Simyo beperkt prijsstijgingen tot 5 procent en 3 euro, behalve vanwege inflatie

Spontane prijswijzigingen van abonnementen bij Simyo zullen nooit hoger zijn dan 5 procent van het vaste maandbedrag en 3 euro per maand. Dat staat in de nieuwe algemene voorwaarden van de Nederlandse provider, die per 1 augustus ingaan.

Tot nu toe kon Simyo volgens zijn algemene voorwaarden tarieven ongelimiteerd wijzigen. Daar komt met de nieuwe algemene voorwaarden verandering in. Maar de regel geldt niet voor prijswijzigingen als gevolg van inflatie, benadrukt Simyo. Mocht de prijs van een abonnement stijgen vanwege inflatiecorrectie, dan kan de prijswijziging dus wél boven deze grens uitkomen.

In de aangepaste algemene voorwaarden verduidelijkt de provider wel de berekening van de hoogte van de inflatiecorrectie. Daarbij gebruikt Simyo voortaan het inflatiepercentage van het afgelopen kalenderjaar.

Nu geen prijswijziging

De provider benadrukt dat er nu geen prijswijziging aan de orde is. "We hebben enkel de regels aangescherpt."

Incidentele prijswijzigingen buiten de inflatie komen vrijwel nooit voor, erkent een woordvoerder van Simyo tegenover Tweakers. "Daar zijn we uiterst terughoudend in." Simyo past zijn voorwaarden hierover nu toch aan, omdat het bedrijf de regels duidelijker en transparanter wil maken. "Zodat klanten beter weten wat ze kunnen verwachten."

Simyo verduidelijkt in de nieuwe voorwaarden ook diverse artikelen of geeft extra toelichting. Het gaat bijvoorbeeld om de informatie over facturering en de gevolgen van niet-tijdige betaling. Verder vereenvoudigt Simyo diverse regels en sluiten de voorwaarden beter aan op wettelijke regels.

Update, 12.02 uur – Reactie van woordvoerder Simyo toegevoegd.

simyo prijzen

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

29-06-2026 • 09:32

112

Submitter: SalexSun

Reacties (112)

Sorteer op:

Weergave:

Tweakers, kunnen jullie alsjeblieft niet mee werken aan deze marketing truc van Simyo? In diezelfde wijziging staat dat ze de mogelijkheid hebben om gedurende het hele jaar de prijs te verhogen als "kosten stijgen". Daar noemen ze hogere energie prijzen, hogere lonen en hogere kosten van inkoop.

Ik denk dat dit allemaal bijdraagt aan inflatie en die gaan ze dan op elk contract dat ouder is dan drie maanden ook nog eens toepassen elke oktober.

Ze kunnen wel zeggen dat ze het beter hebben gemaakt, maar ze hebben het vooral beter gemaakt voor zichzelf!
Treurige sanewashing inderdaad. De 'grap' bij inflatiecorrectie is ook dat dit een zelf versterkend effect heeft (itt de vrijwel nooit bestaande loon prijs spiraal waar we collectief bang voor worden gemaakt). Inflatie is totaal verschillend tussen verschillende producten en diensten en het Officiële nummer enorm afhankelijk van de geselecteerde rekenmethode en referentie uitgave (woonlasten bijvoorbeeld).

Door de klakkeloze gewoonte dat prijzen in contracten met 'inflatie' verhoogt mogen worden wakker je de daadwerkelijke inflatie veelal aan. Dit is het geval als de daadwerkelijke inflatie voor de dienst lager was dan het officiële inflatiecijfer. Juist internet & telefoon contracten zijn daar een perfect voorbeeld van; opnieuw afsluiten is vrijwel altijd goedkoper dan je huidige contract + inflatiecorrectie door laten lopen.

Allemaal enorm 'normaal' in contracten maar op het moment dat lonen automatisch aan inflatie aangepast moeten worden wordt je in Nederland nog net niet als communist op de brandstapel gezet. Gaslighting van de bovenste plank en het klakkeloze persbericht 'nieuws' overtikken (dat is wat anders dan journalistiek) houd dit mede in stand.

[Reactie gewijzigd door GoldenSample op 29 juni 2026 12:06]

Ze kunnen wel zeggen dat ze het beter hebben gemaakt, maar ze hebben het vooral beter gemaakt voor zichzelf!
Hadden ze deze mogelijkheden niet ook al volgens de oude voorwaarden?

En als ik de AV goed lees mag je bij deze extra prijsverhoging *wel* overstappen.

