Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

Elektronicafabrikant Sony heeft een werknemer van een van zijn Europese vestigingen ontslagen nadat bleek dat deze de code van het omstreden spel Manhunt 2 via internet had laten uitlekken.

Vorige maand werd bekend dat een naar alle waarschijnlijkheid ongecensureerde versie van Manhunt 2 voor de PlayStation 2 was uitgelekt. Naar nu blijkt is een werknemer van Sony Computer Entertainment Europe hier schuldig aan. ‘Het betrof inderdaad een werknemer van Sony die de submission code voor de PlayStation-versie heeft laten uitlekken’, bevestig Onno Bos, marketingmanager bij Rockstar aan Tweakers.net.

Manhunt 2 - screenshotDe submission code is de consolecode van het spel die door de uitgever aan consolebouwers ter beschikking wordt gesteld om, zoals in dit geval bij Sony, te worden goedgekeurd voor de PlayStation 2-console. Hoewel er strakke afspraken zijn gemaakt over het beschikbaar stellen van de code, heeft een werknemer toch zijn kans schoon gezien de code te laten uitlekken. Het is niet bekend wat hiervan de consequenties zijn voor Sony. ‘Hier is het laatste woord nog niet over gesproken’, stelt Bos.

Het omstreden spel wordt in de Verenigde Staten pas op 31 oktober geīntroduceerd. Eerder werd de introductie aldaar voor onbepaalde tijd opgeschort toen bleek dat diverse landen, waaronder de VS, het spel een 18+-rating gaven. Dit zou hebben betekend dat veel winkels het spel niet in het schap zouden leggen. Uitgever Take Two, moederbedrijf van Rockstar, heeft daarop het spel aangepast om zodoende alsnog een ‘Mature’-label van de ESRB te krijgen.

De aanpassingen waren voor de Britse BBFC overigens onvoldoende. Het spel is in Groot-Brittannië tot twee keer toe door de Britse keuringsdienst afgewezen. Als gevolg hiervan is de hele Europese introductie van het spel op losse schroeven komen te staan. De makers van het spel gaan namelijk tegen het besluit in beroep.

In afwachting van de uitkomst van dat beroep is de Europese introductie van Manhunt 2 uitgesteld, zo bevestigde Take Two eerder tegenover Tweakers.net. 'De introductiedatum voor Europa is nog even onzeker en hangt af van wat er in Groot-Brittannië gebeurt', aldus Onno Bos, marketingmanager bij Rockstar Benelux. 'We kijken even wat er gebeurt en hakken dan de knoop door. We weten niet hoe lang dit duurt.'

In de Verenigde Staten komt Manhunt 2 op 31 oktober uit voor de Wii, de PlayStation 2 en de PlayStation Portable.

Manhunt-mannetje draagt lijk
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Jep, wat Xyzar zegt. Ik heb ook geheimhoudingsverklaringen moeten tekenen. Op mijn 2e werkdag al. Vaak staat in zo'n verklaring dat bij overtreding je zonder pardon een ontslag op je bord kan krijgen. Ik denk dat deze medewerker van Sony er nog tamelijk goed vanaf komt met alleen ontslag, een rechtzaak zou me niet eens vreemd in de oren klinken.
Ik vind de plaatjes bij het artikel dan ook bijzonder sprekend :P
Die ex-werknemer zal denk ik niet zo snel meer aan het werk komen in de software / media industrie. Een referentie opgeven is in ieder geval niet zo'n goed idee bij zijn volgende sollicitatie.
Dat is geen probleem hoor. Iedereen maakt wel eens een foutje en als je zegt dat je van je fout geleerd hebt en het nooit meer zult doen, is het heel moeilijk om een gekwalificeerde sollicitant te laten gaan vanwege 1 foutje.

Zolang hij het niet deed om Sony opzettelijk schade toe te brengen, wordt hij waarschijnlijk niet eens ontslagen en krijgt misschien niet eens een straf als Sony zelf inziet dat hun eigen omgang met de codes wel erg losjes was en misbruik gewoon te makkelijk was. Sony legt in de media wel heel makkelijk de volledige schuld bij 1 medewerker en een nieuwe medewerker aantrekken/inwerken kost ook tijd en dus geld.

Net zo goed als dat jij nog wel eens wat koopt bij een winkel die in het verleden wel eens een klant belazerd heeft (zie shopsurvey) dit soort dingen willen we maar al te graag vergeten.

edit:
@ymmv: Je doet meteen alsof die persoon een grote softwarepiraat is, misschien is de code door hem wel op een plek terecht gekomen waar hij eigenlijk niet op mocht staan (omdat dat op het moment even handig was of zo) en is de code zo gelekt. Bij defencie raken ook wel eens wat usb-sticks of notebooks met gevoelige informatie zoek. In het overgrote aantal van dat soort gevallen zijn de gevolgen alleen maar dat een bedrijf zijn eigen omgang met gevoelige informatie herziet.
Er staat dat hij de code heeft laten uitlekken, niet dat hij de code gelekt heeft. En alleen de de code is nog geen spel. En het is zelfs niet ondenkbaar dat het bedrijf het onofficieel graag wilde dat de code uitlekte zodat ze een gekuisde versie kunnen uitbrengen en 'hackers' het spel in zijn oorspronkelijke vorm terug kunnen brengen. Waar denk jij dat modchips voor consoles en dvd-spelers (regiocodering) vandaan komen?

En voor hem 10 anderen??? Als die 10 personen toch niets zitten te doen, stuur ze dan even naar mij, ik ken zat IT bedrijven die heel hard zitten te springen om extra personeel.

En het kwaad is nu toch al geschied, denk je dat Sony zichzelf ook nog gaat straffen door een werknemer te ontslaan? Wat voor goed doet dat wraak nemen?

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 23 oktober 2007 15:46]

Jij doet er wel heel makkelijk over. Die Sony-medewerker zal hoogswaarschijnlijk een NDA hebben getekend en dan mag je al niet eens over pre-release games praten als er een pers-embargo op zit, laat staan dat je een pre-release game in de warez-scene laat belanden. Dan is ontslag meer dan terecht.

Die ex-Sony-medewerker zal hierdoor grote moeite hebben om nog een baan te vinden in de games-wereld. Denk je dat MS, Nintendo, EA of welk games-bedrijf ook geinteresseerd is in iemand die blijkbaar warez-contacten heeft en zich niets aantrekt van getekende contracten? Voor hem tien anderen hoor.
Je gaat er direct van uit dat er opzet in het spel is.
Als dat niet zo is liggen de zaken heel anders.
Dat is geen probleem hoor. Iedereen maakt wel eens een foutje en als je zegt dat je van je fout geleerd hebt en het nooit meer zult doen, is het heel moeilijk om een gekwalificeerde sollicitant te laten gaan vanwege 1 foutje.

Een *FOUTJE*?

Er is een redelijke kans dat deze persoon ook nog strafrechterlijk vervolgd wordt, en terecht!
Deze afdeling was alleen gefocused op spellen produceren en afleveren, de code *het* product van de afdeling is het waardevolste wat het bedrijf heeft. Dit was hoogstwaarschijnlijk geen foutje, maar kwade opzet van een werknemer. Dit soort code staat niet in een "zipje" op je harde schijf met de naam "Source manhunt 2.zip" maar in een cvs achtig systeem.

Als stagaire werd ik al 5x gewaarschuwd dat ik geen code mee naar huis mocht nemen bij een bedrijf die voor een groot deel hardware bouwen.
En strafrechterlijke vervolging gebeurd wel vaker in het bedrijfsleven, zoals bij het gebruiken van beursgevoelige informatie, maar dus ook het opzettelijk schade toebrengen aan een bedrijf.
En als dit een ongeluk was, dan is het niet erg dat die }:O de komende tijd uit de buurt van computers blijft.
Huh? Dit snap ik niet helemaal
De submission code is de ruwe code van het spel die door de uitgever aan consolebouwers ter beschikking wordt gesteld om, zoals in dit geval bij Sony, de code voor de PlayStation 3-console te fabriceren.
Wordt er hier bedoeld dat het spel naar Sony gestuurd was om de BC voor de PS3 alvast te fixen? Dat is toch geen standaard iets van "submission code" ? Ik dacht dat het juist de versie was die naar ESRB gestuurd was om een rating te krijgen? Hoe dan ook snap ik eigenlijk niet wat de poster hier nu mee wil zeggen. Volgens mij fabriceert Sony helemaal geen code maar certificeren ze het wel.

[Reactie gewijzigd door am2 op 23 oktober 2007 11:48]

"code" is ook een beetje een verkeerde term. Waar het om gaat is in principe gewoon een (binary image van een) masterdisk die naar Sony wordt gestuurd, die dat vervolgens aan een aantal TCR (Technical Certification Requirements) tests onderwerpt. Denk hierbij aan dingen van of de naam Sony wel goed is gespeld tot aan of de savegames wel goed afgehandeld worden (corrupted files, hdd full, etc). Dit levert een report op die terug wordt gestuurd naar de ontwikkelaar, en die kan de nodige issues (if any) nog fixen. Bij approval wordt de disk gesigned en kan hij naar de manufacturer.

Het is dus geen broncode oid, het is gewoon letterlijk de binary data van de game zelf.
Certificeren dus idd, niet fabriceren zoals in het artikel staat.
ik denk dat een spel zelden zoveel aandacht heeft gekregen voordat het uberhaupt gereleased is. (toch een slim staaltje marketing werk)

Ik ben wel benieuwd wat afspraken kunnen zijn om deze code niet te laten lekken...

[Reactie gewijzigd door tuinīnen op 23 oktober 2007 11:33]

Ik neem aan dat de werknemers gewoon een geheimhoudingsverklaring moeten ondertekenen, waarin staat dat ze niks mogen verspreiden of doorvertellen.

Heb ik ook moeten ondertekenen toen ik aan m'n stage begon
Zo'n dingen staan gewoon in het contract dat je hebt met je werkgever.
Rockstar weet hier ook handig gebruik van te maken getuige de GTA reeks ;), blijf het een prima actie vinden om op zo'n manier aandacht te verwerven.
Vergeet Duke Nukem Forever niet ;)
waarom krijg ik het idee dat er opzet in het spel is..
mischien een ´fake´ werknemer die het lekt, vervolges ontslagen word...
Dat zal wel een fake zijn nightfox, want op torrents zit zooveel stront op.
Nope. Prima werkende release.
Damage control.
Sony is natuurlijk varantwoordelijk voor eventuele schade / verliezen die zijn onstaan uit de verspreiding van illegale versies door hun medewerker.
En Sony kan dat ook weer verhalen op hun medewerker.
Sony heeft waarschijnlijk glashelder tegen die medewerker gezegd dat hij dat niet mocht doen. Doe je het toch, tja, dan is dat toch echt je eigen verantwoordelijkheid en ben je zelf hoofdelijk verantwoordelijk.
Dit doet me weer denken aan de dagen van Carmageddon. Dat spel heeft ook alleen maar zoveel verkocht omdat overheden het wilde verbieden. Gevolg: mega veel media aandacht inclusief nationale tv journaals. En ja, dan willen mensen het JUIST hebben. En dit zou inderdaad best wel een beweust gedaan kunnen worden door bedrijven als Sony/Rockstar etc...
zoals al gezegd is, prachtige marketting, want wat speelt een kind van 16 nu het liefste? Iets wat verboden is! :) dus het spel zal denk ik wel verkocht worden als zoete broodjes, al bekend voor het in de rekken ligt!
Dat ís deze leak, die is namelijk al een aardig tijdje uit ;)
Als dat zo is, dan snap ik niet waar ze zich druk om maken ....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True