Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: X-bit labs, submitter: aliencowfarm

AMD wil volgens analisten van JP Morgan een deel van zijn chipproductie bij TSMC onderbrengen. Het Taiwanese bedrijf zou een contract met AMD hebben gesloten en momenteel samples maken van 45nm-chips.

AMD-logoHet bericht komt niet als een verrassing; er doen onder analisten al langer geruchten de ronde dat het geplaagde AMD een deel van zijn fabricage noodgedwongen zal uitbesteden. Onduidelijk is nog welke chips door TSMC getest worden, maar het zou volgens nog onbevestigde berichten in ieder geval gaan om elektronica voor de nieuwe Fusion-processorlijn. De eerste Fusion-modellen zouden multi-chip-modules met afzonderlijke cpu's en gpu's zijn. Volgens AMD zijn dergelijke modules erg handig, bijvoorbeeld omdat een extra gpu eenvoudig is toe te voegen. Een eventuele multi-chip-module zou wel vragen om een ontwerp met een pci-e-controller, zodat de afzonderlijke kernen met elkaar kunnen communiceren. TSMC produceert momenteel de Radeon HD 2000 gpu. Daardoor zou een eerste Fusion-chip door AMD voorzien kunnen worden van een cpu en een pci-e-controller, waarna TSMC de multi-chip-module compleet kan maken door er een gpu bij te plaatsen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

noodgedwongen zal uitbesteden, ze hebben nooit anders gedaan..
( staat als vanaf het begin in hun contract met intel, dat ze tekenden om processoren te mogen maken ( x86 processoren dus)

beetje fout zoals dat hier het bericht staat..

[Reactie gewijzigd door freaq op 25 juli 2007 17:34]

Was het niet juist zo dat in die overeenkomst stond dat ze maar een maximaal percentage van hun totale productie mochten uitbesteden?

Edit:
AMD mag onder de huidige licentieovereenkomst met Intel maximaal 20 procent van zijn processor- productie outsourcen
nieuws: AMD gaat chipproductie uitbesteden

Edit2:
AMD mag tot 2009 x86 cpu's produceren... Heb geen idee hoe het daarna verder moet...
De beslissing van de arbitragecommissie in 1995 had een belangrijk gevolg. AMD kreeg tot 2009 rechten om x86-processoren te maken, maar Intel zou niet langer verplicht zijn toekomstige ontwerpen met AMD te delen. AMD moest dus eigen processoren gaan ontwerpen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/AMD

[Reactie gewijzigd door SRI op 25 juli 2007 20:40]

Ja klopt dat bedoelde ik ook, en dat geeft toch aan dat ze al uitbesteden of niet soms, ze kunnen in 2008 nog niet meer uit besteden dat dat ze nu al doen. Het contract loopt af in 2010 dacht ik.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juli 2007 18:45]

Intel heeft niks te zeggen over de gpu productie, als amd zijn productenlijn verbreed wordt het onderdeel procesor kleiner en kunnen ze meer overlaten aan andere bedrijven, in totaal gezien dan.
Ja ze mogen alles wat niet x86 is uitbesteden. Hun hoofdonderdeel de CPU's moeten ze echter wel voor het overgrote deel zelf maken (minnimaal 80%). En dat kan, vooral als je meer moet produceren voor lagere prijzen, lastig zijn omdat nieuwe fabs bouwen enorm duur is, vooral als je verlies maakt. Ze gingen tenslotte de bouw van een fab vertragen of misschien zelfs stilleggen... Het is gewoon rot voor een bedrijf als zijn hoofdproduct zulke beperkingen kent.
> AMD mag tot 2009 x86 cpu's produceren...

Vraagje: tot wanneer mag Intel x86 processoren met 64-bits extenties produceren van AMD (want daar heeft AMD namelijk de rechten op)?
Klopt niks nieuws dat ze dingen uitbesteden, dat doen ze altijd al.

En de topman van AMD heeft het nog toe gelicht, dat ze dat altijd al hebben gedaan en dat het heel gebruikelijk is dat ze dat doen. En alle ATI chips worden ook uitbesteed.

Edit/

Of het komt omdat ze verwachten dat zelf niet meer kunnen produceren omdat de fabs al op volle toeren draaien, want ze hebben wel minder winst maar wel meer verkocht.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juli 2007 17:49]

Ben wel benieuwd of ze ook niet gefuseerde chips blijven maken. Zodat we zelf nog iets te kiezen hebben.
Denk dat het op den duur wel standaard wordt dat er in je CPU ook een GPU zit maar die kun je dan vast wel uitschakelen.

[Reactie gewijzigd door SRI op 25 juli 2007 18:28]

waarom uitschakelen? voor de gamers extra grafische power en voor kantoor is het snel zat, win-win :)
Moet je die ge´ntegreerde chip wel parallel moeten kunnen schakelen met je videokaart dmv een soort SLI. Met de huidige technieken is dat niet mogelijk, maar misschien dat het in de toekomst gebruikt kan gaan worden voor bepaalde berekeningen om de videokaart lichtelijk een beetje te helpen, maar ik denk niet dat iets dergelijks echt nuttig zal zijn. Ik weet niet hoe krachtig Fusion wordt (ongetwijfeld beter dan onboard video oplossingen) maar ik denk niet dat het krachtig genoeg zal zijn om een echte videokaart met een paar honderd shaders, dedicated GDDR4 geheugen en hoge clocksnelheden bij zal kunnen benen, mede door het feit dat koeling dan lastig zal worden. Dan kom je misschien op 5% van de performance van een echte videokaart, imho is dat verwaarloosbaar.

Edit: ik geloof dat er iets in ontwikkeling was genaamd Hybrid SLI waarmee iets dergelijks mogelijk was, maar ik betwijfel of AMD licenties zal krijgen om een dergelijke vorm van SLI te integreren en ATi videokaart hiermee te laten werken. Ik denk het eigenlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Avalaxy op 25 juli 2007 20:15]

Als het om AMD gaat zal het denk ik niet SLI gaan heten maar crossfire. Dat kan al samenwerken met een langzamere kaart en die kun je ookal bijvoorbeeld instellen voor apart werk zoals natuurkundige berekeningen. (Althans ik zeg dat et kan... heb er over gehoort weet niet zeker of het al werkend is. Maar zal vast wel zoiets worden).

Ook voor high end gamers kan het handig zijn dat als hun higd end kaart wordt uitgeschakeld als ze gewoon surfen oid om zo stroom te besparen.
Dat waar je het over hebt met Crossfire + Physics kaart daar heeft ATi inderdaad mee geadverteerd in het verleden, maar daar is zover ik weet nooit wat van gekomen. Toen zag je nog slides van 1+1 of 2+1 met x1900 crossfire en een x1600 als physics kaart. Maar zulke dingen zijn imho helemaal niet interessant (het zal er wss ook nooit komen) aangezien physics door de GPU zelf uitgevoerd kunnen worden met G80 en r600 kaarten.

Sowieso, zoals ik eerder zei, is het maar de vraag of zo'n low-end chip echt kan samenwerken met een snelle videokaart, voor kleine dingetjes als AI of physics is het misschien handig, maar of het voordeel of zal leveren is punt 1, en punt 2 is of de chip dergelijke berekeningen uberhaupt wel kan uitvoeren. Je kunt niet elke chip zomaar voor elke soort berekeningen gebruiken (iig GPU's niet).

Het punt van stroom besparen is daarentegen wel handig. Maar ik betwijfel of mensen die dit interessant vinden een Fusion platform zullen kopen, die zullen eerder voor een losse quadcore met een dikke videokaart gaan. Fusion is volgens mij alleen interessant voor normale thuis-pc's, office-pc's en dat soort dingen. Maar ik weet niet precies op welke doelgroep AMD/ATi zich richt met het Fusion platform, dus hier kan ik verder geen uitspraken over doen.
Ik hoop het toch wel, ik zit niet echt te wachten op een cpu (misschien zelfs nog dual-core) en een trage videochip. Maar aangezien er op de roadmap nog een hoop leuke dingen staan zoals de Shanghai quadcore etc. denk ik dat ze nog gewoon 'normale' cpu's zullen blijven maken.
Een eventuele multi-chip-module zou wel vragen om een ontwerp met een pci-e-controller.
Gebruiken ze dan geen HT? Dat lijkt me wel een stuk logischer!
De grafische chip heeft een pci-e aansluiting. Ze maken dan op de cpu ook een pci-e aansluiting, zodat ze de chips direct kunnen verbinden. Daarnaast heeft het in losse cpu's ook een snelheidsvoordeel om een pci-e aansluiting on chip te hebben. Dus dat is een meer logische keuze dan een HT brug aan de grafische chip de bakken.
Hangt ervan af wat voor GPU ze gebruiken. Als ze eentje specifiek voor dit doel ontworpen zouden hebben (wat mij op het moment nogal sterk lijkt....) dan zouden ze die gewoon zo kunnen maken om met een HT link te kunnen werken.
Ze trekken gewoon de hele nortbridge in de cpu, straks bestaat een AMD chipset alleen nog maar uit een I/O voor de rest zoals usb, sata en wat dan ook.

Vraag me af wat dat voor een gevolgen gaat hebben op de kosten van een Mobo, want de chipsets worden steeds makelijker om te maken voor een AMD platform met deze cpu.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 25 juli 2007 17:33]

Hoezo denk je dat? Als je het mij vraag is over een tijd een moederbord er alleen nog maar voor de aansluitingen en zit alles direct op cpu geintergreerd.

Edit:
Bedoel dat ze ook de southbridge erin intergreren. Gewoon dat de cpu alles is behalve echt de fysieke aansluitingen zoals USB (als ze tegen die tijd nog niet wireless usb erin hebben geintergreerd ;))

[Reactie gewijzigd door SRI op 25 juli 2007 20:35]

Dat zeg ik, nu ook de pci-e voor de videokaart erin word getrokken blijft er niet zoveel meer over van de nortbridge. En blijft er nog wel de andere chip, die ooit southbridge was. nog over waar de rest van de I/O word geregeld. (sata, usb, pci, pci-e en wat je er maar in wilt stoppen)

AMD noemt het tussen stuk waar de geheugencontroller in zit bij de K10 vaak al nortbridge in hun slides.
Southbridge integreren in de CPU heeft nauwlijks voordelen en maakt de cpu alleen maar onnodig duurder.
Duurder,... Denk dat het op termijn goedkoper wordt.... Als je het mij vraagt met al die ontwikkelingen worden pc's ooit nog eens heel klein die heel veel kunnen... En dit, dit is pas het begin!
De southbridge integreren is onzinnig en onnodig duur. Ten eerste heb je die snelheid niet nodig, dus je wilt die 'shit' niet nodig in je CPU, KISS enzo.
Verder wat dacht van USB 3 (bestaat niet maar ff hypothetical), iedereen CPU upgraden? voor USB? mwa, niet handig, of nieuwe Sata spec? nee is onzinnig en kostenbesparend werkt het ook niet echt, als er nu een defect is in je seriele poort, hele CPU binnen, nie thandig dus.

maar om nou naast je Hypertransport ook een 8x of 16x PCI-e bus erin te bakken is handig, je kunt netzoveel lanes aan je GPU gevenals nodig. En omdat je met crossfire niet identieke GPU's nodig hebt, kun je via je hypertransport/northbridge 32x lanes gewoon dual EXTRA crossfire GPU aansluiten.

Je versimpeld wel IGP northbridges door dus integrated graphics druit te halen.
Fusion is ook helemaal niet bedoel om krachtig te zijn. de eerste Fusion generatie is zelfs enkel voor laptops. het dient gewoon om zuinig te zijn.
mss dat Fusion 2 uitgebreid wordt voor huis en tuin pc's.