Plex begint met verhuur van films, maar alleen in de VS

Plex is begonnen met het aanbieden van huurfilms. De functie is vooralsnog beperkt tot de VS, zo laat het bedrijf weten.

Films kosten 3,99 dollar of meer en gebruikers kunnen vanaf dat ze op start drukken 48 uur lang beschikken over een film, zegt Plex. Vanaf de betaling van de huurprijs hebben klanten 30 dagen om de film te starten. Films van diverse grote studio's staan op de dienst. Omdat het gaat om een dienst met rechten, is het onbekend of en wanneer de functie in andere landen, waaronder Nederland en België, beschikbaar zal zijn.

Vier jaar geleden kondigde het bedrijf aan dat gebruikers ook zouden kunnen betalen voor films of tv-series, door deze te huren of te kopen.Een jaar geleden zei Plex volgens TechCrunch hier nog steeds aan te werken, maar toen gaf het bedrijf aan tegen technische problemen aan te lopen. Zo had de dienst moeite met de drm van de content en bugs bij andere diensten die opgelost moesten worden, waardoor er niet aan de huur- en koopwinkel kon worden gewerkt. Vorig jaar zei Plex te verwachten dat de koop- en huurwinkel er in het tweede kwartaal van dat jaar zou zijn.

Plex: films hurenPlex: films hurenPlex: films hurenPlex: films huren

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-02-2024 • 21:11

74

Submitter: Mark_88

Reacties (74)

74
74
26
3
0
40
Wijzig sortering
Bij elke nieuwe feature van Plex loopt iedereen hier maar te klagen en zagen maar gebruik die features dan niet? Als je ze gewoon negeert heeft dat 0 impact. Ik gebruik al 10 jaar Plex op dezelfde manier en op mijn homepage staan maar 2 tabs, "movies" en tv shows".
Jup. Je hoeft all die nieuwe zooi niet te gebruiken. Soms even wat uitzetten en gewoon weer verder waar je was.
Ja, dat vind ik heel erg handig, er staan zoveel slechte films op Plex waar er geen hond naar kijken of mensen moeten dan een hele slechte smaak hebben.
Ik ook maar helaas kan je sommige dingen gewoon nergens uitzetten met een vinkje bijv die recensies als ik een film of serie selecteer. Dan heb je het beeld vol staan met meningen van anderen waar ik totaal geen behoefte aan heb.
Ik moest even denken wat je bedoelde, ik gebruik Plex dagelijks en zie dit nooit.

Het zijn geloof ik reviews van Rotten Tomatoes? Je kan op je server IMDB instellen als bron voor scores, en dan zie je die meningen niet meer.
En alweer het zoveelste bericht van Plex waarbij ik een stemmetje in mn hoofd hoor zeggen: "Ga nou eens overstappen, met jellyfin kan het ook. Dan maar geen smart tv ondersteuning."
:)
Ik heb ook wel andere alternatieven (zoals bv Emby, Jellyfin) geprobeerd, niet omdat ik Plex slecht vind, maar gewoon om te kijken uit nieuwsgierigheid. Ik bedoel dan niet voor een dag, maar echt een tijdje gebruikt.
Heb nog nooit het gevoel om te moeten overstappen, integendeel. Ik ben het er mee eens dat er functies in Plex zitten, waar je van denkt, is dit wel nodig?
Maar verder vind ik plex gewoon nog steeds top. Het draait bij mij als een zonnetje, en er zijn veel functies die ik wel gebruik in Plex, en voor mij echt een goede toevoeging zijn. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Jellyfin is geen alternatief voor Plex. Het voelt echt aan zoals Plex in het begin aanvoelde, niet af ongelooflijk slechte interface en bovenal werkt het lang niet op alle platformen. Nee, Plex volstaat nog steeds hier.
Wat houdt je tegen?
Werkt hier prima, gebruik het zelf om series naar mijn tablet te streamen.
Dan maar geen smart tv ondersteuning.
:)
Jellyfin draait onder Android TV en Kodi. Welke vorm van "smart TV" je gebruikt is altijd een keuze, desnoods via een mediaspeler.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 06:00]

Doe jezelf een plezier en koop een Apple TV of Google ding. Smart tv’s zijn ruk of worden het binnen zeer korte tijd. Ik heb echt al jaren een Apple TV (want in Apples ecosysteem) en het werkt echt als een zonnetje.
Plex is het schoolvoorbeeld van een bedrijf wat niet bij zijn leest blijft en al jaren functies blijft toevoegen waar niemand op zit te wachten.

