Microsoft test 'spammen' van illegale Windows-gebruikers

Windows Genuine Advantage Microsoft meldt in een persbericht dat het zijn Genuine Advantage-programma in verschillende landen gaat uitbreiden met meldingen aan gebruikers van illegale Windows-versies. Dergelijke gebruikers zullen een bericht op hun desktop aantreffen om ze erop te wijzen dat hun besturingssysteem niet legitiem is. Het bedrijf zegt dat eerdere tests in Noorwegen en Zweden succesvol zijn verlopen en dat het programma zal worden uitgebreid naar Australië, Groot-Brittannië, Maleisië, Nieuw Zeeland en de VS. Microsoft zegt dat illegale software vatbaarder is voor spyware, virussen en andere ongemakken dan legale programmatuur. Volgens Genuine Advantage-leider Cori Hartje is gebleken dat gebruikers willen weten of ze een illegale Windows-versie hebben, en zijn desktopmeldingen de meest eenvoudige en doeltreffende manier om ze te informeren en te beschermen. Eerder besloot het bedrijf al dat Windows Update alleen beschikbaar was voor mensen met een legale Windows-versie. Het bedrijf werkt daarnaast aan een vergelijkbare checkprocedure voor Microsoft Office. Onlangs werd ook duidelijk dat het geavanceerde 3d-gebruikersinterface van Windows Vista niet beschikbaar zal zijn voor illegale Windows-kopieën.

Door Mick de Neeve

25-04-2006 • 13:10

252

Submitter: jelmervos

Bron: Microsoft

Lees meer

Spammer mikt op onderbewustzijn
Spammer mikt op onderbewustzijn Nieuws van 7 september 2006

Reacties (252)

252
248
109
30
8
99
Wijzig sortering
Anoniem: 80280 25 april 2006 13:25
Zo heel nieuw is dit principe toch niet volgens mij.
Als ik Macromedia producten (bv. Fireworks) op meerdere pc's installeer op het netwerk met dezelfde serial krijg ik volgende error als 2 clients tegelijk opgestart zijn :
http://www.genrss.be/macromedia.jpg
- dit was even als "proof of concept", het goede serienummer is nu al teruggezet ... -

De applicatie die deze melding krijgt sluit ook meteen weer af bij OK klikken.

Zo zou Windows het ook moeten doen volgens mij: een melding en dan shutdown - bij de volgende reboot kom je alleen in een soort Windows PE omgeving om je licentie-gegevens aan te passen.

Koop je software, en als je MS een duidelijk signaal wil sturen, gebruik dan een ander OS - keuze genoeg denk ik.
Als ALLE illegale Windows versies een alternatief OS zouden draaien zou MS wel snel een "free for personal use" licentiemodel (of iets in die aard) uitwerken...

@Thorchar - bedankt voor de tip - fixed.
Als ik jou was zou ik even je serial etc iets beter blocken, alles is nog prima leesbaar zo.
Anoniem: 14124 25 april 2006 13:20
Wie zegt dat het spam is, het is een onderdeel van het besturingssysteem. Je krijgt ook balloon messages van windows update, netwerk connecties, nieuwe mail, nieuwe hardware gevonden, batterij bijna leeg, virtual memory low, enzovoorts. Daar komt dan een nieuwe message bij.
Dat is ook zo, maar dat soort messages kun je zelf uitzetten als je dat wilt, en je hebt er elke keer wat aan. Je hoeft maar 1 keer te weten dat je illegale versie hebt, en niet de hele tijd ervan op de hoogte gebacht worden.

"Volgens Genuine Advantage-leider Cori Hartje is gebleken dat gebruikers willen weten of ze een illegale Windows-versie hebben, en zijn desktopmeldingen de meest eenvoudige en doeltreffende manier om ze te informeren en te beschermen."

Dit is ook onzin, Microsoft wil mensen met een illegale versie 'straffen' met deze desktop melding, niet informeren. Het ziet er natuurlijk erg slecht uit als iemand op jouw desktop ziet dat je een illegale versie hebt. Ze kunnen makkelijk gewoon een tooltje maken of iets anders dat aangeeft of je een illegale versie hebt.
Dit is ook onzin, Microsoft wil mensen met een illegale versie 'straffen' met deze desktop melding, niet informeren.
Daar zou je je nog weleens op kunnen verkijken. Microsoft heeft z'n aandacht primair gevestigd op de winkels die illegale versies van Windows meeleveren op de verkochte machines. Die mensen denken dat ze een legale kopie van Windows hebben, maar hebben in het echt gewoon een FCKGW versie.
De enkele student / krent die weigert 100 euro neer te leggen voor iets wat ie de 3 jaar daarop dagelijks gebruikt is minder interessant (maar vast de volgende).
Anoniem: 120539 25 april 2006 13:12
Kom maar op met alle kritieken,
ik vind het prima om illegale gebruikers te wijzen op illegaal gebruik.
(Al vind ik het dan weer niet verstandig om geen updates te verspreiden)
Terecht, als je niet betaalt moet je ook zelf maar zien hoe je eruit komt. In principe krijg je de software gewoon gratis maar krijg je 0,0 support omdat je niet betaalt.

Enige probleem wat ik met de tijd hier uit voort zie komen is dat Microsoft bezig is datgene dood te maken waarmee ze in een aantal jaren tijd groot geworden zijn.
Zeg nou zelf, zou jij MS Office kopen? Ik zou het nooit kopen, als ik per se een MS pakket zou willen, zou ik gewoon MS Works kopen voor een paar tientjes, of als ik beslist word moet, de hele Works suite voor nog enkele tientjes meer.
Terecht, als je niet betaalt moet je ook zelf maar zien hoe je eruit komt. In principe krijg je de software gewoon gratis maar krijg je 0,0 support omdat je niet betaalt.
Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Ik doe al 'mee' met Windows vanaf versie 1.0. Ik heb verschillende Windows versies netjes betaald. Altijd met het idee dat ik door de patches uiteindelijk wel een goed bruikbaar OS zou krijgen. Maar dat is nooit gebeurd. Dus draai ik nu een illegale versie van Windows 2000, met de redenatie dat het blijkbaar de beloofde patch is voor alle Windows '95/'98 ellende die ik heb gehad.

Vind ik eigenlijk niet eens een rare redenatie hoor.
Effe vertalen:

Vroegah, toen reed ik in een golfje. Dat ding deed het meer niet dan wel, maar goed af en toe naar de garage voor wat reparaties en dan deed ie het wel weer.

