Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Bron: Clickx Magazine, submitter: uncle_sjohie

Voor het eerst sinds jaren heeft de Belgische muziekmarkt een kleine groei weten te realiseren. Doordat er in het voorbije jaar 17,6 miljoen cd's verkocht werden, kwam de totale sector 0,2 procent hoger uit dan in het jaar ervoor.

De International Federation of the Phonographical Industry heeft zijn jaarlijkse rapport gepubliceerd en daaruit blijkt dat België een van de weinige Europese landen is waar de muzieksector positief nieuws te melden heeft. Wereldwijd werd vijf procent minder muziek verkocht, zowel op cd en dvd als in mp3-formaat. In Europa kreeg de muziekindustrie in verschillende landen zware klappen, met een daling van de verkoopcijfers van tien en twaalf procent in respectievelijk Noorwegen en Zwitserland. Zuidelijker, met name in Italië en Spanje, daalden de inkomsten met elf procent. De daling kan volgens de IFPI duidelijk toegeschreven worden aan piraterij en onbetaalde downloads, maar voor de Belgische anomalie heeft de brancheorganisatie geen passende verklaring klaar.

Vive la Fête - Belgische RockDe overkoepelende vereniging van platenlabels stelt dat mondiaal een op de drie verkochte muziekschijven een illegale kopie betreft en dat bovendien jaarlijks twintig miljard muziekbestanden op illegale wijze uitgewisseld worden. Vooral de toenemende populariteit en toegankelijkheid van breedbandverbindingen zou een bedreiging voor de markt vormen. Met name China en Rusland moeten volgens de organisatie hard aangepakt worden; uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat 93 procent van de in beslag genomen illegale cd's in China geproduceerd werd. Online muziekverkoop moet tegenwicht bieden aan de piraterij: in 2006 verdubbelden de inkomsten uit digitale muziekverkoop tot 2,1 miljard dollar. Stuwende kracht achter deze groei zijn de ringtones, goed voor 32 procent van de markt. Online singles vertegenwoordigden 27 procent en albums namen 13 procent van de markt voor hun rekening.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Cd's koop ik niet want
  • Te duur
  • Onhandig: je hebt 12 (vroeger 20) liedjes van één artiest, je kan dus niet wisselen tussen verschillende singles
  • Veel van de aankoopprijs gaat naar platenmaatschappij en andere geldwolven
Ik koop wel muziek via het internet want
  • Je kan songs apart kopen zonder de hele cd te moeten kopen
  • Meestal is het goedkoper
  • Sommige liedjes vind je gratis niet :+
Helaas krijgen hier ook de verkeerde mensen het meeste geld (bv: iTunes)

Ik download ook muziek want
  • Soms wil ik een liedje eerst beluisteren voor ik het koop
  • Sommige muziek zou ik gewoon niet kopen
Conclusie: als ik muziek echt goed vind, ben ik bereid er voor te betalen. Zeker omdat ik een goed artiest wil ondersteunen. (bv: heb al muziek gekocht die ik reeds had)

Jammer dat artiesten zich niet verenigen en hun eigen online-shop beginnen. Ik zie echt de toekomst in legale muziek verspreiden via het internet.

[Reactie gewijzigd door Zamna op 20 juli 2007 11:49]

Wat Apple (iTunes) overhoudt aan die 99ct is niet bijzonder veel hoor. Voor dat geld onderhouden ze wel een enorm serverpark en bekostigen ze de bandbreedte.

Het grootste deel van die 99ct gaat, net als bij CDs, naar de platenlabels.

Zie bijvoorbeeld ook het blog van Weird Al hierover (http://www.weirdal.com/aaarchive.htm.
"Jammer dat artiesten zich niet verenigen en hun eigen online-shop beginnen. Ik zie echt de toekomst in legale muziek verspreiden via het internet."

Dit zou ik eerlijk gezegd ook graag zien, dat artiesten in de contracten met hun platenlabels het recht krijgen om zelf ook hun eigen muziek te verkopen online. (En in een groot gamma aan bestandsformaten, flac, ogg, mp3, ...)

Nu mogen ze dat volgens mij nooit als ze bij bepaalde labels zitten, jammer.
Raar he?

Platenmaatschappijen investeren grote sommen geld in een artiest, videoclips, muziekopnames en marketing. Om die uitgaven terug te verdienen zijn inkomsten nodig en je raad het al die inkomsten komen (voornamelijk) uit muziekverkopen.

Als artiesten zélf deze investeringen gaan doen zouden ze ook zelf beslissingen kunnen nemen over de verkoop. Maar zolang artiesten als Ilse de Lange gewoon op TV zeggen dat het niet haar probleem is dat de platenmaatschappij haar een jaar lang betaald heeft om in de VS opnamen te doen in dure studio's met dure muzikanten terwijl de CD voor geen meter loopt, denk ik niet dat artiesten zin hebben om dat risico zelf te nemen.
De artiesten betalen dit vaak indirect zelf. Veel artiesten krijgen een voorschot. Vervolgens gaat de cd-verkoop van start, waarvan de artiest een deel krijgt, maar pas nadat de investeringen van de platenmaatschappij betaald zijn. Het gebeurt ook niet zelden dat een artiest met een schuld blijft zitten, omdat de platenmaatschappij minder verdiend heeft dan voorschot + kosten. De 'investering' die de platenmaatschappij doet is in feite niet meer dan een lening.

Daarnaast is het zo dat een platenmaatschappij vaak zaken doet met zijn eigen zuster- of dochterondernemingen. Zo kunnen ze op papier hoge kosten berekenen, terwijl het in de praktijk veel minder is omdat de 'kosten' worden betaald aan hetzelfde bedrijf als waarvan de platenmaatschappij is, maar zo kunnen ze wel de hoge bedragen die worden ingehouden op royalty's en de consumentenverkoopprijs rechtvaardigen.

Natuurlijk loopt een platenmaatschappij een risico, maar dat doet een pindakaasfabrikant ook. Dat is geen reden om allerlei beschermende constructies voor pindakaasfabrikanten te bedenken.
Wel ehm.. Eigenlijk vallen opnames nog wel mee. Voor 5000 EUR heb je echt al wel deftige opnames & voor een klein beetje meer heb je gelijk zelf alle apparatuur al. Dit is weliswaar instap.. maar ruim genoeg voor zeker 90% vd luisteraars, de allereerste cd (of mp3's) dat de groep dan zelf uitbrengt, zal hun ook nog eens 15 EUR opbrengen ipv 30 cent als ze bij een maatschappij zitten,waarmee ze gelijk echt goed materiaal kunnen kopen.

De grote bedragen gaan idd naar videoclip & marketing. Marketing is imho iets wat je één zelf doet tov. naar organisatoren v festivals etc... en in de nieuwe markt bestaat er zoiets als het "internet" ojawel, hoeveel groepen dat ik & anderen al niet hebben leren kennen op dit "internet". En marketing/promotie/demo's via internet zijn.. niet gratis natuurlijk, maar verwaarloosbaar goedkoop.

Resteert ons nog de videoclip... ook dat is relatief natuurlijk, afhankelijk van wat je zelf wil doen. De goedkoopste videoclips ooit gemaakt zijn "gratis" gemaakt met een GSM camera uit live optredens (bv Catherine Wheel)... dus ja: je gaat hier zover in als je wil & kan.

Face it, volgens deze regels komt alleen een goed artiest erdoor en niet elke opgezweepte celebrity die even een micro vastneemt om wat te gaan janken en zelfs nog verkoopt omdat er gewoon kei hard veel $$$ worden tegen gesmeten.
Dan zou er in het contract moeten staan dat de artiesten niet op eigen initiatief muziek mogen verkopen tot de platenmaatschappij de investering + ...% winst.

Maar nee ze zijn alleen maar op geld uit, heel veel geld.

En maar klagen dat ze te weinig inkomsten hebben :/
Artiesten mogen helemaal niks meer met hun muziek, omdat de rechten overgaan naar de platenmaatschappij.

Tot voor kort was het zo dat het uitbrengen van muziek (en boeken ook trouwens) een zo kostbare aangelegenheid was dat er een investeerder voor nodig was. (Muziek)uitgeverijen wilden wel investeren en waren zich ook bewust van de machtspositie die ze hadden. Ze konden een relatief onbekende artiest strikken met een 'slikken-of-stikken'-contract waar de artiest nauwelijks beter van wordt, tenzij er miljoenen cd's verkocht worden.

Kijk eens naar JK Rowling (van Harry Potter), die heeft wereldwijd 350 miljoen boeken verkocht en heeft daar 800 miljoen euro aan overgehouden. Goed, veel geld, maar het is maar net iets meer dan 2 euro per boek. Als je dan ook nog bedenkt dat in die 800 miljoen allerlei inkomsten uit merchandise, lezingen en weetikwat zit, dan heeft ze per boek misschien maar 1,5 euro. Dat is nog geen 10% van de verkoopprijs, en dan heb je het over een best-best-bestseller-auteur. Een kleine artiest houdt aan royalty's echt niks over, terwijl hij of zij de maker, de bedenker is, dus eigenlijk de belangrijkste in het hele creatieve proces.
Ik ben zelf Belg, ik denk dat er twee redenen zijn:

Enerzijds houden veel mensen van Belgische muziek (vooral bij de jeugd zijn veel Belgische groepen populair) maar door onze beperkte upload zijn er weinig aanbieders van Belgische muziek. Bovendien hebben de meeste mensen nog wel enige sympathie voor de locale bands waardoor ze vinden dat hun geld welbesteed is.

Anderzijds zijn cd's als je een beetje wacht hier toch niet veel duurder dan 10-15 euro. Uiteindelijk is dat hetzelfde als je zou betalen als je via iTunes een volledige cd koopt, en zeker verzamelaars van bijvoorbeeld studio Brussel zijn cd's die vol goeie nummers zijn, dus waarom niet?

Overigens worden op netwerken van Universiteiten veel p2p netwerken vrij succesvol geblokkeerd, wat ook wel zal helpen. Ook bittorrent weigert meestal dienst. (natuurllijk zijn er wel nog netwerken die bruikbaar zijn, maar zij die deze kennen zijn inmiddels wijs genoeg om er geen reclame meer voor te maken)
Goed punt. De goeie Belgische muziek is gewoon niet te downloaden door onze idiote upload-limieten.

Iedereen downloadt wel muziek hier in België, maar niemand verdeelt het, omdat het van je datalimiet afgaat.

Bijgevolg is het downloaden voor ons beperkt tot buitenlandse artiesten en voor binnenlandse artiesten moeten we gewoon naar de winkel.

En maakt nu dat België best wel hele goeie muziek maakt ook...
Ik kan niet anders dan reageren op de zin 'iedereen downloadt wel muziek hier in België', want het lijkt niet alsof je het als boutade bedoelt. Ik download pertinent niet, gewoon een beetje de scene (in dit geval: metal/punk) volgen en je weet wat er leeft. Veel van de groepen in kwestie bekostigen helemaal zelf hun albums, dus als je die downloadt breng je rechtstreeks schade toe aan hun inkomsten.
Ik volg zelf ook de punkscene, maar ik download ook regelmatig liedjes/albums van bands die ik nog niet ken. Vind ik ze dan goed ga ik op zoek naar de cd of de vinyl (welke niet altijd even gemakkelijk te vinden zijn).

Dus zeggen dat downloaden rechtstreeks schade toebrengen aan hun inkomsten is niet altijd waar.
En hoe zit het eigenlijk met de muziek DVD's? Ik meen mij te herinneren dat men enkele jaren geleden ook aan het jammeren was over een dalende cd-verkoop, maar stilletjes "vergat" erbij te zeggen dat de verkoop van muziek DVD's aanzienlijk gestegen was.
Ik werk in een platenzaak (zelfstandig onderneming dus geen FRS of MusicStore) maar de prijzen van cd's zijn over de afgelopen jaren eerder gedaald net als de prijzen voor dvd's. Vroeger als je een cd/dvd wilde ging je daarvoor naar een speciaalzaak die daar helemaal op ingericht is, maar tegenwoordig worden ze bijna op elke hoek van de straat aangeboden waardoor de concurrentie veel groter is geworden en de prijzen zijn gedaald c.q gelijkgebleven.

Op top releases als Harry Potter en Lord of the Rings bijv. verdien je nu als zelfstandige zaak bijna niets omdat de Blokkers en Media Markten contracten sluiten met de maatschappijen en direct met kwantum korting 5000 stuks afnemen en ze bijna tegen onze inkoopsprijs verkopen.

Maar deze opleving lijkt mij eerder, zoals hierboven wordt genoemd, de grote markt voor kinderen (K3 e.d.) en het moeilijk verkrijgen van dit soort muziek via internet.
5% minder muziek verkocht, dat is een behoorlijk goed resultaat, als je ziet dat het percentage bagger dat geproduceert word met 20% gestegen is! Ik geef een voorbeeld, Gerard Joling en Andre Hazes - Blijf bij mij...Waarvan het origineel een goede plaat is. Waarom zou iemand een cover gaan kopen als je het origineel al hebt.

Er komen tegenwoordig veel te veel covers uit (waarvan de meeste gewoon een verkrachting zijn van het origineel naar mijn mening), er word door de muziekindustrie gewoon veel te weinig inovatief gewerkt. Veel te veel covers, of sound-a-likes. (Neem nou bijv. Pakito, je moet moeite doen om verschil te horen tussen de platen)

Ze maken het zichzelf kapot vind ik, en wat Spooik hierboven zegt is 100% waar, in Belgie zijn er een aantal goeie nieuwe artiesten opgestaan. In Nederland hebben we ze ook, Within Temptation, Vanvelzen, Paul de Leeuw...Niet dat ik daar persoonlijk fan van ben, maar ze verkopen wel de meeste albums, omdat ze gewoon orgineel bezig zijn.
Een positief gevolg van de bekende downloadlimieten in Belgie?

btw; kan iemand mij vertellen wat een opflakkering is? of een anomalie?

[Reactie gewijzigd door bennovb op 20 juli 2007 11:18]

ooit van Dommel gehoordt <>? 75GB download aan 400 kbps... en als dat op is geen zorg aan 100 kbps kan je gerust door downloaden .. dus dat heeft er niets mee te maken.

het is de groei van onze Hits in het buitenland die zorgen voor de hogere verkoop. K3 Samson ... en natuurlijk kindjes van 4 jaar kunnen niet downloaden.

[Reactie gewijzigd door dapkor op 20 juli 2007 12:16]

4 jaar en dan nog naar k3 luisteren? valt me toch tegen :P
Hopelijk gaan ze de downloadlimieten niet als oplossing gebruiken binnen Europa om P2P aan te pakken.
Waarschijnlijk niet, Spanje zit qua breedbandverbindingen in een gelijkaardige situatie als België en daar is de verkoop gedaald met 11%.

Dus aan de limieten zal het niet liggen, maar zoals eerder gezegd koop ook ik als brave belg een cd als ik die na het luisteren goed vindt.
ivm films kan een limiet wel helpen, maar ik zie niet in wat het tegen audio kan doen
voor 10GB/maand kan je nog steeds 100cd's downloaden

ik vraag mij trouwens af hoe men gaat reageren op het legaal downloaden van films, de FRS doet dit, maar ik denk niet echt dat het populair is (film kijken op pc enzo is voor veel mensen not done), maar als straks MS films gaat aanbieden via xbox live gaan ze er toch nog moeilijk omheen kunnen
Ik denk dat dat wel meevalt.

Alle mensen in mijn buurt, downloaden mp3's. Echter, wanneer ze de cd/artiest goed vinden (dus minstens 20x hele album gehoord) kopen ze die cd echt wel. Net als ik. Ik ben bereid voor goede muziek te betalen. Natuurlijk betaal je teveel voor zo'n cd, maar je support er wel je band mee. En dat is ook belangrijk.

En 5% minder muziek, valt nog mee vergeleken met wat er allemaal gedownload wordt, dus dan kom je weer uit bij mijn bovenstaande verhaal.

[Reactie gewijzigd door FTI op 20 juli 2007 11:20]

Je support vooral de platenmaatschappij en de bureaucraten die achter hun desk, maar dat terzijde... er gaat inderdaad wel een halve euro naar de groep ofzo.
Als je de muzikanten zelf wil steunen kan je nog beter downloaden en naar een optreden gaan.

[Reactie gewijzigd door mcstrat op 20 juli 2007 11:21]

Dat zal er dan toch ook van afhangen wat voor soort muziek je koopt en waar je deze muziek koopt. Ik koop heel veel CD's op optredens zelf, dus dan koop je de CD's rechtstreeks van de artiest/groep. Natuurlijk gaat er dan nog een heleboel geld naar de platenmaatschappij (zij hebben het maken van de CD ook bekostigd). Maar de andere tussenstappen (groothandel, kleinhandel) sla je over. Al het geld dat zo uitgespaard wordt, gaat dan ook rechtstreeks naar de artiest/groep.

Ik zie hier onder prijzen vermeld staan van 20-22 euro per cd. Wie is er zo zot om die prijzen te betalen? Ik betaal normaal gezien maximum 15 euro voor een CD. Van de moment dat de prijs boven die 15 euro gaat, wacht ik wel af tot hij goedkoper wordt of begin ik het internet af te scannen op zoek naar een betere prijs.
l het geld dat zo uitgespaard wordt, gaat dan ook rechtstreeks naar de artiest/groep.
Nee hoor, dat gaat ook naar de platenmaatschappij. De platenbaas spreekt af hoeveel euro (en dat is niet veel) de band per verkocht album krijgt, de rest gaat naar de platenbaas of de retail / tussenhandel.

Een paar jaar geleden is een keer uitgerekend hoeveel een CD kost, inclusief afdracht artiest, persen van de CD's, en het drukken van een mooie inlay. Dat kwam neer op een miezerige 2,50 (in guldens - het was 1999).
Lijkt mij dan enkel van toepassing op films en andere grote bestanden, niet op een cd van 50-150 mb/stuk.
opflakkeren
op·flak·ke·ren
onovergank. werkw.; flakkerde op; is opgeflakkerd


1 · (van vlammen) zich flakkerend verheffen
2 · (figuurlijk) (weer) een aanvang nemen of in intensiteit toenemen
vergelijk: opleven, oplaaien

anomalie
ano·ma·lie (niet: a·nomalie)
/anomali/, /Anomali/
de (v.); -ën
(1824) Fr. <Gr. anomalia (ongelijkheid, onregelmatigheid)


1 · afwijking van een regel of wet, tegenstrijdigheid ermee
synoniem: onregelmatigheid
2 · (astronomie) hoek die de voerstraal van een planeet maakt met de grote as van haar baan

[Reactie gewijzigd door Yoeri op 20 juli 2007 11:22]

Ja daar zat ik in eerste instancie ook gelijk aan te denken. Waarom downloaden en dan weer over je limiet zitten en dus moet je extra betalen als je voor het zelfde geld ook de originele cd/dvd kan kopen.
Belgie heeft inmiddels zijn eerste limietloze provider:
http://www.e-leven.be/con...e=2&menu_id=68&lvl3_id=53
Als je weet dat e-leven op het netwerk van Scarlet zit en dat deze laatste binnenkort illegale downloads zal moeten gaan verhinderen, dan zit je goed bij e-leven ;)

Als Sabam nog wat meer hulp krijgt vanuit justitie boeken ze volgend jaar recordwinsten!

Niet dat het verband tussen illegaal downloaden en verkoopcijfers van CD's uberhaupt al aangetoond is.
Interessant zou zijn als het aandeel in illegale downloads ook in schaal werd gebracht. Zouden Belgen echt minder downloaden dan andere europeanen?

[Reactie gewijzigd door take2 op 21 juli 2007 02:48]

nvm

[Reactie gewijzigd door GoldrusherXT op 21 juli 2007 12:03]

En hoe zijn de prijzen in belgie? betaal je daar ook 22 tot 25 euro voor een cd??
Werkelijk schandalig die prijzen af en toe. Wilde pas een paar cd's kopen maar schrok me werkelijk dood van de prijzen. Ik dacht dat die wel wat gedaald zouden zijn nu met de concurrentie van de DVD ed die je veelal voor 10-15 euro kan vinden.
Hoezo 'ook'? Ik betaal in Nederland maar zelden meer dan 15-16 euro voor een CD, en als ik dat doe, dan doe ik dat bewust, omdat het dan bijvoorbeeld om een speciale uitvoering gaat. Je moet de toko's als Van Leest, FRS, e.d. ook zoveel mogelijk vermijden. Voor het standaard spul ga je naar de Media Markt, voor het wat onbekender spul naar winkels als Plato, Sounds, of een klein lokaal tentje.
22-25 euro voor een cd? Kerel, waar winkel jij? :')
Ik vind dat ze gewoon excuses zoeken om hun cd's nog duurder te maken. De prijzen die je betaalt voor een cd zijn er gewoon over. Ik zou zeker meer cd's kopen als ze goedkoper zouden zijn. ¤ 20+ voor een cd is teveel. Nu koop ik alleen de cd's van Belgische artiesten die niet de grootverdieners zijn (Pieter Embrechts, Kommil Foo, Bart Peeters, ...)
Idem, ik koop enkel cd's van Vlaamse artiesten...

Naja, toch overlaatst de laatste van Within Temptation gekocht, maar dat zijn onze noorderburen, die kunnen er ook wel bij. :)
Ik denk een belangrijke reden waarom juist de Belgische markt aanwakkert is omdat de Belgische markt best wel een sterk is. Ze hebben behoorlijk veel goed presterende bandjes die met name op lokaal niveau goed meekomen, en soms zelfs internationaal. Als dit vergeleken wordt met wat de rest van de wereld voor rotzooi produceert kan ik me best wel goed voorstellen dat de Belgische markt minder last ondervindt van dalende verkoopcijfers. Sterker nog als ik bv Vive la fete (waar dat plaatje van is) in Nederland zou kunnen kopen, dan zou ik nog wel eens geneigd zijn om een Belgisch plaatje aan te schaffen, maar omdat juist de markten zo bekrompen zijn dat er of keuze is tussen Knuppel Bouwer of R&B zooi, ben ik juist door mijn muzieksmaak gedwongen om te downloaden of via een grijs gebied te importeren.
zoals reeds opgemerkt: waar koop jij je cd's?
alles is makkelijk te krijgen voor 15 tot 18¤
als vroeger een cd 600fr koste (België), dan is 15¤ ivm inflatie en dergelijke zeker niet zo duur
allemaal mooipraterij
Als je 15¤ niet duurt vind voor een muziek cd'tje waar er meestal maar 2 a 3 deftige nummers opstaan... Dure nummers vind ik...
Sinds wanneer gaat het hem om de artiesten? =)
De muziekmarkt wordt hier gelijkgesteld aan de CD/DVD/MP3 verkopen. Dat is wel heel beperkt. De meeste artiesten verdienen immers meer aan optredens.
Right. Steek het maar weer op de piraterij dat er een daling van 10% is in de meeste landen.

Ze houden er gewoon geen rekening mee dat de koek anders verdeeld wordt. Als de ene industrie, laten we bijvoorbeeld games nemen, of films, een enorme stijging ziet, dan daarlt de andere. En daar heeft piraterij niet veel mee te maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True