Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: The Tech Report, submitter: CJ

Bij The Tech Report is een interview verschenen met David Nalasco, technology marketing manager bij ATi, over de Radeon X800. Zoals zijn titel al enigszins doet vermoeden houdt David zich bezig met de promotie en het uitleggen van nieuwe technologieŽn aan de buitenwereld. Het interview gaat dan voornamelijk ook over verschillende technische details van de ATi Radeon X800 en waar deze verschillen met de nVidia GeForce 6800. Onderwerpen die besproken worden zijn onder andere de verschillende shader models, de prestaties van de X800 in OpenGL, anti-aliasing en wordt er aandacht geschonken aan de adaptive trilinear filtering-techniek die recent in opspraak kwam. Afgesloten wordt er met een blik op de toekomst waarbij onder andere onderstaande vraag aan bod komt:

ATi Radeon X800 Logo (nog kleiner)TR: What is ATI doing in the area of general-purpose computing on GPUs?

Nalasco: We've been dealing with a lot of researchers in this area. There's been a lot of interest that's been borne out by some of the more recent developments, specifically with the appearance of DirectX 9 and some of the new high-performance hardware that run relatively long shader programs with very good performance-that, coupled with the imminent introduction of PCI Express products, which allows you to have a very fast path to read back data processed on the graphics chip back into the system. This combination of technologies has gotten a lot of researchers very excited about the possibilities here. We've certainly been encouraging that, because anything that can expand the usability of the graphics chip into different areas where it hasn't really been a factor before is something that we're very interested in.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Lol, lijkt mij normaal dat ATI nog geen low cost X800 beeldkaart wilt uitbrengen.

Wie zou er dan nog een beelkaart uit de R9600/R9800 serie willen kopen?
Eens de stock van deze serie zowat uitverkocht is zal ATI ook wel met budget versies van de X800 afkomen.
Ben ik ook bang voor. Dat je nog iets van 3 maanden moet wachten totdat de SE's ook uit komen. Qua snelheid en prijs zitten die in de buurt van de 9800 pro's. Maar dan wel betere DirectX9 ondersteuning.
Voor de mensen die niet zin hebben om een 400+§ kaart te kopen wel interessant.
Betere dx9? Binnenkort verschijnt SP2 voor win xp met daarin dx9.0c en de PS3.0 support. Dat ondersteunt geen enkele ATi. Slechtere dx9 zul je dus bedoelen.
Indien je al wat reviews gelezen had over deze PS3 had je al gehoord dat de beeldkwaliteits verschil tussen PS3 en PS2 bijna tot niet te zien is .

+

Ondersteuning , ... Het is allemaal leuk om snufjes toe te voegen maar ze moeten dan ook gebruikt worden door de game devs anders zijn ze waardeloos ... en als ik me goed herinner heeft nvidia al meer dan 1 "feature" ooit toegepast dat nooit gebruikt is geweest .
Euh .. zei ik iets anders dan? Je moet niet beginnen zeuren over beeldkwaliteit en beeldweergave. Het gaat erom dat ATi de dx spec niet volgt en dat is wat men nVidia altijd verweet, dat het geen dx9 kaart was.
Welnu, alle ATi kaarten zijn bij deze dx9 non-compliant. Dit is een feit en daar kan je niet omheen, je nog zoveel uitleggen wat het verschil is, het is nu eenmaal zo.
Sorry, maar jij snapt er inderdaad weinig van.

Microsoft heeft nl. zelf verkondigt dat ALLE DX9.0 compliant kaarten het DX9.0 label mogen dragen, ongeacht of dit nu DX9.0a, DX9.0b of DX9.0c is.

Dit artikel heeft notabene hier op de FP gestaan.
http://www.tweakers.net/nieuws/17619

Zie verder de MSDN site voor meer info:
http://msdn.microsoft.com/archive/default.asp?url=/archive/en-us/direc tx9_c/directx/intro/dx9whatsnew.asp
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dndxg en/html/directx9devfaq.asp
Kweenie hoor maar een 9800 zal het dan ook niet ondersteunen. ;)

Maar die features is wel leuk en aardig maar een benchmarkje zegt mij persoonlijk iets meer dan de versie van PS.
Betere dx9? Binnenkort verschijnt SP2 voor win xp met daarin dx9.0c en de PS3.0 support. Dat ondersteunt geen enkele ATi. Slechtere dx9 zul je dus bedoelen.
Je bedoelt: Alle DX9.0 compliant videokaarten van ATi ondersteunen DirectX 9.0B.

Veel verschil qua beeldkwaliteit en beeldweergave zit er overgens niet tussen 9.0b en 9.0c; het voordeel van PS/VS3.0 zit hem voornamelijk in het kunnen gebruiken van langere en complexere shader instructies en operaties.
Je bedoelt: Alle DX9.0 compliant videokaarten van ATi ondersteunen DirectX 9.0B.

Veel verschil qua beeldkwaliteit en beeldweergave zit er overgens niet tussen 9.0b en 9.0c; het voordeel van PS/VS3.0 zit hem voornamelijk in het kunnen gebruiken van langere en complexere shader instructies en operaties.
Euh .. zei ik iets anders dan? Je moet niet beginnen zeuren over beeldkwaliteit en beeldweergave. Het gaat erom dat ATi de dx spec niet volgt en dat is wat men nVidia altijd verweet, dat het geen dx9 kaart was.
Welnu, alle ATi kaarten zijn bij deze dx9 non-compliant. Dit is een feit en daar kan je niet omheen, je nog zoveel uitleggen wat het verschil is, het is nu eenmaal zo.
Mooi. Voor huis-tuin-en-keukengebruik is het wellicht nog niet zo interessant, maar voor wetenschappelijke doeleinden wel. Met een GPU van een eurootje of 200 prik je opeens een soort van supercomputer in je PCtje. Erg geschikt voor het sterke rekenwerk.

Ik kan me zo ook voorstellen dat de Adobe interesse heeft: veel van de photoshop filters zouden echt pijlsnel door een GPU gedaan kunnen worden, ipv een trage CPU.
Nvidia heeft software uitgevonden waarmee je in samenwerking met een quadro 4000 3D kan renderen met de GPU. Dat is tientallen keren sneller en goedkoper dan een renderfarm.
Software wordt niet "uitgevonden", software wordt _ontworpen_.
het gaat ook over de uitvinding van het wiel, terwijl dat ook maar een ontwerp is...
@DannyXP1600

daarvoor waren er ook nog geen wielen, en voor de rendersoftware van nvidia was er al genoeg ander software zou ik zo denken :+
en bovendien, wil je zeggen dat je het eens bent met martin? software wordt uitgevonden, niet ontworpen? :?
Hoebedoelje "trage CPU". CPU's zijn geweldig snel, alleen door hardware optimalisatie zijn GPU's sneller in dingen zoals 3D weergeven. Pas als er hardware ondersteuning komt voor zulk soort taken, is het sneller met de GPU.
Wie had het ook alweer over lettertypes renderen met het Officepakket?

*lees anders eens de posts van (eer)gisteren*
What is ATI doing in the area of general-purpose computing on GPUs?

Wat dit onderwerp betreft loopt Ati wat achter bij NVidia. Deze hebben al een mogelijkheid gemaakt om de GPU te gebruiken als coprocessor. Ze noemen die techniek "gelato".
Dat is toch niets nieuws? Bij de C-64 kon je met wat trucken de externe diskdrives zelfs als co-processor gebruiken 8-) C64 was O+
zitten er dan Łberhaupt chips in zo'n klommel :7
Ik weet nog precies wat je bedoelt ATS :)
de lekker oude C-64
Praktisch de hele PC in een keyboard
En een uitbreidingslot om al het laden sneller te maken :P
toen was ik al blij als een pong achtig spelletje in plaats van 2 minuten in 1 minuut opstarte
nu erger ik me al als mn pc 10 seconden moet laden
het zullen altijd relatief simpele berekeningen zijn tov CPU's
maar daar zijn ze dan wel weer f*ckin snel in.
misschien is het handiger om alleen bepaalde berekingen te doen om de CPU te ontlasten?
en apple motion kan veel meer dan Adobe After effect.
en After effect is meer voor de Amateur markt en Motion is voor Pro markt.
er zijn all meer hollywood films gemaakt met Final Cut Pro dan met Adobe Premiere bijvoorbeeld.
en Final Cut Pro is een stuk jonger.

Motion zal het zelfde doen als final Cut omdat apple all een hand heeft in hollywood en indy films.
Apple heeft gewoon veel geluk omdat ze weten hoe ze een interface kunnen maken die makkelijk te gebruiken is.
//oftopic }>

Pong ?

Das meer OldSchool ATARI ;)

C64 was meer "Commando" en"Blue Max" etc..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True