Iiyama introduceert 21,3" TFT-monitor

De bekende beeldschermenproducent Iiyama heeft een 21,3" TFT-monitor geïntroduceerd, zo klinkt het op de website van het bedrijf. De Iiyama ProLite H540S telt 1,9Mpixels, goed voor een resolutie van 1600x1200. Dit maakt de monitor geschikt voor eerder professionele toepassingen als CAD. Net als de huidige 19" TFT-modellen heeft deze monitor goede specs met een kijkhoek van 170 graden, een contrast van 500:1, een helderheid van 280cd/m² en een reactietijd van 25ms. Het beeldscherm is bovendien uitgerust met twee zowel digitaal als analoog te gebruiken ingangen, een USB 2.0-hub en inklapbare speakers en is in het wit of zwart te verkrijgen. Bij al dat moois hoort wel een prijskaartje van 1.649 euro.

Iiyama (logo)"De ProLite H540S heeft een haarscherpe weergave en sRGB functionaliteit voor weergave van de werkelijke kleuren, waardoor de monitor geschikt is voor complexe grafische toepassingen. Met dit aantrekkelijk geprijsde model breiden we het high-end assortiment uit, om de meest veeleisende eindgebruiker nog meer keuze te kunnen bieden", aldus Jeffry Pettinga, general manager bij iiyama Benelux.

Door Steve Lersberghe

Nieuwsposter

06-10-2003 • 21:14

55

Bron: Iiyama

Lees meer

Iiyama introduceert twee 27"-ProLites
Iiyama introduceert twee 27"-ProLites Nieuws van 27 november 2009
Iiyama 18,1-inch LCD-monitor review
Iiyama 18,1-inch LCD-monitor review Nieuws van 8 december 2002

Reacties (55)

55
52
30
6
3
9
Wijzig sortering
Anoniem: 62724 6 oktober 2003 22:37
Om jullie beeld te verbreden:
Review van Samsung 213T

Specifications:
Response time 25 ms
Resolution 1600 x 1200
Contrast Ratio 500:1
Brightness 250 cd/m2
Diagonal 21.3"
Viewing Angle 170 / 170
Connectivity Analog/Digital
Colour 16.7 M
Dimensions 18.6" x 18.0" x 8.7"
Weight 11.2 lbs.

Als je 'em lekker vind.. Pricewatch
Een linkje naar de 213T op de website van Samsung.
probleem blijft alleen vaak de reactietijd, waardoor gamers niet snel over zullen stappen. Ik vrees dat deze monitoren nog zeker een jaar of 3-4 tot de absolute high-end markt zullen behoren.

Wat niet wegneemt dat echte flightsim-freaks natuurlijk niet zonder kunnen :P
En dat basseer je waar op?

Volgens mij (en een heleboel reviews/topics/users/testers) heb je <= 25ms geen last meer van ghosting. Laten er nou ondertussen nou een heleboel TFT's op de markt zijn die daar onder zitten, en waar velen met veel plezier op gamen.

Dat jij nog de illusie hebt dat het niet snel genoeg is wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk niet snel genoeg is ;)
ik neem gewoon een beamer ;) :+
Ik heb een TFT van een jaar out: Hercules Prophetview 920 DVI. Deze heeft een reactietijd van 25 ms, en ik speel er regelmatig CS of BF1942 op. Totaal geen problemen met Ghosting, alleen het contrast moet je erg goed afstellen.

Voor gamers is deze monitor dan ook een prima speeltje denk ik...
Mooi apparaatje! Ik kan me herinneren dat een tijd geleden toen ik nog op zoek was naar mijn tft, een Iiyama of Samsung die 1600x1200 aankon, ook rond de 1650 euro koste. Ik heb echter een 19" Acer aangeschaft die op 1280x1024 draait, supermooi schermpje hoor daar niet van, maar ik mis toch wel erg die 1600x1200 ruimte op m'n desktop.

Misschien als er over een tijd een dikke financiele meevaller is, ik deze ga aanschaffen :D
Aan de andere kant is het gewoon veel te veel geld voor normale consumenten, en tweakers... wat blijft er dan over? De zakelijke markt zoals bepaalde banken misschien, maarja alleen de baas zou dan misschien overwegen om zoiets te nemen :Y)
Normale consumenten hebben soms ook veel te besteden. Ik vind 1650 euro nogal meevallen hoor, die 23" cinema displays van Apple (1920 * 1200!) kosten 2500 euro en die worden ook nog best wel aardig weggezet. Verder zullen die prijzen alleen maar verder gaan dalen. Zodra LCD's met een resolutie van 1600 * 1200 met goede beeldkwaliteit onder de 800 euro gaan, koop ik er ook wel 1.
Zoals bekend, bij bijna elk computer onderdeel hebben de topmodellen (of in ieder geval, de duurste modellen) de slechtste prijs kwaliteit verhouding.

Dat zal bij deze monitor waarschijnlijk ook het geval zijn, ontwikkelingskosten die moeten worden terugverdient, lage capaciteit aan aanbod etc.
is die 1600X1200 niet erg klein op een 19 Inch ?
Ik bedoel Op een 21 Inch is het toch wat beter leesbaar .
We hebben al een 18 Inch gestest op de zaak (cad.cam) maar die gaan maar tot 1280*1024
en dan hebben ze dus weer te weinig beeld !
Bedenk je wel dat een 19"CRT veel kleiner is dan een 19"TFT. Dat scheelt minimaal een tot twee inch. Dus een 19"TFT is op 1600*1200 is wat grootte betreft het zelfde als een 20-21"CRT op 1600*1200.

Bovendien kan het nooit de bedoeling zijn dat we de resolutie aanpassen aan de grootte van de "letters" op ons beeldscherm. Eerst moet je een resolutie kiezen waarbij je wilt werken (waarchijnlijk zo hoog mogelijk) en vervolgens moet je bepalen welk formaat je letters moeten hebben, niet andersom (zoals op dit moment bij de meeste windows PC gebeurt).
[reactie op MW] In de praktijk is dat met windows niet al te makkelijk, ook worden in websites vaak absolute fonts gebruikt. In dat geval ben je dus afhankelijk van je browser of je het weergaveformaat nog kan veranderen.
Maar goed, als je er dus goed over nadenkt, dan is dat dus wel dé manier van werken.[/reactie]

Ohja, als ik deze specs zie, ben ik overigens meteen verliefd op deze monitor, het zal alleen wel een onbetaalbare liefde zijn.
Anoniem: 50043 @Luxx6 oktober 2003 22:09
Tja, ook in windows kan je letters met een hogere dpi weergeven. (beeldeigenschappen/instellingen/geavanceerd)
Ben er net zelf even mee aan experimenteren gegaan omdat ik eigenlijk toch wel net tikje meer ruimte op mijn desktop wil.
Ik zie er tot nu twee problemen mee:
1. Website's schalen niet mee (hoewel me dit kwa layout ook onmogelijk lijkt)
2. De layout van sommige applicatie's houden er geen rekening mee waardoor b.v. knoppen weggedrukt worden.

Voornamelijk punt 2 weerhoud mij ervan dat ik van deze optie gebruik ga maken.

Dit zijn dus mijn bevindingen in Windows XP over het aanpassen van lettergrotes. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe hiermee in Linux en op Macs mee omgesprongen wordt.
Onder OSX kan je wel de fontgrootte van de Finder aanpassen (zegmaar Explorer) maar niet van individuele applicaties, tenzij die applicaties dat zelf bieden natuurlijk. De fonts van je menubalken zijn standaard OSX grootte, niet aan te passen (wel met 3rd party hacks)
Maar de subpixelrendering maakt kleine teksten heel goed leesbaar.
Mocht je het groter willen kan je de zoom functie gebruiken (best grappig eigenlijk) maar verder alleen voor slechtzienden handig.
Ofwel, in OSX kan je behoorlijk weinig aanpassen, maar daar staat tegenover dat over alles goed is nagedacht. Ik heb nog geen toevlucht hoeven nemen naar 3rd party hacks.
Dat wil je helemaal niet, een 2D applicatie wordt van nature zo gemaakt dat er precies genoeg details zijn. Alleen bij een game gaat dat niet op. Door het gebruiken van een vaste detaillering en aantal pixels kun je als developper ook zorgen dat het er voor iedereen hetzelfde uit gaat zien. Als we onafhankelijke resoluties en dus vergroten/verkleinen van zaken als letters ed. krijgen wordt het voor developpers veel lastiger.

Natuurlijk zien we dat soort technieken wel terug in bijvoorbeeld macromedia flash (en natuurlijk games)
Dat zogenaamde beeldgrootte verschil tussen een TFT en een CRT scherm is het meest waanzinnige verhaal wat ik ooit gehoord heb. Ik geloofde het eerst zelf ook, maar dat komt omdat je het overal hoort, maar meet het zelf maar eens na!

