Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Bron: PC Inpact

De oplettende Fransen van PC Inpact berichten dat er flinke verschillen zijn tussen de samples van de Radeon X800 XT Platinum Edition die ATi beschikbaar heeft gesteld aan de pers. Het blijkt dat de kloksnelheden van zowel de core als het geheugen flink uiteenlopen. De snelheid van de core blijkt te variëren tussen de 500 en 525MHz en het geheugen blijkt zijn werk te doen tussen de 550 en 600Mhz. Het zal dus afwachten blijven wat de uiteindelijke kloksnelheden en de daarmee samenhangende prestaties van de Radeon X800 XT Platinum Edition zullen zijn.

ATi Radeon X800 Pro perspic
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

ik kan niet zeggen dat 5% op de core en 8% op het geheugen flinke verschillen zijn anders.

beetje zout op alle escargots leggen vind ik dat.
@Jeep ... Zal ik eens 8% van je salaris inhouden dan? "Scheelt toch niet veel" ... ik vindt het toch nog redelijke verschillen.
ach 8% van heel weinig blijft heel weinig ;)
Maar elk beetje is een beetje :Y)

Maar even serieus,
als je een kaart pakt die in sommige gevallen (net als de 6800 ultra) bijna twee keer zo hard loopt als zijn voorganger, en je telt er dan nog eens 8% bij op, het is toch maar weer een extra 8% die je erbij krijgt. Ik zeg daar in ieder geval geen nee tegen.
Dat is iets heel anders.
Je moet het wel relatief zien hè.

5 haren in je soep is veel,
maar 5 haren op je hoofd is weinig.

Zelf vind ik de kloksnelheid variaties (van de eerste samples notabene) nogal meevallen.
Ik ben van mening dat, naarmate de X800-reeks echt goed verkrijgbaar is, er wel een richtlijn zal zijn voor wat betreft de standaard kloksnelheden.
Daarom hebben ze het ook over procenten, die zijn al relatief. :Z
@ETA: Kloksnelheden van een videokaart tegenover het inhouden van je salaris?
Ik zie niet in hoe dat relatief gezien iets met elkaar te maken kan hebben; dat is waar ik op doelde..

Anyway, zoals al meerdere keren vermeldt is kan het te maken hebben met de eerste samples die een te hoge klok-waarde hadden (zoals in het topic op GoT) en zullen de variaties nog steeds bestaan wanneer fabrikanten ermee aan komen zetten.

Oh trouwens, welterusten :Y)
De 6800 Ultra Extreme heeft anders ook 'maar' een 11% hoger geklokte core, maar presteert wel aanzienlijk beter dan de normale 6800 ultra. Het kan dus wel degelijk uitmaken.
Ja bij nVidia misschien maar bij Ati maakt dat niet zoveel uit. Als ik mijn 9800Pro 24(core)/48(memory) verhoog scheelt dat maar een 230 punten in 3Dmark 2003. En of dat dan 6500 of 6730 is maakt me dan niet meer zoveel uit! In de praktijk betekent dat 1-3 frames/sec meer......
Zelf getest zeker met 2 X800 XT's? :+
Ben ik mee eens, tuurlijk kan je een 9800 Pro overclocken maar pas als je 9800XT snelheden haalt dan heb je ook echt bruikbare winst.
misschien konden niet alle samples die snelheden aan, dat wil zeggen Core 525 en geheugen 600mhz.
maar ik betwijfel ook dat het veel uitmaakt.
kijk maar nar het verschil tussen de XT en Pro.
de X800XT heeft 4 pipes meer en is 25% ofzo hoger geclockt en het verschil in prestaties vind ik voor dit verschil in specs tegenvallen.
De kloksnelheid is niet het enige verschil tussen de X800 Pro en X800 XT. De Pro heeft namelijk 12 pipelines tegen de XT 16, en dat veroorzaakt ook nog eens een flink snelheidsverschil.

Het verschil in kloksnelheid wordt veroorzaakt door verschillende biossen in de kaarten. ATI heeft onlangs een nieuw bios uitgebracht dat de kaart lager klokt.
pssst :)
even ter verduidelijking, we hebben het hier over het zelfde type... niet over Pro / XT :)
Zo erg oplettend zijn die Fransen niet...

Paar dagen geleden al op Beyond3D gelezen hoe het zat. De kloksnelheden van geheugen en GPU zijn op de bios in te stellen. Sommige van de kaarten die naar reviewers gezonden zijn stonden nog verkeerd.
ATI heeft voor die paar borden onmiddellijk een speciale software util er achteraan gezonden om de reviewers de bios alsnog correct te laten instellen.

Helemaal geen onduidelijkheid over de kloksnelheid van de X800 XT. Die is gewoon 520 MHz.

Bron: Dave Baumann. Degene die de X800 op Beyond3D heeft gereviewed.


NB: Dat de reference kaarten van ATI op 520 MHz staan wil niet zeggen dat andere fabrikanten niet op andere frequenties gaan zitten.
Saphire schijnt al plannen te hebben om hoger te klokken.

ATI zelf is ook al lekker bezig geweest met overklokken: http://biz.yahoo.com/bw/040507/75145_1.html

Een overklokte X800 XT PE geklokt op 715 MHz, met geheugen op 639 MHz leverde een nieuw officieel record in 3Dmark2003 met 15.738 punten...

Hoewel 520MHz op dit moment de standaard is, zal het zo te zien niet de eindstreep zijn...
Of ze willen geen informatie aan NVDIA weggeven.
Wie weet komen de uiteindelijke kloksnelheden nog wel hoger te liggen dan hier wordt aangegeven, b.v. 550 / 620 mhz. Dit om concurrent Nvidia een stapje voor te blijven...
macci word al een paar jaar voor de realease voozien van de nieuwste hardware , hijs is immers de beste océr ter wereld kwa vga/cpu dan
Hoe kan iemand nou de beste OCer zijn :? Het is niet zoals bij sporten, daar loopt de een harder als de andere en de snelste wint. Maar bij OCen heeft die persoon er toch niks mee te doen, enkel de hardware, of kan hij met zijn hardware praten en dan gaan die 10% verder als bij de rest ofzo :?
En geef mij alle nodige compressors en stuff, dan zou ik ook een goede OCer zijn
dit record is trouwens zelf door de oude record houder verbroken , en niet door ati .


macci is the name :+
Hoe dacht je dat die aan een X800 XT PE komt? Je kunt 'm nog niet in de winkel kopen....
Als de scores van 3d Mark nu al zo hoog zijn, dan kunnen ze over een jaartje weer een nieuwe maken, want dan is het net als met 2001 zo dat het nergens meer op slaat.
'Nergens meer op slaat' is misschien wat overdreven, maar het heet niet voor niets 3DMark2001 hè.
Na 3 jaar wil bepaalde benchmark-software wel eens wat afwijken van real-life gaming performance.
Desondanks vind ik 3dm2001 nog steeds de beste benchmark out there (als je voor overall performance gaat dan hè) :)
Nou ja we weten in elk geval dat ze het best goed doen en de OpenGL ondersteuning nog wat te wensen overlaat...
Ik weet niet wat julie lopen te zijken maar check de bencmarks: (8>

http://www.zdnet.nl/rev.cfm?page=2&id=36216

Zie het verschil vooral in de hoge resoluties.
Dit is gewoon het beste nu.

:P
Jongens waar gaan we na toe met deze kaarten en die snelheden? Is het de bedoeling dat we over 3 jaar (UT2K7) in het echt mensen neer schieten voor het effect :). En met racegames het gevoel krijgen dat je in een echte auto zit?

Ik vind dit echt idioot worden, die kaarten zijn zo snel en zo ontzettend duur aan het worden dat ik me echt afvraag waar we zo naar toe ga op deze manier (8>.

En hoe gaan we over 3 jaar onze videokaart voeden, nog 4 extra molexstekkers omdat je videokaart het anders niet trekt?
ik denk eerder een hele aparte voeding puur en alleen voor je videokaart :D
duur nog wel ff, de kleding van een character beweegt als gevolg van de beweging van een character, maar niet gelijk aan dat van een character hoewel sterk beinvloed is het zeker niet identiek, pas als kaarten dit netjes kunnen weergeven, tesamen met allerlei vormen van belichting in een acceptabele framerate in stereoview komt het eind in zicht. En eer dat bereikt wordt zijn we echt wel een paar generaties kaarten verder. En hoe de voeding en koeling dat dan gaan trekken, is iets voor de toekomst. Het 90nm procede is met huidige cmos techniek ook zo ongeveer het eindstation dus wie weet komt er wat nieuws of moeten we onze pc's direct gaan voeden met de stroom uit borsele of dodewaart. Maar eisen voor meer performance in diverse aspecten zullen blijven plaatsvinden dus de fabrikanten zullen innoveren om aan onze eis/vraag te voldoen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True