Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Volgens Appleinsider zal de multigesture touchpad van de Macbook Air die op 15 januari werd aangekondigd, ook zijn weg vinden in de Macbook-laptops. Ook zouden de notebooks van een Penryn-cpu voorzien worden.

Als eerste is waarschijnlijk de Macbook Pro aan de beurt - die voor het laatst in juni 2007 vernieuwd werd. Volgens Appleinsider zullen nieuwe 15"- en 17"-Macbook Pro's in de komende weken worden aangekondigd. De Macbook Pro's zouden eigenlijk al op de Macworld Expo van 15 januari gepresenteerd worden, maar de introductie van de Macbook Air zou roet in het eten hebben gegooid. Met de multigesture touchpad is het onder meer mogelijk om met twee vingers een foto te draaien en om in en uit te zoomen. Met diezelfde gesture-bewegingen kan ook een iPhone worden bediend.

Naast de brede touchpads zullen de Macbook Pro-notebooks ook voorzien zijn van Intels nieuwe op 45nm gebakken mobiele Penryn-processors, die op 2,6GHz zijn geklokt, over 6MB L2-cache beschikken en een tdp van 29W hebben.

De Macbook, het instapmodel van de Apples notebookserie, zou ook dezelfde upgrades als de Pro-variant krijgen. De multigesture touchpad en Penryn-cpu zouden hun weg naar deze notebooks vinden na de upgrade van de Macbook Pro.

Begin deze maand heeft Anandtech een Dell-laptop met een mobiele Penryn-chip op 2,6GHz getest. De site concludeerde aan de hand van Mobilemark 2007-resultaten dat de nieuwe Intel-cpu inderdaad zuinig is: de accu hield het tussen de 18 en 55 minuten langer vol in vergelijking met een laptop die was voorzien van een 65nm Merom-processor.

Macbook Air multi-gesture touchpad

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Wat ik nu zo kan lezen zijn het kleine updates, ben benieuwd of ze ook wat aan het design gaan veranderen, heb zelf de 17" variant 2.4Ghz met HD scherm, denk niet dat ze veel platter kunnen met het behoud van alle connectoren en superdrive. maar goed misschien dat het alleen bij interne wijzigingen blijft.

Ben ook wel benieuwd of er een nieuwe videokaart in zal komen, dat zal dan nog de grootste upgrade zijn in mijn ogen! :)
8800 GT is bevestigd en is geloof ik al leverbaar, net als een upgrade package zolang je maar Santa Rosa hebt.
upgrade package? wat bedoel je precies?
Hmm, foutje van mij, het was de Mac Pro, waar je de videokaart met upgrade package kan upgraden.
Wiki qoute:
Multi-touch has a history beginning in 1982, with pioneering work being done at the University of Toronto (multi-touch tablets) and Bell Labs (multi-touch screens). Later, the University of Delaware developed a sophisticated two-handed typing and gesture recognition system in the late 1990s[3][4]. This system was the basis for the iGesture mouse pads and TouchStream keyboards commercialized by FingerWorks in 2001[5]. The TouchStream keyboard was notable for its unique ergonomics: point and drag were done with two or more fingers right over the (printed) keys, completely eliminating reach between keyboard and pointing device, while allowing "zero-force" typing on the smooth surface at speeds of 60wpm[6][7]. Despite the learning curve for surface typing, FingerWorks attracted an enthusiastic customer base [8] before its founders joined Apple in 2005[9].
Ik kan nu met mijn MacBook Pro al horizontaal en verticaal scrollen door twee vingers op een willekeurige plek te zetten op het touchpad. Ook rechtermuisklik gaat met twee vingers.
Is er dan echt zo veel nieuws in dat nieuwe touchpad dat de nieuwe gestures niet via software kunnen worden toegevoegd?
dat vroeg ik me dus ook af, volgens mij kan dit perfect met een firmware/software update... Maarja, nieuw, nieuw, meer geld meer geld

@ kiang... bron? het lijkt me toch vreemd, dat een trackpad dat 2 vingers kan detecteren, en dan nog in 2 verschillende richtingen, niet meer kan dan dat...