Een kennis van me ging van een 17" CRT naar een 17" TFT. ik heb het verschil (diagonaal uiteraard) opgemeten en het scheelde net geen hele centimeter. (8 of 9 mm)

Weet iemand waar het verhaal vandaan komt? dat een 15" TFT qua beeldgrootte vergelijkbaar is met een 17" CRT.
Anoniem: 18165 @Luxx7 oktober 2003 10:11
Ik heb hier een maandje of vier geleden een overzichtje van gemaakt (even opslaan en dan uitvergroten, heb kennelijk alleen de kleine versie bewaard). Je hebt helemaal gelijk; het scheelt inderdaad niet veel.
Anoniem: 11125 @Luxx7 oktober 2003 13:52
@DKasemier
Pardon, wat een onzin. Natuurlijk willen gebruikers dat wel en developers zouden die extra moeite ook gewoon moeten doen.
Das persoonlijk. De een vind het juist prettig, de ander kan het niet lezen.
Ik had gewild dat mijn 17" TFT op het werk 1600*1200 kon hebben. Ik heb de rare eigenschap vreselijk veel vensters open te hebben en dan kan ik er tenminste wat kwijt.
Als ik 19 inch TFTjes bekijk gaan ze net als de 17 inches voor de resolutie van 1280x1024....

Hoe kom jij dan aan 1600x1200??
Dan heb jij deze van Iiyama niet gezien AU4831D
19" 1600x1200 :9
mijn nec tft heeft ook 1.9 Mpixels.maar is 20.2 " ik denk dat die toch iets scherper is.of praat ik wartaal |:(
Je praat wartaal :-)
TFTs zijn IMO sowieso scherp, de 21.3" zal iets grotere pixels hebben, maar deze zijn even vierkant als die van jouw monitor. De scherpte is dus niet anders.
De scherpte is dus niet anders
Inderdaad... je hoef alleen iets verder van de monitor te gaan zitten en je merkt niets meer van die grotere pixels...
jij praat wartaal.. tft's zijn helemaal niet scherp vergeleken met bv crt.. dat duurt nog wel ff voordat tft gelijk is ongeveer aan crt...
Ik zal 'm toch altijd eerst willen vergelijken met mijn 21" CRT van Iiyama. Ook erg goed. Als de TFT beter is, ga ik overwegen over te stappen. Tot nu toe heeft - behalve de Apple 23" - geen TFT mij kunnen overtuigen... Alleen de prijs weerhoudt mij nog... :9
Helemaal gelijk. Heb zelf een 19" Iiyama en werkt perfect. Of ik 800x600 kies of 1600x1200. Altijd perfect scherp beeld.
Zolang tft's gefabriceerd worden voor een vaststaande resolutie is het geen alternatief voor de gamer. Want anders kan je bij elke nieuwe game meteen je grafische kaart upgraden.
Als ik een nieuw spel kies dan kan ik nu de resolutie verkleinen waardoor allerlei effecten toch zichtbaar zijn zonder enorm prestatie verlies.

Ik ben dan ook benieuwd wanneer men met echte alternatieven komt voor de gamer.
Bij een TFT moet je altijd zorgen dat je resolutie een hele deling is van het aantal pixels van het scherm. dus op een 1600x1200 wordt 800x600 goed weergegeven, maar 1024x768 niet.
Een beeldpunt op een tft kan nu eenmaal geen halve pixels weergeven.
Dit maakt de monitor geschikt voor eerder professionele toepassingen als CAD.
Zoals de reviewer al zegt, deze monitor zal vooral/alleen voor professioneel gebruik geschikt zijn.

Voor de minder veeleisende thuisgebruiker zal de monitor te duur zijn (maar dus niet teveel ruimte kosten), en voor de gamer zal deze een te lange reactietijd van 25ms hebben. Uiteraard is dit geen slechte onwikkeling. Hij zal waarschijnlijk alleen maar een impuls geven aan de verdere ontwikkeling van de TFT monitor.
Anoniem: 34296 @Yokozuna7 oktober 2003 01:24
Een thuisgebruiker heeft er minder aan. Ik heb een 18" monitor met een resolutie van 1280 x 1024. Wat mij betreft een Sof. Op veel internetpagina's zoals tweakers.net kan je de tekengrootte niet instellen en zijn de letters veel te klein. Op 1024 x 800 is het allemaal een stuk beter leesbaar, maar bij een TFT-scherm is de kwaliteit van lagere resoluties slecht.
Gebruik een fatsoenlijke browser.. bij mij is Tweakers op koeien-letters in te stellen met Safari.
Ik zit tweakers.net te lezen op mijn dell latitude 15" xga schermpje van 1600x1200 en kan allles prima lezen op de default lettergrootte... op mijn 19" CRT scherm daarentegen vind ik 1600x1200 te klein maar het scherm van mijn laptop is zo scherp en aangenaaam aan de ogen dat de kleine lettertjes niet storend worden.

Dus jij hebt of een slecht scherm of je zit er veel te ver af als je problemen hebt...
Dan moet je Opera proberen, daar heb je een heel handige zoom-functie, ideaal om websites met kleine lettertypes te bekijken.
Op veel internetpagina's zoals tweakers.net kan je de tekengrootte niet instellen en zijn de letters veel te klein.
De oplossing is simpel... gebruik een browser die wel naar je wensen luistert (toch al zeker die in verband met lettergrootte). Mozilla (al dan niet de firebird versie) heeft hier geen enkel probleem mee en zal de tekst braaf vergroten wanneer je dat vraagt. Ik ben zeker dat er nog wel andere browsers zijn die dit doen (zoals al eerder vermeld bijvoorbeeld Safari)... Opera misschien?
Bij 1280 op een 18" TFT de letters te klein???

Is dat zo'n gigantische slechte TFT, zijn jouw ogen zo slecht of zit je op 4 meter afstand op zo?
En voor de DTP-er worden TFT's sowieso niet gebruikt vanwege de kleurechtheid, toch? Best een beperkte markt die je dan bedient met zo'n produkt.
Volgens mij kunnen (van de consumenten kaartjes) alleen (sommige) Matrox kaarten met DVI een resolutie van meer dan 1280*1024 goed weergeven via de DVI-poort.
Dat beperkt de doelgroep van zo'n monitor toch behoorlijk lijkt me.

* 786562 TD-er
Anoniem: 63887 @TD-er7 oktober 2003 12:22
volgens mij zouden de ati radeon 9000 en up het toch wel moeten kunnen, aangezien ze op mac makkelijk 1x dvi 1600x1024 + 1x adc 1600 x 1024
mijn setup doet 1920x1200 en 1024x768 zonder problemen
Anoniem: 21352 6 oktober 2003 21:20
Ben net bezig aan het kijken wat onze Cad cammers gaan krijgen .
Had mijn oog laten vallen op de 20 Inch van hun maar
deze is mooier dan .
Vooral om dat je iets grotere pixels krijgt .
Aleen die speakers vind ik wel jammer die moet je wel betalen .
Ik hoop dat ze ook met een speakerloos model komen. :)
Is 1600*1200 geen 'lage' resolutie voor zo'n grote monitor? Volgens mij zijn er al 15" laptop-schermen met die resolutie.
Heb hier een 21" CRT monitor, 1280x1024 is groot genoeg voor mij hoor :)
Die resolutie geeft hele kleine pixels. Web pagina's en andere grafische elementen worden dan erg klein. Dat gaat alleen als je super ogen hebt of bijna tegen het scherm aan wilt zitten. Over het algemeen vinden gebruikers 1028*768 voor 15 inch een prettige resolutie. Voor 17 inch kan de stap naar 1280*1024 nog met een acceptabele pixel verkleining. Voor 19" zou de stap naar 1600*1200 nog weer een verkleining van de pixel grootte betekenen. Daarom is die stap pas echt redelijk voor 20 inch en groter.
Toch moet ik em wel enigsinds gelijk geven, het is maar wat je gewend bent, maar ik werk op een 21" CRT (19.8") en daarop is 1600x1200 zeer goed te lezen. Op een enorme 21" TFT die zijn oppervlakte goed benut mag het van mij al gerust 2048x1536 zijn, helemaal gezien de scherpte van de pixels ten opzichte van CRT's.
Het is ook 'verwendheid' hoor, moet ik zeggen, lager dan 1600x1200 en ik word gek. Hoe hoger hoe beter, jammer genoeg gaat mijn refreshrate onder de 85Hz als ik hoger dan 1600x1200 wil, en dat zie ik ook gelijk.
het zal wel zijn gekomen door veel photoshopwerk met grote foto's, zodra ik em op 1280x960 (die is 4:3!!) zet vind ik alles zo enorm! vensters passen niet meer... echt een hell!
Vond het daarom al erg jammer dat er zo weinig TFT's zijn met hoge resoluties, dat neemt voor mij gelijk het plezier weg. Nou nog wachten op een betaalbare prijs en het liefst laat ik die schermen nog eventjes door ontwikkelen. :Y)
Maarjah, ik kan er dus niet echt bij dat iemand met een 21" op 1280x1024 gaat zitten, alhoewel de kwaliteit en scherpte wel een zeer belangrijke rol spelen!
Zo zijn er ook genoeg 17" CRT's van hoge kwaliteit die prima 1600x1200 kunnen draaien en wat ook erg duidelijk is. Daarnaast heb ik ook wel 21" schermen gehad die zelfs boven de 1024x768 al vervelend worden. TFT's hebben niet met convergentie te maken en zijn daarom van zichzelf al een stuk scherper (mits goeie kwaliteit),
Ik wacht nog ff op TFT's met 2048x1536, dat moge duidelijk zijn :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.