Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: BBC News

Volgens Britse onderzoekers verandert de manier waarop muziek wordt geconsumeerd snel door social networks. Ze dringen er bij de muziekindustrie op aan om hierop in te spelen.

MySpace Music / Normaal Het onderzoek, waarvoor Entertainment Media Research 1700 internetters tussen de 13 en de 60 jaar oud ondervroeg, wijst uit dat ruim de helft van de internetters speciaal op sites als MySpace en YouTube rondneust om met nieuwe muziek in aanraking te komen. Veertig procent van de ondervraagden gaf aan zelf een profiel met muziek op zo'n site te hebben, wat meestal wordt gedaan om de eigen goede smaak te etaleren. Een derde van de respondenten gaf aan wel eens muziek te kopen of te downloaden die tijdens het rondhangen op social-networkingsites wordt ontdekt. Bijna de helft vindt dat het de sitebezoeker gemakkelijker gemaakt zou moeten worden om aan de desbetreffende muziek te komen, bijvoorbeeld via een 'nu kopen'-knop.

De onderzoekers zijn van mening dat de muziekindustrie deze trend niet moet negeren, en zich moet realiseren dat social networking een nieuw platform voor de verspreiding van muziek aan het worden is. Ze wijzen er op dat de mate waarin muziek van illegale bronnen wordt gedownload toeneemt - vorig jaar gaf 36 procent aan dat wel eens te doen en nu is dat 43 procent - en dat de muziekindustrie dus moet kijken naar meer manieren om mensen aan te moedigen legale muziek te downloaden. Daar lijkt de rek namelijk uit te zijn, zo waarschuwt het onderzoeksbureau: tussen 2005 en 2006 nam het aantal legale downloaders met veertig procent toe, terwijl dat tussen vorig jaar en nu op een magere zestien procent bleef steken. 'We willen geen verband tussen piraterij en social networks suggereren, maar er is nou eenmaal sprake van een nieuw ontdekkingsmedium en als het mensen niet makkelijk wordt gemaakt om de muziek te kopen, dan gaan ze naar elders, inclusief illegale downloads', aldus Russel Hart van Entertainment Media Research.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Ik denk dat dit onderzoek niet zozeer related is aan de "uitbuiting" van social networking portals, maar eerder aangeeft dat social networks de "next step" is in de entertainment-industrie.

Het is eigenlijk al wel veel langer bekend dat zulke portals een democratisering veroorzaken in de muziekwereld. Door populariteit van o.a. youtube breekt dit nu echt door en logisch gevolg is dat het de mensen makkelijk gemaakt wordt om favo muziek aan te kopen.

ipv uitbuiting door platenmaatschappijen gaan (beginnende) artiesten veel beter "loon naar werk krijgen".
Het is misschien de next-step maar het is geen toekomst muziek meer. Sinds ongeveer een jaar bestaat de site en bedrijf Sellaband. Dit is een site dat lijkt op myspace waarop artiesten en fans met elkaar kunnen communiceren (forum, gastenboek). De fans kunnen ook enkele muziekjes van de artiest beluisteren en het is mogelijk om geld te investeren in de artiest. Als er genoeg geld bij elkaar gehakrt is dan gaat de artiest een CD maken die de investerende fans gratis opgestuurd krijgen. Sellaband helpt de CD-makende-artiesten hierbij door te zorgen voor top producenten en studio's enzo, dus je kunt zeggen de Sellaband de platenmaatschappij is. De fans zijn de investeerders die trouwens ook een zakcentje kunnen verdienen.

Volgens mij een goed voorbeeld van wat je 'next-step' noemt. De url is trouwens www.sellaband.com . En ja, sorry voor de reclame maar het is wel on-topic, toch?
@v1d4r:
Hoezo geldwolven? Elk bedrijf moet winst maken en wanneer de winsten en omzetten dalen dan doe je het als bedrijf niet goed. Stilstand is zelfs al achteruitgang, lang leve de economie die het mogelijk maakt dat jij nu op een site als deze gratis zit te neuzen, maar dat terzijde. Eťn ding is zeker, er moet geld omgezet worden en hoe meer hoe beter. Hoe minder hoe slechter en dat laatste daar moet bij de muziekindustrie wat aan gedaan worden. De prijzen omlaag zorgt voor een daling van alles. 75% is nogal wat en ik geloof dat jij daar geen enkel argument voor hebt behalve dat je het te duur vindt, jouw ding! Internetters willen gemakkelijk aan hun muziek komen en een nu muziek kopen knop is gewoonweg ideaal. Het enige probleem: de muziekindustrie luisterd slecht naar de markt. De onderzoeker is dan ook niet ingehuurd door de muziekindustrie(lees het bericht nogmaals goed). Als ze luisteren dan is er niemand geschaad!
Sterker nog, je mist de belangrijkste eis van aandeelhouders:

- Het bedrijf moet winst maken (die had je al)
- Het bedrijf moet meer winst maken elk jaar (die had je ook al, dit heet winstgroei)
- Het bedrijf moet elk jaar een hogere winstgroei hebben (deze miste je)
Ik denk dat dit aantoont hoedat de globalisering ervoor zorgt dat de platenmaatschappijen maar minder en minder verdienen.

Doordat zij proberen om alleen maar wereldsterren te creeŽren laten zij een vacuum voor indie labels die goed hun geld verdienen en schoon mee werken met social engineering.
Waarom wordt Last.fm niet genoemd, die hebben al een soort van "nu kopen" knop, namelijk "buy Amazon.com"
Wanneer men naast het ontkennen van de marketingmogelijkheden ook waarschuwt voor misbruik van de mechanismen op dit soort sites voor eigen gewin van de grote labels, zou ik het een beter onderzoek vinden.

' Men' moet namelijk het viral marketing aspect wat op de social networking sites ook steeds meer de kop op steekt, na in blogging ook al zijn sporen nagelaten te hebben, niet ontkennen. Want niet iedereen is hetzelfde : net zoals overal heb je je leiders, je volgers, je critici, je fanboys. Maar het onderscheiden van real en fake wordt steeds moeilijker. Nu al worden er hele campagnes opgezet om bands/artiesten op dit soort sites te promoten.

Dus ook dit onderzoek moet je met een korreltje zout nemen : het preekt namelijk voor eigen parochie, maar ondermijnt haar eigen conclusies ook, want als onderzoek naar het gedrag van consumenten is het niet representatief - als namelijk ' de industrie' er werk van maakt en haar invloed laat gelden, zal de echtheid in het gedrang komen, en daarmee zullen gebruikers er dus minder op acteren, omdat men de boel niet meer vertrouwd.
Dus ook dit onderzoek moet je met een korreltje zout nemen
Wat dacht je van een pak zout? 1700 internetters noem ik nou niet echt een maatstaf om daar je conclusies op te kunnen baseren.
als het mensen niet makkelijk wordt gemaakt om de muziek te kopen, dan gaan ze naar elders, inclusief illegale downloads
Hier slaat de meneer de spijker op z'n kop, en dat willen platenmaatschappijen maar niet inzien. De entertainment-markt is volstrekt veranderd. Was het voorheen een aanbodgestuurde markt (de consument was grotendeels afhankelijk van wat er op CD / video verscheen en op radio / tv werd uitgezonden), nu is het een vraaggestuurde markt geworden. Jij brengt een cd uit met DRM zodat ik 'm niet kan kopiŽren voor eigen gebruik? Dan koop ik 'm niet maar haal ik 'm van internet. Je wil serie x niet uitzenden? Dan haal ik 'm van internet. Jij wil X euro voor een liedje? Te duur, ik haal 'm van internet. De consument bepaalt wat er gebeurt en wat het mag kosten, en die slag moeten de platenbonzen nog even maken. Het auteursrecht, wat hen tientallen jaren lang de ultieme monopoliepositie tussen artiest en consument gaf, is hard aan praktische waarde aan het inboeten, en hoe harder men zal proberen op te treden tegen inbreuk (door vervelende technische maatregelen toe te passen) hoe meer de consument zijn heil zal zoeken in alternatieven. Niet alleen omdat het produkt niet voldoet aan zijn wensen, maar ook en vooral omdat hij zich steeds meer genaaid gaat voelen.
Vreemd dat nog niemand hier de website www.last.fm heeft genoemd. Na de overname van audioscrobbler in 2002 en verschillende contracten met welwillende platenmaatschappijen is dit zeker een platform geworden zoals in dit nieuwsbericht wordt bedoelt.
Je kunt je gedraaide muziek daar laten bijhouden en van de website en andere users suggesties krijgen. Je kunt ook een persoonlijke stream beluisteren met muziek die jouw word aangeraden door de website of waar andere users met dezelfde smaak als jij naar luisteren.

//Edit: * Joolee moet type cursus nemen :P

[Reactie gewijzigd door Joolee op 31 juli 2007 22:48]

Wat heb ik toch een hekel aan die geldwolven. Op alle manieren overal altijd maar geld uit willen trekken, pleurt op. Gooi je prijzen met 75 procent naar beneden en mensen kopen vanzelf weer cd's sim-pel daar hoef je geen ''onderzoekers'' voor in te huren!!!

[Reactie gewijzigd door v1d4r op 31 juli 2007 21:13]

Het gaat hier niet eens zozeer om dat het geldwolven zijn.
Maar meer dat ze compleet negeren hoe hun publiek naar muziek en vermaakt kijkt en wat ze willen.
Mensen willen gewoon meer diversiteit en niet nog een remixje van hetzelfde, of nog een Britney Spears. (de roddelbladen mischien wel, maar die kopen meestal weinig muziek) Dat vergeten of negeren de platenmaatschappijen en als ze dat blijven vergeten, zullen ze niet alleen minder CD's verkopen, maar zelfs de markt compleet mislopen.

Of dat erg is voor de consument... ik weet het niet, maar het is in elk geval niet goed voor de muziekindustrie zoals we die nu kennen.
De marges op de verkoop van CD's zijn al lang niet vet meer, platenmaatschappijen verdienen hun geld tegenwoordig met publishing: het verkopen van muziek voor reclames, ringtones, achtergrondmuziek, tv-specials, etc.

Maar ik merk dat de platenmaatschappijen al lang bezig zijn met Myspace en dergelijke. Bijvoorbeeld Lily Allen en Arctic Monkeys zijn door hun label groot gemaakt via Myspace.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 augustus 2007 11:00]

ho ho, andersom!
Arctic Monkeys was eerst groot op MySpace, toen kregen de platenmaatschappijen er lucht van en stonden in de rij om de band een contract aan te bieden.

Oftwel, platenmaatschappijen zijn helemaal niet bezig met MySpace e.d. Ze houden het misschien in de gaten, maar daar blijft het dan ook bij.
De marges op CD's zijn enorm. Dat kan gewoon niet anders. Waarom kunnen DVD's (titels als Reservoir Dogs) voor 2,50 met voldoende winst verkocht worden en wordt een CD een koopje beschouwd bij 10 euro. Ik ben geen expert maar ik betwijfel of de kosten van productie en transport boven de 2 euro uitstijgen.
Volgens mij gaat het er voornamelijk over om de verspreiding van muziek. Niet de verkoop. Ze willen dus zorgen dat meer mensen in aanraking komen met nieuwe muziek. Maar natuurlijk zijn lagere prijzen ook leuk
Dan ben ik de enige die zo'n buy-now buttons nutteloos vind... Ik koop nooit iets via internet. Waarom zou je dat doen als je gewoon naar de platenzaak kan gaan om daar zeker te zijn van je koopwaar? :) Een cd-winkel heeft toch nog zijn charmes (net als boekenwinkels).
Dat is wel ouderwets gedachtegoed. Zelf heb ik een gruwelijke hekel aan cd-winkels. Ben je ergens naar op zoek, kom je er na een kwartier er achter dat ze het niet hebben. Eindeloos bladeren door de ongesorteerde stapels cd's, die veel te dicht op elkaar in de rekken staan gepropt waardoor het niet lekker bladert. Nee dank u, laat dat maar over aan een zoekalgoritme die de inventarissen van meerdere winkels in 1x kan doorsnuffelen, in combinatie met een goed recommender system dat meteen gelijksoortige of andere interessante aanbiedingen naar je eigen smaak erbij haalt.


Verder ben ik wellicht ook wat ouderwets, want ik hecht nog wel waarde aan een fysieke cd, maar die hoeft van mij echt niet uit een rek te komen waar iedereen met z'n vieze vingers eraan heeft kunnen zitten. Bij voorkeur haal ik hem zelf uit het celofaam.

[Reactie gewijzigd door PHiXioN op 1 augustus 2007 04:22]

Met geldwolven heeft het hooguit zijdelings te maken. Het wordt gewoon steeds moeilijker om legaal muziek te kopen zonder last van te hebben van allerlei DRM zooi. Ik ben nog steeds een CD koper maar ik krijg het steeds moeilijker. Veel cd winkels hebben een slecht assortiment en ik heb al zeker 10 cd's gehad die of in de auto of in mijn dure speler niet willen spelen omdat ze stijf staan van de DRM. Je wordt dus als koper van CD tjes steeds meer gen@@id. En dan vinden ze het gek dat er minder CD's verkocht worden. Bovendien is er ook zoiets al geld wat maar 1 maal kan worden uitgegeven. Over de toename van DVD verkoop, mobieltjes, ringtones en games hoor je bijna nooit iemand in deze context
Conclusie: Jij hebt de laatste tijd geen cd's gekocht, want DRM zit er niet of nauwelijks meer op tegenwoordig. En het aanbod in een CDwinkel (dus niet een entertainmentshop als FRS) is ook niet verslechterd met 10 jaar terug.
Ja ben het hier wel mee eens, alleen begrijp ik de muziek industrie niet zo goed, ze blijven zowat stil staan, geen vernieuwende ideeen met internet portals en idd web 2.0 connecties.. er word voor mijn gevoel alleen maar tegen de stroom in gezwommen. DRM, copy beveiliging.. enz enz en natuurlijk alleen maar schoppen en nooit naar hun zlef kijken. word er eindelijk muziek via internet gekocht.. willen ze de prijs weer gaan verhogen.. zodat iedereen weer gaat donwloaden.. ?!?! volgens mij weten ze niet eens wat internet betekend :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True