Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties
Submitter: Psychostase

De Duitse hardwarefabrikant Kontron heeft een moederbord in mini-itx-formaat uitgebracht dat met een Atom-processor van Intel wordt geleverd. Het kleine bordje zou zeer energiezuinig moeten zijn en is bedoeld voor embedded systemen.

Het bescheiden moederbord, dat naar de naam KTUS15/mITX luistert, meet slechts 17cm bij 17cm en moet dankzij zijn geringe hoogte van slechts twee centimeter gemakkelijk ingebouwd kunnen worden. Het moederbord is rond de US15W-chipset van Intel opgebouwd: samen met een Atom-cpu zou de chipset een tdp van maximaal 5 watt hebben meegekregen. De chipset biedt een fsb van 400MHz of 533MHz en de borden zijn tevreden met een een bereik aan voedingsspanning van 5V tot 25V. Kontron belooft de KTUS15/mITX-borden gedurende zeven jaar te leveren en maakt gebruik van een pcb die uit twaalf lagen bestaat, waardoor de levensduur van de componenten verlengd moet worden. Samples van de embedded systemen kunnen per direct geleverd worden; op commerciële leveringen moet tot het vierde kwartaal van dit jaar worden gewacht.

De hardware van de KTUS15/mITX bestaat uit de US15W-chipset van Intel die over een Intel GMA500 als grafische processor beschikt. De igp van Intel neemt onder meer het decoderen van h264-, mpeg2-, vc1- en wmv9-video voor zijn rekening en kan twee displays met een maximale resolutie van 1366x768 pixels aansturen. Het moederbord biedt ruimte aan één ddr2-sodimm met een maximale capaciteit van 1GB. Intern kan het moederbord worden uitgebreid met behulp van één of twee pci-e-sloten en één pci-slot. Alleen de borden met een 1,6GHz-processor worden met twee pci-e-sloten geleverd. De KTUS15/mITX beschikt over twee sata300-poorten en één parallelle ide-aansluiting, maar desgewenst kunnen compact flash-kaartjes tot 32GB ook als opslag dienen. Vier interne usb 2.0-aansluitingen en twee sdio-poorten maken uitbreiding naar wens mogelijk. Vier seriële rs232-poorten en een bidirectionele parallelle poort annex floppy drive-aansluiting ronden de lijst interne aansluitingen af.

Kontron KTUS15 io-paneel

Het io-paneel van Kontrons nieuwe mini-itx-bord bestaat uit een dvi-aansluiting, een gigabit-netwerkpoort en vier usb 2.0-aansluitingen. Ook bestaat de mogelijkheid een ps/2-apparaat aan te sluiten en het ac97-geluid heeft drie audio-aansluitingen naar de buitenwereld. Kontron kan de zuinige moederborden leveren met een op 1,1GHz geklokte Atom Silverthorne Z510 of de Z530 met een kloksnelheid van 1,6GHz. Overigens mist de 1,1GHz-versie van het systeem niet alleen hyperthreading-ondersteuning: de borden worden ook zonder sata-connectors en slechts twee com-poorten geleverd en tpm ontbreekt. De verwachtte verkoopprijzen van deze 'embedded barebones' maakte Kontron niet bekend.

Kontron KTUS15 mitx-moederbord
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

moet dankzij zijn geringe hoogte van slechts twee centimeter gemakkelijk ingebouwd kunnen worden.
De processorkoeler doet dit toch teniet? Ook een Atom heeft koeling nodig. Door alle componenten op het bord en de plaatsing van de proc (links boven toch?) lijkt een lage koperen passieve koeler mij ook niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 7 augustus 2008 21:10]

Nee, net als sommige VIA processors heeft een Atom geen actieve koeling nodig. De Atom met een tdp van 0,65 Watt heeft zelfs helemaal geen heatsink nodig.

Edit: Een lage heatsink zoals op een southbridge is zeker mogelijk.


Edit 2: Alle Intel Atom's hebben geen koeling nodig, zelfs niet een heatsink :)
De Atom ziet er zo uit:
http://www.slashgear.com/...es/7/4/Intel_Atom_CPU.jpg
Het bord word dus geleverd zoals het er nu uitziet. Zonder heatsinks, omdat die niet nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door Joep op 7 augustus 2008 21:28]

Volgens intel heeft een atom wel een heatsink nodig:
http://download.intel.com...essor/designex/319979.pdf
Plak je er een twee euro munt op met thermische lijm?
(Of een Thaise bat, nog goedkoper...)
dat weet je nog niet hé misschien met een passieve koeling en een goede luchtstroom..
Hoe kan je aan zo'n sample komen en wat zou dat kosten? ziet er wel leuk uit. en zuinig
Ik zie dat koning & Hartman uit Delft distributeur is van Kontron. Wellicht dat ze jou door kunnen verwijzen.

Ik heb net gebeld met Koning & Hartman 0152609803. (80 euro voor een bordje).

[Reactie gewijzigd door sjappie979 op 8 augustus 2008 09:10]

Heb zojuist ook gebeld omdat ik erg geinteresseerd ben in dit bordje (vanwege de wel energiezuinige chipset). Ze waren erg vriendelijk aan de telefoon, maar blijken het bordje niet voor 80 euro te kunnen leveren (hebben meer vragen hierover gehad, maar blijkt niet te kloppen). Op dit moment kunnen ze alleen engineering samples leveren die een paar honderd euro kosten. Ook de uiteindelijke prijs wordt niet 80 euro, maar een stuk hoger (omdat het een industrial bordje is). Tot slot leveren ze in principe niet rechtstreeks aan eindgebruikers. Voor consumenten helaas dus niet echt een optie, dit bordje. Helaas...
Informatique heeft zelfde soort bordjes, maar dan van Intel, voor zeer schappelijke prijzen! (van pakweg 50 tot 300 euro)
Bijna, dit is het enige bord dat ik ken met de US15 chipset. Scheelt volgens de tests die ik tot nu toe gezien heb snel 20 Watt. Alle andere borden hebben een 945 chipset die het effect van je zuinige Atom CPU geheel overbodig maken.
Ja ik heb hier een laptop met pentium M 1,2ghz, die in zijn geheel niet meer 20 watt gebruikt... dan heb je wel 2mb cache.
Misschien een driverhack? In 2d zouden deze resoluties idd toch mogelijk moeten zijn!


verder:

Jammer dat er geen 2 GB ram in kan. Komt misschien nog wel. Hoop ook dat er snel zo'n bordje komt met dual core cpu!

Is toch leuk voor sdtv mediacenter, server, office/internet pc!
Volgens de spec-sheet kan er 2GB DDR2 geplaatst worden in het SO-Dimm slot.
Inderdaad, de specsheet geeft tot 2 GB ddr2 ram aan!

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 8 augustus 2008 11:22]

Vind dit erg leuke bordjes. Ze zijn zuinig en hebben voldoende kracht voor de normale dingen. Uitbreiden kan iets maar niet veel. een groot nadeel is dat niet omdat velen dat niet echt doen op Tweakers na.

Ikzelf wil ook graag zo'n soort machientje hebben maar ik wacht op meer concurentie ik verwacht dat er meer fabrikanten komen en dat de prijs goedkoop gaat worden.

Enige minpunt is dat de chipet zoveel stroom neemt dat deze actief gekoeld moet worden vaak bij deze borden.

Naast het witte PCI slot zie je ook 2 zwarte sloten waar zijn die voor? zijn dat 2 PCI-e sloten? Die eerste bij de achterkant van het bord past wel met kaarten maar die erachter?
Blijkbaar gaan ze er van uit dat je een riser-constructie gebruikt bij een moederbordje als dit. En dan maakt de plek van het slot op het bord niet zo heel veel uit.
deze heeft niet de 945 chipset die zo warm werd, maar de US15W chipset. die is behoorlijk zuiniger.

die zwarte sloten zijn inderdaad PCIe.
Die 2 zwarte sloten lijken mij inderdaad PCI-e sloten ja.
Verder zou het voor de prijs leuk zijn als er meer concurrentie komt en dat er chipsets komen die minder stroom gebruiken waardoor er niet actief gekoeld hoeft te worden.
Dit boardje is voornamelijk voor de embedded markt bedoeld volgens mij (zeker gezien de lange beloofde productieperiode van 7 jaar), wat toch wel aardige tweakers zijn. Maar goed, die hebben een bepaald doel voor ogen, uitbreiden alleen als het nodig is om het doel te bereiken.
GLAN, DVI, DDR2 SODIMM en alles onboard, maar zo jammer dat de GMA500 maar resoluties tot 1366x768 of 1280x1024 ondersteunt. Zou er graag een downloadbakje/webserver/office-pc van willen maken, maar dan moet 'ie wel minimaal 1680x1050 ondersteunen.
Jammer dat er dan niet twee LAN aansluitingen onboard zitten, dan kun je meteen ook je router vervangen door deze server. Een beetje Zyxel of Draytek router verbruikt bijna net zoveel stroom.

Dit soort kleine en relatief zuinige systemen kan erg goed gebruikt worden als basis voor een eigen firewall oplossing etc.
Ethernet-kaartje in het PCI-slot stoppen?

Om nu gelijk zo'n bordje met 2x ethernet uit te rusten, terwijl het overgrote deel van de gebruikers dat niet nodig heeft vind ik overkill. Ik weet niet of er netwerkkaarten voor PCI-E zijn, maar dan zou je daar ook nog netwerkkaartjes in kunnen stoppen - meer dan voldoende UTP aansluitingen dus...
Of beter nog, deze: http://www.informatique.n...n/iqshop.cgi?M=I&A=151004
heb je in totaal 5 netwerpoorten en kun je je router de deur uit doen. Nog een Wifi kaart in zo'n PCI-e slot en je kunt je eigen accesspoint maken. Ik kan niet wachten tot het bord leverbaar is!
Daarmee heb je niet helemaal 4 extra poorten. Die kaart bestaat uit een 10/100 poort naar je computer toe die met een 5 poorts switch/hub naar de andere 4 poorten verbonden wordt. Vanuit je OS zie je dus maar 1 poort, en de 4 poorten aan de buitenkant zijn altijd met elkaar verbonden. Met name in een firwall applicatie is dat een belangrijk verschil.
Niet dus - in de product description staat dat je 800MBit full duplex of 400MBit simplex kan realiseren als je met 4 utp-wires naar je switch gaat. Het betreft dus wel 4 aparte 100 megabit ethernet poorten, elk met een apart MAC adres, elk naar de PCI bus.
Ik vind dat niet jammer, de resolutie is best goed te doen, zeker waar het voor bedoeld is. Waarom zou je voor een downloadbak/webserver een hogere resolutie nodig hebben?
Om de behuizing van een 20" monitor te modden en dit bordje inclusief een 2,5" HDD en een pico-PSU erin te proppen om zo een goedkope zuinige iMac te maken ;) Zal ik ooit nog eens een keer doen, mocht zo'n zuinig bordje met alles onboard 1680x1050 ondersteunen.

Edit: Native resolutie 20" TFT schermen dus.

[Reactie gewijzigd door Joep op 7 augustus 2008 21:37]

Dan blijft de vraag waarom je 20" wil voor een downloadservertje. Kan je net zo goed een oude 15" crt op het stort zoeken en daar een 14.1" tft en dat bordje insteken.
het moge duidelijk zijn dat Joep z'n imac cloon niet bedoelt is als downloadserver
Ik zat net al in de datasheet van die chipset te kijken omdat ik me dus ook afvroeg hoe het met de resoluties zat. Kan daar niks vinden, behalve dan de vermelding dat er hardware-decoding van o.m. H264 mogelijk is tot 1080i.... en dan zou je dus weer gaan denken dat je dus wel op vrij hoge resoluties moet kunnen komen?

