EU-gebruikers kunnen straks Microsoft Store verwijderen in Windows

Microsoft gaat bepaalde delen van Windows aanpassen om te voldoen aan de Europese DMA-wet. Zo gaat Edge gebruikers minder vaak vragen om de browser als standaardbrowser in te stellen en mogen gebruikers de Microsoft Store verwijderen. De wijzigingen gelden niet buiten Europa.

Edge gaat gebruikers alleen vragen om standaardbrowser te worden als ze de app zelf openen, maakt Microsoft bekend. Nu doet Edge dat ook op andere plekken, zoals in instellingenmenu's binnen Windows. Deze wijziging is op 29 mei ingegaan met een Edge-update en wordt nu door Microsoft bekendgemaakt.

In juli moet het bovendien mogelijk worden om meer links en bestandstypes standaard in Edge te openen. Op dit moment kan dit alleen met HTTP, Https, HTM en HTML. Daar komen PDF, FTP, Read, MHT, Mhtml, Shtml, SVG, XHT, Xhtml en XML bij. Windows gaat straks ook op meer plekken de standaardbrowser gebruiken in plaats van Edge, zoals binnen Windows Search, de Bing-app en de Start Experiences-widgetsapp. Microsoft gaat gebruikers die Edge hebben verwijderd ook niet vragen de browser opnieuw te installeren.

Microsoft voert deze Windows 10- en 11-wijzigingen door vanwege de Digital Markets Act, een EU-wet die de macht van grote techbedrijven moet inperken. Onder meer Google, Opera en Vivaldi klaagden eerder over hoe Microsoft darkpatterns zou inzetten om gebruikers te verleiden bij Edge te blijven. Microsoft komt met deze wijzigingen voor een groot deel toe aan de klachten. De wijzigingen gelden alleen binnen de Europese Economische Ruimte: EU-lidstaten en Noorwegen, IJsland en Liechtenstein.

Een andere aanpassing is de mogelijkheid om de Microsoft Store te verwijderen. Apps die via de winkel zijn geïnstalleerd blijven bruikbaar en blijven updates krijgen. Gebruikers kunnen de Store later ook opnieuw installeren. Deze wijziging komt later dit jaar beschikbaar. Store-apps kunnen ook nog steeds gedownload worden via sites met de Microsoft Store Web Installer, ook als de Store is verwijderd.

Microsoft Store verwijderen in Windows 11

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-06-2025 • 08:26

202

Lees meer

Reacties (202)

202
194
79
1
0
61
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Er zal ongetwijfeld weer redelijk op Edge gebasht worden, maar ik heb er tegenwoordig helemaal geen problemen mee om die browser als default aan te bevelen voor de doorsnee gebruikers. Zelf gebruik ik Edge naast Firefox als main om mijn Microsoft adminpanelen in te beheren, ik hou het graag gescheiden :+

Enkele jaren geleden, toen Edge IE opvolgde, was het devies altijd asap van Edge naar Chrome over te stappen. Maar sinds de volledige heropbouw op de basis van Chromium is Edge een perfect bruikbare browser voor kantoorgebruikers, oma's en ouders.
edit:

toch even aanvullen dat het gestalk binnen Windows om Edge als default in te stellen inderdaad mag stoppen. 1x vragen en dan klaar. Ben ik het uiteraard helemaal mee eens :)

[Reactie gewijzigd door Drwho1 op 3 juni 2025 08:55]

Edge is niet opensource, Firefox is dat wel.

Daarnaast heeft Firefox allemaal anti tracking features, Edge wil juist ook genoeg van je weten. De services van Google zijn eruit, maar die van MS zijn even erg. Leuk de adblocker, maar dan nog tracken ze zelf gebruikers.

Is Edge slecht? Nee, het is beter dan het ooit is geweest. Maar zelf kies ik dan liever voor een andere browser die niet van Google of MS is.
Daarom gebruik ik net als @Drwho1 ook twee browsers. Ik vind Edge lekker voor werk omdat office er goed op aansluit en omdat het Chromium is, werken alle websites die ik voor werk moet gebruiken 9 van de 10 keer. Maar voor privégebruik vind ik Firefox lekkerder werker voor de redenen die jij genoemd hebt.
Ik gebruik juist FF altijd zodat web developers hopelijk gestimuleerd blijven om zich netjes aan de W3C standaarden te houden. Dat doe ik dus vooral ook met zakelijke websites om precies die reden. Chromium is een enorme bedreiging voor het vrije internet zoals we dat kennen omdat het Google een steeds grotere invloed geeft. Daar mag wel eens wat meer bewustzijn over ontstaan.
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Competitie onder welke browser-engine is slechts het begin van de funnel. Helaas heb ik niet die luxe om te zeggen dat ik voor zakelijk gebruik mijn browser naar keuze gebruik. Veel tools die worden ontwikkeld door bedrijven werken in Chromium en zijn gebouwd door developers die al weg zijn bij het bedrijf of het project al hebben afgerond en door zijn naar hun nieuwe toepassing. Ik denk niet dat mijn baas blij wordt als ik zeg dat er tien tot honderdduizenden euro's geïnvesteerd moeten worden in een update omdat ik niet in Chromium wil werken. Ik zou het leuk vinden, maar ik we weten beiden wat het antwoord zal zijn.
Dat is toch geen mening maar gewoon de situatie waarin je zit? Bewustzijn wil niet zeggen dat je per se een niet-Chromium browser moet gebruiken.
Tja voor de huis tuin keuken gebruiker etc zal edge prima zijn. Iemand die meer prive wilt zijn zal natuurlijk Mozilla etc waarschijnlijk gebruiken.

Bij ons wordt Edge aanbevolen, persoonlijk neem ik Chrome. Andere browsers zijn niet toegestaan helaas.

En ze tracken on toch wel.
"Wij kunnen bijvoorbeeld ook geen geschiedenis wissen" is niet toegestaan helaas. Voor de normale gebruiker prima
Ik loop met firefox ook soms tegen websites aan die niet werken, maar dat ligt niet aan chrome, dat ligt aan de developers die zich niet aan de W3C Standaarden houden... We hadden vroeger toch net hetzelfde probleem met Netscape en IE: activeX plugins waren ook nog niet in de standaard opgenomen maar IE gaf ze wel weer, terwijl netscape zich netjes aan de regels hield. Later gebeurde het nog eens met Firefox en IE, waarbij ASP sites (vooral als ze met Frontpage waren gemaakt) niet altijd correct werkten in FFox.

Ik gebruik liefst ffox omwille dat ik zonder veel extras een reclamevrije ervaring heb, terwijl chromium browsers hierin beknot worden door Google.

Google chrome gebruik ik enkel maar omdat die onder linux mijn smartcard-reader en de plugins van de overheid ondersteunt, onder windows werkt dit bizar genoeg wel onder firefox. Met chromium of edge werkt het trouwens ook niet onder linux (arch), het moet dus echt zijn dat er iets speciaals in de code zit bij google-chrome dat door onze overheid en/of Vasco (security bedrijf dat oa de cardreaders heeft ontwikkeld voor zowat alle belgische grootbanken en overheidsinstanties) bij google werd ingediend...

[Reactie gewijzigd door bogy op 3 juni 2025 13:51]

Ik gebruik Brave als tweede browser in plaats van Edge. Edge is snel omdat het altijd in het geheugen zit.

