Google en Opera willen dat EU optreedt tegen 'darkpatterns' van Microsoft Edge

Browsermakers zoals Google, Opera en Vivaldi willen dat de EU optreedt tegen Microsoft Edge. Microsoft zou onder meer darkpatterns gebruiken en gebruikers verleiden om Edge als standaardbrowser te gebruiken. De concurrenten willen daarom dat Edge onder de DMA valt.

De browsermakers hebben zich verenigd in de Browser Choice Alliance en roepen de Europese Commissie op Microsoft Edge aan te merken als DMA-poortwachtersdienst. Dit zou inhouden dat Edge onder extra regels komt te vallen, zoals de verplichting dat techgiganten hun eigen diensten niet mogen voortrekken op eigen platforms. Onder meer Google, Opera, Vivaldi, Wavebox en Waterfox doen mee aan de alliantie.

Deze browsermakers zeggen dat Microsoft misleidende tactieken, darkpatterns en technische beperkingen gebruikt om de mogelijkheden van concurrenten in te dammen. Zo worden gebruikers belemmerd als ze een andere browser willen installeren en worden de standaardinstellingen regelmatig naar Edge geschakeld als Windows wordt geüpdatet, stellen de browsermakers. Daarnaast zeggen de organisaties dat gebruikers gedwongen worden Teams- en Outlook-links te openen in Edge of Bing en worden gebruikers geconfronteerd met 'dwingende' teksten. Met dit laatste doelen de organisaties op teksten als het 'herstellen van Microsofts aanbevolen browserinstellingen'.

De Europese Commissie meldde in februari dat Edge niet onder de Digital Markets Act viel, omdat de browser niet aan de voorwaarden voldeed. Vivaldi en Opera pleitten afzonderlijk van elkaar al eerder ervoor dat Edge juist wel als poortwachter zou worden aangemerkt.

Aan dit nieuwe initiatief doet ook Google mee, dat volgens Statcounter met Chrome veruit de populairste browser heeft, met een marktaandeel van 66,7 procent. Edge heeft volgens dit platform een marktaandeel van 5,3 procent. Het gaat de browsermakers echter niet om het marktaandeel van Edge, maar om de manier waarop Microsoft de Edge-browser in Windows zou voortrekken en daarmee de concurrentie belemmert. De alliantie zegt dat andere browsermakers de 'zorgen' delen, maar deze niet publiekelijk willen uiten omdat ze bang zouden zijn voor Microsofts reactie.

Door Hayte Hugo

Redacteur

27-11-2024 • 14:27

104

Submitter: Vanquish92

Lees meer

Reacties (104)

104
101
62
4
0
31
Wijzig sortering
"Met dit laatste doelen de organisaties op teksten als het 'herstellen van Microsofts aanbevolen browserinstellingen'."

Hey Google.. je bedoelt zoiets als de popup welke aanraad om naar Chrome te schakelen als men inlogt op YT or andere Google services? zoiets?
Yep... Google doet het ook. Maar ja, dat wil natuurlijk niet zeggen dat Microsoft het dus ook mag doen. Het is gewoon zo beroerd dat er geen onafhankelijke organisatie is die dit soort wet- en regelgeving aanjaagt. Het zijn allemaal bedrijven die elkaar in de weg willen zitten en doen alsof ze het beste met de arme consumenten voor hebben.
Het zijn allemaal bedrijven die elkaar in de weg willen zitten en doen alsof ze het beste met de arme consumenten voor hebben.
Bij ons in de stad heeft de Albert Heijn wel eens geklaagd dat er een Dirk recht tegenover kwam, terwijl er in dat winkelcentrum al een Jumbo was. Hun argument was dat kleine voedingsmiddelenwinkels dan geen schijn van kans meer hebben. Ze hadden natuurlijk nog gelijk ook, maar het blijft ironisch dat de kleine ondernemer het van Albert Heijn zou moeten hebben.
Google, de operator van de grootste Dark Pattern generator en gebruiker van de wereld, wil dat MS stopt met Dark Patterns.

De ironie is ergens te proeven.
Takes one to know one :)

Maar als Google aan Europese wetten moet voldoen, dan ook MS natuurlijk.
Tot op heden houdt google zich nog helemaal nergens aan.

