KPN verhoogt per 6 februari prijzen van interactieve tv en vaste telefonie

KPN verhoogt per 6 februari het tarief van vaste telefonie met een euro per maand. Interactieve tv wordt ook duurder en gaat 12,75 euro per maand kosten. De provider verhoogt later dit jaar andere prijzen, maar belooft die van internetabonnementen niet met meer dan de inflatie te verhogen.

Vast bellen kost bij KPN straks 4 euro per maand, terwijl interactieve tv nu minder dan 12 euro kost. Met interactieve tv doelt de provider op de tv-dienst die aan de huidige TV+-dienst voorafging. De oude interactieve-tv-dienst is niet meer te bestellen voor nieuwe klanten en de prijsverhoging geldt dus alleen voor bestaande abonnees.

Klanten met een TV+-abonnement gaan later dit jaar meer betalen. Dat abonnement kost nu 12,50 euro per maand en de provider zal dat dan gelijktrekken met het nieuwe bedrag voor interactieve tv. Het KPN TV+ Box-abonnement gaat per 1 juli 12,75 euro per maand kosten. Interactieve tv was tot voor kort dus iets goedkoper dan TV+, maar dat verschil vervalt per februari.

In juli wordt ook de inflatiecorrectie voor vastinternetabonnementen doorgevoerd. Voor die inflatiecorrectie volgt KPN het inflatiepercentage dat het CBS op 13 januari bekendmaakt. De provider 'garandeert' dat de tarieven voor vast internet in 2026 niet zullen stijgen met meer dan de inflatie. De inflatiecorrectie voor mobiel internet wordt in oktober doorgevoerd. Klanten worden vooraf ingelicht over de prijsverhogingen. De kosten voor bijvoorbeeld een monteur en een extra tv-ontvanger blijven in 2026 gelijk.

Door Hayte Hugo

Redacteur

05-01-2026 • 12:16

80

Lees meer

Reacties (80)

Sorteer op:

Weergave:

Plus niet te vergeten dat het "gratis opnemenpakket" ook is komen te vervallen. Als je dit voordeel nu hebt blijf je het behouden. Maar als je een te grote wijziging maakt in je pakket of een nieuw abonnement afsluit dan ben je dat dus kwijt. Zo wordt er links en rechts van alles versoberd en gaan de kosten ook nog omhoog.
Combivoordeel wijziging: Vanaf 6 november 2025 is het Opnemenpakket niet meer gratis op level 2 en 3 van onze Combivoordelen. 

Dit geldt alleen voor nieuwe klanten die vanaf nu Combivoordeel krijgen. Heb je nu gratis Opnemen bij je Combivoordeel, dan verandert er voor jou niets.
Bron: Ontdek het vernieuwde KPN Combivoordeel – meer voordeel en meer keuze! | KPN Community

[Reactie gewijzigd door Alpha89 op 5 januari 2026 12:39]

Dit is ook een strategische beslissing om geen verlengvoordeel meer aan te bieden. Bij 1 jaar internet/tv krijg je amper 5 euro korting per maand voor 4 maanden maar als je vervolgens weer maandelijks 6 euro moet betalen voor opnemen is dit voordeel weer weg. Dus zolang je zelf maar alles aanhoudt zonder wijzigingen ben je op termijn alsnog goedkoper uit.. als ik nu een jaar wegga en terugkom bij KPN ben ik op termijn veel meer kwijt per maand dan nu de boel zo laten (ook al is 70+ euro per maand voor internet/tv/2 boxen al vrij fors).

[Reactie gewijzigd door Deezers op 5 januari 2026 12:56]

Gewoon exit met het tv stukje. Nlziet voldoet prima
Ik heb nu ook allerlei voordelen en wilde eerst nog overstappen naar een andere aanbieder, maar dan betaal ik per saldo iets meer ondanks dat ik dan wel de eerste maanden korting krijg. Ik ben zelf wel dik tevreden met KPN, maar vast telefonie ga ik er uitgooien. Ik ben er alleen maar bereikbaar op.

De tv vind ik wel heel irritant en denk erover om hiermee mischien over te gaan naar een internet streamings dienst of alleen naar NPO app. Ik kijk voornamelijk journaal en verder feitelijk niks en de kids kijken sowieso geen tv. Vrouw wil BBC en 24 kitchen dat wordt dus canal+ dat is 9,95 per maand.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 5 januari 2026 15:06]

Voor je vaste telefonie kan je met nummerbehoud overstappen naar prepaid Cheapconnect (8,95 per jaar) en als je alleen het journaal kijkt kun je net zo goed NPO Start kijken (gratis). Bespaar je behoorlijk wat geld mee.
ja, ik heb zelf wel genoeg aan de NPO, maar de vrouw wil nog wel BBC en 24 kitchen kunnen zien. Dit kan met Canal+ dus we gaan dat nemen.


Die cheapconnect ga ik ook doen, want klanten willen wel een vast nummer zien vaak. Dat geeft wat meer vertrouwen dan een mobiel nummer


Is eenmalig 5 euro voor nummerbehoud en daarna minder dan een tientje per jaar.

Bedankt voor je Tip en nooit aan gedacht om dat nummer weg te trekken bij de KPN.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 6 januari 2026 14:11]

Oef, Canal+, weet je het zeker? Dat hebben we hier in huis ook sinds juli als onderdeel van Canal Digitaal, maar ik heb er geen goed woord voor over. Streamen werkt soms wel, soms niet. De kwaliteit van de stream schommelt nog wel eens (geen halzaak, wel irritant), maar het allervervelendste is dat hun zenderlijst domweg niet actueel is. Je krijgt wellicht minder dan ze je verkopen. Ik heb ze daar in juli al op gewezen, maar dezelfde zenderlijst van mei 2025 staat nog steeds online.
Ach, sinds de glas kabel hier het huis ingaat is jaarlijks overstappen altijd nog een interessante optie om wat te besparen. Als je je eigen router achter die van de provider zet (tegenwoordig toch allemaal van die stomme Google/android tv-kastjes immers) ben je echt in een paar tellen klaar en moet je hoogstens wat apparaten een schop geven om alles direct weer werkend te hebben…ok, even wat prullen in de provider router natuurlijk maar dat is ook vrij eenvoudig over het algemeen…
Idem, hier net de boel van Odido weer terug in de doos gedaan voor retour. Had het spul van de KPN doos zelfs niet eens uit te hoeven pakken blijkbaar want de user/password voor de PPPoE kan je random kiezen kwam ik achter en had ik niet in de modem op hoeven zoeken. Volgend jaar kan ik de Odido doos mooi wel dichthouden want die doen gewoon DHCP en die instellingen staan nog aan.

Beetje zonde wel van elk jaar die dozen op en neer. Maar zolang de providers voor dit model kiezen denk ik dat ik geen andere keus heb.
Volgens mij kan pijnloos overstappen ook prima met enkel een eigen router. Ik heb wel eens op afstand een KPN-verbinding over zien stappen van XS4ALL naar Freedom met een OPNsense router. XS4ALL verbinding ging plat, Freedom-verbinding kwam een paar minuten later op. Ik denk dat je voor de internetverbinding zelf niets hoeft te doen zolang de instellingen voor eigen routers van de oude en nieuwe provider gelijk zijn.
Klopt. Op KPN-glas heb je voorlopig nog PPPoE en dat werkt op dezelfde manier voor alle aanbieders. Credentials worden niet gebruikt dus vul maar iets in. Bij een overstap wordt "aan de achterkant" een ander VLAN gekozen voor de andere aanbieder en je PPPoE-sessieherstel doet daarna de rest. Dat is met een paar seconden gepiept.
Maar hoe wordt dan mijn aansluiting gematcht met de provider/verbinding die ik afneem? Ik dacht dat met XGSPON alles werd samengevoegd?
Jouw ONT in je meterkast authenticeert zich bij de OLT in de straatkast van KPN. Zodra dat slaagt, is de L1 link aanwezig en krijg je van de OLT even plat gezegd een VLAN (of meerdere) toegewezen (L2) dat bij jouw aanbieder hoort. De OLT weet dat a.h.v. een service profile. Afhankelijk van je aanbieder krijg je via PPPoE of DHCP je IP-spullenboel (L3) en ben je klaar. Het uit elkaar pluizen gebeurt tussen ONT en OLT. XGSPON blijft optisch een shared medium, maar omdat het verkeer encrypted is kun je alleen je eigen "lijn" zien.
Goede herinnering, heb KPN TV net opgezegd want ik keek er toch al nooit naar. :+
Goede herinnering, heb KPN TV net opgezegd want ik keek er toch al nooit naar. :+
Hier ook. We keken vaak TV terug omdat we dan geen / minder reclames hebben. Vaak kun je bijna een halfuur eerder naar bed. Sowieso vind ik het aanbod steeds minder leuk worden. Tel daarbij op dat de prijs de laatste jaren steeds hoger werd en dan is de keuze snel gemaakt. Ik zit nu bij klik en klaar en heb geen lineaire TV meer. Dat scheelt nu 31 euro per maand. Toch weer 372 euro per jaar..
Ik ook opgezegd. Kijk eigenlijk alleen naar streamingdiensten die ik rouleer.
Verhoogt? We zijn nu zo ver in de jaarlijkse verhogingen dat alleen een verlaging nog nieuwswaardig is.

Je overeenkomst is geen overeenkomst en je zult altijd meer betalen. Welkom in 202X.
Gelukkig heb je als consument een heel handige manier om te stemmen: je portemonnee (of bankrekening eigenlijk). Door over te stappen maak je KPN duidelijk dat hun dienst/overeenkomst niet aansluit bij jouw behoeften. Zeker als veel mensen dat zouden doen, gaan ze dat echt wel merken.

Er zijn in de huidige tijd ook best wat alternatieven voor zowel internet, telefonie als TV. Voor TV kun je bijv. ook Ziggo / kabel, NLZiet of Canal Digitaal kiezen.
Die overstap van KPN interactieve TV naar NLZiet heb ik vorig jaar gemaakt. De NLZiet app staat op mijn TV naast Netflix etc. Heerlijk, had ik eerder moeten doen. En ook leuk dat je dan een uitzending kan terugkijken zonder reclame...
idem. Ook veel minder last van storingen, haperingen en gezeur met eigen modem. Tevens vind ik de beeldkwaliteit van NLZiet beter dan die van KPN IPTV (zowel via de KPN ontvanger als de app).
Die ervaring heb ik dus niet. Bij mij was de ervaring via NL Ziet een stuk minder dan via KPN. Ook het aanbod van zenders is minder en het beeld was ook niet altijd even soepel. Ik vind de beeldkwaliteit van KPN juist heel goed (via glasvezel en een KPN+ TV box). Veel beter ook dan Delta.

Je kunt KPN ook even bellen en vragen of er wat korting af kan (mijn ervaring is dat dit altijd mogelijk is).
Behalve bij publieke zenders :P
Volgens mij "stemmen" al erg veel Ziggo op die manier door Ziggo te verlaten.
Maar ze doen het allemaal. 't enige wat je echt kunt doen is elke jaar overstappen. Maar ook dat is geen echte oplossing als iedereen het doet.
Lijkt mij een prima signaal, stel je voor dat jij bij KPN in het hoger management zit te staren naar die data, elk jaar je hele bestand met contracten met allemaal 'nieuwe' klanten, die je twee of meer jaar geleden al had geworven voor te veel geld. En elke keer als je niet scherp zit in de prijs zal de consument bij een van je concurrenten tekenen voor een heel jaar. Volgend jaar nieuwe kans. Dan ga je echt wel nadenken over je 'inflatie gerelateerde verhogingen'.
Blijkbaar verdienen ze nog steeds prima op de ''nieuwe klanten''

Dit moet op politiek niveau geregeld worden.
Idem met al die kortingsweken/aanbiedingen, cashback hier/daar.
Het juridisch/politiek regelen kan IMHO heel eenvoudig: na kontrakafloop dient op verzoek een klant quasi als nieuw aangesloten worden net als alle andere niet-klanten, aanbiedingen incluis, sterker nog wellicht met een grotere doucheur aangezien geen aansliutkosten nodig zijn...
Bij allemaal stijgen dan ook de kosten. Het zou heel knap zijn als er bij bedrijven die zo'n beetje hetzelfde product met dezelfde kwaliteit aanbieden er prijsstijgingen en prijsdalingen kunnen zijn. Lagere prijzen kan alleen maar door fors te besparen op infrastructuur en servcices. Afschaffen van een call center is een goede kostenbesparing, maar dan gaan veel mensen klagen dat een bedrijf moeilijk te bereiken is (zie bijvoorbeeld budgetzorgverzekeringen waar alles digitaal gaat).
Vraag me af of dat odido glasvezel wellicht een goede alternatief voor KPN glasvezel is.

Heb hier via glaspoort helaas niet veel te kiezen. En nou dat ik zie dat ze weer verhogen eigenlijk wel graag weer zou willen overstappen.

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 5 januari 2026 12:57]

Ik kom net van Odido af en ben weer terug naar Kpn vanwege aanbieding want qua snelheid had ik bij O weinig te klagen. Wel wat vaker gedoe met TV en dit jaar vaker wat DNS storing issues. Dus het ontloopt elkaar niet veel en het is een kwestie van jaarlijks de aanbiedingen nalopen om een paar tientjes te sparen. De grote 'winstpakkers' zijn er helaas wel uit maar sparen waar je kunt lijkt mij het devies...
Zolang je andere DNS servers zoals die van Cloudflare of Quad9 gebruikt heb je van die brakke DNS servers van Odido geen last. Heb afgelopen Black Friday telefonisch verlengd met 2 jaar 2 Gbps internet only en kreeg 10 maanden voor 25,-. Werd ook meteen een nieuwe XGSPON ONT geleverd (had GPON). Dat scheelt mij per maand 22,50 op de normale prijs...

TV neem ik af bij NLZiet, maar sinds september vind ik de beeldkwaliteit aanzienlijk minder bij sport/snel bewegend beeld.
Dat is inderdaad het jammere van NLZiet ja, ik hoop dat ze nog es wat aan de kwaliteit gaan doen.
Klopt - ik heb zelf geen last van DNS issues gehad, maar ik noemde het alleen.

Verder best tevreden met O. alleen dit jaar iets te vaak storing (TV) en m'n 'android' remote deed vreemd: regelmatig sloeg hij vast en moesten de batterijen eruit waarna hij weer gewoon werkte... goed, dat van die remote kan ik O natuurlijk niet aanrekenen maar toch allemaal van die kleine irritaties :)

Ik ga dit jaar iig weer proberen om KPN voor een nette prijs te verlengen, als dat niet lukt dat gewoon een jaartje naar O => routertje prik-en-klaar (om verwarring met hun klik-product te voorkomen)
Het is maar aan wie je het vraagt he. Ik draai hier odido glas met een eigen Unifi router en Adguard DNS op de NAS. Dat werkt vooralsnog naar behoren.

Afgelopen jaar 2× een storing gehad met uitval bij hun, dat dan weer wel. Maar alles wat DNS gerelateerd is gaat mijn huisje voorbij, al weet ik niet of dat soort ellende nog vaak voorkomt.

TV van hun gaat via de app op de tv, dus geen kastje nodig. Vrouw en kinderen weten dat prima te vinden.
Hier KPN fibers met Odido in de POP. Oftewel: alleen het glasvezeltje vanaf het huis is altijd KPN.

KPN was duidelijk stabieler dan Odido. Bij vergelijkbare prijs beweeg ik einde contract weer terug.

Wel ben ik KPN dankbaar voor het losgooien van die vaste lijn met meteen een fors tarief erop. Dat gooide voor mij de kogel door de kerk. Net als al vele jaren de email provider-onafhankelijk is, is nu ook de telefoon dat (iets van 9 euro/jaar!) en het beeld (streaming only) dat al weer (minstens) een jaar.
Veel tekst zonder een echt duidelijk overzicht. Is het wellicht een idee om, eigenlijk zoals bij gelijke artikelen, een tabel toe te voegen met de genoemde informatie?
Mee eens. Bronvermelding naar het originele artikel of aankondiging was ook fijn geweest.
Ja helemaal eens! Een heel verhaal in plaats van een kort, duidelijk overzicht, is van het niveau nu.nl. Zonde van de tijd van de redacteur en van de lezer.
Exact dit :)

Er is niet een simpel overzicht van de prijswijziging. Alleen een beetje tekst.
Is dat een nieuwe strategie, dat delen van pakketten in prijs verhogen?
Het lijkt me in dit geval wel logisch: tv en vaste telefonie worden steeds minder afgenomen, dus de kosten daarvan zullen meer stijgen dan van diensten die wel worden afgenomen. Voor TV moet je nog steeds de hele infrastructuur hebben staan, maar die moet worden betaald door minder klanten. Het zou een beetje raar zijn als mensen die geen TV of vaste telefonie hebben moeten meebetalen aan die infrastructuur.
Klopt het dat dit geen reden is om je abbo voor tv en bellen op te zeggen?
Zo te zien is deze wijziging geen inflatiecorrectie en dus kun je je contract voor die diensten opzeggen als je het niet eens bent met de prijsverhoging.
Alleen als het geen inflatiecorrectie is het een reden om een contract zonder meer op te zeggen. Maar los daarvan: als je langer dan 1 of 2 jaar (afhankelijk van je contract) klant bent, kan je sowieso maandelijks opzeggen. Voor de meeste klanten zal dat effectief op hetzelfde neer komen.
Ik heb KPN TV+ met het 4K pakket gaat deze ook in prijs omhoog of blijft dit gelijk?
Wat bedoelt KPN met "interactieve TV"? Ik versta daaronder iets zoals Netflix's Black Mirror: Bandersnatch. Maar ik denk dat het waarschijnlijk grotendeels marketing bullshit is. Welk deel is bij KPN interactief?
De mogelijkheden waarmee je kunt terugkijken, pauzeren en vooruitspoelen, alhoewel dat laatste doorgaans onmogelijk wordt gemaakt.
Welk deel is daar dan interactief van? :?
'Interactief' betekent het beinvloeden van een proces, in dit geval het pauzeren en terugkijken van programma's als onderscheid van het lineaire proces waarbij je een enkele stream van plaatjes achter elkaar hebt. Dat het volgens jou pas interactief is als je andere verhaallijnen in een serie kunt kiezen, spelletjes kunt spelen of andere camerastandpunten kunt kiezen is jouw interpretatie. De term interactief is dus niet zo heel gek gekozen.

Niet eens zo heel geleden kwam het tv-signaal analoog binnen in slechts 720x575 beeldpunten. En dan hadden wij het in Europa met PAL nog best goed getroffen. Het signaal kwam binnen en het enige dat je kon bepalen was de zender. Het was een stroom van plaatjes waar je verder geen invloed op kon uitoefenen.

Ook al was de bandbreedte er nog niet naar, maar de eerste commerciele settop-box deed ergens rond 2000 zijn intrede. Het signaal werd digitaal verstuurd en door je settopbox gedecodeerd. Er zat aardig wat compressie op, maar alsnog was het beeld vaak al beter dan het analoge signaal. Behalve het reguliere 'zappen' tussen zenders kon je eerder uitgezonden materiaal terugkijken en live televisie pauzeren, waarna je verder kon kijken doordat er een buffer werd opgebouwd. Niet te lang wachten trouwens, anders werd die buffer weer geleegd of stopte hij gewoon zodra hij vol was waardoor je een deel van het programma mistte.

Ik heb in den beginne nog wel een pilot meegemaakt waar al wel wat eenvoudige spelletjes op te spelen waren, al was dat meer een showcase van wat 'binnenkort' mogelijk was want doorgaans waren de bandbreedte en de CPU van de settopbox een behoorlijke bottleneck hierin.

Anyway, dit is het verhaal van opa over de intrede van interactieve tv. Je kan het een marketing-verhaal vinden, maar het is daadwerkelijk een groot verschil met het analoge signaal. Doe er mee wat je wilt.

[Reactie gewijzigd door Ray_ op 5 januari 2026 13:00]

Volgens deze logica is het feit dat je met de afstandsbediening vroeger een kanaal kon zappen ook interactieve TV te noemen.

Noem mij maar gek; maar ik vind dit echt flauwekul.
Nee, daarbij stuurde je alleen de tuner van je TV naar een andere frequentie. Maar de content kon je niet beinvloeden. Je kon niet pauzeren, terugkijken, stukje terugspoelen, etc.
On-demand ipv lineaire televisie is wat het interactief maakt
Dat is wel heel erg uit zijn verband gerukt... Videobanden waren dan dus ook interactieve TV...
Ja, in principe wel. En zeker t.o.v. televisie zoals we toen kende was kijken met een VCR baanbrekend. Het beeld stil kunnen zetten was bijna tovernarij. Ik kan me nog een Engelse thriller herinneren uit de jaren 70 waarbij de ouders van een vermoord kind het beeld op het scherm hadden stilgezet waarop kun kind te zien was. Absolute sci-fi destijds.
Welk deel is daar dan interactief van?
Niks
Non lineare-TV

Wat jij noemt is interactieve content - dus interactieve serie of film.
Non-lineaire TV is niet interactief, hoe heb je dan interactie met je TV? Ik snap oprecht niet dat dit oké is en geen misleidende marketing nonsense :?
"De mogelijkheden waarmee je kunt terugkijken, pauzeren en vooruitspoelen, alhoewel dat laatste doorgaans onmogelijk wordt gemaakt."

Heet al sinds introductie van IPTV zo.
Hoe heb jij geen interactie met je TV/TV dienst als je non-lineair kijkt? Jij bepaalt wanneer je kijkt, wanner je pauzeert, wanneer je terug- of verder spoelt, wanneer je versneld of vetraagd kijkt, etc. Dat is toch interactie of hoe noem jij dit dan als je het geen intereactie vindt?
oke, dus die beeldbuis waar je in de 90's met je afstandsbediening zat te zappen was ook interactieve TV?
Zo klinkt het nu, maar begin deze eeuw toen on-demand en time-shift in NL geïntroduceerd werden noemden Ziggo en KPN het "interactieve TV". Het idee was interactie tussen jou en de TV-dienst. Tot dan kon je alleen de kijkbuis aan- of uitzetten. Het gaat om oude abonnementen. Nu noemen ze het niet meer zo.
Zo heette de TV dienst die KPN had voordat ze TV+ lanceerden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn