Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Take Two heeft gisteren bekendgemaakt dat Manhunt 2 in oktober alsnog uitgebracht zal worden. De release van het spel werd eerder uitgesteld omdat de Amerikaanse ESRB een 'AO'-rating aan het spel had gegeven.

Volgens uitgeverij Rockstar zal het spel vanaf 31 oktober in de winkel liggen. De oorspronkelijke release van het spel, dat voor de PlayStation 2, de PlayStation Portable en de Wii zal verschijnen, werd afgelast toen bleek dat het spel bij diverse keuringsinstanties niet door de beugel kon. In Amerika werd de doorgaans aan porno voorbehouden AO-keuring afgegeven, in het Verenigd Koninkrijk werd het spel zelfs helemaal verboden.

Manhunt 2 is door Take Two zodanig aangepast, dat het nu voor een 'Mature'-keurmerk van de ESRB in aanmerking komt. Dergelijke spellen mogen aan personen van 17 jaar en ouder worden verkocht, terwijl games met een 'Adults Only'-waardering geschikt worden geacht voor gamers van minstens 18 jaar. Het grote verschil tussen beide keuringen is echter dat spellen met een M-keuring veelal gewoon in de supermarkt te krijgen zijn, terwijl AO-games uitsluitend in speciaalzaken verkocht worden. Bovendien geven Sony en Nintendo in de regel geen licenties aan games met een Amerikaanse 18+-keuring. Welke aanpassingen Take Two precies heeft moeten doen, is nog onduidelijk.

Gekuiste Manhunt 2-boef
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Ik hoop niet dat ze net als bij Carmageddon 2 of 3 (weet niet meer welke) gaan doen.

Mensen vervangen door zombies
Bloed vervangen door Groene smurrie

Want volgens mij had Carmageddon de zelfde problemen...
Ik hoop niet dat ze net als bij Carmageddon 2 of 3 (weet niet meer welke) gaan doen.

Mensen vervangen door zombies
Bloed vervangen door Groene smurrie

Want volgens mij had Carmageddon de zelfde problemen...
Elk Carmageddon deel (1, Splash Pack, 2: Carpocalypse Now en TDR2000) is/was gewoon retail te verkrijgen terwijl je er mensen (met rood bloed) in kon doodrijden. Verschillende edities van het spel werden echter in sommige landen gecensureerd (niet in de Benelux, overigens). Soms werden mensen vervangen door robots of zombies met respectievelijk onderdelen of groene smurrie in plaats van bloed. In sommige landen werd het spel zelfs verboden.

Echter, voor de gecensureerde versies zijn er altijd patches op het internet beschikbaar geweest om de censuur van het spel te strippen. Een goede 'workaround' voor een hedendaagse spelontwikkelaar is mogelijk (voor PC spellen alleen, echter).

Breng het spel uit met een 'mature' rating en voeg alle content (bloot, seks, extreem geweld...) waarvoor een AO rating benodigd is uit in een gratis optionele patch waar je niet naar refereert in het spel zelf of in maar iets wat bij het spel zit. Bij die patch stop je de grootste ass covering EULA die je kan vinden ("provided 'as is'", etc.). Zo maak je iedereen blij. ;)

[edit]
@JapyDooge

Ik denk dat de zombie versie in Nederland 'gewoon' imports waren, waarschijnlijk uit de UK.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 augustus 2007 23:47]

True @ Carmegeddon, van TDR2000 werden afaik twee versies verkocht in NL met verschillende rating: de "echte" en de zombie/groene smurrie versie
Ik denk het niet. Daardoor werd rockstar ook weer op de vingers getikt, en dat willen ze niet.

Ik vind het jammer en hoopt dat het gewoon uncut in europa komt. Maar Hirsch ballin wil het voorbeeld van italie en de UK volgen, maar gelukkig laat de wetgeving in nederland het niet toe.

Weet iemand toevallig of het spel ook op de pc komt?
RS werd op de vingers getikt omdat de content die met "Hot Coffee" te zien was, al in het spel zat gewerkt en dus door RS zelf gemaakt is. de Hot Coffee mod was slechts een sleutel om het te unlocken.

Als er een "community made" mod komt waar de missende content in zit, is het geen probleem.
Het komt er dus slechts op neer dat je dan 10 of 20 meg gaat downloaden ipv. een 1 meg patch :p
Laten we niet vergeten dat de heisa rond de hot coffee mod enkel en alleen over de naakte hoeren ging. In the US of A tillen ze een stuk minder zwaar aan geweld dan naakt :)
Het is voor PSP, PS2 en Wii geloof ik, dus geen Pc. Zonder PC-versie is er ook weinig kans op een patch die alle verwijderde meuk weer terugzet.
"dat voor de PlayStation 3, de PlayStation Portable en de Wii zal verschijnen"
Klein foutje, het spel verschijnt niet voor de playstation 3 maar voor de playstation 2 ;-)

Toch jammer dit, ik vrees serieus over de heftigheid van de ingrepen en belangrijker: wat voor gevolgen dit gaat hebben voor toekomstige gewelddadige games.
Ik kan er niet mee zitten. Als je geen goede games kan ontwerpen zonder excessief geweld, kun je helemaal geen games ontwerpen. Geweld is zeker niet noodzakelijk voor een goede game.

Waar is de tijd gebleven dat mensen de hele dag met een mannetje konden spelen die een beetje over tonnen heensprong om zijn vriendin te redden.
Wie zegt dat ze geen goede game kunnen ontwerpen zonder geweld. Ze kiezen hier gewoon voor. Geweld is zeker niet noodzakelijk voor een goede game, maar een goede game kan best excessief geweld bevatten.
Wie zegt dat rockstar dat niet kan? Ze willen het echter niet. Net zoals dat jij de game niet wil spelen. Je gaat schrijvers en andere kunstenaars toch ook geen beperkingen opleggen?

Persoonlijk wil ik dat echter wel en ik vind het ook te achterlijk voor woorden dat in een wereld waarin de meest ziekelijke horror, slasher en actiefilms gretig aftrek hebben, men iedere keer weer moet kankeren over geweld in videogames.
Zover ik weet is het maken van computerspellen geen kunst. Het is een puur commerciele bezigheid. En ja, commerciele bedrijven kun je best beperkingen opleggen in waar hun product aan moet voldoen. Dat gebeurd bij films en ook bij videogames. Twenty Two mag best games met een AO label maken, maar Twenty Two is bang dat ze dan niet genoeg geld verdienen. Dus passen ze de game aan zodat die met een M label verkocht mag worden. Gewoon een zakelijke keuze van Twenty Two dus. Manhunt met minder geweld gaat beter verkopen dan manhunt met veel geweld. Denk, denk. Nou dan halen we het ergste geweld er toch uit. Hun keuze, hun "fout". Dus ga bij Twenty Two klagen dat ze de verkeerde beslissing nemen in plaats van te klagen dat de toekomstige games minder worden.

Want ik herhaal: Excessief geweld is niet nodig voor een goede game.

Vroeger konden we ons nog vermaken met een spel waar je blokjes in de juiste kleur naast elkaar legde zodat ze van het scherm verdwenen

[Reactie gewijzigd door humbug op 25 augustus 2007 20:12]

Omdat iets commericeel is kan het geen kunst zijn? Kom nou.
Natuurlijk kún je commerciele bedrijven beperkingen opleggen. De vraag is alleen of je dat ook moet doen. Ik zie liever dat de markt zelf de rotte appels van de goede scheidt. Censuur in elke vorm is verkeerd IMO. Mocht een game met excessief geweld goed verkopen dan is daar blijkbaar vraag naar en is de massa het blijkbaar niet eens met de opvattingen van een paar kamerleden die van het hele fenomeen videogames nooit wat begrepen hebben. Dit hoef je niet met mij eens te zijn.
Overigens vind ik dat je de schuld wel heel makkelijk bij rockstar legt. je hebt het over 'niet genoeg geld verdienen' maar je vergeet erbij te zeggen dat een AO stempel niet voor niets 'the kiss of death' wordt genoemd. Feitelijk gezien MOET Rockstar wel want er zijn kosten gemaakt die (inderdaad) terugverdiend moeten worden. En dan het liefst een beetje meer dan terugverdienen.

