KPN blokkeert vanaf deze maand 2G op simkaarten in 4G- en 5G-telefoons

KPN schakelt vanaf maart 2026 2G uit voor simkaarten die het netwerk niet gebruiken. Dit betekent dat klanten die de simkaart nu in een 4G- of 5G-telefoon gebruiken en later alsnog een 2G-telefoon willen gebruiken, KPN moeten vragen de blokkade op te heffen. De provider stopt in december 2027 volledig met 2G.

De provider zegt 2G uit te zetten voor 'klanten die het niet meer nodig hebben'. Hiermee bedoelt de provider dat 2G wordt uitgezet als klanten een 4G- of 5G-telefoon gebruiken. Dan is 2G-ondersteuning niet meer nodig. KPN zegt dat dit onderdeel is van het plan om 2G af te bouwen.

Het uitschakelen van 2G bij klanten die het nu niet gebruiken, betekent dat die klanten hun simkaart niet zomaar in oudere 2G-telefoons kunnen gebruiken. Deze klanten moeten een terugbelafspraak maken bij KPN of naar een winkel gaan om die 2G-blokkade weg te halen. Dit speelt bijvoorbeeld bij klanten die hun dure smartphone niet mee willen nemen naar festivals of op vakantie, maar dan wel op hetzelfde nummer bereikbaar willen zijn en dus een oud 2G-toestel gebruiken.

De provider was eerst van plan om het 2G-netwerk op 1 december 2025 uit te schakelen, maar maakte eind 2024 bekend dit met twee jaar uit te stellen. KPN's 2G-netwerk wordt dus pas op 1 december 2027 volledig uitgeschakeld. Providers schakelen oude netwerktechnieken uit om zo frequentieruimte vrij te maken voor modernere netwerktechnieken, waardoor 5G op drukke plekken sneller kan werken.

Update, woensdag 11 maart 10.48 uur – KPN meldt aan Tweakers dat het besluit vooralsnog alleen geldt voor KPN-klanten en dus nog niet voor klanten van bijvoorbeeld Simyo, Youfone of andere virtuele providers.

fpa bereik en prestaties 5g

Door Hayte Hugo

Redacteur

10-03-2026 • 11:45

154

Submitter: Wasrek

Reacties (154)

Sorteer op:

Weergave:

Slechte zaak. Het 2G netwerk moet juist in de lucht blijven voor noodgevallen (112) en voor oudere apparatuur. Hier zou de overheid moeten ingrijpen en moeten zorgen dat 2G en GPRS blijft werken. Het mag dan best wat extra kosten om dit te (kunnen) gebruiken.

Voor 3G geldt eigenlijk hetzelfde. Er zijn nog genoeg apparatuur en b.v. auto's in gebruik die alleen 3G ondersteunen en nog niet toe zijn aan vervanging. Als er een beperkt maar dekkend netwerk in Nederland en liefst Europa zou zijn, dan zou heel wat apparatuur niet voortijdig moeten worden vervangen.
Providers hebben al jaren geleden aangegeven dat ze uiteindelijk het 2G en 3G netwerk gaan uitfaseren.

De techniek verbetert nu eenmaal en dat houdt in dat verouderde techniek uiteindelijk gaat verdwijnen. Bij de stations zijn de kolenhokken en watertorens ook verdwenen omdat er te weinig stoomtreinen werden gebruikt. Een moderner voorbeeld is het uitschakelen van het analoge signaal van de TV door veel providers. Er zijn een aantal mensen die daardoor een nieuwe TV hebben moeten kopen, maar tot massa protesten heeft het niet geleidt. We kunnen niet verwachten dat commerciële partijen verouderde technieken blijven aanbieden terwijl dat nauwelijks meer gebruikt wordt. Helaas verandert de techniek nu veel sneller dan in vorige eeuwen en krijgt elke generatie wel te maken met spullen die niet meer werken doordat de techniek voortschrijdt. Consumenten en bedrijven zullen dus rekening moeten houden dat technieken die ze gebruiken niet voor eeuwig beschikbaar zijn.

Veel slimme meters maken wel gebruik van 2G en het is gewoon een fout geweest om die te installeren. Bij de komst van de slimme meter was 4G al beschikbaar. Nu moeten die allemaal omgebouwd of vervangen worden.
Het is lang aangekondigd. Toen T-Mobile in het verleden 2G uitzette stonden er in de winkel toch allerhande klanten die geen 3g, 4g of 5g toestel hadden en ondanks alle waarschuwingen vooraf per email, sms en brief toch geen bereik meer hadden toen het maanden na de officiële datum echt uit ging.

Wat KPN nu doet is het 2g netwerk ontlasten. Wat over blijft zijn de echte 2g klanten die niet beter weten met telefoons of de iot modems van hele oude snoep automaten, OV chip palen, parkeermeters, slimme meters, alarm systemen, auto’s etc.

Dan weet je wie aangeschreven moet worden om tijdig te upgraden om straks gemauw waardoor uitgesteld moet worden te voorkomen. En een spoortje 2g in de lucht houden voor voornamelijk iot toepassingen neemt minder bandbreedte dan echte 2g bellers en edge internetters.

Wat voor nu wel minder handig is: toen het netwerk bij T-Mobile uit ging werden de frequenties hergebruikt voor 4g en 5g.Daarop had je bijna meteen verbeterde dekking en meer capaciteit. Dat is nu bij het uitschakelen op sim niveau minder het geval. De frequenties blijven nog steeds de 2g signalen uitzenden. Wat al overbodig was is al hergebruikt.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 10 maart 2026 14:45]

Ik verwijt de providers ook niet dat ze 2G en 3G uitfaseren zodra het commercieel niet meer uitkomt. De overheid is degene die daar beleid op moet zetten.
De overheid bemoeit zich nauwelijks met dit soort zaken, loopt eerder achter de feiten aan dan dat ze vooruitkijken. Dit is al vaker gebeurt. Alleen al qua slimme meters die de laatste 10 jaar geplaatst zijn, die 2G gebruiken, gaat het een vermogen kosten om ze te vervangen.
Het beleid van de overheid is duidelijk. Die veilt eens in de zoveel jaar de frequentiebanden. Daar zitten wel een paar voorwaarden aan vast, maar geen verplichting om bepaalde technieken in de lucht te houden.

We weten al zeker vijf jaar dat KPN 2G uit wil zetten en nu hebben we nog tot eind 2027 om ons aan te passen. Voor een verouderende techniek (die voor een kleine groep gebruikers nog best voordelen biedt) is dat voldoende tijd om je aan te kunnen passen.

Eerlijk is eerlijk, ons bedrijf maakt ook gebruik van 2G, maar ook wij zijn dat aan het uitfaseren. Volgens ons plan moet 2G in het komende jaar uit onze IoT sensoren verdwijnen.
Kleine kanttekening 2g werkte vaak, op lagere frequentie en dus groter bereik.

Ook gaan langere golven meestal gemakkelijker binnen in gebouwen.

Wel was het soms nodig bij hs de meter een gewone tf lijn te geven omdat het gsm signaal ,niet door het

beton kon. Vb in kelders van grote gebouwen. Als daar geen binnenversterking voor GSM signalen is geinstalleerd.

Philippe
Daar waar het 4 of 5G signaal niet binnenkomt kan een versterker het probleem oplossen. 4 en 5G kunnen ook via de 700 MHz band. Die zit nog onder de laagste 2G band (900 MHz) dus daar waar 2G werkt zou ook 5G moeten werken. Vodafone gebruikt de 700 MHz voor 4G, KPN en Odido voor 5G.

Overschakelen naar 4 of 5G hoeft voor de slimme meters dus geen probleem te zijn. Overal waar ze nu via 2G werken moeten ze dat ook via 4 of 5G kunnen.
We kunnen niet verwachten dat commerciële partijen verouderde technieken blijven aanbieden terwijl dat nauwelijks meer gebruikt wordt.
Klopt. Er zijn echter ook veel oude technieken uitgefaseerd terwijl ze nog wel veel gebruikt werden. Klanten werden zo gedwongen naar nieuwe technieken te gaan. De analoge TV die je noemt is een mooi voorbeeld. Veel hebben er niet hun oude TV moeten weggooien omdat het meestal met een extra ontvanger-kastje geregeld werd.

Echter er zijn veel voorbeelden waarbij de nieuwere techniek wel voordelen geeft maar ook gevoeliger is voor uitval en het om die reden zinvol is om de oude techniek niet uit te faseren. Daar wordt echter vrijwel nooit bij stil gestaan. Als concreet voorbeeld kan ik watertorens noemen. Zodra de elektriciteit in storing valt - door een sabotage van een vijandige partij, maar waarschijnlijker simpelweg door capaciteitsproblemen als gevolg van gebrek aan planning en dwarsliggerij van autoriteiten - vallen ook de watervoorziening en het aardgasnet uit. Hadden we nog watertorens gehad, dan had de waterdruk op peil gebleven. Uiteraard zijn watertorens slecht schaalbaar met de groei van bevolking en economie dat we de laatste 3 decennia hebben gehad.
Waarom is dit een "Slechte zaak"? Moeten we dan maar tot in de eeuwigheid al het oude in de lucht houden? Nee, natuurlijk niet. Dit heet vooruitgang (soms achteruitgang, dat is een andere discussie).

Het semafoon netwerk is ook ooit gestopt, dat was ook een prachtig systeem, ook geen slechte zaak dat die inmiddels niet meer bestaat toch? (eigen netwerken uitgesloten)
Op het gebied van bereikbaarheid in gebouwen of op andere plaatsen met slechte ontvangst is 2G nog steeds superieur. Dat in stand houden houdt de vooruitgang niet tegen. In tegendeel zelfs, want je kunt minder betrouwbare technieken invoeren omdat je kunt terugvallen op 2G. 4G en 5G hebben voordelen voor bandbreedte en maximale doorvoersnelheid bij goede ontvangst. Daarom krijgen ze de overhand.

Zit er ooit een einde aan? Ja, maar dat punt is zeker nog niet bereikt. Omdat er geen sturing is vanuit de beleidsmakers, wordt hier het commerciële pad gevolgd van de netwerkaanbieder. Die is natuurlijk 2G en 3G liever kwijt dan rijk. Maar de maatschappelijke kosten en risico's (slimme meters, e-call, oudere alarmsystemen) worden daarbij niet meegerekend.
Op het gebied van bereikbaarheid in gebouwen of op andere plaatsen met slechte ontvangst is 2G nog steeds superieur.
Dat heeft echt niks met 2G te maken. Dat bereik komt door de lagere frequenties, die je ook gewoon voor 4G of 5G kan inzetten.
Niet 100% waar, 2G kan een iets hoger vermogen gebruiken (2 Watt vs 200 mWatt), een voordeel wat deels teniet wordt gedaan door wat technologische nadelen van het GSM-protocol, maar daardoor kan het ietsjes beter performen, scheelt een paar dB. Probleem is alleen dat de (data)capaciteit veel lager is dan bij LTE waardoor het in noodsituaties niet meer betrouwbaar is.

Andere voordelen van LTE maken het ook voor noodsituaties een betere techniek, helaas is alleen de werking van VoLTE voor emergency calling internationaal gezien slecht geregeld.
2G (GSM) heeft een veel smallere bandbreedte en komt daardoor een stuk verder.
Hoe breder het signaal hoe meer vermogen nodig is om op hetzelfde signaal niveau te komen.

[Reactie gewijzigd door neeecht op 10 maart 2026 20:25]

Maar wat schrijft @japie06 nou? Het zijn dezelfde frequenties, alleen met een andere techniek. Hierdoor hoeft er ook niet meer op hoger/hoog vermogen uitgezonden te worden. Beetje zoals met de radio. FM gebruikt veel meer vermogen dan DAB+, maar de kwaliteit is zelfs lager.
Dat heeft een heel andere reden. De FM band in Nederland is een ramp.

Alles zit op elkaar gepropt.

100 watt FM of 100 watt DAB op een lege band, dan zal FM veel verder komen. Je hebt wel gelijk met de kwaliteit. Ik ben daarom ook niet tegen 5G ofzo :)

Dit is een puur technische reactie. De smallere signalen komen wel degelijk een stuk verder dan de nieuwe bredere signalen met hetzelfde vermogen. En inderdaad wel met een heel stuk minder data. Daarom hebben we tegenwoordig ook veel meer sites en is uitbreiding van het aantal sites nog steeds gaande.
Als de lage frequenties die nu voor 2G gebruikt worden na uitschakeling voor 5G gebruikt worden dan heb je dus datzelfde betere bereik op plekken met nu nog slechte ontvangst op 5G.

Die frequenties laten ze echt niet ongebruikt natuurlijk.
Frequenties worden hergebruikt, dus dat argument is er niet. Techniek van 4G/5G is superieur aan die van 2G en kortzichtigheid van leveranciers van dat soort "oude" meuk kan je niet bij een Telco naar binnen schuiven. Voorbeeld van zo'n dom besluit. Een slimme meter met een ingebakken 2G modem die niet vervangbaar is. Die mag je aankijken op dom gedrag.

En hoezo geen sturing? Kijk eens bij ACM bij dit soort dingen: https://www.acm.nl/nl/publicaties/gevolgen-van-de-afschakeling-van-2g-en-3g
Het zijn niet alleen telefoons. Ze zitten o.a. in modules in liften.
Modules in liften vallen duidelijk niet onder het noemer "simkaarten die het netwerk niet gebruiken".
Dat is alleen voor nu. Wat gebeurt er dan met die liften als dat hele netwerk uit gaat in 2027? Elke lift upgraden lijkt me nogal een klusje.
Dat valt wel mee aangezien liften jaarlijks gekeurd moeten worden en er dan toch een monteur op locatie is.

Als de lift-telefoon niet werkt = afkeur, dus een mooi moment om deze te vervangen.
Lekker simpel gedacht. Er is een enorm tekort aan liftmonteurs, keuringen worden doorgaans niet uitgevoerd door de monteurs maar door een keurmeester die niet aan de ligt mag sleutelen.

Tevens is het niet zo dat er kant en klare modules zijn die zo op iedere lift passen en meteen werken, iedere lift is in dat opzicht gewoon een stukje "maatwerk".

Al met al zal het dus helemaal niet meevallen om deze zaken in liften te kunnen vervangen.
Het is niet alsof KPN vandaag aankondigt dat het 2G netwerk morgen uit gaat.

Operators hebben dit al lang van te voren aangegeven en sommigen hebben zelfs 2G/3G al uitgeschakeld. In het artikel staat dat KPN aanvankelijk van plan was dit op 1-12-2025 te doen, als je dit deadline gemist hebt, heb je vanaf nu nog ruim anderhalfjaar om deze module te (laten) vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat er zo'n enorm tekort aan lift-monteurs is dat een periode van ruim 3 jaar te kort is om deze werkzaamheden uit te voeren.
En de meeste fabrikanten hebben ook wel wat oplossingen hoor, het is niet alsof Nederland het enige land is waar geen 2G netwerken meer gaan zijn.
Het is niet zo dat men dat gisteren pas wist, dit is al vele, vele jaren geleden aangekondigd bij letterlijk alle providers. KPN heeft het nog 2 jaar verlengd zelfs.
Het is niet dat dit pas nu bekend is gemaakt. Dat kpn gaat stoppen met 2g is al jaren geleden gemeld. Dit staat als het goed is al lang bij alle gebouwbeheerders op de planning. Wij hebben dat hier bij de vve al vorig jaar vervangen.
En de 1e generatie slimme stroommeters dan die op 2G werken? Daar zijn er meer van dan liften.

Maar die is bij mij dus inderdaad een paar maanden geleden vervangen, juist om deze reden. En ja dat is een hele grote klus, die wel gewoon uitgevoerd wordt.
Het is meestal een module van geschat € 60 - € 100. Maar het moet wel worden gedaan en er moet een monteur naar de lift om die te installeren.
Die hebben inmiddels al genoeg tijd gehad om te upgraden lijkt ne?
Dit soort voornemens worden jaren van tevoren bekend gemaakt en je hebt als lift eigenaar/ -onderhoudsplichtige tijd genoeg om de spreekluisterverbinding te moderniseren. Dit wordt o.a. bij de jaarlijkse liftkeuring geconstateerd en als herstelpunt aangedragen. Zo was de ISDN-module van de lift in mijn appartementencomplex in het verleden al veranderd naar een GSM-module.

KPN heeft de uitfasering van 2G (stammend uit 1991 en niet meer veilig) al met 2 jaar uitgesteld.

Men is ruim van tevoren gewaarschuwd. En dat zal bij de andere apparaten die zo'n GSM-verbinding hebben niet anders zijn.

De Telex -, Greenpoint-, Semafoon- en ISDN-verbindingen zijn in het verleden ook uitgefaseerd. Over enkele jaren gaat het POTS- (koper) netwerk er ook uit. Het is techniek, en dat is aan veranderingen/vernieuwingen onderhevig.
En hoe zit het met M2M simkaarten? Bijvoorbeeld in de industrie, brandmeldinstallaties, transformatorstations, slimme energiemeters (maar die worden al vervangen).

In het weg- en waterinfrastructuur, ik meende dat daar ook nog vaak 2G werd gebruikt.
Eigenlijk best vreemd dat die nog 2G gebruiken. Lora (IoT netwerk) zou daar net zo goed, zoniet beter voor zijn.
2G heeft ook gewoon beter bereik vaak, en is in die zin betrouwbaarder.
vooral dit,

Ik heb op mijn telefoon die inderdaad geen probleem heeft met 4G/5G en die van mijn vrouw het netwerk thuis zelfs geforceerd op 2G staan, dan heb ik tenminste binnen in de woning GSM ontvangst, voor internet gebruiken we toch wifi.

Zeer slechte zaak , winstmaximalisatie onder het mom van "vooruitgang"

Net zoals het afschakelen van het digitale TV signaal via de Coax (DVB-C) bij Telenet (en vermoed ook Ziggo)

Even een voorbeeld (en zo zijn er genoeg dat ik al privé ken)

Je woont wat afgelegen, lange coax kabel, slechte kabel, .... momenteel heb je internet van Telenet en kijk je TV via een "oude" Digicorder van Telenet.
Je TV werkt perfect, je internet is redelijk shit maar nog voldoende voor je gewone zaken (je bent gelukkig geen gamer)

Telenet belt met de nieuwe super duper TV Box, 4K, super snel, super mega veel voordeel voor jouw, doen doen doen ,

Resultaat, je TV beeld gebruikt nu OOK je internet bandbreedte, resultaat, constant uitval TV beeld, constant TV die zegt "bufferen bufferen" , je internet zelf is nu NOG shittiger als je ook tv aan het kijken bent,
extra voordeel, als de kabel uitvalt kan je OOK je opname's niet meer zien !!!!

Het voordeel hier is ENKEL voor telenet, vrijmaken van een pak bandbreedte op de kabel als je binnenkort het DVB-C signaal kan uitschakelen.

En dit is dezelfde reden dat ze de 2G gaan uitschakelen, dat er gigantisch veel mensen zijn waar hun GPS trackers, oudere hardware, ... niet meer gaat werken en dat ze de optie verliezen om op afgelegen plekken toch nog IETS van GSM ontvangst te hebben zal hun worst wezen.
Ik heb op mijn telefoon die inderdaad geen probleem heeft met 4G/5G en die van mijn vrouw het netwerk thuis zelfs geforceerd op 2G staan, dan heb ik tenminste binnen in de woning GSM ontvangst, voor internet gebruiken we toch wifi.
Je hebt toch 4G over WiFi of "Wi-Fi calling"? Daarmee gaan telefoongesprekken over een Wi-Fi verbinding wanneer beschikbaar. Prima om thuis bereikproblemen mee op te lossen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 maart 2026 12:50]

Niet iedere operator biedt dit aan. O.a. 50+mobiel toen ik gevraagd werd een nieuwbouw seniorenhuisvestingsproject te bekijken waarom het zo beroerd was. Bleek dat de 3 grote operators dat allemaal doen, maar de mvno's niet. En laat die ene mvno net wat populairder te zijn bij die doelgroep. Met de komst van nieuwe 3-laags warmtewerende ruiten wordt het er ook niet beter op.
50+ wel hoor sinds vorig jaar
Dan is hun website nog niet bijgewerkt in ieder geval.
50+ heeft geen VoWIFI, alleen VoLTE sinds vorig jaar , maar dat heeft inmiddels elke aanbieder nu, anders kun je niet bellen over 4G/5G.
Dat klopt, dat bestaat, maar zoals @Hansie9999 al aangeeft is zijn internet verbinding slecht, Voice over Wi-Fi gaat dan geen verbetering brengen aan de kwaliteit van de telefoon gesprekken.

Dat kan zelfs slechter worden in zijn geval.
Nope,

Niet met mijn zo goedkoop mogelijke provider, die houd dat privilege voor de klanten die meer betalen :)
Ik denk dat op de korte termijn dat privilege wordt omgedraaid en dat klanten extra moeten betalen als ze oude technieken willen gebruiken die een kapitaal kosten om in de lucht te blijven.

Kijken of je providers je dan liever VoWiFi geven of 2G dekking.
Beetje te simpel om dit af te doen als winst maximalisatie. Volgens mij staat de oorzaak gewoon in het artikel.

Ruimte maken voor nieuwe toepassingen, net als met de analoge tv.
Ruimte maken voor nieuwe toepassingen, net als met de analoge tv.
Inderdaad, dat zeg ik toch ook zelf, meer bandbreedte, en wat krijgen we daar dan voor ? nog meer mogelijke betaal zenders waar je U zich op kan abonneren,

Het is net zoals bij het afschakelen van het analoge TV beeld,
dit doen ze dan ook om "bandbreedte" te sparen, maar dan ipv het basisaanbod van TV (de 30tal zenders die je analoog had) gewoon NIET gecodeerd in 1080i gewoon zo uit te zenden zodat die mensen dan gewoon hun TV kunnen afregelen om ipv analoog te kijken via DVB-C te kijken,
NEEN , wat doen ze, ze zetten een EXTRA ongecodeerd signaal met enkel de 24 basis vlaamse zenders in 578i kwaliteit op hun overbelaste kabel !!!!!!!!

Dus ze verbruiken nog MEER bandbreedte, en weet je waarom ? anders gaan die mensen niet minstens een DVB-C kaartje kopen, of liefst een Digibox/corder beginnen huren voor betere kwaliteit te hebben !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit is trouwens dan de volgende stap, normaal zetten ze volgend jaar het DVB-C signaal af, dus al die mensen die nu gewoon de basis willen en op 10+ tv's de kabel doorlussen en tv kijken, die kunnen nu PER TV een tv box beginnen HUREN !!!!

Geloof toch al die marketing praat niet automatisch en bekijk de feiten even aub.

[Reactie gewijzigd door Hansie9999 op 10 maart 2026 13:10]

Zolang er geen goed alternatief is is dit inderdaad een slechte zaak. En het netwerk is er gewoon. Het kost KPN alleen veel geld om te onderhouden en is het nu een commercieel belang om ze weg te halen zodat de frequenties straks gebruikt kunnen worden op 4/5/6G.

Ik ben van mening dat het in het algemene belang is dat er minimaal 1 landelijk dekkend 2G netwerk actief blijft totdat praktisch alles vervangen is voor moderne apparatuur. Er zullen zo nog meer situaties komen waardoor er geen 112 gebeld kan worden in afgelegen gebieden, gebouwen etc.
Wat heeft het bellen van 112 te maken net een 2g netwerk? Dat gaat prima over 4g en 5g. Aangezien die dezelfde frequenties gebruiken is er geen verschil in bereik.
De dekking is anders. Dat heeft met modulatie etc te maken. 4G / 5G is complexer en spraak gaat over "internet" pakketten. Ik neem 112 als voorbeeld, want dan snappen de meeste waarom het van belang is dat er een fallback blijft bestaan. Ik snap niet voor eeuwig, maar het is nu te vroeg en het gaat weer om centen ipv veiligheid.
Diezelfde discussie was er ooit over de vaste lijnen. Toen de techniek daar van analog naar digitaal ging. Groot verzet, maar nu hoor je niemand er meer over.
Nou nee, het gaat wel om veiligheid. 2G is namelijk al enige tijd niet meer veilig. En 112 over 4G of 5G bellen is op de meeste netwerken in de wereld al jarenlang gemeentegoed.

Dekking is ook geen reden om het niet te doen want de GSM900 frequentie wordt opnieuw gebruikt als LTE900. Waarbij je gelijke dekking houdt maar op een andere technologie.

Zelfs de auto's die tegenwoordig van de band rollen komen verplicht met een 4G/5G ready systeem om mee naar 112 te kunnen bellen. En dan zou je kunnen zeggen "en oudere auto's dan?", maar ook dat is geen zorg. Je kunt namelijk ook op het netwerk van je buur 112 2G bellen als je het jouwe uitzet. Alle apparaten scannen naar zendmasten. En als er geen zendmast van je eigen provider beschikbaar is, dan probeert hij die van de concurrent. Want 112 kunnen bellen is belangrijker welk netwerk je gebruikt. Gelukkig heeft men daar wereldwijd goed over nagedacht toen het gebouwd werd.
Eind negentiger jaren heeft de regering dat geprivatiseerd. Ik vind het in het algemene belang dat er geen geld wordt verkwist aan het onzinnig in de lucht houden van onnodige techniek. Frequenties worden hergebruikt, hedendaagse telefoons zijn gevoeliger dus het wordt minstens gelijkwaardig en waarschijnlijk beter. Er zijn met 4G/5G uitstekende alternatieven beschikbaar.
Hoeveel 2G telefoons zijn er dan nog, waarmee mensen ook daadwerkelijk bellen?

Als het nou om honderdduizenden ging. Of om serieuze investeringen. Maar je kunt nu naar de winkel en voor zo'n 4 tientjes een telefoon aanschaffen die gewoon werkt met 4G of beter:
categorie: Smartphones

Tweedehands is er vast ook voldoende, aanbod.

De ANWB praatpalen zijn er ook niet meer...
Het gaat natuurlijk niet om gewone telefoons, maar om alarminstallaties en vele andere vast ingebouwde apparatuur die alleen met 2G kan werken. Het is makkelijk om te redeneren dat die ook maar allemaal vervangen moet worden, maar afgezien van de gigantische kosten is ook de mankracht om dat te doen een probleem.
Dat zou ik een sterker argument vinden, als de uitfasering niet al heel lang was aangekondigd en zelfs al meermalen was uitgesteld.

Daarnaast, tsja, er werkt wel vaker apparatuur niet. Om dit uit te stellen moet het wel maatschappij-verstorende gevolgen hebben. Individuele alarminstallaties, dat is de verantwoordelijkheid van een beheerder.

Mijn ervaring met dit soort migraties is ook dat het vaak verstandiger is om de pleister er *snel* af te trekken, dan om eindeloos te rekken.

Wat je nog wel zou kunnen plannen is een bewuste tijdelijke "black-out". Dat je het eerst 4 uur uitzet, de volgende week 8 uur, en dat je zo in een paar weken naar 24 uur toewerkt. Of dat de uitfasering langzaam maar zeker geografisch gaat. Beginnen met masten in West-Zeeland en in de loop van enkele maanden eindigen met de masten in Oost-Groningen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 10 maart 2026 15:20]

Ik kan met mijn Samsung Galaxy S10e (overigens nog te koop) niet over 3G of 4G bellen. Ik gebruik namelijk LineageOS (alternatieve Android build) om onder andere nog updates te krijgen voor deze prima werkende telefoon. Samsung geeft hun IMS code niet vrij waardoor bellen alleen maar over 2G gaat. Dit is bij veel meer telefoons een probleem.

Erg jammer dat juist KPN als premium merk hier moeilijk over doet. Had dat dan eerst op de budgetmerken utigezet...

[Reactie gewijzigd door hberntsen op 11 maart 2026 16:15]

Eerste. Tot jij de laatste bent op dat netwerk en je de werkelijke kosten voor je kiezen krijgt, dan is het ineens een stuk minder leuk. Waarom zou een commercieel bedrijf een beperkt maar dekkend netwerk in de lucht houden wat ze handenvol met geld kost en nauwelijks omzet geneert? En hoezo "overheid ingrijpen"? Eind 90'er jaren is de boel geprivatiseerd en men krijgt ook nog eens scheppen met geld voor de frequentieveilingen. Het is niet "en-en", ook de regering maakt keuzes. Laat de regering dan maar een tender uitschrijven als dat zo nodig is.

Tweede, het "voortijdig vervangen" van apparatuur is dan te wijten aan de makers ervan. Maak een 2G modem uitwisselbaar voor een 4G/5G modem en je bent voor weinig klaar EN toekomstvast. Kennen we deze nog? Dat is een regelrechte blunder van de makers.

Derde. Iets met vooruitgang. Je kan niet alles maar oeverloos in de lucht houden. Ook PSTN gaat uit straks. En voor alles, maar dan ook echt alles zijn alternatieven - veelal over IP. Alleen - en daar wringt de schoen - moet iemand een nieuwe investering doen om dat alarmsysteem met een FSK modem erin van 30 jaar oud te vervangen. Of die liftmodule op 2G te vervangen. Dat wisten we jaren en jaren geleden al he ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 10 maart 2026 13:07]

Ja, daar zit precies de pijn: ik vind het een maatschappelijk nut om 2G in de lucht te houden. Dus in mijn optiek moet de overheid een tender uitschrijven om dat tot b.v. 2030 te doen zoals in Duitsland.
Maar waarom zou men dat doen? Duitsland kent vele, vele (grote!) gebieden zonder dekking. Dat is in NL niet het geval. Frequenties worden hergebruikt voor 4G/5G, bereik is dus geen issue en daarmee "112" ook niet. De regering gaat geen verantwoording nemen mag ik hopen voor de liftboer die zijn 2G module uit 1995 nog niet wil vervangen. Mind you, 2G stamt uit 1991(!).

Ik zie werkelijk geen één maatschappelijk nut wat hiermee gediend zou zijn.
Slechte zaak. Het 2G netwerk moet juist in de lucht blijven voor noodgevallen (112) en voor oudere apparatuur. Hier zou de overheid moeten ingrijpen en moeten zorgen dat 2G en GPRS blijft werken. Het mag dan best wat extra kosten om dit te (kunnen) gebruiken.

Voor 3G geldt eigenlijk hetzelfde. Er zijn nog genoeg apparatuur en b.v. auto's in gebruik die alleen 3G ondersteunen en nog niet toe zijn aan vervanging. Als er een beperkt maar dekkend netwerk in Nederland en liefst Europa zou zijn, dan zou heel wat apparatuur niet voortijdig moeten worden vervangen.
Ik snap het punt dat er nog apparatuur bestaat die afhankelijk is van 2G of 3G, maar dit komt ook niet bepaald als een verrassing. Providers communiceren al jaren dat deze netwerken op termijn uitgezet gaan worden. 4G wordt in Nederland al sinds ongeveer 2013 uitgerold, dus er is ruim tien jaar geweest om apparatuur en systemen daarop aan te passen.

Daarnaast is 2G technologie uit begin jaren ’90. Na meer dan 30 jaar is het niet onredelijk dat providers die frequenties efficiënter willen gebruiken voor modernere netwerken zoals 4G en 5G.

Een deel van de verantwoordelijkheid ligt ook bij fabrikanten. Auto’s met online connectiviteit bestaan al sinds eind jaren 2000. Toch zijn er veel modellen uit ongeveer 2010–2018 die alleen een 3G-modem kregen, waardoor connected-diensten later simpelweg stopten toen 3G-netwerken werden uitgefaseerd. Dat laat juist zien dat fabrikanten soms kort vooruit hebben gekeken.

Als je producten ontwerpt met een levensduur van 10–20 jaar, kun je daar rekening mee houden door bijvoorbeeld modulaire communicatiemodules te gebruiken of ondersteuning voor nieuwere netwerken te plannen. Als dat niet gebeurt, kun je moeilijk volledig de provider verantwoordelijk houden.

Providers hebben het uitzetten van 2G bovendien al meerdere keren uitgesteld om bedrijven en gebruikers extra tijd te geven om over te stappen. Na meer dan drie decennia lijkt het me daarom niet onredelijk dat deze techniek uiteindelijk wordt uitgefaseerd.
Waarom zou oude apperatuur maar eindeloos ondersteund moeten blijven worden?

We hebben al 25 jaar 3g, wat heeft 112 er mee te maken? Want 25 jaar oude telefoons (daar doel je denk ik op), kunnen ook echt niet maar blijven voortgebruiken op een gegeven moet je gewoon door kunnen ontwikkelen zonder complexiteit van 25 jaar geleden.
Ja, en de telegram moet ook weer de standaard manier van communiceren worden.

Steeds vaker zullen we moeten kiezen oude technieken niet meer te ondersteunen. Anders wordt vooruitgang tegen gewerkt.
Kom zeg je hebt thuis toch ook geen draaischijf toestel meer staan of een ATF3 mobiel op zak. De techniek gaat door en wacht op niemand.
Mijn punt gaat niet over je 3210 nog kunnen gebruiken alsof het 1999 is. Maar over allerlei apparatuur met een veel langere levensduur en over een fall-back waarvoor 4G en 5G geen antwoord hebben.

Dat heeft niks met verouderde technologie te maken, maar met levenscycli en betrouwbaarheid.
Dit dus, in de IT denkt men dat iets na 5 jaar verouderd is en iedereen mee moet met de nieuwste techniek.
Terwijl in de industrie en infrastructuur installaties vaak decennia achter elkaar draaien. Twintig jaar oude industriële componenten worden regelmatig nog gewoon vervangen door precies hetzelfde type.

Na zoveel jaar zal de ombouw van 2g naar 4g wel bij iedereen op de planning staan, maar elke ombouw kost geld, tijd en brengt een zeker risico met zich mee. Bedrijven verliezen soms letterlijk duizenden euro's per uur wanneer een installatie stilstaat.
Dan moet je juist zorgen dat je bij die industriële toepassingen het zo maakt dat je de delen die externe communicatie moeten hebben modulair bouwt. Dan kun je daar elke 15 jaar een nieuwe module opplakken die weer up2date is. Het is ook niet zo dat 2g 5 jaar geleden is geïntroduceerd en over een jaar stopt. GSM (2g) is in 1994 geïntroduceerd en sinds 2013 is het 4G netwerk in de lucht. Dan snap ik wel dat je niet meteen in 2013 over gaat. Maar dat is inmiddels ook alweer 13 jaar geleden en iedereen snapt wel dat 2g uiteindelijk wel ui gefaseerd zou worden. Daar heeft KPN ook geen geheim van gemaakt. Dus met een beetje life cycle management (die machine heeft ook gewoon regelmatig onderhoud nodig) had je 5 jaar geleden een plan kunnen maken en vandaag prima over kunnen zijn naar 4G (of wifi, bekabeld etc.).
Voor een lift en vele andere toepassingen is 2g robuust qua bereik en functioneel voldoende. Niet alle oude techniek is hedendaagsgezien daarmee functioneel outdated. Sterker nog op sommige terreinen is oude techniek soms functioneel zelfs beter, maar wat duurder.
Waarom stoppen bij 2G? Laten we het oude ATF netwerk ook weer aanzetten!
[verkeerde plaats]

[Reactie gewijzigd door Soundwork op 10 maart 2026 17:20]

Sterker nog: ik had enkele jaren geleden een Pixel toestel wat 4G geschikt was. Simyo simkaart erin (KPN mobiel netwerk) en die gaven aan "uw toestel is niet geschikt voor 4G" en bleef maar gebruik maken van 2G om te bellen. Dat was toen al ouderwets van KPN waardoor die toestellen over 2G bleven bellen. En nu wil datzelfde KPN 2G helemaal uit gaan zetten? Nou ze gaan gezeur krijgen dat oudere mobieltjes niet meer kunnen bellen omdat zij weigeren de handset over 4G te laten bellen.

Was toen al weggegaan bij Simyo/KPN, want dat is gewoon toestel discriminatie.
Was dit ook niet een probleem voor het eCall systeem in auto's en andere "legacy" systemen zoals slimme meters?
Dat word allemaal over gezet op "IMS" ("IP Multimedia Core Network Subsystem") dingen als "VoLTE", "VoWIFI" & "ViLTE", feitelijk word het gewoon een soort lofi/lora netwerkje.

https://eena.org/wp-content/uploads/2023/10/2023_10_19-NG-eCall-2023-PDF-FINAL.pdf

Wikipedia: IP Multimedia Subsystem
Of zoals velen het noemen, 4G/5G(NR) waarop de hele IMS stack loopt :)
Niet te vergelijken met een lora netwerkje aangezien er toch best wel honger is naar data met lage latency voor spraak en doorkoppeling met de multimediasysteem in de auto(ze delen vaak dezelfde modem maar bij een ecall oproep stoppen alle andere services) welke kaarten en updates ontvangt

(Referenend naar ecall, de rest van de legacy shit kan vast wel op lora of Narrowband IoT)

[Reactie gewijzigd door vrilly op 10 maart 2026 12:56]

Klopt. Volgens mij moeten alle GPRS meters vervangen gaan worden de komende periode voor een LTE-450 model.
En bij ons in huis komt 4G niet door de muren/isolatie heen.
Zeker niet tot in de meterkast, die vrij centraal in het huis zit.

Dus kunnen ze eerst de meter vervangen om daarna achter te komen dat het dan allemaal niet meer werkt.
Ja maar LTE-450 werkt op een veel lagere frequentie, nog veel lager dan GSM-2G zelfs. Het is niet te vergelijken met gewone 4G.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 10 maart 2026 12:21]

Ah, is dat een specifiek mobiel netwerk voor IoT?
Ja precies, op 450 (of 410) Mhz. Je kan er met een gewone telefoon ook niet op (zelfs niet als er de juiste antenne/radio in zou zitten).

Deze frequentie is heel geschikt voor het doordringen binnen gebouwen. Werd vroeger ook gebruikt voor semafoons/pagers (naast de 170Mhz die nog weer beter doordrong trouwens)

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 10 maart 2026 12:25]

Het is geen apart netwerk, maar binnen het radio netwerk staan een aantal masten op LTE450. Omdat de meeste devices dat niet ondersteunen wordt het dan automatisch gebruikt voor m.n. IoT devices die het wel ondersteunen. Jouw telefoon zal niet proberen om op dat netwerk te komen omdat die frequentieband niet wordt ondersteund in jouw telefoon.
Over welk netwerk heb je het dan? Volgens mij is dit namelijk niet zo. Utility Connect (eigendom van de netbeheerders systeembeheerders) heeft dit in de lucht en is nu langzaam van een CDMA naar LTE-450 aan het switchen. Het is nog niet of nauwelijks live nu.

Modems in meterkasten kunnen zowel connecten met LTE-M netwerken van commerciële partijen (bijv. Vodafone), als naar het nieuwe LTE-450 netwerk straks.

Bron: [CDMA450 Netwerk] Ervaringen & Discussie
Dit zal inderdaad nog wel op veel plekken wat problemen geven vooral met die e-call functies, lifttelefoons etc.
In het geval van liften was dit al jaren bekend dat 2G aan zijn einde komt, ik begreep van een liftmonteur dat dit de afgelopen jaren vaak gelijk met de liftkeuring werd vervangen. Is vaak een module uit en inklikken
Mijn slimme meter is inderdaad recent vervangen door de netbeheerder omdat de oude meter alleen over 2G kon communiceren. Dus de netbeheerders zijn druk bezig met het vervangen door nieuwe modellen die wel 4G of 5G ondersteunen.
Eigenlijk is het raar dat die apparaten niet meer modulair zijn opgebouwd… (verwisselbare accu/modem/enz.)
Die met losse modulaire modem's waren er wel, bijvoorbeeld deze, daar zit een losse GPRS module in. Die werden ooit ook in huizen geplaatst, maar ik vermoed dat ze te duur zijn? Misschien is het goedkoper om elke 10 jaar een meter te vervangen.

YouTube: Slimme meter werking Landis & Gyr (korte uitleg)

En hier is zelfs een third party die voor deze meter nieuwe modules maakt. Volgens mij worden deze vaak gebruikt in de grootzakelijke markt waar je zelf een contract met een meetbedrijf moet sluiten.

https://www.xemex.eu/product/slimme-meter-nta-module/
Mogelijk is dat inderdaad goedkoper. De bulk van de kosten zal wel weer arbeid zijn, en of je dan een meter van 700 euro moet vervangen, of een modem van 100 euro (in de hoop dat die over 10 jaar beschikbaar is voor die specifieke slimme meter.)
Ja, Nissan heeft al aangekondigd dat per eind maart de app voor de Nissan leaf gen 1 niet meer werkt ivm g2.

Maar nu ik dit zo lees zou het nog anderhalf jaar moeten blijven werken, als ze daar hun best voor doen en het ook willen.
Ik dacht dat 2G doorgaans veel betere range/penetratie had, zou het dan niet alsnog handig zijn om het als fallback / voor in de vergelegen gebieden beschikbaar te houden?
2G zit vaak op lagere frequenties (800/900MHz o.a.) en lagere frequenties hebben vaak betere penetratie, dat heeft niet (direct) met de gebruikte techniek te maken
4G en 5G zitten toch ook op 700-900 MHz?
Het is echt niet zo dat goedkope telefoons maximaal 2G hebben, ook niet de telefoons die je “meeneemt naar festivals” die hebben tegenwoordig ook 4G. Alleen zal er geen al te beste antenne configuratie inzitten vermoed ik.
Ik lees dan ook niks in het artikel over goedkope telefoons.
Wél over oude telefoons, Mensen die nog een oude 3310 hebben liggen, en deze meenemen naar een festival zodat ze wel kunnen bellen, maar niet bang hoeven te zijn hun telefoon kwijt te raken.
Als je nog een oude telefoon hebt liggen, dan zal de batterij inmiddels zo op zijn dat je er niet eens meer de dag mee doorkomt. Voor een paar tientjes kun je een nieuwe basic telefoon kopen die wel via 4G kan bellen.
Zijn we al zo geïndoctrineerd dat we niet eens meer voor kunnen stellen dat er telefoons zijn waarbij je de batterij gewoon kunt vervangen? Ik heb nog een wel een oude Nokia liggen die ik zo weer aan de praat kan krijgen voor een tientje. Gewoon een nieuwe batterij kopen en klaar.
Ik heb mijn eerste mobiel uit 1998 nog ergens. 3 AA batterijen erin en hij gaat weer aan :+
"Well, ackshually"

Bij de li-on batterijtechniek destijds hadden de batterijen welliswaar meer slijtage bij laad/ontlaadcycli, echter hadden die batterijen minder last van zelfontlading...
Mede versterkt doordat een nokia 3310 die uit staat echt niets doet, en een modernere smartphone niet-zondermeer.

Pak er dan nog even bij dat een nokia 3310 veel minder energie verbruikt tijdens standby, batterijen zeer eenvoudig verwisselbaar zijn en dan is eigenlijk als backup-telefoon/noodtelefoon zo'n oude telefoon bést handig tegenover een "modern" model.

Neem er dan ook nog bij dat op een noodmoment je met dezelfde powerbank véél meer bereikbaarheid (meerdere laadcycli) kan halen naar je nokia tegenover een modern toestel (veel hogere accucapaciteit) en er zijn dan (afgezien van eventuele data-connectiviteit) eigenlijk niet zo veel redenen te verzinnen om een modern toestel de voorkeur erbóven te geven; vanuitgaande dat de oudere telefoon nog steeds kan verbinden.
Mwa, gebruik hier nog gewoon een oude Nokia die gewoon een dag of 10 zonder opladen doorkomt hoor. Tot eind 2027 in ieder geval. Tegen die tijd zien we dan wel weer welke dumbphone dan een beetje fatsoenlijke accuduur heeft (en liefst dezefde bouwkwaliteit). Zonde om een nieuw apparaat aan te schaffen voor iets wat nog prima werkt voor mij.
Als dat de reden is om een techniek landelijk dekkend te laten bestaan vooe dat handjevol mensen met een oude telefoon 2 dagen in het jaar op een festival te gebruiken?

Als je elke 3 a 4 jaar een nieuwe telefoon zou kopen, dan neem je dat oude exemplaar toch mee? 4 jaar geleden was 4g helemaal ingeburgerd.

Ik vraag me soms af hoe we dit 30 jaar geleden deden zonder telefoon...
Dan was je elkaar op een festival voor een halve dag kwijt en ontmoette je nieuwe mensen :)
Sterker nog: een van de goedkoopste telefoons hebben nu ook al 5G: uitvoering: Redmi 15C 5G, 4GB ram, 128GB opslag Groen. Zie ook categorie: Smartphones.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 10 maart 2026 11:52]

je noemt een telefoon van 100 euro een van de goedkoopste? Er zijn ook mensen die alleen bellen en SMS (of niet eens) met hun telefoon en dus geen smartphone met alle poespas hoeven ;)
Voor 4 of 5 tientjes heb je een 4G feature phone: uitvoering: Nokia 105 4G (2024) Zwart
D'r zijn ook wel dumbphones met 4G/5G?

W.m.b.t is het sterkste argument dat op sommige plekken alleen 2G bereik heeft en sommige ingebouwde apparaten (slimme meters / auto noodknop) enkel 2G ondersteunen.

Voor nu maakt dat niks uit, gezien 2G nog wel beschikbaar blijft, maar eind volgend jaar wel dus.
Tja wat is een dumbphone? Een Nokia 104 4g kan niet heel veel. Kost ook niet veel. En komt aardig is de buurt van een dumbphone.
Ja, dat is mijn punt.

Aadje gaf aan dat niet iedereen een smartphone wil, maar mijn punt is dat ook niet-smartphones 4G ondersteunen.
Aah dan begreep ik je verkeerd. (y)
Nope, is ook geen argument. De 2G frequenties worden straks ingenomen door 4G/5G, bereik is dan ook geen issue. Dat fabrikanten van randapparatuur hun verantwoordelijkheid niet genomen hebben om spullen vervangbaar te maken kan je geen Telco in de schoenen schuiven. De communicatie omtrent het uitzetten van 2G loopt al vele, vele jaren.
Het is de vraag of alle telefoons bellen over 4G of 5G ondersteunen, oudere telefoons schakelen nog terug naar 2G om te bellen.
Nu weet ik niet of bij KPN beter is, maar op het Vodafone netwerk zijn er vooral in natuurgebieden zoals de Veluwe nog genoeg plekken waar je geen 4G/5G verbinding hebt maar nog net wel 2G. Dan kun je daar straks dus ook niet meer bellen (112 uitgezonderd) of iets gebruiken wat ook met een langzame verbinding nog goed werkt.

Of het 4G/5G deel van KPN moet een heel stuk beter zijn, maar ook dit netwerk zal vast ergens zo zijn blindspots hebben.
Als je geen bereik hebt kun je ook geen 112 meer bellen.
Ik kan mij niet voorstellen dat deze 2G blokkade ook van toepassing is op het bellen van 112 eigenlijk.

Daarnaast is het zo dat als je geen bereik hebt via je eigen provider je nog steeds 112 kunt bellen via de netwerken van de andere providers. Sterker nog, je kunt 112 ook gewoon bellen als je hele simkaart geblokkeerd is of zelfs zonder dat er een simkaart inzit.
De blokkade is niet op het bellen van 112, de blokkade is op het aanmelden bij de mast... dat is een niveau daarboven.

Goede aanvullende vraag kan zijn of je je dan nog zonder sim-nummer kan aanmelden bij 2g masten als fallback.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 10 maart 2026 12:23]

Welke 2G masten? Er zijn straks geen 2G masten meer, dus aanmelden wordt dan ook een lastig verhaal.
"Er zijn straks geen 2G masten meer"

Dat is niet zo vanzelfsprekend als je lijkt te opperen, als je enig idee hebt van de redenen waarom we tot en met de dag van vandaag 2g/GSM zijn blijven ondersteunen.

Naar zowel mijn weten als mening zij die argumenten nog net-zo-onverminderd waar.

En als we vervolgens nog een stapje verder kijken, naar het willen uitfaseren/weghalen van het luchtalarmsysteem, worden een aantal van de belangrijkste argumenten daarbij zowaar nóg zwaarwegender..
Dat is niet zo vanzelfsprekend als je lijkt te opperen, als je enig idee hebt van de redenen waarom we tot en met de dag van vandaag 2g/GSM zijn blijven ondersteunen.
Ik weet niet goed wat je nu oppert. Alle providers hebben vele jaren geleden aangekondigd dat 2G uitgaat. KPN heeft het 2 jaar vertraagd om hun klanten wat meer tijd te geven (aanname), maar eind 2027 is het gedaan. Waarom zouden er dan nog 2G masten blijven bestaan zonder gebruikers? Odido heeft het al uitgezet en de laatste berichten van Vodafone melden dat het blijft werken tot in ieder geval 2026. In hun tekst staat "Maar we merken dat dit maar minimaal gebeurt." Dat is einde oefening dus.

Het uitzetten van 2G op 4G/5G sims bij KPN is een eerste stap om de base kleiner te maken en de migratie te vergemakkelijken. Wat doet je twijfelen dat ze daarop terugkomen? Er is namelijk geen enkele reden voor. Bereik is geen issue omdat de frequenties gewoon in gebruik blijven en je kunt providers niet verantwoordelijk houden voor kortzichtigheid van bedrijven die al 30 jaar 2G gebruiken zonder enige innovatie. En voor de goede orde, het zijn commerciële bedrijven met winstoogmerk. Waarom zouden ze de boel aanlaten?
Je kunt 112 bellen via 2G zonder aan te melden en ook zonder simkaart zelfs bij de meeste netwerken. Dit verschilt wel per land, in sommige landen zijn er wel restricties.
Het is geen blokkade. Als er geen 4G of 5G dekking is dan kan het toestel terugschakelen naar 2G. En bij 112 zijn geen eisen vwb simkaart, provider etc maar als er geen dekking is kun je gewoon niet 112 bellen.
Als je geen bereik hebt kun je ook geen 112 meer bellen.
Dat is deels incorrect, er is vaak altijd wel een andere mast van een andere provider die wel bereik heeft namelijk. Voor 112 zal je telefoon instant roaming doen naar het eerste de beste mobiele netwerk van een provider, dit hoeft dus niet je eigen te zijn.
Dat klopt alleen er is straks geen 2G dekking meer. Bij geen provider. Dan heb je geen bereik, dus kun je geen 112 bellen.
Gaan ze die frequenties waar nu 2G op zit niet meer gebruiken dan? Ik zou denken dat ze dat in gaan zetten voor 4/5G?
Je haalt techniek en draaggolf door elkaar.

Je kunt op de frequenties die door 2g gebruikt werden/worden ook 4g of 5g gebruiken. Dan heb je dus gewoon bereik. Als dat een lage frequentie is zal de verbinding alleen niet snel zijn. Maar heb je wel dekking.
Vodafone is sowieso in buitengebieden niet al te best, daar is KPN beter in. Elke provider heeft natuurlijk z'n plekjes waar slechte dekking is.

Ik dacht dat 4G net zover _kan_ gaan als 2G.

[Reactie gewijzigd door Pilovali op 10 maart 2026 12:30]

Ik dacht dat 4G net zover _kan_ gaan als 4G.
Technisch correct I guess ;)
Bedoelde natuurlijk 2G :)
Niet alleen in natuurgebieden: ook ondergronds (stations, winkels, etc.) is het vaak nog belabberd, terwijl 2G daar vaak (niet altijd) nog binnenkomt. En niet alleen bij KPN.
Dan blijft m'n KPN Swing 620 telefoon uit 2004 dus voorlopig nog gewoon werken met z'n prepaid kaartje.

Is een back-up telefoon, betaal er zo goed als niks voor, elke 6 maanden 1 smsje versturen en het beltegoed is al sinds 2015/2016 of zo niet meer omlaag gegaan volgens de gegevens in *101# :+

Blijft geinig hoe lang dat oude spul ondersteund blijft worden, ding is inmiddels ruim 21 jaar oud en functioneert nog als nieuw, batterij gaat ook nog 1-2 weken mee, daar kan geen modern apparaat aan tippen, en dat destijds voor 40 euro.
En hoe lang gaat je batterij nog mee? Batterijen van 20 jaar oud, zijn vaak niet al te best meer.
Staat letterlijk in z’n bericht
Buiten dat je het bericht niet goed gelezen hebt: meestal zijn er wel vervangende batterijen beschikbaar. Zelf probeer ik altijd 3rd party batterijen onder eigen merk te gebruiken, die zijn vaak beter dan 1st party nep- of oude batterijen.
Leuk dat je die nog hebt! Ik heb zelf ook nog diverse toestellen uit die tijd zoals een Nokia 7110 en een 8210.
Ik mag hopen dat iedere telefoon met VoLTE support tegenwoordig op een NL kan bellen en gebeld worden?

Geen idee of wij dit ooit in Nederland hebben gehad, maar ik weet dat in bepaalde landen men een soort van een "whitelist" heeft van toestellen, dus als je telefoon niet daarop stond kon je geen VoLTE gebruiken op een bepaald netwerk, zelfs als je toestel gewoon die ondersteuning had.
Mijn slimme meter met 2G GPRS moest onlangs ook vervangen worden omdat het 2G netwerk uit gaat.
Ik heb nu een slimme meter met 5G gekregen.
Het uitzetten van 2G heeft wel meer impact dan wat telefoons. Het SOS e-call systeem in auto's werkt vaak ook op 2g-3G. Dit was verplicht vanuit de EU.

Als 2G/3G niet meer werkt betekend dit dat heel veel auto's de APK niet meer halen. Een fout in het systeem is namelijk afkeur.
Kreeg 13-02-2026 een mail van VW. Stond een update klaar voor de Golf 8 (2023) van de vrouw.

'Deze update is noodzakelijk vanwege de volgende redenen: Sommige mobiele providers schakelen hun 2G- en 3G-netwerken geleidelijk uit.'

Update proces was wat onduidelijk, uiteindelijk gelukt. SOS e-call systeem werkt nog.
Ligt er aan of je auto een 4G/5G modem heeft. Bij Volvo heeft geen enkele auto dat tot 2017. Daarna zijn er 4G modems gekomen. Pas vanaf AAOS, 2021+ (ligt aan model) hebben Volvo's een 5G modem.

Mijn V40 van 2017 kan dus ook geen app meer gebruiken en e-call systeem werkt niet meer.

Het zomaar vervangen van deze modules is onmogelijk. Aangezien de modules getest moeten worden in een crashtest. De auto's worden niet meer gemaakt, dus dit is onmogelijk.

Autofabrikanten hebben al jaren geleden een brief gestuurd naar de EU. Zonder duidelijk antwoord. Uiteraard....


https://pfa-auto.fr/wp-content/uploads/2022/03/PTF-ecall-and-2g-3g-network-obsolescence-2022.pdf
Is het afkeur als er een fout wordt weergegeven door het systeem of testen ze daadwerkelijk of er een sos call uitgaat?
en hierom moet je dit soort diensten dus NIET privatiseren.
je moet niet afhankelijk gemaakt worden van bepaalde zaken.

**de voip landlijn heeft een groot nadeel : ligt de stroom eruit, dan ook de telefoon eruit.
-> waar de oude telefoonlijn haar eigen onafhankelijke stroomtoevoer had, hierdoor werkte je telefoon dus gewoon nog, denk nu een grote stroomuitval, (wellicht zelfs door een aanslag) dan kun je nu niet meer bellen waar dat met de landlijn wel gewoon kon.

-> tv het hebben van een tv zonder abonnement, voor gewoon Nederland 1-2-3 op zolder was voor veel mensen heel normaal, ook op de camping tv kijken zonder veel gedoe was met die analoge tv veel beter te doen.

het verdwijnen van ALLE telefooncellen (alsook wegenwacht spreekpalen) is eveneens een domme zet.
-> nee je hebt niet altijd een (werkende) telefoon bij je, had er gewoon een klein aantal laten staan laten we zeggen 1 op 30 minuten loopafstand.. gewoon voor dat soort noodgevallen.

en zelfs met mobiel, er zijn goede redenen nog een ouderwetse dumbphone te willen (en dan geen moderne remake maar een uit de jaren 90..
privacyreden die oude telefoons zijn niet zomaar uit te peilen,.
situaties waar een smartphone niet is toegelaten maar je wel bereikbaar wilt zijn.
maar ook accuduur, als je gewoon twee weken bereikbaar wilt zijn zonder oplaadmoment tussendoor, bvb tijdens kamperen..

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn