Helft jongeren gebruikt internet op telefoon

De helft van de Nederlandse jongeren tussen 15 en 25 jaar gebruikt internet op zijn of haar mobiele telefoon. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het gebruik van internet op telefoons neemt snel toe.

Ongeveer 28 procent van de Nederlanders gebruikt internet op de telefoon, blijkt uit onlangs gepubliceerde cijfers van het CBS. Het internetgebruik op telefoons is daarmee in een jaar met 27 procent gestegen. Het CBS verkrijgt de cijfers door middel van steekproeven en waarschuwt dat er daarom kleine marges in de resultaten mogelijk zouden kunnen zijn.

Vooral jongeren gebruiken internet op telefoons: van de 15-25 jarigen gebruikt 49 procent internet op zijn of haar telefoon. Dit is een toename van 29 procent ten opzichte van vorig jaar. Van de 25-35 jarigen is dat 37 procent. Mensen tussen 65 en 75 jaar maken weinig gebruik van mobiel internet: 6 procent van hen internet op de telefoon, zo blijkt uit de cijfers.

De snelle groei van internet op de telefoon zou verklaard kunnen worden door drie belangrijke factoren: ten eerste hebben alle providers pas sinds enkele jaren flatfee data-abonnementen. Daarvoor moest per MB worden afgetikt. Bovendien zijn er de afgelopen jaren steeds meer smartphones gekomen waarmee mobiel internetten eenvoudiger is geworden. Daarnaast zijn er steeds meer mobiele sites en applicaties, waardoor internet op de telefoon voor mensen aantrekkelijker zou kunnen worden.

Uit de cijfers komt ook naar voren dat mensen met een hoger salaris vaker gebruikmaken van mobiel internet: 21 procent van de mensen met lagere inkomens internet op de telefoon, bij de hoogste inkomens is dat 35 procent. CBS is bij de cijfers uitgegaan van het aantal mensen dat daadwerkelijk gebruiktmaakt van internet op de telefoon; het aantal mensen met internettoegang op het mobieltje ligt vermoedelijk veel hoger.

Cijfers CBS over interntgebruik op telefoon

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-10-2009 • 12:03

109

Reacties (109)

109
108
68
4
0
22
Wijzig sortering
Persoonlijk ben ik iemand die erg bij is met mobiel internetten en wel om de volgende redeneren: mijn agenda en contact personen synchroniseer ik ieder uur met gmail. hierdoor is de kans dat ik contactpersonen verlies zeer gering(diefstal, verlies, beschadiging telefoon) ook gebruik ik mijn telefoon als navigatie als ik een cold gps start heb gaat het toch wel heel veel sneller als hij even de satelliet info download. Zoals vele komt mijn mail ook op mijn mobiel binnen. maar ook gegevens over de temp en het weer vind ik leuk om in 1 oog opslag te kunnen zien. ik wordt wakker kijk even op mijn tel en zie hoeveel graden het is. ook vind ik het prettig dat ik overal als ik me even verveel tweakers of nu kan bekijken. Dit scheelt in mijn geval een hoop foldertjes op het toilet.

daarin tegen begrijp ik heel goed dat mensen 9.95 of 14.95 teveel geld vinden voor alleen deze kleine extraatjes. persoonlijk denk ik dat als ik dit kwijt zou zijn het ook niet zou betalen. ik had alleen het geluk dat met mijn abo (400 min + 25 sms per maand) bij verlenging van 2 jaar het er gratis voor 2 jaar bijkreeg. incombinatie met het toestel wat ik wilde ging ik toch al voor de 2 jaar dus das makkelijk.

Ik ben dus van mening dat internet op je mobiel zeker de toekomst word maar de huidige voordelen t.o.v. de prijs voor veel mensen nog niet aantrekkelijk is. hierbij is het misschien interessanter om te kijken hoe we mobiel internet nog meer optimaal kunnen gebruiker. ik denk persoonlijk aan skype icm normaal bellen. hierbij is de recente trend van open source besturingssystemen in mijn ogen een goede ontwikkeling.

ps alle spel fouten zijn voorbehouden aan www.dyslexie.nl
ik vindt het toch nog wel weinig... jongeren omarmen technologie meestal sneller dan de gemiddelde ouder en met de flatfree is er ook weinig wat tegenhoudt. hooguit het aanbod aan telefoons waar je goed op kan internetten is niet heel erg groot.
Daar ben ik het niet echt mee eens. Er is vergeleken met 2 jaar geleden bijvoorbeeld al een hele ruime keuze uit mobile telefoons waar goed mee geinternet kan worden.
Al is dit natuurlijk persoonlijk, de een moet een groot 4" toutchscreen hebben om een beetje te kunnen internetten terwijl een ander het al best vind op een 2,5" gewoon schermpje.

Ik denk inderdaad wel dat de jongeren, maar ook bedrijfven, sneller zulk soort dingen gebruiken dan ouderen.
Ook is het duidelijk te zien dat de werkende mensen vaker internet op hun mob hebben dan studenten in 2005, maar dat dit verschil in 2008 en 2009 volledig verdwenen.

Ik behoor nu nog tot het groepje zonder, maar in 1 Jan 2010 behoor ik zeker bij het groepje met.
Ik heb ook geen internet op mn telefoon. Al is het puur omdat ik er geen 3G verbinding mogelijk is op de eerste iPhones :)

Als je een telefoon zonder 3G mogelijkheden hebt vind ik het niet de moeite waard... Schiet echt voor geen meter op, dus een beetje weggegooid geld denk ik dan.
Met GPRS kom ik anders een heel eind hoor, e-mail werkt snel genoeg en wat simpele sites gaan ook nog wel, 9292ov bijv.
Yeah ik ga 10 euro per maand betalen omdat email snel werkt en simpele sites opzich wel gaan whahahaha

E-mail prive is niet belangrijk om te hebben op de telefoon naar mijn mening. Dat doe je liever zakelijk en je kan me niet vertellen dat je zo belangrijk bent dat je binnen een uur moet reageren op prive mails.... (als je al mobiel internet hebt is het wel handig om je prive mail daarop te kunnen doen maar tis geen uniek selling point voor mobiel internet)

Daarnaast is opzich wel gaan natuurlijk geen verkoop argument, het moet goed gaan en anders niet :)

Je moet geen verkoper worden hoor, zo verkoop je natuurlijk geen producten. Gelukkig ben je wel eerlijk

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 24 juli 2024 00:45]

Het voordeel van je privé mail/ social networks/... op je toestel te ontvangen is dat je makkelijk berijkbaar bent. (Als je hier zin voor hebt!).
Je vrienden die ergens achter een pc zitten kunnen je makkelijk een mailtje sturen (zonder dat de baas/leerkracht/vrouw/... hier iets op zegt) en het kost hen geen SMS!

je hoeft je laptop niet meer op te starten om gewoon je mail te checken, je facebook berichtjes te beantwoorden of op msn in te loggen.

Je deelt makkelijk je foto's en ervaringen via allerhande sites/applicaties/...

Je zoekt je weg via Google Maps/BlackBerry Maps/Telmap/Nav4All/Amazed/... naar dat ene leuke café/restaurant/...

Uurregeling treinen nodig? Maar je zit nog op de bus? Hop op het net...

En ga zo maar door...

En ik doe dit allemaal via een GPRS BlackBerry 8900.
iemand met een smartphone van de baas heeft op zijn minst ook wel een auto :{
Grinnik... dat is dus zo'n typisch voorbeeld van een 'vooroordeel' maar alles behalve waar.
Er zijn legio gevallen dat je dat niet wil. Bijvoorbeeld als je vaak internationaal reist, dan is een auto van de zaak vaak een overbodig iets.
Of als je reist op het traject Amsterdam <-> Maastricht.

Deze mensen hebben vaak wel de optie om auto te rijden, maar zij vinden werktijd en mobiliteit belangrijk. Daarom kiezen ze voor andere vervoersmiddelen. Dan is een smartphone een must, kan deze vaak internationaalreizende Bosschenaar die werkt in Utrecht zeggen ;).
Ik werk in een laboratorium en soms is het erg fijn als ik dan binnen een half uur kan reageren ja, belangrijk zou ik dan weer niet willen zeggen. :)
Ik denk dat het nog wel veel is. Een beetje mobiel abonnement is nog wel een redelijke aanslag op je budget. Toch al gauw 10-15 euro per maand bovenop je belkosten.
Ik denk dat het ook iets te maken kan hebben met het feit dat de meeste jongeren zelf de kosten ervoor niet betalen en als ze dat wel doen dat ze ook minder andere lasten hebben.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 24 juli 2024 00:45]

Net alsof het normaal is dat iedere jongere een abbo heeft. :? Ik heb al jaren prepaid, en dat houdt ik, zoveel bel ik niet :)
pwa, abonnementen zijn al snel goedkoper.. voor 11 euro heb je 300 bel min.. en met prepaid ben je al snel 20 euro in de maand kwijt als je af en toe belt..
pwa, abonnementen zijn al snel goedkoper.. voor 11 euro heb je 300 bel min.. en met prepaid ben je al snel 20 euro in de maand kwijt als je af en toe belt..
Dan bel je niet af en toe, dan bel je geregeld.
Ik bel zelf af en toe en kom met mijn SimYo kaartje op 10 euro per jaar.
Wat zou ik met 300 belminuten moeten? Die maak ik niet eens in een jaar op. Als ik vijf minuten per maand bel is het al veel :)

Ik heb zelf een Samsung D900i. Kan ook internet op, maar doe ik niet. Ik vind internet prachtig, maar ik wil het echt niet op mijn mobieltje doen. Vind ik zelf onzin want ik doe niets wat vereist dat ik *overal* internet/e-mail moet hebben en voor de lol internetten doe ik wel lekker thuis op m'n 24" scherm.

En daarnaast heb ik het geld er niet voor over. Vind ik weggegooid geld.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 24 juli 2024 00:45]

gebruikt serieus 6% van de mensen van 65-75 internet op hun telefoon?
Zelfs ik gebruik dat niet! (18 jaar)
en waarom gebruik je het dan niet? ben ik wel benieuwd naar :)
Waarom gebruik jij het wel dan? Daar ben ik dan weer benieuwd naar.

Je wekt de suggestie dat het niet hebben van internet op je mobiel vreemder is dan het wel hebben van internet op je mobiel.

Ik geef toe dat ik het zelf ook op m'n telefoon heb, maar dat is gewoon spielerei. Als professioneel computernerd vind ik het leuk om met de nieuwste snufjes te prutsen. Zo heb ik thuis m'n eigen webserver, mailserver en noem het maar op. Ook nog eens gevirtualiseerd en 'jat' ik een tweede IP-adres van m'n provider om via een ander IP naar buiten te gaan dan waarop mijn mail en webverkeer op binnenkomt. Gewoon voor de leuk... Prutsen noem ik dat...

Maar heb ik het allemaal nodig? Nee, voor die 50 mailtjes (incl. spam) die ik per dag binnenkrijg is het bepaald niet rendabel een eigen mailserver te onderhouden. Voor die 5 bezoekers die ik per week trek is het ook niet rendabel om een eigen webserver te onderhouden.

Kijk ik naar mijn telefoon en met name naar hoe vaak ik bel dan zou ik em eigenlijk ook wel overboord kunnen doen. Niet rendabel. Maar toch heb ik het allemaal... Gewoon voor de leuk, dat is de keus die ik gemaakt heb.

Maar als er mensen zijn die het niet nodig vinden om internet op hun mobiel te hebben dan is dat hun eigen keus. Daar heb ik eigenlijk wel respect voor. Ze laten zich blijkbaar niet gek maken door de gecreëerde hype. Eigenlijk zou de discussie dus niet moeten gaan waarom bijvoorbeeld arieman geen internet op z'n mobiel heeft maar waarom wij ons blijkbaar mee laten sleuren in de hype...

Dit doet me overigens denken aan Bereikbarbaar van de Heideroosjes.
Ik niet omdat het me te veel kost, en omdat ik net zo goed ergens even achter een PC kan duiken. Tevens vind ik het heerlijk rustig. Sommige mensen in mn kennissenkring zijn zo dat ze terwijl je in de buurt bent gewoon een mailtje sturen, en dan gaan zeuren dat je je mail niet hebt gecheckt. Nou, dat doe ik inderdaad niet in de auto of in de trein ed. Gewoon thuis/op t werk achter mn PC check ik mn mail wel. Ik vind het zo'n onzin. Als ze je iets willen zeggen moeten ze maar lekker een SMS sturen of gewoon even bellen. Dat even snel mailen is imho gewoon meer iets voor mensen die liever geen weerwoord/discussie willen 8)7

Daar komt bij dat 90% van de mailtjes die ik van "mobiele" gebruikers krijg prive totale onzin is, en op het werk zijn de meeste van die mailtjes omdat ze zelf hun werk niet goed gedaan hebben voor ze vertrokken.
En waar zit het verschil dan tussen SMS en Mail? Ik stuur beide even makkelijk...
Zit per dag zo'n 2 uur in de trein.. en ik kan t internet van m'n mobieltje heel makkelijk delen met m'n laptop.. en zo kan ik in de trein toch doorwerken aan m'n projecten etc :)

en ik reageer tegenwoordig een stuk meer op mn mail, simpelweg omdat ik er gelijk een melding van krijg waar ik ook ben, integenstelling tot dat ik zou moeten checken..
Kijk,

Daar noem je wel wat. Bij zulke reistijden zoek je toch wat om te doen. Wel moet ik zeggen dat je iets mee zou kunnen nemen om te lezen. Gelijk de 17" laptop uit de tas trekken en verbinden met de mobiel om in een volle coupe nog iets te typen lijkt mij toch niet lekker werken.
Om onderweg nog even op tweakers.net te kijken :D
Waarom niet dan? Dat lijkt me een nogal interessante discussie. Ik lees hier reacties van mensen die het nut niet snappen, bijv. omdat je je mail ook later nog wel kan checken... dat is precies hetzelfde argument wat ik in de jaren 90 hoorde over het gebruik van een mobiele telefoon om simpelweg mee te bellen! Dat lijkt me ook niet nutteloos inmiddels. Internet via een telefoon kan weldegelijk zeer handig zijn, ik gebruik m'n iPhone bijv. voor het alvast wat werk "verzetten" op de servers van de Uni. Of ik krijg push e-mail direct te zien van mensen die een uurtje eerder zijn opgestaan en toch graag al wat willen weten terwijl ik nog in de bus zit... offf, al die andere dingen waar je het Internet prima voor kan gebruiken ook op een smartphone (maar dan wel iets met een scherm van 3.5" of groter ja).

Ik ben nu 31 en gebruik pas sinds een jaar het Internet zeer regelmatig (zeg maar gerust iedere dag een half uur) op m'n mobiel... waarom? Voornamelijk vanwege het feit dat je eindelijk niet per Kb betaalt, ongelooflijk hoe lang dat heeft geduurt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 juli 2024 00:45]

redenen waarom niet.

Ik heb thuis 5 PC's met internet, ik fiets naar mijn werk/school. Op school heb ik tig PC's staan met internet, op mijn werk staan computers met internet. Bij mijn schoonfamilie staan computers met internet, bij mijn vrienden en familie ook. ALLEEN niet bij mijn opa en oma, nou die paaruurtjes dat ik daar ben kan ik goed zonder.
Verder, ik kan niet internetten in de auto, niet op de fiets en in de bus word ik wagenziek als ik lees (of zou internetten op mijn mobiel). Dan die enkele keer dat ik met de trein ga tegenwoordig, dan pak ik een metro/spits/pers of lees een tijdschrift.
Overigens voor ik het te horen krijg ik heb 2 jaar lang met de trein naar school gereist dus ik weet hoe dat is. In die tijd heb ik nooit, de behoefte gehad om mijn mail nou eens te gaan lezen aangezien ik óf net wakker was óf net en lange dag achter de rug had en even genoot van de rust.

Dus nee, ik heb niet echt behoefte aan een extra abbonement om mijn mail te kunnen lezen/internetten.
Dit is natuurlijk een geheel persoonlijke situatie en menning, maar om even aan te geven dat er inderdaad mensen zijn die het nut er niet van inzien op dit moment ;)
Ik heb thuis 5 telefoons, ik fiets naar mijn werk/school. Op school heb ik tig telefoons staan, op mijn werk staan in de kantoren telefoons. Bij mijn schoonfamilie staan telefoons, bij mijn vrienden en familie ook. ALLEEN niet bij mijn opa en oma, nou die paaruurtjes dat ik daar ben kan ik goed zonder.
Verder, in de bus word ik wagenziek als ik bel. Dan die enkele keer dat ik met de trein ga tegenwoordig, dan praat ik gewoon tegen mijzelf of iemand die tegenover mij zit.
Overigens voor ik eht te horen krijg ik heb 2 jaar lang emt de trein naar school gereist dus ik weet hoe dat is. In die tijd heb ik nooit, de behoefte gehad om te bellen aangezien ik óf ent wakker was óf net en lange dag achter de rug had en even genoot van de rust.

Dus nee, ik heb niet echt behoefte aan een extra abbonement om te kunnen bellen.
Dit is natuurlijk een geheel persoonlijke situatie en menning, maar om even an te geven dat er inderdaad mensen zijn die eht nut er neit van inzien op dit moment ;)
Mja dat klopt natuurlijk van geen kant, bellen met de school/werk telefoon voor prive doeleinden is gewoon not-done. Wagenziek worden van bellen lijkt me erg sterk, terwijl legio mensen het hebben met lezen in een bus.
en ik bel neit in de auto en zelden op de fiets ;)

Maargoed in je vergelijking stel je bellen en mailen internetten aan elkaar gelijk, prima.
Als je een aanrijding ziet dan mail je even naar melding@112.nl ofzo? Of als je (oppas) kinderen hebt waar wat mee gebeurt dan vraag je ze even om te mailen? Of als je iemand stem even wilt horen, dan maak je even een voice clip die je per mail verstuurd. Of als je even iemand snel wilt 'spreken' doe je dat ook per mail?

Prima als je het wilt vergelijken hoor, maar het lijkt mij nogal appels met peren vergelijken.
wat ik probeer aan te geven is dat internet op je mobiel heel handig kan zijn hoor voor werk als je in de zakenwereld/ICT oid. zit. Maar niet iedereen communiceert continue per mail.
Ook doet half nederland alsof je ondertussen niet meer zonder kan, want ja stel je voor dat je geen OV info onderweg kan opzoeken om maar wat te noemen. Twerijl zeer veel dingen prima te doen zijn als je vantervoren even de moeite neemt om iets uit te zoeken/voorbereiden.
Kortom ja mobiel internet kan handig zijn, nee het is niet noodzakelijk

@ Lappix, ik snap dat de wereld/technologie veranderd. Waar ik niet tegen kan is dat al die technologie je word opgedrongen en dat iedereen roept dat je niet zonder kan en gek/raar/whatever bent als je het niet gebruikt. Soms lijkt dat een soort Tweaker ding te zijn om altijd maar de nieuwste tech-dignen te hebben enzo terwijl voor veel mensen het wel leuk is maar verder niets. En dat zou eens leuk zijn als dat ook eens begrepen word.
en waarom ik geen extra abbo wil? Nou simpel, het kost geld en neit iedereen verdient daar bakken van. Verder hebben we 5 Pc's omdat: m'n ouders samen een laptop hebben, m'n zusje een laptop heeft, m'n broertje en ik beide een eigen pc hebben en we zo onwijs veel digitale documenten/foto's/muziek/home video's hebben dat we een centrale (back-up) server hebben staan. that totals 5 :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 24 juli 2024 00:45]

wagenziek wordt je niet nee, maar je mede-bus-gebruikers misschien wel als je weer zo'n te hardop lellende persoon naast je hebt :P
En ik bel persoonlijk wel in de auto, sterker nog ik bel heel wat in de auto, natuurlijk wel veilig (carkit)...

maarre waar men op doelt, zonder specifiek op de voorbeelden in te gaan, is dat je niet per se de ene met de andere moet vergelijken... Waar het om gaat is dat internet op je mobiel een relatieve nieuwe techniek is, en daarom vindt men dat niet per se nuttig omdat er nog niet per direct een heel logische en altijd geldende (dus voor iedereen) reden is om het wel te hebben... Maar laten we eerlijk zijn : toen de mobieltjes uitkwamen heeft het ook een goede 5-6 jaar geduurd voordat een grote meerderheid van de mensen deze had.. Ten eerste natuurlijk de prijs (geldt ook voor internetop je mobiel) ten tweede omdat men de nut er niet van inzag... Ikzelf ook niet destijds, ik hoefde helemaal niet altijd bereikbaar te zijn... Toch ben ik (en mijn ouders daarvoor, en hun ouders daarvoor) toch door me jeugd/volwassenheid gekomen zonder echt nare conswquenties omdat ik "niet altijd bereikbaar was"...
Nu zie je het nut er niet van in, maar over een paar jaar ? Dan kun je misschien niet via videotelefonie bellen maar wel videotelefonie via internet op je mobiel (net als voip nu)... En dan vraag ik je : wil je liever gebeld worden door je oppas of ermee spreken EN zien wat er aan de hand is ? Of wil je liever 112 bellen OF laten zien wat je hebt en waar je zit (met GPS dat via internet geupload wordt)...
Oftewel, NU zie je er misschien niet een legitieme reden voor, maar ervaring heeft ons geleerd (met mobile telefonie) dat met de tijd techniek steeds meer en meer wordt waardeert en het moeten missen van deze bijna ondenkbaar wordt met verloop van tijd....
Het is hoe dan ook het natuurlijke verloop van mobile telefonie/platformen...
wagenziek wordt je niet nee, maar je mede-bus-gebruikers misschien wel als je weer zo'n te hardop lellende persoon naast je hebt :P
En ik bel persoonlijk wel in de auto, sterker nog ik bel heel wat in de auto, natuurlijk wel veilig (carkit)...
Handen aan het stuur en afgeleid door een telefoongesprek of (zoals je zegt) vele gesprekken ... noem jij veilig ?
Vaak missen mensen nieuwe technologie niet omdat ze er geen ervaring mee hebben. Als ze die ervaring eenmaal wel hebben kunnen ze ook niet meer zonder. En uiteraard is "niet zonder kunnen" niet letterlijk bedoelt, maar mensen zijn dan zo gewend aan de luxe dat het heel moeilijk valt om die luxe te moeten missen.

Internet is natuurlijk ook een breed begrip. Voor iedereen betekend het wat anders. Sommige denken dat je alleen even je email moet missen terwijl anderen veel meer zien. Ik neem je even mee op een fictief dagje naar de stad met mijn moeder. Mijn moeder is van voor de oorlog en Internet heeft ze niet.

Ik pik mijn moeder op voor een dagje naar de stad want haar TV is kapot en ze wil een nieuwe kopen.Verder wil ze nog even wat kleren passen. Als we in de stad zijn aangekomen begint het plotklaps kijhard te regenen. Zal dit aanhouden en moeten we er maar doorheen of kunnen we beter eerst een kop koffie gaan drinken? Ik kijk even op buienradar en kom tot de ontdekking dat het waarschijnlijk nog een half uurtje blijft regenen en daarna wordt het droog. We besluiten om eerst maar wat te gaan drinken. Terwijl we aan de koffie zitten verteld ze dat ze nog wat geld op de DSB heeft staan en nu niet weet wat ze moet doen. Ik bezoek even de website van de Nederlandse Bank waarop staat uitgelegt wat mijn moeder moet doen. Ze is gerust gesteld. De lucht is geklaard en we lopen naar de mediamarkt. Veel TV's en op iedere TV staan talloze logo's. Het is zaterdag dus geen verkoper te bekennen dus snel even opgezocht wat dat allemaal inhoud. Mijn moeder heeft inmiddels 3 intresante TV's op het oog. Even snel wat reviews doorgelezen van de betreffende TV's waarbij er eentje echt uitspringt. Bij de Whekamp is hij echter een stuk goedkoper. We besluiten nog even bij wat andere winkels te kijken. Even op google maps kijken waar al die zaken zitten en we lopen er zo heen. De keus blijft echter op de TV van de Mediamarkt vallen maar we zullen hem bij de Whekamp bestellen. Terwijl mijn moeder wat kleding gaat passen zet ik snel even een filmpje van technet aan. Ik krijg echter op dat moment een mailtje van onze monitoring software dat een harddisk van een server begint vol te lopen. Oeps, vergeten de logging van die applicatie uit te zetten. Ik log in via remote desktop en verhelp het probleem. Het is een beetje behelpen op zo'n relatief klein scherm maar het lukt me wel. Toen we zojuist langs de bioscoop liepen zag ik dat er een leuke film draaide. Ik log even in op mijn server thuis en zet alvast de download aan zodat ik hem vanavond gelijk kan bekijken. Mijn moeder is klaar met kleding passen en we besluiten naar huis te gaan. Ik kijk nog even of er files staan maar die zijn er gelukkig niet.

Gemak dient de mens en het kan bijzonder handig zijn om mobiel internet te hebben. Je hebt in je broekzak in feite de grootste bron van kennis op aarde. Daarnaast heb je actuele informatie zoals: weer, files, openbaar vervoer, nieuws, beurskoersen. Je hebt entertainment in de vorm van radio, uitzending gemist, spelletjes. Je kan remote computers overnemen. etc, etc. Ik heb onderhand liever een telefoon zonder telefonie dan een telefoon zonder Internet.
Je vergeet wel in je vergelijking dat telefoon een directe verbinding is, waarbij je normaal gezien meteen met de persoon in kwestie spreekt, terwijl een mail een melding is maar waarbij de ontvanger zelf kan kiezen wanneer hij dit leest.

Stel dat je vriendin/kind is aangereden en in het ziekenhuis ligt, wil je dan dat ze jou opbellen of een mail sturen. Of als je op een traject in panne valt. Dan gebruik je een telefoon, het gebruik van internet is dan totaal overbodig.

Telefoon is nuttig tussen verplaatsingen in voor noodgevallen, maar een mail kan meestal wel wachten tot je thuis bent / op werk aankomt.

Ik zie nog altijd niet in wat een derde van de 12 tot 15jarige moet met internet op zijn telefoon. Dat het toegankelijk is tot daar aan toe, maar dat ze het echt actief 'gebruiken'.

Een nuttig voordeel zou kunnen zijn: kijken of je trein vertraging heeft in zo'n boerengat station waar nog geen scherm hangt die het meldt. Of kijken op café of er een goede film speelt. Maar een krant wil je toch niet lezen op een scherm met diagonaal van 4 centimeter.

Voor zakenlui is het bijvoorbeeld ook handig, kijken waar je vergadering hebt, belangrijke mails op trein antwoorden, ... Maar voor de gemiddelde persoon, privégebruik vind ik de prijs hoog voor wat je krijgt.
Hoewel ik meestal geen fan ben van je sarcastische posts, vind ik dit wel een redelijk goed punt maken.

@sapphire: De wereld veranderd nou eenmaal met technologie mee, dat JIJ mobiel internet (nog) niet handig vind, betekend niet dat het voor anderen niet handig kan zijn.

Daarbij is het redelijk ironisch dat je geen extra internet abonnement wilt hebben maar wel 5 PC's thuis hebt staan, wat de reden ook mag zijn.
Zoals je aangeeft moet iedereen dat inderdaad voor zich weten en de behoeften van personen zijn nu eenmaal verschillend.

Wel heb ik lang dezelfde argumenten gehad die jij nu aangeeft ( overal pc sen internet beschikbaar, niet veel behoefte aan mobiel onderweg etc ), maar uiteindelijk is betaalbaar flatfee internetten voor mij doorslaggevend geweest om internet op mobiel uit te proberen en het KAN toch verdraaid handig zijn. Of het nu een routeplanner tijdens het fietsen of bezoeken van een een vriend ( niet iedereen heeft een auto/tomtom nodig ) of even snel informatie over een film oproepen is, internet op mobiel kan wat toevoegen. Ook wil je niet altijd met een hele laptop zeulen of je pc aan moeten zetten ( bij mij staat die vaak aan om iets te downloaden, maar het apparaat staat gelukkig ook nog vaak gewoon uit ). een mobieltje heb je altijd bij de hand...

Maar goed zoals jij al aangaf - met goedrecht - het is en blijft persoonlijke voorkeur.
Ik heb thuis 5 PC's met internet
Ik heb er ook een hele rits, maar dat wil niet zeggen dat ik thuis niet veel gebruik maak van internet op m'n iPhone.

Ik zit b.v. veel te internetten op de bank voor de TV tijdens het TV kijken. Gebeurt me regelmatig dat ik ff iets wil opzoeken wat ik zojuist op TV gezien heb en dan wil ik niet opstaan en de rest v/d uitzending missen. Als ik zit te kijken en ik heb m'n mobiel niet bij me dan voel ik me haast gehandicapt.
handig ja :)

Maar waarom zou ik een abbo extra nemen van 10euro per maand als ik me ook kan omdraaien en een laptop op schoot kan nemen?

Ik ben niet tegen mobiel internet ofzo , alleen tegen onnodige kosten voor een abbo wat volgens vele bijna noodzakelijk schijnt te zijn
Het voordeel van een mobiel boven een vaste lijn is ook dat een mobiel veel persoonlijker is. Je telefoon(nummer) hoort bij jou en niet bij je huis, waar misschien ook andere mensen wonen die dezelfde telefoon gebruiken.

Hoewel internet in eerste instantie niet mobiel was, had je al wel het voordeel van het persoonlijke aspect. Met je log-in gegevens kun je op iedere computer met internet bereikbaar zijn. Met een vaste telefoonlijn was je alleen bereikbaar in je eigen huis, maar met internet ben je al bereikbaar overal waar je achter een computer met internet kan zitten.

de stap vaste lijn -> gsm = alleen thuis bereikbaar -> overal bereikbaar

de stap vast internet -> mobiel internet = veel bereikbaar (thuis, werk, school, vrienden, familie etc.) -> overal bereikbaar (vooral buitenshuis)

Om een lang verhaal kort te maken: de stap van vaste lijn naar gsm is veel groter dan de stap van vast internet naar mobiel internet.

(ik heb nog steeds m'n eerste mobiel van >6 jaar oud, doet het nog goed :) , geen behoefte aan internet op m'n mobiel )

[Reactie gewijzigd door Digital-DNA op 24 juli 2024 00:45]

Simpelweg te duur. Ik heb er geen behoefte aan een abbo te nemen voor iets waar ik toch nauwelijks gebruik van maak.
> dat is precies hetzelfde argument wat ik in
> de jaren 90 hoorde over het gebruik van
> een mobiele telefoon om simpelweg
> mee te bellen!

Erm, een mobiele is functioneel net zo goed als een telefoon. Vaak is het toch beter - meste telefoons hebben bvb geen adresboek.

Maar een mobiele met 480x800 kan niet zo goed zijn als mijn PCs met 1680x1050 en 1920x1200. Juist is mijn netbook met 1024x600 zeer onhandig tegenwoordig. Een normal PC is 100x beter voor browsen

Dus is de vergelijking in mijn ogen niet eerlijk.

Rond 2001 had ik een mobiele met WAP internet. Ik had overall kunnen emailled en ICQ'en. Internetten was toch niks te doen.

Daarna had ik een GRPS WinMobile wat soms leuk was. Emails lezen een een beetje internetten op Schipol, Gatwick, Birmingham en rond mijn thuis dorp (in VK). Maar de scherm, ontlangs een relatief hoog resolutie was te klein om goed te kunnen internetten.

Wat mij wel leuk lijkt bij een mobiel is de combinatie van applicaties, internet en GPS. En Twitter.

Maar 10 eur / maand bovenop de 30 voor telefoon en 60 eur voor internet/telefoon thuis is gewoon te duur. Ze kunnen beter per mbyte factureren. Een euro per 10 mbyte lijkt me eerlijk.

[disclaimer: ja, ik ben geen nederland dus zijn er zeker honderden fouten bowen]
Ik hoor niet meer tot de groep jongeren (helaas), maar ik maak ook nauwelijks tot geen gebruik van internet op mijn telefoon.
Naar mijn mening voegt het te weinig toe. Mail kan ik ook op een later tijdstip checken en voor het gewone surfen vind ik de bediening en de kleine schermdiagonaal te beperkt.
Mee eens !
Ik val zelf nog wel in de jongerengroep (23) en ik gebruik het ook niet.
Zo wilde ik laatst mijn abbo verlengen en een nieuwe telefoon uitzoeken en ze bleven maar door zeveren over internet op m'n telefoon "want het kost ook maar 9,95 euro per maand, dus waarom zou je het niet doen" . Nou ik wil het niet omdat het 9,95 euro per maand kost.
dat kost me over 2 jaar genomen +/- 240 euro, dus 240 euro om af en toe overal mijn mail te kunnen bekijken ed.. Dan kijk ik liever mijn mail niet, lekker rustig en kan ik nog eens een extra weekendje weg met de wederhelft :)
Exactly!

- Allemaal van die figuren die pas onderweg gaan nadenken hoe laat de trein gaat, informatie die prima vooraf even op te zoeken is, zo vaak veranderen die tijden nou ook weer niet.
Standaard oplossing = bel iemand die wel achter internet zit. Fcuk die individualisering, gewoon lekker blijven netwerken, zo hoort je moeder ook nog eens wat van je...

- Zelfde geldt als je wilt weten welke films er in de bioscoop draaien.

- De momenten dat ik niet kan emailen zijn als ik 's-ochtends net wakker ben, of net een lange dag werken achter de rug heb.

- Youtube, afleveringen en zeker hele films ga ik niet kijken op een lucifer-doosje.

[Reactie gewijzigd door Mogwai82 op 24 juli 2024 00:45]

Een telefoon is anders dan een PC/laptop dus zal je het ook anders gebruiken. Mobiel internet is bv heel handig voor filemeldingen, OV-informatie, navigatie, maar ook voor de korte berichtjes, rss-feeds e.d.

een instant-on telefoon is natuurlijk ook makkelijk om snel wat op te zoeken.
instant-on is handig maar als een mid of telefoon er al een minuut over doet om op te starten (bv nieuws: Dell komt met Android 2.0-mid 'Streak') noem ik het geen instant-on meer, hooguit always-on.

Telefoon handig voor
rss-feeds:
ja totdat je ze opent om het hele bericht te lezen -> scherm te klein.

korte berichtjes:
ja, sms en sms-achtige e-mail enzo, prima

navigatie:
kan veel beter met een navigatiesysteem (ivm groter scherm, aansluiten op 12V voor laden in auto)

OV-informatie:
OV is er hier nauwelijks, en als je het nodig hebt, weet je de tijden wel uit je hoofd. Even serieus, dat soort informatie vraag je indien mogelijk van te voren op. Kan wel handig zijn om bij de hand te hebben of bij vertragingen. Helpt een groter scherm van een mid of netbook.

filemeldingen:
Navigatiesysteem en radio (ogen blijven op de weg) zijn beter.
Ken je de weg niet, gebruik je navigatie, houd die er rekening mee
Ken je de weg wel, dan weet je welke meldingen op de radio relevant zijn. Wel is handig als je ze ook kunt afluisteren als ze uitgezonden zijn 5 min voor je de radio aanzette. Kortom op telefoon zinloos.

Nee, voor wat jij opnoemt zijn over het algemeen betere oplossingen als een telefoon met internet.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 24 juli 2024 00:45]

instant-on is handig maar als een mid of telefoon er al een minuut over doet om op te starten (bv nieuws: Dell komt met Android 2.0-mid 'Streak') noem ik het geen instant-on meer, hooguit always-on.
Dus laat je je telefoon lekker aan staan, dan hoef je hem niet op te starten.
Telefoon handig voor
rss-feeds:
ja totdat je ze opent om het hele bericht te lezen -> scherm te klein.
Dan neem je een telefoon met een groter scherm.
Op een 3,5 inch scherm, diverse telefoons hebben dat, is dat perfect te lezen.
korte berichtjes:
ja, sms en sms-achtige e-mail enzo, prima
De telefoons met mail van tegenwoordig kunnen prima mails met plaatjes en HTML opmaak laten zien.
Mankeert echt niet aan.
navigatie:
kan veel beter met een navigatiesysteem (ivm groter scherm, aansluiten op 12V voor laden in auto)
Ik ben door Frankrijk gereden, door Engeland, door Nederland, door DUitsland en Australie gereden met TomTom op een 3,5 inch scherm van een telefoon en dat ging prima, perfect zelfs.
Mijn huidige auto heeft ook een ingebouwde navigatie, maar de TomTom kan zich daar heel goed aan meten.
OV-informatie:
OV is er hier nauwelijks, en als je het nodig hebt, weet je de tijden wel uit je hoofd. Even serieus, dat soort informatie vraag je indien mogelijk van te voren op. Kan wel handig zijn om bij de hand te hebben of bij vertragingen. Helpt een groter scherm van een mid of netbook.
Ik weet de tijden niet uit mijn hoofd, ik weet niet alle alternatieven uit mijn hoofd, heel soms pak ik de trein en dan is het wel heel erg prettig om tijdens het wandelen naar het station direct te zien hoe je zo snel mogelijk thuis komt, waarbij het systeem direct rekening houdt met vertragingen vanaf jouw start en vertragingen van treinen waarop je moet overstappen.
filemeldingen:
Navigatiesysteem en radio (ogen blijven op de weg) zijn beter.
Ken je de weg niet, gebruik je navigatie, houd die er rekening mee
Ken je de weg wel, dan weet je welke meldingen op de radio relevant zijn. Wel is handig als je ze ook kunt afluisteren als ze uitgezonden zijn 5 min voor je de radio aanzette. Kortom op telefoon zinloos.
Je telefoon kan toch met navigatie software aan de hand van file informatie een alternatieve route plannen ?
Ik snap niet waarom jij dan de telefoon zinloos noemt.
Nee, voor wat jij opnoemt zijn over het algemeen betere oplossingen als een telefoon met internet.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik vind 50% toch erg veel als ik naar mijn omgeving kijk. In mijn kennissenkring is het ca 15% denk ik...
Ik vond het ook best veel, ik woon wel in Belgie en daar is dat schandalig duur, maar ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen onder de 18 dat geld kunnen missen. Ikzelf zit bij mobile vikings, maar ben in mijn vriendenkring (mensen tussen 16 en 30 jaar) vrijwel de enige die het regelmatig gebruikt.
Bij t-mobile betaal je maar 10 euro. En ik kreeg zelf bij me 2 jarige abo ook nog 2 jaar gratis internet. Nu ik dat heb wil ik echt niet meer terug. Je ben het zo aan gewend.
idem hier.
Zit ook bij Mobile Vikkings. Gebruik het dagelijks.
En van al mn vrienden zijn er maar 2 die ook mobiel internet gebruiken (en die betalen daar minstens 30 euro voor)
Is gewoon schandalig duur. (meesten laten het afsluiten nadat ze per ongeluk een paar uur online zaten en 300 euro moeten betalen)
Bij dit soort dingen moet je natuurlijk ook oppassen op wiens naam het abonnement staat en wie het daadwerkelijk in gebruik heeft.
Ik kan me verhalen herinneren van opa's en oma's (of ouders wat mijn part) die voor hun (klein)kinderen het telefoonabonnement betalen.
Hierdoor is het natuurlijk goed mogelijk dat de statistieken niet geheel kloppen.
Bij de steekproef zal er gevraagd zijn aan mensen of zij het gebruiken (of niet) en niet naar de provider gegaan zijn voor een uitdraai van hun statistieken.
En het bereik in gebieden buiten de stad laten te wensen over.... T-mobile/Vodafone binnen Vlissingen/Middelburg goed 3G bereik echter zodra je in de dorpen/kuststreekjes Domburg/oostkapelle/westkapelle zit heb je alleen maar GPRS...

Eerst maar eens volwaardig bereik fixen overal en dan upgraden naar sneller ofzo..
Probeer eens KPN of een andere telefoon. Ik had met me laptop (ingebouwd UMTS) nog bereik op de boot naar Ameland (!)...
Anoniem: 244769 27 oktober 2009 12:15
internetten op telefoon is een breed begrip, sites zoals hyves twitter en facebook vallen er ook tussen. Deze kunnen natuurlijk weer aangeroepen worden via applets op de telefoon.

Dit is volgens mij wel de grootste groep waardoor het percentage zo hoog uitkomt, veel meer zal de 'doorsnee jeugd' qua internet niet gebruiken. misschien dat echte die-hard tweakers (en ook vast nog andere mensen hoor O-) ) internet op hun mobiel gebruiken voor meer als alleen sociale netwerksites/apps maar dat zullen waarschijnlijk mensen in de minderheid zijn.

offtopic:
ik heb nogal moeite met hoe ik die sheet moet lezen. wat zijn de pijltjes? Totaal persoonskenmerken = 28% bevolking/mobieldragers? is het niet 49% van de 28% totaal? :X
Het tabelletje is een screenshot van CBS StatLine, die pijltjes zijn om kolommen anders te rangschikken. Totaal persoonskenmerken is denk ik het gemiddelde van al die persoonskenmerken (leeftijd, inkomen, etc) die daaronder genoemd worden.
Wat ik mis in het bericht is het aantal personen dat is ondervraagd, zeker al omdat wordt aangegeven dat het om een steekproef gaat. Zelfs de locatie kan bepalend zijn, het niveau van internet zal namelijk op de Uithof in Utrecht hoger zijn dan wanneer de steekproef wordt gehouden in een dorp in Friesland, om maar wat te nomen.
informatie over de onderzoeksmethoden van het CBS kan je hier vinden:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/methoden/default.htm

maar pas op he :) het is nogal een uitgebreid...
Indeed, goed opgemerkt, geen cijfers is geen onderzoek natuurlijk.
Ik denk zelf als het goedkoper zijn dat er nog veel meer jongeren gebruik van zouden maken. Meeste jongeren hebben een abo en om daar ook nog internetkosten overheen te betalen word natuurlijk alleen nog maar meer. Zelf gebruik ik internet via wifi heel veel :)
Ikzelf gebruik ook alleen internet op mijn telefoon via wifi. Het is mij niet duidelijk of dit, en hoe dan, in dit onderzoek is meegenomen. Je moet natuurlijk binnen het bereik van een wifi netwerk zitten om het te kunnen gebruiken, maar dat kan ook elders en valt dus best onder de categorie mobiel internetten te scharen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.