Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

AMD heeft vijf nieuwe Phenom II-processors ge´ntroduceerd die plaats kunnen nemen op een AM3-socket. De reeks bestaat uit drie quadcore-processors, terwijl twee van de nieuwe Phenom II's het met drie cores moeten doen.

De vijf Phenom II-cpu's zijn AMD's eerste processors die specifiek voor de AM3-socket gemaakt zijn. Moederborden met deze processorvoet zijn geschikt voor ddr3-geheugen, wat een prestatiewinst voor de systemen zou moeten opleveren. De nieuwe processors kunnen echter ook in de voetjes van AM2+-moederborden gestoken worden, aangezien de beide sockets, en ook de cpu's, zowel elektrisch als mechanisch gelijkwaardig zijn. Daarmee maakt AMD het mogelijk een cpu van de zogenoemde volgende generatie in een moederbord van de huidige generatie te gebruiken, alvorens naar een geheel nieuw platform over te stappen.

De AM3-Phenom II's zullen in vijf versies verkrijgbaar zijn: AMD brengt drie quadcores met de codenaam Deneb uit, aangevuld met twee triplecore-cpu's met de codenaam Heka. Alle processors worden middels een 45nm-procedé vervaardigd en beschikken naast 512KB L2-cache per core over L3-cache. Twee quadcores moeten het daarbij met 4MB L3-cache doen; de overige Phenom II's hebben 6MB L3-cache op de die geïntegreerd. De cpu's zijn voorzien van HyperTransport met een snelheid van 2GHz en kunnen op AM2+-borden overweg met ddr2-geheugen op maximaal 1066MHz. In combinatie met een AM3-bord kunnen de Phenom II-processors ddr3-geheugen met een snelheid van 1333MHz aanspreken. Alle aangekondigde Phenom II's hebben een tdp van 95W gekregen.

Processor Kloksnelheid L2-cache L3-cache Prijs
Phenom II X4 910 2,6GHz 4x512KB 6MB onbekend
Phenom II X4 810 2,6GHz 4x512KB 4MB Onbekend
Phenom II X4 805 2,5GHz 4x512KB 4MB onbekend
Phenom II X3 720 2,8GHz 3x512KB 6MB Onbekend
Phenom II X3 710 2,5GHz 3x512KB 6MB onbekend
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Hmm, Guru3D heeft een uitgebreide review staan van de X3 720 BE en de X4 810.

Die X3 is maar 145 USD en de X4 175. Niet slecht hoor.

http://www.guru3d.com/art...-and-x3-720be-review-am3/
bedankt voor de link (jaja, ik weet het, maar ik zat echt te wachten op meer info over de triple core)!

Toppertje die 720 BE, wat mooie performance weet ie neer te zetten. Zeker overclocked en dat doet ie ook nog 's graag. Prima upgrade voor mijn 1.2GHz AthlonXP. 3x de kloksnelheid en 3 cores: 9x ;) Enige puntje is dat de uitgeschakelde core blijkbaar nog wel stroom verbruikt...

[Reactie gewijzigd door surfdude op 9 februari 2009 10:09]

DDR3 gaat zelf toch officieel tot de 1600? Gaan er later nog processors uitkomen die dat (en eventueel hoger) ondersteunen. Of zal meer bandbreedte simpelweg niet nodig zijn (zoals je ziet in real life test met de i7 dat het triple channel geheugen in veel gevallen vrijwel niks toevoegt ten opzichte van dual channel opstellingen).

Hoe gaan ze het eigenlijk doen als DDR4 uitkomt, daar heb ik nog nooit iets over gehoord (zowel in combinatie met sockets als DDR4 zelf, maar het komt er vast wel, al dan niet een andere nieuwe, snellere geheugen).

Bedoel namelijk Misschien dat ze dan de AM4 (om hem zo maar te noemen) wel backwards compatibel maken met AM3 maar niet meer met AM2. Of gewoon helemaal niet. Vermoed dat ze nog wel een tijd op DDR3 blijven hangen. Maar elke keer backwards compatibel maken gaat natuurlijk ook niet. Op den duur hou je geen pinnetjes meer over om er nog af te halen ;).
Officieel nog niet tot 1600, die modules lopen naar mijn weten op een te hoog voltage (geen 1,5 V). Even een link van wiki, waarin ddr4 staat beschreven en een hoop over ddr3 pdf link