Ik heb geen cijfers maar de overgrote meerderheid van de Plex gebruikers heeft Plex voor zijn eigen illegale films en series database, kan me werkelijk waar niet voorstellen dat meer dan 10% het gebruikt voor andere doeleinden. En bij dit soort mensen hoef je dus niet aan te komen met films huren.
Als slechts 10% enkel legale content gebruikt wilt dat nog niet zeggen dat de rest niet bereid is om te betalen voor content. Sterker nog als het aanbod overtreffend is waarom niet? Toevallig zat ik gisteren te kijken naar een Star Trek serie waarvan ik enkel dvda heb, stel ze releasen een hogere kwaliteit wil dat best hebben, daar ligt voor mij dan ook het pijnpunt, hebben, niet huren. En met hebben bedoel ik ook echt hebben niet dat op termijn de rechten worden ingetrokken.

Dat maakt Plex niet slechter op. Uiteindelijk moeten ze blijven innoveren en als blije gebruiker naar mijn idee doen ze het goed. Ja er zijn diverse bugs die opgepakt dienen te worden maar geen alternatief doet het beter tot op heden cross platform.
Omdat je geen Plex zou hebben als je zelf geen content "hebt". De doelgroep van Plex is mensen met eigen content (legaal of niet) die dat willen gebruiken op diverse platvormen. Die mensen hebben (denk ik) weinig tot geen behoefte in het huren van films omdat ze A: Liever zelf content kopen ivm het eigenaarschap en de flexibiliteit of B: Omdat ze graag illegaal downloaden. Zou me echt verbazen als 10% of meer films gaat huren met de huidige alternatieven.....
Ik denk dat Plex zich meer op de vrienden/familie richt dan de server eigenaren.
Plex is namelijk mede populair dat je je media bibliotheek kunt delen in je eigen omgeving. Zij downloaden geen films, in hun beleving is het eerder een sjieke Netflix, die wel beschikt over goede films en series waarvan er geen seizoenen missen.
Als die vervolgens (Plex kennende semi misleidend) een huur of koop optie krijgen, zouden ze daar nog best voor kunnen vallen.
Ik heb inderdaad regelmatig de vraag gekregen waarom ze een film niet konden afspelen in Plex, terwijl de film er wel tussen staan, omdat Plex dus ook films weergeeft die niet in je bibliotheek aanwezig zijn.

Voor mij zijn al deze onnodige functies genoeg geweest om over te stappen naar Jellyfin. Deze is inmiddels ook al redelijk volwassen geworden, en tot nu toe ben ik erg tevreden.
Precies! Mijn allergrootste ergernis met Plex is inderdaad het sturen van de onwetende kijker, dat ze ineens naar hun eigen diensten zitten te kijken.
En dan krijg je vanzelf ineens weer commentaar dat ik reklames in films heb zitten, en dat de subs niet werken |:(
Het is dat JellyFin (AFAIK) geen cliënt's heeft voor de bepaalde SmartTV's (Samsung, LG) en gameconsoles (Xbox, Playstation) anders was ik al lang overgestapt.
Voor die TV client van Jellyfin bestaan oplossingen. Toevallig net gisteravond een Jellyfinclient op mijn Samsung TV geïnstalleerd. Je moet er natuurlijk wel een beetje technisch voor zijn, maar als je Jellyfin al hebt draaien neem ik aan dat dit wel lukt. Zou kunnen dat dit ook bestaat voor de gameconsoles, maar die heb ik hier niet staan.

Gitrepo: https://github.com/Georift/install-jellyfin-tizen

Ik heb een goedkope trage Samsung TV uit 2020, en deze client draait veel sneller dan de Plex client.

[Reactie gewijzigd door Earth_Apple op 23 juli 2024 06:00]

En dat is nou precies het verschil tussen Plex en de 'concurrentie'.
Ik zie een familielid van 60+ dit niet doen, die zijn al niet al te bijster technisch (anders hadden ze wel iets beters gekocht ipv een Samsung), dit krijg ik ze nooit uitgelegd, en ik ga er zeker niet voor langs ;)
Plex client laten installeren lukt nog wel telefonisch, het aanmelden ook.
Ples voegt ook alleen maar (half) toe, en fixt amper. De interfaces is ondertussen zo complex geworden (zowel server als player) en zit vol met vreemde zaken die amper meer op te lossen zijn. Support? Nope.

Ik begrijp dat ze geld moeten verdienen, maar dit lijkt me niet de manier. Ik ben blij dat ik ooit met korting een pass heb gekocht, want een abonnement zou ik er nooit meer voor afsluiten.

[Reactie gewijzigd door iAR op 23 juli 2024 06:00]

Ik ben blij dat ik ooit met korting een pass heb gekocht, want een abonnement zou ik er nooit meer voor afsluiten.
Ik voel me er net zo bij, ik heb dik 10 jaar terug een plex pass gekocht, toen nog annual. in 2018 dan een Lifetime gekocht aan 100 euro, en tot 2023 was dat een goede investering. Maar het wordt er alleen maar slechter op, en met de Hetzner blokkade werd ik toch even serieus langs achter gepakt.

Tijdje met Jellyfin geprobeerd, maar dat was toch "net niet". Heb nu dan maar de investering gedaan om alles lokaal te draaien (totaal kostenplaatje rond de 2k€ mits een beetje futureproofing). Maar ik ben stiekem toch ook aan het uitkijken naar een beter alternatief.
Ik ben een zeer tevreden Emby gebruiker.
Echte alternatieven zijn er niet. Ik gebruik als player overigens al Infuse. Dat is een stuk beter dan Plex Player. Maar voor muziek moet ik dat gedrocht nog wel gebruiken omdat ze te lui zijn om PlexAmp voor Apple TV uit te brengen.

Ik gebruik skip intro veel, dat is nergens anders aanwezig volgens mij.
Een alternatieve muziekdienst met zoveel features? Nope.
Sec films en series kan Infuse ook van de NAS trekken maar toch is een Plex Server net iets praktischer.

Volgens mij is het sowieso tegenwoordig normaal dat je maar allerlei (onnodige) meuk in je software trekt, zonder de boel eens een keer goed te optimaliseren en onderhouden. Kijk naar Whatsapp, Windows, Teams, iOS.
Skip intro en skip credits zijn inderdaad 2 functies die zowaar overal ontbreken en wmb onmisbaar zijn.

Ik kijk amper films, maar series des te meer. Voor muziek betaal ik wel gewoon netjes elke maand 10 euro, maar voor series is het echt een beerput, meeste reeksen die ik kijk zijn in de EU helemaal niet op streamingdiensten beschikbaar, laat staan nieuwe seizoenen.
Ik ook meer series dan films, en het is vooral handig als intros knetter lang duren (en nog meer als je meerdere episodes achter elkaar kijkt).

Ja, daar ben ik dus mee opgehouden. Ik merk dat ik weinig nieuwe muziek luister. Daarnaast was ik het geshuffel met nummers die van albums worden verwijderd of albums die compleet verwijderd worden of via een ander label toch weer terugkomen helemaal zat.
Ik heb een mooie collectie mp3 en flac opgebouwd in de afgelopen decennia: voldoende voor mijn wensen.

[Reactie gewijzigd door iAR op 23 juli 2024 06:00]

Zet illegale maar tussen haakjes. Hier een plex gebruiken en het zijn toch echt alleen de geripte films/series die ik zelf heb gekocht. Dat ik deze graag op vakantie wil zien op afstand en dat plex mij die optie geeft is alleen maar mooi. Mijn account word niet gedeeld.
Ik zou daar niet trots op zijn als mijn bedrijf (of mijn werkgever) daarvan moet leven.
Als je daarvan groot bent geworden, blijft dat je altijd achtervolgen.
Precies dit inderdaad. Ik had laatst ook een leuke constatering.. Zonder (extern) internet, werkt Plex niet (meer).. Terwijl alles lokaal draait, maar de tv app (Samsung) internet vereist.. Als ik mij goed herinner liep het stuk op inloggen.. Terwijl Plex hier dus ook 'gewoon' lokaal draait..
Ik heb het ooit jaren geleden voor een server in de auto met Plex voor elkaar gekregen zonder internet. Dit vanwege andere problemen zeg maar.

Lijkt me dat het gewoon moet werken, maar dat je naar de verwijzing moet kijken hoe je op de server komt vanuit de client.
Ik gebruik plex al iets van 15 jaar. Maar de laatste jaren irriteer ik mij enorm eraan. Jammer dat ze hun best doen om het product te verpesten. Wordt toch eens tijd om een alternatief op te zoeken.
Kodi is een media player, geen streaming server die kan transcoderen en beschikbaar is voor vrijwel alle devices (met name gebrek bij Apple).
Of bij gebrek aan een app: in de browser.
waar irriteer je je dan aan als ik vragen mag?
Ik gebruik plex denk ook al een jaar of 10, echt 0 moeite met het programma.
Mja, waarom zou ik huren als ik ze al heb? Het is een rare toevoeging aan een mooi platform wat eigenlijk bestaat om je eigen collectie te kunnen beheren. Imo past daar geen gehuurde video's in. Streaming ala, maar gehuurde video's is gewoon een flop.
Mja, waarom zou ik huren als ik ze al heb?
Jij hebt alle films al, inclusief degene die nog uit moeten komen?
Ik betwijfel of Plex films aan gaat bieden die nog uit moeten komen. @Yzord heeft wel een punt. Een platform dat je eigen collectie laat beheren gaat een huurdienst aanbieden terwijl ik het met 1 druk op de knop in mijn persoonlijke library heb zitten.
Misschien ook maar om hard te kunnen maken dat Plex een legale dienst is die het beste voort heeft met de rechthebbenden.

Maar als ik serieus ben vermoed ik dat als ze een koopdienst zouden opzetten, ik misschien nog wel interesse zou kunnen hebben.

Laten we stellen dat plex toch een bepaalde markt bedient, waarvan een behoorlijk gedeelte er niet eens vies van zou zijn om te betalen voor content.

Zou ik ik best willen betalen voor koopfilms als ik deze:
-DRM vrij kan opslaan
-De bitrate hoger ligt dan bij alternatieve diensten.
(Al dan niet dan streaming een cap heeft en een download naar een eigen streaming server wel de volle kwaliteit bied)

Helaas is het bovenstaande een utopie, waarvan filmstudio’s denken zichzelf in de voet te schieten terwijl er juist een gigantische markt voor is.

De bekende uitspraak dan ook weer… “Piracy is a service problem” (waar ik het absoluut mee eens ben, na de opkomst van streaming en diensten als steam download ik aanzienlijk minder. En daar zit nota bene DRM op)
Mee eens, toen dit nieuws eerst uit kwam hoopte mensen op dat maar helaas is dat er niet van gekomen. Het is onrealistisch helaas maar iets zoals GOG voor films zou echt geweldig zijn
Plex integreer in ieder geval voor muziek met een FLAC provider en tussen Plexamp en de dienst zelf is er weinig nodig voor muziek van ‘alternatieve’ bronnen. Moesten ze hetzelfde kunnen doen voor video, zie ik het wel zitten, downloaden “kost” tijd, je moet een downloader opzetten en je moet ook een RAID array hebben en dat is ook niet ‘goedkoop’. Ik heb momenteel maar tijd voor 2-3 films per maand, dus als dit mogelijk is voor 1-4 euro/film is dat goedkoper dan Netflix. Ik zou het graag hebben dat je voor die prijs toch een permanente digitale versie kunt krijgen, een DVD en tegenwoordig zelfs BR kun je gemakkelijk voor die prijzen oppikken in de winkel.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 23 juli 2024 06:00]

Als hij te huren is op plex dan is hij ook te downloaden dus ja dan heb je hem al🤣
Moet ik alle films hebben dan om een mening te hebben? Degene die ik wil zien heb ik en als ik hem nog niet heb dan ga ik hem ook niet huren. Dus wat is je punt?
Dus jij gaat nooit meer nieuwe films bekijken, alleen nog maar wat je nu hebt?
Hoezo, die kan ik toch ook kopen, rippen en in mijn collectie zetten? Ik snap jullie punt helemaal niet.
Je originele punt was gewoon nogal raar, waarom zou je iets kopen als je het al hebt... Ja dat geldt voor alle producten maar niet iedereen heeft alle films al.
Je stelt zelf:
Mja, waarom zou ik huren als ik ze al heb?
En later:
Degene die ik wil zien heb ik en als ik hem nog niet heb ...
Dus niet alle films die je zou willen zien, heb je al.
Het is best normaal om een film te huren als je hem wil zien, want misschien wil je hem maar één keer zien (dat kan op meerdere platforms en dat was de bestaansreden van videotheken vroeger). Maar jij blijkbaar niet en je reageert alsof dat een bekend gegeven is.
Lang geleden heb ik een lifetime licentie gekocht. Toen hadden ze dus wat verdiend aan mij maar nu verdienen ze niets meer aan mij. Om Plex te laten overleven is een ander business model nodig.
lifetime kost nu ook ''maar 120'' euro. Ik ben nog een gratis gebruiker die plex nu momenteel 5-6 jaar gebruikt om al mijn dvd's en blu-ray's die ik ooit heb gekocht en geript op te kunnen slaan op een media platform en makkelijker terug te kijken. Kijk al 6 jaar met plezier op mijn tv/telefoon mijn films, en eigenlijk zou ik het programma wel kunnen supporten met een licentie pass, of dat nou maandelijks, jaarlijks of een lifetime pas is.
Mja, waarom zou ik huren als ik ze al heb? Het is een rare toevoeging aan een mooi platform wat eigenlijk bestaat om je eigen collectie te kunnen beheren
Het idee zal wel zijn dat je op een gegeven moment alleen maar Plex gebruikt om films en videos te kijken. En dan is er plots een film die je niet hebt, maar die je wel graag wilt zien. Een knopje waarmee je hem meteen kunt kijken is dan wel zo makkelijk. Misschien wel zo makkelijk dat je hem niet eens meer illegaal gaat downloaden, of de blu ray bestellen en rippen.

Of dat gaat werken met een doelgroep die juist zijn best doet om zelf alles in beheer en onder controle te houden weet ik verder niet.
Tja, ze proberen aan alle kanten een legaal, stabiel verdienmodel te maken. Die eenmalige lifetime abonnementen is op lange termijn geen blijvende cashflow voor een bedrijf immers. Ergens begrijp ik het wel, maar het zou mooi zijn als ze ook weer eens wat doen voor de bestaande klanten die al die meuk niet willen en alleen hun eigen media willen afspelen…er zijn genoeg kleine dingen waarmee je iedereen blij maakt…
Interessante ontwikkeling, al vraag ik me af hoe dat zich dat in de toekomst gaat ontwikkelen t.o.v. de huidige plex gebruikers; de mensen met hun eigen bibliotheek. Ik kan me goed voorstellen dat de contentboeren binnen de kortste keren met hun eisen het bestaande plex om zeep (proberen te) helpen en er niet veel meer overblijft dan een netflix kloon.
Ik zou een platform met wat lossere regels rondom huren wel waarderen. Dat gelul met 1 keer kijken, binnen 2 dagen af kijken, niet mogen terugspoelen hoef ik niet. Gewoon een film kunnen huren voor een week of zo en dan met FUP onbeperkt kunnen kijken zou ik wel gebruiken. Hopelijk kan Plex zoiets aanbieden zodat het een toegevoegde waarde is op de markt. Anders kan je net zo goed bij Apple blijven.

Waarom huren via Plex in plaats van downloaden en afspelen via Plex? Ik ben niet per se tegen betalen of zo. Bovendien wil ik de hoogste audiokwaliteit en met huur is er soms meer mogelijk dan met een streamingdienst. En ik heb “maar” een 100/100 verbinding. Ik wil als ik met iemand op de bank zit direct de film kunnen starten en niet nog 3-4 uur moeten wachten.

Ik ben benieuwd!
vanaf dat ze op start drukken 48 uur lang beschikken over een film
Je kan ook hier meerdere keren kijken, net zoals bij Pathé Thuis, iTunes en alle andere verhuurders. Wil je langer? Dan kan je de film kopen voor een paar euro extra (of niet, iTunes heeft regelmatig sales).
Het is niet kopen als anderen op afstand de mogelijkheid om te kijken kunnen uitschakelen. Het is eerder een huurovereenkomst met een nog te bepalen einddatum.
"Kopen" op iTunes en de meeste andere platforms is geen kopen. Daar kwam ik achter toen ik afscheid nam van Apple.

Je kunt het niet op andere apparaten kijken, niet downloaden en ze kunnen content nog steeds offline halen.

Als Plex kopen én downloaden zou toestaan, hebben ze in mijn ogen een superieure dienst die iets waard is.
100 mbps is echt ruim meer dan voldoende om gewoon meteen te starten met kijken hoor...
Omdat het gaat om een dienst met rechten, is het onbekend of en wanneer de functie in andere landen, waaronder Nederland en België, beschikbaar zal zijn.
Dus de pirate Bay is nog steeds te makkelijkste en beste optie om aan een film te komen? Vinden ze waarschijnlijk niet leuk, maar ze blijven stronteigenwijs vasthouden aan dat gezeur met (geo)-rechten. Tja, als je reclames en hypes voor je producten blijft maken, maar vervolgens het de klant heel omslachtig of niet mogelijk maakt om legaal aan de producten te geraken, moet je niet raar opkijken dat mensen lak aan je rechten hebben.
Ben zeer blij dat Emby's focus blijft bij waar het voor gemaakt was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.