Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: BBC News

De Amerikaanse muziekindustrie en haar technologische evenbeeld hebben een overeenstemming bereikt met betrekking tot het beschermen van het copyright en het bestrijden van de piraterij. De overeenkomst houdt in dat de RIAA niet meer zal aandringen op soft- dan wel hardwarematige maatregelen ter bescherming van het copyright. In plaats daarvan zal zij in samenwerking met de technologie-industrie haar inspanningen gaan richten op een campagne over de gevolgen van piraterij. RIAA logo

Met deze overeenkomst zijn niet alle betrokken partijen tevreden, aangezien de MPAA juist een groot voorstander is van de zogenaamde "locking-technologie". Het MPAA is de organisatie van onder andere alle grote filmmaatschappijen, Gateway en Verizon. Vandaar dat zij zullen blijven aandringen bij de overheid op maatregelen, waarmee copyrightschending kan worden voorkomen. De overheid zal in de toekomst waarschijnlijk wel moeten ingrijpen, doordat de private sector niet in staat is om de piraterij een halt toe te roepen. Of dit door techniek zal gebeuren of door andere opgelegde maatregelen zal de toekomst moeten uitwijzen, maar de Consumer Electronics Association (CEA) zal blijven strijden voor het recht op kopieën voor persoonlijk gebruik en denkt in de RIAA een sterke partner te hebben gevonden:

"We welcome the RIAA's apparent opposition to government mandates that would force consumer electronics manufacturers to insert controls into their products which would limit consumers' home recording and fair use rights," said CEA spokesman Gary Shapiro.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Zoals zo vaak onderzocht is daalt de piraterij niet als de software goedkoper wordt. Gratis blijft namelijk altijd minder. De prijs is vaak niet eens het probleempunt.

Wat wel het probleem is, is dat mensen niet begrijpen dat muziek geld kost. Als ze dat duidelijker maken aan de consument zal de piraterij niet afnemen, maar zal de luisteraar zijn favoriete band(s) wel gaan ondersteunen -> CD's kopen.

Dat hij vervolgens zonder beperkingen kan genieten van zijn CD (in zijn MP3 speler / DVD speler / PC whatever) dan is dat een stuk beter dan een CD met beperkingen waardoor hij hem niet in z'n MP3 speler af kan spelen.
Zoals zo vaak onderzocht is daalt de piraterij niet als de software goedkoper wordt
Onderzoeksbureau's die gesponderd zijn door de belanghebbenden ja, dat zijn echt eerlijke onderzoeken.
dat mensen niet begrijpen dat muziek geld kost
Vervelend dat iedereen maar zo dom is he? Je hebt gelijk dat mensen niet denken aan de kosten voor reclamecampagnes, videoclips, personeel muziekindustrie etc. Helaas is het nog steeds zo dat een artiest maar 0,25 euro krijgt per verkochte CD. Verder is zo'n 5 jaar geleden al eens berekend wat een CD nu eigenlijk kan kosten (dus weer videoclips, ..., verpakking, distributie .... pensioen Jantje Smid, ...pensioen van nooit van gehoorde artiesten... salaris directeur muziekbedrijf ...) Daaruit bleek dat ruimschoots meer dan de helft van de prijs van de CD winst is. Vervelend dat men dit doorheeft en dan als dom wordt bestempeld !!
helemaal mee eens, het maken van een cd kostte een paar jaar geleden (met de oudere lees duurdere produktietechnieken) incl doosje niet meer dan anderhalve gulden.... Opvallend zijn wel altijd de Ferrari's, Bentley's Lamborgini's die gereden worden door de platenbonzen of de Jaguars en Porsches van de bazen van de Buma Stemra.

De artiest krijgt een flutbedrag ....

Het is jammer dat deze onderzoeken niet vallen onder documenten strafbaar door valsheid in geschrifte .... want dan zouden dit soort documenten niet meer in de pers verschijnen!
En ook die kan zich een leuke auto en huis veroorloven. Ooit het interview gezien met Lars Ulrich van Metalica over Napster ? Zat ie aan het rand van zijn zwembad met op de achtergrond zijn leuk huisje......
En maar zeggen dat ie inkomsten te kort komt
Artiesten krijgen echt niet zo veel hoor. Het grote geld gaat naar de platenmaatschappijen. Kijk maar eens hier, dan zie je het wel: http://dir.salon.com/tech/feature/2000/06/14/love/index.html
Dat geld verdienen ze voor 99% uit de tournee's en concerten die ze geven, de cd's brengen zo goed als niets op (nog steeds miljoenen, maar in verhouding niets)
Uit onderzoek (dat NIET gesponsord is door platenmaatschappijen, maar onafhankelijk onderzoek) is gebleken dat de internettende muziekliefhebber juist méér cd's is gaan kopen. De totale verkoop van cd is echter toch teruggelopen, maar dat ligt absoluut NIET aan internetters die muziek downloaden.

Oorzaken waardoor de cd verkoop is teruggelopen, is de teruglopende economie, en het populairder worden van andere, meer visuele media, zoals DVD.

(ik heb er toevallig laatst een betoog over gehouden, dit is dus wat ik een beetje heb kunnen uitpluizen @ internet)
De artiest krijgt een flutbedrag ....

En ook die kan zich een leuke auto en huis veroorloven. Ooit het interview gezien met Lars Ulrich van Metalica over Napster ? Zat ie aan het rand van zijn zwembad met op de achtergrond zijn leuk huisje......
En maar zeggen dat ie inkomsten te kort komt :r
Lees ook een de Coffee Rave van Steve Lukather (Gitarist van TOTO). Die heeft hier een interessante mening over.
Ik heb het gelezen, maar het komt op mij een beetje over als een gefrustreerde muzikant die geen hits meer kan scoren...
Gerco: Dat geld verdienen ze voor 99% uit de tournee's en concerten die ze geven

Hoe kom je aan deze onzin? Hiermee verdienen zij juist niets of leggen hierop zelfs toe! Zij doen dit alleen voor de lol of uit liefde voor hun vak hoor. Denk je dat er nog iets over blijft van de entreeprijs? Reizen, accomodatie, crew, etc... dacht het niet, reken maar uit. Teveel gedoe voor te weinig geld en geen tijd om nieuwe albums te maken.

Staat in geen enkele verhouding met de verzameling CD's die de concertbezoekers en overige 99% van de fans die niet op een concert kunnen komen thuis hebben liggen...
dat komt omdat hij zijn meeste geld verdiend door concerten te geven.

Aan cd's verdienen ze echt niet veel, en zijn ze eigenlijk verplicht om om de zoveel jaar is een tour door europa/usa/wereld te doen.
Nee.

Concerten en tournees kosten een fortuin. Dat wordt nooit door de opbrengst van de kaartjes en een paar T Shirts (ik hoor eigenlijk nooit iemand klagen over het feit dat die dingen op concerten zo duur zijn? :? ) gedekt.

De inkomsten komen weldegelijk uit percentages voor de artiest. Het is wel belangrijk daarbij onderscheid te maken tussen uitvoerende artiesten en de componisten van de muziek. De componist van een nummer dat veel op de radio gedraaid wordt en waar veel platen van verkocht worden ontvangt daarvoor aanzienlijke bedragen. Uitvoerende artiesten veel minder.
Ik moet zeggen dat dit een heel interessant stukje is om te lezen en ze heeft inderdaad gelijk. Sinds een tijd ga ik om met een aantal mensen die inderdaad ook in diverse bands zitten en die hebben het kunnen bevestigen.
Ik ben benieuwd waar je die informatie vandaan haalt, maar kijk maar eens naar deze prijs breakdown van een CD van 17 euro (20 euro inc BTW):

http://www.cnn.com/interactive/entertainment/0101/cd.price/frameset.ex clude.html
Dat is dan heel simpel vette pech voor ze. De fans die naar die concerten en tournee's gaan, betalen toch wel voor de CD's die ze produceren. En zoals jij zegt (en dat geloof ik dan maar) komen de echte inkomsten toch niet uit de CD verkoop.

Ik denk dat het dan voor een artiest al helemaal niet meer uitmaakt hoeveel CD's ze verkopen. Als de mp3's populair zijn, betekent dat dat ze veel fans hebben die voor een kaartje voor hun concert gaan betalen.

* 786562 Grrrrrene
Zo heb ik een CD van Dire Strais en een van U2 gekocht omdat ik dat goede muziek vind :)
Dat geld verdienen ze voor 99% uit de tournee's en concerten die ze geven, de cd's brengen zo goed als niets op
je vergist je ernstig, een tournee brengt juist niets op, meestal wordt op een Tour verlies geleden. (bedenk je goed, huur lokatie, minstens 50 man crew die je moet voeren, onderdak geven, vervoeren, kosten voor stroom, organisatorische overhead, etc).

de Tours worden gedaan door de platenmaatschappijen in de hoop dat de CD beter gaat verkopen.
Het is net wat je een hit noemt. Ik persoonlijk vind de term wegwerp-artiesten wel toepasselijk. Naar mijn smaak is de kwaliteit van de top40 muziek bepaald niet hoogstaand. Ik persoonlijk vindt TOTO beter dan menig top40 groepje.

Overigens geeft het scoren van een Hit geen indicatie over de kwaliteit van de artiest. Steve Lukather (niet bij iedereen bekend) is een van 's werelds beste gitaristen. De muziek is nog steeds erg goed. Neem bijvoorbeeld "Another Change" van Roger Sanchez dit is voor 90% gebaseerd op een stuk uit "I won't hold you back" van TOTO uit 1982. De hitpotentie zegt niet alles over de kwaliteit van een artiest, maar ook veel over de 'maakbaarheid' van artiest.

Maar goed..... een artiest hoeft geen hit te scoren om kwaliteits muziek te maken. De verminderde aandacht van de platenmaatschappijen geeft wel een verschraling in het muzieklandschap wat weer leidt tot minder omzet.

Ik ben waarschijnlijk wel een gefrusteerde fan ;)
gratis zal het natuurlijk nooit zijn, cdr-tjes hebben nogal veel heffing erop juist voor die piracy. gaat allemaal naar de platenmaatschapijen. dus met andere woorden als jij een cdr-tje koopt betaal je dus voor zegmaar de muziek van britney spears enzo
Ten eerste meen ik dat de cd'tjes gewoon te duur zijn, er zou een segment muziek moeten zijn "zonder fratsen" gewoon de muziek basta en dat kan heus voor minder dan 22 euro..
Ten tweede, de muziekindustrie heeft heftig geinvesteerd in de fabricage van de cd'tjes, die krijgen als medium concurrentie van de dvd, dit zijn namelijk niet altijd dezelfde firma's...
Ten derde, de neiging om een kopie te gebruiken neemt af naarmate de gebruiker begrijpt waar hij voor betaalt en er mee eens is. Wanneer een label duidelijk, transparante en eerlijke prijzen hanteert, ie. het geld gaat waar de artiest het wil en niet naar een of andere sales exec die 20 miljoen $ verdient... enz...

Ten laatste, er moet wat betere muziek worden gemaakt, want het is tegenwoordig gewoon triest.. ik beluister mijn oude cd'tjes want al die "ketchup song" crap hoef ik niet...
Kan tweakerbee zijn stelling ook onderbouwen met onafhankelijke onderzoeken? Ik vrees van niet. Van mijn familie, vrienden en kennissen weet ik namelijk, dat een groot deel hiervan best wel waarde hecht aan het hebben van de originele cd. De waarde die ze hieraan hechten, is alleen niet zo groot, dat ze hier dus meer dan 20 Euro per disc willen betalen. Datzelfde geld ook voor mij. Ik merk ook van mezelf, dat als ik een goede oude cd tegenkom, die voor een mooi prijsje in de aanbieding is, dat ik hem dan koop, ook al heb ik het meerendeel, of misschien al wel alles, al op mp3.

Hoe kun je dan beweren, dat de piraterij niet gaat dalen, als de prijzen op een eerlijk niveau komen te liggen.

Onderzoekers die anders beweren, kunnen weleens op de loonlijst van de platenbonzen voorkomen...
Zoals zo vaak onderzocht is daalt de piraterij niet als de software goedkoper wordt. Gratis blijft namelijk altijd minder. De prijs is vaak niet eens het probleempunt.
Onzin. Als de prijs van software realistischer zou zijn, hebben mensen tenminste niet het idee dat de helft van het geld wat ze uitgeven naar onbekende doelen gaat die niks met de software te maken heeft.

Iedereen wil best betalen voor wat hij koopt. Maar bij CD's zit er nog eens een opslag bovenop waarvan niemand weet waar dat geld naartoe gaat.

Enneh, ondanks dat er de laatste twee jaar *heel veel* software gekopieerd is, zie ik de kwaliteit van software nog steeds niet omlaag gaan. Sterker nog, de games worden nog steeds mooier en mooier. Hoe kan dat, als er niks verdient zou worden?

De platen en computergames uitgevers hebben OF een hele grote reserve gehad OF de verkopen zijn helemaal niet gedaald.

Links en rechts lees ik dat de verkopen gedaald zijn (hoewel nooit uit een *onafhankelijke* bron), dus moeten de uitgeversmaatschappijen een fikse reserve hebben (gehad). Dat kan alleen maar betekenen dat ze al jaren te veel geld vragen voor hun producten. Dus die prijs kan prima omlaag.

De uitgeversmaatschappijen zijn echter zo vet dat ze zelf torenhoge kosten hebben. Ze zouden dus moeten reorganiseren voordat de prijs omlaag kan. Natuurlijk gaan ze niet uit zichzelf reorganiseren, dus moeten ze op de één of andere manier gedwongen worden. En dat dwingen gebeurt meestal door de markt. Well, al die illegale kopieen zetten de markt flink onder druk. Als de maatschappijen willen overleven zullen ze iets moeten bedenken om hun kosten te verlagen, zo werkt economie.

Ik zie dit als een overwinning hoor.

En als CD's 15 euro zouden kosten zou ik wel degelijk meer CD's kopen. Ik heb laatst een CD gekocht waar ik 23.50 euro voor moest neertellen! Dat is 51 gulden! Dat is nog meer dan toen de CD's voor het eerst op de markt kwamen en de 'verklaring' voor de hoge prijs (38.50 gulden) was dat de ontwikkelkosten terugverdiend moesten worden. Ja, hallo, consumenten zijn OOK niet gek hoor.

De prijs van CD's is sneller gestegen dan de inflatie kan verklaren. En wat is er met die ontwikkelkosten gebeurt? Het 'ontwikkelkwartje' van Kok?

In plaats van dat de uitgeversmaatschappijen voor nieuwe software puur de prijs vraagt die het heeft gekost (+ opslag, winst maken mogen ze van mij best), hebben ze een systeem bedacht waarin nieuwe CD's duur verkocht worden en na een jaar ofzo voor de helft van de prijs gedumpt worden. Well, f*ck you, ik voel me daardoor een melkkoe van die uitgeversmaatschappijen. Stelletje arrogante kwasten daar.
Zoals zo vaak onderzocht is daalt de piraterij niet als de software goedkoper wordt. Gratis blijft namelijk altijd minder. De prijs is vaak niet eens het probleempunt.
Achja, je zal altijd van die apen blijven houden die het stoer vinden dat al hun muziek van Kazaa komt en dat ze geen enkele CD legaal gekocht hebben.

Laat ze lekker en ga zelf weer echte CD's kopen. Dan kun je tenminste fijn bij een concert staan zonder last te krijgen van je geweten. ;)
Waar ik dan zo kwaad om wordt is dat als ik een cd koop van een artiest, omdat ik denk dat het het geld waard is, dat )#%&$*&#Q$ :( cd'tje het niet doet in mijn laptop en dvd-speler!
Ik wil als ik een echte cd koop dat hij het toch wel overal doet. Maar heeft iemand een cd'tje gezien de afgelopen maanden met daarop "Compact Disc Digital Audio" logo? :r

* 786562 MBV
Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken; maar voor mij geldt dat dus zeker wel. Ik koop geen CD's boven de EUR 20, maar CD's onder de 20 Euro koop ik wel. Ik vind op het moment CD's gewoon te duur.

En het kan best goedkoper, zo kocht ik bijvoorbeeld laatst een 5-dubbel CD van Acda & de Munnik voor EUR 30... dat is dus 6 Euro per stuk... (en toen ik hem kocht dacht ik nog dat het een 3-dubbel CD was, maar 2 van de 3 doosjes bleken 2 CD's te bevatten :)) Als alle CD's voor deze (of een beetje meer) prijzen over de toonbank gingen dan de-installeer ik gelijk Kazaa.
Ja, maar dat is hetzelfde met dvd's. Als dvd's zo rond de 15 euro zijn dan koop ik zulke dingen als impuls aankoop. Als het over de 20 euro is ga ik erover nadenken en koop het alleen als ik het een super film vind.
Ik denk dat de consument heel goed begrijpt dat muziek geld kost. De consument begrijpt ook goed dat maar een klein deel hiervan bij de artiest terechtkomt. Ik denk dat er van de prijsverhoging van de afgelopen 15 jaar van f20 naar e20 weinig naar de artiest gegaan is. De extra prijsverhoging tov de inflatie komt vooral ten goede aan iedereen behalve de artiesten.

Ik denk dat de huidige mogelijkheden voor het downloaden van muziek zeker hun impact hebben. Dit zal zowel positief als negatief zijn.

Ik geloof alleen niet dat de prijs geen probleempunt is. Door de huidige prijsstelling denk ik wel een paar keer na voor ik een CD koop.
Tweakerbee dat ben ik niet met je eens. Veel software is voor mensen onbetaalbaar. Als je het dus wilt gebruiken is er geen andere mogelijkheid dat piraterij.

Dan erbij, je kunt wel aanvaarden dat muziek maken geld kost. Maar niet zo veel als ze voor een cd vragen. Je ziet nu in de VS al dat ze gewoon bezig waren met het oplichten van de mensen. Daar gaan ze een geld bedrag terug aan de mensen betalen.

Ik blijf er bij dat het allemaal gewoon te duur is. Mensen en bedrijven die een redelijk bedrag vragen voor hun software, die registreer ik dan ook.

Ik vindt wel dat het een te gewone zaak is geworden voor mensen dat ze software maar gewoon downloaden. Ik kan me best voorstellen dat je een piraat download om het te testen. Maar als het dan aan je behoefte voldoet na een maand en er wordt een normaal / redelijk bedrag voor gevraagd, dan dien je dat ook gewoon te registreren.
Inderdaad, zoals iedereen ben ik erg geïnteresseerd naar de achterliggende gedachte van de RIAA. Het eerste wat me te binnen schiet is wel

"Keep your friends close, keep your enemies closer"
(Maar ja, ik gisteravond dan ook wel Blade2 gekeken.)
Ik denk dat ze zelf een beetje bang zijn voor het averechtse effect van die kopieerbeveiligingen.
Mensen raken namelijk geïrriteerd door die beveiligingen.
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als ik mijn duur-gekochte CD niet kan afspelen in de huiskamer omdat ik daar niet een standaard CDspeler heb staan, maar een DVD-speler met een gewoon multi-sessie-capable loopwerk die dus over z'n nek gaat van die CD.

Geïrriteerde mensen zijn eerder geneigd om tot een rechtzaak over te gaan en daar zouden ze wel eens heel sterk mee kunnen staan.
Het laatste wat ze willen is dat er een precedent geschapen wordt door een rechtzaak, waardoor ze extra kosten hebben om die beveiligde rotzooi te vervangen.

Ik vraag me echter ook af of dit nu het einde is van de regio-codes op DVD's. Dat is ook een soort van kopieer beveiliging.
ik ben alleen bang dat er nu andere dingen gaan gebeuren om de ferwente kazaa'rs te dwarsbomen. De RIAA is heeft altijd al agressief gehandeld en 'stopt' nu gewoon, ik weet het niet, maar ik vind er in iedergeval een luchtje aan zitten.
Wat dacht je van DRM van Microsoft ?
Dat zou weles DE! reden kunnen zijn dat de RIAA hun eigen pogingen staakt. DRM maakt elke andere beveiliging overbodig. Digital Rights Managment (DRM) is de toekomst voor de filmbonzen, platenbazen en alle andere media-giganten. Goodbye P2P.......

Big Brother is watching you, whenever they want, whereever you are....whatever you do, we know.
Ik geloof nooit dat dat zo streng gaat worden doorgevoerd, want anders blijft iedereen bij zijn xp versie, of anders gaat iedereen naar linux

maar ik zou NOOIT overschakelen naar zo'n systeem
ferwente = verwende en fervente samengevoegd? :?
mooier zou zijn als je een abbo neemt op een soort kazaa. elk nummer kost je 0,01 euro cent.

denk dat weinig mensen daar tegen op zien. Die ene cent. op zo'n moment pakken ze dus weer omzet van de mp3's. op dit moment helemaal niets.

Ik zou het wel weten. maargoed.. ik ben geen riaa
Yep, behalve dat ik geen MP3 formaat wil hebben, maar gewoon 44.1KHz of hoger WAV, maar niet de downloadkosten daarvan wil betalen. Als de platenmaatschappijen mijn downloadkosten van de prijs van die WAVjes aftrekt, of mij in ieder geval daar in tegemoet komt, vind ik het prima.
Ze betalen ook niet de slijtage aan je schoenen of de benzine van je auto wanneer je naar de winkel gaat om een CD te kopen, waarom zouden ze wel je internet connectie betalen?

Eventueel kunnen ze de dienst altijd limiteren tot broadband gebruikers, zodat je geen tikken hebt.
Dat was een erg leuke thread op Anandtech: "I think I just bought Kazaa Lite" :P

Maar goed, ze zeggen dus dat ze willen dat de regering in electronica dingen laat inbouwen om de _rechten_ van de consument te verminderen?? Dat ze mensen aan hun plichten willen houden ok, maar rechten verminderen is wel iets anders!

Edit: Is waar ik op antwoord net weggemod :(
Hier de link naar die thread: http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=38&threadid=939366&h ighlight_key=y&keyword1=kazaa
De opheffing c.q. niet doorvoeren van dit soort beveiligings maatregelen heeft alleen maar als effect dat mensen nog meer gaan kopieren.

Ik heb overgens nooit gesnapt waarom op een DVD een regiocode zit. Een video in Amerika is toch ook hetzelfde als hier in Europa? :?
Met die regiocode kunnen uitgevers CD's eerst in bepaalde regio's uitbrengen en dan later in andere regio's. Net zoals de meeste films eerst in Amerika worden vertoond en hier pas een paar maanden later.

Het enige voordeel wat ze er aan hebben is dat ze kunnen controleren in welke regio's films het beste draaien, om dan vervolgens de films *alleen* in regio's uit te geven waarvan ze denken dat 'ie daar ook goed draaien. Ze vermijden zo dat ze met stapels onverkochte DVD's blijven zitten, en zo kunnen ze dus onnodige kosten vermijden.

edit:

De uitgeversmaatschappijen verliezen dan ook geen geld als jij een gemodde DVD speler gebruikt. En daarom zeuren ze daar ook niet meer over. Zoals het nu is, dwz. dat DVD spelers een regiocode hebben die je uit kunt zetten als je dat wil, vinden ze al lang best.
Ik heb overgens nooit gesnapt waarom op een DVD een regiocode zit. Een video in Amerika is toch ook hetzelfde als hier in Europa?
nee, je hebt ntsc (ofzo) systeem in amerika en pal in europa, dat is net een andere manier van het beeld verversen volgens mij waardoor amerikaanse videos het niet goed doen in amerika

verder hebben die codes wel zin, om parelle import te voorkomen, ook omdat ze in amerika goedkoper zijn
de meeste/nieuwere europeese TV ondersteunen ook gewoon NTSC, het is voor de fabrikanten van TV nl veel goedkoper om een chip/tv te maken die alle standaarden ondersteund dan voor iedere standaard weer een andere, dit geeft bovendien ook nog eens meer problemen met de distributieb etc.
De regiocode is ingevoerd door de film maatschappijen omdat de meeste film in amerika al op DVD te krijgen zijn voordat/terwijl de film hier in de bioscoop ligt. Dat zou dus inkomsten kunnen kosten. Echter, de filmmaatschappijen zijn ook van strategie veranderd omdat wanneer een film wereldwijd tegelijk in premiere gaat er nog nergens terwereld slechte recenties liggen. Bovendien scoort he beter in de hitlijsten wanneer een film op de eerste dag zoveel honderd miljoen opbrengt en dat haal je niet wanneer een film alleen in amerika uitkomt...
Dit is het begin. Ik ben heel blij met dit besluit, want het zou het isolement alleen maar vergroten naar consumenten toe om deze van hun vrijheden te ontbinden.

Overigens zou dit systeem op den duur toch waardeloos worden: kijk maar naar de DVD regio code. Ik vind best dat ze mensen proberen moeilijk te maken om illegale muziek bestamden te downloaden, maar je mag geen schade aan brengen. Net zoals dat gerucht dat nu weer ontkend wordt over dat GOBBLES (of het echt zo is ben IK nog niet over uit). In iedergeval mogen ze netwerken enzo gaan hacken zal er weel een hele wrede tijd op internet gaan ontstaan waarbij niemand meer veilig zou zijn voor de industrie als anderzom...

En niet te vergeten hebben we ook nog internationaal recht en die wet n de VS is niet meteen geldig in Europa.

Wie weet wat er over een maand alweer gezegd wordt!
eindelijk geen opgefokte pubers/adolescenten meer die kwaad zijn omdat hun CD's niet werken in hun discman/auto

spiegel |:( RIAA
...haar inspanningen gaan richten op een campagne over de gevolgen van piraterij.
Zoiets hebben we hier in Nederland ook al eens voorbij zien komen. Die reclames waar de monden van Nederlandse artiesten werden dichtgenaaid.
Ik geloof niet dat het een succes was ;)
Ik denk niet dat de platenmaatschappijen weten hoe de consument denkt, het is voor een student gewoonweg niet aantrekkelijk om elk nummer te kopen. Dan zal je als brave hendrik zeggen: dan luister je het toch gewoon niet? Maar als er een pc voor je staat met Kazaa dan laat je die kans niet schieten.
Mijn mening over cd's: veel te duur voor te weinig.
Oplossing 1: ze moeten onweerstaanbare aanbiedingen erbij doen, waardoor iedere beetje fan de cd koopt. Nadeel: die extra's circuleren ook weer binnen een dag op inet
Voordeel: iedereen die zich beetje fan noemt kan het niet laten schieten.

Oplossing 2: Je eigen cd laten samenstellen voor x euro per nummer in een winkel. Een grote reden waarom cd's niet gekocht worden is omdat je van de complete cd misschien 1 of 2 nummers wil, maar je bent verplicht ze allemaal te kopen. Dan is die paar nummers downen zeker aantrekkelijker. Volgens mij zijn single's ook stukken populairder dan albums.
Nadeel: downloaden blijft goedkoper
Voordeel: je krijgt precies wat je wil waar je normaal 2 of 4 cd's voor had moeten kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True