PDF datasheet (zie p98).
... maar zo jammer dat de GMA500 maar resoluties tot 1366x768 of 1280x1024 ondersteunt.
Als ik de datasheet van de US15W chipset bekijk heeft deze twee display ports: een LVDS waar je rechtstreeks een LCD panel op kunt aansluiten (ideaal voor embedded dus) met een maximale pixelclock van 112Mhz en een SDVO poort met een maximale clock van 160Mhz. Aan de SDVO poort kun je een chip hangen die het SDVO protocol omzet naar het formaat van je aansluiting (DSUB/DVI/HDMI).

160Mhz is volgens mij genoeg voor 1920x1200. Het zou natuurlijk kunnen dat de chip die Kontron gebruikt om SDVO om te zetten naar DVI geen hoge resoluties aankan, maar dat vind ik nergens terug. in de "technical data" van dit moederbord staat dat de maximale resolutie voor CRT (dat gaat via de SDVO poort) inderdaad maar 1280x1024 is. Jammer, anders zou het een ideaal bordje zijn om een HTPC mee te bouwen...

[Reactie gewijzigd door pyotr op 8 augustus 2008 11:26]

Dit bord is niet vergelijkbaar met een normaal Atom mainboard zoals dat van MSI of Gigabyte. Dit board heeft een Zxxx Atom CPU voor de embedded sector, en ook een embedded chipset. Het is dus voor een totaal andere doelgroep bedoeld en waar een Atom desktop bordje iets van 70$ zal kosten zal dit snel richting de 130$ gaan.
Kijk bijvoorbeeld naar de geforce 5200 pci:

http://www.alternate.nl/h...olumn=price&direction=asc

Dan kan het wel. Verbruikt max. 16 watt, is niet erg veel (relatief wel omdat het bordje niet zoveel verbruikt).

1920x1080 staat niet aangegeven bij de specs van de videokaart. Zou dit niet mogelijk zijn? Zou een Atom i.c.m. hd-acceleratie full hd kunnen afspelen?
16 Watt, terwijl het bordje maar 5 Watt verbruikt. Dat is toch totale verkrachting van alle moeite die Kontron in dit bordje heeft gestopt? Onboard en anders niks.

HD-1080p is onmogelijk met een Intel Atom, laat staan 720p. De chipsets waar een Atom meestal mee wordt vergezeld kunnen h.264 niet versneld decoderen. Atom is ook niet bedoeld voor HTPC's.
Niet voor HTPC's die voor HD zijn bedoeld, een goedkope sd-tv htpc kan het wel zijn met 1 of 2 2,5 inch disks erbij in een mini behuizing (of gezien de meeste sd-tv's de ouwe beeldbuizen zijn gewoon erin gestopt, meestal wel ruimte voor), daar is anything krachtiger toch overkill
HD-1080p is onmogelijk met een Intel Atom, laat staan 720p
Ik denk dat je het andersom bedoelt....
De hardware van de KTUS15/mITX bestaat uit de US15W-chipset van Intel die over een Intel GMA500 als grafische processor beschikt. De igp van Intel neemt onder meer het decoderen van h264-, mpeg2-, vc1- en wmv9-video voor zijn rekening en kan twee displays met een maximale resolutie van 1366x768 pixels aansturen.
720p h264 kan dus wel, prima geschikt voor htpc dus!
Die GMA 500 is wel jammer. Had liever een 950 gezien. De GMA 950 uit de macmini is ook een zuinig gpu-tje. Kun je tenminste 1920x1200 mee doen. Die samenpletten op 45nm en het ding zit vast ook op 2-3 watt.
Snap ook niet waarom er zo'n gat is in de wattages. Het moet OF minder dan 10 watt zijn, OF meer dan 100 lijkt wel. Maak een leuk bakkie van zo'n 40-50 watt. Dan past er Core2Duo E8200 2.66ghz, 1333mhz FSB en een nog te bakken 45nm GPU variant van een 7600GT/8600GT in (op 90nm doet die al maar 30 watt, of 45nm zou dat nog zo'n 10 watt zijn).

[Reactie gewijzigd door user_245434 op 7 augustus 2008 21:34]

dat is de catagorie waar laptops meestal zitten, is er dus zat :)
Misschien is dit een optie voor mensen die een Atom mini-itx bordje met een GMA 950 willen, Salland verkoopt ze volgens mij http://www.intel.com/Prod...CLF/D945GCLF-overview.htm.

Er zijn trouwens legio mini-itx bordjes met een oa socket P, 479, AM2 en volgens mij zelfs 775, dat gecombineerd met een picoPSU levert best leuk knutselwerk op.
Dat is met een 945GC chipset. Lekker goedkoop, maar niet echt zuinig. De 945GM chipset zou al een stuk beter bij de Atom passen, maar helaas zie je die combinatie nog nergens. Blijkbaar is zo'n echte laptop chipset toch net te duur....
Alleen ondersteund de 950 geen hardware (HD) video decoding. Dat doet deze wel, en dat is absoluut nodig bij de Atom als je tenminste HD materiaal wilt bekijken. Daarnaast zal de 3D functionaliteit van deze chip waarschijnlijk ook wat beter zijn.

Alsnog blijft het zeer jammer dat de maximale resolutie maar 1366*768 is.
(Hoewel dit voor mij niet uitmaakt gezien dat de resolutie van m'n HDTV is.)


Je 2e verhaal klopt niet echt. Wattages schalen niet zo maar op magische wijze.Daarnaast lijkt de gespecificeerde 5W TDP mij ook erg laag, ik dacht dat dit de Poulsbo chipset was, en die heeft voor zover ik weet een TDP van 15W!

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 augustus 2008 08:44]

Die GMA 500 is wel jammer. Had liever een 950 gezien. De GMA 950 uit de macmini is ook een zuinig gpu-tje.
Die GAM500 zit ingebakken in de US15W chipset. En die chipset verbruikt volgens Intel maximaal 2.3 Watt. Dat is een stuk zuiniger dan de 945 chipset die de GMA 950 bevat; ik weet niet precies hoeveel stroom die trekt, maar ik dacht een Watt of 20.
Geweldig nieuws dit, ik zat al te wachten op een passief gekoelde versie (van een mini-itx board met atom cpu). Al vraag ik me af wat de eisen zijn aan de casing voor de 1.6 Ghz versie, de lager geklokte 1.1 Ghz versie zal wel goed komen.
Hij heeft iig een hoop aansluitingen (de 1.6 Ghz versie), ook DVI, zodat je em in combi met TV's kan gebruiken (DVI > HDMI kabel). Ik snap alleen niet zo goed wat ze bedoelen met CRT, bij de interfaces.

Zal de CF interface zich gedragen als een IDE apparaat?
met CRT bedoelen ze dat de DVI connector ook een analoog signaal voor een monitor met beeldbuis of een analoge tft/lcd doorgeeft.

[Reactie gewijzigd door Hamish op 7 augustus 2008 21:51]

Ah ok, dankje. Dus digitaal en analoog tegelijk. Dat is ideaal, dan kun je VGA monitoren aansturen, maar ook HDTV's.
@Joep Stoffels

Je hebt idd gelijk. Maar is er een alternatief dat 21 watt max. verbruikt?

Het is nog wachten op de bordjes van Amd, intel beperkt de moederbordfabrikanten bij het maken van hun Atom bordjes. Zo mogen ze o.a. geen pci-e connector plaatsen; mogelijk is het afwezig zijn v.d. gma900 ook een van de beperkingen opgelegd door intel.
Je hebt idd gelijk. Maar is er een alternatief dat 21 watt max. verbruikt?
Wat dacht je van een laptop.
Hoezo mogen ze geen pci-e connector plaatsen? Ik zie in het artikel anders toch:
ntern kan het moederbord worden uitgebreid met behulp van één of twee pci-e-sloten en één pci-slot.