Plex verhoogt vanaf april prijs van Pass-abo met 2 dollar per maand

Plex verhoogt vanaf 29 april de prijzen van het Pass-abonnement. Het bedrijf zegt dit te moeten doen vanwege de inflatie en om te kunnen blijven investeren in het platform. Om deze redenen wordt remote playback ook een Pass-functie.

Het bedrijf wijst erop de afgelopen tien jaar de prijzen niet te hebben verhoogd, maar dit nu wel te moeten doen. De verhoogde tarieven gelden voor zowel nieuwe als bestaande klanten, met uitzondering van de Lifetime-klanten. Omdat het tarief van dat Lifetime-pakket ook pas op 29 april wordt verhoogd, kunnen klanten nu voor het lagere tarief Plex Pass levenslang afnemen, zegt Plex. Plex noemt nog geen Europese prijzen, maar op dit moment zijn de euro- en dollarprijzen gelijk. Vermoedelijk blijft dit zo na april, al heeft Plex dit niet bevestigd.

Naast het verhogen van de prijzen, wordt het straks niet langer mogelijk voor gratis gebruikers om eigen media te streamen buiten het eigen netwerk. Het bedrijf komt wel met een Remote Watch Pass-abonnement van 1,99 dollar per maand of 19,99 dollar per jaar, om te streamen vanaf een remote server. De gebruiker die wil streamen moet dus dit abonnement hebben, niet per se de eigenaar van een server. Wie bijvoorbeeld wil streamen vanaf de server van een vriend of familielid, dient dus zelf het Remote Watch Pass-abonnement te hebben. Dit is niet nodig als die vriend of dat familielid zelf Plex Pass heeft. Overigens komt straks ook de eenmalige activation fee te vervallen die Android- of iOS-gebruikers moesten betalen als ze remote playback wilden gebruiken zonder Pass-abonnement

Het geld wil Plex onder meer gebruiken om te blijven investeren in het platform, waarbij het ook aangeeft wat het dit jaar wil uitbrengen. Zo komt er een integratie met Common Sense Media, ratings en reviews die gericht zijn op ouders zodat ze weten wat geschikt is voor kinderen. Er komt ook een nieuwe servermanagementdienst die op browsers en smartphones werkt, die een betere 'curation-ervaring' en meer informatie moet geven over wie er op een server zit en op welke manier die toegang heeft. Plex belooft dit jaar ook een open en gedocumenteerde api voor serverintegraties, met de mogelijkheid om aangepaste metadata-agents te maken.

Maandelijks Jaarlijks Levenslang
Nu 4,99 dollar/euro 39,99 dollar/euro 119,99 dollar/euro
Vanaf 29 april 6,99 dollar 69,99 dollar 249,99 dollar
Verhoging 40 procent 75 procent 108 procent

Door Hayte Hugo

Redacteur

19-03-2025 • 20:26

176

Submitter: CH4OS

Reacties (176)

176
176
93
5
0
79
Wijzig sortering
Geld Port 32400 open en direct play ook als “streamen”? Want dan gaat Plex hier de deur uit, in huis ben ik al jaren over op infuse.
Dat is inderdaad wel heel erg spijtig. Maar een VPN naar je eigen NAS of router opzetten is ook weer niet heel moeilijk, dus het zal redelijk goed te doen zijn om dit te omzijlen.
Dat is inderdaad wel heel erg spijtig. Maar een VPN naar je eigen NAS of router opzetten is ook weer niet heel moeilijk, dus het zal redelijk goed te doen zijn om dit te omzijlen.
Voor mijzelf geen probleem inderdaad, sterker nog ik heb al permanent vpn naar huis i.v.m. PiHole maar voor andere niet gewenst en wel een flinke drempel hoger dan alleen de Plex app installeren en inloggen.
Tailscale is anders ook niet zo heel moeilijk om op te zetten. :)
Het gaat om het IP-adres van degene die content afspeelt. Als dat een extern IP is, dan is of een Remote Play abonnement benodigd, of een Plex Pass op de server. Ik heb sinds dag 1 een Plex Pass (kostte mij toen iets van 75 euro) en is tot nu toe altijd elke cent waard geweest.

Lokaal zonder Plex Pass blijft dus gewoon gratis, maar voor een extern iemand niet, tenzij er een Plex Pass op de server actief is, of de kijker een Remote Play abonnement heeft.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 maart 2025 21:27]

Het gaat om het IP-adres van degene die content afspeelt. Als dat een extern IP is, dan is of een Remote Play abonnement benodigd, of een Plex Pass op de server. Ik heb sinds dag 1 een Plex Pass (kostte mij toen iets van 75 euro) en is tot nu toe altijd elke cent waard geweest.

Lokaal zonder Plex Pass blijft dus gewoon gratis, maar voor een extern iemand niet, tenzij er een Plex Pass op de server actief is, of de kijker een Remote Play abonnement heeft.
Aah ja zonde. Lokaal gebruikte ik het al jaren niet meer voor het daadwerkelijke kijken maar wel voor de “library” functie. Remote nooit de moeite genomen wat anders in te zetten.