Later ben ik golf 2 gaan rijden, die wel vaak, maar minder naar de garage moest.

Nu rij ik in een golf 3, die hoeft nog maar 1 keer per jaar een grote beurt. Is het nu terecht dat ik de laatste heb gejat, omdat ik met de vorige 2 karretjes problemen heb gehad?
@DeTeraarist

jouw verhaal gaat niet op
jij heb t over hardware B-)
Een Golf is geen software. Elke Golf kost evenveel energie en moeite om te maken.

Van software kost alleen de allereerste energie en moeite om te maken. De volgenden kosten alleen de energie van het persen van een CD'tje.

Met andere woorden: Golf nummer 836986 kost evenveel geld om te maken als Golf nummer 000001. Windows 2000 39827520238 kost 25 cent om te maken, alleen Windows 2000 00000001 heeft een heleboel geld gekost.

En dan heb ik het nog niet eens over dingen als de vrije tijd die ik kwijt ben geweest aan herinstallaties van Windows '95/'98/'98se/ME. Als ik die uren op ga tellen en daar een bedrag aan koppel, dan heb ik nog wel een paar licenties van Microsoft tegoed. Daar horen ze mij ook niet over zeuren, dus moeten zij op hun beurt niet bij mij zeuren :).

Edit:

Eventjes reeel: Microsoft maakt elk jaar multimiljarden winst. Van dat geld gaat een veel te laag percentage naar het oplossen van problemen. Gezien de bankrekeningen van de topmensen van Microsoft, is het overgrote deel van de winst van Microsoft op de rekeningen van de topmensen terecht gekomen. Steek daar nou eens 1% van terug in een organisatie die al de bugs uit Windows haalt VOORDAT je de hele wereld voorliegt over 'stabiliteit' en andere termen die achteraf niet waargemaakt worden.

Maar goed, met Windows Vista geef ik ze weer een nieuwe kans. Als het ueberhaupt op mijn systeem wil draaien...

Als Microsoft de balans niet gelijk wil trekken moet ik het zelf doen.
Anoniem: 59362 @RetepV26 april 2006 00:33
@RetepV
En wat dacht je van win9x installeren voor al je kennissen en famillie + de problemen oplossen.
MS zou me moeten betalen omdat ik support voor ze heb gedaan :Z
Anoniem: 62011 @RetepV25 april 2006 23:19
Is het nu terecht dat ik de laatste heb gejat, omdat ik met de vorige 2 karretjes problemen heb gehad?
Het gaat er niet om wat een ander vind, als jij dat vind dan is dat zo.
Anoniem: 27537 @RetepV26 april 2006 09:37
Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Een bedrijf dat vindt geen licenties te hoeven betalen "omdat ze zoveel extra licenties genereren bij klanten". Flikker toch op. Laat die vrienden en kennissen dan maar gewoon Windows kopen en bij de reseller aankloppen (of naar een IT Serviceverlener gaan). Of vraag zelf een marktconform loon, vervals je de concurrentie tenminste ook niet...
Neem maar van mij aan dat de ontwikkeling van de eerset golf net zoveel of te wel meer heeft gekost als de eerste versie van windows 2000.

Maar als je ziet dat de verkoop marges bij auto's zoveel malen kleiner zijn dan als bij software. Zoals je al zegt het nadrukken van een cd is +/- 25cent, maar het nabouwen van iedere auto kost 15.000 euro (schat ik).

Het is nog steeds beter om in de software business te zitten dan in de automotive sector. ( ik doe beide, software schijven voor de automotive)
Tja eigen schuld dikke bult.
Maar als je mensen bang gaat maken met die popups gaan ze dan windows kopen of gaan ze nooit meerf updaten.
Indien het laatste heb je meer kans dat die PCs spam zombies worden ofzo.

De beste oplossing lijkt mij om windows gewoon te locken totdat een legale key is ingevoerd
Ik denk dat windows vista niet zo populair zal worden als XP. ;)
Beetje kort door de bocht of niet
Zoals ik net al eerder in een andere post vermelde
Gaat het om de illigaliteit...van welk product dan ook

Kijk....jij hebt misschien je versie XP gewoon gekocht
Maar....blijf jij kopen dan?
Office?
Winzip
Winamp
Total Commander
onnoemlijk veel kleine proggies....

Als die minder "makkelijk" te downloaden waren..dan zag de ICT wereld er denk ik ook heel anders uit

Wat ik bedoel ..
Als men helemaal niets meer zou kunnen pakken om "te testen" of "helemaal uitpluizen"
dan koop je zowiezo geen duur pakket...om "eventjes te kijken of het wel wat is pakket"

Dan wil ik er ook aan toevoegen dat sommige juist eerst het pakket downloaden, al is het Windows XP (omdat het nu toch daarover gaat) om het vervolgens eerst te testen
Om het daarna alsnog te kopen

En laat wel duidelijk zijn
Wie wil tegenwoordig betalen voor een pakket ...die maandelijk met een reut patches komt om vervolgens erachter te komen dat ER WEER IETS NIET WERKT....patch.
De ICT-wereld ziet er sowieso anders uit; je bedoelt waarschijnlijk de p2p/warez/hack-wereld.
van elk programma wat in de winkel te kopen valt is wel een demo verkrijgbaar om te kijken of het wat is.

voor een OS is dit uiteraard een ander verhaal, maar dat is dus weer een kwestie van een review/preview doorlezen ;)
Ik heb 2 visual studio's origineel, 2 X office, .;
(welliswaar niet door mij betaald maar mijn ouders willen niet dat ik illegale zaken doe ...)
Al mijn games zijn origineel (per game doe ik wel 3-4 maanden)
De kritieke updates kan je met een illegale versie nog wel binnen halen, het is voornamelijk toegevoegde functionaliteit die je moet missen..
Ergens heb je wel gelijk.
Maar ik denk dat er binnen no-time wel weer een hack voor is.
Veel gebruikers weten niet eens dat ze een illegale versie hebben. Die kopen een PC van de PC boer om de hoek, die gewoon een illegale kopie er opzet.
Voor zulke mensen is zo'n actie erg goed, die kunnen van MS een licentie kopen (met korting). Als ze MS ook nog kunnen vertellen waar ze die versie vandaan hebben, kan MS die PC boer eens gaan aanpakken.

Voor de hackende tweakers onder ons zal deze actie inderdaad weinig uithalen. Je kan tenslotte nog altijd je updates downloaden via de technet site.
Er zal best wel eens een gebruiker onbedoeld een illegale windows installatie hebben, maar dat is nooit in de aantallen die jij suggereert. Neem maar van mij aan dat de meeste mensen donders goed weten dat ze niet betaald hebben voor windows.

Ik kan me daarnaast ook voorstellen dat de meeste mensen na een voorstel van een pc-boer voor de keuze van een illegale versie of een legale versie a 135 euro voor dat eerste kiezen. Het woordje illegaal zal echter niet zo door de pc-boer benadrukt worden, maar dat moet je met een beetje gezond verstand dan zelf wel kunnen beredeneren.
Veel mensen kopen gewoon een kant en klare PC. Dat er windows op staat is net zo gewoon voor de meeste kopers dan het toetsenbord.


En inderdaad denk ik dat velen niet weten dat het illegaal is.
Een vriend heeft een tijdje bij de (MS) support desk gewerkt. Mensen bellen gewoon voor support als Office van de 'Bits en Bytes' warez CDs niet opstart.... :-)
Meneer U mag dat niet gebruiken hoor.
Huh, maar er staat toch dat het van MS is en U bent van MS.
En dan hebben ze dus de 'gratis' versie gekregen. Hoe en wat zal ze inderdaad een zorg zijn, maar sommige weten denk ik _echt_ niet dat ze een illegale versie hebben.

Natuurlijk is de vraag of het volspammen van een desktop zal helpen.
"Bits en Bytes" bestaan die nog? The good old days:)
eh, ik denk dat de meeste mensen de pc ook op de reguliere plaatsen kopen, en dan heb je er gewoon netjes een legale windows bij.
Anoniem: 65668 @FragNeck25 april 2006 13:17
Ik denk idd ook dat er binnen de korste keren weer een hack voor is, kijk naar dat Genuine gedeelte.. een tijdje later kwam er een patch voor en hoppa, je kunt weer met een illegale Windows licentie de onderdelen downloaden!
Of een code genereren op een systeem met een legale Windows-versie en deze vervolgens gebruiken op het systeem met de illegale versie, wat mogelijk is (was?) door het gebrek aan check.
Die volgens mij ondertussen ook al niet meer werkt :Z
Werkt wel.
Dan wijs ik bij deze alle legale gebruikers erop dat van elke euro die ze hebben uitgegeven hebben aan windows er 75 cent direct in de zakken van Mr. Gates (en andere aandeelhouders) zijn gegaan ;)
Lijkt me logisch dat er een hoop van die opbrengst naar de zakken van Mr Gates gaan... Ik neem aan dat zijn bedrijf er flink in heeft moeten investeren voordat wij ook maar een stukje van windows kunnen installeren.

Totaal geen problemen mee dat spammen van illegale gebruikers. Sterker nog Spammy heeft gelijk. Locken die boel totdat er een geldige key is ingevoerd!!
Mja, dus jij vindt 85% winst wel een normale marge begrijp ik.
Op software die lang wordt verkocht is dat niet raar nee. De eerste jaren is dat echt nog geen 85% hoor, en je moet er ook rekening mee houden dat zodra Vista ophoudt er (bijna) geen XP's meer worden verkocht.
Of 85% winst normaal is valt over te twisten. Punt is dat je als maker van iets nog steeds zelf mag bepalen wat je voor je produkt vraagt. Mensen hoeven het immers niet te kopen; die keuze maken ze zelf. Als klanten de verkoopsprijzen van alles direct konden betalen reed iedereen in een sportwagen en was de benzine ook gratis.

Enkele opmerkingen die je bij ons standaard een aantal keer per dag krijgt:

1 Ik wil printen, maar de inkt is te duur.
2 Ik wil typen, maar Office is te duur.
3 Ik wil draadloos netwerken, maar dat is te duur.
4 Ik wil alles draadloos, maar dat is te duur.
5 Ik wil een gamersnotebook, onder de 700 euro.

Dat krijg ik standaard een aantal keren per dag te horen. Wil je veel, dan betaal je veel. Ik wil ook een Aston Martin en die krijg ik ook niet gratis en voor niets. Mensen vragen zich al af waarom Office niet gratis bij een pc zit. Met wordpad kun je ook typen, alleen je hebt minder functies en dat is tegenwoordig uit den boze.

Ik vind het echt prima dat MS deze mensen met de neus op de feiten drukt. MS maakt een enorm veelzijdig produkt dat goed werkt. Prima dat ze daar geld voor vragen. Vind je het teveel, koop het dan niet. En tegenwoordig moet je zoveel cracks zoeken omdat alles via internet wordt gechecked, zodat het illegaal werken steeds meer moeite gaat kosten en dus minder interessant wordt.
@magel725: Dus de NMA kunnen we ook wel opdoeken en laten we KPN gewoon zijn gang gaan...
Door EUR 625 voor Office Pro kan ik anders aardig wat uurtjes moeite doen om het middels een crack aan de gang te krijgen. De kans lijkt me dus vrij aardig dat het je geld opleverd. Voorlopig zal het illegaal gebruik van Windows/Office dus écht niet veel minder interessant worden.
Punt is dat je als maker van iets nog steeds zelf mag bepalen wat je voor je produkt vraagt.
Een ander punt is dat je als consument zelf je recht moet halen als het betreffende bedrijf jou dat niet geeft.
De vraag die ik mezelf dan stel is: "wat moet Jan Piet Klaasje met een Office Pro?"

Pak XP maar illegaal. Eerst moet je een crack doen om de service packs te kunnen installeren. Dan een crack om Defender erop te zetten en vervolgens om de zoveel keer een crack om de updates te kunnen doen. Daarbij komen nog alle uren om uit te zoeken welke crack je precies waar voor nodig hebt en ben je weer een tijd bezig om uit te zoeken hoe de crack werkt.

En als je steeds meer content via internet krijgt, waar je illegaal niet makkelijk bij kan, dan is het op den duur goedkoper om de legale versie te kopen dan de illegale versie. Installeren en klaar en verder nooit meer gezeur erover.


@ supremo
Ik snap je punt, maar vanuit die theorie zou alles op aarde dus niet meer dan een paar euro mogen kosten. Microsoft is niet de enige OS leverancier terwijl KPN lange tijd wel de enige telecom aanbieder was. Als je tien bedrijven hebt en er is er één tien keer zo duur als de ander dan is het aan de consument om een ander bedrijf te kiezen. Dat werkt beter dan mopperen op dat ene dure bedrijf en blijven zeuren dat die zijn prijs moet verlagen omdat men toch persé dat produkt wil hebben.
kijk,
wil je windows gebruiken, dan betaal je maar.
wil je windows gebruiken maar niet betalen, PECH!

of je betaalt je windows of je download linux. gates zal wel rap merken dat op die manier zijn winstmarge niet vol te houden is. maar op een illegale windows draaien bezorg je niet alleen jezelf maar ook anderen last mee (spy/adware, spambots etc etc.)
Ik snap je punt, maar vanuit die theorie zou alles op aarde dus niet meer dan een paar euro mogen kosten.
Nee hoor, de prijs van iets moet in verhouding staan met de productiekosten ervan (of lager zijn, maar dat betekent dat het geen zin heeft om het te maken). Sommige dingen kosten nou eenmaal veel geld om te maken (waar R&D ook onder valt, niet alleen de fysieke media) en zullen dan ook niet voor een paar euro's te koop zijn.
Microsoft is niet de enige OS leverancier terwijl KPN lange tijd wel de enige telecom aanbieder was.
In theorie niet, maar bij (zeer nauwkeurige) benadering wel. Vicieuze cirkel en zo, maar feit is dat de meeste mensen er niet omheen kunnen. Zulke winsten kun je niet echt verwachten in een gezonder markt.
Ontwerp dan zelf een goedkoper & beter systeem.
Oeps teveel gevraagd
Bij dit soort opmerkingen dan brandt bij mij het verlangen om eens te kijken wat jij draait aan software....buiten om je Windows installatie
Want iedere ontwikkelaar loopt zo zjin geld mis..
Maar aan de andere kant komen de meeste kleine proggies wel zo aan de man gebracht...waar ik je wel in gelijk in moet geven is dat dan maar een kleine meerderheid dan ook werkelijk het pakket koopt....

Ik denk dat bijna iedere PC wel uitgerust is met één of ander illigaal pakket, of het nu van Microsoft is of van iemand anders

Wat mij zo irriteerd, is dat Microsoft wel alles naar zich toe weet te trekken
Soms beter van niet, maar das mijn mening......
idd slim op gebruikers op te wijzen maar de vraag is mag dit wel (wetten, privacy, spam ??? )
De kritieke updates worden via de automatische updates wel gewoon opgehaald. Nadeel is dat deze uit te schakelen zijn, maar mensen die ze uitschakelen zullen toch al niet zo update-willend zijn (daarmee bedoel ik dat als ze het zouden kunnen ze toch niet naar Windows/Microsoft Update zouden gaan).
Tja... Illegaal gebruik krijg je als het product te duur is of verboden is om te grbruiken, dat laatste is niet aan de orde....

Voor iets wat bijna een standaard is in de PC wereld mogen de prijzen zeker wel wat lager liggen om illegaliteit tegen te gaan.
Maar wat ik wel niet snap is dat nu niemand begint te zeuren over de grote villa van Bill Gates en over hoeveel microsoft wel niet schept en hoe duur Windows wel niet is en dat de computerindustrie al jaren de prijzen de lucht in drijft en ... Je kent het verhaal wel

|:(
Klopt,
Daarom heb ik ook een pseudo legale versie (met een corporate key) :Y)

Geen hacks nodig....

Als je idd voor ALLE software zou betalen zou het niet best zijn voor de hardware fabrikanten.
Want nu hou je geld over voor die dure video kaart , dat extra reepje geheugen en die net iets groteren HDD.

Voor de economie zal het weinig uitmaken(geld komt toch wel in omloop), maar hardware ontwikkeling vaart wel bij illegale software.
Een videokaart kun je tenslotte niet kopieeren
Anoniem: 163971 25 april 2006 13:20
Als Microsoft blijkbaar kan achterhalen of je Windows legaal of illegaal is, waarom pakken ze dit niet keihard aan?

(bijvoorbeeld Windows compleet blokkeren totdat er een bewijs van aankoop is ingevoerd).

Of is MS bang om marktaandeel te verliezen wanneer zij besluit over te gaan tot een dergelijke rigoreuze aanpak?
Ja leuk. Bij een bedrijf hebben ze de corp. edition en iemand binnen dat bedrijf kopieert de shit en deelt het aan zijn hele familie uit. Microsoft denkt dat die key nu illegaal is en locked windows. In één keer een heel bedrijf plat. (ik voel een rechtzaak aankomen met betrekking tot kosten). Lijkt me dus niet zo'n strak plan.
Gebeurt toch echt wel... Alleen is MS gelukkig nog wel zo vriendelijk om eerst het legaal gebruikende bedrijf van een nieuwe corpkey te voorzien voordat ze de oude afschrijven.
Omdat MS er meer aan heeft dat ik een illigale versie gebruik (zonder te betalen natuurlijk) dan dat ik Linux ga gebruiken. Als ik een illigale versie gebruik is dat weer een beetje naamsbekendheid voor ze en zal ik evt. op het werk ook voor Windows kiezen.
Als ik thuis Linux gebruik zal ik op het werk ook eerder voor Linux kiezen.
omdat je dan geen nieuwe gaat kopen wanneer je zo behandeld wordt!

het gaat microsoft er niet om om alle illegale kopien te verbieden maar om zoveel mogelijk mensen een legale kopie aan te laten schaffen. men wil dus de mensen laten weten dat een legale kopie veel beter is.
De OS is het hart van je systeem. Ik heb zoveel leed gezien van mensen die op hun OS besparen en dan na een update niet meer kunnen werken. Ik adviseer daarom altijd met een legaal OS om zonder angst voor te verkomen schade te werken. Gratis OS is alleen aangeraden voor bonafide profesionals, werkelozen en suicidel type personen. De rest kan maar beter kopen.
Nee er zijn geen fatsoenlijke gratis OSsen nee, niet waar een gemiddelde gebruiker mee overweg kan.. Dat jij als tweaker precies weet hoe je bv met linux overweg moet, tja, maar probeer maar eens fatsoenlijk veel gebruikte programma's/games/whatever te krijgen voor die platformen...

@DRAC: OEM Windows is illegaal als je die dus los koopt aangezien die alleen verkocht mogen worden bij een nieuw systeem..
React OS, een open source OS die volledig win32 compatible Ze hebben de laaste paar jaar echt goede vooruitgang gemaakt.
Jammer genoeg loopt het project nu wat minder snel omdat ze alle code aan het nakijken zijn. Omdat er berichten waren dat er stukken regelrecht uit de gelekte broncode gekopiëerd waren.
De versie die nu officieel gereleased is (0.2.9) is beperkt met wat je ermee kan doen. Maar de SVN builds hebben al netwerk support. En draait met een paar aanpassingen zelfs de beta van IE7.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is het volgende: als dit project een beetje doorgroeit kan het wel eens een leuke concurent worden voor microsoft op de huisgebruikers markt.

Voor geïnteresseerden www.reactos.org

edit:
Overbodig?? Ik laat zien dat het juist wél geprobeert wordt en dat als dit project volwassen wordt er best leuke dingen uit kunnen komen...
Sinds wanneer kan een gemiddelde gebruiker fatsoenlijk met Windows overweg?

Het is echter wel waar dat je moeilijk games en andere programma's moeilijk aan de praat kan krijgen, maar voor de doorsnee gebruiker die de computer gebruikt voor internet en office gebruik, kun je wel uit de voeten met een Linux distributie.

De doorsnee gebruiker zal het OS zelf niet installeren en als je (als tweaker zijnde) dit installeerd met de benodigde programma's (zoals office, firefox) dan zou dit opzich niet veel meer moeite hoeven kosten (in theorie dan, praktijk blijkt jammer genoeg toch wel eens anders).
ik geef je gelijk ...

Uiteindelijk is een OEM windows Home niet zo verschrikkelijk duur!

Het kost evenveel als een spelletje + muziekcd te kopen :)
Een OEM windows home kost evenveel als een nieuwe pc... ofwel: OEM KAN en MAG alleen maar verkocht worden bij een nieuwe pc. Iemand die OEM software "los" verkoopt is illegaal bezig....
Omdat OEM suckt? Ik erger me altijd kapot aan die recover CD's en dat soort zooi. Ik heb het liefst gewoon een 'normale' Windows die op alle systemen geïnstalleerd kan worden, niet zo'n OEM editie...

EDIT: Trouwens, als je een nieuwe PC koopt mag je weer een nieuwe OEM editie van dezelfde Windows kopen omdat die oude weigert te installeren op je nieuwe PC... Gaat mij een beetje te ver...
Een OEM windows mag enkel verkocht worden aan iemand die ook een moederbord en harde schijf koopt! Want DAT is de definitie in de EULA van MS van een nieuwe computer!

Waarom zou je ook een pc kopen zonder OS bij? dus waarom zou je pas achteraf windows xp gaan kopen (en dus geen OEM kunnen kopen)
Dat is helemaal niet waar, dan moet je enkel contact opnemen met microsoft zodat hun er voor kunnen zorgen dat je key gaat werken op je nieuwe systeem.
Dat is een andere soort OEM versie. Dat zijn de versies die preinstalled zijn op een af-fabriek PC.
Er bestaat ook zoiets als een OEM-versie die feitelijk gelijk is aan de retail versie, behalve in prijs.
Hoezo? Er zijn ook heel goede gratis OS-sen, die legaal zijn.

[edit: ik vind dat je OOK moet kunnen modden naar "-0, moet sneller typen"
Al mijn -1 dubbelposts staat zo slordig en ongeinteresseerd ;( ]
Ik hoop dat je gratis windows bedoeld.
Meerdere linux distros zijn gratis, en daar kan iedereen mee werken hoor.

Overigens is een legale versie van windows geen garantie van het werken van software na een update, zie het debacle om SP2 heen.
Rot toch op. Gratis OS is er voor iedereen die er voor _kiest_. Je hoeft geen MS Windows te gebruiken.
Jij werkt bij Microsoft?

edit: deze vraag stelde ik aan Dizzy Grizzly
Nee, ik werk wel jaren lang in een Microsoft enviroment en zo ook onze klanten. Een andere OS is geen optie daar onze klanten alleen maar Microsoft draaien. Als iedereen overgaat naar een ander standaard dan doe ik dat ook. Maar als professionele programateur ga je geen software ontwikkelen voor een OS die alleen geschikt is voor enkelen. En dan heb ik het nog niet eens over het leren van een nieuwe programeertaal en de fijne kneepjes van zo een ander OS.
Het probleem van OEM is dat je per definitie geen support van Microsoft krijgt. Hiervoor moet je naar de software-leverancier, cequ computerboer. Denk maar niet dat je zo ooit geholpen wordt.

Zelfs met een full Microsoft Windows XP licentie mag je maar 2 keer contact opnemen met ze als je te maken krijgt met een probleem in het besturingssysteem. Anders kan je er flink voor dokken.

Mocht je toevallig net een full Windows XP Home licentie hebben aangeschaft heb je alsnog pech. Microsoft besluit eigenhandig de support vervroegd te beeindigen op 1 januari 2007.

Verder ben ik tot nu toe genoeg problemen tegengekomen in Windows 98 en Windows XP dat ik geen reden zie een om een licentie aan te schaffen voor Windows, als blijkt dat je in praktische zin zo weinig support er op krijgt.
Voor iemand die werkt is het bedrag nog wel te betalen, maar er is geen normale student die Windows nodig heeft voor zijn studie die dat bedrag gaat uitgeven, en gelijk hebben ze!
Studentenlicentie *hint* ;)... €15 a €20,- bij surfspot.nl...
Inmiddels kost die rond de 50euro daar omdat het een volledige licentie is geworden ipv. enkel geldig tijdens je student-zijn. Gelukkig heb ik enkele maanden daarvoor 2 stuks gekocht, 1 NL en 1 EN. Tevens Office XP aangeschaft voor 20euro ofzo. Netjes legale windows nu :)
En welke student wil mij even helpen? :)
Laat Microsoft eerst maar eens zorgen dat mensen met een legale versie deze zo vaak kunnen installeren en activeren als zij willen.
Ik heb momenteel 3 legale versies, maar alle drie zijn niet meer te activeren en worden bestempeld als "illegaal".
Zo word ik gedwongen een illegale versie te gebruiken.
Anoniem: 120539 @geenstijl25 april 2006 13:21
Dan bel je Microsoft, en resetten ze jouw codes.
Kost een minuut of 3 van jouw kostbare tijd.
Net zoals dat je eerst je autodealer op moet bellen om je auto weer te laten starten nadat je er andere benzine in hebt gedaan.
Dat is een schuine vergelijking:
Je moet wel effectief bij je auto-dealer langs voor onderhoud, want zij moeten de boordcomputer updaten taggen dat het onderhoud gedaan is. Dat is zelfs nog net iets meer werk dan dat telefoontje.
Als jij er andere benzine in doet, zul je wel meer moeten dan alleen de motor starten.
3 minuten?

eerst moet je de 9 series van 6 cijfers ingeven, na elke serie herhaalt de pc-stem de cijfers en moet je ze bevestigen, als het daarna niet lukt dan krijg je (soms na lang wachten) eindelijk iemand aan de lijn, deze hebben meestal gewoon de uitleg dat je een illegale versie wil activeren en dat het niet kan, als je een "normale" medewerker aan de lijn hebt komt het dan idd goed, anders moet je een copy+factuur faxen en zelfs dan hangt er er nog vanaf!