(edit) De speculatie over de verschillende i5 sockets zou heel goed ddr4 compatibility voor de toekomst in kunnen houden, identiek aan AM2/AM3. Dit doordat de introductie van ddr4 voor 2012 staat vermeld, wat nog in de leeftijd van de (te komen) i5's en opvolgers zou vallen.(/edit)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 9 februari 2009 12:16]

Ze gaan hard, maar niet hard genoeg.
Ik zit nog te wachten (Vreemd genoeg als AMD-aanhanger, wat ik eerder nooit van mezelf had verwacht) op iets dat in de buurt komt van de i7...
Toch fijn om te weten dat als je een AM2+ bordje hebt, dat je deze gewoon op volle snelheid kan gebruiken, natuurlijk op je Intern Geheugen na.

Ik vind het alleen jammer dat ze de X3 wel een 6 MB L3-cache hebben gegeven en dan twee X4-varianten een 4 MB L3-cache.
Weet iemand hiervan de reden?
Ik neem aan dat het kostendrukkend is, maar mij leek juist dat de X3 varianten goedkoper moesten zijn dan de X4-varianten.
Het zal wel mijn vage gedachte zijn.
De X3 zijn de "kapotte" topmodellen, dus denk dat ze daarom wel 6MB hebben, maar met 1 core uitgeschakeld.
Dat verhaal met 'kapotte' cores blijft rondzingen.. Veelal zijn het goede quadcores waar een core van gedisabled is. Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod en het optimaliseren van prijzen: vraag voor de quadcore de hoofdprijs en verkoop 20% van wat je maakt als quadcore. De overige cores zelf je als triple op de markt voor een iets lagere prijs. Als je alles als quadcore zou doen snij je jezelf in de vingers omdat je dan alleen het super-highend deel van de markt kan bedienen.
Ik sluit niet uit dat er 'kapotte' quads als triple de markt opgaan, maar een deel is dus bewust gesloopt om vraag- en aanbod op elkaar af te stemmen.
Daarom zou AMD nog wel triple-cores uit kunnen brengen die naast een kapotte core ook maar 4MB L3 hebben, lijkt me trouwens logischer dan een 4x met 4MB L3, maar mogelijk gaat het niet dubbelop; dat er ook processoren zijn waarbij er naast 1 core kapot is er ook nog een keer max. 2MB L3 kapot is.
Het zal wel dubbelop kunnen, maar de fractie waarbij beide problemen zich voordoen is (fractie a).(fractie b). Dus er zouden veel fouten moeten optreden tijdens productie dat er een dubbel foute variant op de markt komt.
kapot is een groot woord, in de meeste gevallen zal het zo zijn dat een van de cores of een deel van de cache het minimale aantal mhz niet haalt. ze zouden dan maar een 1.6ghz quadcore hebben bijvoorbeeld. maar door die core uit te schakkelen kunnen ze dat zelfde stukje silicium verkopen als 2.5ghz tripplecore.
Ik vermoed dat ze de cores die een defect in een van de cores hebben uitbrengen als X3's (beter gezegd dat doen ze al). En als er dan een fout zit in het cache en niet in de core het gewoon uitbrengen als een langzamer geklokte quad. Zo kun je denk ik maximaal gebruik maken van defecte processors.

Edit: ik zeg ook niet dat de reden dat de snelheid lager is vanwege het cache. Het is meer zo van dat ik denk dat ze niet twee 2,8 GHz modellen willen en dan de een met 6 en de ander met 4 MB cache. De consument heeft het al zo moeilijk. Daarom zal ik zeggen dan geef je de langzamere gewoon wat minder cache zodat je niet min of meer dubbele processors krijgt.

[Reactie gewijzigd door SRI op 9 februari 2009 12:06]

En als er dan een fout zit in het cache en niet in de core het gewoon uitbrengen als een langzamer geklokte quad.
Cache heeft niks te maken met kloksnelheid hoor. :?
De lager geklokte quadcores hebben minder chache ;)
AMD komt met veel varianten.

Ze gaan ook nog met de X3 en X4's komen zonder L3 cache. Deze cpu's hebben dan ook native geen cache en worden minder heet en zijn veel goedkoper om te maken.

Maar de X4 met 4 MB cache is gewoon voor het geval er veel cpu's zijn waar 2 MB cache niet zo werken. En die voor de consument voor een leuke prijs kunnen aanbieden. Verschril in performance zal niet echt veel zijn.

En AMD doet voorlopig niet meer mee met de top. Bulldozer is de core die dat zou moeten doen. Als die flopt hebben ze een groot probleem. Die chip komt ook pas in 2010 of 2011. Voorlopig is het dus concureren tegen de C2DQ's. Daar is de prijs dan ook naar. Waar niets mis mee is. Ik heb beide platforms maar kan nou niet zeggen dat me i7 veel sneller is. Wel in benshmarks maar reallife niet.
Die X4 925.. Was dat niet die CPU die je zonder moeite op 4ghz klokt met luchtkoeling?
als hij pas aangekondigdis zijn er wss nog geen benchmarks of overclockresultaten
Die Phenom II X4 925 is de AM3 socket opvolger van de Phenom II X4 920 AM2+. Zo zal de X4 945 de AM3 socket opvolger zijn van de X4 940 AM2+.

Er zijn genoeg benchmarks en overklokresultaten te lezen op Xtremesystems.
Hier de link

De 24/7 stabiele overclocks zijn:

- Lucht: tussen de 3,6Ghz en 3,8Ghz
- Water: tussen de 3,7Ghz en 4,1Ghz
- Phase: tussen de 4,0Ghz en 4,3Ghz

Daarbij zijn alle Phenom II's gebaseerd op hetzelfde ontwerp, dus het overclockpotentieel zit in alle Phenom II's. Wat zelfs nog hoger kan komen te liggen de komende maanden als ze nieuwe revisies gaan uitbrengen.

Phenom II is qua prijs/prestatie niveau gewoon zeer sterk en de 940 staat gelijk aan de intel Q9850 dus...

Daarbij zul je de Phenom II ook absoluut niet aan de i7 gelijk moeten stellen, maar aan de i5 (opvolger van de Core2) die in augustus geintroduceert wordt. i7 is het vlaggenship van Intel, en is op dit moment de onbetwiste snelste processor, maar daarbij ook de duurste.

Phenom II is gewoon de beste als je kijkt naar prijs/prestatie verhouding, maar als je het geld hebt, neem dan een i7.

[Reactie gewijzigd door p3pz0r op 9 februari 2009 13:06]

Wel eens gehoord van engineering samples? Die worden aan bijvoorbeeld moederbord bedrijven beschikbaar gesteld om mee te testen. Ook worden ze wel eens aan hardware sites en dergelijke beschikbaar gesteld zodat die een artikel gaan schrijven hoe goed het product wel niet is (van uitgaand dat ze een goed product leveren).

Ook wil de fabrikant soms ook wel eens eigen testresultaten uitbrengen.
Dat is de X4 940. Zonder moeite is misschien wat overdreven, je moet goede koeling hebben en het voltage flink opschroeven.
Ik zit bijna in dezelfde situatie als jij. Ik heb toen ook een socket 939 systeem gebouwd, rond een opteron 146 en later een x2 3800+, maar ik heb het hele AM2 traject overgeslagen, ik ga meteen door naar AM3.

De meeste spullen van mijn full system upgrade heb ik al, alleen het moederbord, cpu en ram nog. Hier heb ik 550 euro voor beschikbaar, maar ik ga wel voor de 910 Phenom II en lekker snel geheugen, lekker overklokken.

Spullen die ik al heb zijn:

2 x WD Caviar Black 640GB, 32MB, 7200rpm
Sapphire Radeon 4870 1GB GDDR5
OCZ GameXtream 700W
Is maar wat je de meeste spullen noemt. Lijkt mijn juist dat jij nog zo'n beetje het allerbelangrijkste allemaal mist. Als ik jou was zal ik tevens nog wel even wachten met die upgrade want DDR3 is nog steeds naar mijn mening belachelijk duur. Vooral in vergelijking met hoeveel beter het presteert dan DDR2 en hoeveel extra je betaald...
Klopt het is een stukje duurder, maar zo absurd het verschil eerst was, valt het nu nog wel mee. Ter vergelijking:

Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G Kost je ~65,-.

Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G Kost je ongeveer ~45,-.

Dit komt vooral omdat de prijzen van DDR3 al een hele tijd terug gedaalt zijn en de DDR2 prijs flink gestegen is. Je betaalde een paar maand terug bijna 20 euro minder voor die kingston ddr2 set.

Edit: Cas 5 op 800mhz is 12.50ns en Cas 9 op 1333mhz is 13.50ns. Tis dus 1 ns langzamer, maar je hebt dus meer bandbreedte. Ik denk dat het verschil ook redelijk verwaarloosbaar is. Al moeten we nog ff op de benches wachten. 1066mhz DDR2 geeft ook niet echt veel performance winst over 800mhz op de oude Phenom 1. Maar we zullen zien :).
[DDR/DDR2/DDR3] Informatie- en Overklokresultaten - deel 2

[Reactie gewijzigd door Reinman op 9 februari 2009 11:32]

ja, ok, ik kan de kast, de optical drives en alle andere zooi er ook bij noemen, maar dat lijkt me beetje overdreven.

het is wel zo dat het belangrijkste er nog niet in zit, maar dat was alleen maar omdat ik nog even moest wachten.

Ik upgrade meteen door naar DDR3, ook omdat de prijzen niet zo verschrikkelijk veel hoger zijn dan DDR2, en ook omdat ik met mijn budget daar rekening mee heb gehouden.

En btw, DDR3 is niet belachelijk duur.....DDR2 is gewoon bespottelijk goedkoop, is gewoon achterlijk dat je 4GB ram voor minder dan 50 euro hebt....en dan ga jij zeggen dat het duur is als het iets daarover kost....beetje vertekend beeld lijkt me.

Maar ik kan het me voorstellen.....lage prijzen went heel erg snel, bij mij ook. ;)

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 9 februari 2009 11:38]

Ik vindt het wel jammer dan ze geen AM3 versie van de 940 hebben uitgebracht. Ik wil momenteel graag upgraden. Maar wel naar een 940. En om dan eventueel in de nabije toekomst ook over te kunnen stappen naar DDR3 zou ik dan graag een AM3 processor willen aanschaffen. Maar helaas de combi 3,0GHz 940 en AM3 bestaat vooralsnog niet.
Dat heb ik dus ook, ik zit nu met een 9850 maar wil erg graag naar 3ghz of hoger, maar om nu nog een am2 CPU te kopen vind ik dan weer zonde. Dillemma.

Want zou ik veel verschil merken tussen de 910 en mijn 9850 ?
Ze willen wellicht eerst van hun voorraad AM2+ processors af door de hoger geklokte AM3 processors nog wat achter te houden.
940 wordt 945 binnen een maand of 2... (Met AM3 voet)
April toch? Dat stond hier eerder. Heb een AM2+ bordje en wil er een 945 op prikken, scheelt weer als ik ooit mn moederbord naar AM3 upgrade. :)
Beetje jammer dat er nog geen prijs is, zo kun je er nog niets uit op maken.
Mag ik wel even persoonlijk zeggen dat deze compatibiliteit van een am2 mobo mij heel erg aanspreekt.
Ik zelf, zou dus best alleen al voor die rede (als ik een nieuwe cpu zou willen) voor deze am3's gaan, omdat ik nu am2 run.
Later zou ik nog altijd een am3 mobo kunnen kopen voor de wat extra busspeed.
Een goede stap van amd dus, al zeg ik het zelf.
Hou er alleen wel rekening mee dat je een AM2+ moederbord moet hebben. Zonder de + zal het niet werken.
Wel, Gigabyte heeft voor z'n AM2 690G M-bordjes (GA-MA69GM-S2/3H) een BIOS uitgebracht die deze nieuwe Phenoms II AM3 gewoon ondersteunen. Het enige verschil tussen de AM2 en de + is de HT bus (en DDR2 max op 800Mhz), die langzamer is. Of Gigabyte moet het mis hebben.... :)


edit: Max DDR2 snelheid toegevoegd als verschil

[Reactie gewijzigd door tweakreader op 9 februari 2009 10:27]

Ik kan dit bevestigen. Ik draai een Phenom II 940 (AM2+) op mijn Gigabyte GA-MA69G-S3H met F7 bios. Datzelfde bios geeft ook support voor AM3 Phenoms.
De 810 is op moment van schrijven in Pricewatch genoteerd op Ą 167,35.
wel handig dat ze op beide sockets kunnen :)
Nu nog even wachten op benchmarks & reviews met AM3 moederborden en DDR3 en zien of er genoeg verschil in zit om mogelijke prijsverschillen te rechtvaardigen.
Nee voor dit grapje moeten er 2 mem controles op dus dan word ddr 2 door 4 vervangen

Bovendien mag je er van uit gaan dat ddr2 dan niet meer word verkocht zoals nu met v1

[Reactie gewijzigd door i-chat op 9 februari 2009 10:02]