KPN gaat 2G-netwerk twee jaar langer online houden

KPN houdt zijn 2G-netwerk twee jaar langer dan gepland in de lucht. De provider was aanvankelijk van plan om het netwerk op 1 december 2025 offline te halen, maar heeft de datum opgeschoven naar 1 december 2027.

KPN verklaart dat het 'consumenten en bedrijven meer tijd wil geven om de overstap van 2G naar nieuwe 4G- en 5G-technologieën te maken'. "Het aantal 2G-gebruikers daalt de laatste jaren snel, desondanks is er nog een relatief grote groep actieve gebruikers. Om continuïteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat Nederland op zorgvuldige wijze afscheid kan nemen van deze verouderde technologie, geeft KPN de markt twee jaar extra tijd om de overstap te maken", zegt de provider.

2G-zendmast
Zendmast

Het 3G-netwerk van KPN was al in 2022 uit de lucht gehaald. Eerder dit jaar heeft KPN simkaarten vervangen die niet geschikt zijn voor 4G- en 5G-netwerken. Steeds meer providers halen hun 2G-netwerk offline of zijn van plan om dat te doen, om zo meer ruimte te creëren op de frequentiebanden. Odido heeft dit in 2023 gedaan. Vodafone zegt dat zijn 2G-netwerk 'sowieso tot 2026' beschikbaar blijft.

De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt, ofwel ACM, zei eerder op dinsdag de uitfasering van de verouderde netwerken te volgen. Daarom vraagt de ACM van telecomproviders met een eigen landelijk dekkend netwerk om een periodieke update over de informatievoorziening rond de uitfasering van 2G en 3G.

Door Loïs Franx

Redacteur

17-12-2024 • 14:02

162

Reacties (162)

162
162
61
11
0
96
Wijzig sortering
Ter info: gemalen, pompputjes en berg bezink bassins worden via gprs gemonitord.
Hierbij moet niet alleen de simkaart vervangen worden, maar ook het modem en de antenne.
Was er van iets dergelijks ook geen sprake bij 'slimme' meters?
Volgens mij hebben die een eigen netwerk.
Aliander: Grootschalige vervanging van de GPRS-meters https://www.liander.nl/me...den/vervangen-gprs-meters

Stedin: Ik heb al een slimme meter, waarom moeten mijn meter(s) vervangen worden?https://www.stedin.net/klantenservice/veelgestelde-vragen/ik-heb-al-een-slimme-meter-meter-waarom-moet-mijn-meter-vervangen-worden

etc

Nu.nl https://www.nu.nl/tech/6300782/miljoenen-slimme-meters-nu-al-aan-vervanging-toe.html

[Reactie gewijzigd door etrans op 17 december 2024 14:51]

Wat ik niet begrijp is dat de 2G GPRS-meters worden vervangen door 4G, terwijl 5G allang beschikbaar is.
Nog maar een paar jaar en 4G wordt uitgefaseerd :(
Je kunt je beter afvragen wat ze bezielde om de communicatieunit niet modulair te maken waardoor men nu weer miljoenen slimme meters moet vervangen. Drie keer raden wie dat moeten gaan betalen.
Gelukkig lees ik in het bericht van Liander dat zij dat nu wel gaan doen :)
De CEO van Liander gaat dat uit eigen zak betalen inderdaad. :+

Maar zonder gekheid:
Of jij en ik er een rekening voor gepresenteerd krijgen is niet zo belangrijk. Uiteindelijk worden hier nieuwe spullen gemaakt om net iets minder nieuwe spullen te vervangen en betalen we daar (indirect) allemaal voor.

Het kan zijn dat dit met de kennis van toen, of zelfs terugkijkend, de beste optie was. Maar het lijkt me aannemelijker dat het gewoon een domme fout is.
[...]

Het kan zijn dat dit met de kennis van toen, of zelfs terugkijkend, de beste optie was. Maar het lijkt me aannemelijker dat het gewoon een domme fout is.
Vergeet niet dat de BOM (Bill Of Materials) maar een klein deel is van de kosten om een apparaat te ontwikkelen.
Je zit ook met certificering, wat geld kost en in sommige gevallen nog veel erger, tijd.
Als je een apparaat zoals een 'slimme' meter maakt, dan moet dat vaak als geheel gecertificeerd zijn.
Zelfs als je een nieuwe update uitbrengt van de firmware heb je grote kans dat het geheel opnieuw gecertificeerd moet worden. Dus als je dan allerlei combinaties hebt hangen bij klanten, dan is dat een dure en tijdrovende operatie om alle mogelijke combinaties gecertificeerd te krijgen.
Het is dan amper goedkoper om modulair te gaan werken, tenzij je alles in eigen hand hebt.

Ik kan mij echter voorstellen dat er in de tijd van Corona duidelijk is geworden dat het grootschalig vervangen van meters in een hele wijk extreem kostbaar is gebleken.
En ook de componenten-tekorten die rond diezelfde periode kwamen, zal er ook wel toe hebben geleid dat ze hoe dan ook wel met verschillende series zitten.

Wat ik logisch zou vinden is dat de 'slimme meter' en de communicatie-module als 2 losse producten leveren waarbij de communicatie-module bijvoorbeeld via een soort standaard poort kan werken zoals een P1 poort.
Ik voorzie ook een risico met fraude wanneer de communicatiemodule los of modulair is. Denk aan manipulatie van de meetwaarden tot aan Netflix streamen over hun sim-kaart 🙂. Al kan dat natuurlijk altijd nog achter een zegel worden gezet.
Dat is vrij simpel dicht te timmeren.
Bijvoorbeeld door die (e)SIM alleen maar rechten te geven voor een bepaald netwerk, geen internet toegang en beperkte bandbreedte toe te wijzen.

En de communicatie van een packet kan natuurlijk prima met een certificaat ondertekend worden zodat te zien is of er aan de data gesleuteld is.
Er kan heel veel, maar gebeurt het ook? Want certificaten zijn leuk maar die vervallen na een tijdje of lekken uit (indien self-signed bijvoorbeeld). Hoe ga je dan om met meters die langdurig geen of onvoldoende dekking hebben, vallen die dan uit het netwerk? En alles qua netwerk dichttimmeren kan wel, maar besef dat de netbeheerders 'blanco' sim-kaarten gebruiken waarmee ze periodiek van telco kunnen wisselen na een nieuwe aanbesteding bijvoorbeeld. Oftewel, ik zie heel wat beheerslast die spontaan verdwijnt wanneer men zo'n sim 'vrij' laat en eventueel misbruik op de koop toeneemt.
Er kan heel veel, maar gebeurt het ook? [...]
De ervaring leert dat dit soort systemen amper het technische niveau van praktijk werkstuk op de middelbare school ontstijgt.
Dus nee, dat zal vast niet allemaal gebruikt worden, zelfs al zou het er in zitten.

En van die 'beheerslast' hebben wij hier anderhalf jaar geleden ook kunnen 'meegenieten'.
Toen had Enexis de verkeerde update gestuurd naar alle meters hier in de straat.
Al die meters moesten dus vervangen worden en ze hingen er net een jaar.
Zou ook heel makkelijk te ondervangen moeten zijn door een simpele check in de meter.
Geeft al aan dat zelfs dat niet gebeurt.
Die SIM kaarten hebben geen Internet toegang. Die komen uit op een eigen APN / soort VLAN

Fraude zal ook wel los lopen. Als die communicatiemodule niet meer is dan slechts een modem dan valt daar weinig aan te frauderen. Immers, de validatie en verificatie gebeurt dan door de meter en de com module is slechts doorgeefluik. Theoretisch zou je er dan naast een 4G/5G kaart ook gewoon een Ethernet poort op zetten zodat iemand 't in z'n lokale LAN kan hangen.

Dat laatste is sws wel een idee, want er zijn ook steeds meer woningen die door de hoge isolatie eisen helemaal geen mobiel bereik meer hebben binnen.
in principe is dat zelfs al deels zo, want de slimme meter voor de elektriciteit communiceert draadloos met de slimme / digitale gasmeter. (dat ding is zo groot en zwaar omdat er een 10+ jaar werkende accu in zit).
betalen we daar (indirect) allemaal voor.
en direct, want om die slimme meter te vervangen moet jij of iemand anders thuis zijn om dat kolere ding te vervangen. De tijd die je bezig bent om een dag vrij te krijgen etc. zou je eigenlijk ook in geld moeten zien.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 18 december 2024 22:08]

Of waarom we niet nu een keer nadenken en hier een netwerk voor opzetten zodat we niet over 5 jaar hetzelfde probleem hebben.
Ik verwacht niet dat 4G binnen afzienbare tijd (<5 jaar) zal worden uitgefaseerd. Je kan ook gebruik maken van je 4G-netwerk in een 5G SA-netwerk. Ik verwacht ook niet dat 5G NSA binnen die tijd volledig vervangen zal zijn door 5G SA.
5G = LTE-A met wat extensies voor MU-MIMO en ook bedoeld voor hogere frequenties.
4G = LTE-A

2G en 3G was "andere techniek" om het zo maar even te zeggen.
Omdat 4G eigenlijk LTE is, Long Term Evolution. Dus je kunt aannemen dat 4G langer ondersteund gaat worden en wellicht uitgefaseerd wordt zodra er een nieuwe LTE uitkomt (wellicht 6G oid).
Dat long term is vooral een marketing blaat. 4G zal een stuk minder lang aanwezig zijn dan GSM was. Dat bestaat al 34 jaar en gaat dus nog tot 2027 door op zijn minst.
we zullen dan zien of het in 4G/5G gevallen wel lukt consumenten én infrastructuur tijcig te voorzien va nieuwe modems (en evt SIMs).
Ik ben er niet in detail in gedoken, maar ik begreep eerder dat een 4G telefoon prima met een 5G of zelfs 6G netwerk kan communiceren, net omdat ze LTE gebruiken, zij het aan andere snelheden en met nieuwe truuks als beide kanten compatibel zijn. Net zoals ethernet van 10mbit naar XXX Gbps ook grotendeels evolutionair compatibel is en we 'vrij recent', in de 10Gbps standaard, afmoeten van half duplex. De vraag is dus vooral welke xG standaard geen LTE compatibiliteit meer zal hebben.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 17 december 2024 20:33]

nee die draaien op gprs
Deels. Stedin en Enexis (geloof ik) gebruiken het CDMA netwerk van Utility Connect. De anderen hebben nog een deel op 2G maar de nieuwste smart meters hebben als een 4G modem (of 2/3/4G modem).
De slimme meters die ik ken draaien op CMDA, dat is een eigen netwerk.
Het overigens ook vervangen worden, want de frequenties zijn 'verloren' bij de laatste veiling.

Er zullen vast ook meters zijn die via gsm werken.

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 18 december 2024 10:29]

Zie ook de post van @etrans hierboven en de linkjes die in die post gedeeld worden.
Die gaan over GPRS, CDMA zit doorgaans op een lagere frequentie (~450mhz).
Die frequentie zijn 'ze' dus ook verloren.

Ik ben hier trouwens achter gekomen doordat mijn energie leverancier een brief stuurde waarin stond dat mijn slimme meter niet goed communiceerde.
Dat vond ik opmerkelijk, want ik had jaren daarvoor verzocht mijn meter niet uit te lezen, en zag daarom geen enkel probleem, maar dat heeft mij getriggerd in de materie te duiken.

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 18 december 2024 11:19]

Waarom zit je in je gedachten dan vast aan enkel CDMA terwijl er duidelijk is dat er ook slimme meters zijn met andere communicatie?

Disclaimer:
De vraag is niet om je af te katten. Het is een oprechte vraag want het is door die linkjes toch wel duidelijk dat het niet enkel CDMA is wat de 'slimme' meter klok slaat.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 18 december 2024 11:41]

Omdat ik een CDMA meter heb, en het daarvoor heb uitgezocht.
Bijzonder detail: die meter is begin 2023 geplaatst

[Reactie gewijzigd door sircampalot op 18 december 2024 11:45]

*check* (y)

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 18 december 2024 11:50]

Dat hangt af van wie je netbeheerder is. Stedin en Enexis gebruiken CDMA maar zijn wel bezig met modernisering.
Maar juist dat soort systemen worden ook regelmatig fysiek gecontroleerd. Waarschijnlijk 1x per jaar. Dus er zijn echt al zat momenten geweest waarbij de mobiele unit kon worden vervangen. Want deze discussie speelt echt al lang.
Daar zitten natuurlijk kosten aan verbonden. En die betalen wij met z'n allen.
Zolang de monitoring werkt, en het systeem 'gezond' is, hoeft er geen fysieke controle plaats te vinden.
Dat is nou net de toegevoegde waarde van telemetrie.
Dat vervangen moet toch wel lukken in het tijdsframe van een jaar? Of versimpel ik het te veel?
Ik zou verwachten dat ze bijvoorbeeld verouderde 'slimme' meters gaan vervangen als ze ook de aansluiting verzwaren bij huizen.
Dat is iets wat de komende 10+ jaar bij vrijwel iedereen zal gebeuren.
Dus dat is ongetwijfeld over 3 jaar nog niet klaar en dan moet waarschijnlijk "ineens" alsnog een groot deel van die meters vervangen gaan worden.
Maar ze hebben nog niets eens alle oude 'domme' meters vervangen. Die zijn een stuk ouder. Moeten die dan niet eerst vervangen worden? ;)
Die oude zijn ook stukken makkelijker met salderen ;)
Daar hebben ze een mooie manier voor verzonnen.
Op een gegeven moment trekken ze de certificering in van die meters en dan _moet_ je ze wel vervangen, of de klant nou wil of niet.
Heb wel een hoofdschakelaar laten plaatsen al, in voorbereiding op een nieuwe meter. Maar de oude meter draait nog lekker zijn rondjes, tegen de klok in door de zonnepanelen.
Koester die meter. Een betere ga je nooit krijgen.
Bij mij was het niet "klant wou niet", maar "beheerder wou niet". Iets met bereikbaarheid van de gasmeter (zit in keukenkastje) en alleen beide tegelijkertijd vervangen.
Dus dat wacht totdat mijn verhuurder de keuken eens gaat vervangen (sint-juttemis?).

Mijn verwachting zou zijn dat men met "oude meters eerst" te werk gaan, maar blijkbaar is het op kwaliteit van de meter en zijn die eerste lichtingen slimme meters kwalitatief uitermate teleurstellend en de oude domme meters kwalitatief superieur. ;)
Dat gebeurt ook. Onze "oude" slimme meter hield al meer dan een jaar geleden op met communiceren (gaf niets meer door aan de netbeheerder) en toen we dan ook de overstap van 1 naar 3 fasen hebben gemaakt hebben ze die overstap vrij snel geregeld om daarbij ook ineens een nieuwe slimme meter te plaatsen.
Er zijn nogal wat pompjes in NL, met name omdat zowat iedereen aangesloten zit op een riool.
En dan heb ik het enkel over pompjes, er zijn vast meer installaties met telemetrie.
Een paar miljoen devices binnen een jaar vervangen of aanpassen? Een monteur kan er misschien 10 per dag doen.
Ja en nee. Ligt er maar helemaal aan wat er aan modems/antennes ingehangen zijn. Er zijn al een aantal jaar modems op de markt, ook voor dit soort objecten, die van 4G of zelfs 5G gebruik maken.

Dat er een flinke ombouwactie gedaan moest gaan worden dat klopt echter - iets waar door veel leveranciers best wel in de handen wrijvend naar uitgezien werd denk ik (ik heb offertes gezien waar je werkelijk niet snapt hoe ze ooit aan dat soort absurde bedragen gekomen zijn).

Aan de andere kant adviseer ik al een flink aantal jaar om de extra kosten voor 4/5G voor lief te nemen, en dat werd vaak opgevolgd, en weet dat er dus ook een behoorlijk aantal objecten zijn die gewoon door kunnen. Het lastigst zijn de objecten waarvan de originele leveranciers niet meer beschikbaar zijn, maar die nog steeds operationeel zijn (denk aan bijv. TMX besturingen).
Zolang er in Nederland nog plekken zijn waar mobiel telefoneren e.d. op geen enkele manier goed lukt,
is het gewoon dom om 2G af te schakelen:
2G heeft weliswaar minder bandbreedte voor data, maar wel meer reikwijdte.
En omdat 2G wijd verbreid wordt toegepast in 'infrastructuur' is ook in dat opzicht afschakelen niet verstandig: beter oud, robuust en simpel, dan modern, grote bandbreedte, maar geen bereik .....

Uitgestrekte landen zoals bijv. Australië en NieuwZeeland hebben niet voor niets 2G nog bewust in bedrijf, want anders werken ook de noodnetten niet.
5G en dergelijke grappen heeft alleen zin/nut in dichtbevolkte gebieden.

[Reactie gewijzigd door Toulon7559 op 18 december 2024 20:54]

Inderdaad, en zelfs in NL lukt het op sommige plaatsen niet om telemetrie stabiel te laten werken.
Het is uiteindelijk goedkoper om op die locaties LTE/NR neer zetten dan een heel 2G netwerk in de lucht houden. Het voornaamste probleem zijn inspraakmogelijkheden die alles tot in de treure kunnen blokkeren.
ACM publiceerde vandaag een onderzoek naar de afschakeling van 2G en 3G en de gevolgen ervan. Het artikel is hier niet heel duidelijk over, dus post ik het nieuwsbericht en de link naar het rapport hieronder. https://www.acm.nl/nl/pub...afschakeling-van-2g-en-3g
Gevolgen van de afschakeling van 2G en 3G
Komende jaren schakelen telecomaanbieders hun 2G- en 3G-netwerk af. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een verkenning gedaan naar de planning en mogelijke gevolgen van de afschakeling van 2G en 3G in Nederland. De ACM vindt dat goede en tijdige voorlichting richting gebruikers van groot belang is om de overgang soepel te laten verlopen. De toezichthouder verwacht dat telecomaanbieders en andere betrokken partijen hier tijdig invulling aan geven en periodiek een update geven over de voortgang. Dit helpt om toekomstige problemen te voorkomen en draagt bij aan een zorgvuldige afschakeling van de verouderde netwerken.

Telecomaanbieders geven aan dat het onderhouden van meerdere netwerktechnologieën inefficiënt is. Door de afschakeling van de verouderde netwerken kunnen telecomaanbieders de vrijgekomen frequenties hergebruiken voor 4G en 5G. Dat is belangrijk in verband met de toenemende vraag naar mobiele data en het stimuleert innovatie.

Voor de meeste smartphones en andere eindgebruikersapparaten zal de uitfasering geen problemen opleveren. Die werken ook op 4G of 5G. Maar er zijn ook apparaten waarvoor dit niet geldt. Bijvoorbeeld oudere mobieltjes waarmee je alleen kunt bellen en sms’en, sommige medische alarmapparaten. Ook sommige bedrijven gebruiken nog 2G/3G voor toepassingen, zoals verouderde pinapparaten en alarmsystemen. Als op termijn geen enkel Nederlands netwerk meer 2G of 3G ondersteunt, kunnen mensen die vanuit het buitenland ‘roamen’ in Nederland met 2G-telefoons ook geen gebruik meer maken van mobiele diensten in ons land. Ook eCall, een veiligheidssysteem dat in 2018 verplicht werd aan boord van nieuwe auto's waarmee bij een botsing automatisch een noodoproep wordt gedaan naar 112, werkt dan mogelijk in sommige auto’s niet meer.

Acties
De ACM ziet dat telecomaanbieders al zijn begonnen met het informeren van gebruikers over de uitfasering. Om een soepele overgang te waarborgen vindt de toezichthouder het belangrijk dat de telecomaanbieders op dit gebied nog extra stappen gaan zetten. Het is met name aan de Mobile Network Operators (MNO’s; telecombedrijven met een eigen landelijk dekkend netwerk) om goed in kaart te brengen welke problemen kunnen optreden, bestaande en nieuwe klanten goed en tijdig te informeren wat ze in de nieuwe situatie kunnen verwachten en oplossingen aan te reiken om problemen te ondervangen. De ACM wil de uitfasering goed blijven volgen en wil daarom dat de MNO’s periodiek een update geven over de voortgang van de informatievoorziening.

Planning afschakeling
Het uitfaseren van de netwerken verschilt per provider. In Nederland zijn drie aanbieders van een mobiel netwerk: KPN, VodafoneZiggo en Odido. VodafoneZiggo en KPN zijn al gestopt met het aanbieden van het 3G netwerk, Odido doet dit op zijn vroegst in augustus 2026. Ook de ondersteuning van het 2G netwerk loopt ten einde. Odido is daar al mee gestopt en KPN zet het netwerk in december 2027 uit. Vodafone Ziggo heeft aangegeven dit niet voor eind 2026 te doen. Ook in andere landen is de afschakeling van de oude netwerken in gang gezet, maar nog nergens afgerond. Het uitfaseren van oudere netwerken is wettelijk toegestaan, maar wel aan voorwaarden gebonden, zoals een informatieplicht, zodat bestaande en nieuwe klanten tijdig weten wat ze van de nieuwe situatie kunnen verwachten. Het advies is bij de aanschaf van nieuwe apparatuur ook goed op te letten of deze geschikt is voor de nieuwere netwerken.
Hier een interresant inzicht video waarom het belangrijk is om 2G/technologie te upgraden als het 'verouderd' raakt: het wordt onveilig.

YouTube: Exposing The Flaw In Our Phone System

Ander praktisch probleem met 2G dat ook in de video wordt uitgelegd: veel bestaande noodsystemen (in auto's) werken nog op 2G..
Hoewel veiligheid uiteindelijk het meest telt kost het ook stroom om je 2G BBU&RRU actief te hebben naast je 3G/4G/5G hardware in je base station.
Hier is 2G het zuinigste, dus zul je eerder 3G uitzetten om stroom te besparen. Want alles op 3G zal dan nog op 2G werken.
Iets meer dan 50% van de stroom kosten van een telco zit in deze basestations als ik het mij goed herinner. Dus hoewel veiligheid telt, zal kosten de motivatie zijn voor het uitschakelen van 2G/3G/4G. Mocht 2G in media komen als onveilig dan zullen telco's mogelijk hierdoor 2G eerder uitschakelen.
Het is bij mijn weten software defined radio. Dus puur dat de software een stukje van een 4G-band leeg laat en in plaats daarvan 2G-signalen erop muduleert.
Zover ik weet doet de baseband-unit (BBU) het digitale stukje en de RRU versterkt het analoge signaal. Het versterken van het signaal kost het gros van de energie. Zover ik weet heeft ieder band zijn eigen versterker.
De extra energiekosten voor 4G zouden dan in die extra versterker zitten.
Een GSM netwerk kan met een beetje mazzel in minuten gehackt worden. Alleen daarom wil je het zo snel mogelijk uitfaseren. Toen het gebouwd werd was het voor de toen ebach technologie veilig maar het is zo'n 30 jaar oud. Toen had ik volgens mij nog maar een 386, of misschien net een 486.
Ben wel benieuwd welke bedrijven nog steeds niet over zijn met hun IoT achtige oplossingen. Trams? Energiemeters waarbij de gehele meter moet worden vervangen omdat het energiebedrijf (Liander etc) zo dom was geen eisen te stellen aan hun supplier?
Mijn auto (Volkswagen e-golf uit 2019) heeft geen 4G modem, dus die verliest connectiviteit (inclusief SOS functie bij ongelukken!) zodra 2G en 3G overal uit is.
Sterker nog, eCall werkt nog helemaal niet op 4G. Daar wordt op EU-niveau nu wel allerlei wetgeving voor gemaakt. Er zitten bepaalde uitdagingen in de techniek om het universeel compatibel te maken met 4G. Dit komt namelijk doordat voice (bellen dus) op 2G en 3G goed zijn gestandaardiseerd, maar dit op 4G niet helemaal het geval is. Daarom vind je nu nog steeds telefoons die niet kunnen bellen met 4G en daarvoor terugvallen op een oudere techniek. Voor eCall geldt hetzelfde probleem waar langzaam maar zeker aan gewerkt wordt.

https://www.interregs.com...e-4g-5g-compliant-systems
Zou dit APK afkeur zijn als e-call niet werkt?
Die was toen nog niet verplicht, dus nu ook niet denk ik.
Wel mochten de knipperlichten niet te snel of te langzaam knipperen, dus daar word je nu nog op gecontroleerd.
Alles wat erop zit moet ook werken. Dus dan ook de eCall.
Het werkt wel, het kan alleen geen verbinding maken. Het 'defect' zit niet in de auto. Wordt nog interessant.

Oh, ik had eens bij mijn auto dat de snelheidsmeter en kilometerteller etc niet meer werkte en dat was geen probleem voor de APK want een navigatiesysteem voldeed ook. |:(
Zo'n dertig jaar geleden brak op de heenweg naar de APK de ziel van de tachokabel van mijn Trabi uit 1965. Die daarmee nog steeds aan de eisen van zijn bouwjaar voldeed, want een snelheidsmeter werd pas vanaf bouwjaar '67 verplicht. Maar flitskasten snappen dat niet, dus het eerste dat ik bij thuiskomst deed, was toch maar een nieuwe tachokabel inbouwen.

Qua 2G: ik heb net mijn Nokia 1100 vervangen voor een 105 (met internetsuggestie en een spontaan startende radio).
Dan kan je auto niet worden afgekeurd.
Het eCall-boordsysteem van personenauto’s moet deugdelijk zijn geïnstalleerd en geconfigureerd en goed werken.
Ja dus, volgens de site van de RDW
Golf wordt dan Volkomen Waardeloos :+
De eerste 4G telefoons komen uit 2009-2010. Waarom heeft VW dan uberhaupt een oudere techniek in een nieuwe auto gebouwd, negen jaar later?
Er wordt nu ook nog quasi geen enkele auto uitgerust met 5G (denk dat de BMW iX de eerste was). Je kan dus stellen dat alle auto's die vandaag nog van de band rollen met 4G ook van planned obsolescence last zullen hebben.

Heb zelf een auto uit 2014 en 2017 met een 3G modem. Heel vervelend.
En ook alleen maar omdat je tegenwoordig gewoon 5G er bij krijgt als je die modules koopt. De meeste chipsets doen alle G's.
Kostenbesparing ongetwijfeld, een 4G modem is duurder dan een 2/3G modem waar er nog veel van op de plank lagen.
Omdat eCall op EU niveau is gehomologeerd op basis van 2G techniek.
Het was gewoon dom van de EU om in 2018 nog een techniek voor te schrijven die toen eigenlijk al verouderd was. Maar ja, dat krijg je met stroperige besluitvorming...Ergens in 2021 is dit probleem al aangekaart bij de EU en er is nog steeds geen besluit om 4G te gaan voorschrijven.
Toen was de 4G dekking ook nog niet zo geweldig in grote delen van Europa. En nog steeds zijn er veel gebieden waar het niet of slecht is. De EU zit er nu gelukkig beter in qua digitalisering dan destijds. Nu worden er gewoon directive gemaakt waar in staat dat je overal snelle verbindingen moet hebben. En dan is het aan de lidstaten om dat te implementeren.
Er zijn nog voldoende systemen die nog niet over zijn zoals alarmsystemen, meetsystemen langs wegen etc. En ja, de nieuwe systemen worden wel al met nieuwe oplossingen gebouwd, maar er zijn nog vele systemen die vervangen moeten worden. en dat kost tijd, veel tijd (en ook geld natuurlijk)
Vaak werken telefoons (alarmsystemen) in liften ook nog op GPRS. Zal gewoon vervangen moeten worden, de techniek is inmiddels al erg oud.
Waarom moet iets eigenlijk vervangen worden "want de techniek is oud"? 2G is hier ideaal voor, weinig antennes nodig voor veel bereik, bewezen techniek, robuust en doet wat het moet doen. Bij banken staan jaren oude mainframes te draaien, in Lemmer wordt het oude stoomgemaal nog steeds gebruikt, iedereen kan met een soldeerbout en twee chips een AM ontvanger in elkaar zetten bij calamiteiten en ga zo maar door.

Het klopt dat nieuwe technieken voordelen hebben wat betreft snelheid etc maar dat is hier simpelweg niet nodig. Zolang er nog veel systemen in gebruik zijn die 2G nodig hebben zie ik weinig redenen om het versneld af te voeren, dat geeft alleen maar e-waste. Ik hoop dat er toch wel een betere reden genoemd kan worden dan "het is erg oud"...
Omdat het netwerk verschrikkelijk duur is om in stand te houden.

4G en 5G zijn moderne en goed doordachte technologieën. Met behulp van Dynamic Spectrum Sharing kan je voor beide technieken dezelfde apparatuur gebruiken - en je kan zelfs op dezelfde frequentie tegelijkertijd zowel 4G als 5G uitzenden. Bij de toekomstige uitrol van 6G/7G/8G is het dan ook niet echt nodig om de oude netwerken plat te leggen. 4G is in essentie gratis: zelfs als er maar een handjevol apparaten op zit, kost het de provider niks meer dan een handjevol extra software-features

2G is anders. Het is technologie uit 2001, dus het mist een hoop moderne features. Naast dat het langzaam en onveilig is, kan het ook niet samenwerken met modernere technieken. Als je een 2G netwerk wil hebben, moet je dus eigenlijk een compleet apart tweede netwerk hebben, dat op een compleet eigen frequentie werkt. De frequenties zélf zijn al honderden miljoenen waard, en het onderhouden van de apparatuur is ook niet bepaald goedkoop. Het netwerk van KPN is in 2012 vernieuwd, dus zal inmiddels redelijk aan het einde van zijn levensduur zitten.

Een IoT data-abbonement heb je al voor minder dan een euro per maand, en er zijn hooguit enkele tienduizenden of wellicht honderdduizenden apparaten die nog op 2G zitten - die allemaal wellicht een paar kilobyte per dag versturen. En dat neemt ondertussen wel een flink deel van het mobiele frequentiespectrum in gebruik... Onder de streep is 2G het gewoon niet meer waard voor de providers.
... en er zijn hooguit enkele tienduizenden of wellicht honderdduizenden apparaten die nog op 2G zitten - die allemaal wellicht een paar kilobyte per dag versturen. En dat neemt ondertussen wel een flink deel van het mobiele frequentiespectrum in gebruik... Onder de streep is 2G het gewoon niet meer waard voor de providers.
Op zich een duidelijk en verhelderend verhaal, maar ik twijfel ernstig over de opmerking dat het slechts enkele tienduizenden apparaten betreft. 2G is grootschalig toegepast en werd behoorlijk recent nog ingezet voor (vaak kritische) m2m en iot-toepassingen. Denk aan de hier reeds genoemde slimme meters (dat alleen is qua aantal al een of meerdere orde-groottes meer dan tienduizenden), persoonlijke alarmknoppen voor kwetsbare groepen, diverse alarmsystemen ("Brancheorganisaties spreken over 100.000 gebruikers van 2G/GPRS"), liften, grootschalige iot-toepassingen binnen de industrie voor o.a. monitoring en signalering, mobiele betaalapparaten, verkeersinformatie voor nog ondersteunde navigatiesystemen, ga zo maar door. Bij elkaar heb je het dan al snel over miljoenen apparaten.
Zie bijv. Computable die de impact (terecht) toch groot inschat.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 18 december 2024 12:15]

2G is wat mij betreft niet ideaal. Het feit dat je geen continue verbinding hebt en dat het erg lang kost om een verbinding aan te leggen zijn voor mij toch wel struikelpunten. 3G en 4G heb ik zelf meer vertrouwen in en zijn ondertussen toch ook wel "bewezen" als techniek. De verbinding komt ook meestal veel sneller tot stand, in ieder geval op mijn apparaten.

Dan kunnen er nog steeds redenen zijn om 2G aan te houden natuurlijk waarvan vervangingskosten en e-waste de belangrijkste lijken te zijn. Misschien is bereik er ook wel een, hoewel dat in NL misschien niet zo op gaat (niet alle antennes van embedded devices zullen even goed zijn dus ik durf hier mijn hand niet voor in het vuur te steken).
Omdat de frequenties nodig zijn voor 5g
Volgens mij heeft het te maken met de beschikbare frequentieruimte in het radiospectrum. Golflengtes die door 2G en 3G worden gebruikt kunnen niet worden ingezet voor 4G en 5G. Het is alsof je één of twee banen op de snelweg vrijhoud voor hele oude auto's die niet harder kunnen dan 45km/uur. Daardoor zijn er veel minder banen beschikbaar voor snellere auto's waardoor er netto veel minder doorstroomsnelheid is.

Een tweede aspect zijn de kosten. Het 'in de lucht houden' van een 2G netwerk waar nog maar weinig mensen gebruik van maken is per effectieve gebruiker erg duur. De hardware, onderhoudskosten en energiekosten worden simpelweg door minder mensen gedeeld.

[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 17 december 2024 21:53]

Een 2g netwerk is onveilig, is duurder om te onderhouden dan een 4G/5G netwerk en het spectrum is nodig voor snellere verbindingen.
Maar het gaat al jaaaren hierover... liften worden jaarlijks gecheckt dus er zijn al 4 momenten geweest om de sim te vervangen.. en evt de module met antennes.
Leuk dat je de sim vervangt... Het gaat om de modem... en de vraag is of die wel een 4G kan en zo niet, kan de hardware wel met de vervangende 4G modem overweg?
Denk ook aan liftmachines, automatische rapporteersystemen, enz. Er is gigantisch veel legacy overal en nergens. 2g voldoet/voldeed technisch gezien nog prima natuurlijk voor heel veel zaken, vanuit het perspectief van de apparaat-fabrikant/eigenaar.

Het is natuurlijk goed als de telecomboeren het 2g-gebeuren kunnen uitschakelen, hè, dus die apparaten moeten over naar 3g4g/5g, maar ik snap dat de fabrikanten er niet happig op zijn.

Ik kan me zelfs voorstellen dat er op een gegeven moment een soort microzenders op/om gebouwen worden gezet voor individuele apparaten en dat het vanaf daar verder gaat via internet (bekabeld/5g).

Dus dat er een extreem zwakke antenne op 2g blijft voor zo'n apparaat.
Wat ik ook hierboven schreef. Het gaat al jaaaren hierover... liften worden jaarlijks gecheckt dus er zijn al zeker 4 momenten geweest om de sim te vervangen.. en evt de module met antennes.

Van de 2 gebouwen waar ik meestal ben zegt de gast van Kone en volgens mij Schindler van niks te weten.. ja dat het een keer zal moeten. Maar het staat totaal niet op de agenda van de monteurs. Niet hun schuld, maar wel duidelijk dat hun management totaal niet bezig houdt met dit onderwerp.

Als ze nou nog maar 12 maanden hadden.. moesten ze dit wel meenemen bij de volgende lift check.
Hier heeft de VvE besloten om die module in de lift maar gewoon uit te zetten.
Was een vrij dure operatie om dat om te zetten (Kone).
En aangezien iedereen hier onder de 50 is, is een mobiel ook nooit ver weg als er wat is.

Ik kreeg wel net mail van TomTom dat hun ingebouwde sim (2G via Vodafone) voor traffic en services er binnenkort mee kon stoppen. Maar dat wordt dus niet voor 2026.
Raar verhaal en vraag me af of je dat zou moeten willen.

In principe is een spreek-luister verbinding in een lift verplicht. Tenzij de lift van voor 1998 is, dan mag je nog met alleen een alarmknop af. Een spreek-luister verbinding is echter vele malen veiliger, omdat je dan de urgentie beter duidelijk kan maken (niet elke lift opsluiting is even dringend, hoe lullig dit ook klinkt).

Als de lift dus al een spreek-luister verbinding had (ook al was dit niet verplicht als de lift van voor 1998 is), dan zou ik er als VVE nooit voor kiezen om die te laten uitschakelen. Ook een lift bedrijf zal dit in eerste instantie altijd afraden.

https://www.liftinstituut...-of-mag-een-alarmbel-ook/
Volgens de website van het liftinstituut is een alarmbel of spreek luister verbinding verplicht. Afhankelijk van het bouwjaar is ook die spraakverbinding verplicht.

Volgens onder andere KONE zou een lift afgekeurd moeten worden indien de spreek luister verbinding niet functioneert.

Echter lijkt bij mij in het appartementencomplex iets vergelijkbaars te spelen met de liften. Iets meer dan een jaar geleden heb ik een paar keer vast gezeten in de lift, de alarm knop deed helemaal niets. Een monteur vertelde dat deze gewoon niet meer functioneert. Mogelijk heeft bij ons ook de VvE besloten het maar gewoon uit te schakelen. Echter wonen hier wél veel ouderen van dage die niet allemaal beschikken over een mobiele telefoon. Ik heb in de tijd dat de lift niet goed functioneerde dan ook een keer toevallig ontdekt dat er iemand vast zat in de lift die niet in staat was om alarm te slaan.

Als bewoners hier hebben we echter geen band met de VvE waardoor we ook geen inzicht hebben in dat soort beslissingen, wij zijn gewoon huurders van een woonstichting. De VvE is er enkele jaren geleden stilletjes tussen gekomen toen ze een ruimte in het complex voor ander doel dan bewoning wouden verhuren. Dat gedeelte is eigendom geworden van het commerciële zuster bedrijf van de sociale woonstichting, en zodoende is er nu wel een VVE.

Maar ondanks wat de bronnen hierboven zeggen zijn de liften bij ons toch goed gekeurd 8)7
Hier heeft de VvE besloten om die module in de lift maar gewoon uit te zetten.
Was een vrij dure operatie om dat om te zetten (Kone).
En aangezien iedereen hier onder de 50 is, is een mobiel ook nooit ver weg als er wat is.

Ik kreeg wel net mail van TomTom dat hun ingebouwde sim (2G via Vodafone) voor traffic en services er binnenkort mee kon stoppen. Maar dat wordt dus niet voor 2026.
Het kan natuurlijk net zo goed zijn dat TomTom de overeenkomst met Vodafone heeft opgezegd voor de ingebouwde simkaarten. Dus het zou zomaar eerder kunnen worden dan de 2026 die Vodafone aangeeft (of ze wisselen van provider en jouw simkaart is niet te updaten naar een van de nieuwe provider)
Bij voertuigen als trams is het een non-issue, die gebruiken losse modules, dus nieuwe communicatieunit erin en klaar. Gezien het slechtere bereik van 2G kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat dat daar nog actief gebruikt wordt. Het probleem speelt meer in situaties waar het telefoonmodule en/of datamodem fysiek is ingebouwd zoals inderdaad slimme meters en soortgelijke apparatuur, een ander voorbeeld is automatische 112-bellers zoals in auto's wat begin vorig decennium is ingevoerd. Of bijvoorbeeld noodtelefoons in liften, die waren vroeger met PSTN verbonden, toen wegbezuinigd naar GSM/2G, maar vaak nog niet naar LTE.
Als 2G en 4G evenveel opstelpunten hebben, wat overigens het geval is, zal 2G verder komen. Dat komt door de simpele methode van verzenden die wordt toegepast.
Verder is slechts een kant van het verhaal. Er spelen ook nog zaken als interferentiebestendigheid die bij 2G een stuk slechter is. Komt met name naar boven bij een mobiele toepassing en al helemaal bij een tram.
Ik volg je redenering, nieuwe unit erin en klaar. Tenzij certificering van een systeem als geheel nodig is en er getest moet gaan worden. Dat duurt veel langer.
Ik zou zeggen vraag het aan Liander of welke partij bij jou over de meter gaat..
Ik heb een aantal modellen slimme meters van binnen mogen bekijken en ben geen enkel 4G model tegen gekomen. De meeste hadden 2G/3G Siemens aan boord en een enkel model had 2G van Alcatel als ik het mij goed kan herinneren. Misschien dat de nieuwere meters wel 4G hebben maar dan nog, 4G wordt uiteindelijk ook vervangen door 5G of 6G
Die bij mij is CDMA.
Er zijn er ook met andere systemen, GSM of CDMA (beide 2G) 3G en ook 4G (er zit bij mij een meter met LTE erop). Toen in mijn vorige woning de CDMA meter werd vervangen werd het ook LTE.
Ik werk met (o.a.) apparaten die in 2004 geplaatst zijn en nog jaren mee gaan. De gsm modules die erin zitten zijn heel specifiek qua vorm, vervanging ervan kost rond €5000 per stuk. We hebben er een dikke 800 actief dus je begrijpt de erg lauwe reactie op ons vervangingsvoorstel. Ik weet dat die nu weer minimaal een jaar verschoven gaat worden.
Mijn Gazelle oma fiets uit 1923 is erg oud. Doet het nog steeds en alle onderdelen zijn nog steeds verkrijgbaar. Waarom 2g en 3g afsluiten? Alle op deze netwerken aangesloten apparatuur doet het nog.
Mond vol van duurzaam echter de euro's gaan voor.
Omdat een netwerk in stand houden voor een beperkt aantal gebruikers misschien niet zo duurzaam is, vreet energie enzo.
Duurzaam?
Duur!. Het vreet centjes.
Dus niet financieel duurzaam?
Ik krijg altijd jeuk als overal maar het woord "duurzaam" in de tekst gezet wordt, alleen om het woord "duurzaam" in de tekst gezet te hebben.
Het vreet geld en het leeuwendeel daarvan is energiekosten. Nieuwere technieken zijn een heel stuk efficiënter qua verbruik.
Ja en nee. Het was niet voor niets dat een GSM wekenlang standby kon staan en omdat de techniek al zo oud is, is die rete geoptimaliseerd nu

Ook voor M2M zijn GSM modems heel zuinig.

Het kan zijn dat het aan de netwerk kant anders ligt maar aan de client kant is 2G heel efficiënt vooral als je niet al te veel data wil sturen.
Ik heb het uiteraard over de netwerkkant. De telco's merken niets van het verbruik van de 2G-apparatuur aan klantzijde :)
Het is qua zendmasten vrij inefficiënt. Je hebt geen dingen als beamforming, MIMO en andere mooie manieren om je zendvermogen zo optimaal te gebruiken. Voor M2M heb je daar niet zoveel aan, maar daarvoor is er ook al een flinke tijd LTE-M (en meer van dergelijke oplossingen voor bijv. NB-IoT)
Ja en nee. Het was niet voor niets dat een GSM wekenlang standby kon staan en omdat de techniek al zo oud is, is die rete geoptimaliseerd nu
Ook omdat er vrijwel niks mee gedaan wordt. Een IoT sensor die eens in de paar uur een paar bytes aan data stuurt is natuurlijk iets heel anders dan een smartphone die continue met de cloud loopt te syncen, push notificaties ontvangt, emails checked, etc.

Meestal is het zo dat sneller = zuiniger (race to idle).

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 17 december 2024 20:01]

Gaat ze om het vrijmaken van de frequentie,s.
Omdat het in de weg staat voor betere 5G.
Waarom 2g en 3g afsluiten?
Het frequencyspectrum is beperkt, bandbreedte / airtime gebruikt door 2G kun je niet voor 5G inzetten.
De frequentie kun je delen, maar de airtime wordt nog steeds minder efficient gebruikt.
Dat is waar maar GSM had hele smalle kanalen. Dus het zal niet zo heel veel opleveren. Maargoed elk beetje is welkom natuurlijk.
Ach, KPN levert 2G via een klein stukje van de 900 MHz band dat ook voor 4G wordt ingezet. Het kost weinig capaciteit. Odido levert 2G op een zelfde manier (maar niet meer voor gewone gebruikers).
4G gaat voorlopig niet uit. Sterker nog: 5G wordt in Nederland geleverd als toevoeging aan het 4G netwerk. De omschakeling naar 'Standalone' 5G is nog niet voltooid.
Als er een landelijk dekkend netwerk van fietspaden was die alleen geschikt was voor gazelles uit 1923 en waar geen moderne fietsen op kunnen rijden, en die gazelle uit 1923 kan alleen op die fietspaden rijden, dan zouden ze op een gegeven moment die fietspaden ook vervangen door nieuwe paden waar moderne fietsen wel overheen kunnen.
Een Gazelle oma fiets uit 1923 heeft dezelfde afmetingen als een Gazelle oma fiets uit 2024.
De Gazelle oma fiets uit 1923 kan perfect overweg met alle fiets paden.

@ CPV ik herken de "jeuk". Echter een Gazelle oma fiets uit 1923 die nog steeds dagelijks te gebruiken is
verdiend het woord duurzaam, toch?

@ Olaf Het frequencyspectrum is inderaad beperkt. De vraag is hoe gaat men om met deze beperkingen.
Het al oude verhaal zo snel mogelijk functionerende "oude troep" vervangen.
Maar een apparaat dat alleen geschikt is voor 2G of lager heeft dus niet zomaar nog acceptabele specificaties. De protocollen zijn bijvoorbeeld niet veilig genoeg vergeleken met moderne standaarden.

Zonder aanpassing (wat dus niet zomaar mogelijk is bij deze apparatuur) kan het niet meer zomaar acceptabel zijn voor de verantwoordelijken. De fiets uit 1924 mag ook de weg niet op als je er geen zijwielreflectie extra op aan brengt. Dat we het niet eens met die grens willen zijn als je het in originele staat wil houden verschilt weinig met het als telecombedrijf oneens kunnen zijn met de risico's als ze hun apparatuur niet moderniseren.
"De protocollen zijn bijvoorbeeld niet veilig genoeg vergeleken met moderne standaarden."

Dan pas je de protocollen toch aan. Het is niet "zomaar mogelijk", volgens mij is het niet onmogelijk.

De fiets uit 1923 daar zitten al nieuwe banden op met zijreflectie. Desgewenst kan ze met banden zonder zijreflectie eenvoudig in de originele staat worden hersteld.

De fabrikanten zijn er opuit om zoveel mogelijk spullen te verkopen. Daar is niets mis mee echter omdat te doen onder het mom van veiligheid dat is onzin. Bijvoorbeeld een perfect smartphone die niet meer "veilig" is door het gebrek aan updates.

Ordinaire verkoop praatjes.
"Oh, oh, oh, oh, ik zie het al: scheurgras!". "Neutronenkorrels inzaaien, aarde rondom
stupideren en verrijken met bavianenprigment.
De protocollen zijn vaak geintergreerd in de hardware. Een protocol aanpassen zorgt er niet voor dat de hardware het dus maar kan aan kan. Daarbij valt met aanpassen van een bestaand protocol niet zomaar de problemen op te lossen.

Je bewering dat veiligheid alleen een probleem is door de wil om geld te verdienen is te simpel. Je negeert daarmee dat nieuwe eisen en wensen ook ontstaan uit gebreken en belemmeringen die niet zomaar te voorkomen waren. Het feit dat sommige risico's wel zonder vervanging van hardware zijn te verhelpen zorgt er niet voor dat je dat dus altijd maar kan toepassen.
Dezelfde reden waarom de telegraaf met morse signalen (uit 1923) niet meer bestaat, de analoge telefoonentrales die erna kwamen ook al niet meer en in de nabije toekomst DSL ook al minder beschikbaar zal zijn.
Het schijnt zelfs al zo te zijn dat je via de computer via een wereldwijd netwerk netwerk een brief binnen een aantal seconden naar de andere kan van de wereld kan sturen, zonder de dure telefoontikken bij een fax of een brief via de post.
Ben benieuwd wat de consequenties zullen zijn van wegvallen 2G.
Zo veel draait er nog op dat netwerk.
Sterker nog, de 'slimme meters' in m'n vorige woning moesten van 3G naar 2G worden overgezet omdat de provider die gebruikt werd (geen idee welke), belachelijk slechte 3G verbinding hadden.
Waarom er geen 4G gebruikt werd vraag je? Geen idee, wist de monteur ook niet te melden. (Nu was de 4G verbinding ook erg slecht in die wijk, maar dat is een ander verhaal)

Ik vermoed dat "ik" daar niet de enige was met dit probleem en deze aanpassing. Dus zullen vast nog wel honderden, duizenden, tienduizenden(?) mensen zijn her en der die dan een groot probleem zullen hebben.

Zoals @sircampalot ook al meld, vele infrastructuur systemen worden ook nog via 2G gemonitord of zelfs beheerd... Ik bespeur weer een miljoenen projectje voor de overheid zodra 2G wegvalt.
Wat is de netbeheerder in jouw regio? Ben wel benieuwd :X
Het was Alkmaar, dus Liander volgens mij.
Is al wel echt 8 jaar geleden alweer moet ik zeggen hoor.
8 jaar geleden. dan was waarschijnlijk de prijs de reden dat er geen 4G werd gebruikt...
Voor 1 modem lijkt dat mee te vallen.... Stel je nu voor dat je er een half miljoen moet vervangen... en het prijsverschil is 40 euro per modem....
Niet omdat T-Mobile 3G afsloot?
Nee, het was echt vreemd.
'Slimme' meters waren geïnstalleerd, kreeg paar dagen later een belletje van Liander "we komen dan en dan terug om de simkaart te wisselen, de 3G verbinding is niet toereikend, we kunnen niets uitlezen."
Vervolgens zei de monteur dat dit dus af en toe voor komt en dat ze naar 2G overschakelen.
Zal m'n KPN Swing 620 blij mee zijn, die functioneert na 20 jaar nog steeds, op de originele batterij haalt hij volgens mij nog steeds een week standby.
daas netjes mij huwaij komt ook in die buurt die haalt met een keer opladen 1 week standby modus en die is ook al meer dan 5 jaar oud.
Odido heeft dit in 2023 gedaan.
Het staat niet direct in het artikel, maar deze provider heeft daarentegen nog wel als enige het 3G netwerk online.

Kortom het lijkt er toch echt van de gaan komen dat over een jaar of ~3 het 'laagste' netwerk wat actief blijft 4G gaat worden, of het moet weer uitgesteld worden :+
Misschien veilt de overheid bij een volgende frequentieveiling wel 30 MHz van de 900 MHz band in plaats van 35, zoals nu wordt gebruikt. Dan is er 5 MHz om een 2G netwerk actief te houden is zolang als nodig is om alle apparatuur te vervangen, ook die in vele miljoenen auto's met hun e-call systemen.
Mijn alarmsysteem en mijn goede oude Nokia (die ik gebruik voor 2FA SMS) werken nog steeds prima met 2G. Geen reden voor mij om te switchen. Op vakantie in Frankrijk merkte ik trouwens dat die Nokia op veel meer plaatsen bereik had dan een 4G smartphone.. Maat dat is in Nederland minder een issue.
Beetje off-topic... Maar ik zou absoluut geen 2G gebaseerde 2FA gebruiken mijn hemel. 2G is nou niet bepaald goed beveiligd, je moet er eigenlijk vanuit gaan dat je communicatie over 2G niet privé is en dus dat iemand met een beetje goede apparatuur en een GPU je 2FA code ook ontvangen heeft.

Als je zo graag 2FA via SMS wil ontvangen, doe dit aub absoluut op 3G of beter.
De kans dat iemand toevallig zit af te luisteren waar jij ook bent in de buurt is wel heel nihil.
Als je paranoid bent moet je sowieso geen SMS gebruiken.

Net als contactloos betalingen met al die spookverhalen mbt skimmen met antenne,s etc.
Kennerlijk toch niet zo eenvoudig.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 17 december 2024 22:35]

De kans dat iemand toevallig zit af te luisteren waar jij ook bent in de buurt is wel heel nihil.
En dat nog afgezien van het feit dat het de tweede factor is. De eerste (ws user+password) is over een versleutelde verbinding verzonden. En de geldigheid van de SMS code is beperkt in tijd. Je moet iemand wel heel graag willen hacken om daar tussen te komen.
En het zijn ook nog eens twee totaal verschillende en onafhankelijke kanalen. De eerste verloopt via een glasverbinding, de SMS via een switched network, wat niet eens IP is.
Mijn opmerking is vooral gericht op "waarom zou je", het is bijzonder eenvoudig om een telefoon aan te schaffen die gewoon 3G of hoger kan. De grens om je security om je security op hoger niveau te brengen is dus echt heel laag

Ik verwacht dat @mr_evil08 gewoon een modernere telefoon heeft, waarom die niet gebruiken voor 2FA dan? Of waarom niet gewoon TOTP based 2FA?
De kans op een hack is erg klein, moet al een precisie gericht aanval zijn waarbij de eerste stap al doorbroken is.

In theorie kan het dat het misbruikt wordt om allerlei fraude zaken op naam van iemand aan te vragen, in praktijk gaat dat niet zo makkelijk.
"Of waarom niet gewoon TOTP based 2FA?"

Er zijn nog steeds diensten die alleen SMS als 2FA aanbieden. En SMS op een smartphone is door een app te onderscheppen.

Ik heb ook een moderne telefoon. Nog geen jaar oud. Daar staat standaard al allerlei zooi op. Geen idee wat dat allemaal doet, en of dat daar misschien backdoors in zitten. Gebruik ik dus ook niet voor financiën en aanverwante zaken. Die oude Nokia kent geen apps, is niet verbonden met internet, en is een heel klein doel. Daar bedoel ik mee dat het tegenwoordig niet meer interessant is als doel voor het ontwikkelen van malware omdat het simpelweg maar heel weinig gebruikt wordt. Nog afgezien van het feit dat het niet zo eenvoudig is om eventuele malware op dat toestel te installeren.

Ik zou bet geïnteresseerd zijn in een 4G/5G mobile device dat enkel en alleen maar een 2FA kan uitvoeren, en geen andere software kan draaien, maar voor zover ik weet bestaat dat niet, of iig niet voor consumenten.

[Reactie gewijzigd door tarnov op 18 december 2024 11:54]

En SMS op een smartphone is door een app te onderscheppen.
Nee hoor, zolang jij geen expliciete permissies geeft voor een app om je SMS berichten te mogen lezen komen die er niet bij hoor! Als ik de keuze moet maken 2G 2FA vs 4G 2FA maar smartphone zou ik toch echt de smartphone kiezen.

Maar goed, jou keuze, maar wees bewust in het gebruik van verouderde onveilige protocols ;)
Ik volg het gedoe rond de afschakeling van 2G en 3G vrij goed. Vorige maand schakelde Australië 3G af, nadat het al veel eerder 2G had afgeschakeld. De Australische overheid werd op het laatste moment bang dat het noodnummer 000 (hun 112) mogelijk niet bereikbaar zou zijn via VoLTE op sommige toestellen. Dit vanwege berichten uit Europa over de problemen, waar Tweakers ooit al over berichtte nieuws: Altijd 112 kunnen bellen via 4G komt onder Nederlandse druk in standaard

De Australische overheid besloot daarop dat alle toestellen met een Australische SIM die niet gegarandeerd 000 en 112 kunnen bellen in het geheel geen toegang mogen hebben tot Australische mobiele netwerk. Dat besloten ze in september, terwijl begin november de afschakeling was voorzien. De Australische operators bleken alleen moeite te hebben om te weten welke toestellen wel en niet werken. De operators besloten dus tot een IMSI blokkade, waarbij de ene alle IMSI ranges blokkeerde van toestellen die het zelf niet had aangeboden en de andere iets liberaler was. De praktijk was echter dat bijvoorbeeld lift-telefoons die wel VoLTE deden, toch werden geblokkeerd, want niet aangeboden door de telco en dus niet op de lijst ... etc. Voor een overzicht van wat verhalen zie:
De Australische overheid besloot daarop dat alle toestellen met een Australische SIM die niet gegarandeerd 000 en 112 kunnen bellen in het geheel geen toegang mogen hebben tot Australische mobiele netwerk.
Dat was echt een hufterige zet van ze vond ik. Beetje mensen op kosten jagen met een perfect goede telefoon waarvan alleen de provider de VoLTE niet wil ondersteunen :(
Hi Raindeer, dank voor je inzet en info die je op dit onderwerp hebt gedeeld. Weet jij als (ex?) Pixel 4a bezitter of daar inmiddels VoLTE bij KPN op mogelijk is? Ik gebruik dat toestel nog steeds met plezier op Android 11. Dankzij jouw eerdere berichten werd het mij ooit duidelijk waarom mijn gesprekken ineens van zulke slechte kwaliteit waren (want 2G). Ik vond het bizar dat zowel KPN als Google hun handen er van af trokken.
Dank je! Ik ben over op de Pixel 7. Ik heb de laatste tijd niet gevolgd of er alsnog support is gekomen, maar ik vermoed van niet.

Ik vind het niet bizar, wanneer een tester van een Telco me verteld dat hij voor 1 VoLTE telefoon een aantal weken bezig is met testen, om te kijken of het bij zijn Telco wel werkt. Hij kon er wel wat parallel doen, maar toch een paar weken per telefoon, per Telco! Het is niet zo simpel als GSM, waar iedereen tegen dezelfde ETSI doos testte. Een anecdote die mij werd verteld, was dat ergens in de nineties iemand ontdekte dat de ETSI test strikt genomen iets in de GSM spec niet goed had geïmplementeerd. Die persoon liet dat triomfantelijk zien aan de telcos en fabrikanten op een ETSI plugfest. De reactie van de telcos en fabrikanten was; goed punt, we zullen de spec aanpassen, zodat die weer klopt met de test! Het is een anekdote, dus het gaat vooral om het beeld dat het oproept.

De problemen van KPN met Apple zijn deels te verklaren, doordat er nergens een volledige 4G/5G incl spraak test is. Let wel, voor WiFi en Ethernet zijn er wel dat soort tests. Die zijn niet altijd perfect, maar het helpt om dingen interoperabel te houden

[Reactie gewijzigd door Raindeer op 17 december 2024 18:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.