Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Bron: PC World

AMD heeft voor 7,5 miljoen dollar aan aandelen gekocht van Transmeta. Men spreekt over een 'strategische investering' in het persbericht, maar het precieze doel ervan wordt niet bekendgemaakt.

Het is niet de eerste keer dat de twee bedrijven met elkaar te maken hebben. Eerder wisselden de twee technieken uit, zoals x86-64 en HyperTransport uit de AMD-stal. Van de andere kant kwamen stroombesparende trucs voor de K8 en later zelfs een heel processorontwerp. Hoewel beide bedrijven in een dal zitten, heeft vooral Transmeta het de laatste tijd zwaar. Het bedrijf is gestopt met de verkoop van chips en heeft daarom veel mensen moeten ontslaan. Het probeert nu te overleven door licenties op zijn patenten en ontwerpen te verkopen, maar het aandeel staat zo laag dat Nasdaq overweegt om het van de beurs te halen. AMD heeft twee redenen om ge´nteresseerd te zijn in het bedrijf: de eerste is de LongRun2-techniek die helpt bij het bakken van zuinigere chips. De tweede is dat ze een gemeenschappelijk vijand hebben: net als AMD is Transmeta verwikkeld in een ingewikkelde rechtszaak tegen Intel.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

wel misschien even eerst je cijfertjes van AMD correct nalezen.

574 millioen is het verlies in het 4de quartaal van 2006.
Over het ganse jaar gezien is het slechts 166 millioen.

En voor een groot deel (het grootste deel) is dat te wijten aan de overnamen van ATI.
Wat hun in het 4de quartaal 550 millioen gekost heeft.
Als je die even buiten beschouwing laat ... hebben ze zelfs winst gemaakt.

Lees er het rapport/statement maar een keer op na.

Als je daar ook even kijkt zie je dat hun schatkist niet ze leeg is als je zou denken.
1.5 milliard in 'cash' is niet niks zou ik zo denken. Intel heeft 8.8 milliard in 'cash'; maar is dan ook ettelijke factoren groter qua omzet (doen ook veel meer dan alleen maar processors).


Het feit dat hun aandeel momenteel wat zwakker staat heeft ook daar niet direct mee te maken, maar eerder met het feit dat de Barcelona core de lang op zich laat wachten.
En uit de eerste geruchten ook niet de intel-killer blijkt te zijn waar men op gehoopt had.


conclusie: 7.5 millioen is peanuts. En AMD doet het niet zo slecht als iedereen denkt. Ze staan niet op de rand van het faillisment. Ze hebben het alleen even moeilijk om Intel bij te houden nu die even een 'spurt' hebben ingezet. Maar ze komen ongetwijfeld weer terug.


edit:
bronnen:
resultaten AMD: http://www.amd.com/us-en/...bleAssets/ResultsQ406.pdf
overzicht resultaten:
http://www.amd.com/us-en/...ons/0,,51_306_643,00.html
nota: cijfers van Q1 Q2 en Q3 zijn in duizenden (dus niet vergeten * 1000 te doen) Q4 is in millioenen.
en vandaar ook de nieuwste cijfers: "Cash position: $1.167 billion". Dus die 7.5 millioen is echt peanuts, en ze zijn verre fan failliet.

resultaten intel: http://download.intel.com...f?iid=InvRel+Q406earnings

n4m3l355: tiens in Quartaal 3 van 2006 hebben ze nochtans winst gemaakt. 'Maar' iets van een goede 100 millioen maar toch winst is winst.

[Reactie gewijzigd door JurGradi op 7 juli 2007 15:21]

ware het niet dat AMD kwartaal op kwartaal verlies maakt en niet slechts 1 kwartaal, zodoende gaat je verhaal dan ook niet op. Daarnaast als AMD daadwerkelijk zo lekker draaide waarom zouden ze overwegen om de productielijnen af te stoten om juist weer wat geld op zak te hebben.
Daarnaast zou ik wel eens willen weten waar je de oorlogskassen van weerszijde op baseert. Als AMD daadwerkelijk 1,5 miljard op zak heeft zou het namelijk een gigantsich aantrekkelijke overname zijn voor grote hatchfunds.
Het resterende bedrag (1,3 miljard) dient om de dagdagelijkse kosten van AMD te dekken. Na zijn vorig kwartaalverlies van zeshonderd miljoen dollar bestaat het gevaar dat de chipmaker zonder baar geld valt en zijn kosten niet kan betalen.

http://zdnet.be/news.cfm?id=67669
Ehhm... bedoel je hiermee dat AMD 1,6 miljard dollar moet hebben om per dag te kunnen overleven? Of begrijp ik die 'dagdagelijkse kosten' niet helemaal goed dan.. :)
Denk even na, het gaat natuurlijk over een periode dat de dagelijkse koste teveel gaat worden.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 7 juli 2007 19:52]

Door JurGradi, zaterdag 7 juli 2007 13:42

En voor een groot deel (het grootste deel) is dat te wijten aan de overnamen van ATI.
Wat hun in het 4de quartaal 550 millioen gekost heeft.
Als je die even buiten beschouwing laat ... hebben ze zelfs winst gemaakt.
Je vergeet 1 groot ding, amd heeft geld geleend om ATI te kopen iets van 2,5 miljard


Want de overnamen van ATI was niet 550 miljoen maar 5,4 miljard.
;)

Dus ze zitten nog flink in de rode cijfers, als je die 1,1 miljard eraf trekt., en als er niet veel bij komt zitten ze nog wel even in dit slechte weer. Ik denk ook niet dat het ze fataal gaat worden maar leuk is anders.

En is die 100 miljoen winst per jaar?

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 7 juli 2007 19:16]

Want de overnamen van ATI was niet 550 miljoen maar 5,4 miljard.
als je even in het documentje leest zie je daar op de laatste pagina:
ATI acquisition-related and integration charges
550 Million staan.

Die 5.4 miljard wordt natuurlijk op vele manieren gefinancieerd. En heeft daardoor een impact op je resultaten. Maar niet voor het volle bedrag natuulijk.
Je gaat bijvoorbeeld een deel financieren met geld dat je hebt.
Een ander deel ga je lenen, en de interesten op die lening .. dat is wat je resultaat gaat beinvloeden.


Die 100 was in Q3 zoals ik boven vermeld had:
in Quartaal 3 van 2006 hebben ze nochtans winst gemaakt. 'Maar' iets van een goede 100 millioen maar toch winst is winst.
Over gans 2006 hebben ze 166 millioen verlies gemaakt; waarvan zoals duidelijk beschreven 550 milloen toe te schrijven is aan de acquisitie van ATI.


Dus 2006 was op zich niet zo'n slecht jaar.

Je moet maar eens naar Q1 van 2007 zien ... die cijfers zien er pas echt zorgwekkend uit. Verlies over de ganse lijn in alle divisies, voor een totaal van al 611 millioen.


nota: dat ze moeten gaan lenen om ATI over te nemen wil niets zeggen hoor. (bijna) alle bedrijven gaan lenen, zelfs die met grote winsten.
Die 5.4 miljard wordt natuurlijk op vele manieren gefinancieerd. En heeft daardoor een impact op je resultaten. Maar niet voor het volle bedrag natuulijk.
Je gaat bijvoorbeeld een deel financieren met geld dat je hebt.
Een ander deel ga je lenen, en de interesten op die lening .. dat is wat je resultaat gaat beinvloeden.
Je was net nog zo aan het uitrekenen wat ze nog hebben. Daar moet nog wel die 2,5 miljard want anders zit je je eigen natuurlijk voor de gek te houden. Als ze nu het bedrijf zouden verkopen moet die lening wel overgenomen worden of afgelost worden. ;)

Leuk hoor creatieve boekhouden maar je heb er zo weinig aan. :)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 8 juli 2007 16:59]

nou.. zou nog best kunnen.
intel verkocht trouwens nog veel meer processoren dan amd
( 70% / 30% oid)
ook al was die slechter. hij verkocht beter
maargeod een heleboel geld ging meteen al op aan research enz.
dus hoeveel geld ze nog hebben ik heb geen id
( miss kan iemand alle ( winst verlies / inkomsten uitgaven )nota's nagaan en dan uitrekenen hoeveel ze hebben :Y)
Waar halen jullie het toch steeds dat AMD 'in een dal' zou zitten, of dat het er slecht zou gaan ?

AMD is veel meer dan CPU's alleen, en het is niet omdat ze weer eens een inhaalbeweging op de x86 markt moeten maken dat het met AMD in zijn geheel compleet fout zou zitten.

De kwaliteit en de correctheid van de nieuwsberichten hier gaat de laatste tijd pijlsnel omlaag. Met momenten kan je zelfs beter webwereld terug lezen ofzo om snellere en juistere informatie te vinden...

Zielig hoor...
AMD heeft het afgelopen halfjaar 1,1 miljard dollar verlies gemaakt en 4,7 miljard dollar extra schulden opgebouwd. Analisten verwachten dit jaar (Q2/Q3/Q4) nog minstens 800 miljoen dollar extra verlies, waarmee het het slechtste jaar ooit zou worden. Budgets zijn ingekrompen, er zijn ontslagen gevallen, men overweegt een fabriek te verkopen, men heeft marktaandeel verloren in alle segmenten, de marges zijn tientallen procenten gedaald en de enige redding die in zicht was komt laat en is veel minder goed dan beloofd, terwijl de concurrentie van Intel en (in mindere mate) nVidia genadeloos doorgaat. Ik denk dat het redelijk objectief is om dat als een dal te zien ten opzichte van de situatie een jaar geleden. Wie nu nog serieus denkt dat AMD niets te vrezen heeft leeft gewoon in het verleden.

[Reactie gewijzigd door Wouter Tinus op 8 juli 2007 12:36]

Als een bedrijf honderden miljoenen verlies maakt kan je volgens mij wel zeggen dat het slecht gaat.
In het vierde kwartaal van 2006 hadden ze een verlies van 574 miljoen dollar.
nieuws: Prijsoorlog met Intel drukt kwartaalresultaten AMD
Als je 574 miljoen dollar verlies zo desastreus vindt, waarom maakt er op deze site niemand een probleem van de 4,45 miljard dollar verlies die MS op zijn XBOX maakt ?

En nee, ik ben op zich niet voor of tegen MS of AMD of wat dan ook, ik stel alleen vast dat het nieuws hier de laatste tijd alles behalve objectief en juist is.
Microsoft heeft een schatkist om de verliezen jarenlang te kunnen opvangen? AMD heeft dat nu eenmaal niet. :)
Microsoft Had in het vorige kwartaal een winst van 4.93 miljard.
Ze kunnen er dus wel tegen
nieuws: Winst Microsoft stijgt met 65 procent
Ja en verdienen 5x zoveel terug met de software, zo werkt MS in de console hoek. De hardware bewust met verlies verkopen om winst te kunnen maken op de software.

Kan je dus niet vergelijken.
Ik ben geen AMD fanboy, ik stel alleen vast dat er hier te pas en onpas over 'problemen' bij AMD gesproken wordt, terwijl een bedrijf als MS 3 + 1,15 miljard dollar verliest aan zijn XBOX, maar daar stelt niemand zich vragen bij...

En trouwens : ik denk dat jij de 'contacten' van TNet bij allerhande bedrijven serieus overschat.

[Reactie gewijzigd door 98889 op 7 juli 2007 13:18]

EUh MS doet dat uit eigen wil, AMD, is gedwongen.
Waarom wilt MS verlies maken?
Ze willen de hele Console markt veroveren, om voor altijd een plaatsje te hebben in je huis, als een dag we geen pc's meer zouden willen in huis.

Is het erg dat MS verlis maakt? NEE de schatkist van MS is onverstalbaar gigantisch groot, en daarbij kan BILL nog altijd een beetje van zijn eigen kapitaal erin stoppen.
Is het dan echt niet te vergelijken? NEE, want MS maakt naast verlies op de xBOX ook nog gigantische winsten op office windows, EN ANDERE producten

AMD heeft ook andere producten, maar die winst word helemaal weggeveegd door het enorme verlies

Moeten we dan panikeren?
NOG NIET: ALs het echt slecht gaat met AMD, moeten we zien welke bedrijven geintreseerd zijn in een overname op AMD (Denk aan IBM, die vroeger zelf de ideologische regel heeft uitgevonden dat er minstens 2 concurerende x86 bakkers moesten zijn)
AFWACHTEN is nu de boodschap, wachten op de nieuwe procs van het komende jaar, want AMD zal het heus wel nog ee jaar volhouden
en daarbij kan BILL nog altijd een beetje van zijn eigen kapitaal erin stoppen.
Het vermogen van Bill (en Steve e.d.) bestaat voornamelijk uit aandelen Microsoft. Zakt het aandeel ineens naar $0,20 dan vergaat daarmee ook een zeer fors deel van hun vermogen. Het zou me niet verbazen als Bill "slechts" een echt eigen vermogen (liquide middelen heet dat geloof ik) van een slordige 30 miljoen dollar zou hebben. Daarmee red je een bedrijf als Microsoft niet mee van de ondergang hoor. :)
Bill Gates.. oprichter Microsoft..