[Reactie gewijzigd door 108886 op 22 januari 2008 20:41]

neen, de hardware (het trackpad) kan niet detecteren op welke manier de 2 drukpunten tegenover elkaar bewegen, dus zoomen en roteren kan al niet.
Je hebt gelijk, een aantal gestures kunnen nu ook al op de huidige Macbook Pro. Je noemt jou trackpad een touchpad...okee.
Maar laten we het aankomende trackpad dan een multi-touchpad noemen!

Want de hardware van dat touchpad is echt anders. De huidige MBP kan niet meer dan 2 vingers detecteren. Daarnaast herkent ie ook geen draaiende bewegingen.
Ik kan nu met mijn MacBook Pro al horizontaal en verticaal scrollen door twee vingers op een willekeurige plek te zetten op het touchpad.
Dat scrollen is niet eens voorbehouden aan Apple laptops, ik geloof dat de meeste (nieuwe?) synaptic touchpads dat ondersteunen, ik heb iig een cheapass Acer laptop voor erbij en die ondersteunt dat zowel onder Windows als onder Linux.
Deze bewegingen lijken wel HEEL fel op de bewegingen van MS Surface.

Microsoft Surface

Ik dacht dat MS een patent had op multi-gesture touch? of heeft apple/niemand hier een patent op ?
Wow, en dit is nog een niet-MS multi-touch project, hoe kan dat nou?? http://youtube.com/watch?v=1ftJhDBZqss
:p
Multi-gesture bestaat al een tijdje hoor, dit filmpje bv is al heel oud. Het enige waarop MS een patent heeft is de manier waarop zij de gestures detecteren: Surface doet dat met infrarood camera's.
De iPhone en wss ook dit touchpad doen het dmv een elektrisch geladen raster dat in het oppervlak zit (of iets dergelijk).
Ook Adobe (http://youtube.com/watch?v=UcKqyn-gUbY) heeft een multi-touch project lopen, weer steunend op een andere techniek.

En allemaal hebben ze een patent op hun techniek :p

-edit- het filmpje was idd bijlange niet het eerste, en blijkbaar al nieuwer als surface, maar dat was niet echt het doel van m'n post, die over het patent-gedeelte gaat :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 januari 2008 00:43]

filmpje is uit 2006 toen was de surface al als beta beschikbaar.

Minority report, steven spielberg 2002 is dan een veel beter voorbeeld van het gebruik.
In ieder geval weer geen enkele Apple innovatie zoals sommigen alweer denken ;)
De innovatie is al lang niet meer waar het om gaat. Deze techniek bestond toch al langer dan tien jaar? Zal me niets verbazen.
De technologie zo snel mogelijk in een praktische, voor de consument aantrekkelijke (lees: betaalbare) vorm gieten, daar gaat de race nu om.

En ik denk dat Apple dit slim en subtiel aanpakt, in tegenstelling tot MS. Die 10.000 dollar tafel is meeste consumenten wat te prijzig, denk ik.
Die tafel is dan ook niet voor de consumentenmarkt bedoeld, maar voor professionele toepassingen (met een aantal mensen rond die tafel zitten, en zitten werken aan een planning of procesdiagrammen ofzo).
Jouw laptop doet dat ook al? :D
Volgens mij heeft Apple dat bedrijf op gekocht.
Dat klopt inderdaad, het gaat echter nog verder terug de tijd in.

Een aantal jaar geleden intoduceerde Microsoft TouchLight en dat was een van de eerste applicaties van multi touch.

zie: http://en.wikipedia.org/wiki/TouchLight

Mulit-touch zal waarschijnlijk moeilijk te patenteren zijn, hoewel hoe liep het ook al weer af met dat one click buy ;)

edit: dit was overigens eerder dan het filmpje dat kiang aangeeft

[Reactie gewijzigd door SilentScopeNL op 22 januari 2008 21:13]

Je kan geen patent nemen op de manier waarop een technologie of een resultaat tot stand komt omdat dit een open-markteconomie tegenhoudt. Je kan echter wel een patent nemen op de vormgeving of op de industrial design hiervan.

Om die reden kunnen zowel Microsoft, Apple en nog vele andere bedrijven gebruik maken van deze technologie. :)
Laat dat wel een touchscreen zijn en dit gaat over een touchpad..
Het zijn gewoon dezelfde gestures als de iPhone ook al had.
Maakt mij niet uit wat voor scherm, mij gaat het nu even om de specifieke beweging (@Thunderhawk: en ik wist idd ook niet wie de houder van alles was en hoe het zat ivm de touchscreens)
jah maja patent hebben op een beweging? kan je dan ook patent leggen op zwaaien ofzo? :P
Als jij kan bewijzen dat je eerste bent die het zwaaien ontdekt heeft, dan zou dat misschien kunnen ;) maar zonder gekheid; het kan wel gepattenteerd worden als je met zwaaien een apparaat kunt bedienen, zodals je telefoon. Enkele nieuwe SonyEricsson telefoons kun je bedienen door de telefoon naar links of rechts te zwaaien.
Deze gestures zijn volgens mij gewoon heel erg logisch en intuitief, ik kan mij niet voorstellen dat je dat kan patenteren. Een technologie als multi-touch wel (iPhone)
Die gestures horen bij de Multitiouch techniek die als ik me niet zwaar vergis een patent van Silicon Graphics is.
Nope zijn 100% van apple :D
Microsoft doet het met camera's zodat ze geen inbreuk maken op Apple's Patenten :X

[Reactie gewijzigd door stewie op 23 januari 2008 01:48]

Deze gestures zaten al in al die multitouch filmpjes die al tijden geleden op het internet verschenen.
check dat patent nou eens ;)
Wat hadden ze dan voor gesture voor roteren moeten bedenken, een vierkantje trekken of een plusje maken?!? Beetje onlogisch, niet? Ik kan me niet voorstellen dat je intuitieve bewegingen kan patenteren!
Microsoft Surface werkt met camera's, niet met een touchscreen.
Maar de iPhone heeft dan weer wel een touchscreen.
ja, alleen loopt dit niet vast :)
Zeg dat het niet waar is |:(
Ik heb vandaag net een Macbook Pro besteld!
Ok, het touchpad gebruik 'k toch nooit, maar die processor was welkom geweest!
Benieuwd hoe ver het voor de rest geupdated gaat worden.. voor mijn eigen hoop 'k
niet te veel 8)7

@Datafeest: site staat bij men favorieten

Inmiddels ben 'k met men broer overeengekomen dat hij de Macbook Pro krijgt,
hij kon ook een nieuwe gebruiken en heeft zen pc enkel nodig voor internet, IM
presentaties & tekstverwerking.. en daar voldoet deze wel ruim voldoende aan :P

[Reactie gewijzigd door BartBlackMagic op 22 januari 2008 19:43]

Als je online of telefonisch hebt besteld kan de bestelling nog zonder problemen worden stopgezet. En check de volgende keer deze site voordat je een Apple aankoop doet http://buyersguide.macrumors.com/ :P

[Reactie gewijzigd door gast op 22 januari 2008 19:37]

Je had je moeten informeren voor je hem bestelde :)
Dit is een geweldige pagina als je wilt weten of eht moment goed is om te kopen:
http://buyersguide.macrumors.com/
De productcyci worden er bijgehouden van alle apple-producten, en op basis daarvan schatten ze de waarschijnlijkheid van updates in :)
Ach je kan hem altijd nog binnen zoveel dagen retour doen :Y)

Heb mijn 17" variant sinds eind oktober, ik wacht wel wanneer er echt hele spannende dingen gebeuren ;)
Het mooie in Nederland is dat je je bestelling altijd nog ongedaan kan maken als het nog niet afgeleverd is. Tevens kun je ook als je het al hebt nog tot x aantal dagen (weet niet precies hoeveel) terug sturen. Ookal ontkennen veel webwinkels en dergelijke dat je daar recht op hebt of dat als je bij hun besteld je eerst akkoord moet gaan met dat je niet gebruik zult maken van dat recht, maar wat ze ook zeggen je hebt dat recht! Daar kunnen ze niks aan veranderen. Dus mocht je willen wachten in de hoop wat beters te krijgen grijp je kans en cancel je bestelling.
Kijk hier eens. Men noemt dit de zichtermijn en die bedraagt 7 (werk)dagen.
Dit is in heel Europa zo bij bestellingen buiten de normale verkoopomgeving gebeurd (internet, telefoon, catalogus, ...).
Ja ik vind het ook wel vreemd dat er dus wellicht vlak na MacWorld een update aan komt, dat had nog makkelijk in de 'one more thing' gekund, nu hadden ze er helemaal geen waarmee ze toch een traditie breken, en de Macbook Pro update had sowieso in de schaduw van de MacBook Air gestaan.
Niet elke keynote heeft een "one more thing" en als one more thing de mbp met mulitgesture touch aankondigen ligt al helemaal niet in hun traditie. "One more thing" is altijd voorbehouden voor een verrassing en laat zo'n aankondiging nu echt niet zo verassend zijn na de aankondiging van de MacBook Air.
Nee maar als je eerst de nieuwe update's van de MBP en MB zou introduceren als "the 4th thing i wanted to talk about with you", zou je als one more thing de MBA kunnen introduceren :p Ik zat nu de hele tijd te wachten op een one more thing... :'( :+
De beste computer koop je altijd morgen.