Vroeger vermaakte we ons ook met bloedfonteinen in Mortal Kombat
Dat is niet PUUR een commerciele bezigheid, hangt geheel van het doel van de ontwikkelaars af. Als ik een spel zou maken zou ik dat aan kunst relateren, maar kunst is ook geld waard en hoeft niet gelijk commercieel te zijn. Maar ik maak geen muziek om er geld aan te verdienen, ik ontwerp ook niet in photoshop om er geld mee te verdienen. Ik doe dit om er zelf plezier van te hebben. Dat ik de mogelijkheid heb om er geld voor te vragen is allemaal leuk en aardig, maar ik ben niet zo op geld uit... inplaats daarvan maak ik allerlei dingen voor mezelf waar ik trots op kan zijn en waar een enkeling stijl van achterover valt. Mijn mening is dat de beste dingen komen van projecten die niet commercieel gericht zijn. En daar vallen ook enkele spellen onder. Echter sommige van dit soort projecten lopen zo uit de klauwen dat het toch deels gefinancierd moet worden waardoor het commerciele vormen aan begint te nemen. Echter niemand achter zo'n project is op geld uit, maar zoeken voldoening in het maken ervan. En dat noem ik een vorm van Kunst, spellen zijn in de oorsprong een vorm van kunst. Zoek maar eens op hoe het eerste computerspel 'Pong' tot stand is gekomen, dat was allesbehalve commercieel en werd de grootste hit allertijden.

Daarnaast komen de meeste game-designers van een kunst gerelateerde school, ontwerpen en designen IS kunst, dus games = kunst.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 25 augustus 2007 21:16]

Het probleem is natuurlijk dat er geen heldere grens te trekken is wat kunst (of bv journalistiek) is, en dus door de vrijheid van meningsuiting gedekt moet worden, en pure exploitatie. Commercie of niet kan in ieder geval het criterium niet zijn: vrijwel alle journalistiek wordt door commerciele bedrijven gedaan, en dat is nou juist de hoek waar je super voorzichtig me moet omspringen.

Ik ben het in theorie zeer oneens met iMart, dat het feit dat er vraag naar is voldoende rechtvaardiging is. Of dat je het allemaal maar aan de marktwerking moet overlaten. Die marktwerking levert immers ook diep zieke porno op bij voorbeeld, of snuff movies. In de praktijk weet ik alleen niets beters te verzinnen. Ik kan geen criterium verzinnen waarbij je de commerciele uitwassen tegengaat, maar niet de vrijheid van meningsuiting aantast. Dan is zo'n ratingsysteem eigenlijk nog niet zo'n gek compromis.
vroeger vroeger, altijd maar vroeger. Leef nu en niet in het verleden hé kerel
(Vroeger was er ook al een spel waarbij je lekker nazi's kon afschieten in een duister kasteel.... geweldig was dat)
Vroeger hadden we ook spellen waar je elkaar de hersens in kon schoppen.

* babyxl denkt dromerig aan de avonden met IK+, Karataka en Last ninja...
Het is niet noodzakelijk, maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk kan zijn.
Dat is hetzlefde als zeggen dat elk spel met goeie graphics slechte gameplay heeft.

Maar goed, als we nog wat verder terug gaan heb ik jaren lang vermaakt met het elkaar. op zeer verslavende manier, kapot schieten met 2 tankjes.
geweld en kwaliteit hebben weinig met elkaar te maken imo

als je het niet leuk vindt, dan speel je het toch niet ?
Vroeger had je ook een spelletje waarbij je een gevaarlijke kogel moest weerkaatsen met een schild anders dan ging je af... /pong
dat mannetje sprong dan misschien wel alleen over tonnetjes heen om zijn vriendin te redden maar die tonnetjes werden wel kwaadwillend naar zijn hoofd gesmeten en dat mannetje kon alleen zijn vriendin redden door die aap van zijn platform te laten vallen, dus geweldloos zou ik het niet willen noemen :+
Dus niet plassen op je vijand, terwijl je z'n ballen verbrandt met een flamethrower, en tegelijk z'n ogen uitrukt? Damn, dit spel komt hier niet binnnen :+
Ik denk inderdaad dat het wel zodanig veranderd is, dat het wel een groot deel van het spel beinvloedt, zoals wat Pine Mangoes zegt , sommige moves zullen er gewoon uitgehaald zijn(hoewel de bovengenoemde move er wel nooit ingezeten zal hebben :+ ). waarschijnlijk zal het bloed dat er vloeit ook wel gehalveerd zijn. Kortom, manhunt 1.9
in manhunt mss niet, maar in postal kon je rustig in iemand z'n bek zeiken, waarna ze kotsen door de knieen gingen en je hem/haar met benzine kon overgieten en in de fik steken.

lijkt me dat een paar jaar na datum dit ook wel schitterend tot uiting kan/kon worden gebracht in manhunt 2
Gelukkig bestaat het spel uit alleen maar bloed, moordadige actie en brute mishandeling. Zou jammer zijn als er ook nog een beetje normaal verhaal in zou zitten.
Het maken van een computerspel is geen kunst. Goeie muziek maken, een eitje. Een echt goeie film produceren, doet iedereen toch?

Pleur alle horror en actiefilms ook maar in de container, je heb toch ook leuke films over liefde en geloof!

Wat nou een zwarte auto. neem maar lekker een roze!

Mensen vinden geweld leuk!
Waarom? Omdat we (en dan praat ik over de grote meerderheid hier in het westen) dat niet dagelijks meemaken in het echte leven.
Ik vind het heerlijk om achteloos iedereen om te knallen met een vette shotgun. Maar dan wel in een game. Voor het echie moet ik er niet aan denken. Daar zal een game, hoe grof en excessief het ook mag wezen, niets aan veranderen.
Het is idd ietwat over de top hoe men hiermee omgaat. In hetzelfde land wordt zoveel porno geproduceerd dat we niet meer weten waar het naartoe moet, komt er een tiet in het beeld dan kan het niet. Eveneens produceert dit land de meest maffe horror films waar Saw 1 t/m 3 nog maar een voerproefje van is, ook hier hoor je niets over, echter zodra een spelletje ietwat grof wordt gaat men erover zeuren.
Persoonlijk vind ik dat ze deze verantwoordelijkheid gewoon bij de koper moeten leggen, en als mama het goed vindt dat zoonlief die 12 is pimp-my-sister 2 wilt kopen, moeten ze dat vooral doen. Maar dan wel niet achteraf de producent verantwoordelijk gaan houden dat zoonlief daadwerkelijk zijn zussie gaat pimpen. Maarja het is altijd makkelijker natuurlijk om je vingers naar een producent te wijzen, dan eens verantwoordelijk te zijn. Want natuurlijk is de computer wereld het schuld dat zoonlief zo nodig met pistolen en alles een school naar binnen moest lopen. Dat deze toevallig zo thuis lagen omdat paps ze niet opborg dat vergeten we maar even, of dat deze toevallig zo te koop waren bij een pak boter.. ook dat vergeten we maar..
een AO rating is 21 jaar en ouder in de vs en niet 18 jaar en ouder.
ao word 16 jaar en ouder in europa :+
Nu maar hopen dat er niet echt iets ingrijpends is veranderd dat het spelplezier kan beinvloeden..
Spelplezier? In mijn ogen is Manhunt niets meer dan een provocerend project. Rockstar weet zo onnoemelijk veel media-aandacht naar zich toe te trekken, maar niet doordat hun games kwalitatief noemenswaardig zijn.
Dat is de Postal aanpak. In die game komt de handeling die Pine Mangoes beschrijft overigens wel voor.
Volgens de reviews die er al zijn verschenen van deze game is het een ERG goede game die ver gaat op bepaalde gebieden. Media die de game gespeeld hebben vonden het ook erg spijtig als de game niet uit zou komen.
om nou alle games van rockstar kwalitatief slecht te noemen.... Ik zou juist zeggen dat de spellen die ze uitbrengen juist een goede gameplay hebben. Denk aan de GTA-serie...
En hierbij de kwaliteit van het spel verpest. Laten we hopen dat het originele spel in Nederland gewoon uitkomt. Maar verwacht het eerlijk gezegd niet.
2 maanden na de release komt er gewoon een "hot-coffee" mod uit, en kun je weer alles. En is heel niet-gamend Amerika over de rooien dat het kan, en gaat Jack Thompson weer een aanklacht indienen ;) Gelukkig kan dat laatste niet meer!

Bron:
http://life.tweakers.net/...chologisch-onderzoek.html
Ach en anders heb je nog het mooie alternatief Postal waarvan ondertussen ook nog deel 3 onderweg is. 'Is gelukkig een heel stuk minder grof dan dit spel'

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True