Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties

Adobe en ARM hebben op de Max 2008-conferentie een samenwerkingsverband aangekondigd om Flash-content te optimaliseren voor de ARM-architectuur. De samenwerking vloeit voort uit het Open Screen-project.

Adobe logo (75 pix)De samenwerking richt zich op het optimaliseren van Flash Player 10 en AIR voor de ARMv6- en ARMv7-chiparchitectuur van de Britse ontwerper van energiezuinige cpu's en socs. Deze chipontwerpen worden onder meer gebruikt in de ARM11-processorfamilie en in de Cortex-A-serie cpu's. ARM-chips worden onder meer gebruikt in mobiele telefoons, navigatiesystemen en andere mobiele apparaten waarvoor een laag energieverbruik van belang is.

Tevens moet de samenwerking een universele api opleveren voor hardwareacceleratie van onder meer graphics en video, zo blijkt uit de endorsements van partners. Zo noemt Broadcom met name het ontsluiten van zijn Videocore-multimediaprocessor via Opengl en 'andere open standaarden' als positief punt van het samenwerkingsverband en denkt Nvidia Flash-applicaties te versnellen met de Geforce-kern in zijn Tegra-soc. Ook kan ARM's eigen embedded-gpu met de naam Mali voor dit doel worden ingezet. De hardwareacceleratie moet een lager energieverbruik opleveren.

Het initiatief van Adobe en ARM vloeit voort uit het Open Screen-project. Dat is door Adobe opgestart om Flash ook breed in te zetten voor mobiele apparaten en settop-boxen. Voorheen kwam een brede adoptie niet van de grond, onder meer door verschillen in platforms en schermgroottes. De samenwerking tussen Adobe en ARM moet ontwikkelaars een uniform Flash-platform voor de ARM-architectuur bieden.

Ontwikkelaars zullen echter nog even moeten wachten op de verbeterde ondersteuning voor ARM-chips in Flash Player 10 en AIR. Naar verwachting komt deze software pas in de tweede helft van 2009 beschikbaar. Flash Player 10 zal kosteloos ter beschikking worden gesteld aan deelnemers van het Open Screen-project, terwijl oems deze direct bij Adobe kunnen verkrijgen. Het is niet bekend of ook AIR kosteloos wordt verstrekt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Goede zaak, laat flash dan ook maar naar de iPhone komen :)
Slechte zaak. Nu komen we nooit meer van Flash af.

Het is maar hoe je het bekijkt. ;)
ik meen dat die een probleem hebben met elkaar...

Steve Jobs vind dat flash niet snel genoeg is voor zijn iphone.. ugh ugh..

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 18 november 2008 12:09]

Of is zijn iPhone gewoon te langzaam.....

Het glas is half vol, of half leeg....
fijn dat er gewerkt word aan een up to date versie van de flash plugin .. versie 7 doet ook niet alles.. maar unlike een iphone, het werkt wel :P
http://www.adobe.com/products/flashplayer_pocketpc/

wat ze hier op doelen is waarschijnlijk de ingebouwde 3d hardware afdeling in de nieuwe ARM chip

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 18 november 2008 12:15]

Dat flash niet ondersteund wordt op de i-phone heeft niks met dit alles te maken, alleen maar met Apple die de ontwikkelingen op dat gebiedt momenteel tegenhoudt.

edit:

Zoals JoJo in zijn veranderde reply zegt, flash zou in beginsel niet goed genoeg in elkaar steken om te draaien op een iphone gezien de smooth iphone experience die Steve Jobs nastreeft. Er is al een werkende versie van flash voor de Iphonem het wachten is nu nog op toestemming van Apple om deze beschikbaar te maken via de app store.

[Reactie gewijzigd door Vibhuti op 18 november 2008 12:24]

dat Jobs het tegen houdt vind ik ergens ook niet meer dan logisch.
De performance van Flash is ver te zoeken. Resource verbruik is gigantisch hoog.
Denk dat Jobs niet wil dat deze Flash een smet legt op de user experience van de iPhone.
Performance is inderdaad niet geweldig. Het is met AS3 en Flash Player 9 wel al stukken beter geworden. Zeker als je het allemaal netjes programmeert.
Dit is niet het enige wat Adobe zoal heeft aangekondigd. Enige tijd geleden is Adobe een partnership aangegaan met Zend, waarvaan gisteren het resultaat gepresenteerd is: een AMF-component in het (PHP) Zend Framework.
Er is al een 64-bit versie voor linux.
Alpha maar toch het is er.
Heb nog even geduld en het zal er ook voor mac en windows komen.

Persoonlijk zie ik nog niet echt het nut van 64-bit in voor de thuis markt.. met 1-2GB ram hebben de meeste mensen genoeg, dus het grote voordeel van meer geheugen kunnen gebruiken geld voor hen nog niet.
Andere voordelen zijn er ook niet echt voor zover ik weet.. Snelheids winst is er niet, dit lijkt zo omdat er meer geheugen gebruikt kan worden waardoor er minder hoeft te worden geswapt.

bron:
http://news.cnet.com/8301-1001_3-10097931-92.html

[Reactie gewijzigd door br men op 18 november 2008 12:35]

Kwamen er maar meer native 64-bit toepassingen uit. Extra geheugen is niet alleen het argument voor 64-bit maar ook de native verwerkingssnelheid van 64-bit is hoger in bepaalde situaties. Neem maar eens een éénvoudige register add met 64 bits getallen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True