Volgens mij zouden consumenten beter af zijn als de maximum duur van contracten korter zou zijn en als de prijs ook de hele periode hetzelfde zou zijn, eventueel wel met een vast bedrag aan welkomstkorting (wat natuurlijk bijna equivalent is, maar dat is in ieder geval het bedrag en de korting duidelijk).

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 29 juni 2026 11:19]

Meningen als 'ik zie iets anders als beter' zijn altijd wel te noemen. Als een bedrijf hun tijdelijke algemene voorwaarden gebruikt alsof het onbelangrijk is dat ze die ieder moment weer kunnen wijzigen dan is al snel wat ze in de praktijk aan voordeel geven betrouwbaarder. Dus als ze werkelijk een limiet willen zal dat uit de praktijk moeten blijken. Of dat nu over bedragen gaat of termijnen van contractduur.
Ik ga tegenwoordig altijd voor 1 jaar en stap gewoon over. Als vaste trouwe klant ben je altijd de sjaak terwijl nieuwe klanten vaak een cashback krijgen naast een mooie aanbieding
Ik vind het gewoon vreemd dat je een contract afsluit waarbij de prijs mag veranderen. Energie maatschappijen gaan ook niet tussendoor veranderen, want je legt de prijs vast tijdens de looptijd van het contract.
En dat staat nou precies vast in het contract wat je tekent bij die providers.
Ja maar kom nou. Jij bied het aan voor een bepaalde prijs voor 2 jaar. Dan moet je niet huilie huilie doen en met inflatiecorrectie gaan lopen zwaaien.

Zeker niet als je de eerste zoveel maanden zoveel % korting geeft. Bij de meeste betaal je tegenwoordig het eerste jaar de helft en het tweede jaar 105%.

Het afgesproken bedrag zie je in ieder geval amper tot niet.
Ja, de voorwaarden die bij dat abonnement horen daar geef je toch echt akkoord op. Dan moet je dat niet doen als je vind dat ze oneerlijke zaken doen. Genoeg andere aanbieders.. Al doet iedereen het denk ik, maar goed. Voorwaarden accepteer je zelf, dan ook niet huilen als ze die naleven.
Nee dat is echt een r*k argument. Iedereen heeft dit en je ziet ju dat sportscholen en andere clubs het ook steeds vaker gaan doen.

dit heeft niks meer te maken met “de voorwaarden die bij dat abonnement horen” nee dit is gewoon een harde algemene clausule die op alle dienstverlening van die provider van toepassing is.

Je hebt geen alternatief waarbij je er niet voor kunt kiezen. En ook al waren er wél drie, dat is natuurlijk veel te weinig om een punt mee te maken. Je moet ook een bepaalde kritische massa hebben om de concurrentie aan te kunnen gaan. En die gaat er gewoon niet meer komen.
Noem jij eens een provider die dit niet doet dan. Verwijzen naar alternatieven terwijl dit er niet zijn schiet natuurlijk niet op.

Het gaat om bepaalde rechten die consumenten af mogen dwingen. Als je je verschuilt achter de voorwaarden bij een contract, die werkelijk waar alles kunnen bevatten, dan neem je niet de rechten mee van consumenten.
Freedom doet er niet aan, maar die doen volgens mij ook niet aan mobiel.

Ik, persoonlijk, vind het gek dat het überhaupt van de ACM & Co mag om dit soort prijsverhogingen op contractjes van max 2 jaar door te mogen voeren. Zit je buiten een contract, ja, dan snap ik het, maar binnen die paar jaar niet eens de prijs kunnen garanderen... ach ja.
Ja vooral omdat het meestal maar kortlopende contracten zijn. Als we het nu hebben over iets van 20 jaar of langer kan ik er nog in mee gaan, maar 1 of 2 jaar, dan moet je gewoon in je prijs calculeren. Maar ja, dan lijk je niet artificiëel goedkoper dan je eigenlijk bent.
Mee eens.

Ze zouden natuurlijk ook iets minder korting kunnen geven in eerste x maanden van je abonnement of iets inleveren op de cashback acties...
Gewoon een verbod instellen op deze gekkigheid. Dat kan een overheid vandaag nog regelen en morgen invoeren.
Het is een beetje een theorie vs praktijk verhaal. 50+ Mobiel was een van de laatste mobiele providers welke niet aan inflatiecorrectie deed en die zijn er nu ook mee begonnen.

Je kunt nergens meer een contract afsluiten zonder inflatiecorrectie, en mobiele data is anno 2026 gewoon noodzakelijk om normaal mee te kunnen doen aan de maatschappij.
Waarom heb ik op straat data nodig? Iedereen zegt dat wel, maar is dat echt wel nodig?
Navigeren? Zat apps met lokale map data, dan heb je geen live verkeers, hadden we vroeger ook niet.
Nood? Je kan altijd 112 bellen.
Betalen? Kan geloof ik zonder netwerk, anders heeft iedere zaak tegenwoordig wel gratis wifi.

Dus waar heb je het nog wel voor nodig dan?

[Reactie gewijzigd door Dat_Doen_We_FF op 29 juni 2026 12:02]

Niet per se. Ik heb een 500mb abonnement voor noodgevallen en om iets op te kunnen zoeken wanneer nodig. Dit zorgt ervoor dat ik onderweg amper op mijn telefoon zit.

Hiervoor lang prepaid gehad en dat ging ook prima. Heel soms moet je eens iets navragen aan een ander (bijvoorbeeld in het OV), maar daar is niets mis mee.
Wel een goed punt. Aan de ene kant enorme kortingsacties om klanten binnen te krijgen. De korting is ook gerelateerd aan je contractstermijn, bij 24 maand is de korting hoger dan bij 12 maanden. Maar dan vervolgens wel de noodzaak zien om inflatiecorrectie op te nemen in je algemene voorwaarden. Ook omdat inflatiecorrectie al gebruikelijk was nadat je contractperiode afloopt.

Vraag me af hoelang de voorwaarde actief blijft en van toepassing is bij deflatie.

[Reactie gewijzigd door Bedge85 op 29 juni 2026 10:29]

En het gekke is dus dat sommige providers hanteren dat het eerstvolgende moment gewoon iedereen meegaat, tenzij je korter dan 3 maanden klant bent.

Heb je dus net in september een nieuwe iPhone geregeld, krijg je in februari de eerste verhoging al op de mat.

Het hele punt van een tweejarig contract is dat je een afspraak maakt over de prijs. En afspraak met daarbij een arbitraire verhoging die bepaald wordt adhv een cijfer wat notabene mede bepaald wordt door het telecomabonnement zelf.

Telecomdiensten zitten in het mandje van CPI en zijn dus onderdeel van het getal waar ze zelf de verhoging op baseren.
Er staat in de algemene voorwaarden volgens mij wel altijd in welke maand ze de jaarlijkse inflatiecorrectie toepassen, dat is namelijk verplicht en vaker dan één indexatie moment per jaar mag ook niet; net als de korter dan 3 maanden uitzondering welke je al noemt.

Je kunt dus als je echt geen inflatiecorrect wilt het volledig voorkomen met contracten van één jaar en tot een minimum beperken (na 15 maanden pas) bij 2 jaar.
Je kunt dus als je echt geen inflatiecorrect wilt het volledig voorkomen met contracten van één jaar
Waardoor je duurder uit bent en als nog daarna de correctie krijgt omdat het abonnement überhaupt gewoon duurder is geworden.

Je verliest vaak 25% van je kortingen en bent vaak €1/maand duurder uit. Dat is dus het ding. Je hebt helemaal geen echte keuze, want het niet doen betekent dat je onderaan de streep ook duurder uit bent.
Ligt eraan, rond Black Friday zijn er vaak best leuke kortingen op 12 maanden contracten te vinden, i.c.m. een provider die indexeert per 1 Januari uiteraard :P :+

De kortingsperiode is inderdaad vaak de helft (eerste 6 maanden ipv eerste jaar bijv), maar daar staat tegenop dat je eerder weer een nieuw contract elders kunt aangaan waar óók weer korting op zit; effectief kost dat op hetzelfde neer.
effectief kost dat op hetzelfde neer.
Nee want 2-jarig is over het algemeen dus een euro goedkoper per maand.
Alleen vergeet je dan dat data tot nu toe elk jaar steeds weer iets goedkoper wordt. Ergens in 2018 betaalde ik 10 euro per maand voor 5GB, dat was toen een redelijk aanbod bij een budgetprovider als Simyo of vergelijkbaar. Tegenwoordig kun je vrij makkelijk zo rond de 25-50GB krijgen voor die prijs.

Het voordeel van 1jaars contracten is dat je sneller kunt reageren op een verbeterd aanbod, stel wij nemen allebei hetzelfde abonnement: jij 10 euro voor 2 jaar, ik 11 euro voor 1 jaar. Na één jaar is de kans heel groot dat ik dan ofwel kan overstappen met méér data voor hetzelfde bedrag of het nieuwe contract een lagere maandprijs heeft van bijv. 9 euro; waar jij nog één jaar vast ligt met een duurder contract.

Overigens krijg je a.t.m. bij Simyo bij eenjarige contracten 6 maanden korting en 9 maanden bij 2 jaar, met 2 losse jaar contracten heb je dan juist meer kortingen.
Overigens krijg je a.t.m. bij Simyo bij eenjarige contracten 6 maanden korting en 9 maanden bij 2 jaar, met 2 losse jaar contracten heb je dan juist meer kortingen.
En daar ben ik hem met je eens.

maar bij andere providers is dat vaak niet het geval. Odido had em een tijdje ook zo, maar daar zijn ze ook vanaf gestapt.
in 2018 betaalde ik 10 euro per maand voor 5GB, dat was toen een redelijk aanbod bij een budgetprovider als Simyo of vergelijkbaar. Tegenwoordig kun je vrij makkelijk zo rond de 25-50GB krijgen voor die prijs.
tsja nu vergelijk je over 8 jaar heen. Dat is sws niet helemaal eerlijk.
Bundel van 20GB + 400min/sms

6x7,50 + 6x12 = 117 voor 1 jaar (x2 = 234)

9x6,50 + 3x12 +12x12x1,02 = 241,38 voor 2 jaar

Dus nee, niet goedkoper op het eerste oog, wel na die inflatiecorrectie (uitgegaan van eenmalig 2%).

Nog goedkoper als je maar 15GB wil. Eerst 20GB nemen voor de korting en dan na 6 maanden wisselen naar de 20GB.
En dat is precies hetgene wat eigenlijk heel vreemd is.
Maar in het contract staat vastgelegd dat de prijs kan veranderen. Je gaat er op het moment van afsluiten dus zelf mee akkoord. Terwijl bij een vast energiecontract dus ook niet in het contract staat dat de prijs kan veranderen.

En als je niet akkoord gaat met zo'n contractuele voorwaarde kun je ook naar alternatieven kijken. Zie in ieder geval bij vast internet nu een Hollands Nieuwe die "stunt" met "geen prijsverhoging tijdens het contract". En wellicht doen ze dat ook bij het telefoonabonnement? Of andere providers die daar of expliciet in zijn of niet een prijsverhoging in het contract hebben. Willen ze vervolgens wel een prijsverhoging doen is dat contractbreuk en kun je het contract opzeggen. (Net zoals je nu bij Simyo kunt opzeggen omdat ze de Algemene voorwaarden aanpassen).
Dat het erin staat en mag maakt het niet minder vreemd. Waarom zou je je als consument willen binden voor langere tijd, als je daar niet een bepaald voordeel bij krijgt? En vaak betaal je dan iets extra, maar heb je langer zekerheid voor je kosten. Zo werkt dat zakelijk ook, want zij hebben dan weer 2 jaar een bedrag dat sowieso binnenkomt op de balans. Dat het nu normaal lijkt te zijn vind ik erg jammer.
Dat het erin staat en mag maakt het niet minder vreemd.
Vreemd? sure.
Maar het blijft een bedrijf dat aandeelhouders heeft en geld wil verdienen.
Dat het niet in de voorwaarden staat om dit te begrenzen, is hun goed recht. Als ze dan plots de bedragen verhogen naar X, dan kan je als consument niet echt klagen. Je hebt het zelf ondertekend en het is niet alsof er geen alternatieven zijn.

En het is niet alsof het nu plots veel beter is.
Nu gaan ze gewoon iedere keer wanneer je abbo vernieuwd wordt de mogelijkheid hebben om het bedrag te verhogen. Alleen nu valt het minder op.
Je hebt wel weinig keuze eigenlijk. Er is geen provider die dat niet doet. Dus defacto moet je het accepteren.
Je kan gratis overstappen. Ik had net een contract voor 2 jaar en nu overgestapt. Dus dat is wel volgens de regels.
Waar ben je op overgestapt?
Ja, maar dan moet je geen contract tekenen waar in staat dat dit mag?.. En als je het contract gelezen hebt en kent moet je dus ook niet raar opkijken dat ze dat kunnen doen.

Energie maatschappijen mogen dit overigens ook. bij een vast contract in veel gevallen niet (zelfs dan nog steeds soms), maar wel bij een variabel contract zeker wel. Hier staat het, schrik niet.. In het contract.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 29 juni 2026 09:57]

Ja, maar dan moet je geen contract tekenen waar in staat dat dit mag?.. En als je het contract gelezen hebt en kent moet je dus ook niet raar opkijken dat ze dat kunnen doen.
Prima, welke mobiele telefonie of tv aanbieder heeft dit niet in zijn contract staan? Ik ken ze namelijk niet. Niet gaan doen alsof we vrij keuze hebben hier.
Je hebt altijd een keuze. Je hoeft gen abonnement te nemen. Je kan ook prepaid. Is het handig of de moeite waard? Ik denk het niet, maar dat mag iedereen zelf bepalen. Je hebt nog steeds een vrije keuze.

Ja, dit staat in nagenoeg ieder contract, en ik ken inderdaad geen provider die dit niet doet, maar doen alsof het vreemd is dat ze de prijzen verhogen twewijl dit zoals je zelf zegt in elk contract staat is naar mijn mening weer vreemd.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 29 juni 2026 11:33]

Je hebt wel weinig keuze. Er is geen provider die dat niet doet. Dus defacto moet je het accepteren.
Ik ben het helemaal met je eens. Mensen dragen verschillende voorbeelden aan waarbij het al dan niet van toepassing zijn, maar ik vind het belachelijk dat dit soort correcties zijn toegestaan op kortlopende contracten. Wat is nou 2 jaar!?
Niet iedereen heeft een vast contract. Die van mij loopt gewoon door omdat ik niet elk jaar of 2 jaar een nieuwe mobiel erbij neem.
En dan zijn zaken als inflatiecorrecties en prijsindexaties begrijpelijk.
Dan wordt je contract vziw verplicht omgezet naar een maandelijks opzegbare variant. Dat je dan een correctie krijgt is niet heel gek, en kan ook, maar binnen die 2 jaar? Welnee. Ik maak niet voor niets een prijsafspraak.
Alleen is 2 jaar wel de maximale lengte van de periode waarbij je eraan vastzit, laat jij je contract doorlopen dan is het maandelijks opzegbaar voor zowel jijzelf als de provider. Dan is een prijsverhoging w.m.b. niet zo'n probleem omdat je als consument dan altijd de optie hebt te vertrekken.

Overigens bestaan er ook Sim only, in 99% van de gevallen is het goedkoper om direct na het verlopen van een contract met telefoon daarmee te verlengen of over stappen. Tenzij je zeker weet dat je binnen één jaar een nieuwe toestel wilt en omdat moment niet aan een contract wilt zitten.
Ligt ook wel aan je provider en je moet je nummer + mail en veel gezeik meenemen. Overstappen lijkt Simpel. Maar je hebt gekozen met een reden voor een provider.
Ik moet wel zeggen. Bij mijn huidige provider (simpel) sturen ze keurig een verlengaanbod met fikse korting en komt er wat beters langs bij zelfde provider doen ze ook niet zo moeilijk.

Ze gaan je dus niet stil op kosten lopen jagen of je als vaste klant benadelen.

Dat heb ik wel eens erger meegemaakt.
Ja, maar ook dan krijg je 2x 3.5% voor je kiezen terwijl als je een nieuwe afsluiten (voor 2 jaar) je weer goedkoper bent. Dus hoezo inflatie. En waarom 3 euro per maand korting voor 2 jaar alleen om onder die inflatie verhoging uit te komen.
omdat ik niet elk jaar of 2 jaar een nieuwe mobiel erbij neem.
Wat heeft een nieuwe mobiel met een nieuw contract te maken?
Wat is nou 2 jaar!?
3 euro * 24 maanden = 72 euro. 72 euro * 10,000 klanten = 720,000 euro over 2 jaar per 10,000 klanten dus. 10,000 aangezien ik niet kan vinden hoeveel ze echt hebben.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 29 juni 2026 11:43]

10,000 aangezien ik niet kan vinden hoeveel ze echt hebben.
Meer dan een half miljoen volgens https://www.dutchitleader...nederlandse-mobiele-markt
Yariva Moderator internet & netwerken @Ryan198129 juni 2026 09:53
Wanneer de netbeheer kosten tussendoor worden gewijzigd wordt dat naar mijn weten gewoon verrekend met je lopende contract. Over de energie zelf: daar heb je gelijk in.
Vaak leg je een energiecontract vast voor een jaar, met een 'dagprijs' van die dag. Is er oorlog betaal je een jaar lang meer voor je energie bijvoorbeeld.

Je kan in de telecom wel 'dagprijzen' gaan hanteren maar dat wordt een bende. Daarom wijzigt tijdens de looptijd van je contract doorgaans een keer de prijs obv inflatie. Daarna is jouw jaarcontract afgelopen en kan je weer een ander zoeken. Of je neemt een maandcontract, dan betaal je iedere maand 10% meer en dan kan je wel bij een prijsverhoging van 3% snel weg. Niet dat dat goedkoper is ofzo.
Energiebedrijven kunnen energie inkopen op kwartier, uur, dag, maand maar ook op jaarbasis. Dat gebeurd allemaal op de energiebeurs en heeft niets met dagprijzen te maken. Dat is meer slim inkopen en heb je als consument de keus voor zekerheid of de kans dat dynamisch goedkoper is.

Telecom is een enorm stabiele markt waarbij de prijzen prima in te calculeren zijn. Als het product goedkoper wordt dan vind ik het gek dat ik inflatie moet betalen terwijl de prijs op de website lager is geworden.
Echter kopen zij nu al energie in voor jou als klant als jij aangeeft 2600kwh nodig te hebben en 600 kuub gas.

Heel veel van de rekening van de telecom is energie. Die apparatuur voor jouw gsm heeft stroom nodig, best veel ook nog. En alle monteurs die onderhoud en storingen doen... die hebben ook energie nodig. Goedkoper wordt het nooit, maar gelukkig zal jouw werkgever ook niet zomaar je salaris omlaag gooien.
Je kunt alles wel goed praten, maar als ik 5 jaar geleden 10euro betaalde voor 10GB en onbeperkt bellen en nu op de website 7,50 staat, hoe verklaar je dan dat alles duurder wordt? Degene die 5 jaar inflatie correctie op inflatiecorrectie heeft gehad betaald nu misschien wel 13 euro per maand, terwijl het product goedkoper is geworden en niet duurder wat jij beweert.
Databundels en snelheden zijn allemaal een beetje fictief afgeknepen vormen van de dienst. De kosten per subscriber zijn niet zo heel verschillend. Ja, een poweruser die 200GB per maand gebruikt zal iets meer transit kosten, maar die kosten zijn nihil. Die user met 20GB per maand kost echt niet heel veel minder ofzo. Bij lange na geen factor 10.

Steeds vaker bieden operators dan ook 'minder beperkingen' voor dezelfde prijs en verpakt men het anders waarbij je als consument het gevoel hebt een upgrade te krijgen. Beetje lastig om voor sec dit zo'n vergelijking te maken.
Die vergelijking is toch juist enorm duidelijk, zelfde product, zelfde bedrijf, 2 verschillende prijzen.
Is dat hier niet ook het geval? Het lijkt mij dat deze prijsstijgingen om contracten gaan die niet meer in een vaste periode zitten.
volgens mij sluit je een contract dat vastlegt dat je elke maandi iets nieuws koopt. Het contract 'beschermt' je tegen grote prijs fluctuaties. En daarnaast houd je op die manier 'jouw' telefoonnummer. Je kunt er ook voor kiezen om elke maand een nieuwe te kopen met alle nadelen van grote fluctuaties in prijs (soms ook naar beneden!), en elke maand een ander telefoonnummer.

Het is aan jou om te bepalen wat het beste is.
dat is al 20jr zo [..]
Wat het vooral extra lullig maakt bij de mobiele providers is dat na het moment waarop jouw abonnement van zeg 10 euro/maand gecorrigeerd wordt naar 10,86 ze eigenlijk altijd hetzelfde abonnement nog steeds voor diezelfde 10 euro blijven aan nieuwe klanten. Veelal nog met meer data ook.

Als daadwerkelijk de kosten allemaal zo gestegen zijn dat een inflatiecorrectie nodig dan klopt het voor mij gewoon niet dat ze nooit gelden voor nieuwe klanten. Het feit dat alle providers hier de afgelopen ~8 jaar ongeveer mee begonnen zijn geeft mij heel erg de indruk dat inflatiecorrectie gewoon gedaan wordt omdat het en meer geld oplevert, met inflatie als excuus.
Stel dat prijs omhoog gaat vanwege inflatie met x procent. Ik zoek het even op en kom erachter dat het y procent is in mijn voordeel. Kan je dat dan tegenspreken of kan inflatie als excuus gebruikt worden om de prijzen alsnog omhoog te gooien?

Wat ik denk te willen weten is, als je inflatie als reden gebruikt, moet je dan verantwoording afleggen als je prijswijziging niet klopt?
De inflatiecorrectie is opgenomen in de algemene voorwaarden, waar je uiteraard mee akkoord bent gegaan. Het CBS levert de gegevens over de inflatie aan en de providers kunnen tot dat getal wat het CBS aanlevert, de inflatiecorrectie doorvoeren.

In bijna alle gevallen is de inflatiecorrectie geen geldige reden om het contract te ontbinden. Elke andere prijsverhoging wel, maar die inflatiecorrectie dus niet. Hebben ze slim bedacht met z'n allen. De ACM vindt dat ook een fantastisch idee...

Dus stel dat het inflatie-getal van het CBS 5% is, dan mag de provider tot 5% verhogen, maar ook lager of helemaal niet. Daar zit wat ruimte in. Maar als Simyo 5% doet en een ander 4% dan is dat dus pech voor jou.
Daar zullen tzt ongetwijfeld klachtenprocedures of zelfs rechtszaken over gevoerd worden: hoe verdedigt de provider de prijsstijging waar de consument het niet mee eens is. En dan zal daar een uitspraak over moeten komen wie er gelijk had. Dus dat is de verantwoording die je zoekt. Of ze de volledige argumentatie (met bronvermeldingen t.a.v. inflatie) ook pro-actief vooraf zullen communiceren is een interessante vraag. Ik neem aan dat ze voor de inflatie gewoon naar CBS-publicaties kunnen en zullen verwijzen als de officieel vastgestelde inflatie over een bepaalde periode.

Edit: ze gebruiken inderdaad de CPI (Consumenten Prijs Index) over een bepaalde periode.

[Reactie gewijzigd door Reptile209 op 29 juni 2026 09:55]

Is 3 euro per maand niet iets van 20% bij Simyo? En 5% vind ik ook pittig. Vooral als je die bedragen combineert: Als 3 euro gelijk is aan 5% heb je het over een maandbedrag van €60. Ik denk dat die voorwaarden dus vooral voor de bühne zijn en in de praktijk nog steeds semi ongelimiteerde prijsverhogingen toelaten.
Simyo op hun website:
Een prijsaanpassing is (los van inflatiecorrectie) nooit hoger dan 5% en maximaal €3 per maand.
Het zijn dus twee voorwaarden voor een maximale prijsstijging. Dus als jij 10 euro per maand betaalt dan is de maximale prijsstijging 50 cent. Geen 3 euro want dat is een stijging van 33% en voldoet dus niet aan de 5%-regel.
Maar los van de inflatiecorrectie he. Dus per saldo kom je wel degelijk gewoon boven die €3 als het moet.

Ik vind het heel raar dat we dit soort dingen nog goed laten keuren door ACM. Heel raar dat je dit soort wijzigingen mag doen terwijl je een prijsafspraak hebt.
Dat denk ik niet tenzij je al een abo hebt van over de 50 euro per maand. De maximale prijsverhoging is 5% en niet meer dan 3 euro. De inflatie bepalen ze niet zelf, in 2026 ligt de verwachte inflatie op 2,6%. Bij een abo van 20 euro zou dat dan maximaal 1,50 euro prijs verhoging zijn. En dit is een maximum die ze hebben ingesteld en kan natuurlijk ook minder zijn.
Nu ja, maar de inflatie is ook boven de 10% geweest de afgelopen jaren.

simyo gaat momenteel niet hoger dan €16/maand dus ik denk dat het ook allemaal wel meevalt, maar vind het zo irritant dat ze allemaal met 50% korting hier of daar lopen te schermen en dan het tweede jaar huilie huilie gaan doen dat ze er te weinig op verdienen.

En telecomabonnementen zijn onderdeel van de “boodschappen” die men doet om het inflatiecijfer te bepalen. Telco’s die dit dus ieder jaar netjes meedoen maken hun abonnement in dat winkelwagentje dus ook met het inflatiecijfer duurder. Dat betekent dus dat door het inflatiecijfer te gebruiken de boel eigenlijk automatisch altijd duurder wordt doordat het duurder wordt.
Klopt, maar wel met een kanttekening: deze wijziging in de voorwaarden doet niets aan de situatie uit 2023, toen ze de prijzen met 8,4% verhoogden vanwege inflatiecorrectie. Ook met de nieuwe voorwaarden mag Simyo dat doen, en er dan nog maximaal 5% (tot max 3 euro) netto verhoging bovenop doen.

Interessant is verder, dat Simyo 3 maanden geleden nog de kosten voor een dataplafond verdubbelde. Dat zou onder deze nieuwe voorwaarden dus niet mogen en/of wel reden voor tussentijdse opzegging zijn.
Het duurdere dataplafond (van marmer?) geldt alleen voor nieuwe contracten.
Maar gaat Symio binnenkort niet over op een andere aanbieder?

Een van de goedkope aanbieders gaat binnenkort ophouden met bestaan en dat is dan wel weer openlijk gecommuniceerd, maar welke dat is weet ik niet uit mijn hoofd.
Klopt, maar ik had de inflatie even uit mijn verhaal weggelaten omdat @Miglow de 5%- en 3 euro- voorwaarden als of-of zag ipv en-en. Het was dus vooral een correctie op zijn uitleg.
Maar dat is dus mijn punt. Om 3 euro prijsverhoging te rechtvaardigen en onder de 5% te blijven, heb je het dus over €60 maandbedrag voor de prijsverhoging. Net even gekeken en veel meer dan een euro of 15 betaal je niet bij ze....
Marketing noemen ze dat.
Daarom nooit langer tekenen dan 1 jaar. Eigenlijk zijn 2 jaar contracten in provider land niks waard.
Klopt, maar dan wordt je weer gediscrimineerd, aangezien een 1-jarig contract vrijwel altijd minder voordelig is dan een 2-jarig contract. En discriminatie is verboden in ons land.

Kijk maar naar de kleine lettertjes die je tegenwoordig in bijna elke reclame ziet staan.
Onderaan de streep maakt het weinig uit, of je betaald iets meer met een jaar contract en kunt meteen overstappen of verlengen na dat jaar. Of je betaald iets minder maar het 2e jaar meer ivm inflatiecorrectie.
...

[Reactie gewijzigd door batjes op 29 juni 2026 12:10]

Die hele inflatiecorrectie voor lopende contracten is een farce. Zeker omdat ze daarna gewoon nieuwe contracten voor de oude prijs aanbieden. Dus blijkbaar is het alleen "nodig" als klanten niet weg kunnen.
Dit viel mij ook al op bij Simyo toen ik nog klant was. Na twee jaar kon je het contract nog afsluiten voor dezelfde prijs, maar ik had ondertussen al 2x een verhoging gehad.
Je kunt voor bijna hetzelfde geld de maandelijks opzegbare contracten afsluiten; dan houd je de flexibiliteit zonder de 'inflatiecorrectie' ofwel vaste-klant boete.
Je kunt voor bijna hetzelfde geld de maandelijks opzegbare contracten afsluiten;
Die zijn 1 tot 2 euro/maand duurder toch? Dat schiet weinig op.
Verder vereenvoudigt Simyo diverse regels en sluiten de voorwaarden beter aan op wettelijke regels.
Toch wel aardig dat sommige bedrijven hun best doen zich aan de wet te houden.

[Reactie gewijzigd door Basszje op 29 juni 2026 09:57]

We hebben onze regels over prijswijzigingen van abonnementen duidelijker gemaakt. Daarbij hebben we een maximale grens vastgelegd: een prijsaanpassing is (los van inflatiecorrectie) nooit hoger dan 5% en maximaal €3 per maand. Een prijswijziging is niet aan de orde, we hebben enkel de regels aangescherpt. 
Heeft iemand ook de oude voorwaarden. Ik heb een onderbuik gevoel dat er hier op een heel creatieve manier met taal wordt omgegaan maar omdat ik de oude voorwaarden niet heb kan ik het niet duidelijk maken.

IK weet wel dat het volgende in hun voorwaarden staat onder punt 13
Wijzigen we iets aan de overeenkomst, waaronder de voorwaarden of de tarieven, en ben je het niet eens met zo’n wijziging? Dan kan je de overeenkomst kosteloos tussentijds opzeggen, tenzij:
...
• Het gaat om een periodieke aanpassing van de tarieven als gevolg van inflatie zoals bedoeld in artikel 9.1 hierboven
...
Volgens mij is deze regel waarbij je je contract niet meer kunt opzeggen bij prijswijziging die wordt veroorzaakt door inflatie toegevoegd. Dus de voorwaarden zijn niet alleen "duidelijker" gemaakt, de conditie waaronder je je contract mag opzeggen zijn ook ingeperkt, en inflatiecorrectie tijdens contractduur valt daar niet meer onder.
Wat ik nooit begrijp, stel je voor deze website heeft 1 miljoen gebruikers. Die hebben allemaal internet nodig op hun mobiele telefoon. Kunnen die zich niet samenpakken en dan gewoon kijken wat is de kostprijs en dus de laagste prijs?

Dat ze KPN wat geld geven om hun netwerk te kunnen gebruiken. En dan een website waar je alle data ziet; aantal gebruikers, kosten aan KPN, belasting, etc. Een knop om aan te melden, een knop om in te loggen. Geen reclame geen tracking geen mensen die aanbellen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn