Oblivion krijgt nieuwe leeftijdsrating vanwege mod

De makers van de populaire role playing game The Elder Scrolls IV: Oblivion hebben te horen gekregen dat de Electronic Software Rating Board (ESRB) de leeftijdsrating voor het spel veranderd heeft van 'teen' naar 'mature'. Volgens deze organisatie zou de daadwerkelijke hoeveelheid bloed en gruwelen in de uiteindelijke versie van het spel hoger liggen dan aangegeven werd in het beoordelingsmateriaal dat de ESRB had ontvangen van ontwikkelaar Bethesda. Ook viel de raad over het verschijnen van een modificatie die het mogelijk maakt om een ontbloot vrouwelijk bovenlijf in het spel te verwerken. In tegenstelling tot de Hot Coffee-mod voor GTA gaat het hier niet om een element dat zich al standaard in het spel bevindt, maar om materiaal dat door een aanpassing van bronbestanden toegankelijk wordt. Een soortgelijk geval deed zich eerder ook voor bij Tomb Raider, waar een tepeltexture voor de nodige consternatie zorgde. Een interessante vraag die door deze kwestie ten tonele verschijnt, is in hoeverre gameontwikkelaars verantwoordelijk zijn voor de aanpassingen die eindgebruikers kunnen maken.

Ten gevolge van het besluit zullen de speldozen nieuwe stickers krijgen met daarop de melding dat het spel alleen bedoeld is voor volwassenen. Ook kan potentiële kopers om een identiteitsbewijs gevraagd worden om hun leeftijd te bepalen. Bethesda heeft inmiddels een verklaring uitgegeven waarin het zijn visie op het verhaal vertelt. De spelontwikkelaar zal de beslissing niet aanvechten, maar is het niet eens met de motivatie. 'Niets is verborgen gehouden voor de ESRB in het beoordelingsmateriaal. Er is daarnaast geen naakt te vinden in Oblivion zonder gebruik te maken van de modificatie. Die modificatie is door derden gemaakt en maakt het materiaal niet toegankelijk, maar voegt het eigenhandig toe. Wat betreft de hoeveelheid geweld hebben we aangegeven dat dit 'regelmatig' is, wat de hoogste te kiezen frequentie was. Daarnaast bevat de Oblivion-verpakking al waarschuwingen dat het spel geweld en andere gruwelijkheden bevat.'

The Elder Scrolls IV: Oblivion - screenshot

Door Inge Janse

06-05-2006 • 16:13

106

Lees meer

Nerds herontdekt als New Geeks
Nerds herontdekt als New Geeks Nieuws van 3 augustus 2005

Reacties (106)

Sorteer op:

Weergave:

Wow, foutje hier Tweakers.net
De texture zat al in de game, dit heeft Bethesda ook zelf toegegeven aan de ESRB (http://biz.gamedaily.com/industry/feature/?id=12627)

Dus er zat wel degelijk een naakte skin in het spel, die door het renamen van het bestand gebruikt kon worden als defaultskin
Aangepast. Het probleem was dat het persbericht van Bethesda net doet of dit niet het geval is. Ik heb je link toegevoegd in het stuk. Bedankt.
Lijkt me een mooie optie voor bethesda om gratis nieuwe reclame te krijgen voor hun spel nu het een tijdje uit is en de verkoop automatisch iets zakt....
Ik - als gezonde kerel van 24- vind het ook wel overdreven dat er overal sex op TV en in advertenties gebruikt wordt. Maar als je het hebt over een modificatie van een spel (Hot Coffee-patch of een mod zoals in dit artikel) vind ik het veel te ver gaan om de makers hiervoor te 'straffen'. Bij normaal gebruik is de texture onzichtbaar, en ik vind dat je mag uitgaan van normaal gebruik, net zoals een verkoper van broodmessen dat doet.

Hell, als ik wil kan ik ook wel een mod maken voor *vul een populaire RTS naar keuze in* met allemaal naakte vrouwen erin. Maakt dat het spel ineens 18+? Of ik nu zelf een texture toevoeg of 1 in het spel gewoon gebruik, het eindresultaat is hetzelfde: zonder gemod geen naakt, met gemod wel naakt.

Daarnaast, laten we eerlijk zijn, de mensen die genoeg verstand hebben van computers om ook maar een mod te installen weten ook allang hoe ze moeten google-en naar 18+ materiaal.

Als mensen zo zedig willen zijn, lijken games me een vreemde start. Waarschijnlijk willen ze het niet ècht B-)
Jij snapt het niet.

Het gaat er niet om wat jij kan toevoegen maar wat er al in zit.
De topless modellen zitten al in Oblivion, de mod maakt alleen zichtbaar wat door Bethesda er in geprogrammeerd is maar niet de default is.

