Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties
Submitter: T-Junkie

Uitgever Rising Star heeft ervoor gekozen om de Europese versie van het Wii-spel No More Heroes te censureren. Amerikanen mogen de bloederige details wel bekijken.

In de oorspronkelijk versie levert het doden van een vijand een bloederige scene op, maar in de gecensureerde versie verdwijnt de tegenstander in een wolk van zwarte pixels. Het action-adventurespel van ontwikkelaar Grasshopper Manufacture wordt ook in thuisland Japan in gecensureerde versie verkocht, aldus topman en spelontwerper Suda Goichi. De Noord-Amerikanen zijn voorlopig de enigen die het spel in de originele versie kunnen spelen.

'We publiceren in Europa dezelfde versie van No More Heroes die in Japan met succes is uitgebracht. Uiteindelijk is het een fantastisch spel om te spelen en dat is waar het ons om gaat,' vertelde Martin Defries van Rising Star aan IGN.

De hoofdrolspeler in de game heet Travis Touchdown, die huurmoordenaar wordt nadat hij een zwaard wint. Het spel toont visuele gelijkenissen met Goichi's vorige game Killer 7, die op de GameCube en de PlayStation 2 uitkwam. Samen met Hideo Kojima, bedenker van de Metal Gear-reeks, wil Goichi zich nu richten op een project met codenaam Project S. Het gerucht gaat dat de gamemakers de klassieker Snatcher uit 1988 nieuw leven willen inblazen.

Links: Scene met bloed, Rechts: Gecensureerde versie
Links: Scene met bloed, Rechts: Gecensureerde versie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Keb wat moeite met de titel en de discussie "Europese versie 'No More Heroes' wordt gecensureerd"
Het doel van censuur is om de status quo te handhaven, om de ontwikkeling van een maatschappij, of een afwijkende mening van een individu of een groep mensen, te onderdrukken.
Bron wikipedia

De uitgever zelf kiest er voor om deze versie te kuisen. Motivatie kan ik niet lezen in dit artikel. Dus er zitten waanschijnlijk geen moraalridders achter deze beslissing. Daarom heeft dit artikel helemaal noppes nada niete te maken met censuur.

Zo zie je maar de macht van de media. We gillen wat en we blaaten rustig mee...
Post dit nieuws item nog eens maar vervang dan het woord "censuur" eens door "kuisen" ofzo.. Krijg je een hele andere discussie.
cen∑suur (de ~ (v.), -suren)
1 overheidstoezicht op voor publicatie bestemde werken of op brieven, met de bevoegdheid daaruit gedeelten te schrappen of te verbieden
2 kerkelijk toezicht op zuiverheid in leer en levenswandel
Bron vandale.nl

Dit kun je natuurlijk ook heel makkelijk betrekken op andere instanties dan die hier genoemd worden, zoals een uitgever.
Europa wordt gecensureerd maar Amerika niet?????
Dat schoot ook door mijn hoofd. En dan de reden die ze geven, het gaat om het spel niet om de graphics. Waarom hebben ze die bloedspetters in de eerste plaats gemaakt en in de tweede plaats uitgebracht dan?

Misschien een goedkope manier om het spel onder de aandacht te brengen? Ik kende het spel niet en had er anders misschien nooit van gehoord.
Ik weiger censuur te ondersteunen en daarom laat ik dit spel aan mij voorbij gaan, zelfs als de kritieken lovend zijn.
Nou ben ik ook absoluut niet voor censuur als in we houden informatie voor je achter, want dat vinden wij niet goed voor je. Alleen hoef ik een bloederige scŤne niet zo nodig te zien. Als ze die dan toch graag willen aanbieden, maak hem dan optioneel in een of ander optie menu. Liefst standaard uit, dan hoef je er niet mee in aanraking te komen als je dat niet wil.

Tegenwoordig word je namelijk nogal veel opgedrongen onder het mom van alles moet kunnen en vooral niets gecensureerd. Soms heb ik even niet zo'n zin half naakte vrouwen te zien terwijl ik over straat loop, dus mogen die bushokje posters van mij best wat minder.

Het is alleen een beetje jammer dat iedereen meteen censuur, moord en brand gaat schreeuwen als iets voor het grote publiek verborgen word. Misschien is het helemaal niet gek om kinderen tegen bloederige dingen, grof taalgebruik en andere dingen te beschermen en moeten we daar zelf zo nu en dan ook maar eens even op inleveren...

Natuurlijk is het niet zo dat ik vind dat we nu alles wat maar een beetje schadelijk is moeten "censureren" en afschaffen, maar het lijkt me goed om er eens wat genuanceerder over te denken dan dat sommige mensen nu doen. Het heeft namelijk ook zeker wel zijn positieve kanten.

En mocht een bedrijf belangrijke informatie censureren die ze ons gewoon hadden moeten geven? Dan roep ik heel hard met je mee hoor, want sommige vormen van censuur zijn inderdaad niet goed.
Sorry hoor, maar zelfs in jouw verhaal moet nog steeds de consument degene zijn die vraagt om censuur. Als wij als consumenten besluiten dat we liever alleen volledig geklede dames zien op onze bushokjes dan schikken de reclamemakers zich daar echt wel naar. Evenzo zal een spellenmaker bloederige scenes optioneel maken als een groot deel van de potentiŽle markt daar om vraagt of zelfs verwijderen als dat deel van de potentiŽle markt maar groot genoeg is.

Hier hebben we het echter over een bedrijf dat besluit dat de consument iets niet mag zien, naar alle waarschijnlijkheid omdat het bang is voor een keuring door een instantie die niet veel zou moeten doen dan de consument adviseren.

Waarom is het toch dat mensen vrije-markt-denken op een voetstuk plaatsen als het gaat om belastingen, zorgverzekeringen en en eerlijkere verdeling van middelen en kansen, maar datzelfde vrije-markt-denken als een baksteen laten vallen zodra het gaat om iets dat het wťl kan oplossen?
Ik weet het, off-topic, maar het is toch nooit erg om een half naakte vrouw te zien!???
En als je haar niet wilt zien hangen in de bushokjes kijk je toch gewoon de andere kant op?

Verder vind ik het belangrijk dat we zelf mogen kiezen wat we willen zien, kopen, en spelen, en vind ik dat iedere meerderjarige die keuze zelf mag maken!
Daarom vind ik ook dat Manhunt gewoon uitgebracht moet worden in heel Europa...
Als ze eenmaal gaan beginnen aan censuur waar is dan het einde??
En een kleine aanpassing voor sex, bloed, raar gedrag, gevaarlijke idiologieen??? waar is het einde???
Ik weet het, off-topic, maar het is toch nooit erg om een half naakte vrouw te zien!???
Het is misschien iets minder fatsoenlijk, bijvoorbeeld voor kleine kinderen die ook op straat lopen zoals je weet?
En als je haar niet wilt zien hangen in de bushokjes kijk je toch gewoon de andere kant op?
Als je haar wilt zien, koop je toch gewoon een of ander blootblad? En dan laat je het bushokje andere afbeeldingen zien waar iedereen die over straat loopt met een gerust hart naar kan kijken.

[Reactie gewijzigd door Foutlook op 11 december 2007 13:52]

Het is misschien iets minder fatsoenlijk, bijvoorbeeld voor kleine kinderen die ook op straat lopen zoals je weet?
Zoals je weet? Fatsoen is nog altijd subjectief en aangeleerd, er is geen universele definitie van fatsoen. Iets wat ik fatsoenlijk vind kun jij onfatsoenlijk vinden, en andersom. Jij vind een halfnaakte vrouw op een bushokje onfatsoenlijk. Een orthodoxe moslim vind een voor jouw fatsoenlijke vrouw zonder hoofdbedekking weer onfatsoenlijk. Moeten we dan maar gewoon doen wat de grootste gemene deler is onder de fatsoensregels?

En dan komen we op het gedeelte over de kleine kinderen, blijkbaar ben jij in staat te bepalen wat fatsoenlijk is voor alle kleine kinderen hier in Nederland?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 december 2007 16:43]

Ja, dan kun je ook wel in het openbaar aan je pik gaan sjorren "want dat is toch lekker en wie bepaald of dat onfatsoenlijk is of niet". |:( Of wat minder extreem: met je mp3speler op max volume in de trein gaan zitten. Dan kan iedereen die er last van heeft toch oordopjes indoen? :X

Fatsoen betekend dat je rekening houd met een ander ipv er vanuit te gaan dat de hele wereld zich maar aan jouw moet aanpassen. Dat hangt natuurlijk van de situatie af en je zult altijd wel eens iemand onbedoeld beledigen, maar je kunt op z'n minst een poging doen dat te voorkomen.

Dit soort censuur vind ik echter wat dubieus: als een spel al geweldadig is, wat maakt het dan nog uit of er rode of zwarte pixels te zien zijn? Alsof een actiefilm met veel geweld ineens wel voor 12- geschikt is wanneer je de moordscenes in zwart/wit laat zien. De werkelijke reden zal wel zijn dat de regelgeving in Duitsland wat geweld in games betreft nogal streng zijn en dat Rising Star daar het spel op heeft aangepast om geen 18+ rating te krijgen.
Natuurlijk makkelijk te zeggen dat half naakt niet erg is... Hoe zit het dan met geheel naakt? Met vol zicht op de geslachtdelen... of zelfs duidelijk in beeld gebrachte sexuele handeling?

Ieder land, hoe vrij en liberaal ze ook denken te zijn, heeft wel degelijk ergens een grens getrokken. Poedelnaakt rondlopen is in Nederland ook gewoon verboden. En dat vindt iedereen heel normaal, omdat je daarin opgegroeid bent.

Wanneer posters met pure porno worden verwijderd worden, dan zal niemand censuur schreeuwen... maar het is in weze hetzelfde.
Dat wordt dus downloaden...
Nu ik de screenshots wat nader bekijk valt het me op dat het spel er sowieso niet uit ziet (ziet er uit als een pcspel van pakweg 6 jaar geleden), dus wat dat betreft maakt het in dit geval niet veel uit met/zonder censuur.

[Reactie gewijzigd door KBDE op 11 december 2007 12:11]

wss bedoelt ie dat je wel de USA versie kan downloaden :)
Als je het download dan steun je de verkoopcijfers niet ;) en dus doe je het alsnog boycotten

[Reactie gewijzigd door Vectrox op 11 december 2007 13:53]

Nee, als je het boycot, dan laat je het aan je voorbij gaan, zoals de originele poster al zei.
Dus niet ook niet downloaden. Zucht.
Ik snap niet goed dat mensen dat niet snappen. ;)
Tjah, ik kan ze geen ongelijk geven.. Het risico om een spel uit te stellen om het achteraf te moeten censureren zal wel te groot zijn.

[offtopic] Ligt het aan mij, of ziet dit spel er zwaar outdated out :/ [/offtopic]
Er zijn mensen die daarom zeggen dat de Wii geen "next-gen" is.

Het is aan de andere kant maar net waar je de nadruk op wilt leggen bij "next-gen".
De Wii is ook helemaal geen 'next-gen'
De PS3 en de Xbox360 ook niet trouwens, ze zijn al een tijdje op de markt en ik vind 't onzin om ze 'next-gen' te blijven noemen.
Ach misschien zien we (net als bij Carmageddon in de tijd) vanzelf de anti-censuur patches verschijnen ;)
[qoute]Het action-adventurespel van ontwikkelaar Grasshopper Manufacture wordt ook in thuisland Japan in gecensureerde versie verkocht, aldus topman en spelontwerper Suda Goichi[/quote]

in het thuisland verkoopt deze titel dus helemaal niet. ja 1 exemplaar aan een review blad uit medelijden. :+
Zeker dat bericht op Kotaku gelezen over een winkelpresentatie waar de makers aanwezig waren met voorbeprinte toiletrollen (!) en een sexy model. In de tijd dat ze er stonden werd er niet 1 exemplaar verkocht en gingen ze onverrichterzake en met een kater naar huis.

Het was overigens wel een voorbeeld dat 3rd party Wii-software in Japan absoluut niet loopt. Het enige wat voor de Wii verkoopt zijn party-games en non-games zoals WiiFit. Zelfs een topgame als Super Mario Galaxy is een relatieve flop geworden. De hoogst gewaardeerde game aller tijden volgens Metacritic was binnen drie weken uit de top 10 verdwenen. De laatste Mario-game op de DS-verkocht vele malen beter.
Voor iemand die erg ps3 fan is (jij dus) roep je weer erg veel bs in 1 reactie (neemt het direct terug)Ten eerste lopen de games op de Wii mometeel prima en staan er net zoveel top sellers in de lijsten als de 360 en meer als de ps3 (logisch want daar is nog relatief weinig publiek voor).
En Galaxy gaat richting de 3 miljoen (en dus bij verre geen flop niet eens relatief) verkochte kopietjes en uit het verleden is al gebeleken dat Mario over een lange looptijd erg goed verkoopt. Momenteel heeft 1 op de 5 Wii's Galaxy en over een maand of twee ligt dat getal richting de 2/5. Wacht jij eerst de feestdagen maar eens af want volgens de chartz gaat Galaxy bijna net zo hard als Halo 3.

zie ook hier voor een vergelijking tussen de twee en kijk dan nog eens naar de best verkochte titels van dit moment.

[Reactie gewijzigd door sjekneck op 11 december 2007 20:11]

Ach wat maakt het uit of je rode pixels of zwarte pixels ziet. Als de game maar goed is.
Het is niet alleen het bloed - in de US versie kun je ook mensen onthoofden etc, hier niet.
Dat is voor iedereen persoonlijk.
Voor mij maakt het veel uit. Zowel de kleur van de pixels als het principe.
Voor mij ook, ik heb ze in real life toch liever zwart ;) (de spetters he)
Oh, dat was me nog niet opgevallen. Syndicate en Carmageddon werden (voor Duitsland dacht ik?) ontdaan van hun menselijke inhoud. In Syndicate werden de burgers robotjes (net als iedereen zo'n beetje) en in Carmageddon werden de voetgangers ook iets robotigs dat piep en krak deed als je d'r met 200 kph doorheen reed, in plaats van "Mommy, help!" en dan spletsj.
De hele atmosfeer was eraf en de lol eruit.
We publiceren in Europa dezelfde versie van No More Heroes die in Japan met succes is uitgebracht.
Klinkt mij eerder alsof de Amerikaanse versie 'uitgebreid' is, in plaats van dat de Europese versie gecensureerd is.

Verder: lekker boeiend. Een spel wordt niet leuker of minder leuk door bloederige effecten, wat mij betreft.
nope, mortal kombat was zo leuk vanwege zijn verschrikkelijk enerverende moves waarbij je iemand in een baby kon veranderen... -_-
Nee, MK was leuk omdat het gewoon een goeie beat-em up was (al was SF2 beter). Net zoals Carmageddon, dat was een leuke over the top Destruction Derby achtige racer. Die bloederige effecten waren bijzaak.
Lekker hypocriet, wel een spel ontwikkelen waar in je iemand kunt vermoorden, maar een spatje bloed krijgt censuur? Onbegrijpelijk.
Als PacMan monsters opeet, komt er ook geen bloed uit.
Ik geef maar aan: je kunt games op alle niveau's maken. Wel of geen bloed, wel of niet realistisch, etc. etc. 'T feit dat jij 't een spatje bloed noemt zegt al genoeg... Je bent er ongevoelig voor geworden.
Tja, als er ťťn volk is wat rare dingen gaat doen als ze geweld zien, dan zijn het de Amerikanen. Lijkt mij dat er hier in Europa een stuk minder game/film geralateerde shootouts en andere achterlijke acties zijn dan in de VS. Het gaat er hier over het algemeen iets normaler aan toe.

Ze censureren IMHO dus de verkeerde kant van de grote plas.......

Ik denk wel dat ze dit gaan merken in de verkoopcijfers, en als de Wii inderdaad regiovrij is, dan worden er zeker een aantal uit de VS geimporteerd

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 11 december 2007 12:38]

Europa: blootte tieten en naakt mag....bloed niet

Amerika: geweld, bloed en gore(hoe krijg je anders bloed lustige soldaten straks als ze 18 worden en het leger ingaan)....naakt is streng verboden.

wat een wereld :P
Moet zeggen dat ik dat naakt en blote tieten een stuk aangenamer vind dan bloed en afgehakte lichaams delen. Helemaal als die lichaams delen aan een paar mooie tieten borsten (moet wel politiek correct blijven natuurlijk) vastzaten. :D

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 11 december 2007 12:44]

En zo heeft iedereen weer iets anders waar hij graag of juist niet graag naar kijkt. Daarom moet je ook niet willen censureren, dat werkt gewoon niet.

Wat als nu de Arabieren gaan lopen klagen dat de vrouwen in het spel geen burka dragen en blote enkels laten zien? Moet je dan die aanpassing ook maar gaan maken?
Als je je spel in een Arabisch land wil verkopen, dan zul je inderdaad die aanpassing moeten maken.

Is dat nu zo raar, dat een buitenlander zich aanpast aan de normen en waarden van het land waarin hij zaken wil doen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True