Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: Amazon

Amazon is van start gegaan met de verkoop van drm-vrije muziek. Opvallend is dat het bedrijf slechts even duur, en in veel gevallen zelfs goedkoper, is dan Apple's iTunes-aanbod.

Amazon heeft meer dan twee miljoen nummers van 180.000 artiesten in zijn catalogus en heeft daarvoor een overeenkomst gesloten met twee grote platenlabels, EMI en Vivendi Universal. Met Sony BMG en Warner zou nog onderhandeld worden. Warner kondigde al aan te willen experimenteren met het overboord gooien van drm-maatregelen, maar Sony BMG heeft een rijk verleden als het op kopieerbeveiliging aankomt.

Voor de meeste drm-vrije mp3-tjes van Amazon moet tussen de 89 en de 99 dollarcent betaald worden. Voor een volledig album moet de koper gemiddeld 5,99 dollar tot 9,99 dollar op tafel leggen. In ruil daarvoor krijgt men een downloadbaar mp3-bestand dat op 256Kbps geript is en dat dankzij de afwezigheid van drm onbeperkt beluisterd en gebrand kan worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Oeiii, flinke concurrentie dus! Men heeft duidelijk afspraken gemaakt om iTunes van de troon te stoten aangezien drm-vrij tot nu toe altijd heeft ingehouden "duurder", het zal mij niet verbazen wanneer dit binnen een jaar ook verhoogd wordt. Ik ga meteen eens kijken wat men te bieden heeft en met wat voor kwaliteit.

edit: Ah, en men heeft Radiohead in 256 kbps. Sommige muziek staat er dus op welke niet op iTunes is te verkrijgen. Voor een lagere prijs dan iTunes plus. Wordt voor mij dus zeker al een alternatief. Overigens is zeker niet alle muziek goedkoper, er bestaan verschillende prijs-catagorien.

edit2: Schitterend overigens, men heeft OSX software om de muziek in 1 klik te kopen en downloaden en wanneer het downloaden klaar is wordt automatisch iTunes gestart. Zo mag ik het zien.

edit3: Oh, damnit, het is voor de states only. Tsja, daar gaat het succes. Werd ik mij daar toch even enthousiast en vergat ik het allerlaatste piepkleine regeltje in het bericht. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 25 september 2007 22:10]

Oh, damnit, het is voor de states only
En als je nou via een US proxy gaat?
Of worden NL credit cards niet geaccepteerd?
Het gaat de goede kant op.

Wat ik heel interessant vindt is hoe die prijzen in elkaar steken. Van normale (fysieke) producten weet ik dat het veelal door marktwerking wordt gereguleerd. Maar hoe worden de prijzen van muziek en film gereguleerd?
Vind het een goede zet en daarnaast maakt het misschien andere bedrijven ook wakker om sneller te reageren in de zin dat bijvoorbeeld Apple ook snel alles DRM vrij maakt (inclusief de reeds aangekochte bestanden). Persoonlijk ben ik nog altijd een beetje van de oude stempel en koop ik graag een CD met hoesje. Het fysieke bezit vind ik toch altijd nog mooi. De lagere prijzen overtuigen me wel langzaam om ook zonder CD hoesje mee aan te schaffen. Ik doe het nu sporadisch.
Apple moet het DRM vrij MOGEN maken.

Ik vraag me af welke platenmaatschappijen met Amazon meedoen, want niet iedereen schijnt zo op DRM vrij zitten te wachten. Ze hebben een zeer klein assortiment tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door t-h op 26 september 2007 00:28]

Je hebt gelijk het is natuurlijk een combinatie van Apple en de platenmaatschappijen. Ik heb geen inzicht in de verhoudingen maar toch lijkt het me dat Apple wel een redelijke positie heeft met stellen van eisen. Denk dat Apple de huidige situatie ook wel erg fijn vindt dat je de muziek maar op 5 machines kan delen.
Goede ontwikkeling. Ben alleen benieuwd tegen wat voor bitrate dit is. Eigenlijk zou ik als ik mijn muziek tegen betaling download wel FLACs of 320kbit mp3 willen (kunnen) downloaden..

[Reactie gewijzigd door geez op 25 september 2007 21:55]

Eigenlijk zou ik als ik mijn muziek tegen betaling download wel FLACs of 320kbit mp3 willen (kunnen) downloaden..
Voor de prijs die ze ervoor vragen zouden het minstens lossless flac/ape bestanden moeten zijn. Ze hoeven geen CD te persen, geen boekje en doosje te voorzien, slechts kleine files met beperkte kwaliteit uploaden... dan mag er wel een stuk van de prijs lijkt me.
De enige reden dat ik nog CD's koop is vanwege het boekje en de kwaliteit. Als ze die albums in FLAC en met PDF aanbieden zou ik geen CD's meer kopen.