[Reactie gewijzigd door Handelingen op 3 juni 2025 13:04]

Het opensource project Chromium levert de broncode waarop Chrome en o.a. Edge zijn gebouwd. ;)
Net zoals bij veel automerken zijn ze onder de carrosserie dus op hetzelfde platform gebouwd, maar zien er ze wat anders uit.

Wikipedia
Is Edge slecht? Nee, het is beter dan het ooit is geweest.
Niet mee eens. Het feit dat MS nu actief het monopolie van Google versterkt is al reden genoeg om het niet meer te gebruiken.

Plus veel features die 5 jaar geleden nog in de oude versie zaten zijn nog niet geport naar de nieuwe versie.
Wat boeit het of iets opensource is voor de gebruiker?

En helemaal bij een browser... Browsers zijn nu anno 2025 echt wel vol gebakken met alle functies die een gebruiker nodig heeft. Firefox kan nog altijd niet alle webpagina's of scripts laden die bij Edge en Chrome wel altijd werken.

Ik hoor altijd mensen afzweren op Firefox. Maar we zijn echt op een punt gekomen dat het puur draait om gebruikers preference. Ik gebruik Edge want Chrome had een groot probleem met memory. Onafgesloten tabbladen konden je hele PC doen crashen, zelfs met 32GB ram. En het feit dat het zoveel memory gebruikte kon ik gewoon niet snappen. Edge was veel cleaner en had zelfs een ingebouwde ad blocker en alle extensies uit de chrome store werkten direct al out of the box. Ik heb laatst weer een poging gedaan om chrome te gebruiken omdat ik Gemini in alles gebruik en ik Gemini in mijn browser wilde, helaas is dit alleen in USA van toepassing maar bij gewoon gebruik vondt ik hier en daar toch irritaties die ik bij Edge niet had. Ben toch terug naar Edge gegaan.

Ook "unieke browsers" zoals Vivaldi or Arc lijken in de praktijk minder goeie ervaringen te bieden dan wat er al bestond. We zijn echt in een tijdperk dat Browsers gewoon compleet zijn. Open source browsers doen dingen niet beter of slechter dan de niet open source versies. Kies gewoon wat jij fijn vindt. Opera GX vond ik persoonlijk ook een toffe browser maar het miste destijds nog wat functies die ik fijn vond. Maar ook die zou nu inmiddels compleet moeten aanvoelen.
Het interesseert mij werkelijk geen bal of het open source is of niet. Voor mij telt gebruikers ervaring, en daar wint Edge keer op keer van de competitie. het is snel, stabiel en alles werkt zoals het hoort.
belangrijkste probleem van Edge (en ook chrome in android) is dat het opgedrongen wordt. Je hebt soms geen keuze om het uit te schakelen.
Firefox evengoed. Alle browsers zijn in dienst van het reclame-imperium. Goed voorbeeld is pop-ups. Op sommige sites kun je je muis niet meer bewegen zonder allelei overlappende pop-ups die gewoon de hele presentaie om zeep helpen. Ze willen zo graag een click dat ze die er zelf bij verzinnen als de muis ergens overheen gaat. Die optie is nergens uit te zetten.
Denk toch echt dat dat dan aan die sites ligt en niet aan je browser. Anders zou het niet alleen bij sommige sites zijn, zoals jezelf schrijft.
Sites die het gebruiken hebben de lokale muispositie van de browser gekregen en de gebruiker kan daar niks aan veranderen. We hoeven alleen maar te kunnen zien of iets een link is of niet.
Sites die het gebruiken hebben de lokale muispositie van de browser gekregen en de gebruiker kan daar niks aan veranderen.
Naast de gebruikelijke plugins die JS blocken, kan het ook gewoon in Firefox zelf.
How do I turn off mouse tracking in Firefox?
Click Protection Settings. The Firefox Settings Privacy & Security panel will open. Under Enhanced Tracking Protection, select Custom. Choose which trackers and scripts to block by selecting those checkboxes.
How do I turn off mouse tracking in Firefox? .. select Custom. Choose which trackers and scripts to block by selecting those checkboxes.
Klinkt leuk, maar bij mijn versie van Firefox, welke recent is, staat niks over mouse tracking daar, onder Custom. Ik heb trouwens Strict aangevinkt; Custom zal volgens mij nooit meer voor je privacy kunnen doen dan Strict.

En als je JS blockt, dan doet alleen Wikipedia het nog maar. Deels.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 4 juni 2025 08:12]

Wat je beschrijft doet niets af aan het feit dat dat gedrag door die sites veroorzaakt wordt en niet door een browser. Beste oplossing? Niet naar die sites gaan.
Ben toch wel enig sinds nieuwsgierig waar jij surft? Ik erger me al jaren niet meer aan pop-ups. Zo nu en dan kom ik er wel eens één tegen maar als ik dat er 2 per maand zijn is dat veel.
Moeten wel 18+ of piracy sites zijn hahaha, dat is de enige ervaring die ik heb gehad met pop-ups in jaren.
Tegenwoordig zo'n beetje iedere website waar je cookies moet accepteren?
Dan moet dat het zijn denk ik. Ik accepteer alleen wat echt nodig is de rest kunnen ze stoppen waar de zon niet schijnt
waar opent firefox als je op een link klikt waar je dat niet wil?

Als je in gmail op een link klinkt krijg je automatish chrome.

Ook windows heeft zo van die linkjes die in edge openen.
Het probleem is dat er iets wordt geopend als je nergens op klikt.
Het concept van een browser wordt opgedrongen. Deze manier van informatie-uitwisseling is compleet in dienst van de raclame-markt.
Je zit wel echt dicht tegen een conspiracy-theory aan (of misschien wel helemaal) met deze stelling.

Als het merendeel van een bepaalde populatie graag gebruik maakt van digitalisering middels smartphone en computers, betekent het niet dat dit opgedrongen wordt door de reclamewereld.

Opgedrongen lijkt me ook helemaal niet juist, omdat juist overal en nergens aparte "apps" voor bestaan.
Een samenzwering? Als je marktmanipulatie en concurrentievervalsing voor meer winst bedoelt.
Met die apps is het al raak. Dat zijn geen computerprogramma's. Dat is de grafische UI waar ze van afhankelijk zijn. Smartphonegebruikers draaien maar 1 programma dat niet afsluitbaar is. :+
Er word niks opgedrongen, hoe bedoel je dat precies? Ik gebruik Edge niet veel en het is niet alsof dat programma me elke dag een popup laat zien met een of andere boodschap waarom ik geen Edge gebruik.
Je hebt geen keus in browser. Sommige dingen openen standaard in edge ook als je firefox als "standaard " hebt. Hetzelfde geld voor chrome op android.
Edge is gebaseerd op Chromium, dat alleen al is genoeg reden om het niet te gebruiken.

Google doet er praktisch alles aan om data te verzamelen en advertenties door te drukken. En dat hoeft niet --> Firefox. Een browser moet je een goede ervaring geven online en je niet dwarsbomen. En dat is wat Google probeert te doen.
Genoeg reden om het niet te gebruiken? Waarom? Omdat het door Google geleid wordt?

Ik hoop dat je begrijpt dat Chromium en Chrome twee andere dingen zijn en dat men Chromium niet met Chrome moet vergelijken. Chromium heeft geen telemetry waar Chrome dat wel heeft. Chromium is ook open source (oftewel precies waarom je het juist wél zou willen gebruiken omdat je zelf de broncode kunt controleren).
oftewel precies waarom je het juist wél zou willen gebruiken omdat je zelf de broncode kunt controleren
Ik vind het altijd wel grappig als mensen dit zeggen. Ik kan geen code lezen. Ik ken een beetje basis vb.net maar dat zal vast niet genoeg om de code te controleren (en dat het een compleet ander taal is). Daarnaast is het natuurlijk zo groot dat het gewoon lastig is om goed te begrijpen wat de code doet. En dan moet je elke versie bekijken. Dat is toch niet te doen. Dus ja leuk dat het open source is maar 95% zal dit niet kunnen.
Maar er zijn genoeg mensen die dat wel kunnen en het is dan snel geopenbaard dat programma x gegevens verzamelt, want dit stukje code.

Het is gewoon jammer dat grote commerciële partijen (Google, Facebook/Meta, Apple) zo onbetrouwbaar zijn.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Nas T3 juni 2025 14:29
Er zijn genoeg mensen die het kunnen maar een complete review is complex, vereist specifieke kennis en is erg tijdrovend, zeker bij grote projecten. Dat gebeurt dan ook niet zo vaak. Als je deze analogie doortrekt zou er nooit een kwetsbaarheid of ander ongewenst iets voor langere tijd in open source software mogen zitten echter wijst de praktijk anders uit.
Ik snap inderdaad dat er mensen zijn die dit kunnen. Maar volgens mij krijgt Chrome vaak een update (elke 4 weken ongeveer?). Laten we er van uit gaan 1 keer per 2 maanden. Dan moet het dus 6 keer per jaar bekeken worden. Nu weet ik niet hoe makkelijk bepaalde dingen te vinden zijn (bijvoorbeeld kunnen zoeken op IP adres van Google server, bijvoorbeeld kunnen zoeken op een woord / functie zoals advertentie / internet signaal, dat je echt alle codes moet lezen of dat je kan zien welke stukjes code anders is dan de vorige versie) maar het lijkt mij wel een grote klus. Een browser lijkt mij een erg ingewikkelde code om te ontcijferen. Ik ben dus wel benieuwd hoeveel versies van Chromium dus echt goed nagekeken zijn. Nu verwacht ik wel dat Google producten meer aandacht zal krijgen.

Maar het zomaar kunnen vertrouwen dat iets privacy veilig is omdat het open source betwijfel ik dus zeker. Ik kan mij niet voorstellen dat een klein bedrijf wat iets open source heeft echt interessant is om na te kijken. Vooral niet als de download aantallen laag zijn. Of dat het te ingewikkeld is / te groot is / te veel updates krijgt om het bij te houden. Maar misschien heb ik het verkeerd.
Daar ben ik me bewust van, net als Android/AOSP. Maar AOSP gebruiken betekent ook Googles ecosysteem indirect in leven houden. We zijn beter af als Google gisteren failliet zou zijn.
Wat een haat jegens Google.

De reactie maakt me duidelijk dat u bevooroordeeld bent, wat ik nu ook ga zeggen google heeft t toch verkeerd gedaan. Het lijkt me bij deze dan ook verstandiger om de discussie te beëindigen.

Dat je Google vervelend vindt, niet mag, niet leuk vind of wat dan ook dat mag je uiteraard vinden. Om ze nu gelijk een faillissement toe te wensen omdat jij het niet eens bent met hun beleid is m.i. jammer.
Het zou vreemd zijn als je geen negatief beeld hebt richting Google.

Producten als Google zoeken, Google Maps of Android werken harstikke mooi, maar niet zonder kosten: onze data. Heel veel van onze data. En als je Android neemt, daar staat weinig tegenover. Een discutabel updatebeleid en veel reclame.

Kijk ook eens naar de openbaringen rondom Prism, Google werkt daar indirect/onbewust aan mee. Maatschappelijk moeten we Google helemaal niet willen. Het is ook niet voor niets dat de EU Google (en Apple/Meta_Facebook) zo vaak beboet.
Als je aan mij vraagt waarom ik Edge niet gebruik, zal ik je zeggen dat het mij gaat om privacy. Firefox houdt ongenode gasten buiten de deur, MS slaat alles op. Ga voor de grap eens neuzelen in de settings. Ik schrok mij dood toen ik zag dat MS zelfs een setting heeft voor de gebruikers credit card. Alles voor het gemak! Of de portemonnee van MS, dat mag jij invullen.

Overigens wordt bij Firefox tegenwoordig de greep van het grootkapitaal zichtbaar. Firefox wordt gefinancierd door advertenties door met name Google, zie de standaard search engine setting. En tegenwoordig heb je gesponsorde links staan in een nieuwe tab, naast je veel gebruikte keuzes. Zonder Google moet Mozilla Firefox opdoeken, zo is de realiteit. Maar je kunt in FireFox hetzelfde Google buiten de deur houden door privacy settings en de juiste extensies, eventueel aangevuld met PiHole of Adguard e.d..

Hoe dan ook, MS Store gebruik ik niet. Ik zou niet weten waarom, ik heb nog nooit een redelijk argument gehoord. Je kunt hem al verwijderen, daarvoor hoef je niet op de update te wachten.

PS Wil je de MS Store verwijderen, kan dat simpelweg door de package te verwijderen met powershell met administrator rechten. Met het commando: "Get-AppxPackage *WindowsStore*" haal je de ‘PackageFullName’ variable op. Vervolgens verwijder je de MS Store met het commando: "Remove-AppxPackage [PackageFullName]"

[Reactie gewijzigd door ABD op 3 juni 2025 11:57]

Firefox houdt ongenode gasten buiten de deur, MS slaat alles op. Ga voor de grap eens neuzelen in de settings. Ik schrok mij dood toen ik zag dat MS zelfs een setting heeft voor de gebruikers credit card. Alles voor het gemak!
Dat is toch niet anders bij Firefox? Al is het pas redelijk recent toegevoegd.

https://support.mozilla.org/en-US/kb/credit-card-autofill

https://support.mozilla.o...-card-information-firefox

Op zich zie ik er ook geen problemen mee, zolang je zelf kan beslissen of je het opslaat of niet. Bij Chrome krijg je alvast de vraag, geen idee bij Edge. Zelf sla ik deze gegevens niet op.
Mijn beleving is anders, maar dat heb ik wel vaker. Dat komt waarschijnlijk omdat ik mijn FF settings al getweaked had voor die update van 6 weken geleden.

Ik heb je links geprobeerd, maar ik heb die autofill section niet en ik heb payment methods niet aanstaan, maar zoals ik al zei was dat al getweaked; het staat uit.

Zo als ik het mijn herinner heeft MS het in Edge heel anders opgezet, allemaal veel makkelijker om je gegevens met hen te delen en vrij omslachtig en ingewikkeld om opgeslagen gegevens wederom te verwijderen. Als ik de via jouw links die opslag opties aan zou zetten, dan is het een peulenschil om het het weer om te draaien. Dat mis ik in Edge, om het eufemistisch uit te leggen.

