Ook KPN stelt klanten op de Noordzee vrij van extra roamingkosten

Klanten van KPN en dochterbedrijven Youfone en Simyo kunnen vanaf volgende week gebruikmaken van mobiele diensten op de Noordzee zonder extra roamingkosten te betalen. Daarvoor is de provider een samenwerking aangegaan met de maritieme provider Tampnet.

KPN biedt de diensten op de Noordzee aan via het offshorenetwerk van Tampnet. De roaming via dat netwerk valt bij KPN, Simyo en Youfone vanaf volgende week onder de 'Roam like at Home'-afspraken die de Europese Commissie in 2017 invoerde. Volgens KPN heeft dit vooral voordelen voor offshorewerknemers, die veel op platforms, schepen en windparken op de Noordzee werken.

Volgens KPN biedt de samenwerking met Tampnet ook nieuwe mogelijkheden voor bedrijven. Het zou makkelijker worden om diensten tussen de netwerken van KPN en Tampnet samen te laten werken. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om drones in te zetten voor de controle van windmolens en schepen of om goederen tussen land en zee te vervoeren.

Odido kondigde vorige maand al een vernieuwde samenwerking met Tampnet aan. Daardoor kunnen klanten met een abonnement van Odido, Ben en Simpel vanaf 1 januari 2026 zonder extra kosten roamen in Noordzeegebied.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

29-10-2025 • 13:56

164

Reacties (164)

Sorteer op:

Weergave:

Voor KPN-klanten: BESCHERMING AAN naar 1266 en de limiet gaat naar 0 euro. Dataverbruik buiten losse buitenlandbundels om is dan niet meer mogelijk.
Hadden we over de hele wereld maar de 'Roam like at Home'.

Scheelt een hoop zorgen, je moet (als je veel reist) nu overal rekening houden met dat je niet per ongeluk ergens aan het roamen bent waar het niet 'inbegrepen' zit.

Alternatief zou zijn dat er een roaming functie in je telefoon is die alleen beperkt is tot de landen waar 'Roam like at Home' actief is.

[Reactie gewijzigd door Dennisb1 op 29 oktober 2025 14:21]

Het was voor mij een dure verrassing dat Zwitserland niet meedoet in dit verhaal. Had ik natuurlijk kunnen en moeten weten maar leuk is anders.
Ik vind het helemaal niet zo natuurlijk dat jij dat had moeten weten.

Het lijkt me heel redelijk als er regels komen die providers verplichten "safe defaults" te gebruiken, om te voorkomen dat je ongemerkt hoge kosten maakt. Dus roaming niet of zeer beperkt toestaan, tenzij de gebruiker het expliciet aanzet voor een bepaald gebied / land.
Zwitserland is geen onderdeel van de EU, net als de UK. Dat sommige providers je daar wel dezelfde dekking geeft vertaald zich dan meestal ook in de abonnementsprijs. Elke provider heeft een website met een overzicht wat ze bij je abonnement geven.

Er mag van de afnemer van een product worden verwacht dat die zich verdiept in het product.
Volgens mij krijg je zelfs een SMS van je provider zodra je verbinding maakt met een buitenlandse provider, waarin precies staat wat er binnen en buiten je bundel valt. Wellicht niet bij iedere provider, dat kan.

Mijn laatste binnen de EU was:
Welkom in Spanje! Je bundel en buiten bundel tarief zijn in EU geldig zoals in NL. Nood? Bel 112. Meer info? Zie [link naar website]
Buiten de EU:
Welkom in Oekraine! Bellen naar NL kost € 2.50 p/m. Gebeld worden € 1.50 p/m. Sms versturen € 1.25 en sms ontvangen is gratis! Data kost 7.50 p/MB. Geen tariefberichten meer ontvangen bij de grens?

[Reactie gewijzigd door Ypho op 29 oktober 2025 14:29]

KPN en Vodafone hebben Oekraïne inmiddels ook toegevoegd als binnen de EU btw
Klopt, je krijgt een SMS en dat het €15 per mb kost ofzo, maar voordat je je roaming uitgezet hebt, heb je die 5mb al dubbel en dwars gebruikt en heb je €65 verbrand. En dan nog durven providers te zeggen dat ze €65 als grens doen om te voorkomen dat je opeens teveel gebruikt. Waarom kan dit geen €0 zijn?!
Je kunt van te voren toch ook prima airplane mode activeren? Dan heb je alleen verbinding via wifi. :)
Als ik airplane mode activeer heb ik helemaal geen data meer. Ook geen wifi...
In airplane mode kan je gewoon wifi gebruiken… in de meeste klm vluchten kan je via wifi gewoon de standaard messagers gebruiken zoals imessage, telegram of whatsapp.
Als ik airplane mode activeer heb ik helemaal geen data meer. Ook geen wifi...
Dan doet airplane mode toch precies wat je wilt; ongewenste kosten voorkomen? Overigens heb je met airplane mode wel WiFi in veel gevallen.
Als ik airplane mode activeer heb ik helemaal geen data meer. Ook geen wifi...
Dan zet je airplane aan en daarna wifi aan.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 29 oktober 2025 22:05]

Of je bent ergens op de grens tussen daar waar je "roamt like home"en daar waar dat niet is...
Dat kun je voorkomen door enige tijd voor je bij de grens komt automatisch netwerk scannen uit te schakelen en het huidige netwerk handmatig te selecteren. Als je bv een Zwitserland of Andorra binnen reist valt je bereik gewoon weg en heb je geen kosten, je kunt dan op het gemak roaming uitschakelen. Dit werkt ook op Kos waar je soms een Turks netwerk treft.

Het probleem lijkt me dat toestellen alleen maar het verschil kennen tussen roaming en niet-roaming. Wij stellen in de EU nu gewoon onze toestellen in op "altijd roaming" en lopen tegen dit probleem aan in de grensstreken van de EU. Wij zijn dan ook kleine landjes en veel grenzen gewend, in de rest van de wereld speelt dit niet. Een fabrikant zou dan bv een lijstje EU landen voor roaming moeten kunnen instellen zodat we drie smaken krijgen: niet-roaming, EU-roaming en roaming. Iemand enig idee of dit technisch haalbaar is met de huidige toestellen en protocollen?
Of gewoon de mogelijkheid uit kunnen zetten verbinding te maken met roamingpartners waarbij er extra kosten in rekening worden gebracht. Een tijdje met Tele2 moest je roaming aanzetten omdat de masten allemaal omgezet werden in T-Mobile (nu Odido) masten, waardoor je zonder roaming opeens geen data meer had op je Tele2-simkaart. Is natuurlijk een uitzonderlijk geval, maar toch: Is je ooit gezegd door Tele2 om roaming aan te zetten om die reden, 3 maanden later ga je naar het buitenland, en opeens ben je zonder dat tante Truus uberhaupt weet wat roaming is, de sjaak.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 29 oktober 2025 22:19]

Hoe werkt dat binnen NL als je het IJselmeer opgaat en je ziet als Odido klant alleen nog een sprankje KPN?
Kun je op andere plekken in Nederland als Odido klant verbinding maken met het KPN netwerk? Probeer het eens, grote kans dat je telefoon dat weigert. Er is een uitzondering in dat systeem gebouwd voor bellen met noodnummers zoals 112.
Volgens mij wordt met dergelijke gevallen gewoon rekening gehouden. Men kan immers zien welk mobiel nummer bij welke masten aangemeld is geweest e.d. ;)
Je kunt van te voren toch ook prima airplane mode activeren? Dan heb je alleen verbinding via wifi. :)
Ja, maar dan ontvang je die sms niet.
Klopt, maar ook het dataverkeer niet waarover gesproken wordt. Dat komt dan op gang via wifi. Als dat eenmaal gedaan is, kun je prima airplane mode uitschakelen, toch? :)
Je kunt van te voren toch ook prima airplane mode activeren? Dan heb je alleen verbinding via wifi. :)
Technisch gezien kan dat, praktisch gezien is dat weer één extra iets wat fout kan gaan. Ik heb liever safe by default..
Leuk als je het weet, maar niet als je er niet aan denkt dat je nieuwe provider wel extra voor zwitserland rekend, je land en voor je de sms gezien hebt, inneens € 65 moet betalen. Aps je heg weet, gewoon handmatig access point kiezen en dan gaat het goed (dit zet ik verder altijd aan voor de zekerheid)
Als je dat weet installeer je toch een E-sim met Saily...
Heb je de prijzen daarvan gezien? :)
Bij kpn kun je het op 0 zetten met een sms
Dat is mij overkomen. In Saudi Arabië geland, telefoon van vliegtuigmodus gehaald. Vergeten dat roaming aan staat, want ja dat is geen probleem in EU. Krijg gelijk meerdere meldingen dat ik voor x euro aan roaming kosten heb. Gelijk weer vliegtuigmodus aan gezet en roaming uit. Was in ongeveer 10sec €20 euro kwijt.
Die grens is een wettelijk bepaalde monetair bedrag. En dat is wat de providers netjes uitvoeren.

Optioneel kan je zelf aan je provider vragen of ze hem op €0,00 willen zetten. Alleen ze zijn daar niet wettelijk tot verplicht.
Soms krijg ik die SMS pas na dagen (en soms zelfs helemaal niet).
Als je de SMS niet krijgt, ben je waarschijnlijk regelmatig in dat land al geweest. Men stuurt de SMS niet elke keer wanneer je in het buitenland bent.
Men stuurt de SMS niet elke keer wanneer je in het buitenland bent.
Dat lijkt mij niet handig.. en is ook zeker niet zo bij elke provider.
Dat kan, dat jij dat onhandig vind. Het is dus wel de praktijk (bij de meeste consumenten providers althans), dergelijke SMSjes versturen zijn immers ook een kostenpost voor de provider. Als iemand in korte tijd veelvuldig over landsgrenzen met bijvoorbeeld België of Duitsland gaat, mag je toch wel verwachten dat diegene intussen wel weet wat de voorwaarden zijn in die landen met betrekking tot bellen, gebeld worden, SMS versturen en ontvangen en dataverbruik? ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 29 oktober 2025 15:16]

Precies, ik heb een tijd lang gehad dat ik 2x post dag in Duitsland kwam omdat de snelweg een stukje door Duitsland ging.

Dan gaan die sms'jes echt vervelen :)
Het is dus wel de praktijk (bij de meeste consumenten providers althans),
Van Simyo heb ik hier toch ongeveer 69 berichtjes in 2 weken tijd.
Zoals ik al zei en wat je citeert, het verschilt per provider, hoe lang men volhoudt met de berichten te versturen en hoeveel landen jij binnengaat door de grenzen over te steken. :) Voor hetzelfde geldt was je op kris kras rondreis door Europa, dus aantallen alleen zeggen niet zo heel veel.
Voor hetzelfde geldt was je op kris kras rondreis door Europa, dus aantallen alleen zeggen niet zo heel veel.
Ik was op Kos.. wat in de buurt van Turkije ligt.
In de grensstreek is dit al jarenlang zo. Anders blijf je dagelijks die sms'jes krijgen en dat heeft ook geen zin.
Als 1 keer per 1 a 6 jaar regelmatig is dan heb je idd gelijk.
Onzin. Ik woon dicht langs de Duitse grens. En krijg meerdere keren per dag de sms van zowel Vodafone als KPN.
Sommige providers blijven het wel sturen, andere providers niet. Het verschilt per provider, zoals ik eerder al aangaf.
Vorig jaar reden we door Zwitserland en kreeg mijn vrouw na een half uur een SMS dat haar limiet overschreden was. Maar ze had niet het "welkom in Zwitserland" bericht gehad.
Toen ze dat zo aan de helpdesk uitlegde, hebben ze uit coulantie de overschrijding teruggeboekt.

Dit was met Ben.
Prima voorbeeld, maar alles hangt van je provider af.

IJsland, Noorwegen, Oekraïne, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland vallen bij KPN ook onder de Europese Unie.
Dat zou ik tekstueel ook anders opschrijven want ik lees dat dit letterlijk de KPN tekst is.

Die landen behandelt KPN als de landen van de Europese Unie. Het is niet zo dat KPN een andere definitie van de EU hanteert. Maar zo staat het er nu wel. Vreemd/
ja en wat dacht ja van een respijtperiode na de sms (de tweede variant). Ik heb toch liever even 5 minuten geen internet dan dat ik ik het zie en enkele mb's kwijt ben. Nog erger als ik die sms pas na een paar uur zie.
Dit is niet water dicht. Tijdens onze vakantie met doorreis door verschillende landen was het net een spelletje wie wel en wie niet een sms’jes kreeg. Als je alleen reist, of met een reispartner welke een andere provider heeft kan je zo de pisang zijn.
Ik krijg inderdaad een SMS als ik de grens over ga. Alleen komt die SMS soms pas als ik al een paar dagen in een ander land ben. Vorige week ging het goed en kreeg ik een SMS bij ingaan van Belgie en één bij ingaan van Frankrijk. Twee weken geleden kreeg ik de SMS voor Duitsland pas na 2 dagen. Afgelopen zomer in Canada duurde het een week. Kortom, op de SMS vertrouwen is geen goede oplossing.

[Reactie gewijzigd door jmvdkolk op 30 oktober 2025 08:29]

Er mag van de afnemer van een product worden verwacht dat die zich verdiept in het product.
Dat is wel erg makkelijk gezegd.. en wat bedoel je daar eigenlijk mee? Dat de producent geen enkele verantwoordelijkheid heeft?
Het lijkt me onderdeel van het contract, mag dan toch wel hopen dat je de voorwaarden van het contract kent? :?
Het lijkt me onderdeel van het contract, mag dan toch wel hopen dat je de voorwaarden van het contract kent? :?
Waar is die hoop op gebaseerd?
En is alles okay zolang het maar in het contract staat?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 29 oktober 2025 15:00]

Je hebt toch ingestemd met dat contract? :? Of dingen dan Wettelijk wel of niet mogen kun je over debatteren, maar feit is wel dat je er dan wel mee ingestemd hebt (je hebt immers ervoor getekend en het dus goed bevonden!)

Het lijkt mij vrij normaal in elk geval om te weten voor wat voor dienst (met bijbehorende voorwaarden!) je instemt, alvorens je ervoor betaald. Maar ik kan dus uit jouw berichten opmaken, dat jij sommige contracten blind tekent en kosten maakt, zonder dat je weet wat die kosten dan zijn en welke voorwaarden erbij zitten? ;)
Je hebt toch ingestemd met dat contract?
Ondertekenen, accepteren en het er volledig mee eens zijn, zijn IMO drie verschillende dingen.
Het lijkt mij vrij normaal in elk geval om te weten voor wat voor dienst (met bijbehorende voorwaarden!) je instemt, alvorens je ervoor betaald.
Je bedoelt voordat je ervoor tekent?
Waar is dat "normaal lijken" op gebaseerd? Voor hoeveel % van de consumenten denk je dat dat geldt?
Maar ik kan dus uit jouw berichten opmaken, dat jij sommige contracten blind tekent en kosten maakt, zonder dat je weet wat die kosten dan zijn en welke voorwaarden erbij zitten?
Blind tekenen is dan weer het andere uiterste..
Ondertekenen, accepteren en het er volledig mee eens zijn, zijn IMO drie verschillende dingen.
Zeker, maar ondertekenen impliceert in elk geval wel dat eea volledig is geaccepteerd en volledig ermee eens / akkoord is. Als die laatste twee niet (helemaal) het geval zijn, zou ik in elk geval een contract niet tekenen. Dat is dan wel redelijk zwart-wit inderdaad, maar zo voorkom je ook onduidelijkheid naar anderen toe. Als ik het met bepaalde punten of voorwaarden niet eens ben, wil ik dat voordat ik teken daadwerkelijk gecorrigeerd zien. ;)
Je bedoelt voordat je ervoor tekent?
Waar is dat "normaal lijken" op gebaseerd? Voor hoeveel % van de consumenten denk je dat dat geldt?
Maakt het een uit voor het ander? Dat niet elke consument goed leest wat in de voorwaarden staat, betekend niet dat die persoon dan aan diens eigen informatieplicht voldaan heeft. Dat kun je dan ook niet in de schoenen schuiven van de leverancier waarmee het contract overeengekomen is, of verwachten dat die iets doet, omdat niet elke klant hun contract kent. Dat is echt niet de verantwoordelijkheid van de leverancier (de andere partij in de overeenkomst).
Als ik het met bepaalde punten of voorwaarden niet eens ben, wil ik dat voordat ik teken daadwerkelijk gecorrigeerd zien. ;)
Dat kun jij wel willen, maar ik denk niet dat een telco provider jouw contract even aan gaat passen..
En ik kan me ook niet voorstellen dat jij geen enkele voorwaarde graag iets anders had willen zien.
Dat is echt niet de verantwoordelijkheid van de leverancier (de andere partij in de overeenkomst).
Welk punt probeer je eigenlijk te maken?
Ik kijk liever naar wie wat zou kunnen doen om problemen te voorkomen, terwijl jij liever lijkt te kijken naar wie de schuld / verantwoordelijkheid van iets heeft. Als mensheid kom je daar niet zo mee vooruit IMO.
Dat kun jij wel willen, maar ik denk niet dat een telco provider jouw contract even aan gaat passen..
En ik kan me ook niet voorstellen dat jij geen enkele voorwaarde graag iets anders had willen zien.
Dat begrijp ik en zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen, als ik het niet eens ben met een bepaalde voorwaarde, dan niet teken (of dus elders ga kijken naar een interessantere optie voor mij).
Welk punt probeer je eigenlijk te maken?
Ik kijk liever naar wie wat zou kunnen doen om problemen te voorkomen, terwijl jij liever lijkt te kijken naar wie de schuld / verantwoordelijkheid van iets heeft. Als mensheid kom je daar niet zo mee vooruit IMO.
Wat ik probeer aan te geven, als reactie op jou initiële vraag, dat het helemaal niet zo raar is om te weten waarvoor je tekent bij een dergelijk contract, het zijn immers voorwaarden waarvoor je getekend hebt bij het aangaan van de overeenkomst? De verantwoordelijkheid ligt dus niet alleen bij 1 kant van de overeenkomst, dan is het mijns inziens geen overeenkomst, er is immers geen weder goedkeuren.
Ondertekenen, accepteren en het er volledig mee eens zijn, zijn IMO drie verschillende dingen.
Juridisch gezien verklaar je ze echter wel alle drie met het zelfde vinkje.
Dit is wel heel gemakkelijk. Natuurlijk weet ik niet van elk contract dat ik teken ten alle tijden alle kleine lettertjes en uitzoderingen. Het voorbeeld van hierboven over op de veerboot bijv. (huh? is dat niet binnen de eu roaming zone?) en zo hebben veel contracten/situaties wel hun eigenaardigheden die vervelend kunnen uitpakken.
Waarom zouden providers anders je een SMS sturen met een tarievenblad van de kosten in dat land, je weet toch allang wat de kosten zijn in elk land ter wereld? staat toch immers in je contract?
Maar ik mag toch wel hopen dat je minstens weet bij het aangaan van een contract/overeenkomst voor een mobiel telefoonnummer, dat er uitzonderingen zijn waarop jouw bundel niet binnen de Europese bundel valt, wat die uitzonderingen dan zijn, kun je vaak met een simpele zoekopdracht wel vinden en je krijgt het ook nog eens per SMS toegestuurd wanneer je ontvangst hebt in het buitenland.
Ja doe ik altijd als ik een supermarkt binnenloop. De voiorwaarden naast de deur lezen. En dan met een dimpele zoekopdracht de uutzibderingen lezen. En bij elk pak melk kijken of er een 50%+ sticker op zit.
Dat je als consument even nakijkt of je aanname klopt. Zeker zo iets simpels als dit is met enkele klikken / 1 google search op de website van je provider te vinden.

Die andere invulling die je me in de woorden legt is jou interpretatie en is overduidelijk niet wat er staat.
Er mag van de afnemer van een product worden verwacht dat die zich verdiept in het product.
Dat is wel erg makkelijk gezegd.. en wat bedoel je daar eigenlijk mee? Dat de producent geen enkele verantwoordelijkheid heeft?
Dat zegt @Holzschuh niet - die provider moet wel informatie verschaffen over de gehanteerde tarieven in een land. Die informatie kun je terugvinden op de website, en in het SMSje dat je krijgt als je het land binnenkomt.

Maar dat neemt niet weg dat de consument ook een verantwoordelijkheid heeft, namelijk om zich ervan te vergewissen wat de kosten van mobiele data zijn. Dat we met z'n allen heerlijk verwend zijn met de gelijkgetrokken tarieven binnen de EU en dus wel eens vergeten dat er ook landen zijn die géén EU-lid zijn, is niet de schuld van mobiele providers dus kunnen die daar ook de verantwoordelijkheid niet voor krijgen.
is niet de schuld van mobiele providers dus kunnen die daar ook de verantwoordelijkheid niet voor krijgen.
Providers zouden natuurlijk een optie kunnen bieden om internet niet standaard aan te zetten in dat soort landen..
"Sorry beste klant, maar dat had u dan moeten bedenken of aanschaffen voordat u naar (Zwitserland | Oekraïne | Ander land dat niet in de bundel zit) ging" - In het hypothetische geval dat een provider een dergelijke optie biedt en de klant alsnog data of minuten nodig heeft. ;)

Ik denk niet dat de klant daar blijer van wordt, al helemaal niet als het een noodgeval of urgent is. Sommige providers, bieden dan wel een plafond aan, om hogere kosten te voorkomen. Er zijn dus altijd wel uitzonderingssituaties te bedenken. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 29 oktober 2025 19:45]

De tarieven van elk land zijn gewoon door de provider gepubliceerd. Als de gebruiker geen zin heeft om ze op te zoeken, is dat zijn keuze.
Dat de producent geen enkele verantwoordelijkheid heeft?
Nee, maar dat een producent je het wel kan vertellen en dat jij het dan vervolgens keihard negeert.

't staat namelijk gewoon in de algemene voorwaarden waarvan je hebt gezegd dat je ze hebt gelezen.
Dat ligt niet aan de prijs, maar aan de afspraken ik met mijn simyo abbo van 10 euro kan gewoon in zwitserland alles doen zoals thuis.
De provider is hier wel echt een ding, weet niet of het nog zo is maar bij vodafone zat Turkije er altijd in en bij KPN niet.
Klop, maar het plus nu wel, dus er is een begin.
Juridisch (en technisch) heb je gelijk - menselijk gezien is het gewoon een enorme naai-streek.
Het rare is dat Liechtenstein volgens mij wel roam like home zou moeten hebben, maar daar werkte het dus ook niet.
Met welk netwerk was je verbonden? Dat land is zo klein dat je snel aan een grens zit natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Andros op 29 oktober 2025 19:03]

Mwah, via bijvoorbeeld Lebara zit je bij KPN voor een sim-only prijs. Maar wel met loam like at home in Zwitserland en VK. Net als KPN.
Bij kpn zit Zwitserland gewoon in de roam like home bundel je hebt dan waarschijnlijk odido die rekenen wel extra kosten
Mag wat mij betreft liever vanuit de telefoon worden afgedwongen. Vroeger had je roaming standaard uit staan, nu juist niet vanwege de nieuwe roaming regels binnen de EU. Met als gevolg dat je net zoals vroeger soms ongemerkt weer voor idioot hoge tarieven aan het roamen bent.

Roaming kunnen toestaan per land/gebied of dit automatisch vanuit een provider profiel wat wel/niet onder Roam like Home vallen.
Dit is toch gewoon een setting in je telefoon? Heel makkelijk aan en uit te zetten. Wanneer Roaming uit staat, gebeurt er niks. Werkt feilloos hier bij mij in Cyprus wanneer ik de groene lijn over ga en dan via het Turkse netwerk verbonden zou worden.
Dit is toch gewoon een setting in je telefoon?
Nee. Ja, er is een setting, maar zonder die setting werkt internet ook niet in landen waar de bundels wel gewoon gelden.
Roaming is gewoon alles over de NL grens.
Mag wat mij betreft liever vanuit de telefoon worden afgedwongen.
Liever vanuit de settingspagina van de provider, minder kans op kostbare foutjes.
En zonder de mogelijkheid om tijdens roaming instellingen aan te passen ;)
Elke keer als in Zwitserland binnen rijdt (regio Lucern) krijg ik gewoon netjes een SMS van swisscom welke mij erop wijst dat EU bundels niet geldig zijn in Zwitserland in alle drie de talen (Duits, Italiaans en Frans). Mijn baas (welke inmiddels in Zwitserland woont) heeft inmiddels een wereld bundel waardoor hij altijd een vaste prijst heeft.

Ben dit jaar een paar keer op een neer geweest naar Turkije voor een klant van ons en ik krijg zelfs in het vliegtuig af en toe SMS'jes welke mij welkom heet in Bulgarije of Hongarije.

En dankzij Bunq heb ik gewoon een buiten EU bundel van 2GB voor 90 dagen. Die verbinding is wel belangrijk wat ik heb ingesteld dat ik alleen mag binnen in het land waar mijn telefoon zich bevind. Als je telefoon geen data verbinding heeft wordt de GPS positie niet doorgegeven en kun je niet pinnen bij de automaat ondanks dat je gewoon verbonden met Turkcell.
Elke keer als in Zwitserland binnen rijdt (regio Lucern) krijg ik gewoon netjes een SMS van swisscom welke mij erop wijst dat EU bundels niet geldig zijn in Zwitserland
De SMS is van je eigen provider, niet van Swisscom.
Welke provider ziet Zwitserland nog als buiten 'roam-like-home' gebied? Zelfs budget-provider hollandsnieuwe hanteert home-tarieven voor Zwitserland.
Dat deals met Zwitserse bedrijven zich niet aan de EU-regels hoeven houden is best logisch vind ik zelf.

Qua safe defaults geef ik je geen ongelijk, maar "(whatsapp) bellen doet het niet op vakantie" kan net zo'n vervelende verrassing zijn als "(whatsapp) bellen heeft me drie euro gekost". Voor beiden is wel wat te zeggen, vind ik. Klanten kunnen dat zelf allemaal regelen in hun online-portal en soms zelfs in de SIM-toolkit op je telefoon mocht je geen internet hebben.

Iedere provider herinnert je aan die kosten zodra je arriveert in mijn ervaring. Je kunt altijd de pech hebben dat je net aan het internetten/bellen bent zodra je de grens overgaat.
Hij had het wel kunnen weten als hij de tarieven van de landen opgezocht had bij je provider.
Dat doe je wel voor bijv. Thailand, maar bij Zwitserland ga je er maar van uit dat...
Eigenlijk is het raar dat de instelmogelijkheden voor roaming, in elk geval op telefoons zelf, zo beperkt zijn,

Het is "uit" of "aan". Daarbinnen zijn dan nog wel een paar opties, zoals individuele netwerken blokkeren, of bepaalde apps juist wél toestaan, maar dat is het wel zo'n beetje. En vaak ook niet echt praktisch. Bredere selectie, zowel positief als negatief, per land, regio of provider zou wel verdraaid handig zijn.

Ik stond vorig jaar op een Grieks eilandje ook opeens met een Turkse 4G-verbinding, want ja, roaming is roaming. De ene foto die ik toen naar een reisgenoot appte kostte me ook het equivalent van een halve doos ansichtkaarten.
Ik was van de zomer op Hawaii en ik had van te voren al even een eSIM geregeld en van te voren alles dichtgetimmerd in de telefoon settings zodat die niet online zou gaan per ongeluk, maar na online gaan met de eSIM werd ik positief verrast in de Odido app: die gaat namelijk mooi niet online zonder eerst een US bundel te kopen, zeer netjes in mijn ogen. Ik heb een Unlimited bundel en Odido thuisinternet, dus misschien een extra service van Unlimited ofzo?
en safe-defaults optie lijkt me wel nuttig. Ik heb niet al te lang geleden begrepen dat et nog steeds kan dat niet alles dichtgetimmerd is,je telefoon zou zelfs met alles uit nog stiekem data kunnen verbruiken.... Nou lekker.

In Engeland schijnt het dat je geen roamingksten heb Ik heb het pas nog uitgezocht omdat je hier in zeeland heb je op het strand af en toe dat er overgeschakeld wordt naar de UK (tropo-ducting plus en dempiing door de duinen denk ik).
Het lijkt me heel redelijk als er regels komen die providers verplichten "safe defaults" te gebruiken
Die is er ... de European Economic Area...

Zwitserland, Turkije, UK, Oekraïne, Albanië, Servië, Andorra, hoort daar dus allemaal niet bij.
Zwitserland zit wel bij mijn KPN abonnement in onder de noemer EU?
Klopt, net als bijvoorbeeld Noorwegen, dat ook niet in de EU zit.
Roam Like At Home regulering geldt in de EEA (dus niet alleen EU) en daar zit Noorwegen ook in.
Maar niet Zwitserland. Toch wordt ook Zwitserland gezien als EU door KPN.
zwitzerland zit dan wel in de EFTA. Blijkbaar is het toch allemaal net iets ingewikkelder dan iemand hier in de reacties doet vermoeden.
Dat telt niet. Het gaat puur om EEA (Europese Economische Ruimte), maar providers maken daar uitzonderingen op: het VK, Zwitserland, bij KPN en Vodafone ook Oekraïne nu, en bij enkel Vodafone bijvoorbeeld ook Turkije. Odido en KPN gooien er nog wat landen bij bij de duurdere abo's.
Roam Like At Home regulering geldt in de EEA (dus niet alleen EU) en daar zit Noorwegen ook in.
Waar blijkt dat uit?

https://europa.eu/youreur...oaming-costs/index_en.htm
Uit https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_en.htm#inline-nav-8


Roaming outside the EU

The “roam like at home” regime is also available in the countries of the European Economic Area: Iceland, Liechtenstein, Norway.
Ah, mijn fout. Maar geen Zwitserland dus..
Bij KPN wel ja. Bij Odido dan weer niet.
Wellicht bij de wat duurdere abonnementen wel?

PS: dit artikel gaat over KPN, dus Odido is dan een beetje verwarrend :-)

[Reactie gewijzigd door turkeyhakan op 29 oktober 2025 15:07]

Providers moeten bepaalde prijzen rekenen binnen de EU (voor de consument betekent dat "in principe niks extra"). Providers mogen dat ook voor andere landen doen, maar het verschilt per provider welke landen welke tarieven hebben.

Zo had Odido een abonnement waar data in de VS telde alsof het data in de EU was. KPN is behoorlijk vrijgevig met databundels in het buitenland, Vodafone weer wat minder. Sommige providers nemen Turkije mee in Europa, anderen nemen zelfs het VK niet meer mee in de roamingkosten omdat dat geen EU meer is.

Staat allemaal in de voorwaarden en kostenoverzichten van je provider. Je betaalt voor een provider die meer dekking in het buitenland heeft vaak ook iets meer, de superbudgetproviders doen meestal alleen EU.
Dit had ik ook. Doorheen gereden en in een paar uurtjes muziek luisteren toch iets van 50 euro lichter. Je zal er maar 4K films streamen voor achterin de auto. Eigenlijk is het schandalig dat er zo veel in kosten wordt gebracht voor een paar MB.

Btw Vodafone neemt die roamingkosten wel op zich. Is het overwegen waard als je vaak in Zwitserland te vinden bent.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 29 oktober 2025 14:14]

Hangt van de provider af, bij Vodafone en KPN gelden in Zwitserland dezelfde regels als in de EU. Odido dacht ik niet.
Dat is zeker zuur. Momenteel zit ik in Zwitserland. Van mijn provider kreeg ik binnen 15 minuten na binnenkomst een sms met alle kosten (6 cent per MB). Ik dacht dat alle providers dit deden, maar mogelijk dat ik het mis heb.

Heb je een erg hoge rekening gekregen?
De rekening is maximaal 65 euro. Daarna moet de klant hogere kosten eerst accepteren.
Van mijn provider kreeg ik binnen 15 minuten na binnenkomst een sms met alle kosten (6 cent per MB).
6 cent is nog schappelijk, in sommige andere landen is het 5 euro per MB..
Ik kreeg de SMS wel, maar was me niet opgevallen tijdens het rijden. Ben kapt af bij 75 euro, dus dat was de factuur ook.
Oef dat is wel schrikken ja. Vervelend joh. Wel fijn dat het afgekapt wordt, maar leuk is anders.
Het was voor mij een dure verrassing dat Zwitserland niet meedoet in dit verhaal.
Welke provider?
Het hangt af van je provider. Bij KPN had ik bijvoorbeeld geen verrassingen; Zwitserland, Noorwegen, IJsland, het VK... allemaal gewoon zoals thuis.
Vertel me dat je klant van Odido bent zonder te zeggen dat je klant bij Odido bent. Bij KPN en Vodafone valt Zwitserland gewoon net als Noorwegen in de RLAH regeling.
Boot naar Oslo is ook zo'n ding. Hele stukken heb je normale verbinding en kun je gewoon roamen, maar 's nachts een klein stuk dus via Satelliet en dan ben je dus al slapende al snel je 60,- kwijt

Ik heb nu standaard data roaming om 0,- gezet, gaat super makkelijk, van de KPN website
Wil je het beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266
Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, tenzij je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 
Dit verhaal klopt niet, Zwitserland doet ook gewoon mee.

Deze week:
Welkom in Zwitserland. De tarieven voor bellen en internet in de EU zijn gelijk aan de Nederlandse tarieven. Bij gebruik van een aanvullende dienst kunnen verhoogde kosten gelden. Bij nood, bel gratis naar 112 of gebruik een alternatief middel voor noodcommunicatie.  Publieke waarschuwingen zijn mogelijk via een applicatie te ontvangen. Zie kpn.com/meergrensinfo voor meer informatie over deze onderwerpen. Sms gratis 'INFO UIT' naar 1330 om geen tariefinformatie meer te ontvangen. Mvg, KPN
Bij Ben helaas niet.
Welkom in Zwitserland.

Let op: Zwitserland valt buiten de EU. Je belt hier uit je bundel plus € 0,06 p/m toeslag, of buiten je bundel voor € 0,23 p/m. Gebeld worden kost € 0,01 p/m. Internet kost € 0,06 p/MB. SMS versturen gaat uit je bundel plus € 0,02 p/b toeslag, of kost € 0,07 p/b buiten je bundel. SMS ontvangen en Noodoproep naar 112 zijn gratis.

MB Pauze en MB Extra werken hier niet.

Meer info? Ga naar www.ben.nl/buitenland Groeten van Ben
Hangt van je provider af daar Zwitserland geen deel uit maakt van de EU.
Jij zat in ieder geval nog in Zwitserland, ik op Ameland toen ik daar achter kwam :+
.

[Reactie gewijzigd door Sailor69 op 29 oktober 2025 21:56]

Daar zijn prima alternatieven voor in de vorm van bv Holafly. Roam like home in de hele wereld is een illiusie :)
Dit is geen alternatief dat je zelf waakzaam moet blijven waar je snel roaming op je toestel uitschakelt.
Ik had dit twee weken geleden toen ik met de nacht ferry naar Corsica ging. Na vertrek geen ontvangst, vervolgens nergens over nagedacht. Volgende ochtend een sms van Simyo dat mijn roaming was uitgeschakeld na 60 euro. Bleek dat mij telefoon toen ik sliep overgegaan is op een satelliet verbinding voor 5 euro per mb 8)7

Heb nog geen manier gevonden om dit los van roaming uit te schakelen op mijn pixel om dit de volgende keer te voorkomen.
De vliegtuigstand. Vaak genoeg met veerboten gevaren en inmiddels een standaardhandeling geworden.

Op sommige veerboten kan bij binnenkomst een waarschuwing op de wand staan dat je zelf verantwoordelijk bent voor de evt. extra kosten van je provider (maar bijna iedereen ziet zo'n waarschuwing bij binnenkomst over het hoofd, want andere afleidingen)

[Reactie gewijzigd door EdwinW op 29 oktober 2025 14:34]

Dataverbinding uitschakelen?
Alternatief zou zijn dat er een roaming functie in je telefoon is die alleen beperkt is tot de landen waar 'Roam like at Home' actief is.
Dat zou te simpel zijn.. telecomdiensten zijn al decennia een mijnenveld, met het risico op een onverwacht hoge rekening achteraf.
Als slotenmakers dat soort tarieven rekenen noemen we ze malafide..
Wereldwijd roaming-at-home zou onbetaalbare abonnementen inhouden. Het is ook niet eerlijk als je in een land woont met goedkope minuten/mb's/sms en dan op vakantie bent in een "duur" land.

Zelfs de "ouderwetse" satellietaanbieders hebben "zone" tarieven.

Ook "nieuwe" satellietaanbieders hebben verschillende abo prijzen per land.
Je moet er rekening mee houden als je klakkeloos roaming aan zet. En geen enkele verstandige reiziger die veel reist doet dat. Juist omdat het gemakzuchtig automatisch verbinden je in de problemen werkt. Bij hotels of vliegtickets boeken neem je ook niet willekeurig maar een vlucht of kamer om dan achteraf te klagen dat de kosten zo hoog waren. In de EU zijn de prijzen op land grotendeels gelijk getrokken omdat het rendabel was. Bij offshore netwerken, laat staan in het buitenland, is dat het niet zomaar. En als het lucratiever was om roamingkosten nog meer te beperken, zoals met je voorstel, dan was dat al algemeen ingevoerd.
Dat laatste kan bij KPN door bescherming aan naar 1266 te sms’en. Je kan dan geen buiten bundel kosten voor dataroaming meer maken dus met een gerust hart roaming aan laten staan.
Nou, inderdaad, ik had pas een extra Vodafone rekening van €60,-.. ..boosdoener was de boot van Denemarken naar Noorwegen voor 6MB.

Echt, ik wist van niets (tussen de tig landen SMS-jes) omdat je allerlei grenzen overhen gaat is dit er doorheen geglipt, en op de boot werd je ook niet gewaarschuwd dat dit kon gebeuren en je je telefoon eigenlijk in vliegtuigstand moet zetten.
Ik vraag me serieus af hoe dit zou moeten werken. Het zijn een aantal masten waar je niet continue bereik mee hebt. Hierdoor schiet je dus elke keer terug naar het maritieme netwerk van de boot en ben je alsnog enorm veel geld kwijt.
Hierdoor schiet je dus elke keer terug naar het maritieme netwerk van de boot en ben je alsnog enorm veel geld kwijt.
Dat maritieme netwerk valt nu dus gewoon binnen je bundel.
Dat is dus niet zo. Dit artikel gaat over de GSM masten die op zee staan, als je daar geen verbinding mee hebt, verbind je met het mobiele satteliernetwerk van de boot (ook 4G) en dat is enorm duur.
De apparatuur hiervoor bevindt zich op het schip zelf.
Vakantiegangers naar bv. Scandinavië met een veerboot herkennen het probleem maar al te goed. Na het wegvaren schakelt je signaal van je telefoon over op het schip en maak je nietsvermoedend gebruik van de satellietverbinding. Krijg je bij thuiskomst van je vakantie een leuke rekening als 'souvenir' van je aanbieder (deze kosten vallen nl. buiten je bundel).

Dataroaming op veerboot binnen EU. Waarom die hoge kosten?
Als je regelmatig met de boot gaat, dan weet je ook dat jouw signaal ergens vandaan moet komen natuurlijk.

Even los van wat het kost, vliegtuigmodus aan en je probleem is opgelost.
Veel veerboten bieden (gratis) Wifi aan op het schip, maar meestal op bepaalde locaties zoals restaurant en lobby. Aangezien je bij een langere oversteek over het schip loopt, schakelt je telefoon over op de satellietverbinding en die is verre van gratis. Dus het is óf opletten óf bij de overtocht volledig offline blijven.
Dat valt wel mee. Eerst vliegtuigstand aanzetten en daarna Wifi. Doe ik elke vakantie buiten de EU.
Of gewoon een fatsoenlijke provider nemen die niet ongevraagd buiten de bundel verbinding/kosten maakt (Odido!).
In sommige landen is dat niet te doen, daarom zie je esims en partijen zoals holafly, airolo en dit soort data verkopers. voor de prijzen die ze aanbieden kan je geen Nederlandse bundel in het buitenland gebruiken. Alleen de gemakshalve factor zou hier nog een beetje kunnen spelen, maar aangezien ik een travel router gebruik hoef ik daar eigenlijk niets meer voor te doen, behalve die esim vooraf te activeren met een bundel. Geen nieuwe wifi codes, travel router aan en klaar.
Odido rekent (volgens hun eigen tarievenblad) wél kosten per MB buiten de EU (hoewel dat wel gemaximeerd is op €10).
Het gaat erom dat je die kosten nooit onvrijwillig voor de kiezen krijgt en je roaming altijd zorgeloos aan kan zetten. Als je ergens bent wat niet in je bundel valt moet je actief kiezen om per mb te betalen (of een bundel aan te zetten).
Dat is anders niet wat er staat. Ik citeer:
Buiten de EU maak je in zone 2; 3 en de Noordzee automatisch gebruik van internet tegen een prijs per MB van
€0,04 met een maximum van €10 per factuurmaand (250 MB).
Let op het woordje automatisch.
Als Odido klant kan ik je vertellen dat het niet automatisch is. Je moet eerst via de app of via sms iets kiezen en activeren
Dan zet je toch gewoon wifi aan en je dataverbinding uit?
Er zijn genoeg vakantiegangers die zich dat allemaal niet zo realiseren met dat EU Roaming, laat staan weten hoe dat tijdelijk aangepast kan worden op het toestel om die kosten te voorkomen. Deze berichten komen elke zomervakantie weer terug.
Tja, een technisch apparaat kunnen kopen en er mee om kunnen gaan, is niet helemaal hetzelfde.
Er is geen enkele reden om je mobiele data aan te hebben op een maritieme overtocht. Wifi werkt namelijk los van je mobiele antennes. Daarom als je zeker 0 kosten wilt, zet airplane mode aan en daarna connect je met wifi zonder issues of dat je bang hoeft te zijn over een rekening waar je bang van wordt.

Tenzij je in de maritieme industrie werkt, zie ik geen enkele reden mobiele data aan te willen hebben, want risico op een satelliet connectie is gewoon groot, zeker met de huidige generatie telefoons.
Tenzij je in de maritieme industrie werkt, zie ik geen enkele reden mobiele data aan te willen hebben, want risico op een satelliet connectie is gewoon groot, zeker met de huidige generatie telefoons.
Er staat bij dit soort schepen gewoon een soort GSM mast op het dak van het schip waar je telefoon verbinding mee maakt. Daar hoef je dus geen nieuwe telefoon voor te hebben. Vanaf het schip gaat de verbinding verder via de satelliet. Ik denk dat dit ook een verdienmodel is van die maatschappijen.
Ik schrok mezelf dood toen ik zo'n sms kreeg op de boot naar Noorwegen, ik wist niet eens dat ik verbinding kon maken met een satelliet, gelukkig was ik op tijd.
Nee, boot heeft een satellietverbinding en die maakt er dan een 4G maritiem netwerk van.
thanks! ik wist dit niet! laatste keer dat ik met een veerbod ging was van voor de smartphones. Ga op mijn KPN abonnement "bescherming aan naar 1266" sms-en aanzetten voor odido is het helaas opletten.

Voor niet EU landen was ik op de hoogte dat het per land verschilt nooit gedacht aan interne zeeen
Bij Odido kreeg ik 3 weken geleden op de boot naar Newcastle:

"Welkom aan boord.
Wil je hier internetten? Dat kan niet, probeer verbinding te maken met een wifi punt."

Wel zo veilig. Vriendin met KPN kreeg binnen no time de melding dat ze aan de max zat.
Bij odido kun je geen buiten bundel kosten maken op data. Als je 50 gb hebt dan is het na die 50gb gewoon gedaan met de pret. Zowel in Nederland als daarbuiten.
Je hoefde al niet eens met de boot te gaan om hier last van te hebben. Tampnet is een mobiel netwerk vanaf zee, maar aan de kust kan je smartphone er ook mee verbinden als de landnetwerken slecht bereikbaar zijn. Het probleem is (of was, aangezien zowel kpn als odido er nu overeenkomsten mee hebben gemaakt) dat veel providers het wel prima vonden dat een klein deel van de klanten hoge kosten maakten.

Of de wetgever het zo bedoelde is maar de vraag. De regels voor roamen komen grotendeels nog uit de tijd dat er nauwelijks tot geen mobiele netwerken op zee waren waar je last van kon hebben binnen de EU. Aan de andere kant heeft de wetgever het ook nagelaten de regels aan te scherpen.
Leuk dat dit mogelijk wordt en Odido heeft het al ingevoerd. Ik kom zelden op de Noordzee
Ben afgelopen jaar met DFDS naar Engeland gevaren en op de heenweg (vanuit EU) werd je meerdere malen gewaarschuwd, terug (uit UK) helemaal niet.

Zag op hun website ook de volgende tekst erover
Dichtbij land maakt je mobiele telefoon verbinding met je normale netwerk als dat beschikbaar is. Op open zee is mobiele communicatie mogelijk met behulp van satelliettechnologie via internationale roaming. De beschikbaarheid van deze dienst is afhankelijk van uw mobiele netwerk en tariefplan.

DFDS noch haar satellietleverancier bepaalt de tarieven voor het gebruik van deze dienst. De uiteindelijke kosten die in rekening worden gebracht op uw mobiele rekening worden bepaald door uw eigen mobiele provider. Het is belangrijk dat u voor gebruik contact opneemt met uw mobiele netwerkleverancier om de relevante internationale roamingtarieven te bevestigen.

Vanaf 1 januari 2021 zijn de EU-regels voor data- en roamingtarieven niet langer van toepassing. Sommige providers van mobiele telefonie hebben gezegd dat ze hun klanten gratis dataroaming zullen blijven aanbieden, dus neem contact op met je provider voordat je naar de EU reist.

Merk op dat een nieuwe wet betekent dat je nu beschermd bent tegen mobiele datakosten van meer dan £45 zonder dat je het weet
Snap de link tussen een europese wet en een maximum bedrag in ponden niet helemaal maar weet iemand om welke wet dit gaat?

[Reactie gewijzigd door bastro op 29 oktober 2025 14:21]

Dan kan vodafone niet achter blijven zou ik denken?
Waarom zou Vodafone moeten volgen?

Hoeveel (potentiële) klanten betreft het? De doelgroep betreft bijvoorbeeld vissers, medewerkers op platforms aldaar, misschien een enkele veerboot o.i.d.

Uiteindelijk is dit roaming contract niet "gratis" de rest van de Vodafone klanten zal er voor moeten betalen voor het Tampnet prijsverschil voor en na de overeenkomst.
wat dacht u van passagiers van de veerboot? Als KPN en Odido beiden dit ondersteunen, lijkt het me wel handig om alles gelijk te trekken.
KPN boot naar Corsica zelfde probleem. Duur geintje
Kan ik die 60 euro die ik vorig jaar kwijt was, terwijl ik lag te slapen bij de overtocht naar Engeland ook ergens terugvragen dan???
Laatste keer dat ik vanuit Engeland (vliegtuig) terug kwam had mijn telefoon even verbinding gemaakt met Noordzee netwerk, (Ja ik had roaming aanstaan) kosten toch wel paar cent voor de paar mb.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn