Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Intel heeft bekendgemaakt een nieuwe versie van zijn succesvolle Atom-processor te zullen produceren die beter geschikt zou zijn voor gebruik in ruwe omgevingen, waaronder vervoersmiddelen.

De Atom-cpu voor embedded hardware, die voornamelijk in auto's en andere vervoersmiddelen en industriŽle omgevingen toegepast zal worden, zal in 2009 uitgebracht worden. Dat maakte Douglas Davis, topman bij de embedded-divisie van Intel, bekend tijdens de Embedded Technology 2008-beurs in Japan. De speciale Menlow XL-editie van de Atom krijgt onder andere extra robuust schoeisel: de afstand tussen de koperen balletjes van de bga-socket is vergroot van 0,6mm naar 1,0mm. Ook zullen de 'ruggedized' Atom-processors beter bestand zijn tegen hoge en lage temperaturen.

Intel zal zijn Menlow XL-processor niet opnieuw ontwerpen, maar het bestaande Atom-design aanpassen om de kosten niet te hoog te laten oplopen. Naast de nieuwe processor zullen embedded-systeembouwers in het voorjaar van 2009 ook kunnen profiteren van een online service van Intel voor het ontwerpen van systemen. Dit Embedded Design Center zal fabrikanten helpen met de analyse van de prestaties van systemen en biedt ontwerpers een platform om ervaringen uit te wisselen.

Intel Atom die
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Ik zie veel voorbeelden op het gebied van de autoindustrie voorbij komen. Een veel grotere markt is de industriŽle markt. Daarnaast: hoeveel schokken en stoten krijgt een auto? Zolang hij niet crasht valt het wel mee.

In een industrieŽle omgeving is ook veel rekenwerk nodig om bijvoorbeeld de procesautomatisering aan te sturen (een beetje PA-systeem heeft heel wat meer rekenkracht nodig dan het afspelen van een HD-filmje). Deze indistrieŽle omgevingen zijn altijd vies, stoffig en worden slecht schoon gehouden. Hier komt zo'n Atom ook zeer goed tot z'n recht :)
Best een leuke stap :)

Zo is de mogelijkheid voor een ingebouwd mediasysteempje in je auto weer wat groter geworden. Die losse spelers e.d. zijn wel leuk, maar 't is natuurlijk mooier om iets te kunnen wegwerken :)
Ik denk dat je misschien kunt denken aan infotainment, maar eigenlijk eerder moet denken aan engine control, ABS en stabiliteitsystemen. Anders betreft het niet een kritisch systeem. Verder denk ik dat het een beetje overdreven is een GPP voor filmpjes en muziek te gebruiken, daar zijn al veel betere oplossingen voor die bijna standaard in een autoradio gestopt worden. Maar als je er navigatie bij gaat stoppen wordt het inderdaad weer anders.

Ik denk dat Intel zich een beetje op de ES markt naar binnen probeert te wurmen en dat doen ze vooral op naamsbekendheid. Volgens mij zijn er legio alternatieven die beter werken, ik noem maar ARM en Tensillica.

[Reactie gewijzigd door squindahr op 25 november 2008 13:28]

Ik denk dat ze niet snel een x86 proc gaan gebruiken voor dingen zoals engine management of ABS zaken. Ik denk ook niet een hoogwaardige ARM proc (die je in je telefoon hebt), misschien wel de industriŽle ARM's.
Volgens mij wilde microsoft ook de markt van 'auto-besturingssystemen' betreden.
Of we daar blij mee moeten zijn is een tweede (mijn auto heeft een blauw scherm!), maar het past wel bij dit nieuwsbericht.
edit:typo

[Reactie gewijzigd door Menesis op 25 november 2008 15:42]

Ik hoop juist van wel. Met voldoende sensoren en fatsoenlijke CPU-power kun je veel slimmere en efficiŽntere systemen maken. Nou zal zo'n systeem niet direct bepalen wanneer de motor moet vonken, maar het kan natuurlijk wel direct het systeem aansturen dat dat wťl doet.

Met een goede process manager moeten auto's veel energiezuiniger, veiliger en comfortabeler kunnen rijden.
en liefst ook sneller zeker? :p auto is mechaniek geen techniek!?! is het dan al niet goed genoeg dat je een mini-itx pc ipv je radio hebt met een kleine 9" touchscreen?
Nou zal zo'n systeem niet direct bepalen wanneer de motor moet vonken
Zeker wel, naast het vonkmoment (eigenlijk inspuitmoment) wordt ook nog de inspuithoeveelheid bepaald en dat kan voor een 150pk 4 cilinder gewoon realtime door een 16 bit CPU van nog geen 50 MHz gedaan worden. Voor infotainment en navigatie heb je een andere en veel zwaardere klasse CPU nodig en daar komt deze Atom tot inzet.
Zo moeilijk lijk me dat niet...... Als je kijkt hoe dat nu gebeurt, wordt het "besturingssysteem" gewoon ingegoten zodat het schok en hitte bestendig is.

En als ze echt iets willen maken wat als los component ingezet kan worden is het misschien handig om met IBM te praten, aangezien zij de hofleverancier zijn voor de spaceshuttle ( en die schokt wat meer dan een auto :) )
Waarom zitten er dan allemaal Intel 486's in de Space Shuttle?

Zelfs in de Hubble zit blijkbaar een 486 :)
http://www.theregister.co.uk/2008/10/16/hubble_back_up/
In de space shuttle zit een IBM AP-101:
http://en.wikipedia.org/wiki/AP-101

Een link voor andere "space" CPU's:
http://www.cpushack.net/space-craft-cpu.html
Ja, dat zag ik bij het zoeken naar een link ook.
Ik meen me nochtans te herinneren dat er een ganse tijd geleden een artikel hier stond dat NASA op zoek was naar 486's voor in de Space Shuttle...
Dat waren nog oudere 8086 processors:
nieuws: NASA op zoek naar 8086-chips
Lees dit stukje maar 's.

Of intel er ook bij betrokken was (is) weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door IoorLTD op 25 november 2008 14:49]

Dat er in de ruimtevaart oude CPU's worden gebruikt, zal meer te maken hebben met het feit dat het ruimtetoestel zelf geen bescherming biedt tegen kosmische straling. Niet echt handig natuurlijk, maar het betekent dat ieder component binnenin voldoende ertegen bestand moet zijn.

Ik denk wel dat in nieuwe ruimte-apparaten betere hardware gebruikt kan worden, waar vervolgende de behuizing bescherming zal bieden, ipv de componenten zelf.
Het heeft voornamelijk te maken met "proven technologie" . Die hardware is zo uitgekauwd, dat ze alle bugs eruit kunnen halen en voorkomen.
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen problemen heb ondervonden met m'n core 2 duo E8400 cpu op een Intel D945GCP boardje.

Het grootste probleem wat ik tegen kwam was het vinden van een stabiele voeding zonder 12-220 converter.

Inmiddels is het systeem ook op de CAN-BUS (OBD) van de auto aangesloten zodat o.a. motor management informatie (versnelling, snelheid, toerental, temperatuur, stuurbeweging, remkracht) kan uitlezen, maar ook informatie op het auto display kan tonen.

Via afstandbussen heb ik drie boardjes op elkaar geplaatst. Als referentie van mijn data gebruik ik een L-TEC Protack EVO. Omdat het systeem ook met een GPS receiver is uitgerust kunnen we later de gegevens van de 2 auto's op elkaar leggen en op die manier visueel de training terug kijken om daarna de verbeter punten te bepalen.

Edit - Ter verduidelijking: Wij rijden dus regelmatig met deze's auto's op verschillende circuits en aangezien bij de meeste auto's een rigide vering gebruikt wordt zijn de systemen aan erg veel schokken onderhevig.

[Reactie gewijzigd door Niemand_Anders op 25 november 2008 13:47]

Uit interesse.

Welke hardware gebruik je om de CAN BUS te koppelen?
Welke software gebruik je voor het uitlezen van de OBDII data?

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 25 november 2008 14:34]

Een CAN extender of een CANcaseXL naargelang je gewenste toepassing. Een micro autobox kan eventueel ook nog, er zijn tig van mogelijkheden...

Ik gebruik de CAN extender om berichten te manipuleren en/of enkele features op een snelle manier werkende te krijgen. De CANcaseXL gebruik ik om de werking van de CAN extender te monitoren en om bepaalde acties te triggeren in de werkplaats zonder dat ik gekke toeren op circuit moet uitvoeren.

Of om een bericht van een standaard CAN netwerk node naar een extended CAN netwerk node te sturen (mag je wel maximaal 3 afsluitweerstanden hebben, vanaf 4 heb ik gemerkt dat er problemen met het signaal kunnen komen).

Micro autobox heb ik nog geen ervaring mee maar zou met MATLAB kunnen samenwerken zodoende dat er ook meteen een leuke logging dan wel aansturing met een simulink model mogelijk is. Maar dit is allemaal nog spielerij.

[Reactie gewijzigd door Chevy454 op 25 november 2008 15:26]

3 afsluitweerstanden zou ik al niet aanraden hoor... De standaard schrijft niet voor niet 60 ohm (2x 120 ohm parallel) voor. Bij 3 weestanden zit je nog op 40 ohm, bij 4 zelfs op 30...
En toch doe ik het zonder problemen. Zolang ik geen problemen ondervind zal ik dat blijven doen.

Het is doodsimpel. Je verbindt gewoon 2 verscheidene netwerken fysiek aan elkaar, kost je wat tin voor het solderen of je koopt een CAN gateway met 2 CAN netwerk aansluitingen.

Ik pak mijn soldeerbout wel even, zo'n CAN gateway kost flink wat geld tov 10gr tin. En het resultaat is hetzelfde.

En dan mag je wel zeggen dat de standaard 2 weerstanden van 120 ohm nodig zijn. Er zijn zat van auto prototypes welke over 1 of over 3 weerstanden voorzien zijn, het is allemaal nog niet helemaal toppie in die fase maar het werkt allemaal stabiel en goed. Tenzij CAN L en CAN H met elkaar verwisseld zijn, dan krijg je rare dingen...

[Reactie gewijzigd door Chevy454 op 10 december 2008 22:07]

CANcaseXL
Volgens mij zijn er hele auto's die minder kosten dan een CANcaseXL. Jullie zijn het hobby stadium al lang voorbij.
Het hobbyen begint dan pas ;)

Zeker als je een onbekende data stream op CAN moet gaan identificeren, dan ben je wel even bezig. Zeker als dan ook nog eens de motor niet draait en je toch al data moet gaan fetchen.

[Reactie gewijzigd door Chevy454 op 10 december 2008 22:09]

In eerste instantie dacht ik: wat een onzin, omdat ik vermoedde dat er op carpc's gedoeld werd.

Maar deze aangepaste Atom is bedoeld om door auto-fabrikanten geÔntegreerd te worden in voertuigen.
Intel is dus blijkbaar auto-fabrikanten aan het stimuleren x86-platform te laten integreren in plaats van andere exotische oplossingen.

Dat is goed nieuws, aangezien de het dan gemakkelijker wordt om (software) functies aan auto's toe te voegen.
Het enige voordeel zou kunnen zijn dat fabrikanten een gezamenlijk platform zou kunnen ontwikkelen. Ik vermoed echter dat de fabrikanten de boel redelijk dicht zullen timmeren zodat andere software er niet zomaar op geÔnstalleerd kan worden.
hoezo vind je het exotisch oplossingen? Die snap ik niet helemaal, de gebruikte chipsets in de automotif industrie zijn al jaren in gebruik, de ene generatie na de andere. Intel probeert mss wel een poot aan de grond te krijgen maar dat zal nog niet eenvoudig zijn. Net als nVidia dat probeert. Op dit moment zijn de ARM processoren gewoon erg gangbaar en zitten de ontwikkelaars echt niet te springen op een "exotische-Intel-variant". Die wss duurder zal zijn dan de huidige oplossingen.
Ik denk dat de developers wel zitten te wachten op iets waarop makkelijker te ontwikkelen is, omdat het in elk geval mogelijk is een relatief gangbaar OS te draaien, zoals een afgeslankte linux. Dat het misschien duurder is, zal de developers echt jeuken. Het is misschien meer boeiend voor het management, maar als de devvers sneller een mooie en beter werkbare GUI kunnen maken voor het beheren van alle systemen in de auto, dan werpt dat natuurlijk vrij snel z'n vruchten af.
"Makkelijk te ontwikkelen" en "relatief gangbaar OS" zijn dingen die ik niet direct in een auto (wil) terugzien. De software daarop moet 100% stabiel zijn en vooral real time, en aangezien Linux geen real-time OS is valt dat al af.
Het is ook geen direct voordeel (noch nadeel) voor de eindgebruiker, maar voor de ontwikkelaar. Wat boeit het nou welk OS je auto draait? Als het maar - zoals je zelf al zegt - stabiel is.

Enne, Linux is geen realtime OS? Alle OSsen zijn realtime, of je moet iets anders bedoelen.
nog even en we besturen onze auto's straks ook met Muis en toetsenbord! 8)7
Joystick natuurlijk :+

Of anders gewoon een USB racestuurtje met force feedback...

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 november 2008 17:01]

Zo lang ze maar geen Windows als OS gaan gebruiken..... blue screen bij je startmotor etc ;)
Grappig dat je dit zegt.. want MS is best wel bezig om een redelijke spelen in de markt voor software en besturingssystemen in de automotive branche te worden.
Alleen is dit volgens mij meer op entertainment/connectivity vlak en niet op kritische taken zoals motormanagement, etc.
In een goede behuizing en een goed beveiligde en schoongefilterde voedingslijn zullen de huidige edities ook wel funktioneren in auto's.
Ik zit juist meer te wachten op een bijpassende chipset voor de Atom, zodat het totale verbruik van een Atom-based systeem misschien wel gehalveerd kan worden!
Chiptunen wordt wel heel erg makkelijk gemaakt voor tweakers nu. Even FSB verhogen en je auto gaat weer 5 km/u harder :)