Helaas ken ik maar een winkel waar men een aantal formaten ondersteund (www.magnatune.com) maar daar heeft men alleen eigen aanbod.

Ik ben benieuwd.
256kbit MP3 inderdaad. volgens ilounge.com net ietsje beter dan 128Kbit AAC formaat, die Apple aanbiedt.

De 256Kbit AAC (DRM vrije) die Apple deels aanbiedt steekt daar kwalitatief weer bovenuit.
256 kbps zoals ik het nu zie.
Houdt dit dan in dat je de MP3'tjes op elk apparaat kan gebruiken? Anders heeft het nog geen zin.
ja, ik werd ook even op het verkeerde been gezet. zag ik het nou goed, staat daar de ipod prominent op die amazon music store reclame?

dat kan toch niet! ik heb zoveel reakties op tweakers gelezen dat apple aan KOPPELVERKOOP doet en dat de ipod niet zonder itunes en de itunes music store kan???

edit:

hier trouwens de aanleiding voor dit soort drm loze initiatieve, het succes van apple ipod en de itunes music store:
Edgar Bronfman, Jr., the Warner Music Group chairman, told Goldman Sachs investors in New York last week he was considering removing DRM from Warner's music downloads -- this just months after suggesting Warner would never abandon DRM. He blamed Apple for the apparent change of heart.
"We need some online competition" for Apple's iTunes Music Store, Bronfman said. He conceded the iPod is "the default device" and iTunes the "download model."
en
"Never before in the history of content has the hardware been more valuable than the software," Bronfman said. "You think about the VCR or the video cassette -- the video cassette always had more value than the VCR that you shoved it into. Apple has been able to turn that model on its head."
http://www.wired.com/ente...news/2007/09/drm_part_one

[Reactie gewijzigd door bierbuik op 25 september 2007 23:02]

Bijna goed.. de iPod slikt prima MP3'tjes, maar je hebt iTunes nodig om ze erop te zetten. Als je online DRM beveiligde muziek wil kopen kan je wanneer je het ook op je iPod wil draaien alleen bij de iTunes Music Store terecht, wma'tjes speelt de iPod niet af.
Dus, iPod koppeling met iTunes, ja. Koppeling met iTunes Music Store alleen wanneer je DRM beveiligde muziek online wil kopen.
Ik dacht dat 't wel kon met http://www.ephpod.com/, en ook via progjes van http://www.ipodhacks.com.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 25 september 2007 22:45]

Daar kwam toch laatst een update tegen.
De iPod kan ook niet werken zonder iTunes, want de enige manier om je van Amazon gedownloade MP3'tje op je iPod af te spelen is via iTunes. Ik heb gelezen dat je wel een Mass Storage Device hebt, maar digitale muziek die je daar opslaat, kun je niet afspelen. De enige (officiële) mogelijkheid is via iTunes en de laatste tijd is Apple nogal bezig geweest om die onofficiële software te blokkeren.
iPod is niet afhankelijk van iTunes, maar iTunes is wel afhankelijk van de iPod. als je je songs hebt gekocht in de ITMS kan je ze on the road alleen afspelen op je iPod. Dát is het probleem.

ps: ja ik weet dat je kan branden etc.
DRM vrij= omzetbaar naar welk formaat jij wil, dus ja :)
(maar MP3 wordt sowieso overal op ondersteund, dus nodig is het niet :))
Van de site:
Songs from Amazon MP3 can be played on any MP3-capable device, including iPods™, Zunes™, Zens™, iPhones™, RAZRs™, and BlackBerrys™. Our files are free of digital rights management (DRM) software, so you can burn your songs to CDs, play them on all your computers, and transfer them to all your devices. Songs are encoded at 256 kbps, which means you get high audio quality at a manageable file size.
Waarom denk je dat de reclame-foto allerlei spelers toont?
Maar is deze shop nou ook als nler te gebruiken?
Verder goed initiatief en voor de concurrentie is dit alleen maar goed!
Natuurlijk niet, dat zou veel te prettig zijn.
As required by our Digital Content providers, Digital Content will, unless otherwise designated, be available only to customers located in the United States.
Dat krijg je met de muziek industrie, elk landje moet er apart onderhandeld worden, al is het alleen maar zodat ze mensen buiten de USA -lees: Europa- een poot uit kunnen draaien door de prijs in euros boven die in dollars te krijgen.
maar ach omdat je slechts downloads koopt moet het niet al te moeilijk zijn ze in nederland te kopen via amazon.com

(proxietje, of verkeerd adres invullen?)
Dan is het eigenlijk nog illegaal.
While the terms state that the Amazon MP3 Store is intended only for use in the U.S., there’s apparently a relatively simple workaround. A slew of non-U.S.-resident DF readers report that they’ve been able to purchase and download music from Amazon simply by supplying a bogus U.S. billing address for their non-U.S. credit card. Unlike many other online stores — including, apparently, Amazon’s own Unbox — the Amazon MP3 Store isn’t checking that the billing address you supply is the actual billing address for the card. (I suspect this isn’t going to last, though.)
bron: http://daringfireball.net/2007/09/more_amazon_mp3_store
Kopen met credit card, en een vals adres invullen lijkt me niet zo'n goed idee ;-)
Vooralsnog kan er enkel vanuit de VS bij de shop worden gekocht
stond dus ook al in de NL samenvatting: nee dus.

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 25 september 2007 22:07]

Sony BMG heeft een rijke geschiedenis voor wat betreft het gebruik van drm-technologie; of dit label het roer om wil gooien mag in het gunstigste geval onzeker worden genoemd.
En wederom lijkt Sony achter de feiten aan te gaan lopen

Naar mijn mening was (en is) de Sony NW-HD5 mp3 speler een van de mooiste Mp3 spelers die ooit verschenen is met een erg mooi geluid. Maar een echt succes is het nooit geworden vanwege hun eigenzinnige Attrac bestandsformaat, hun niet-uitwissel policy (bestanden gecodeerd op de speler plaatsen), hun belachelijke Sonic-Stage programma die je nodig had om songs te uploaden en het gebruikertje pesten door de equilizer functionaliteit te beperken wanneer mp3 ipv Attrac bestanden geupload worden.

Wanneer ze zich opener hadden opgesteld met bevoorbeeld gewoon een "folder" interface op de speler hadden ze misschien wel een groot gedeelte van de iPod taart kunnen afsnoepen.

Het krampachtig proberen hun tanende CD markt te beschermen zou ze best eens veel meer gekost kunnen hebben en zou ze best nog wel eens veel meer kunnen gaat kosten dan wat het beschermen zelf oplevert .... de toekomst zal het leren
Dan nog, er zijn zoveel spelers met een betere geluidskwaliteit zoals die Sony die jij hier neerzet en mn eigen Creative Zen Touch.. Maar zolang de mensen blind zijn en de kudde volgen blijft het moeilijk. Creative werkt wel mooi met MP3/WMA en synct gewoon via explorer en/of WMP. Maar ook Creative heeft het zwaar.

Nee geef mij ook maar een MP3 speler van een merk dat er om bekend staat dat het kwaliteit levert en al zeer lange tijd in de muziek industrie bezig is.

Voor mij:
Creative = Geluidskaarten = Geluid = Goede speler
Apple = Computer = OS <> Goede muziekspeler....
Apple biedt al jaren zeer goede geluidskwaliteit op hun computers, kwaliteit die een doorsnee pc pas biedt na er eerst een dure geluidskaart in te steken.

Daarnaast hebben iPods (in ieder geval toch de vorige generaties) en bijna perfect lineaire uitgangskarakteristiek waar zelfs een creative bleek van wordt.
En weer is er een persoon bekeerd tot het macintoshme... Ingedoctrineerd dat Apple alles is en de rest prut. Zeker alleen reviews gelezen en naar Jobs geluisterd?

prop eens een Zen in je oren en geniet :). iPod mag misschien een beter lineaire karakteristiek geven, vind de muziek die er uit komt zelf heel bleek waar mijn Zen toch veel warmer klinkt.
iPod mag misschien een beter lineaire karakteristiek geven, vind de muziek die er uit komt zelf heel bleek waar mijn Zen toch veel warmer klinkt.
"veel warmer"is zuiver subjectief en hangt af van equalizerinstellingen.
"quasi lineaire output" is een puur objectief kenmerk van geluidskwaliteit.

Btw ik heb thuis zowel een Zen als een iPod, dus weet waarover ik spreek.
Onzin, zelfs de goedkope kaartjes (van 40 gulden toen) met een yamaha chipje gaven al een heel behoorlijke geluidskwaliteit op de PC...
Je moet ze alleen op een versterker aansluiten met fatsoenlijke luidsprekers ipv. de plastic boxjes
Zo... ik denk, ik probeer t ff, voor $0.89 hoef ik t niet te laten, bij de checkout krijg ik "US Customers Only"

Maar voor de rest, way to go voor amazon. Op deze manier word deze wereld een betere plaats.
En als je nu een US proxy instelt...
Er vindt ongetwijfeld een check op US adres én US creditcard plaats. Helaas. De muziekindustrie zou eens iets gemakkelijk en overzichtelijk (lees: dezelfde prijsstelling over de hele wereld) maken ... :{.
Nope. :) Ik heb een adres in de VS ingevuld (Amsterdam, NY, 12010) en betaald met creditcard. Werkt prima. Ook niks geen proxy nodig.

[Reactie gewijzigd door MIster X op 26 september 2007 02:10]

Zeer goede ontwikkeling dit :) , zal de concurrentie idd niet zo blij mee zijn.

Ben benieuwd of hun positie in de markt hierdoor zal gaan stijgen, wat waarschijnlijk wel het geval is. Wie wil er nou geen drm-loze muziek (Ja de fabriekanten ;) )

Edit: @ hierboven: afspraken maken om de concurrent van de troon te stoten mag niet alhoewel waarschijnlijk niet iedereen zich hier aan zal houden amazon is er gewoon vroeg bijgeweest en daarmee de concurrentie een stap voor!

[Reactie gewijzigd door chpbjorn op 25 september 2007 21:44]

De muziek-producenten moeten met deze prijzen accoord zijn gegaan en zijn in het verleden, tot nu toe, altijd tegen deze lage prijzen voor drm-loze muziek geweest. Dat is op zijn minst vreemd.
Nee hoor, simpel. De muziekmaatschappijen zijn er achter dat ze de controle op de markt kwijt zijn en dat ze niet langer op hun (drm-gebonden) voorwaarden muziek kunnen verkopen. Dus doen ze nu water bij de DRM-wijn, geven ze Amazon betere prijzen en betere kwaliteit zodat Apple onder vuur komt te liggen. De achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat ze hiermee die beide clubs tegen elkaar kunnen uitspelen. Voor sony komt er waarschijnlijk nog bij dat ze weer ruimte in de markt hopen te maken voor hun eigen spelers. Niet raar kijken dus als er binnenkort speciale sony-aanbiedingen bij Amazon opduiken...

Voor Apple is dit goed en slecht: de omzet van de iTMS komt onder druk te staan, slecht dus. Daarentegen is alle gekakel over koppelverkoop en monopolie in een klap van de baan. Het zou mij sterk verbazen als het markaandeel van de iPods ineens zou instorten omdat mensen en masse andere spelers gaan kopen. En laat Apple daar nou veel meer geld mee verdienen dan met de iTMS...
denk maar niet dat de omzet iPods daalt. Zoals verderop in de comments wordt aangegeven: het draait tegenwoordig om de hardware die de muziek ("software") afspeelt. Vroeger maakte het niks uit welke VHS recorder je die tape indrukte, nu maakt het wel uit welke MP3 speler je de muziek op zet. Daarop wordt geselecteerd.

Ik verwacht niet dat de iPod een groot marktaandeel te danken heeft aan de Music Store. Andersom wel. Ik ken heel veel mensen met een iPod, niemand gebruikt te store. Wat heeft de iPod ook te vrezen? Het is de beste MP3 speler van de wereld, vandaag is er niet een speler bijgekomen maar een muziekwinkel die naadloos werkt met de iPod.

Ook zal het DRM vrije de huidige gebruikers van iTunes niet zo snel weglokken. Dit winkeltje van Amazon is vooral voor de critici, die al jaren de T.net comments vervuilen met ondoordacht verhaal tegen DRM. Zonder te begrijpen dat het nieuws van vandaag te danken is aan Apple en haar toepassing van DRM, die miljoenen klanten er niet van weerhielden miljarden liedjes te kopen en de platenindustrie langzaam doet inzien dat digitaal de toekomst (helaas) is. Voor de oude klanten is de iTMS een goed product, en zal het motto opgaan "don't fix things that aren't broken".

Vervolgens kent de iTMS ook nog eens talloze specials. Ik meen 30% van de muziek in iTunes is NERGENS anders te verkrijgen. Exclusieve bonustrack, live sessies, iTunes acties bla bla.

Wél kan dit de nek omdraaien van de CD winkels. Doordat nu wéér een groep klanten weg wordt getrokken uit de cd winkels daalt hun doelgroep nog sneller.

(edit, ik las ebes' comment niet goed. dit is dus maar ter aanvulling :) )

[Reactie gewijzigd door t-h op 26 september 2007 00:25]

Misschien eist Amazon minder marge dan Apple :Y)
Ik moet zeggen dat ik de iTunes Music Store toch lekkerder vind werken. De iTMS is overzichtelijker en het previewen gaat lekkerder. De "Listeners also bought" en "Just for you" functies zijn ook superhandig, daarbij heeft iTunes een veel groter muziekaanbod.

Hopelijk heeft dit de nodige invloed waardoor iTunes op termijn volledig en zonder meerprijs ook DRM vrij wordt :)

[Reactie gewijzigd door gast op 25 september 2007 21:57]