Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

AMD zou van plan zijn om in april een Phenom II X4-processor met een kloksnelheid van 3,2GHz op de markt te brengen. Daarnaast zouden er voor de AM3-socket twee Phenom II-dualcores op stapel staan, die in mei zouden verschijnen.

Volgens diverse Taiwanese moederbordfabrikanten is AMD van plan om de Phenom II X4 955 uit te brengen. De X4 955 wordt met een kloksnelheid van 3,2GHz AMD's snelste quadcore, die verder over 6MB L3-cache, 2MB L2-cache en AM3-schoeisel beschikt. De processor komt in plaats van de eerder geplande Phenom II X4 950, die op 3,1GHz geklokt zou worden. AMD is in staat om de kloksnelheid met 100MHz te verhogen omdat de yields van de chip beter zijn dan werd verwacht. De X4 955 zou maximaal 125W verstoken en staat op de planning voor halverwege april. Het is nog niet bekend wat er op het prijskaartje komt te staan.

Naast de nieuwe quadcore zou AMD ook twee dualcores met de codenaam Callisto gaan uitbrengen. Deze dualcore-cpu's zijn gebaseerd op de Deneb-core en zijn daarmee identiek aan Phenom II X4-processors, maar dan met twee uitgeschakelde kernen. Dat betekent dat ze naast 512KB L2-cache per kern ook de volledige 6MB L3-cache krijgen. De Phenom II X2 545 en Phenom II X2 550 zouden respectievelijk op 3,0GHz en 3,1GHz geklokt worden. Het is nog onbekend wat deze cpu's gaan kosten, maar met de prijzen van de huidige Phenom II-triplecores in het achterhoofd zou een Callisto-cpu wel eens minder dan honderd dollar kunnen gaan kosten. De Phenom II X2 545 en Phenom II X2 550 zouden in mei op de markt moeten komen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

zie er zeer netjes uit, zou AMD dan toch misschien de troffee van Intel overnemen? Zou niet slecht zijn... een beetje concurrentie is voor de prijzen nooit slecht!
Mja, de core i7 965 zullen ze met deze architectuur waarschijnlijk nooit bij kunnen benen,
maar dat is ook niet waar AMD op munt (mede omdat ze gewoon het geld er niet voor hebben). AMD heeft op het moment net als afgelopen paar jaar met ATi gewoon de instelling "Maak een iets mindere CPU/GPU maar voor een super prijsje, dan maar niet top of the line.".
de core I7 965 architectuur is dan in compleete opstelling minstens meerdere malen over de kop van het Dragon platform. Dus echt vergelijkbaar zijn de 2 niet als je naar het prijskaartje kijkt, bovendien zijn beide inderdaad snelzat om alles aan te kunnen. en kosten effectief is wordt het dragon platform een interessant platform om te kopen als je snelheid en wil en wil kunnen overclocken maar niet alteveel geld uit kunt geven. Bovendien is CoreI7 slechts 1,6procent op de markt van alle cpu's die intel verkoopt een erg kleine niche in deze financieel moeilijke tijden dus een echt winstgevende tak is het momenteel niet. http://www.fudzilla.com/i...k=view&id=12167&Itemid=66 intel zit namelijk met het probleem dat ze hun core 2 serie overstock de deur nog uit moeten werken en dat core I5 vrijlaat pas op de markt kan komen hier door. want anders zouden ze zichzelf in de vingers snijden met de overstock van core 2 cpu's. In de tussen tijd zijn is de hele Deneb en propus gebaseerde line-up van AMD ook alang op de markt gezet en vormen deze waardige concurrenten van core I5. misschien dat Core I5 met een vette overclock nog ietsje sneller zal zijn ja maar verwacht er maar niet erg veel van want beide zullen op stock dicht bij elkaar in de buurt liggen want nu is clock voor clock amd aardig bij met de core 2 serie en de core I7 de high end is nog eigenlijk ook niet zo heel veel sneller dan zijn core 2 broertjes de core i5 zal altijd langzamer moeten zijn doordat deze slechts 1066 contacten mee krijgt en een lagere clock. Lang niet iedereen zal gaan overclocken en voor wie overclockt de deneb architectuur heeft al aardig zijn tanden laten zien met de eerste 940 black edition. ik verwacht dat toekomstige phenoms nog wel iets verder te drijven zijn dan 4GHZ voor de consument :D

[Reactie gewijzigd door Mietex op 2 maart 2009 17:03]

Kun je nog een keer editten?
Het is totaal onleesbaar zo'n lap tekst zonder lege ruimtes ertussen.

ontopic:

Dat een processor minder contacten heeft (1066) hoeft niet te zeggen dat hij langzamer is. Het kan namelijk liggen aan de manier van werken dat een processor met 1000 contacten sneller is dan een processor met 1500 contacten. (als voorbeeld).
ik verwacht dat toekomstige phenoms nog wel iets verder te drijven zijn dan 4GHZ voor de consument
Je hebt het dan over hopen.
Het kan namelijk zijn dat AMD ervoor kiest om de snellere processoren ter maken van overgeclockte langzamere versies.
Heb je toch een snellere proc, maar in principe een langzamer exemplaar.
@ spNk Dat is een aanname, want dat is slechts deels waar. De Phenom was bedoeld om de enthousiasts aan te spreken, maar deze flopte. De Phenom II is toen iets meer op budget gericht, omdat het ook de prestaties niet wist te halen.

Aan alle kanten probeert AMD.ATi toch topprestaties te leveren, door vele BE (black-editions) uit te geven. Ook aan supercomputers domineert AMD te top tien. Hiernaast was de hd 4870 aangevuld met de 4870x2 om de prestatiekroon over te nemen.

Amd loopt achter in productieproces (intel was eerder met 65nm en 45nm)
AMD loopt denkik net iets achter de feiten aan, waardoor ze het meer op budget moeten richten.

[Reactie gewijzigd door Chewing op 2 maart 2009 16:59]

Dat AMD achter loopt in productieproces is waar, een feit! Echter moet je dat nu als een zaak zien wat AMD heeft losgelaten. De strategie op langere termijn ligt namelijk op gebied van ontwikkeling en ontwerp van hoogwaardige chips voor de IT industrie. Daarin is het productieproces maar een onderdeel van. Dat is ook de reden waarom ze het in een aparte businessunit cq bedrijf hebben gestopt The foundry, die ook deels gefinancierd is door bedrijven/personen uit het midden-oosten.

AMD wil zich, net zoals IBM eigenlijk, meer richten op het aanbieden en ontwerpen van chips, het spreiden van de productie door verkoop van ontwerpen onder licentie is dan een optie, waardoor je een grotere spreiding krijgt.

Conclusie is dat AMD achterloopt, maar op langere termijn zou dat geen negatief effect veroorzaken mits de strategie goed uitpakt.
er zijn veel mensen die een snelle pc willen, er zijn er weinig die daar echt veel voor willen betalen, vandaar het succes van de ATi HD4850 en 4870 die relatief goedkoop zijn en toch zeer snel
voor de cpu is het juist hetzelfde, waarbij de i7 voor de meeste te duur is en een niet overklokte i7 920 niet zo veel sneller is als een C2Q of Ph2
Idd, was een tijdje terug toch wel aan de Intel zijde te vinden omdat de quadcores van AMD nogal tegenvielen. Maar pasgeleden 7 nieuwe bedrijfspc's in elkaar geschroeft waarvan 2 met een X4 en 5 met een X2. Vooral de prijs van de dualcores viel me heel erg mee (56 euro voor een AM2+ 7750, 2.7GHz, 3MB!!!), kijk ik naar de Intel dualcores dan betaal ik voor de processor het dubbele en voor de barebone (ik heb barebones gekocht) ook nog eens 30 euro meer. Nou heb ik me niet heel erg verdiept in de prestaties, maar ik denk dat een nieuwe AMD voor AM2+ op 2,7ghz het niet slecht zal doen tegenover een 2,8ghz core 2 duo (van 118 euro...).
ja daar zou ik niet op rekenen ;)
ten eerste zijn dat waarschijnlijk op zijn hoogst heka's bij een te hoge vraag naar callisto's en niet denebs ;)
dus op zijn hoogst een 3de kern aan te zetten als dat al nog kan want amd is hier wel op tegen dus mischien wordt nu in het vervolg deze banden wel fysiek onklaar gemaakt ipv softwarematig zoals destijds met de heka's gebeurde die uit denebs kwamen ...

waar ik meer in geintresseerd ben is de vraag of de 955 een BE wordt ...
ten eerste zijn dat waarschijnlijk op zijn hoogst heka's bij een te hoge vraag naar callisto's en niet denebs ;)
Heka bestaat niet, Heka is gewoon een Deneb met 1 uitgeschakelde core. Callisto zal een Deneb met 2 uitgeschakelde cores worden. Callisto krijgt ook 6MB L3 mee wat dat vermoeden sterker maakt. Het kan natuurlijk dat er fouten in 1 of 2 van de uitgeschakelde Callisto cores zitten, maar dit zal vaak ook niet het geval zijn.

Er zullen dus zeker wel 4 cores aanwezig zijn in de Callisto, of ze ook te activeren zijn is wat anders.

Persoonlijk ben ik nieuwsgieriger naar de Regor en Propus. Dat zijn respectievelijk een (echte) dual- en quadcore, waarbij de Regor daadwerkelijk maar 2 cores heeft, en zowel de Regor als Propus moeten het zonder L3 cache stellen. Ik heb zo het vermoeden dat L3 niet zo verschrikkelijk veel extra performance geeft terwijl de Regor en Propus naar verwachting wel zeer zuinige/koele CPU's worden.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 2 maart 2009 17:23]

ja inderdaad AMD is best wel goed bezig. de am3 quads zouden een iets hoger geclockte hyperstransport krijgen waardoor deze chips op ddr3 ongeveer 5-10% sneller zijn dan de AM2+ variant op ddr2. Hoewel benchmarks nog niet echt betrouwbaar waren in het vroege stadium zal deze chip het AM3 platform wel goed op de kaart gaan zetten denk ik. het lijkt me dan ook een goede concurrent voor de core i7 920. Maar het zou ook goed kunnen dat AMD deze cpu voor rond de 200 euro zal gaan verkopen en deze in het domein van de 940 nu zal zetten en de 920 en 940 dan een paar tientjes goedkoper worden.
Ik denk dat er een 'iets' hoger geklokte level 3 cache bedoeld wordt. Want zelfs een 100% verhoging in hypertransport gaat nog geen 5% uit maken behalve in de quad-CPU server markt.
dan kun je je ook gaan afvragen waarom intel de E8400 en de E8500 maakt.

Puur voor de mensen die niet eens weten wat overklokken is.
De markt voor overklokkers is mischien net 1% van de totale omzet van amd en intel dus is de keuze snel gemaakt

De AM3 voet doet met DDR3 ipv DDR2 en dat is toch best wel interessant
Ik hoor het graag als ik een domme koop heb gedaan, maar wat is er mis met de E8400?

Met één wijziging in de BIOS (fsb333->400) zit mijn E8400 nu op 3,6ghz. Een 20% winst zonder dat de temperaturen (stressed+idle) veranderen. Voor iemand die geen echte overklokker is (zoals ik idd.), maar toch het woord heeft horen vallen, een erg aangename bonus.

Misschien moet je nog een paar % erbij rekenen voor de mensen die de overklokklein grapje hebben horen luiden, maar niet weten waar etc.

Maar even uit interesse: is een goedkopere 8x00 soms net zo eenvoudig en veilig even hoog (of hoger) te krijgen?

[Reactie gewijzigd door wouton op 2 maart 2009 17:47]

ja, mijn oude 2160 1,8ghz deed al 3,2 aantikken. Maar volgens mij heb je met een duurdere cpu wel de kans om hoger te komen (al gaat het hier om enkele mhzen). Je moet die processors eigenlijk zien als allemaal hetzelfde product, alleen met andere instellingen en een andere naam en eventueel betere testresultaten.
Alleen is het wel zo dat bij goedkopere cpu's je andere componenten ook net iets meer moeten kunnen, waar jij met je hoge multi de fsb maar een stukje hoeft te verhogen moest ik met mijn 2160 de fsb flink pushen (waar volgens mij het mobo de bottleneck begon te vormen).
Mijn theorie is dat je beter je centen aan een goede koeler kan uitgeven dan aan een goede cpu.
Maar 6mb cache is toch ook niet weg, toch?

Maar goed, erg off-topic dit, dus ik zal verder stil zijn. O-)
Ik heb liever dat ze met een paar 45Watt (of lager) Phenom II processors komen. De prijs van een HT3.0 cpu (die je nodig hebt als je optimale prestaties wil van een typisch HTPC chipset: 780G) is nog altijd veeeel hoger dan een Athlon X2 op 45Watt.
Juist. Ik wacht nog op een goede upgrade voor mijn AM2 bordje (M2N-E) waar nu een X2 4800+ (2.5 GHz, 65W TDP) in zit. Stel je voor, bijna een verdubbeling van prestatie en evenveel of minder energieverbruik, dat zou mooi zijn.
Ook hier weer wordt er gesproken over betere yields dan verwacht, net als in het artikel met de triplecore die ook als quadcore kon draaien. Het lijkt er op alsof de productie goed uitpakt voor AMD. Wellicht komen er nog meer positieve meevallers als het zo blijft doorgaan.
Gelukkig maar, na alle problemen met 65 nm kunnen ze dan eindelijk weer trots zijn op hun productieprocessen.

Het is wel raar om dan X4's als X2's en X3's te verkopen. Blijkbaar zijn er toch genoeg processoren met foutjes in de cores.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 2 maart 2009 16:37]

het is gewoon makkelijker om 1 productie lijn te hebben waar 3 type processoren uitrollen. Mocht er een goede processor zijn die als triple core verkocht wordt, dan is dat verlies verwaarloosbaar ten opzichte van een aparte lijn op te richten.
jup zo is dat eigenlijk doen beide Intel en AMD dat al jaren. Alleen schakeld intel geen cores uit maar inplaats daarvan het cache geheugen om een prestatie prijs verchil te creëren en dat merk je in de prestaties van de core 2 serie erg goed omdat deze met een FSB en externe geheugen controller werkt is er veel buffer geheugen op de processor nodig om deze stabiel meerdere taken te laten afhandelen. Amd doet het met cache geheugen en cores alleen heeft een AMD cpu het voordeel dat ze allemaal voorzien zijn van een vrij snelle hypertransport verbinding en onboard geheugen controller en dit bevorderd de stabiliteit aanzienlijk en maakt de cpu een stuk minder afhankelijk van een grote buffer voor stabiliteit. als je gaat kijken naar buget opstellingen en cpu's
zo zal een celeron core 2 eerder vast lopen op een goedkoop VIA chipset moederbord dat is voorzien van een goedkope taiwaneese geheugen controller dan een goedkope athlon x2 4400+ bijvoorbeeld omdat deze een even goede kwaliteit geheugen controller aanboord heeft als zijn grotere broers. intels core2 delen de cache daarom is bijv 512K -1MB absoluut niet genoeg cache voor de 2 cores omdat de er voor een probleemloos contact met de geheugen controller meer ruimte nodig is. AMD's cores zijn gescheiden deze hebben ieder hun eigen buffer. Ik zeg niet dat AMD beter is met alles maar in het buget en midden sigment is AMD eigenlijk wel zeker een stuk stabieler dan zijn concurrent Intel en minder afhankelijk van een degelijke chipset. Dit is een voordeel wat ook intel zal hebben in deze sigmenten zodra zij hun goedkopere nehalem core cpu's op de markt zullen zetten uiteraard.
Met de X3 was het volgens mij niet zo dat er foutjes in de 4e core zaten, maar dat deze 'softwarematig' was uitgeschakeld, en het enige probleem ermee was dat de core van de buitenste delen van de (ronde) wafer was gemaakt, en daardoor een risico was dat hij niet werkt. Prima dus voor een X3.
Sommige mensen hebben het voor elkaar gekregen om de 4e core werkend te krijgen,gewoon in het bios. Dan werkt hij dus gewoon als een Phenom II X4.
Link: http://www.tomshardware.com/news/amd-phenom-cpu,7080.html
Dat de computer opstart, wil nog niet zeggen dat de core vrij van fouten is... Ten eerste hoeft dat niet zo makkelijk te merken te zijn. Ten tweede kan het ook zijn dat de core in de winter bij 20 graden lekker werkt, maar in de zomer, wanneer de kamertemperatuur 30 graden wordt, en je cpu dus ook 10 graden warmer wordt, en dan plotseling problemen gaan optreden.
Zelfs voor de "oudere markt" van dual-cores weten ze toch eindelijk wat moois op de kop te tikken om Intel aan te kunnen gaan in de vorm van photoshopping enz.
Het is mooi om te zien dat die cache bij hun ook eindelijk voorrang krijgt, alhoewel we dit wel in de prijs gaan zien.

Daarentegen zit ik alweer te wachten op het moment dat mensen het voor elkaar krijgen deze Dualcores die ze zullen maken te veranderen in quadcores.
Alhoewel ze waarschijnlijk wel hebben geleerd van de X3 serie, maar toch.

Nou vraag ik me nog wel af: Waarom een X4 II 3.2 GHz Quadcore als je de X4 II 920 ook heel makkelijk op die snelheid krijgt?
De AM3-voet zal er niet zo heel interessant veel aan toevoegen.

Daarentegen vind ik het wel fijn dat AMD er ook weer hard op vooruit gaat, nou de prijzen nog ;)
Tuurlijk voegt de AM3 voet waarde toe, het spreekt mij zeer aan om nu een AM3 processor op mijn AM2+ moederbord te prikken en over een paar maanden een nieuw AM3 bord met ddr3 geheugen te kopen!
Mischien is het wel zo dat je de 920 makkelijk op deze snelheid krijgt, maar dan krijg je waarschijnlijk op de zelfde manier de 955 op nog hogere snelheden :)

Ik kan niet wachten op deze nieuwe 955!
Same here. ZIt nu met een 9850be, wilde eigenlijk voor de 940 gaan, maar ik ga nu wel ff wachten op de 955.

Kan ik daarna idd weer gaan voor een mooi moederbord + snel ddr3

helemaal toppie, deze proc _O_
Het gaat me eigenlijk om het feit dat DDR3 bewezen heeft tot nu toe een snelheidsverbetering van slechts 5% te maken.
Daarmee bedoel ik dus: Als AMD zijn keyposition wil houden in de onkosten verlagen is het handiger om alles nog een tijdje volledig op AM2+ te ondersteunen, terwijl deze AM3-procs ook al een geheugencontroller voor DDR3 hebben, wat dus eigenlijk verbruikte ruimte is voor het moment.

Wel is het inderdaad fijn om zo'n makkelijke overschakeling te maken, daar ben ik het helemaal mee eens!
Maar eigenlijk zou AMD na de Phenom II X4 920 en 940 een inhaalslag moeten gaan maken richting het i7-platform, naar mijn mening.
Dan krijgen ze misschien gewoon een overall betere status en ook weer een beter aanzien, waardoor we weer meer concurrentie krijgen.
Ik krijg zo het idee dat we het Netburst tijdperk herbeleven, maar dan voor AMD.. vreemd. :Y)
Maar goed, zoiezo klinkt dit zeer goed in de oren, en hoop dat AMD inderdaad weer eens de titel over kan nemen.
"jonguh, da word sparen voor die AMD!"

[Reactie gewijzigd door Sokkiejjj op 2 maart 2009 16:26]

behalve dat AMD hun cpu's niet heeft ontworpen voor een zo hoog mogelijke mhz ten koste van het IPC zonder te letten op het verbruik... wat intel dus deed met netburst.

behalve dat het nu intel is met het hogere IPC's lijkt het dus totaal niet op het netburst tijdperk.
Ik bedoelde dat het steeds hogere kloksnelheden betreft.
Er staat toch echt dat ie 8MB cache krijgt!!! Mijn fout excuus, ...even wat anders mij benieuwen wanneer AMD HT gaat introduceren. Intel heeft nu alles overgenomen wat AMD al jaren gebruikt + de HT van het P4 tijdperk.

[Reactie gewijzigd door Yisrael48 op 2 maart 2009 16:44]

6MB L3 + 2MB (4x 512KB) L2 is in totaal 8MB cache.
... maar dan met twee uitgeschakelde kernen
En nu maar hopen dat deze kernen ook weer kunnen worden ingeschakeld :*)

[Reactie gewijzigd door antonboonstra op 2 maart 2009 16:28]