Na alle vermeldingen hier over Jellyfin ben ik net overgestapt, bleek maar een paar minuten werk,
Ik ben benieuwd naar de ervaringen, in het verleden vond ik Jellyfin niet zo heel super werken, maar toen was Jellyfin ook net van Emby af geforked...
Ik ben benieuwd naar de ervaringen, in het verleden vond ik Jellyfin niet zo heel super werken, maar toen was Jellyfin ook net van Emby af geforked...
Tot op heden (pas 1 aflevering van iets gekeken) gaat het wel goed.
Heb Jellyfin op een MacMini (M4) draaien (had ik met Plex ook, dat is mijn media server), NAS folders toegevoegd en even mijn voortgang vanuit Plex erin geklikt, daarna aan Infuse geknoopt en alles werkt weer alsof er niets veranderd is.

Heb zojuist een verwijzing gemaakt in mijn Reversed proxy dus nu werkt het ook allemaal netjes op 443 en met certificaat enz. Ga het de komende weken eens proberen :)
Volgens mij ben ik ruim een jaar geleden op Jellyfin overgestapt nadat ik al heel veel problemen had met Plex die onnodig ging transcoden. Vooral als er een bepaald soort ondertitels gebruikt werd (ASS). Ook ging Plex Hetzner blokkeren waar ik mijn NAS heb draaien. Overstappen naar Jellyfin was volledig pijnloos en werkt tot de dag van vandaag vlekkeloos op verschillende devices waaronder ook smart-tv's.
Jellyfin is nu echt wel een goeie vervanger voor Plex. De clients laten soms wat te wensen over qua UI en missen nét dat beetje overzicht soms wat Plex wel heeft. Maar dat is ook een beetje wennen.,

Maar zoals @Donstil ook aangeeft, gooi het desnoods in Infuse en het werkt prima.
Ik gebruik Plex alleen om content op mijn TV direct te kunnen afspelen via de Plex app die ik gewoon kan downloaden uit de Market van Samsung (tizen). Heeft Jellyfin dit ook kant en klaar beschikbaar? Ik heb alleen nog maar hele moeilijke omwegen gezien.
Ik weet niet wat de situatie is op Samsung TVs, maar op een Apple TV kun je gewoon rechtstreeks de Jellyfin app downloaden uit de app store. Of Infuse als je een andere client wil gebruiken.

Dus het ecosysteem is best wel volwassen. Heb geen moment het gevoel gehad dat ik door hoepels moest springen of software aan elkaar moest ducttapen.
Geen idee eigenlijk, zal vanavond eens kijken voor je.

Ik heb een AppleTV in de woonkamer en een ShieldTV in de slaapkamer, die hebben gewoon de app beschikbaar.
Mijn TV is uit principe niet aan internet gekoppeld, er gaat 1x per 6mnd een poortje open om te kijken of er een firmware update uit is. Ik hoef al die Samsung meuk, telemetrie en reclame niet in beeld :)
Lijkt me makkelijk te omzeilen door een reverse proxy te gebruiken en deze niet in te vullen als trusted proxy in de settings van Plex.
Ik denk dat eea vanuit Plex (zowel server- als clientside) zelf wel gedaan zal worden, die zullen wel ook aan die foefjes denken. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 20 maart 2025 09:03]

Ik betwijfel het, maar het lijkt me ook niet dat er veel mensen misbruik van zouden maken.

Wat als ik bijvoorbeeld een tweede router(of VPN, of reverse proxy) gebruik op het netwerk waar Plex op draait, met de rest van de apparaten in mijn huis onder de NAT van die router? Ook dan zou alles van hetzelfde IP af komen.
Met een reverse proxy ertussen kun je aan clientside alsnog zien dat je een externe verbinding hebt? ;) Een vpn lijkt mij dan meest logische, dan heb je ook geen reverse proxy nodig.
Ohh natuurlijk, ik zat alleen maar te denken vanuit de server. Als de filter ook op de clients van toepassing is werkt dat inderdaad niet.
In de browser zou het echter nog wel gewoon moeten werken!
Als die enkel direct verbind met de server op een custom adres, wellicht. Maar ook wanneer je via app.plex.tv bezoekt, verbind je alleen direct met de server wanneer je content bekijkt. Voor de rest gaat veel communicatie via <random_identifier_van_de_servers_publieke_ip_adres>.plex.direct. Ik denk dat het best een kluif kan worden. Eentje die de meer tech savvy mensen vast kan omzeilen, maar dat is een klein deel van de gebruikers. Ik heb al jaren een Plex Pass, zoals vele anderen hier ook, ik zie geen reden (voor mijzelf althans) waarom het omzeilen ervan prioriteit heeft of waarom het eeuwig gratis zou moeten zijn. De kosten van een lifetime Plex abonnement waren in den beginne niet heel hoog, later dan wel verhoogd, maar kwam regelmatig alsnog in de aanbieding. En nu het opeens wel duur wordt, moet er opeens hoepels en loopholes gemaakt worden, om dat te omzeilen? Had het dan al die tijd geleden niet gemakkelijker geweest om van meer voordelen te genieten en een Plex Pass te kpen? Ook niet vergeten dat Plex veel ontwikkelingswerk er in heeft zitten, waar ook best veel mensen aan werken, niet alleen de server kant van het verhaal, maar ook de clients etc.