Een nieuwe computer zal tijdens z'n leven altijd overtroffen worden door nieuwere modellen. Tenzij je geld teveel hebt. ;)

Ik heb sinds 2 maanden een MB als 2e machine voor onderweg gekocht. Had ik geweten dat de Air eraan zat te komen, had ik ook nog even gewacht. Weinig aan te doen. Maar als je blijft wachten op nieuwere modellen, koop je nooit een machine.
Opzich vrij logisch aangezien een Pro toch Pro dingen zou moeten bevatten en een Air meer voor mobiel werken is.

Ik keek er deze week ook al naar en het viel me direct op. Uiteraard is een air duurder dus logisch dat het erop zit/zat, maar een Pro user wil het vast ook wel ;)
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat de touchpads van de huidige modellen, met een firmware of driverupdate, ook voor deze multitouch geschikt zouden kunnen worden gemaakt.
Aangezien ze die functie feitelijk al voor een deel hebben, met het twee-vinger scrollen en rechtsklikken....
Best jammer...

[Reactie gewijzigd door SambalBij op 22 januari 2008 20:06]

Op bewegingen kan je volgens mij geen patent nemen, wel op de manier dat die worden omgezet naar acties binnen een gui. En tussen surface en iphone ligt een wereld van verschil.
Sorry, ben hier een beetje laat mee!

[Reactie gewijzigd door pollepap op 22 januari 2008 20:38]

Tjeempig, en dat voor een systeem dat maar 1 muisknop nodig heeft ;). Zelf gebruik ik een HP die een aparte scrollzone heeft op het tochpad, kan niet meer zonder! Kan me voorstellen dat dit in een boel applicaties erg prettig gaat werken.
Ik denk dat het in combinatie met een muis heel fijn werkt (muis voor de cursorpositie, pad voor de acties), het zal alleen ff wennen zijn.
1 muisknop? wanneer heb jij voor het laatst achter een mac gezeten?
Ik heb gewoon al jaren 2 knoppen.

Over de scrollzone die jij met je HP hebt, alle Mac laptops herkennen als je 2 vingers gebruikt ipv 1, en op dat moment scroll je ipv cursor bewegen.
Ook kun je met 2 vingers tegelijk tikken (om te klikken) voor de rechter muisknop.
Apple maakt er nu dus nog een paar extra bewegingen bij.
nja, net nog achter mijn macbook, en die heeft echt maar 1 muisknop! ;)

Wel geinig als je eenmaal een tijdje met een mac gewerkt hebt, dan vind je alle touchpads van andere laptops minuscuul! ;)
Nou, leuk dan...

Ik typ dit vanaf mijn vandaag nieuwe aangeschafte macbook pro (22 januari 2008).

Ik had nog tot MacWorld gewacht want ik was wel benieuwd of er nog een laatste update voor de macbook pro op de proppen kwam. Ik had inderdaad zo'n nieuw scrollpad wel verwacht eerlijk gezegd. Mede doordat ik dit op mn iPhone ook al had en het toch wel verwacht kan worden van een "professionele" machine.

Ik hoorde al van de niet goed/ geld terug garantie. Nu is het natuurlijk wel zo dat ik betaald heb voor een machine waarvan ik vooraf wist wat ik zou krijgen voor mijn geld. Maar dit zou toch echt spijtig zijn aangezien het wel een functie is die ik zeker zou gebruiken. Verder verwacht ik niet direct een designverandering.