PS: Tweakers modden nogal lachwekkend als dit inzichtvol is terwijl de poster blijkbaar totaal niet weet waar hij het over heeft.
Verwijderd @Tijger8 mei 2006 10:00
Nee, jij snapt het juist niet, het maakt helemaal geen flikker uit of het er nou in zit of later door iemand in is gestopt zou zijn, het gaat erom dat er geen mogelijkheid was om die textures te zien zonder er veel moeite voor te doen: of je weet genoeg van de interne werking van spellen om de bestaande maar verborgen textures eruit te halen of je bent artistiek en handig genoeg om het zelf te doen.

Ikzelf, als gezonde vent van 38, heb uiteraard absoluut geen problemen met vrouwelijk naakt, alhoewel het gebruik ervan om producten te verkopen me soms kan storen, maar ik stoor me bijv. nog meer aan amerikaanse films waar mensen na een potje hevige seks de lakens om zich heen wikkelen om uit bed te stappen!

Bovendien had ik me bij GTA kunnen voorstellen dat ze met het naakt en de seks die erin zat een andere rating hadden gekregen als ze het erin hadden laten zitten (vind het nog steeds onzin dat ze gestraft werden voor het feit dat iemand het wist te unlocken), maar bij Oblivion? Kom op, je ziet blote borsten als je toevallig alles uittrekt, jeez.

Waar ik bang voor ben is dat dit soort acties gaat resulteren in steeds slappere aftreksels van leuke games. Ik vond games als Duke Nuke'm en Sin juist leuk door hun ietwat mature content. Ik vraag me af of dat in de toekomst nog wel zo blijft want die ratings lijken toch grote invloed te hebben op de verkoopcijfers (in de US dan).
Kan jij vinden, maar dit is wel precies waar het om gaat, nergens dus.

Zeer goede statement imo,
Als ik graag naakte textures wil zien download ik wel ergens een 'leuk' pron filmpje of google wat naar foto's. Deze zijn vaak nog van wat hogere kwaliteit en beter 'gerenderd'.
Als er naakte textures in een spel aanwezig zijn neem ik in mijn onschuld aan dat deze er met een doel inzitten (al is het voor een realistischer effect bij het renderen van kleding.)

Wanneer je zelf een keer hebt geprobeerd om een skin te maken voor een spel (neem bv. SW:KotOR) valt op dat slipjes en topjes vaak hard in het model zitten en je dus een lelijk eindresultaat krijgt als je iets anders dan de default wil.

Het komt er gewoon op neer dat als je iemand hebt onder de 18 en die wil graag naakte vrouwen zien hou je em toch niet tegen.
Persoonlijk stoor ik me meer aan extreem geweld dan aan x-rated content in games (en nee ik hoef geen nude te zien in spellen, daar heb je real-life voor.)
* The_Savage is btw 19
Hell, als ik wil kan ik ook wel een mod maken voor *vul een populaire RTS naar keuze in* met allemaal naakte vrouwen erin.

Wil jij voor mij een RA2 versie met een naakte Tanya maken :P
Of een generals met een naakte Lotus?
Je kan in windows ook naaktfoto's als achtergrond zetten. Wordt windows nu ook 18+ ? Dit gaat echt wel te ver. GTA was nog te begrijpen, daar de content in het spel zat, maar bij deze is het toch echt wel toegevoegd door een derde.
yep zoals op die fiets is
DVD player
PC
Windows
PSP
ook allemaal 18+
Het gaat hier meer om het naakt lijkt me...BF2 is een nogal wat geweldadiger game, en die heeft niet de mature rating.
elkaar voor de kop knallen is minder erg voor kinderen dan een tepel.
Ik vraag me af hoe baby's in de USA de drinken krijgen... (want tepels mogen ze niet zien.) :D

dan mogen ze pas bostvoeding krijgen als ze 18+ zijn zeker :P
Die van ons drinkt met z'n ogen dicht... :9
wat dacht je van geboren worden, de reinste kinderporno
Juist, die Amerikanen zijn weer eens hypocriet bezig..
Daarvoor hoef je niet naar amerika hoor
je mag in nederland ook geen geweldadige spellen kopen
als je te jong bent ivm kijkwijzer ....

Maar als je snachts je tv aanzet op foxkids of nickelodeon
dan hoor je dat je vooral aan gay pr0n moet doen.
of er komen vrouwen voorbij die zonder het afweten van hun man wel ff geneukt moet worden.

en dan ontbreken de rathings van kijkwijzer totaal.
je gaat me niet vertellen dat een kind snachts de tv nooit aanzet. alsie toevallig wakker wordt.

dat kan wel allemaal ! nee alles moet zwichten onze jeugd moet beschermd worden.
maar de inkomsten van pornobasen zijn natuurlijk veel belangrijker !
(ik heb hier de reclame code commisie over gemaild maar ze hadden geen commentaar....)
De kijkwijzer is een advies, en is geen wet.

Kijkwijzer geeft leeftijdsadvies, en leeftijdplicht. :)
Juist.. We gaan er hier in Nederland eerst van uit dat je je kind opvoed en oplet. Gezond verstand gebruiken noemen we dat.
HMM, ik heb liever tepels>>> of ben ik een van de weinige t.net-gangers die wel moedermeld heeft gehad van de BORST?? :Y)
Only in the USA..
Battlefield 2 heeft geen bloed, Oblivion wel. Het lijkt mij juist dat Oblivion geweldadiger is.
Dus..

Ok-list:
- Schieten op mensen (shoot'm'ups)
- Te hard rijden op openbare wegen (race games)
- Complete empires uitroeien (RTS games)

Not-ok-list:
- Alle games waarin men durft een tepel op te nemen in de models of skins van hun characters, zelfs als deze alleen in het spel worden gebruikt onder kleding.
- Alle games waarin het doodschieten, steken of slaan van mensen digitaal bloed op het scherm weergeeft.

Make war, not love. And don't look at the blood when you kill someone.

Of zoiets.. erg verwarrend allemaal.

Deze regeltjes verpesten de markt voor perfecte games, ze worden toch wel gedownload door die kiddo's die het spel in de winkel niet mee krijgen...
De content is NIET extern toegevoegd. Bethesda had al een naakte skin in het spel zitten, alleen is daar ondergoed overheen geprojecteerd. Een patch verwijdert dat ondergoed weer zoals bij bv the sims de blokjes weggehaald kunnen worden om je sims naakt te kunnen zien. Soort unlockable skin dus.

bron:
http://games.fok.nl/news.php?newsid=10085
http://games.fok.nl/news.php?newsid=10727
Ssst, anders krijgt de sims ook een 18+ rating. (hoewel het naakt bij de sims niet erger is dan wat je bij een barbie pop ziet. )
De skin zat niet in het spel, en er werd geen ondergoed overheen geprojecteerd.

Je kan echter de normale skin in het spel vervangen door een andere skin er overheen te kopieren. (De file dus fysiek vervangen)
Die andere skin staat ook op de CD.

De reden hiervoor is ook heel normaal. Voor bepaalde kleding (met een diepe V hals bv) is die andere skin nodig. Anders zie je ineens dat ondergoed.

Wellicht hadden ze de skin niet op de CD moeten zetten en alleen maar aan modders moeten toesturen nadat die beloofd hadden dat ze het niet voor iets anders zouden gebruiken.

Maar het is dus duidelijk dat het totaal niet te vergelijken is met de coffee mod.
* Hertog_Martin gaat hard werken aan een mod die bob the builder spellen omtovert in 'the erotic adventures of bob the bodybuilder'

:+
Ik vind dat de ESRB de schuld van het naakt bij de verkeerde legt. Die tepels en andere naakte delen zitten er niet in om het spel op wat voor manier dan ook wat sexy-er te maken, ze zitten erin omdat het voor gfx-artiesten dan eenvoudiger is om kleding en dergelijken te maken. Of ze zitten erin om het renderen van kleding beter te laten verlopen, of om beter te kunnen zien of de vormen van het karakter kloppen, want een mens kijkt toch het meest makkelijk naar het lichaam van een medemens met alle onderdelen compleet. Eigenlijk boeit de ware reden niet, ze zitten er niet in om zichtbaar te zijn!

Als iemand op zijn computer een mod installeert waarmee bloot naar voren gehaald wordt, dan is niet de maker van het spel verantwoordelijk, maar degene die de mod installeert. Door het installeren van de mod wordt de ware bedoeling van het spel verdraait, en dat is niet de schuld van de makers, imho. Het is namelijk niet eens een optie binnen het spel zelf!
Iemand breekt moedwillig in in de bestanden om te zorgen dat daar borsten uit naar boven komen. Da's veel moeite voor een paar borsten, maar dat maakt Oblivion echt nog geen spel voor volwassenen!

Dat de ESRB maar eens normaal doet, in plaats van op deze manier de verkoop van een grandioos spel te verhinderen.
Voor de vormen zijn geen tepels nodig.... Een naakte skin voor de vormen alleen kan eruit zien als een badpak in vleeskleur. (Jammie, :9 )
De hele wereld is achtien-plus, want met de juiste handelingen kun je ontblootte vrouwelijke bovenlijven zichtbaar maken :+
Verwijderd @Bozozo6 mei 2006 16:44
Als je met je kinderen naar het strand gaat, zie je meer tepels dan in welk videospel dan ook.

Erg hypocriet weer.
In de VS is topless zonnen dus ook niet toegestaan.
ook niet als man? dat kan toch niet
ook niet als man? dat kan toch niet

Als je weet hoe de gemiddelde Amerikaan eruit ziet qua bovenlijf, zou je wensen dat 't verboden was :P
Ook in de VS vinden ze ontblootte mannelijke bovenlijven niet onzedelijk. Zie Baywatch ed.
ik zie het al helemaal voor me :P. Komt een vrouw van het strand, staat daar zon LA PD cop van rond de 40, flink overgewicht door de donuts. Mevrouw u krijgt een bon voor topless zonnen. Alstublieft, 85 dollar. En die vrouw zo. Gatverdamme VIEZE gluurder! Keek je naar mij, ieuuwww vies mannetje.
Ik vind het echt nergens op slaan. Je kunt het pas zien als je er aan heb zitten rotzooien.
Of de texure er nou al in zat ofniet.

Zinloos.

En waarom doen mensen nou allemaal zo zielig moeilijk over seks? Je bent er van gekomen. Al dat gedoe met pas seks na het huwelijk en weet ik wat allemaal voor beperkingen zijn gewoon niet gezond.

Dat iedereen er zo lastig over doet is puur cultuur. En het is echt nergens voor nodig.

Vind ik.

Ook kinderen er zo excesief tegen "beschermen" gaat echt nergens over.
Dat iedereen er zo lastig over doet is puur cultuur. En het is echt nergens voor nodig.
Dat jij er zo makkelijk over doet is puur cultuur. En nergens voor nodig. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Dat hij, en ik daar zo makkelijk over doen is geen cultuur, dat is natuur. Denk je echt dat de holbewoners panisch werden om elke ontblote tepel. Man, die hadden sex waar iedereen inclusief kinderen het konden zien.
heb je daar toevallig ook nog opnames van dan? :S
Zijn dik geld waard en zeer 18+ sex van de missing link...
Laatst wat leerlingen op school van 9-10-11 jaar waren allemaal spannend aan het doen met een Lucky Luke album, maar ik schonk er op dat moment geen aandacht aan. Later vond ik dat Lucky Luke boekje en er bleken Vrijen en jij pagina's van de Fancy in te zitten, die een aantal meiden van 14-15 bij ons lezen. Dus ik had die pagina's midden in de school opgehangen op het schoolkring-bord met de vraag erbij Sexuele voorlichting nodig?
Ik wou alleen maar even laten zien dat het allemaal niet zo spannend is en dat het niet stiekem hoeft, je kan er gewoon over praten! In Amerika kan dat niet, vind je het gek dat 90% van de bevolking in therapie moet?
Daarentegen is het natuurlijk lang zo leuk niet, als je leraar het droog uit gaat leggen ;)
het hoeft niet droog te zijn hoor, ik weet nog goed dat ik het op de basisschool kreeg. mijn leraar legde het vooral plastisch en geinig uit (denk in Jpegjes zeg maar).
Je kunt het pas zien als je er aan heb zitten rotzooien.
Dat was toch altijd al zo? :+
Waar zijn ze toch mee bezig de laatste tijd :? Hoeveel mensen kijken eigenlijk naar die rating? Voor jonge kinderen (<12j) kan ik me nog voorstellen dat ouders zich op die rating baseren. Maar daarna, gaan de kinderen toch zelf in de winkel achter hun games.

En in de meeste winkels kijken ze hier niet eens naar.
Verwijderd @0X55AA6 mei 2006 17:41
Inderdaad, er was laatst een programma (kassa of iets dergelijks) waar dit aan bod kwam. Kinderen konden gewoon 16+ spellen kopen. Aan de ene kant moeten de winkeliers er wel op letten. Maar aan de andere kant is het een taak van de ouders.

Ik heb de link van fok! gelezen en kwam dit screenshot tegen: Klik
Gaan mensen werkelijk hierover zeuren? Het zijn maar borsten :+

Daarnaast bevat de Oblivion-verpakking al waarschuwingen dat het spel geweld en andere gruwelijkheden bevat.'

Andere gruwelijkheden, moet ik daaronder borsten verstaan?
;) Van een Orc nog wel, dat kan ik toch weinig opwindend noemen :+
Verwijderd @Steffy9 mei 2006 10:37
das een kwestie van wennen hoor ;)
En in de meeste winkels kijken ze hier niet eens naar.
Sterker nog GEEN winkel kijken daar naar, ik koop zoveel spellen, ik ben 14, en even tellen, iets meer dan 40 games die 16+ of 18+ zijn... En trouwens wat boeid hun dat nu weer dat jij daar niet oud genoeg voor bent, als zij er maar geld mee verdienen toch?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.