Qua volwassenheid gaat Plex de alternatieven Emby en Jellyfin wel voorbij. Wellicht is het verdienmodel voor de "diehard" niet interessant, omdat die per se maar gratis / open source wilt, maar zo is Plex nu eenmaal niet, kwaliteit mag best een prijskaartje hebben, vind ik. :) En ja, ik weet dat ik makkelijk praten heb omdat ik Plex Pass sinds het eerste uur heb, het is voor mij echt wel elke cent waard geweest, vanaf het eerste uur al...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 maart 2025 00:02]

Hoe je het typt zo lees/begrijp ik het ook (en 3x de betreffende tekst op Tweakers gelezen)

Alleen dan komt er een bijzondere situatie als je nu ook met vrienden onderling terug deelt :p.
Ik draai een server met Plex Pass, die externe vriend kan gewoon kijken kost niets extra. Maar die externe vriend deelt nu een server terug maar die heeft geen plex pass. Gaat die ook niet aanschaffen die kijkt altijd lokaal. Dan mag ik dus nog een keer gaan betalen voor pm of pj voor remote pass zodat ik op zijn server kan kijken.

Voelt toch beetje raar. De een kan blijven betalen en de andere niet... Of ik lees/begrijp het fout.


Plex pagina geraadpleegd. Gelukkig toch niet: https://www.plex.tv/blog/...s-and-a-remote-watch-pass

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 20 maart 2025 01:44]

Op Plex server is er instelling om aan te geven welke IP adressen aanzien moeten worden als LAN adressen. Vraag me af hoe die daar mee omgaat dan.
Ik ben benieuwd hoe Plex dit gaat checken.
Heb ooit een Plex server achter een TCP/UDP proxy gehad middels Nginx, hierbij dacht Plex altijd dat het adres van die proxy de client was.
Vermoed dat hier nog wel was meer gerommeld gaat worden door niet Plex Pass eigenaren.
Op de client kan je dan toch checken of het ip adres waarmee verbonden wordt niet een privaat IP adres is? Een vpn verbinding is dan wellicht veiliger om het mee te proberen, dan is een reverse proxy ook niet nodig.
Dat is zeker waar, die was ik even vergeten.
VPN is zeker mogelijk, maar voor hosten van een server voor familieleden niet altijd even ideaal.
Met Tailscale is ook dat een fluitje van een cent tegenwoordig.
Hier gebruik ik ook infuse, maar dan wel verbonden aan Plex. Wat zijn andere opties?
Jellyfin werkt voor mij perfect. Volledig open source
Zoals @n8n al aangeeft, Jellyfin. Ben zojuist overgestapt. Paar seconde werk die installatie, infuse eraan geknoopt en je kijkt weer verder.

Wil je extern kijken kan je poortje forwarden, of reverse proxy ervoor.

(Ook voor @ECM-Droid)
Emby en Jellyfin zijn alternatieven, waar Emby tegenwoordig ook een premium verdienmodel kent en Jellyfin open source is en blijft.
Ik heb alleen een NAS en Infuse. Verder niets er tussen.
Uit dit artikel maak ik op dat het ook voor een directe verbinding (via poort 32400 dus) gaat gelden :'(
Ziet er interessant uit!
Ik dacht dat men alleen plex gebruikte voor de 5 euro abo's op reddit om alles te kunnen kijken?

Zelf gebruik ik jellyfin.
anders Jellyfin erbij zetten die hetzelfde werk doet
Met andere woorden, bestel als server eigenaar nog vlug een lifetime pass aan 120 euro zodat iedereen gratis naar je content kan blijven kijken.
of gooi Plex de deur uit en ga voor bv. Jellyfin.

Ik hoop dat ze dat geld eens nuttig gebruiken, bv. een volledig automatische sync van de ondertiteling, of nog beter, de ondertiteling maken zoals VLC ook mee bezig is met een lokale AI.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 19 maart 2025 21:23]

Automatische sync van ondertiteling is er al als Plex Pass feature. Al werkt de ondertiteling sync van Bazarr beter heb ik het idee (tezamen met een maat van mij).

EDIT:
Voor de volledigheid ook even de URL in deze post. Voor meer info over deze feature zie https://support.plex.tv/articles/auto-sync-subtitles/. Een vergelijkbare functie zit ook in Bazarr, trouwens.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 maart 2025 23:21]

Ah, inderdaad, die feature release blijk ik gemist te hebben. Wel jammer dat niet alleen de server admin een plex pass nodig heeft, maar ook een extern uitgenodigde account.
Dat laatste klopt niet. Of de server of de player heeft Plex Pass nodig. Niet beide. Blog van Plex is wat duidelijker dan dit bericht.
Deze comment gaat om de auto sync van subtitles, niet over het remote bekijken vanaf eind april ;)

- A Plex Pass subscription for the server admin
- A Plex Pass subscription for the account using the playback device (or be in the Plex Home of a Home admin that has a Plex Pass)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 20 maart 2025 00:49]

Sorry, te snel gereageerd!
Je kunt op de server instellen wanneer het de ondertitel moet synchroniseren, daar zit een optie bij dat de 'auto sync optie' op de speler niet per se nodig is. Een alternatief is om Bazarr het te laten doen. :)

Zie ook https://support.plex.tv/articles/auto-sync-subtitles/

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 maart 2025 23:21]

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze nu wat inkomsten krijgen en je 10 jaar met rust wordt gelaten. Kosten lopen verder langs hun kant.

De in app aankoop om te kijken op mobiel verdwijnt nu ook zomaar

[Reactie gewijzigd door lamaha650 op 20 maart 2025 07:11]

Ik ben eigenlijk best wel tevreden met Plex. Het werkt zoals het zou moeten en de UI vind ik prima te pruimen. Er is nu ook een functie ondertiteling automatisch te syncen, werkt ook goed.

Ik heb een tijd lang Jellyfin gedraaid maar dat werkte toch minder soepel. Het is alweer een tijdje geleden dus wellicht is het verbeterd. Ik moest destijds behoorlijk klooien om alles goed werkend te krijgen, automatische sync van subs is bijv. mij nooit gelukt.
Ik heb beiden naast elkaar draaien in een container op een Synology, maar Jellyfin is in verhouding echt rete traag t.o.v. Plex. Daarnaast vind ik de user interface ook niet al te best. Heb een Liftime Plexpass, dus hoef sowieso niet persé over, maar nooit verkeerd om naar andere programma's te kijken.
Precies ook probleem dat ik heb. Jellyfish en Emby beide geprobeerd, maar vind de ui echt niet om aan te gluren. Heb wel Plex Pass, maar vindt het stom dat nu mijn zoon geen muziek meer kan streamen naar zijn zojuist aangeschafte iOS Plex account. Dood irritant. Dus misschien maar een Jellyfish/Emby installeren op de Nas voor dat doel..
Jij hebt plex pass, daarmee zijn al jou gebruikers nu afgekocht in plaats van dat ze de app moeten kopen, voor jou wordt het alleen maar beter. De streaming beperking is alleen voor servers zonder plex pass.
Ah, dat had ik niet goed begrepen. Dankje!
Als jouw zoon op hetzelfde netwerk zit, zou dat dus sowieso geen probleem mogen gaan zijn? Probeer eventueel Plex Amp, speciale audio client voor Plex.

https://www.plex.tv/plexamp/
Over de user interface, is het de algemene UX die niet lekker loopt? Of is het een styling issue? Want Jellyfin heeft ondersteuning voor custom CSS, waardoor je het een andere look kan geven (Bron). Zo heb je bijvoorbeeld het "JellySkin" project wat een volledig alternatief thema bied voor Jellyfin (Link).
Het aanraden van films en series is alleen echt waardeloos of heb jij een oplossing ?
Nee, dat stuk is inderdaad niet best. Ik maak er geen gebruik van, dus heb er nog nooit echt naar gekeken. Misschien is er een plugin oid?
Dus als je je eigen servers, je eigen media en je eigen mediaspelers gebruikt moet je een abonnement van €2/maand nemen om Plex buitenshuis te mogen gebruiken?
Loool, zoek het lekker uit. Toevallig net bezig met een server-upgrade. Staat nog geen Plex op en gaat er nu dan ook niet meer op komen👋

“Oh en koop nu snel een levenslange Pass voor 120, want straks is het 250” is ook gewoon chantage.

Heb helemaal geen problemen met betalen voor software, maar als we zo gaan doen wil ik niks met je te maken hebben.

[Reactie gewijzigd door Ample Energy op 19 maart 2025 21:16]

Dus als je je eigen servers, je eigen media en je eigen mediaspelers gebruikt moet je een abonnement van €2/maand nemen om Plex buitenshuis te mogen gebruiken?
Ja, eigen hardware, eigen media, maar met software van iemand anders.
Heb helemaal geen problemen met betalen voor software, maar als we zo gaan doen wil ik niks met je te maken hebben.
Blijkbaar heb je wel problemen met betalen voor software. Je hebt 17 jaar lang gratis Plex kunnen gebruiken, en blijft nog steeds gratis als je het op eigen hardware met eigen media op je eigen netwerk blijft kijken.
Plex inc. heeft gewoon geld nodig om te kunnen blijven overleven. Dan is dit eigenlijk nog een best subtiele manier om toch aan extra inkomsten te komen.
Ik verwacht dat het merendeel van de userbase of volledig gratis gebruikt maakt van de software, of een lifetime PlexPass gekocht heeft wat een eenmalig inkomen heeft gegenereerd. Voor een product wat voortdurend in ontwikkeling moet blijven, is dit uiteindelijk geen haalbare zaak. Er moet een vast inkomen gaan komen.

Het staat je uiteraard vrij om over te stappen naar het volledig gratis alternatief, Jellyfin.
Niet om de dev's van Jellyfin af te kraken, want ze doen geweldig werk, maar er is toch best wel een aardig niveau verschil tussen een volledig gratis product gemaakt door vrijwilligers, en iets van een commercieel bedrijf met ~100 betaalde werknemers.

Emby was ooit ook een gratis alternatief op Plex, die konden het ook niet meer redden om gratis te blijven, is nu ook closed source en betaald.
Wat is dat nou weer voor bullshit. Dat een programma 17 jaar bestaat betekent niet dat mensen het al 17 jaar intensief gebruiken.
En niet wéér een abonnement willen moeten afsluiten staat ook niet gelijk aan niet willen betalen…

Wat maakt het ook voor een eindgebruiker uit dat het een groot bedrijf is met 100 man dat vooral functies ontwikkelt die je niet gebruikt… Ik ben toch geen aandeelhouder 8)7
Ik gebruik Plex voor mijn normale gebruikers die niet technisch zijn en Jellyfin voor mezelf en technische zijn, beiden gaan via een reverse proxy zodat ik niet apart poorten hoef te forwarden of open te zetten. Ik heb ooit Emby gedraait maar vind Jellyfin gewoon fijner en met Emby heb je een 30 devices limiet zitten op je Première key.
https://emby.media/support/articles/Premiere-Limits.html

Ik heb trouwens wel voor beide Plex en Emby lifetime gekocht in de tijd dat ik ze beiden aan het proberen was.

[Reactie gewijzigd door Hydranet op 20 maart 2025 06:56]


[...]
Ja, eigen hardware, eigen media, maar met software van iemand anders.
Nee, dat klopt niet helemaal of ik begrijp je misschien verkeerd.

Wanneer je spreekt over "buitenshuis" doel je dan op situaties zoals vanaf je vakantieadres of onderweg verbinding maken met je eigen mediabibliotheek thuis? In dat geval hoef je géén betaald abonnement te nemen, mits je zelf zorgt voor toegang tot je thuisnetwerk, bijvoorbeeld via een privé VPN-oplossing.

Zelf gebruik ik Plex zonder abonnement via mijn eigen VPN-verbinding (zoals OpenVPN op je router/modem). Veel routers hebben tegenwoordig standaard zo'n VPN-functionaliteit ingebouwd. Omdat de meeste providers nog steeds een publiek IP-adres aan je router(modem) geven, kun je op deze manier prima en zonder extra kosten bij je eigen Plex-server komen. Dit werkt gewoon goed.
Hoewel ik het algemeen eens bent met je betoog heb ik de volgende actie van Plex nooit begrepen:
Ik verwacht dat het merendeel van de userbase of volledig gratis gebruikt maakt van de software, of een lifetime PlexPass gekocht heeft wat een eenmalig inkomen heeft gegenereerd. Voor een product wat voortdurend in ontwikkeling moet blijven, is dit uiteindelijk geen haalbare zaak. Er moet een vast inkomen gaan komen.
Dat ze dit in het begin deden? Prima. Maar het lijkt mij dat ze zichzelf voortdurend in de voet schieten door dit maar aan te blijven bieden. Ik denk namelijk ook dat het leeuwendeel van betalende gebruikers een lifetime Plex pass heeft. Of ze moeten op een gegeven moment met V2 komen waar de licentie niet meer geld. Maar dat verwacht ik voorlopig ook nog niet.
Ik vind je reactie wat overdreven. Plex wordt al jaren op heel veel televisies ondersteund en de software is mega stabiel. Plex is het pakket wat je wilt hebben om je eigen netflix te creeren. Het was 5 euro per maand, nu wordt het 7 euro per maand. 120 euro voor lifetime is een schijntje, maar kan me voorstellen dat 250 euro voor velen te veel is.
Wow, $249.99 voor een lifetime, ik heb daar nog $50.00 voor betaald een aantal jaar geleden.
Tot je de AppleTV app ziet van Jellyfin, die is gewoon om te janken.
Zoekfunctie is gewoon onbruikbaar, overzicht -zeker als je veel films hebt- is een ramp om doorheen te komen, geen sortering op genre.
Dus ja, ik heb Jellyfin geprobeerd, gewoon om te kijken hoe het alternatief van Plex zou zijn, maar ben snel weer terug gegaan naar Plex.
De infuse app is nagenoeg perfect. Kost alleen wel 0,99/maand
Ze bieden ook een lifetime purchase.
Klopt maar dat is per versioned release en ik wacht ondertussen gewoon tot gratis alternatief Swiftfin voor mij volstaan en tegen die tijd stap ik weer over.
Ja, of $120 voor een lifetime licentie. En dan heb je maar 1 Apple account gedekt.

Ben je op het moment toch een stuk beter af met $120 voor een lifetime PlexPass, en hiermee naar iedereen en zijn moeder streamen op bijna iedere apparaat met ethernet/wifi en een HDMI plug.
Zoals ik het interpreteer moet je bij plex zowel voor de server als de client maandelijkse kosten betalen dus .99/maand voor mn hele familie is dan al een stuk schappelijker. En anders werkt de Swiftfin (native player) ook prima en die is gratis, maar wat minder gelikt afgewerkt. Beide slikken alle bestanden dus transcoding doet de client wanneer je simpele server hardware hebt moeiteloos.

[Reactie gewijzigd door n8n op 22 maart 2025 10:40]

Je interpreteer het verkeerd.
Of de server eigenaar neemt een Plex Pass, en alle clients (max 100) kijken zonder kosten, of de server eigenaar betaald niets, en de clients moeten individueel een eigen abonnement afsluiten.
Jellyfin is dikke prima. Alleen DV content is wat lastiger af te spelen op sommige apparaten (Apple TV). Dus gebruik ook regelmatig InFuse.
Jup, hier ook. Jellyfin als no-nonse backend zonder teveel ellende en paywalls, en infuse als de beste mediaspeler op m’n iPhone, mac en Apple TV.
De server draait prima. Maar het gedoe met clients is wel lastig. En de ondersteuning van smart-TV's enzo.

Dat heeft bijvoorbeeld Emby of Plex beter voor elkaar.
Als het ooit de look and feel (premium doet niet onder voor Netflix of andere streaming services) krijgt van Plex incl support voor al de devices dan ben ik morgen over. :) In het geval dat de hele familie er gebruik van moet maken is het sowieso form over function en niet function over form

[Reactie gewijzigd door Vipertje op 19 maart 2025 21:37]

Meh. Vind t rommel. Te veel gedoe. Plex werkt gewoon, geen gezeik remorye
Dat was toen ook al duurder hoor, maar wel heel vaak in de aanbieding “alleen nu!”
Klopt, ik kreeg ook z'n mail, 50% korting alleen vandaag, normaal was de lifetime $99.00
Gelijk gedaan, en er tot op heden nog geen spijt van gehad, ideaal voor het kijken van media op de Apple TV's in huis en op de iPads onderweg.
Ik kon dat toen betalen nooit gedaan. Ik betaal al jaaaaaren een plex pass per maand, al zeker 10 jaar lang denk ik.

Dus ik ben misschien al 600$ kwijt ofzo inmiddels. Niet echt slim haha.

Maar ik steun het project wel. Ik haal er veel plezier uit.
Als iemand nog een werkende kortingscode weet!? Dan koop ik gelijk plex lifetime
Die zijn er momenteel niet voor een lifetime abbo. Probeer je locatie eens op Turkije te zetten. Ik heb zonet voor 75,53 een lifetime plex abbo aangeschaft met mijn virtuele revolut creditcard uit Nederland.
Ik wil jou en XethaX bedanken voor de gouden tips!
Net via Argentinië en Revolut voor 34 euro lifetime gekocht.

Ik heb een hekel aan de beslissing van Plex, maar het werkt bij ons wel gewoon erg goed (Samsung/Tizen tv).
Al kan ik met een vpn prima uit de voeten (aangezien ik dan geen "externe kijker" ben), de familieleden die meekijken wat minder. Dat is me die 3 tientjes wel waard.
Hoe regel je dit binnen Revolut? Ik heb een VPN opgezet naar Argentinie, in Revolut een kaart aangemaakt, maar hij blijft op Nederland terugkomen...
Ik liep hier ook tegenaan, dit heeft me geholpen.
Dank! Dit heeft voor mij ook gewerkt.
Bedankt, dit heeft mij ook geholpen!
Top, werkt! Bedankt :)
Bij mij hetzelfde. Net een Revolut account aangemaakt.
Op Plex met Argentijnse VPN is alles goed tot ik de creditcardgegevens invul; dan merkt Plex dat het een Belgische kaart is en verandert het tarief.
Ik heb hetzelfde probleem, ook met andere landen als Turkije. Jammer...
De oplossing van vorror in deze thread heeft geholpen 😉
Oh wauw, dat is helemaal een goede prijs! Ik wilde het nog proberen op India en Argentinie, maar ik was het vergeten. Eens zien of ik het nog over kan zetten. Fijn dat je zo'n goede prijs te pakken hebt in elk geval
paar maand terug lifetiime gekocht via Argentinie voor 36euro
Ja, ook pas gedaan. Werkt nog steeds.
ook net gedaan, perfect!! man.. wat scheelt dat.. :-)
Grappig hoe je nu het 250 dollar kost het wel wil aanschaffen met een werkende kortingscode, terwijl het tot recent altijd te koop was voor 119 dollar als standaard prijs.
nee het is pas op 29 april 250 euro. en ja, nu het nog kan voor dat er features verdwijnen uit de gratis versie wil ik dat wel ja.
straks niet langer mogelijk voor gratis gebruikers om eigen media te streamen
Tezamen met de absurde prijs van 250 euro voor een lifetime abonnement gaat dit het einde van Plex inluiden. Dat deze kern functionaliteit verdwijnt is echt onbegrijpelijk. Ze zullen veel klanten verliezen en ik gok dat het opensource Jellyfin de nieuwe #1 in selfhosting streaming land zal worden.
Dan moeten ze wel eerst met wat meer native apps komen, de hele reden dat ik Plex gebruik en niet Jellyfin, is dat er in iedere store een PLEX app staat.

De grootste misser hier natuurlijk is (hoe kan het ook anders) Samsung/Tizen en de consoles.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 19 maart 2025 21:38]

Het vervelende is dan weer wel, dat die Plex app vaak niet alles native (Direct Play) kan afspelen. Doe je dat bijvoorbeeld via Kodi en de PM4K plugin, dan kan het vaak opeens wel met Direct Play.
Maar met kodi zit je weer met een aantal platformen waar het niet beschikbaar is. Transcoden is geen probleem voor mijn server.
Toch raad ik serverside transcoding (zeker wanneer bandbreedte en dataverkeer niet echt een issue zijn) altijd zoveel als mogelijk af. Leg de stroomrekening maar lekker bij de gebruikers. ;) En zou anno 2025 ook niet heel moeilijk moeten zijn, om of de content in het juiste formaat te hebben, of een client te vinden dat eigenlijk alles wel afspeelt.
Daar heb je geen ongelijk in, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik alleen bij apparaten welke geen 4k afspelen transcodes zie. Clients op android tv, chromecast, webOS en tizen doen vrijwel allemaal direct play. Af en toe een iPhone en PS4 transcoden voor 4k content is met QSV een eitje.
Al mijn clients, die overigens allen geen 4K content af kunnen spelen (komt later dit jaar wel verandering in, mijn 1080p TV uit 2013 is stuk...), spelen content die ik enkel in 4K heb (omdat ik weet dat anderen dat wel hebben) ook gewoon met Direct Play af. Het downscalen wordt dan door de client gedaan.
Ik merk enkel wanneer men kijkt via de web player in Chromium based browsers dat niet alles via direct play afspeelt, of bij crappy smart TV apps van 7+ jaar geleden. Maar de bijgewerkte Plex apps op phone/tablet/pc/shield etc spelen letterlijk alles middels direct play hier. Kan natuurlijk ook in sommige gevallen aan de hardware liggen, maar dan is er sowieso reden voor upgraden want is het waarschijnlijk antiek.
Overdrijven is ook een vak.

Plex is naar mijn mening het meest gelikte platform voor het lokaal of remote consumeren van mijn media. En nee het is niet perfect (kijkt naar downloads voor offline kijken..), maar speelt wel echt alles af wat ik er tegenaan gooi inclusief alle gangbare audio formats en HDR standaarden. (mits speler/tv etc dit ook ondersteunt)

Ik heb op een blauwe maandag eens jellyfin getest en dat was echt ondermaats vergeleken met Plex, en Emby net zo. Vandaar ook al jaren geleden plex pass lifetime genomen en zover ik begrijp verandert er voor mij en de fam/vrienden die extern kijken niets. (eigenlijk zelfs positieve verandering m.b.t. one time fees die verdwijnen)
Fijn dat jouw setup goed werkt en het je geld waard was om een lifetime abbo af te sluiten. Mijn punt is dat met deze kernfunctionaliteit die straks ontbreekt, je straks bijna geforceerd bent om een abbo af te sluiten. Dat zal veel mensen naar een alternatief drijven: Jellyfin. Als daar de hoeveelheid gebruikers en programmeurs groter en groter wordt, zal het een aanzuigend effect gaan worden.

Mensen met een oud-lifetime Plex abbo blijven zitten maar alle nieuwe mensen zullen Jellyfin gaan gebruiken. Het einde is dan in zicht
Je hoeft enkel een abbo af te sluiten als je buiten je eigen netwerk je media wil streamen.
Lokaal streamen verandert niet.
Het zal dus volledig afhangen van je gebruik of dit een negatieve verandering is.

Ikzelf stream bijvoorbeeld zelden tot nooit buiten mijn eigen netwerk, dat doe ik het liefst lekker op de bank en TV, of hooguit op mijn desktop.
De enige remote streams komt van fam/vrienden, waarbij het hebben van een Plex Pass voor mij sowieso al gunstiger is wat betreft features.
Misschien is mijn use case wel een uitzondering, kan natuurlijk ook, al verwacht ik dat een grote goep Plex op dezelfde manier gebruikt.

Dus ik zie enkel een nadeel van de altijd on-the-go streamer een nadeel, mits deze dus pas instapt na deze verandering. Ik weet niet hoe goed Jellyfin remote streaming werkt, maar of dat nou echt zoveel mensen zal weg trekken betwijfel ik.
Dat roept iedereen altijd als er iets verandert, oh nu zal dit wel het einde zijn want dit verandert er en zal (noem maar alternatief) wel de nummer 1 worden.

Ik denk dat het zo'n vaart niet gaat lopen, ja er zullen misschien mensen weggaan, maar iedereen die een familie op z'n plex heeft zitten gaat echt niet overstappen hoor. De jellyfin server werkt misschien wel goed, de clients zijn nog altijd drama als je dat met plex vergelijkt.

Als die feature wise net zo goed werken overal (web, desktop clients, mobiel, apple tv etc) dan wil ik er nog eens naar kijken.
Dit moet toch mensen in de handen drijven van alternatieven zoals Jellyfin? Ik snap niet welke toekomst visie Plez hierin ziet.
Niet iedereen wil van systeem wisselen, en is dus winstgevender voor Plex.
Maar de meesten welke al zo geïnteresseerd in Plex zijn hebben een Lifetime abbo. En andere zouden ze dat de komende weken nog kunnen doen.

Het grote aantal lifetime abbos is in het verleden ook reden geweest om features te schrappen en prijzen te verhogen. Het geld.en uiteindelijk een keer op als het niet steevast maandelijks binnen komt.

Ik vermoed dat dat ook reden is om bepaalde features achter paywall te zetten en de drempel naar lifetime te verhogen.
Dit moet toch mensen in de handen drijven van alternatieven zoals Jellyfin?
Ik wil eigenlijk wel, maar de meeste eindgebruikers zijn zoals Vogons en snappen er geen K*T van als ik ineens een compleet ander systeem voor hun neus neerzet.
Waarom zou je 7,- per maand betalen om films te zien die je al ‘hebt’?
Daarnaast in de user interface dramatisch: vol met puin, en bladeren door mappen is enorm verstopt
Om ontwikkeling te blijven ondersteunen
Tja, waarom zou je €10 per maand betalen voor Photoshop om fotos te bewerken die je zelf hebt gemaakt?
Het gaat dan om foto’s kijken, niet om bewerken.
Ik heb voor de gezinsleden ooit per persoon die 5 euro fee betaalt. Begrijp ik goed dat dit straks dan een paar euro per maand gaat kosten?
Geen idee, dat zou ik ook niet weten, wordt ook niet duidelijk uit het artikel (of ik heb te snel gelezen). Maar met een Plex Pass op de server ben je dan wellicht (zeker in de long run) goedkoper uit en geniet je ook andere voordelen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 19 maart 2025 21:39]

Ja dat heb je goed begrepen
In verleden ooit lifetime gekocht. Vriendin/vrouw toegevoegd als fam lid. Hierdoor de fee niet betaald :p.

Als je buiten je netwerk gaat kijken. Geen idee hoe groot je gezin is. Maak even een berekening. Met 3 gezinsleden is het 60 pj (als je pj betaalt ipv pm). Dus ga je langer dan 2 jaar Plex gebruiken of meer gezinsleden snel plex pass lifetime aanschaffen als ik in jou situatie zat.
Wie bijvoorbeeld wil streamen vanaf de server van een vriend of familielid, dient dus zelf het Remote Watch Pass-abonnement te hebben. Dit is niet nodig als die vriend of dat familielid zelf Plex Pass heeft. Overigens komt straks ook de eenmalige activation fee te vervallen die Android- of iOS-gebruikers moesten betalen als ze remote playback wilden gebruiken zonder Pass-abonnement
Wel zuur als je ooit hebt betaald. Die investering ben je dus kwijt als ik het zo lees.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 19 maart 2025 23:21]

Ik heb zelf een PLEX server (met Lifetime Pass) en voeg nu al mijn vrienden toe als 'gezinsleden' zodat ze die fee voor de app niet hoeven te betalen.

Kan ik straks dus gewoon iedereen uit de gezinsgroep gooien en het op de normale manier met ze delen?
Je zou zeggen van wel (tenminste zo lees ik het). Maar na de 29ste april zou je het live kunnen testen.

Je oplossing die je nu handteerd heeft wel een beperking tot en 15 'gezinsleden' inclusief jezelf: https://support.plex.tv/a...815766-what-is-plex-home/

Mocht het dan op de normale manier werken. Lost het 2 dingen op. Vriend hoeft fee niet te betalen en je bent van limiet van 15 gezinsleden af. Bijkomend effect extra privacy de vrienden onderling zien de accounts niet / zien niet hoeveel accounts je in beheer hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.