Resultaat is simpel, tooltje van de windows cd laden en activation not required zetten! simpel ... en de gen.windows dll gewoon voor uw reset even kopieren!

Laatst ben ik voor een klant ruim 20 minuten bezig geweest, gelukkig dat het een gratis nummer is!
Ook als je belt met microsoft?
:) Ik moest gewoon een reden opgeven, en kreeg toen een nieuwe activatie :)
Ik ken het proces :)

Alleen vind ik het de omgekeerde wereld.
Een "legale gebruiker" moet microsoft bellen met de vraag of hij alsjeblieft het product weer mag gebruiken?

Je gaat toch ook niet elke keer naar de cd-zaak terug om toestemming te vragen een bepaalde cd af te spelen :?
Anoniem: 63982 @geenstijl25 april 2006 14:19
Je gaat toch ook niet elke keer naar de cd-zaak terug om toestemming te vragen een bepaalde cd af te spelen
Niet? Met Blu-Ray en de omstreden DRM die men erop wilde toepassen zou dat dus wel mogelijk worden en dat is nog veel enger. Zien ze meteen hoevaak en vanaf welk IP jou licentie gebruikt wordt (voor films al).

Het is overigens niet alleen Microsoft die dit doet. Hetzelfde geldt overigens ook voor veel online games (World of Warcraft, Diablo 2, Counterstrike CS, Halflife 2 etc).
Wat een onzin !!!

Mijn key van WInXP Pro werkt ook niet meer omdat ik al teveel heb zitten activeren. Als ik bel en mijn key klopt niet volgens het geautomatiseerd systeem, dan krijg ik altijd een medewerker aan de lijn die mij een goede key geeft zodat ik alsnog kan activeren.
Anoniem: 174329 25 april 2006 13:13
What's next; het formatteren van een harde schijf als je een illegale versie hebt?
Misschien in de toekomst als er meer legale windowsen zijn en als linux dan al niet net zo gebruiksvriendelijk is als windows. Dan kunnen ze het wel maken. Anders zorg je er gewoon voor dat heel wat mensen over gaan stappen naar linux.
Anoniem: 90138 @Calamor25 april 2006 18:08
Denk je echt dat ze het ooit kunnen maken om harde schijven te wissen en daarmee gegevens te vernietigen van mensen omdat ze denken dat die illegaal bezig zijn?

Dan worden ze zo keihard aangeklaagd over de hele wereld dat zelfs MS dan vrij snel richting een faillisement gaat, als ze dat niet doen dan hebben ze hun naam wel genoeg schade aangedaan met zo'n aktie dat het toch niet veel meer uitmaakt.

Het is net of sommige mensen echt beginnen te geloven dat bedrijven de dienst uit (horen te) maken!!! We leven hier niet in de wereld van Robocop ofzo. |:(
Veel mensen stappen over op Linux juist omdat het gebruiksvriendelijker is dan Windows. Mijn ouders en een reeks vrienden zijn ook zo overgestapt: Guru, mijn PC crasht weer... tadaa.. Ubuntu Live CD... Waauw... Nieuwe Linux gebruiker.

Ik snap niet wat er niet draait onder Linux. Er zijn natuurlijk bepaalde spelletjes die niet optimaal draaien maar daar dient een computer imho niet voor en voor de goede spelletjes zijn er native ports of wine. Alle printers die tegenwoordig te koop zijn zijn beschikbaar voor Linux, OpenOffice2 heeft weinig compatibility issues tegenwoordig en daarnaast is er ook AbiWord voor echte incompatibilities.

Er zijn veel mensen die naar mij komen en vragen wat ik draai op mijn PC. Ze vinden KDE nogal mooi (grafisch) alsook het gebruiksgemak en de uitgebreide software die GRATIS beschikbaar is en automatisch geinstalleerd werd. Ik denk dat ik persoonlijk niet meer zonder AmaroK kan en dat is software die ik niet kan vinden voor Windows of zelfs Mac.

MacOSX vind ik persoonlijk natuurlijk wel asskicking zeker met Expose en Dashboard en mijn volgende PC is zeker een Mac. Daarnaast draait de laatste versie van MacOSX nu op mijn iBook 600MHz met 640 RAM en ik heb geen enkel probleem met kwaliteit of snelheid.
Dat dacht ik dus ook te proberen bij mijn schoonmoeder, totdat ze daags na de linux installatie (Ubuntu 5.10) bijna huilend aan de telefoon toegaf dat ze er helemaal niets van begreep.

Toch maar weer een 'goedkope' windowx XP erop gezet, en ze was weer helemaal gelukkig.

Helaas is Linux nog bij lange na niet zo intuitief als Windows.
Linux .... volgens mij zou dit al jaren door breken als beter en gebruiks vriendelijk alternatief van Windows, maar tot nu toe nog niets gezien, praat me niet van Linux.
Ook niet de moeite genomen om te kijken zeker?
Waarom niet? of in ieder geval windows de-instaleren.. nu wil ik niet zeggen dat ik ALLES legaal heb maar als je een illegale wietplantage heb komen ze ook alles weghalen wat daar mee te maken heeft...

Wees blij dat MS niet onderhand gewoon iedereen 500 euro vraagt wegens diefstal of zelfs je gewoon opgeeft als een crimineel.. tot nu toe zijn er erg tolerant geweest tegen de illegale gebruikers.

Als ik mijn software ging verkopen was ik ook vrij pissed geworden als het in grote maten illegaal gebruikt word en zou ik ook zeker een scriptje maken die mijn software de-instaleerd indien er gedetecteerd word dat het illegaal is :Z
Dat is iets wat je als softwareontwikkelaar maar ook als filmmaker/muziekant in moet calculeren.

Zakelijk gebruik ik netjes een legale versie van XP, thuis een illegale.

Zolang het geld met miljarden binnenstroom hebben ze geen reden tot klagen lijkt mij.

