.
Fabrikanten willen liefst volledig voorgesteld configs om laagste kosten te hebben, klanten zouden volledige vrijheid willen voor een lage prijs. Nu hebben we een mooie tussenweg van beide.
Lijkt me vrij simpel in de bios te regelen, er zijn gewoon 32 lanes en die worden nu ook via software verdeelt aan 4 sloten of aan 2... Oftewel het moet prima kunnen en wordt er echt niet duurder op door.
Wel das het compromis. Op 6 sloten ga je niet overal 16 lanes leggen want je concurrenten gaan goedkoper en interessanter worden.
Ik dacht al, AMD heeft niet echt een geschiedenis van "we zullen elk jaar iets uitbrengen waarvoor de hardware van 1 jaar terug niet meer zal op werken".

Dit "heeft de RD890-chipset van AMD aan boord, die onder andere geschikt is voor AMD's toekomstige hexacore-cpu's." deed me denken dat ik zou moeten gaan upgraden :)
Ze kunnen dan ook beter zeggen dat die chipset geschikt is voor de toekomstige Bulldozer processors *O*

Want dat is tie ook :)
Ik vraag me af wat voor nut zo'n reusachtig koelichgaam nog heeft met de "kap" erover. Hierdoor krijg je practisch geen airflow op de koelvinnen.

Tevens mag ik toch hopen dat hij grotendeels voor de "mooi" factor is, en niet omdat dat ding zo belachelijk heet wordt (lees: onzuinig is).
Hij pikt flow mee van de cpu koeler die stock in elk geval laag genoeg is om eronder te blazen. Verder is het voor de looks natuurlijk, de amd moederborden zijn namelijk lekker zuinig.
De foto's van het MSI moederbord onthullen echter nog een extra sata-poort en twee blauwgekleurde usb-poorten bij het i/o-paneel. De blauwe usb-poorten zijn usb 3.0-poorten, aangestuurd door een chip van NEC.

Er zit dus wel usb3.0 op volgens dit artikel, of lees ik het nou verkeerd nee toch??
Maar USB3 zit niet in de chipset. Daar gaat het beetje om.

[Reactie gewijzigd door Proxy op 12 december 2009 03:29]

Maar wat moet nou met die 2 extra?? Kan wel handig zijn als je bijvoorbeeld 6 keer een 8-monitor matrox kaart wil: http://www.matrox.com/gra...ds/m_series/m9188pciex16/
48 * 30" = koning :+ :+