Hoe dan ook, ik gebruik FF al vanaf het prille begin, ik kan niet alles onthouden wat ik veranderd heb. Daarom zit mijn beleving er in sommige gevallen naast; dan heb ik zelf ooit een tweak gedaan. Jij mist vermoed ik ook wat uit mijn post, namelijk het enorme verschil in de standaard privacysettings tussen de twee browsers. Open FF en klik op het schiltje en het slotje links van de URL invoerbalk en ga kijken wat dat is.

[Reactie gewijzigd door ABD op 3 juni 2025 17:43]

Ik heb ook geen problemen met Edge maar wel met dat constante gezeik om Bing als standaard zoekmachine in te stellen.
+1
ik haat Bing. Waarom bestaat dat ding, kan ook niks vinden of te weinig. Microsoft zou moeten stoppen met alles en iedereen op te volgen en constant mensen in microsoft territorium te laten leven. De koop strategie is hoe meer mensen in winkel zijn hoe meer er kans is dat ze iets kopen.


Laatste 2 weken kan ik via tabbladen niet naar mijn Hotmail bekijken. De link gaat automatische naar microsoft webpagina en wilt 'download the app'. Ook al log ik in mijn email account gaat terug naar webpagina.

[Reactie gewijzigd door karakan1453 op 3 juni 2025 09:23]

Bing-maps heeft dan wel weer leuke en goede vogelvlucht luchtfotos tenminste waar beschikbaar. dat heeft google niet (zo goed).
maar verder ben ik ook google(search) gebruiker
Het lijkt erop dat zoekmachines moedwillig slecht worden gemaakt voor AI. Waarschijnlijk omdat ze elkaars resultaten scrapen.
Probleem zit dus in het feit dat het op veel verschillende plekken in Windows wordt gevraagd:
Edge gaat gebruikers alleen vragen om standaardbrowser te worden als ze de app zelf openen, maakt Microsoft bekend. Nu doet Edge dat ook op andere plekken, zoals in instellingenmenu's binnen Windows. Deze wijziging is op 29 mei ingegaan met een Edge-update en wordt nu door Microsoft bekendgemaakt.
Een keer vragen als je een app opent of dat de standaardapp moet worden ervaar ik als prima (doet Firefox ook eenmalig). Maar het op meerdere plekken vragen in een besturingsysteem is weer net wat anders.
Dat staat trouwens los van de kwaliteit van Edge.
de enige reden dat ik het weiger te gebruiken is door hoe microsoft dit sinds het begin door je strot probeert te duwen. Al die popups, automatisch importeren van data, zichzelf in de startbalk zetten, etc.

Het had een hele goeie vervanging van IE kunnen zijn, maar ze hebben het op typische microsoft manier weer een zure nasmaak gegeven. Reden genoeg voor mij om er van af te blijven.
Ha! Ik ben sinds kort best wel een beetje een fan geworden van Edge. Zodra je het met wat tweaken naar je hand weet te zetten, vind ik het een snelle en prettige browser om mee te werken. Beter dan chrome in ieder geval. Natuurlijk is firefox of andere privacy friendly en open source browsers beter voor de privacy en het geweten, maar toch. Soms wil ik ook wel eens probleemloos en zonder hickups browsen.

Vind het ook wel meevallen hoeveel edge zeurt om bing. Gebruik eigenlijk vanaf het begin al DDG en ik heb nooit een bing popup gezien. Ook toen ik tijden lang firefox gebruikte op windows, heb ik nooit MS zien zeuren over Edge.
Het zal best, maar het gaat mij niet om Edge maar om de smerige en irritante tactieken die ze gebruiken om het de blijven pushen. Ik juich deze stap toe, ongeacht voor hoeveel mensen Edge wel goed genoeg of de makkelijkste oplossing.

Prima voorbeeld van waarom je volgens mij toch het beste in Europa kan wonen, maar helaas is het voor mij nog steeds too little too late: zodra de stekker uit Win 10 gaat ben ik over op Linux. Dat dat voor veel mensen geen optie is is jammer voor hen, maar om het heel bot te zeggen: niet mijn probleem.
Zoals @HollowGamer zegt, Edge is beter dan ooit. Ik gebruik het op mijn werk, o.a. voor Outlook web en voor Citrix maar vind Chrome (wat ik voor Gmail e.d. gebruik) beter werken. Waar ik me nog steeds het meest aan erger is het openen van PDF's in Edge. Voor het lezen en printen gebruik ik meestal SumatraPDF maar bij één van de werkgevers doe ik ook veel met Acrobat Pro.

Firefox bevalt me veel beter en inmiddels gebruik ik ook steeds vaker Librewolf. (Internet Explorer heb ik nooit fijn gevonden). Vroeger gebruikte ik Phoenix/Firebird/Firefox naast Opera met de Presto engine maar toen Opera overstapte ontbrak gelijk alles wat Opera zo fijn maakte. Ook Vivaldi heeft me nooit kunnen bekoren.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 3 juni 2025 10:57]

zowel in Chrome als in Edge (en andere browsers :) ), als je de zaken wilt gescheiden houden kan je perfect gewoon profielen toevoegen en gebruiklen.
Natuurlijk kan je ook met profielen werken, maar op mijn werk is het een volledige Microsoftomgeving en als beheerder vind ik het gewoon handig om alles wat MS betreft te bundelen in Edge. ;)

Zoals gezegd, mijn primaire browser is Firefox, secundair Edge en tertair gebruik ik nog Floorp. Dat ook nog verspreid over 3 verschillende virtual desktops :)
Mijn probleem met Edge is, is dat het standaard (niet normaal aanpasbaar) allerlei Bing/MSN-cookies plaatst. Ik gebruik Edge als (verplichte) browser op m'n werkcomputer, en inderdaad. Het is een fijne browser. Hij doet wat ie moet doen, hij is snel, en heel erg uitgebreid aan te passen op een en ander, alleen dat je gelijk vuistdiep in MSN/Bing zit, ervaar ik als vervelend.
Het probleem met edge en IE was ook niet voor iedereen dat het slecht werkte. Het probleem is deels filosofisch van aard. De browsers zijn namelijk niet opensource en niet iedereen is er van gediend dat Microsoft zijn OS gebruikt om zijn eigen browser op te dringen. Dat geldt al helemaal als het ten koste gaat van andere partijen, denk bijvoorbeeld aan de browserwar met Netscape.
Ben je het er ook mee eens dat je door Edge wordt lastiggevallen als je instellingen aanpast zoals de zoekmachine en de homepagina? Je wordt daarna om de zoveel tijd lastiggevallen met een prompt om de "aanbevolen instellingen" terug te zetten. En de aanbevolen instellingen zijn uiteraard de Bing zoekmachine en de MSN nieuws homepagina met AI slop artikelen en fake news.
Enkele jaren geleden, toen Edge IE opvolgde, was het devies altijd asap van Edge naar Chrome over te stappen. Maar sinds de volledige heropbouw op de basis van Chromium is Edge een perfect bruikbare browser voor kantoorgebruikers, oma's en ouders.
hier ben ik het echt niet mee eens. Het is precies andersom. Edge was een bloedsnelle browser die veel minder resources gebruikte dan wat het nu doet. Edge draaide een stuk stabieler met hun eigen engine.

Edge is niet langer een product wat je daadwerkelijk aan moet raden. Het is een front geworden van Chromium en dus van Google. Je kunt echt hoog of laag springen, maar die hele browser is gemaakt voor advertenties en tracking door 1 partij.

Alles wat op Chromium draait moet je actief mijden. Dit is een hele slechte ontwikkeling en een gigantisch probleem voor het internet.

"Ja maar open source", maakt geen klap uit. Google bepaald nu de standaarden. Dat hele manifest v3 is er ook doorheen gedrukt in Chromium en dat is absoluut géén verbetering voor de consument. Als de basis oprganisatie geleid wordt door mensen die alleen maar baat hebben bij meer reclame, dan schiet het alsnog geen klap op. Dan is het geen malafide code, maar nog steeds niet iets waar je als consument functioneel beter van wordt.
Er zal ongetwijfeld weer redelijk op Edge gebasht worden, maar ik heb er tegenwoordig helemaal geen problemen mee om die browser als default aan te bevelen voor de doorsnee gebruikers.
Ik heb heel veel problemen met edge:

- De shopping bar: "Hee voor deze site zijn er coupons". Zoals de beruchte "Honey" app die zijn eigen promoters liep te bestelen is zoiets nooit goed voor de consument zelf. Staat standaard ingeschakeld (zelfs op mijn werk nota bene waar we verplicht edge moeten gebruiken).
- Telemetrie en datamining
- Continu aanbevelen van Microsoft diensten en sites

Het is net zo slecht als Chrome alleen dan met de Google shit vervangen door Microsoft shit. Stinkt alleen net ietsje anders. Ja en de manifest v2 zit er nog in maar als je echt om privacy geeft heb je er alsnog niks te zoeken.
Kwalijk om een privacy-onvriendelijke browser met beperkte adblocking mogelijkheden aan te bevelen aan mensen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @WigaDan3 juni 2025 14:43
Onzin. Windows recall is een optionele feature waarvoor je toestemming moet geven:
To use Recall you need to opt in to saving snapshots, which are screenshots of your activity.
en
By default, saving snapshots for Recall aren’t enabled. You need to opt in to saving snapshots.
Bron: Microsoft support
Niets is nog Privé in Windows 11, dus je kunt alternatieve browsers blijven kiezen of Edge dichttimmeren, maar het maakt allemaal niets uit.
FuD en onzin.

[Reactie gewijzigd door Bor op 3 juni 2025 14:44]

W.b. de laatste alinea: Even voor mijn begrip: Waarom zou iemand de Microsoft Store willen verwijderen?
Omdat het een overbodig stukje software is; op 'het vrije net' genoeg alternatieven zijn waar je die hele store niet voor nodig hebt. Eerlijk is eerlijk; ik ben een dagelijkse gebruiker van Windows sinds '95 uitgebracht is en werk ook met Windows en sinds de introductie heb ik de store niet actief gebruikt. Voor mij dus een stukje overbodige schijfvulling.

Omdat je niet aan de grillen van een store overgeleverd wilt zijn qua updates. Als ik een reden hem om voor app A versie 1.0 te blijven gebruiken, zal een store automatisch updaten naar versie 2.0 zonder fallback. Daar gaat je hele productie van afgelopen maand, want de app vergeet voor het gemak een backward compatibility en de upgrade functie is kapot (die vast in versie 2.1 gerepareerd is...over 2 maanden).

Omdat je niet de bemoeienis wilt hebben van een ontwikkelaar die zijn eigen meauque blijft pushen. Collega kreeg dit te horen van de store: "Hee, MS hier... ik zie dat je Paint.net wilt installeren. Probeer liever Paint 3D, dat is een goede app!" Nee, ik maak een bewuste keuze.
Helaas zijn er nog steeds apps en programma's die er van uitgaan dat jij Windows Store hebt. Ik heb bijvoorbeeld Windows 10 LTSC en wilde Returnal spelen op mijn computer. Bij het opstarten van het spel had ik gewoon geluid, maar geen beeld. Nu blijkt dus dat je de VP9 Video App geïnstalleerd moet hebben van de Windows Store om het spel te kunnen draaien, omdat de interne video's van het spel daar gebruik van maken. Bizar.

Heb 't spel uiteidelijk werkende gekregen via een omweg, maar toch. Wat zou dit o.a. kunnen betekenen voor Returnal? Hebben mensen last van een black screen als ze de Windows Store verwijderen en daarna het spel installeren en starten? Ik ben enorm benieuwd naar de impact.
VP9 Video App? Hier is een downloadsite:
https://vp9-video-extensi...down.com/windows/download

Dus gewoon op het internet te vinden hoor. Heb je geen windows store voor nodig. :)
Haha, dat snap ik - maar de installatie van het spel werkt anders. Die installer probeert (voor zover ik weet) alle benodigde programma's en extensions te downloaden/installeren zodat het spel kan starten, waaronder dus VP9 vanuit de Windows Store. Of misschien gaat het spel er standaard vanuit dat iedereen al VP9 geïnstalleerd heeft - geen idee. In ieder geval, ik had zwart beeld en kreeg nergens een melding over VP9 of iets. Moest op het internet zoeken naar de oplossing.
Dit dus, als mijn moeder weer terug dingen begint te downloaden omdat a b c niet werkte, daarom ben ik wel blij met die store. Anders kun je weer iedere 3 maand de pc opnieuw komen installeren.
Omdat het een overbodig stukje software is; op 'het vrije net' genoeg alternatieven zijn waar je die hele store niet voor nodig hebt.
Ik gebruik diverse apps waarvan er een versie in de Store staat maar waarvan de store-versie precies die features ontbreken waarvoor ik die app gekozen heb.

Bij linux ben ik echter een groot fan van het repository-systeem.
Laten we het eens omdraaien. Waarom zou je specifieke software op je systeem willen waar je geen behoefte aan hebt, je systeem gebruikt om zich selectief als winkel op te dringen, je systeem gebruikt om concurrentie te dwarsbomen, en waarvan onduidelijk is wanneer het waardevolle informatie over je gebruik verzameld? Als gebruikers de keuze hebben zelf te beslissen of ze dit soort software willen accepteren dan zou dat voor veel gebruikers niet zomaar acceptabel zijn.
Het feit dat alleen je 1ste van de 4 vragen effectief een geldige vraag is zegt al meer dan genoeg over enige potentiële objectiviteit hier. Hoe de fuck zou de Microsoft Store "concurrentie dwarsbomen"?
Omdat je niet zomaar iets in de Store krijgt. Er zijn spelregels waar je aan moet voldoen, en Microsoft bepaalt de spelregels evenals de toetsing daar op.
En er is op Windows niets dat verhinderd dat je een eigen store opzet of dat je je applicatie buiten een store om installeert. Dus opnieuw de vraag: hoe belemert dit concurentie?
Ik wil er best in meegaan dat het vooral een principe-kwestie is, maar wanneer Microsoft propageert dat Windows Store de voorkeur geniet omdat het dan "vertrouwd" is, in tegenstelling tot niet-Store, dan ben je er al wel hoor.
Net als Android en Apple dus, je bent niet verplicht om de Microsoft Store te gebruiken, kunt prima buitenom.

En Windows S ben je ook niet verplicht te gebruiken, kan je uitzetten.

Beetje vreemd waarom Microsoft weer de zonnebok is, ze gaan lang niet zover als anderen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 juni 2025 11:28]

Niemand stelt dan ook dat een Store verplicht is, en iedereen (hier) weet dat je buitenom kunt. Ik zie ook niemand hier een 'zondebok' maken, anders dan stellen dat het voor sommige ongewenste software bij hun OS is. Daar kan je van vinden wat je wil, maar wanneer Microsoft de gebruikers op één of andere manier richting Store duwt met welke argumentatie dan ook, is daar wel wat van te zeggen. Het expliciet toestaan van niet-Store installaties met waarschuwingen is daar één van. Het preventief blokkeren van downloads omdat Microsoft het niet vertrouwt, is daar ook een ander voorbeeld van. Natuurlijk kan je dit verdedigen met goede intenties en wat dies meer zij, maar aan het einde van de rit wordt (gebruik van) de Store gepusht naar leken en daar spint Microsoft garen bij, hoe je het wendt of keert.
Ze duwen niemand naar de store, is nog steeds een keuze.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 juni 2025 11:55]

De vraag was waarom een gebruiker (iemand) de store zou willen verwijderen. Dat kan persoonlijke voorkeur zijn en / of eens zijn met de gedachten achter de DMA-eisen.

Dat je het kennelijk met 3 opmerkingen oneens bent is nmm geen reden om dus maar een persoonlijk verwijt te maken. Het oneens zijn is prima, maar kom dan graag met een inhoudelijke reactie. Dat doe je niet, je bent simpel aan het verwijten op een mening of uitleg.

De eisen zijn daarbij ook niet voor niets dat een bedrijf dat aan de DMA-wetgeving moet voldoen. Als het zeer groot is dringt het de software en store anders te veel op en dringt daarmee concurrentie te veel weg. Omdat concurrentie niet genoeg dezelfde kansen krijgt gebruikt te kunnen worden. En hoewel iemand persoonlijk de voordelen van het meeleveren, en concurerend software of store niet standaard meeleveren, prima kan vinden is dat niet zomaar redelijk in de samenleving waar nog wel meer belangen en meningen zijn.
Je kunt tegenwoordig ook makkelijker OneDrive verwijderen. Microsoft is aan het luisteren!
W.b. de laatste alinea: Even voor mijn begrip: Waarom zou iemand de Microsoft Store willen verwijderen?
Eigenlijk heel simpel: omdat het kan. Het overgrote deel van de gebruikers interesseert het werkelijk geen reet, maar een niche groepje, zoals Tweakers, wel. En daarvoor wordt dat dan gedaan.
En de niche groepje kan het ook verwijderen doormiddel van een script.

Maar kennerlijk moeten ze weer Microsoft bashen ondanks Google(chrome OS) en Apple net zo erg zijn, echter Apple is heilig en wordt het wel allemaal geslikt.

Als er al iets concurrentie tegenhoud dan is het wel Apple die alles bewust gesloten probeerd te houden (Hallo NFC betalingen).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 juni 2025 11:32]

Als je het echt niet nodig hebt snap ik het wel. Maar bepaalde zaken worden wel geüpdatet vanuit de Windows Store, onder andere video en foto format support voor de native windows apps. Als ik soms kijk wat er wordt geupdate dan denk ik misschien goed dat het wordt geupdate als het anders onveilig wordt maar echt nodig is het heel vaak niet
Artikel geeft aan dat apps geupdate zullen blijven worden, waarschijnlijk gewoon op de achtergrond via winget die ook toegang heeft tot de MSStore resources.
Uhmmmm, ik gebruik heel vaak winget, maar tenzij dat nog geupdate moet worden weet ik vrij zeker dat die andere dingen binnenkrijgt.
Ik open namelijk om de zoveel tijd de Windows Store update tab en dan zijn er weer X updates terwijl ik dat vaak doe nadat ik winget heb gedraaid en alles geupdate is.
Misschien iemand die een alternatieve store wil, of een oem met een eigen store... Bang voor app-spam etc etc Ik heb geen idee. Het komt uiteindelijk allemaal neer op dat het mogelijk is en blijft om relevante stukken van het OS te verwijderen of vervangen. Of het meteen ingezet word is niet relevant. Een probleem oplossen wanneer je al klem zit is niet echt een handig iets.
In een beheerde zakelijke omgeving met Windows waar de software voor de eindgebruikers (met beperkte rechten) wordt beheerd heb je geen store nodig. Dan is het weer net wat handiger als de store verwijdert kan worden.
Het is net in een zakelijke omgeving dat die store heel handig is. Users kunnen namelijk niets installeren wegens geen admin rechten behalve apps uit de store.

Als ze dan Spotify wensen of Netflix of iets anders klein kunnen ze die gewoon uit de store installeren.

En indien gewenst kan je gaan whitelisten wat wel geïnstalleerd mag worden als je niet heel de store wilt opengooien. Hoewel de meeste bedrijven zich er gemakkelijk vanaf maken en gewoon heel de store blokkeren, in een high risk omgeving kan ik er inkomen maar dan stel ik mij vragen bij de laptop die geadverteerd word als bijkomend loonpakket en er vervolgens belastingen betaald worden vanwege privé gebruik.

(Al is dat laatste ook wel heel lastig, zo wilt de Belgische fiscus dat het onmogelijk is dat je een privé webmail kan opendoen als de werknemer geen belasting wenst te betalen)
Nu heb je nog een keuze om zelf software buiten de store om te installeren. Het moge duidelijk zijn dat Microsoft wil dat je alleen software via de store kan installeren, zodat ze net als apple en google flink kunnen cashen met betaalde applicaties.
Het zat niet in Windows 95/98/2000/7 (kies je fav) dus het is evil.
Omdat het niet nodig is. Ik heb het nog nooit gebruikt, en binnen mijn kennissenkring is er maar 1 iemand die het wel gebruikt heeft.
Je hebt het niet nodig.
Ik beschouw het als bloatware.
Een applicatie haal ik bij de fabrikant ervan en nergens anders .
En als die fabrikant er voor kiest om die app enkel in de Microsoft store te zetten?
Dat zal ik op zoek gaan naar iets anders.
Er is maar 1 ding wat ik moest installeren via de store.
De audyssey multi eq editor.
En godver wat gaat dat slecht.
De software is nu gekoppeld aan EN die ene Marantz processor EN een fictief account!
Kan ik op zn minst mijn Marantz doorverkopen MET software.
Ik heb nog nooit iets geïnstalleerd vanuit de Microsoft Store. Alle software die ik wil is goed verkrijgbaar via de website van de maker zelf, en tegenwoordig doe ik veel via Winget wat ook meer dan prima werkt.

Eerder kon ik de store niet gebruiken omdat ik geen MS-account heb. Tegenwoordig kun je hem volgens mij wel zonder account gebruiken, maar zoals gezegd mis ik er helemaal niets aan.
Nu nog zorgen dat Google niet steeds vraagt om Chrome te installeren als ik een Google website met Edge bekijk.
Oh nee, een tegengeluid :)
Elke browser doet dat - Firefox is niet veel beter momenteel met het lukraak pushen van bv. hun VPN oplossing. "Take control of your privacy — Get Mozilla VPN today". Eh, nee.
Ons huishouden gebruikt Safari, Firefox, DuckDuckGo en Brave, op een iPhone, een iPad en drie Macs. Ik zag laatst bij FF inderdaad iets over hun betaalde VPN-dienst, maar dat was in een ‘leeg’ venster wat je gewoon kunt negeren, niet in een pop-up alert wat je per sé eerst moet wegklikken voor je verder kunt. Nogal een verschil :Y)

Verder zie ik, na het installeren, op macOS nooit browsers vragen om de voorkeur.
Wel ironisch dat Google klaagt idd.
Zou ook fijn zijn als youtube en google search niet vragen en goed werken met firefox. Maar helaas is dat nog niet doorgedrongen.
De windows store was toch altijd al te verwijderen? Ik heb daar letterlijk nooit moeite mee gehad om die weg te halen, zelfde als bv CoPilot en andere zaken. Die zijn makkelijker te verwijderen, is het niet handmatig, dan wel met Ccleaner.

Ook de opmerking dat Edge te opdringerig zou zijn kan ik me niet in plaatsen, wanneer ik een nieuwe browser installeer krijg ik 1 keer de melding om die als default te zetten en loop dan gelijk het hele lijstje na. En eerlijk? Ik heb in 3 jaar tijd nog niet 1 keer de vraag gehad om iets in Edge te openen.

Vind het goeie stappen dat microsoft dat beleid wat "versoepeld", maar kan me er persoonlijk echt niet in vinden dat dit zo'n groot probleem was.
Ik heb ook als ik voor het eerst een .HTML of .PDF opende die vraag gehad. In totaal misschien vier keer ofzo. Niet het einde van de wereld, maar duidelijk genoeg om wanneer de handige neef weg is en tante Loes zelf werkt aan de PC, ineens Edge toch de standaard is.
Wordt dan niet echt verwijdert, maar gewoon van je profiel verborgen.
Als jij een nieuwe gebruiker aanmaakt dan staat de Windows store gewoon beschikbaar als je ermee inlogt.
Ik heb dat dus getest naar aanleiding van wat je zei, maar eenmaal verwijderd is ook echt verwijderd.
De store en al zijn componenten zijn dan dus definitief voor elke gebruiker verwijderd.
Dat is de tweaker redenatie. Ze maken het mogelijk/makkelijk voor de "gewone" gebruiker. Die groep die geen idee heeft wat een registry of ccleaner is. Dat is de grootste groep gebruikers. ;)
Nou ben ik niet helemaal met je eens, want de doelgroep "gewone" gebruiker weet al niet eens hoe die een applicatie moet verwijderen via het reguliere menu van windows zelf.

Dat terwijl het gros van de windows gebruikers toch wel degelijk weet dat Ccleaner bestaat. Als voorbeeld, mijn ouweheer heeft werkelijk geen idee hoe die apps moet verwijderen sinds windows 10 (ja dat is echt omslachtig geworden ben ik met hem eens). Maar meneer weet dondersgoed Ccleaner te downloaden en dat te gebruiken.

En die category zijn er vele met hem denk ik wel, vergeet niet dat Ccleaner al sinds 2004 mee gaat he.
Jou sample van 1 is geen bewijs dat de rest ook zo is. CCleaner heeft hij van jou.
in tegendeel, Ccleaner ken ik via hem.

Ik ken tal van mensen die meer bekend zijn met de thirdparty software dan het windows zelf, ik kan letterlijk naar "miep" op de hoek lopen en op haar laptop een "cleaner" of iets vinden.

Vergis je niet in de algemene kennis van de wat gewonere gebruiker, en overschat hun kennis van de nieuwere windows systemen niet. Want dat ligt verder weg van hoe jij denkt dat het is.
hahahah, ik denk dat jij de persoon bent die dingen overschat. Maar prima
How about not at all? Eén keer is genoeg. Misschien een 2e keer later. Maar respecteer mijn keuze en dram niet door.
In het artikel wordt het gebracht alsof MS stopt met het agressief pushen, maar dat wilt niet zeggen dat ze stoppen of je alsnog verplichten de store wel te installeren.

Ik dacht dat je voor de meeste games van MS nog altijd de Store app nodig hebt bijvoorbeeld.

Daarnaast is MS ook goed in het vinkje perongeluk weer aanzetten bij een Windows Update.
Er zijn inmiddels genoeg zaken die enkel via de store zijn te installeren. Whatsapp, Windows App (RDP) en nog wel wat meer zaken. Leuk dat je de store kunt verwijderen, maar we schieten er niet zoveel mee op vrees ik
Ik ben al een tijdje weg bij Windows, maar destijds had je inderdaad de Store nodig voor deze zaken.

Je kunt het installeren via de browser als een PWA, maar dat is niet echt hetzelfde. Winget heb ik niet geprobeerd, maar als we focussen op de casual user, dan doet die dat meestal via een GUI app en dus de Store.

Dat was ook mijn reactie op bedoeld. Je kunt het vinkje wel uitzetten, maar je komt altijd wel weer terug in hun ecosysteem.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 3 juni 2025 11:27]

ik vraag me soms af hoe Wndows er uit had gezien als niemand MS af en toe eens op de vingers tikte. Ik gok op iets wat niet zou misstaan in een Black Mirror aflevering.
Dat af en toe is van de laatste tijd. In het begin had je OS2-warp ook later BeOS. Allemaal alternatieven die toen er waren. Maar OEM deals Windows en koppel verkoop van app en daarmee anderen buitenspel zetten. Die firma of hun apps en OS zijn verdwenen.
Als ze dat al heel vroeg deden in de begin dan had je nu ander samenstelling aan software firma en ook andere applicaties. Mischien ander OS nog erbij.
Ik heb OS2warp en BeOS geprobeerd. Maar ja Drivers.
Dan hadden ze de OS markt compleet kapot gemaakt en zaten we nog steeds met de slechte en onveilige IE 6 of 7
Tja beetje zelfde als android en apple waarbij de store niet te verwijderen is zonder rooten.
Inderdaad. Op mijn macbook vind ik het net zo storend dat ik al die Apple zaken niet kan verwijderen die ik niet gebruik zoals aandelen, telefoon app (heb geen iPhone en werkt niet met android), Apple tv en nog heel veel andere crap die ok nooit gebruik. Alleen hier hoor ik mensen nooit over zeuren omdat Apple een heilig huisje voor veel mensen is.
Nou ik vind dat bij MacOs ook echt wel wat Apps er af mogen, hoeveel apps er wel niet in een folder rommel staan bij mij niet normaal.
Aandelen mag idd weg, telefoon app ook ook al heb ik wel een iphone, en nog veel andere Crap(Uit het hoofd te veel om op te noemen).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 3 juni 2025 11:58]

De Microsoft store is inmiddels bijna verplicht gemaakt door Microsoft.
Dus dat je het kan verwijderen is een wassenneus.
Paint, notepad, snippingtool, teams, copilot zijn allemaal apps uit de Microsoft store.
Deels waar, maargoed als je een browser hebt dan heb je voor eigenlijk al deze apps alternatieven.
Paint.net, Notepad++, snippingtool kan met ShareX maar is wel heel advanced. Teams en copiloot kunnen volgens mij prima zonder Windows Store?
En sowieso updates gaan dacht ik daarbuiten.
Copilot, als je het gebruikt misschien...

[Reactie gewijzigd door PaulHelper op 3 juni 2025 10:51]

En er zullen vast onofficiële pakketten komen, voor zij die het echt willen.
Klopt. Geldt ook voor veel aansturings- of ondersteuningssoftware voor hardware tegenwoordig. Sommige fabrikanten bieden ook de packages ter download aan maar de meesten geven een store verwijzing.

EDIT: oeps, hieroverheen gelezen in het artikel:
https://learn.microsoft.c...nstaller-for-distribution

Dat is dan wel weer mooi!

[Reactie gewijzigd door leendt op 3 juni 2025 09:24]

Heb al jaren geen store meer en heb die Apps allemaal ook verwijderd.
Ik heb de store nooit gebruikt, maar ik heb wel notepad, snippingtool en dergelijke. Nooit actief zelf geinstalleerd, volgens mij stonden die er al standaard op. Teams geloof ik ook, dus die is gelijk eraf gegooid. Copilot heb ik gelukkig nog nooit gezien.
Als MS gewoon een Windows uitbrengt zonder al die troep is voor geïnstalleerd, zeker voor bedrijven.
Die is er, en ook voor bedrijven. Dat heet Windows Enterprise. Ja het heeft de Windows Store. Maar geen enkele van die achterlijke spelletjes of social media rommel is pre installed.

Wat ook helpt is om tijdens het installeren je regio/taal op English(Global) te zetten. Windows weet dan niet in welke regio je woont en installeert dan ook geen regiogebonden rommel.
Waarom niet gewoon Windows compleet modulair maken? Waarbij we zelf kiezen wat we instaleren bij de installatie? Of misschien zo iets als https://ninite.com/ doen maar dan voor de Windows ISO?
Omdat voor 99% van de gebruikers onwerkbaar is.. Die willen gewoon een PC kopen, aanzetten en dat het werkt. Niet eerst nog uren bezig zijn uit te zoeken hoe je verschillende modules moet installeren.
Die 99% koopt een pre-built systeem, en die zijn meestal al voorzien van een voorgeïnstalleerd besturingssysteem. Dat betekent dat de systeembouwers slechts één keer een ISO hoeven te maken, en deze af en toe moeten updaten. Ik zie nog steeds geen probleem. Bovendien zou Microsoft eenvoudig de optie kunnen bieden om je eigen ISO te maken.
Oh! wist niet dat bestond.. bedankt voor de linkjes. is er ook zo iets gelijks voor Windows 10?
Zowel voor Windows 10 en 11.
|:( Ik ben gewoon blind.
Volgensmij zijn de licenties van Windows niet zo interessant voor Microsoft maar alles eromheen zoals Office pakketten, apps via de appstore, en markt aandeel voor de toekomst i.v.m. andere platformen vandaag de dag. Modulaire versie van Windows zou aardig 'in eigen vingers snijden' zijn.
Mijn vraag is vooral: waarom wil je die per se verwijderen?
Gebruik het gewoon niet?
Voor die paar 100MB moet je het toch niet doen?
Om het principe, het gaat namelijk niet alleen om Edge en de Store (en de darkpatterns die gewoon illegaal zijn), maar om:

OneDrive
Cortana
Bing integratie
Start Menu ads/suggesties
Microsoft 365 trials
Teams
Windows Hello
Ads in File Explorer
Suggested apps
Phone Link
Microsoft account sign-in prompts

En dan laat ik Xbox achterwege omdat ik die ooit gebruikt heb en misschien in de toekomst wel weer een keer een abo op neem.
Lol, right. Even los ervan dat Cortana al even geen ding meer is, File Explorer helemaal geen ads toont, etc.

Waarom in helemsnaam zou je Windows Hello willen verwijderen? Wil je ook Face ID van je iPhone kunnen verwijderen? Wil je de fingerprint scanner uit je telefoon kunnen halen?
Wat heb je aan Windows Hello met een lokaal account, niks want het werkt niet.
Verder zullen er genoeg een desktop hebben, dus geen fingerprint/ webcam hebben.
Ik gebruik Windows Hello gewoon met een lokale account hoor. Het is wel schering en inslag op t.net tegenwoordig om stellig onzin te posten om een punt te maken dat je eigen mening is, maar geen feit.
Je opmerking over Cortana is terecht als we alleen naar de huidige omstandigheid kijken. Maar dat doet er niets an af dat de store naar mening van een gebruiker over langere tijd geen toegevoegde waarde zou geven bij de eigen eisen.

Daar kun je het natuurlijk mee oneens zijn, maar het is een mening. Die mening lijkt niet gebaseerd is op wat andere software in een ander systeem doet, maar op wat de gebruiker als ongewenst ziet in het systeem wat onderwerp van het nieuws is.

Misschien wil je aangeven dat de software voor anderen wel waardevol kan zijn, bijvoorbeeld omdat er belangrijke functies door kunnen werken. Prima als stelling, maar dat doet er niets aan af dat een ander andere eisen kan stellen wat belangrijker bij eigen aanschaf en gebruik is.
Omdat de computer geen smartphone is, zelfs geen tablet.

Leuk dat je OS applicaties meelevert voor veelvoorkomende hardware, maar zolang de applicaties generiek op hardware staat en klanten vooral behoefte hebben aan een besturingssysteem zonder al te veel poespas, voldoen de applicaties niet.

Windows Store heb ik geen ervaring mee. Bij Linux vindt ik het juist wel voordelig dat je alles met één commando uit een repository kunt vissen. De store is als alternatief helaas nooit van de grond gekomen, maar er heerst uiteraard ook een diep wantrouwen jegens het commerciële bedrijf dat hier achter zit.
Of het geen ding meer is (Cortana) of per ongeluk ff online kwam en uiteindelijk nooit uitgebracht is (ads in explorer) maakt niet uit. Het gaat erom dat er dingen door je strot gedrukt worden?

Of ze nu wel of geen nut hebben, hinder veroorzaken, een privacy risico met zich meebrengen of gewoon nutteloos resources in beslag nemen: waarom ik iets zou willen verwijderen maakt niet uit, dat is aan mij - of zou dat tenminste moeten zijn.

Je voorbeeld van je vingerafdruk scanner mist het punt compleet, we hebben het over software-features, niet over hardware? Bovendien, een wachtwoord, pincode of patroon die je moet onthouden is gewoon fundamenteel veiliger dan een biometrie. (geen idee in hoeverre dit soort features doorontwikkeld zijn - ik gebruik ze uit principe niet of nauwelijks)
File Explorer helemaal geen ads toont
https://www.theverge.com/...er-ads-windows-11-testing

Microsoft heeft deze feature in het verleden gebouwd en 'per ongeluk' publiek aangezet.
Het persbericht dat het 'per ongeluk' live was gegaan kwam, evenals de actie om het uit te zetten, pas nadat voldoende mensen online begonnen waren er over te klagen om het ruchtbaarheid te geven.

Ofwel: naar grote waarschijnlijkheid een mislukte proefballon die Microsoft onder het mom van een smoes weer snel teruggetrokken heeft, omdat gebleken was dat het grote publiek dit niet ging accepteren.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 3 juni 2025 18:57]

Vergeet de Xbox geneuzel niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.