Die meer en altijd maar meer winst mentaliteit mag ook wel wat minder.
Anoniem: 79837 @LanaMyst27 april 2006 11:58
Die meer en altijd maar meer winst mentaliteit mag ook wel wat minder.
Tsja, de meeste mensen vinden dit. wat alleen opvalt is dat dit wijzigt zodra men aan de aandelen/opties enz. gaat beginnen ;)
Breng ze nou niet op goede/foute ideeën!!! :(
Nog beter, gewoon schijf wissen en linux voor ze installeren...
ROFL!!

*/JamesWest ducks for trolls...
Is dat ook mogelijk op je eigen site te draaien.

Zal wel lachen zijn. Heel wat site's die zeggen dat je een illegale windows heb en door verwijzen naar linux.
das nogal lullig als bij bedrijf A door ICT bedrijf B op de werkstations windows wordt geinstalleerd met een illegale key omdat ze dat hebben liggen..
dan heeft bedrijf A geen computers meer...
lijkt me nogal onmogelijk...
Anoniem: 173369 @mschol27 april 2006 12:30
Bedrijven die illigaal werken
Goed bezig
Bedrijven die al een ICT afdeling hebben zullen wel originele versies hebben. Want achter zo'n bedrijven doet men wel jacht
Microsoft zegt dat illegale software vatbaarder is voor spyware, virussen en andere ongemakken dan legale programmatuur.
Yeah right...
Klopt wel, want als je de illegale versie niet kan updaten met hotfixes voor al die lekken die ze hebben, dan is dat waar :)
Kritieke patches kon je toch nog wel downloaden dacht ik?

Doet me trouwens afvragen of er een verband bestaat tussen de deskundigheid van een computergebruiker en het wel of niet hebben van een legale windows versie.
klopt niet..
in het originele bericht staat :
Counterfeit software can even expose consumers and businesses to spyware, viruses, faulty code and identity theft.
Men heeft het over een stuk software in het algemeen, NIET enkel over winxp. En zelfs als ze het enkel over windows hadden dan nog is dit niet geldig omdat elk willekeurig stuk programmatuur dat legaal aangeschaft is, NIET VERSCHILT van datzelfde willekeurig stuk programmatuur dat illegaal is. Een geupdate versie is een ANDER stuk software.

Deze bangmakerij is een grof leugen dat inspeelt op de onwetendheid van de gebruikers en is een schandelijke houding. De stap naar misbruik en uitbuiting is slechts klein.
En indien men het beste voorheeft met de gebruikers, waarom speld men hem dan leugens op de mouw?
MS doelt doorgaans ook op het feit dat mensen om een illegale versie van windows te draaien gepatchte ActiveX controls op hun PC installeren om Genuine Advantae te omzeilen, een keygen van Kazaa plukken om hun key te genereren. Idem dito voor hun virusscanner en ga zo maar door. Wie zegt dat die mooie GA patch die je gedraaid hebt niet ook een enorme backdoor heeft opengezet?
.oisyn Moderator Devschuur® @Punkie25 april 2006 14:23
Waar het om gaat is dat jij van je illegale kopie van windows niet na kunt gaan of alle componenten weldegelijk kosjer zijn. Een pirate kan natuurlijk altijd een windows versie releasen met voorgeinstalleerde spyware of keyloggers of weet ik niet wat erin. Niemand kan jou de garantie geven dat jouw windows veilig is, tenzij het een exemplaar is dat van MS af komt.

En natuurlijk dikken ze het een beetje aan en is het voor een deel ook bangmakerij, maar ze hebben weldegelijk een valide punt.
Anoniem: 28557 @Punkie25 april 2006 16:26
Waar het om gaat is dat jij van je illegale kopie van windows niet na kunt gaan of alle componenten weldegelijk kosjer zijn. Een pirate kan natuurlijk altijd een windows versie releasen met voorgeinstalleerde spyware of keyloggers of weet ik niet wat erin. Niemand kan jou de garantie geven dat jouw windows veilig is, tenzij het een exemplaar is dat van MS af komt.
Waar het om gaat is dat jij van je Windows niet na kunt gaan of alle componenten weldegelijk kosjer zijn. Microsoft kan natuurlijk altijd een windows versie releasen met voorgeinstalleerde spyware of keyloggers of weet ik niet wat erin. Niemand kan jou de garantie geven dat jouw OS veilig is, tenzij het een exemplaar is dat je zelf van source gecompileerd hebt en de source nagekeken hebt.
Anoniem: 44917 @Punkie25 april 2006 15:02
Kijk, wat ze beweren in het oorspronkelijke bericht klopt dus. Ze zeggen niet dat counterfeit software MEER kwetsbaar is dan de originele software. bangmakerij dus, maar geen leugen.
@jeroenr: dan moet je wel zo reeel zijn dat je natuurlijk ook niet de source nakijkt van ieder Linux pakket dat je installeert. Maar toegegeven: bij Linux *kan* dat in ieder geval...
Anoniem: 28557 @Punkie25 april 2006 16:30
dan moet je wel zo reeel zijn dat je natuurlijk ook niet de source nakijkt van ieder Linux pakket dat je installeert. Maar toegegeven: bij Linux *kan* dat in ieder geval...
Nee, maar gezien het feit dat heel veel mensen de source onder ogen krijgen, kan ik er wel vanuit gaan dat als iemand een backdoor inbouwt dat dat héél snel bekend zal worden.

Waar het mij trouwens om ging, was dat .oisyn's bewering nergens op slaat, omdat je - zonder de source bekeken te hebben en vervolgens *die* source gecompileerd te hebben - nooit 100% zeker kan zijn dat er niet ergens een backdoor inzit. Niet bij software van Kazaa, niet bij software van Microsoft, en inderdaad, ook niet bij software van Ubuntu.
Anoniem: 18005 @Punkie25 april 2006 19:52
Dan ga je er wel van uit dat de code niet gewijzigd is om een activation oid te omzeilen. Ze zeggen alleen dat je vatbaar kan zijn voor dergelijke problemen.

De fabrikant kan niets zeggen over gecrackte of aangepaste software om beveiliging te omzeilen, behalve dan dat er aanpassingen zijn geweest die mogelijk van invloed kunnen zijn op de veiligheid en stabiliteit.
.oisyn Moderator Devschuur® @Punkie26 april 2006 01:19
Sorry hoor jeroennr maar dat is natuurlijk geblaat en gaat bovendien compleet voorbij aan de scope van dit artikel. Je kan er redelijkerwijs vanuit gaan dat een OS-bakker als Microsoft, waar alle ogen op gericht zijn, niet opzettelijk jouw PC zal openzetten voor allerlei hackpogingen, of je wachtwoorden proberen te ontfutselen, of een open relay draaien waardoor spam verstuurd kan worden. Op het moment dat men daarachter komt, en daar kun je vanuit gaan dat dat ook gebeurt, kunnen ze wel opdoeken en staat Bill de week erna bij de voedselbank, bij wijze van spreken (hell, de huidige lopende antitrust zaken tegen MS zijn daar compleet niets bij).

En wat betreft het compileren van sourcecode, zelfs als je het compileert kun je er nog niet zeker van zijn dat je veilig bent want wellicht stopt die compiler wel backdoors in de programma's die je compileert. Maar goed, jij bent vast zo paranoïde dat je de sourcecode van je linux distributietje compleet na hebt gekeken en vervolgens met de hand hebt gecompileerd ;)
heeft het eindelijk nut dat microsoft tijd besteed aan bugfixen VOOR de uitgave van het product :) :+
Ooit gehoord van een Corporate Edition? Die hebben geen validation serial nodig, en worden dus altijd als legaal gezien door MS. Daarom kan je ook altijd update's en fixes downloaden. Zelfs als de install illegaal is.
Niet correct. Is wel een serial voor nodig, ééntje die aan een bedrijf uitgereikt is. indien dergelijke serials opeens beginnen te circuleren, bestaat de kans altijd dat ie geblocked wordt (zoals de FCKGW-... bij XP SP1 geblocked werd)
Een illegale corporate editie wordt door het genuine advantage programma ook gewoon als illegaal gezien.
En wie mag er dan weer uitkomst bieden? Juist,
de Linux livecd

ach met BartPE lukt dat ook best
Wat zeg je er van dat cracks vaak spyware bevatten ;)
dat jij dus duidelijk geen verstand van zaken hebt ;)

@everyone: de laatste genuine advantage rommel was reeds op zelfde dag gekraakt (begin maart 2006 als ik mij niet vergis). gokje, zondag avond is patch reeds beschikbaar ;)

ik heb nog steeds alle patches via windows update. dus al die lulkoek ivm met kritische patches zelf installen van externe downloadlocaties. djeezes
Als ze die uitsluiten van alle updates wel. En als je iets illegaal download/copieert is de kans dat er een virus meekomt wel vele malen groter dan wanneer je iets legaal koopt (laatste keer dat Microsoft een virus in een officiele release had is al weer enige tijd geleden).

Het hoeft niet vol virussen te zitten, maar ze hebben wel gelijk dat de kans groter is.
Bwa, die virussen en rommel. Dat geldt vooral voor niet-gevorderde illegale downloaders, een bestandje "crack.exe" runnen en daardoor heel hun pc omzeep helpen. Zie ook artikel nieuws: Helft downloadend Nederland doet het gratis : veel mensen downloaden legaal uit vrees voor virussen. Eens je weet waarmee je bezig bent, krijg je die rommel niet meer binnen. Laatste keer dat ik virus heb gekregen om die reden is meer dan 4j. geleden ...

Maar zolang ze het "gepeupel" (srr voor de term) daarmee naïef kunnen houden: dat ze maar doen :) ...
Het enige nadeel is dat je pas door schade en schande die wijsheid krijgt om geen rommel binnen te trekken.

Dat geld ook voor hen die nu hun systeem veilig wanen totdat ze door een infectie worden gewezen op een lek dat ze nog niet gedicht hadden.
ik beschouw dat soort 'pioniers' als noodzakelijk.

Er zijn duizenden stukjes software. Door alles te cracken raakt een grote groep bekend met de software.
De parels onder de software komen bovendrijven en zullen dan wereldwijd gebruikt worden.
Waarbij een groot percentage legaal wordt aanschaft.

Zonder cracks heeft software geen bestaansrecht.

Ik heb ook jaren photoshop 'illegaal' gebruikt voor eigen gebruik. Toen ik uiteindelijk een webdesignbureau ben begonnen heb ik een licentie aangeschaft.
Zou je dat doen
als je totaal onbekend zou zijn met het pakket
Moet je es kijken wat je al niet voor Photoshop moet betalen

Laat ik maar niet beginnen over de plugins
Anoniem: 164830 25 april 2006 13:25
Waarom ik voor Windows geen legale copy heb is dat het a. belachelijk duur is om er 1 aan te schaffen (400 euro) en b. het is eenvoudig om geen legale copy te gebruiken. Als ik zonder veel moeite en kosten een legale key zou krijgen zou ik dat zonder meer doen.

Helemaal naast het feit dat illegale copy's de strategische methodiek van Microsoft was om Windows aan de man te brengen destijds... en met succes.

Voor iemand die werkt is het bedrag nog wel te betalen, maar er is geen normale student die Windows nodig heeft voor zijn studie die dat bedrag gaat uitgeven, en gelijk hebben ze!
bull, als student zijnde kun je vaak heel godkoop aan windows komen
A. Windows kost geen 400 euro.

Ja, als je kijkt naar de allerduurste oplossing, Retail Pro. Niemand gebruikt dat. De prijs van Windows ligt tussen de 90 en 190 euro voor Home en Pro. Bedrijven veel goedkoper.

B.

Je bent student? Dan kost Windows XP pro je 30 euro.

Je gebruikt drogredenen.
Wat een onzin. 400 euro is voor de volledige (non-upgrade) Professional versie.

Het lijkt me stug dat je als student een Professional-versie nodig hebt. En het lijkt me ook stug dat je niet ergens een Windows 98-cd'tje hebt liggen om voor een upgrade in aanmerking te komen.

Dan kost een upgrade voor Home Edition nog maar 130 euro inclusief BTW. De meeste studenten die ik ken, geven meer uit aan een videokaart.

Ik snap niet waarom iedereen zeurt over de prijs van Windows, terwijl het OS gewoon net zo'n fundamenteel onderdeel van je systeem is als je processor, harddisk of videokaart. Omdat het kopieerbare software is, moet het maar gratis zijn of zo.

En dan nog kunnen studenten een campuslicentie aanschaffen voor enkele tientjes, dus jij hebt echt geen enkele reden tot klagen.
Waarom ik voor Windows geen legale copy heb is dat het a. belachelijk duur is om er 1 aan te schaffen (400 euro)
Waneer heb jij voor het laatst naar de prijs van XP gekeken? Je hebt al een OEM versie voor 82.98 Euro. De meeste mensen geven een veelvoud uit voor een videokaart.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.