Het weigert bijvoorbeeld YT kijk historie bij te houden (functioneel) zolang je niet alle andere cookies accepteert (tracking en marketing). En dat is helemaal nergens voor nodig, maar ze doen het expres lijken alsof het wel noodzakelijk “alles of niets” is.
Maar ze houden zich ook aan diezelfde wet. De bepaling waarin de reikwijdte van deze wet bepaald wordt is ook gewoon onderdeel van die wet toch?

Enndie stelt dus dat Edge er buiten valt.
Dat is dus de vraag of de wet correct wordt toegepast.
Dat Google geen lieverdje is op dit gebied, dat ontken ik niet. Kan je echter ook vertellen dat Edge hier in dit deel van de wereld behoorlijk irritant aan het worden. Nu ben ikzelf een FireFox gebruiker en voor werk is Edge zo'n beetje verplicht.

Alleen voor het broodnodige gebruik ik dus Edge. Firefox is een verademing in vergelijking met Edge.
Gaat er niet om dat Edge ook slecht is, gaat er puur om dat dit een hypocriete eis is van een bedrijf dat zich hier zelf niet aan houdt.
Inderdaad, ik vind dat beide onder verscherpt toezicht moeten staan Google Chrome en Microsoft Edge dan is het speelveld eerlijk en gelijk.
Microsoft productie zijn er in het verleden wel groot mee geworden, wat een oneerlijke concurrentie positie creëert. IE is hiervan een mooi voorbeeld uit het recente verleden, een slechte browser die vanuit de monopoliepositie van Microsoft bij de gebruiker is doorgedrukt.
Zo vreemd is het toch niet dat als Google ineens onderhevig is aan allemaal extra regelgeving dat ze dan ook willen dat Microsoft hier aan moet voldoen?
Ze willen natuurlijk niet dat ze marktaandeel verliezen aan Microsoft, het punt is echter dat er regels gesteld zijn aan wie er binnen DMA valt. Edge valt daar niet onder maar het zou mij niets verbazen dat Google nattigheid voelt en al begint te piepen voordat er iets aan de hand is. Uiteindelijk draait het allemaal om geld, en geld binnenharken is Google heel goed in. Het voel redelijk als een pot/ketel-verhaal.
Pot/ketel absoluut, maar ironie, nee.
Dat is op zich natuurlijk helemaal waar, maar dan zou het Google wel sieren dat ze na de vele waarschuwing ook daadwerkelijk het gebruik van dark patterns achterwege laten. En daar schort het natuurlijk aan. Het gebruik van dark patterns moet absoluut tegengegaan worden, maar moeten we in die strijd echt gaan luisteren naar de grootste gebruiker van dark patterns?
Het is natuurlijk uiterst hypocriet.
De ironie is ergens te proeven.
Don't be evil :*)
Ik ben toch benieuwd of Google zichzelf hiermee uiteindelijk niet in de voeten schiet gelet op het marktaandeel van Chrome en het feit dat Google toch ook regelmatig notificaties stuurt bij het inloggen op gmail e.d. over het gebruik van Chrome i.p.v. Edge.
Daarnaast zou je, als je dit heel ver doortrekt, ook van Google kunnen eisen dat ze ChromeOS laten werken met andere browsers, immers heb je op dit moment op ChromeOS alleen maar de keuze uit Chrome terwijl je in beginsel wellicht ook andere (op Chromium gebaseerde) browsers zou moeten kunnen gebruiken in ChromeOS.
Ik ben toch benieuwd of Google zichzelf hiermee uiteindelijk niet in de voeten schiet gelet op het marktaandeel van Chrome en het feit dat Google toch ook regelmatig notificaties stuurt bij het inloggen op gmail e.d. over het gebruik van Chrome i.p.v. Edge.
Google Chrome is toch al onderhevig aan de DMA en aangewezen als poortwachter?
Volgens mij ook, maar volgens mij heeft niemand ooit nog geopperd dat ze Chrome in ChromeOS vervangbaar moeten maken. En die notificaties die ze geven zijn ook nog niet opgehouden, dus kennelijk is dat vooralsnog geen issue voor ze, maar dat kan het wel worden als ze heel kritisch worden op hoe Edge te werk gaat.
ChromeOS heeft ook geen grote marktpositie, dat is het verschil. Als je geen grote marktpositie hebt, kan je daar ook geen misbruik van maken. En daar gaat het om, niet aan het vervangbaar zijn van de browser of niet.
Edge heeft dan ook geen groot aandeel op de browsermarkt, dus volgens diezelfde logica zou de EU daar niet eens over te oordelen.
Ja maar Windows wel. Daar gaat het om. Ze gebruiken het marktaandeel van Windows en Office 365 om Edge door te drukken. Zoals dat van die authenticator extensie wat @ID5 noemt.
En wat te denken van Teams. Wat een verschrikkelijk corrupte boel is dat; werk je met Outlook dan is Teams de enige logische keuze en dat werkt weer alleen (semi) lekker samen met Office 365. En zo is het cirkeltje rond. Dat Teams een enorme resource hog is met een UX van lik me het vestje neemt iedereen maar voor lief, want je kunt eigenlijk niet anders als je 1 Microsoft dienst nodig hebt. Ik verbaas me werkelijk hoe mijn MacBook alle toeters en bellen uit de kast moet halen als ik videobel en mijn scherm deel terwijl dat 6!!!! jaar geleden een fluitje van een cent was met de Apple integratie van videobellen en screen sharing. En dát was op mijn destijds 2015 MacBook Pro. Echt niet te filmen gewoon.
Ja ik weet het. Bij ons zijn ze ook helemaal waus van Microsoft 365. En onze IT afdeling is er helemaal wild van. Ja, het is makkelijk te beheren omdat alles met elkaar samenwerkt. Het is ook goedkoper, als groot bedrijf krijg je veel kortingen. Maar over het algemeen is het middelmatig spul. Alle diensten die Microsoft aanbiedt zijn net goed genoeg om niet voor een andere dienst te gaan, maar blinken niet uit. Ze zijn nooit zo goed als een produkt van een bedrijf dat zich er echt in specialiseert. Een Teams is niet zo goed als Zoom of Slack. Een OneDrive is lang niet zo goed als een Dropbox. Sharepoint is sowieso helemaal een zooi dat niet eens weet wat het nou wil zijn. Outlook bestaat eigenlijk niet eens meer als programma, het wordt nu alleen maar een afgestompte webversie in een appje gegoten. De office apps hebben jaren vrijwel geen innovatie gehad totdat ze begonnen met Copilot copilot copilot (maar daar is gewoon geen echte concurrent meer voor). En Copilot kan ook veel minder dan ze aanprijzen.

Het geeft je als IT'er ook veel leuke vinkjes om de ervaring van eindgebruikers af te knijpen dus het is altijd leuk om BOFH te spelen. Daar ben ik het zelf ook niet mee eens. Het wordt gedaan onder het mom van security waar ik zelf ook in werk, maar mijn aanpak is meer het zoeken naar een balans tussen security en user experience. Niet van alles gewoon botweg onmogelijk maken. Niet altijd meteen nee zeggen tegen alles maar eerder ja maar op een veilige manier. Maar helaas kost het me veel moeite om dat erdoor te krijgen tegenwoordig. Ik zie zelf ook dat ik daardoor veel minder effectief werk. De hoepels waar ik doorheen moet springen om mijn werk te doen zorgen ervoor dat ik er niet meer zo bovenop zit, ik log alleen in op systemen als ik echt iets belangrijks moet doen en daardoor lopen dingen die mis gaan sneller uit de hand omdat ik het niet merk.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 27 november 2024 19:39]

werk je met Outlook dan is Teams de enige logische keuze
Nou eh nee? Er is maar 1 logische keuze voor teams en dat is echt een governance vraagstuk beantwoorden, verder is er echt geen enkele reden om dat product te gebruiken. In iedere benchmark zou hij namelijk af moeten vallen.
Ik verbaas me werkelijk hoe mijn MacBook alle toeters en bellen uit de kast moet halen als ik videobel en mijn scherm deel terwijl dat 6!!!! jaar geleden een fluitje van een cent was met de Apple integratie van videobellen en screen sharing.
Als ik FaceTime met mijn iPhone (15 Pro Max) dan wordt 'ie ook gloeiend heet. Soms zelfs zo heet dat hij amper nog vast te houden is. Dus zo perfect is Apple nou ook weer niet.
Je kunt je afvragen of het überhaupt klopt wat er gesteld wordt.
Ik heb meerdere browsers geïnstalleerd op mijn Windows-machine, waarbij Firefox de default is.
Ik heb eigenlijk niets gemerkt van hindernissen bij het installeren van die andere browsers.

En als je dan kijkt naar het marktaandeel van Edge (5%) tegenover dat van Chrome (66%) dan vraag ik me af of die dark patterns er daadwerkelijk zijn en als ze er zijn welk nadeel ondervinden die andere browsers er dan precies van? Het mag toch wel duidelijk zijn dat de dark patterns bij Google effectiever zijn, aangezien die veruit de grootste zijn.
Als je met Edge firefox zoekt op google dan krijg je chrome ads in google, en een notificatie van Edge dat de beste browser al geïnstalleerd is.. :|
Niet bij mij. Zelfs niet met Bing.
dan vraag ik me af of die dark patterns er daadwerkelijk zijn
Ja, die zijn er. Wat mij het meeste stoort is nog wel dat Teams default de standaardbrowser negeert en gewoon alle links in Edge opent. Ik vermoed dat 80% van de gebruikers niet eens weet dat je expliciet in kunt stellen dat Teams gebruik maakt van je voorkeurbrowser.
Ik vermoed dat 80% van de gebruikers niet eens weet dat je expliciet in kunt stellen dat Teams gebruik maakt van je voorkeurbrowser.
Hoewel ik met je eens ben dat het bizar is dat dit niet de default is, vraag ik me oprecht af of het niet gewoon incompetentie is bij management waardoor dit nog een ding is.
Wat dacht je dan van Android met Chrome?
Ja? Chrome is niet verplicht op Android. Je kan het zelfs helemaal verwijderen. En je krijgt zelfs een keuzescherm tegenwoordig.

Ik gebruik zelf niet eens een Google account op mijn Android telefoons.
Maar het is wel het eerste wat gevraagd of voorgesteld wordt toch? Beetje hetzelfde als Microsoft die Edge voorstelt in mijn ogen.
Nee de lijst is 'randomised' tegenwoordig. Wel wordt chrome standaard geinstalleerd helaas.

Ik gebruik tegenwoordig firefox ook op mobiel, dat werkt nu erg goed nu plugins (adblock enz) goed werken en bovendien hebben ze nu pull to refresh wat ik enorm miste.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 27 november 2024 21:17]

Nee de lijst is 'randomised' tegenwoordig. Wel wordt chrome standaard geinstalleerd helaas.
Dan is het toch by default het eerste wat je krijgt voorgeschoteld?
Als je geen grote marktpositie hebt, kan je daar ook geen misbruik van maken.
ChromeOS heeft een 100% marktaandeel op chromebooks. Derhalve is het dus niet zo maar gezegd dat er geen misbruik van wordt gemaakt door Chrome te pushen.

Zelfde geldt voor de play store op chromeOS. Daar moet ook een alternatief voor mogelijk zijn.
Ja maar je kiest zelf voor zo'n gesloten systeem. Ik moet er zelf ook niet aan denken, maar het heeft een aandeel op de laptop markt van enkele procenten. Het is niet zo dat je er niet omheen komt. Je kiest er zelf voor.

Wat ik wel slecht vind is dat sommige scholen ChromeOS vereisen. Niet alleen omdat het gesloten is maar ook omdat je je privacy op moet geven aan google. Maar aan de andere kant kan je het natuurlijk alleen gebruiken voor schoolwerk en verder niet voor persoonlijke zaken. Ik gebruik mijn werklaptop ook niet voor privezaken (en dat is ook een behoorlijk gesloten systeem trouwens).
Ja maar je kiest zelf voor zo'n gesloten systeem. Ik moet er zelf ook niet aan denken, maar het heeft een aandeel op de laptop markt van enkele procenten. Het is niet zo dat je er niet omheen komt. Je kiest er zelf voor.
I Know. Dit is ook precies altijd mijn argument waarom ik het onzin vind dat dit op iOS ook ineens moet, maar goed. Laten we dan vooral Google ook langs dezelfde maatstaf meten.
Op de school van m’n kinderen worden ze anders allemaal het Google eco systeem ingetrokken hoor met Chrome books. Dat zijn dan wel geen persoonlijke devices, maar ze leren al vroeg dat internet Google is😔
Ik ben er niet perse tegen; het werkt allemaal best goed.
Maar ik geef ze wel mee dat er ook nog andere systemen zijn zoals iPadOS en Windows.
Plus Google wil ChromeOS toch al gaan vervangen met Andriod.
Welke poort hebben we het dan over ? Ikzelf wordt soms helemaal raar hoe vaak je wel niet door Google ge pushed wordt om of Chrome te zetten als default browser, of dat voor de 20ste keer Google moet uitleggen dat je echt geen abonnement wilt hebben.
Of als je iets zoekt dat al die YouTube filmpjes boven aan in je scherm staan…
Al dat soort zaken zou verboden moeten worden.
Dus naast de dark paterns van edge zeker ook de telkens weer inschakelende bluetooth bij apple bijv of de inschakeling van volgen in google bij gebruik van android auto etc etc..
zeker ook de telkens weer inschakelende bluetooth bij apple bijv
Dat is geen dark pattern. Dat is gewoon hoe de toggle werkt. Je kunt het wel uitzetten, maar waarom zou je? Enige waarvoor je dat normaliter zou willen doen is opnieuw verbinding maken met een peripheral wat stom loopt te doen.
ik zet het uit en apple zet het weer aan. Dat is ongewenst.
ik bepaal zelf waarom ik dat wil doen!

[Reactie gewijzigd door SED op 27 november 2024 17:12]

Je zet het niet uit.

De toggle in de settings is om BT uit te zetten, de toggle in control center is om verbindingen te verbreken en weer te herstellen. BT wordt gebruikt voor het finf my network dus is ontzettend belangrijk om altijd als beacon beschikbaar te hebben.

Als je het echt uit wil zetten moet je dat in de settings doen.

Zelfde geldt voor wifi.
Ik heb het over uitzetten in de instellingen waarna het hij een update weer aanstaat.
Zeer ongewenst.
Ah. Oke volgens mij zijn dat bugs geweest en zijn daar wat nieuwe updates (jaja) voor uitgebracht die dat niet meer hadden. Heb ik hier een artikeltje over voorbij zien komen.
ik bepaal zelf waarom ik dat wil doen!
Niet om het een of ander, maar er zijn slechts een klein groepje mensen die hier echt een use case voor hebben, voor de rest van alle andere gebruikers is het gewoon een feature die je lekker aan moet laten.
Je hebt gelijk. Mensen die de regie over hun zelfbetaalde smartphone willen houden hebben een structureel probleem bij apple.
In 99,98% van de gevallen is het puur en alleen om een gevoel van controle te houden/hebben.

Bluetooth uitzetten had met de eerste drie iPhones misschien nog nut om batterij te besparen en omdat draadloze accessoires niet zo gemeengoed waren als nu dus je kon er verder niks mee, maar tegenwoordig zijn argumenten ook niet meer van toepassing.

En dit geldt voor Android ook gewoon net zo hard.

Ik vind het echter totaal niet de development effort waard om een dergelijke bug te gaan lopen fiksen. Is wel even iets anders dan functioneel structureel irritant blijven doen of je wel heel zeker weet dat je niet misschien toch de niet geïnstalleerde versie van chrome wil gebruiken bij het openen van een link in de gmail app.
Controle hebben is inderdaad tevens een gevoel dat het apparaat ook echt van jezelf us en dat je niet overgeleverd bent aan de grillen van d3 fabrikant.
Daarnaast is controle de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe je het apparaat gebruikt en welke features je aan en uit zet"

"een bug" lol....
Net zo als al het andere, Clipchamp vindt dat je in eerste plaats je fimpje op OneDrive moet bewaren, locaal opslaan is 2e rang
Ik word hier echt gek van in Office-programma's. Je moet echt 3-4 keer klikken op onlogische plekken om een bestand lokaal op te slaan. Ze maken het opzettelijk moeilijker om hun cloud-diensten niet te gebruiken.

Hetzelfde geldt voor het installeren van Windows. Bestanden op OneDrive opslaan is de standaard-optie, waardoor mensen erg snel door hun opslagruimte heen zijn en denken dat hun PC vol is, waardoor ze extra opslag voor OneDrive gaan kopen. Wij Tweakers kunnen makkelijk op 'nee' drukken maar de meeste mensen lezen helemaal niet en drukken op het mooie grote blauwe knopje ipv de grijze. De praktijken van Microsoft zijn wat mij betreft echt kwaadaardig.
Ik herriner me nog een Windows installatie, waarna internet als gek bezig was. Bleek OneDrive te zijn die ALLE archieven van mij aan het opladen was. Ik wou best OneDrive hebben maar dat niet.
Was een puinhoop om weer de controlle en organisatie van mijn spullen naar mijn wens te krijgen.
Vind ik ook mateloos irritant inderdaad.
Of het continue gemekker van iOS dat ik meer storage moet nemen voor iCloud en dat ik mijn betaalgegevens moet bijwerken.
Misschien moet je dan icloud settings eens even langs gaan. Je kunt namelijk alle syncs uitzetten (voor backups) en data van Apps ook verwijderen uit de cloud. Dan gaat ie niet lopen zeuren om uitbreiding. Dat doet ie alleen als je echt over het limiet heen zou gaan.
"en worden de standaardinstellingen regelmatig naar Edge geschakeld als Windows wordt geüpdatet"

Vertel mij wat. Zowat elke week moet ik bij gebruikers de instelling voor de pdf-reader terug naar Adobe zetten omdat Microsoft die weer eens automatisch op Edge heeft gezet.
Dat is dan ook wel een beetje je eigen gebrek, zou zo een instelling gewoon pushen ;)
De policies zitten bij ons helaas achter slot en grendel, daarvoor kan ik echt niet aankloppen. Niet belangrijk genoeg waarschijnlijk.
Lijkt mij dat je als bedrijf wat de licentie voor adobe betaald en die software actief wil gebruiken, je dan dus die policy automatisch beheert.

Toch?
Acrobat reader is toch gewoon gratis te gebruiken zonder licentie? Of niet voor bedrijven?
Acrobat reader is er ook in een gratis variant, maar ik zou niet weten waarom je die zou willen gebruiken, adobe is bijna nog erger qua software ontwikkeling als Microsoft.

Als je een stuk software wil wat altijd een update “nodig” heeft als je het wil gebruiken dan moet je iets van Adobe gebruiken.

Heel eerlijk zie ik geen voordeel van de gratis versie ten opzichte van de standaard tooling in Windows of macOS.

De pro versie kan ik nog wat voor vinden. Free absoluut niet.
Google is zelf natuurlijk net zo erg. Nou moet ik wel zeggen dat Google nooit zo extreem hun produkten heeft uitgemolken als Microsoft. Het aanbieden van "coupons" en "koop op afbetaling" onzin heeft nooit in Chrome gezeten.

Maar het zijn beiden bedrijven met een totaal gebrek aan ethiek hoor, daar niet van.
Microsoft weet altijd een soort dieptepunten aan te boren. Zoals de MSN/"nieuws" pagina.
Met die ragebait propaganda uit china: “de euro is kapot, klik hier om te zien waarom”.

Ik snap echt niet hoe MS zich soms in kan laten met dit soort zooi.

Like dit is wel even je voorpagina die je iedere gebruiker by default voorschotelt, met jouw naam en gezicht. Fkn 10 scams op de voorpagina. Hoe dan?
Ja, die bedoel ik. Die hadden we nota bene op werk, want de default ingestelde Edge startpagina.
Hoe krijg je het voor elkaar. Daarbij vergeleken is het klein bier om iemand te gaan uitleggen dat er nieuwe features zijn terwijl ie probeert een meeting te joinen of zo.
Je zou bijna bij MS gaan solliciteren om dit soort kansloze shit de nek om te draaien.

Bijna …
Of een interessante nieuwskop linksonder in je taakbalk, maar als je erop klikt, is ie nergens te vinden tussen de clickbait zooi.
Gewoon regelrechte advertenties in je OS inbouwen, Alsof we nog niet genoeg betalen.

MS windows is het enige OS waar je een Licentie op kunt kopen. Alle andere OS-en worden als "bundleware" verschaft inclusief updates of zijn volledig gratis.

En die hebben al die zooi niet. Je wordt dus gewoon dubbel genaaid.
Ze hebben volkomen gelijk, Microsoft probeert weer een IE situatie te creëren waar alles is van hun eigen ecosysteem i.c.m. Edge, niet alsof Google dat niet doet met zijn paraplu aan diensten maar dit is niet wenselijk.

Opsplitsen die boel en anders maar boetes van 50% van hun jaaromzet per dag, tijd voor verandering.
alles is van hun eigen ecosysteem
En edge draait op chromium. Dus google. Het is puur een schilletje en niet eens een goede.
Volgens mij houdt dat geneuzel over default-browser nooit op. Dat loopt ook al decennia lang. nieuws: EC accepteert browserkeuzescherm en geeft Microsoft geen boete (2009) zo snel weinig zin om verder te zoeken, maar durf te wedden dat er nog tich van dit soort artikelen op t.net zijn te vinden

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 november 2024 16:16]

Mja ik snap nog steeds niet dat ze dit niet goed dichtgetimmerd krijgen met regelgeving en het dan ook niet gaan handhaven ook niet. Hoezo hebben Microsoft, Apple en Google al niet langer meer boetes voor dit soort praktijken? Dark patters moeten toch sowieso verboden worden?
Mja ik snap nog steeds niet dat ze dit niet goed dichtgetimmerd krijgen met regelgeving en het dan ook niet gaan handhaven ook niet.
Maar waarom zouden we?

Even heel eerlijk. Wat hebben die browserkeuze schermen nu daadwerkelijk toegevoegd aan de maatschappij behalve heel veel gezeik en kosten? De markt ziet er exact net zo uit en er zijn geen gigantische verschuivingen geweest toen dat scherm een ding werd.

We zijn nu wat 20 jaar verder?

Lekker laten gaan jongens. Totaal de moeite niet waard.
Waarom helpen regels niet die 10 jaar te laat worden gehandhaafd en de concurrentie dus al helemaal weggedrukt is. Tja, waar zou dat nou door komen...
10 jaar te lat? Dit soort shit is al een ding met boetes en gedoe zolang ik op het internet zit. Dus wat dik 20 jaar?
Ja, ze hebben iets van 20 jaar geleden MS en Google een keer bestraft gehad, maar ze zijn gewoon weer de afgelopen 5 jaar bezig met dezelfde praktijken waar al veel eerder een boete had moeten volgen.
Ik vind het vooral jammer dat ze de Microsoft autofill extensie (i.c.m. authenticator) niet meer gaan ondersteunen (14 December), deze werkte mooi samen met Vivaldi (en Chrome, etc.), en nu zeggen ze, ja gebruik dan Edge maar...

Terwijl Authenticator natuurlijk wel op android werkt, maar op Windows is het geen app, en willen ze alleen nog maar Edge ondersteunen.
Google die hierover klaagt is iets met een pot en een ketel. Dat Firefox niet in die "alliantie" zit, geeft mij een goed gevoel. Ook wel typisch dat de domeinnaam van die alliantie 14 november 2024 is geregistreerd en dat ze nu al direct claims bij de EU neerleggen. Mag allemaal natuurlijk, maar komt een beetje vreemd over.
De klagers gebruiken allemaal Chromium. Rara wat is het motief agter deze actie?
Edge is ook gebaseerd op Chromium. Dus wat is uw punt?

Verder "agter"... echt?
Dat kan je wel zeggen. De dark patterns en erger om location services gepushed te krijgen zijn een schrijnend voorbeeld.

Goeie reminder dit om chrome los te laten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.