Microsoft staat zo'n beetje gelijk aan Windows

Windows.. wordt op zo'n 90% van de PC's op de wereld gebruikt? (Corrigeer me als ik het fout heb)

Bill Gates... 30 miljoen dollar? Ik denk niet dat hij het zo slecht zal hebben gedaan, alhoewel ik 30 miljoen dollar niet niet veel geld vind. Hij zal wel ietjes meer hebben denk ik ;)
:S wat een onzin. De man geeft MILJARDEN uit aan liefdadigheid... ook wel eens gehoord van dividend???
@ Green.Velvet

Maarrrr... Microsoft maakt nog wÚl winst..

en van AMD kun je dat nu niet zeggen (laatst nog een winstwaarschuwing - AMD geeft winstwaarschuwing af)

Tweakers geeft naar mijn mening gewoon objectief nieuws.
Of vind jij dat AMD er mooi rooskleurig voor staat?
Tweakers geeft naar mijn mening gewoon objectief nieuws.
Of vind jij dat AMD er mooi rooskleurig voor staat?
Als AMD er zo slecht moest voorstaan zoals men hier te pas en onpas probeert te beweren dan had men daar al lang gestopt met x86 processoren en zou men alleen nog concentreren op andere sectoren waar ze actief in zijn.
Zoek alsjeblieft eens wat cijfers op voor je dit soort dingen roept. AMD onderscheid drie afdelingen. In het eerste kwartaal van dit jaar was de verdeling qua omzet als volgt:

Computing solutions: 74%
Graphics: 16%
Consumer Electronics: 10%

Veel plezier met overleven als bedrijf als je driekwart van je omzet laat vallen. Trouwens, de andere twee divisies maken ˇˇk verlies.
Ben je daar zo zeker van. De graphics afdeling draait wel degelijk met winst tegenwoordig.
Nee, dat doet hij niet. Nogmaals, ken je feiten voor je eigenwijs iemand gaat lopen corrigeren.

http://www.amd.com/us-en/...bleAssets/Q107Results.pdf

Graphics Q1'07 Q4'06
Net revenue 197 166
Operating income (loss) (35) (27)

[Reactie gewijzigd door Wouter Tinus op 8 juli 2007 09:39]

Laat het nu net zo zijn dat het bedrijf AMD voor het grootste deel zich daarop concentreert. Als ze nu opeens gaan stoppen met x86 procs, omdat het momenteel niet zo best gaat, kunnen ze direct het hele bedrijf wel opdoeken.
Het grote verschil is dat Microsoft dat geld in kas heeft en dat AMD keihard verlies draait...
verlies draaien is minder geld binnenhalen dan normaal.. maar dat betekent niet dat de portemonnee leeg is :)

bijv:

jij hebt 500 euro op zak .. je koopt snoep in voor 20 cent per stuk je verkoopt snoep voor 1 euro per snoepje je verdient dagelijks 5 euro .. je gaat verlies draaien.. en je verdient maar 2 euro per dag, maar dat gaat niet ten koste van die 500 euro .. (jha ok .. alleen in het begin de inkoop van de snoepjes)

[Reactie gewijzigd door Crp op 7 juli 2007 16:20]

Daar maak je geen verlies :? Je zegt zelf dat je 2 euro per dag verdient :?
that's the hole f*cking point.. amd maakt geen verlies.. ze krijgen gewoon minder binnen dan normaal ;)
Nu zit jij er toch echt wel ernstig naast. AMD maakt wel degelijk verlies (staat hierboven in de discussie ookal). Ze zetten wel meer af de laatste tijd maar tegen slechte winstmarges waardoor ze dus niet genoeg binnenhalen om de kosten te dekken.
Verlies betekent niet dat een bedrijf geen geld meer heeft liggen.
AMD is ook al een erg oud bedrijf, dat heeft ongetwijfeld in de loop ter jaren wel wat geld opgebouwd.
Leuk he praten over iets waar je niks van af weet:).

Q1 2007 GAAP Financial Position Overview


Revenue: $1,233 billion
Operating Loss: $504 million*
Net Loss: $611 million*
Net Loss per share: $1.11*
Cash position: $1.167 billion
* These results include acquisition-related and integration charges of $113 million, or $0.21 per share, and $28 million of employee stock-based compensation expense, or $0.05 per share

Helaas, 1.1 miljard in kas dus. Als je miljarden moet bijlenen gaat het dus niet goed met je bedrijf;). Met die opgebouwde spaarpot valt het ook wel mee dus... (1 miljard is een schijntje).

Microsoft:
Fiscal Year Ended June 30 2006
Revenue $44,282
Operating income 16,472
Net income 12,599
Total assets 69,597
Long-term obligations 7,051
Stockholders’ equity 40,104

Even voor de duidelijkeid 44,282 is dus in miljoen in USA notatie, 44 duizend miljoen dus.
Voor amd is 7.5 niet veel geld (op 1 miljard in kas), wel vervelend voor de ontslagen werknemers omdat je daarvoor 300 werknemers een jaar in dienst kan houden...
7,5 miljoen is natuurlijk een schijntje
Wou dat ik ze had, en ik weet ook wel dat het niet zoveel is voor een groot bedrijf. Maar wel als je iets 4,5 miljard heb geleend. En laatst nog personeel heb ontslagen. Daarom stond ik er even van te kijken dat ze dit nu gaan doen.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 7 juli 2007 15:19]

Wat is 7,5 miljoen nou op 4,5 miljard? Als je al zoveel hebt geleend maken die paar miljoen ook niet meer uit.
Nog meer verlies. ;) en je moet het toch ergens vandaan halen en verantwoorden tov de schuldeisers. En als het bedrijf nu echt top draaide had ik er niet zo van staan kijken.

Denk dat meer mensen het wel verrast vonden toen ze dit lazen.
Schuldeisers? Ze zijn toch niet failliet? Zolang ze rente betalen hoor je de 'schuldeisers' niet klagen. Daarnaast zal AMD meer dan 4,5 miljard bezitten aan gebouwen, machines e.d. en nu ook extra aandelen.
Denk dat de bank toch wel wat terug willen zien en niet dat er nog meer boven op komt, de bank bezit nu eigenlijk ATI zolang ze niks terug betaald hebben. Maar dit is niet mijn gebied dus weet er niet al teveel vanaf.

Weet niet waar die 7,5 miljoen van dan komt, maar als het weer geld is van de bank heeft amd geen aandelen maar de bank heeft ze zolang het niet terug betaald is.

En ik bedoelde de bank met schuldeisers beetje foute benaming.

Edit/

Ik zat ernaast met mijn 4,5 miljard het is 2,5 miljard, iets minder dus.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 7 juli 2007 19:07]

AMD had schijnbaar toch nog een oude sok ergens liggen met geld, want ik dacht dat ze echt geen geld meer hadden en dik in het rood stonden.

Hoop dat dit weer wat leuks gaat brengen.
Het ene half faiiette bedrijf koopt aandelen van het andere half failiete bedrijf, dan mogen ze zich wel heel goed gaan verantwoorden naar de beleggers toe. Dat het een relatieve klein bedrag is ten opzichte van de mega verliezen van AMD maakt daarbij niets uit, ze horen gewoon netjes met het geld om te springen. Ik begin haast te denken dat hier iemands persoonlijk belang een rol speelt want zo'n actie heeft natuurlijk een grote invloed op de aandelen van transmeta terwijl het voor AMD zelf eigenlijk niets uithaald.

En nou niet direct denken dat dit een flame is, in financieel opzicht doet AMD het zeer slecht wat wordt weerspiegeld door de aandelen koers.
en jij hebt natuurlijk meer contact met de mensen van amd en de analisten dan dat de tnet redactie heeft,
pfff LOL zeker, hoewel veel tweakertjes deze site een hoogstaand medium vinden telt het in de zakelijke buitenwereld niet echt mee. Ik denk niet dat bv de CEO van intel/amd/philips etc vaak op deze site kijkt hoor ;)

[Reactie gewijzigd door fietspomp op 7 juli 2007 13:36]

En AMD doet het vast voor de liefdadigheid, ze zullen er vast (op termijn) aan verdienen/ besparen
AMD kampt met grote verliezen en gaat nu een risico nemen door te invensteren... dat vat ik niet. :?
Is natuurlijk een beetje rare vergelijking. Microsoft huilt niet om een paar milajrd. AMD huilt wel om een paar honderd miljoen. Get the point?
ja en in de goede tijd van de athlon 64 kocht iedereen er 1 omdat het een heel goed product was , al die winst zullen ze nu al ophebben??