Plex-app krijgt redesign met losse tab voor persoonlijke media van gebruikers

De Plex-app voor Android en iOS heeft een redesign gekregen. Volgens de ontwikkelaar is de navigatie op de schop gegaan, waardoor het gemakkelijker moet worden om content te vinden. Daarnaast is de persoonlijke mediaverzameling van gebruikers nu ondergebracht in een eigen tab.

De vernieuwde Plex-app lijkt nu meer op een traditionele streamingdienst als Netflix, met grote banners waarin content wordt aanbevolen. Verder zijn de verschillende tabbladen nu toegankelijk via knoppen onderaan het scherm, in plaats van via een uitklapbaar 'hamburgermenu' aan de linkerkant. Op de pagina's van films en series worden de titels nu weergegeven als poster, wat volgens Plex een veelgevraagde functie was.

Er is nu ook een afzonderlijk tabblad bijgekomen voor media die gebruikers zelf hebben geüpload. Hiermee moet het makkelijker worden om onderscheid te maken tussen de content uit de persoonlijke mediaservers en het gratis streamingaanbod van Plex, stelt de ontwikkelaar. Ook de kijklijst en het gebruikersprofiel hebben een prominentere plek gekregen, bovenin het scherm.

Plex laat weten dat verschillende functies nog niet tijdens de preview beschikbaar zijn, zoals de mogelijkheid om content vooruit te spoelen, afspeellijsten te maken en om te casten. Later moeten die alsnog beschikbaar komen. Gebruikers kunnen vooralsnog zelf beslissen of ze de oude of nieuwe versie van de app gebruiken. De vernieuwde versie moet 'begin 2025' als stabiele release beschikbaar komen.

Ook de tv-apps van Plex kunnen 'binnenkort' eenzelfde redesign verwachten. Verder zegt de ontwikkelaar dat de nieuwe versies van zijn verschillende apps nu allemaal gebruikmaken van dezelfde codebase, waardoor de meeste nieuwe functies en verbeteringen in de toekomst op hetzelfde moment voor alle platforms worden uitgebracht.

Plex-app redesign

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

24-11-2024 • 11:04

97

Submitter: RuudBurger

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

Plex zit toch altijd in het lastige spanningsveld dat het een legaal product is, wat gebruikt wordt voor streamen van illegaal gedownloade films. Of kan je Oppenheimer daadwerkelijk DRM-vrij in een MKV legaal krijgen?
Je kan ook streaming services toevoegen aan plex zodat je films van netflix, disney, prime etc. allemaal in 1 app kan zien.
Niet echt. Je wordt doorgelinkt direct naar de film op de desbetreffende app als je heb geïnstalleerd hebt.

Tenminste zo werkt het op mijn Apple TV. Is de content niet aanwezig op een van je aangegeven bronnen of de app is niet geïnstalleerd dan vraagt het om het te installeren (en waarschijnlijk ook in te loggen natuurlijk)
En dit is precies de reden waarom is van Plex ben afgestapt. Voor mij waren dit soort "features" duidelijk, maar ik kreeg regelmatig berichten van vrienden en familie met de vraag waarom een bepaalde film niet te zien was. Plex had wat mij betreft te veel dingen om hun platform heen gebouwd. Ik ben nu overgestapt naar Jellyfin, welke deze zooi allemaal niet heeft.
Nou moet zeggen dat ik het eigenlijk wel fijn vind. Begin was het een beetje knullig maar lijkt goed te werken nu.

Het laat zien wat er op de streaming services gebeurd welke ik afneem/geïnstalleerd heb en wordt ook gelijk afgespeeld. Nu heb ik er “maar” 3 zijnde Netflix, Disney en HBO.

Dat het niet “echt” in de Plex app is maakt me niet zo veel uit.

Mooie toevoeging op ook nog mijn thuiskopie database. Leuke is dat hij dus ook laat zien dat de 1080p thuiskopie van Harry Potter dus in 4K op HBO Max staat. Toch leuk.
Ja maar dat is bij mij juist het probleem. Ik neem geen streaming diensten af (arrrr) dus voor mij zit het juist in de weg.
Maar dan voeg je toch geen streaming diensten toe aan je Plex, dan kijkt die er ook niet naar, en heb je er verder geen last van.
Ik heb de afgelopen 1.5 jaar geen Plex meer geopend, maar toen ik het gebruikte waren al deze features opt-out. Deze stonden dus allemaal standaard aan, wat erg onduidelijk was voor nieuwe gebruikers. Ik kon dit ook niet als admin instellen voor gebruikers enz.

Over extra gebruikers gesproken, je moet voor de smartphone app ook betalen om films te kunnen kijken. Lijkt me een beetje onnodig terwijl ik al voor de server betaal.
Dus je weet eigenlijk niet eens waar je het over hebt? Want in die 1.5 jaar toen de eerste iteraties hiervan werden geïntroduceerd is het wel beter geworden merk ik.

Heb niet echt gekeken naar de opt outs moet ik eens tijd aan besteden. Maar gezien het me niet echt stoort dat ze o.a. bioscoop releases laten zien op splash screen en eigenlijk wel leuk vind om te weten wat er komt vind ik het wel prima.

Hoezo betaal je voor de server? Moet je voor het extern streamen betalen dan? zal vanavond eens kijken. En dan nog, is het zooooo gek dat je voor software/functies moet betalen tegenwoordig? Moet alles gratis zijn?

Weet niet wat voor werk jij doet, maar in mijn werk vind ik het wel fijn dat de klanten betalen voor de trainingen die ik geef en de producten die we verkopen. Zo kan ik mijn gezin ook onderdak en eten geven, wel zo fijn.
Je moet bij Plex betalen voor hardware transcoding. En ik wil best betalen voor een softwarepakket, maar dan wil ik ook tevreden zijn over het softwarepakket. Ik vond dat Plex te druk bezig was met features toevoegen die niet met je thuisbibliotheek te maken hadden, en te weinig deed aan bestaande problemen.

Verder wil ik dan mijn gebruikers juist niet opschepen met die kosten (kosten voor de app, eenmalig een paar euro), ik probeer toegang tot mijn bibliotheek aan te dragen bij familie, maar die gaan het niet proberen als ze er ook nog voor moeten betalen.
Wel een apart standpunt eigenlijk. Een illegale server hosten voor “je gebruikers” wat je klaarblijkelijk gratis doet en ook niet willen betalen voor software die dit via hardware acceleratie support.

Afin , als software als Jellyfin het gratis ondersteunt is wel handig idd. Dat begrijp ik wel.
Prima dan registreer je geen streaming services toch. Je kunt dat prima customizen hoe plex werkt.

JellyFin is open source. Leuk, maar eigenlijk werkt het ook niet echt lekker (mijn ervaring). Heeft best wat nadelen en niet echt een app (SwiftFin client bijvoorbeeld) dus meer web based (dus leunt op lokale browser).

Streamen van Plex database doe ik niet en download zelden content met/zonder transcoding. Dus die functies en problemen die het zou hebben ken ik niet. Ik gebruik mijn thuiskopie database ook gewoon lekker voor thuis.

heb genoeg content op de streaming services om dat te streamen en downloaden voor in vliegtuig.
Jellyfin heeft inderdaad ook zijn nadelen, ik mis vooral clients op meerdere platforms. Ik heb de Jellyfin client op mijn Samsung TV via developer tools moeten installeren. Verder ben ik best tevreden over de stabiliteit van Jellyfin, alles wordt gewoon netjes afgespeeld en hardware transcoding gaat ook gewoon goed. Dit gaf voor mij bij Plex wel eens problemen, zeker met ondertitels (dit schijnt tegenwoordig verbeterd te zijn)
Op mijn Samsung was subs ook een probleem maar ook TrueHD audio tot ik naar een Apple TV was gegaan.

Ben recent ook van een readynas ultra 2 naar synology 224+ gegaan dat ging nog een stuk beter, zeker met hogere bitrates.

Maar ik heb dus geen hardware decoding nodig door de AppleTV

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 25 november 2024 18:50]

Het grootste probleem wat ik heb bij plex is dat deze schoenmaker gewoon niet bij zijn leest blijft.
Het is voor mij gewoon een app om mijn persoonlijke media collectie met een Netflix achtige manier af te spelen. Al die andere functionaliteit en eigen streams zit ik helemaal niet op te wachten...
En wat is die leest dan? Versie 1.0 en daarna niets meer toevoegen? De huidige Plex versie is al behoorlijk anders dan hoe het ooit begonnen is.

Maar we zien nu bijvoorbeeld in de Duitse autoindustrie wat er gebeurd als je te lang bij je leest blijft. Als de wereld verandert zul je ook moeten veranderen om relevant te blijven.

Ik neem dat jouw werkgever ook wel eens producten aanpast omdat de markt om andere zaken vraagt. Hoop ik tenminste voor jou.
Wie zal er echt Plex installeren vanwege alle rommel die ze aan de app hebben toegevoegd? En welke oud-gebruikers zullen opgestapt zijn vanwege diezelfde rommel? Ik denk dat ik het wel weet. Alleen heeft Plex ooit de fout gemaakt om levenslange abonnementen te verkopen en die mensen willen ze nu graag kwijt.
Ik ben sinds dag 1 een plex lifetime member. Ik gebruik het door deze rommel al 3 jaar niet meer en ben overgestapt op Emby. Ook lifetime. En dan vooral omdat jellyfin in die tijd geen native player had voor m’n LG televisie en Emby wel.
Nou ja, rommel? Jij vindt het niks, en ik vindt het gewoon een zeer goede toevoeging. Je kunt het toch gewoon uitschakelen. Zie het probleem niet zo. Ben ook een lifetime member, en zeker nu alles zo versnippert is vind ik bv de discover tool een zeer goede functie in plex. Kan nu zoveel informatie vinden in plex zelf, zonder plex te verlaten. Dat jij het niks vind, prima, maar is zeker geen rommel, want ken er genoeg die er gebruik van maken. Snap niet dat je als lifetime member die functie gewoon niet uitzet, en gewoon verder gaat met plex zoals je gewent was. Maar ja, ieder zijn ding.
Je kunt die ‘rommel’ toch gewoon uitschakelen? Veel mensen hebben een hybride tussen een eigen mediatheek en een of twee streamingdiensten dus het is wel degelijk iets dat veel mensen willen zien, de zoekfunctie van o.a. Netflix en Amazon is gewoon bagger, Plex geeft me gewoon de optie als ik iets wil zien waar ik dat vandaan wil halen.
Is Jellyfin dan geen beter alternatief?
Voor mijn gevoel minder handig in gebruik.
Ik beide draaien maar gebruik waar het kan altijd Plex.
Ja, het is altijd net als zoveel apps. Feature creep en angst dat er geen groei is. Ze blijven altijd maar wanhopig dingen toevoegen totdat niemand het meer wilt gebruiken.
Ik gebruik het ook als een pseudo Kodi mediaplayer. Geen behoefte aan die streams. Dan open ik wel de Prime Video of andere betreffende steamingdienst. Ik wil geen mix van.
De LP”s die ik koop, zitten ook codes bij om het album legaal te downloaden. Deze zet ik dan vervolgens op de plex server en kan dan onderweg mijn muziek legaal beluisteren.

[Reactie gewijzigd door redslow op 24 november 2024 14:17]

Hoe werkt dit precies? Ik heb een collectie LP's, kan ik dit ook?
Als je de LP koopt zit er meestal een 'digital download' code bij die je online kan gebruiken, bij 2ehands zit die sticker er vrijwel nooit bij
Volgens die logica is VLC (een van de beste en flexibele licht gewicht spelers van media) net zo "schuldig". En YouTube die maar al te graag hele delen van tv series serveert.

En iedere torrent client, en iedere usenet client.. En iedere crypto wallet zal ook wel voor shady doeleinden gebruikt worden.
Je vergelijkt appels met peren. VLC is een gratis videoplayer, Plex heeft abonnement en is vooral gericht op het beheren en delen van je library. Ook met mensen buiten je huishouden.
Plex is ook zich ook gratis ...
Met deze redenatie zitten media spelers op Windows (zoals VLC) ook op het randje?
Mijn hele DVD en Bluray collectie staat op Plex. Het is misschien op het randje van legaliteit, maar toch al "beter" dan vlakweg torrenten I guess?
Nee, het is niet in het randje. Auteursrechtelijke mag het gewoon niet (je mag kopieerbeveiligingen niet (proberen te) omzeilen.) Echter heeft zowel de politie als het OM gezegd dat ze niet gaan handhaven en vervolgen. Die hebben andere prioriteiten.

Civiel valt hier volgens niets mee te doen, aangezien er geen schade is. Niemand loopt geld mis. Je ziet hooguit die vervelende reclames op je gekochte schijven niet.

Ik heb zelf een paar Harry Potter blu-Rays gekopieerd naar nieuwe blu-ray schijven, omdat de originele schijven niet goed opstarten op m’n speler.
Ik heb wel gelijk gebruik gemaakt van de optie om alle menu’s en FBI-dreigingen en zo weg te laten.

Je hebt dan ook nog een veel betere ervaring. Schijf erin en spelen, in plaats van dat je een minuut of meer bezig bent het opstarten van je schijf, FBI-dreiging negeren, BREIN-filmpje negeren, reclame wegklikken, menu inladen, ondertitels aanzetten (want ik heb nooit een schijf gezien die de instellingen van je speler overneemt), een intro van de uitgever afwachten en dan pas je film zien.

Edit: Geen strafrecht. Het is de auteurswet:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/2022-10-01 (artikel 29a)

[Reactie gewijzigd door lenwar op 24 november 2024 16:33]

Blu-Ray weet ik niet, maar dvd’s mag je zeker legaal rippen. Daar is jurisprudentie over. Een maker van de software hiervoor is eens aangeklaagd geweest en daar heeft de rechter van gevonden dat de software mocht, omdat de manier van decoderen inmiddels zo simpel is, dat men het niet meer als het omzeilen van kopieerbeveiliging gezien kan worden.
Dat van die DVD snap ik wel. Die versleuteling is tegenwoordig zo zwak dat je het onbewust doet.
https://www.rijksoverheid...s-de-thuiskopievergoeding

"De thuiskopievergoeding is een vergoeding voor artiesten en auteurs die inkomsten mislopen, doordat hun werk gekopieerd wordt voor eigen gebruik."

We betalen ervoor. Hoezo niet legaal?
Het gaat niet om de data. Je mag een kopieerbeveiliging niet proberen te omzeilen. Het staat dus los van de auteursrechten. Als de mediadrager geen kopieerbeveiliging heeft, dan mag je hem inderdaad kopiëren. Effectief hebben alle commerciële blu-rays een kopieerbeveiliging.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/2022-10-01
Artikel 29-a gaat hier over.
Je zou ook kunnen stellen dat het toepassen van een kopieerbeveiliging als illegaal gezien kan worden, omdat het je in het recht belemmert een reproductie te mogen maken voor eigen gebruik, zoals toegestaan onder artikel 16c.

Daarnaast is het discutabel of bluray beveiliging als "doeltreffend" gezien kwan worden wanneer de eerste de beste tool van het internet er geen moeite mee heeft een image te maken.

Zolang daarover geen expliciete Nederlandse jurispredentie over voorligt, en dus zogezegd willekeurige software er geen moeite mee heeft en de torrentsites volstaan met hetzelfde materiaal, zou je ook kunnen concluderen dat van een doeltreffende maatregel dus geen sprake is. Net zoals CSS was ook ooit doeltreffend was, maar dit later ook niet meer was.

Wat dat betreft kan je het dus niet zwart-wit stellen, de wet is in de praktijk immers nog niet getoetst. Aangezien de essentie van dergelijke wetgeving is dat rechtenhebbenden geen geld mislopen door ongeoorloofde kopieën, vind ik de stelling van @iqcgubon dat zijn verzameling "op het randje van de legaliteit" is, eigenlijk wel treffend.

Het binnentrekken van data via torrents is namelijk in z'n geheel geen grijs gebied meer te noemen. Hooguit op een moreel vlak, indien je zelf de schijf wel bezit, maar geen drive in je PC, om maar een flinke zijstraat te noemen.
Met je eerste zin kun je het ook omdraaien, dat die recht op kopie van eigen gebruik onrechtmatig is. Maar goed. Dat terzijde.

Er staat expliciet dat je een kopieerbeveiliging niet mag proberen te omzeilen. Er is geen woord Spaans aan zegmaar 😊

Ik vind het persoonlijk ook nergens op slaan onder bepaalde voorwaarden. Als ik inderdaad voor m’n eigen gebruik een kopie maak van m’n eigen schijf.
Dat neemt niet weg, dat het niet mag.

Er wordt door de wetgever geen onderscheid gemaakt tussen eigendom/gehuurd/geleend/enz.


Waar het op neerkomt in de huidige situatie, is dat als jij een krant bij de bieb leest en een fotokopie maakt van de krant, dat, dat dan mag. Voor eigen gebruik. Je mag hem dus niet voor een ander maken (los van bewijslast) of gaan publiceren.

Als Disney een Blu-Ray uitbrengt zonder kopieerbeveiliging, mag je die schijf dus voor eigen gebruik kopiëren.

En nogmaals. Er wordt niet op gehandhaafd, dus het zuivere nut van de wet is ook maar beperkt.

Ik verwacht ook, dat als iemand bij mij in huis komt en ziet dat ik mijn Harry Potter Blu-Rays heb gekopieerd, omdat de originelen niet meer afspelen in mijn speler, en de kopieën wel, dat de betreffende rechter het niet eens voor laat komen.

Het is eenzelfde redenatie als een radarverklikker die je niet in je auto mag hebben.
Je mag in Nederland signalen ontvangen. Je mag in Nederland signalen uitzenden onder bepaalde normen en waarden. (Een radarverklikker zendt een heel laag signaal of om de rader te kunnen detecteren)

Die radarverklikker is in de basis niet illegaal. Het is gewoon een soort antenne/radio. Je mag hem alleen niet in je auto gebruiken. Zo staat het in de wet.
Er staat expliciet dat een doeltreffende beveiliging niet omzeild mag worden, waarmee in feite het hele artikel tot Spaans is verworden. :)
Als Disney een Blu-Ray uitbrengt zonder kopieerbeveiliging, mag je die schijf dus voor eigen gebruik kopiëren.
En dat is in feite ook een beetje het probleem van de situatie. Als jij dus een stuk software hebt gedownload die dat kan en die met exact hetzelfde gemak dit doet voor een schijf die wel voorzien is van encryptie, was die encryptie dus niet werkelijk doeltreffend.

Heb zelf ook wat geripte BR's op m'n NAS staan. Maar als je jezelf af moet vragen of je dus een beveiliging hebt omzeild of niet, en het antwoord hierop blijkt "ja" te zijn, valt er een goede case voor te maken dat je dus niks illegaals hebt gedaan. Vandaar dat dit dus een grijs gebied is, geen zwart gebied. En dat is expliciet zo door de wetgever gesteld.

Het helpt natuurlijk ook niet dat dit waarschijnlijk nooit letterlijk getoetst zal gaan worden, want wat je zelf al aangeeft, het apparaat heeft wel wat beters te doen dan zich over dit de facto theoretische vraagstuk druk te maken. De grote vissen zijn interessanter en daar gaat Brein immers wel achteraan :)

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 25 november 2024 21:12]

"Strafrechtelijk"

Is het gewoon toegestaan. Er is geen strafwet(!) die dit verbied in Nederland.
artikel 29a Auteurswet, is geen strafrecht.
Je hebt gelijk :) Ik zal hem corrigeren.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/2022-10-01
29a verdiedt het inderdaad. Auteurswet is inderdaad geef strafrecht.

Bedankt voor de correctie!
Dat is geen randje van legaliteit. Dat is 100% legaal. We betalen er letterlijk voor. Niemand gaat je er op aanspreken.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 24 november 2024 12:32]

Al zou je hem gratis krijgen of geld toe krijgen. Ervoor betalen heeft er niets mee te maken.

Het mag niet "in de praktijk" niet. Je mag niet een kopieerbeveiliging omzeilen, en iedere commerciële Blu-Ray heeft een kopieerbeveiliging.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/2022-10-01 (artikel 29a). Staat dus los van de inhoud van de mediadrager.
Hoe wil jij verbieden dat ik een slot breek die ik op mijn apparatuur heb staan? Heb je enig idee wat voor precedent dat schept? Hoe wil je dat controleren?

Dat er lobbies zijn die deze wetten doorgedrukt hebben is een ander verhaal. Ben wel benieuwd wat een echte rechter ervan vind.
Deze wet komt 2002. Ik weet niet meer hij tot stand is gekomen, maar het is in elk geval niet iets van de laatste jaren. (Ik zeg niet dat je dat suggereerde)

Hoe zinvol de wet is heb ik het niet over. En al helemaal niet of ik het er mee eens ben.

Het is alleen een misvatting dat je zomaar iedere mediadrager mag kopiëren die je in bezit hebt.

En dit gaat niet om een slot openbreken, maar om een kopieerbeveiliging omzeilen.
Inderdaad, voor de meeste mensen is dit geen probleem, echter dit kan wel tegen je gebruikt worden in andere zaken. Stel dat je van diefstal verdacht zijn, of je schrijft in de krant over corruptie of je schopt tegen de schenen van vb. Rutte, kunnen ze alsnog je leven lastig maken.

Je hebt misschien al gehoord van (echte) journalisten die gezegd hebben dat ze zo weinig mogelijk ‘grijs’ doen, zelfs bepaalde dingen niet van hun belasting aftrekken zodat ze niet kunnen gechanteerd worden door de overheid. Er zijn zelfs diensten die zulke mensen (ook C-level, bankmanagers etc) coachen in gebruik van apparaten zoals iPhones, VPN, hun online profielen verwijderen, status met de banken etc om te zorgen dat de overheid of criminelen hun niet hackt of misbruikt.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 25 november 2024 00:02]

Als dat zo is dan ook die heffing eraf, nu eten ze van twee walletjes.
De Blu-ray rippen met makemkv?
Volgens mij kan dat technische ook niet 100% "legaal" omdat er drm op Blu ray zit.
Niet dat dit uberhaupt belangrijk is maar goed het zit er wel op.
Dat is wel legaal, gek genoeg.
Consumenten mogen muziek en films kopiëren voor eigen gebruik. Deze thuiskopieën mag u opslaan op apparaten, zoals een externe hard disk of laptop.
https://www.rijksoverheid...s-de-thuiskopievergoeding
het maken van de kopie mag. maar volgens mij mag je niet de encrypties en kopieer beveiligingen omzeilen.
https://www.rijksoverheid...o-s-van-anderen-gebruiken
Maar valt er nog te kraken als het al gekraakt was? De eerste poging is kraken, maar het software wat daarna wordt uitgebracht is niet anders dan een oplossing om je eigen BlueRay om te zetten naar MKV. Dat noem ik geen kraken meer.
de text zegt omzeilen.
En ja, die software valt zeker onder omzeilen.
je mag ook niet zomaar iemands huis binnen gaan zonder toestemming. of je nou een lock pick of een sleutel gebruikt maakt niet uit.
Nee, is niet legaal aangezien je er een beveiliging voor moet kraken/omzeilen.

BRON
Huh? Waarvoor betaal je dan de thuiskopie heffing?
Eigenlijk nergens meer voor. Technisch gezien voor de makers, maar gezien downloaden uit illegale bron niet meer legaal is had dit allang afgeschaft moeten worden. 6 piek per telefoon die verkocht wordt, elke mediabox met harde schijf erin, enz. ze krijgen er miljoenen euro's door.

Het is een verkapte subsidie.
Het is naar mijn weten nogsteeds legaal om een geleende CD of videoband te kopiëren. De vraag is natuurlijk hoeveel dat nog gedaan wordt 🤔
Ze gaan er vanuit dat er mensen zijn die illegale dingen blijven doen, dus moet iedereen die een computer koopt maar meebetalen.

Het is geen vergoeding waarmee je, je eigen misdrijf afkoopt. Het is een vergoeding om iedereen z’n misdrijven af te kopen, maar die worden ook nog steeds vervolgt als ze gepakt worden. Ook de mensen die niks illegaals doen. Wel zo sociaal toch? 😊
Het maken van de thuiskopie, zonder de beveiliging eruit te slopen? :)
Om Mr. Kuik zijn zakken te vullen, wat al sinds het begin het geval is.
En niet vergeten de platenbazen! ;)
Kladderaars heb ik nooit zo bij stilgestaan maar ik denk dat die ook onder 'beeldrecht' vallen, als je maar 46 euro lidmaatschap aan Pictoright zou dokken. Het blijft een raar systeem
https://www.thuiskopie.nl.../verdeling-rechthebbenden
Misschien moeten we er gewoon geen lawaai over maken. ;)
Handschoenen zijn ook legaal te krijgen, maar worden ook gebruikt door inbrekers om geen vingerafdrukken achter te laten.
RSA encryptie wordt ook gebruikt door criminelen om versleuteld te communiceren.

Een product heeft lang niet altijd enkel en alleen een negatief doeleinde. Wat mij betreft is Plex daarom totaal geen discutabel product.
Je kan ook streamen met jou phone rechtstreeks maar jou tv door middel dlna(software). Of neem VLC media player kan je ook streaemen . Dus genoeg om het zelfde te doen alleen zit er bij plex een mooi schilletje er on heen.
De enshittification gaat door dus gaan we binnenkort weer op zoek naar iets nieuws. Jellyfin ziet er veelbelovend uit, iemand nog andere alternatieven?
Wat is hier precies enshittification aan?
Tracking voor de adverts die de 'free' content moeten sponsoren.
Daar kan je voor bedanken, en je moet ook niet naar die free content gaan kijken (tenzij je van c-list tv films houdt).
Maar voor mij moeten die opties om wel getrackte ads in mijn TV films te krijgen liever default verstopt.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @glennoo24 november 2024 13:56
Niets tot bijna niets of je moet op de tracking voor de free content doelen. Enshittification is een modewoord dat steeds minder betekenis krijgt. Het wordt hier op Tweakers bovengemiddeld aangehaald wanneer mensen niet zo blij zijn met verandering er niet bij stilstaande wat het eigenlik inhoudt (of de definitie enorm optrekkende)
Velen gebruiken al jaren Plex als goedwerkende interface voor een eigen collectie series/films etc geript van gekochte DVD/BD op eigen server (kuch). Plex rekent daar ook gewoon geld voor, hetzij per maand, hetzij lifetime license. Plex kiest er echter steeds nadrukkelijker voor om andere diensten, tips, "suggesties" en andere commerciële rommel in hun interface te gooien terwijl daar weinig behoefte aan is.

Hetzelfde zagen we gebeuren in de interface van Android TV (andere launcher lost dat op), decoders van providers en onlangs heb ik zelfs een eenvoudige klantenkaartapp als Stocard weg kunnen gooien omdat een of ander kutbedrijf dat weer opkoopt om allerlei onzin aan te bieden en data te vergaren waar ik geen belang bij heb. Plex gaat ook die kant op net als veel andere diensten waar we al jaren gebruik van maken. Vandaar mijn reactie :) .
Plex rekent daar helemaal geen geld voor. Plex Pass is volledig optioneel. Al die extra features zijn met 1 toggle uit te schakelen en ik gebruik Plex op EXACT dezelfde manier als 10 jaar geleden.
Plex is een dienst die je heel veel gratis kan laten doen. De plex pass is een extra dienst die je kunt afnemen, als je dat wilt. Dat is niet noodzakelijk. Een gratis dienst moet ook ergens zijn geld vandaan halen. Ze bieden content aan en daar krijgen ze geld voor. Maar dat is ook eenvoudig uit te zetten. Ik zie je probleem dus niet echt.

Maargoed er zijn valt natuurlijk altijd wat te klagen.
Plex kiest er echter steeds nadrukkelijker voor om andere diensten, tips, "suggesties" en andere commerciële rommel in hun interface te gooien terwijl daar weinig behoefte aan is
Vermoedelijk omdat je anders niet in de smart tv platformen komt, jellyfin heeft wel eens geprobeerd in de tizen store te komen bijvoorbeeld maar dat komt dan niet door de keuring van Samsung heen omdat er geen "content" in zit
Jellyfin is prima maar heeft nog wel wat ruwe kantjes. Apple TV in combinatie met HomePods levert hier bijvoorbeeld nog de nodige issues op, switchen naar de oude player verhelpt het maar dan werken subtitles weer voor geen meter en dit probleem speelt al jaren.

Infuse als player werkt dan weer prima in combinatie met Jellyfin. En op de Chromecast / Google TV ook geen issues gehad overigens.

Ik ben echter na een paar maanden Jellyfin geprobeerd te hebben terug bij Plex, het werkt gewoon allemaal net even wat beter en vlotter zonder gedoe en voor alle platformen is er een app beschikbaar.
Jellyfin is een fork van het al genoemde Emby. Emby wellicht eens proberen?
Emby ook geprobeerd maar daar werd ik ook niet heel vrolijk van. Mindere UI dan Plex (mijn persoonlijke mening) en ook issues met de Homepods / AppleTV combo. Er zal ongetwijfeld veel af te dingen zijn op Plex maar zeker met een lifetime Plex Pass welke ik 10 jaar geleden ooit eens heb aangeschaft blijft het mijn favoriete media server. Hoewel Jellyfin en Emby heel dicht bij komen was het het in beide gevallen voor mij gewoon allemaal net niet.

De kritieken over het door je strot heen geduwd krijgen van Plex content (zoals aangehaald in sommige comments) herken ik overigens niet. Ik gebruik alleen lokale content van de Plex Media server hier in huis en de rest is gewoon uitgezet in de config en wordt ik ook nooit mee lastig gevallen.
Emby. Doet wat Plex ooit deed: media streamen, en niets meer dan dat.
Op Slashdot gaat de discussie precies zoals hier: is enshittification van Plex nodig om legitiem te worden?
https://m.slashdot.org/story/435761
Welnee joh, Plex werkt nog steeds prima en dat zal hoogstwaarschijnlijk zo blijven ook. Ze weten dondersgoed dat wanneer het te lastig of onmogelijk wordt om je eigen bibliotheek af te spelen iedereen overstapt naar Jellyfin, Emby of zelfs Kodi.
Ik gebruik nu zelf Emby, maar heb nog wel Plex en Jellyfin er naast draaien.
Al jaren zeer tevreden met Jellyfin. Kan ik van harte aanraden!
Plex en Emby zijn beidde mooie stukjes software. Vind het alleen jammer dat ik een abonnement / pass moet nemen om Live TV met mijn eigen hdhomerun moet te kunnen kijken.

Bij Jellyfin is het weliswaar gratis, maar werkt het streamen van TV niet lekker. Heb daardoor altijd meer dan 1 app nodig voor het streamen van media en TV.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Lifelogger24 november 2024 14:45
Jellyfin heeft wel meer nadelen die Plex niet (in die mate) heeft zoals de ondersteuning voor het gebruik van 3rd party ondertitels. Dat werkt in Plex echt veel beter dan in Jellyfin. In sommige gevallen werkt het tonen van 3rd party subitles alleen wanneer je de film op pauze zet, subtitles uit en aanzet en hem dan weer laat spelen. Die opmerking vind je wel meer in Internet. Dat issue heb ik bij Plex nog nooit gezien.
Zelfde issues ervaar ik hier. Vooral wanneer meerdere types subtitles aanwezig zijn tussen afleveringen.

Subtitles consistent goed krijgen is echt een dingetje bij Jellyfin, ook gezien support van formaten echt kan verschillen tussen de verschillende clients.
Ja, dat is ooo een vervelend issue.

Al blijf ik Jellyfin een mooi stukje software vinden, twijfel ik toch wel of ik niet over moet gaan naar Plex of Emby. Vind het alleen vervelend dat alles via een 3rd party party gaat. Met Jellyfin ben je toch zelf meer in de lead.
Plex Pass kost je momenteel 90 euro voor een lifetime license en het is iedere euro waard. Daarnaast blijf je gewoon baas over je eigen library en mocht dat ooit gaan veranderen (wat ik ten zeerste betwijfel want het is nog altijd het overgrootte deel van de plex user base en ze zouden zichzelf in 1 klap failliet verklaren) dan kun je altijd nog over naar een alternatief.

Plex heeft het onder aan de streep gewoon het beste voor elkaar en ondanks dat ze in de breedte op zoek zijn naar andere verdienmodellen hebben ze nog steeds het beste systeem voor het beheer van je eigen media library.
Ben ik met je eens. Heb Plex ook draaien zonder pass. Ik vind alleen die reclame troep en zo vervelend. Gelukkig wel uit kunnen zetten.

Overweeg nu wel een pass aan te schaffen, voor de Live TV + DVR functonaliteit. Al spreekt Emby me op zich ook wel aan.
Als je de tab met gratis media van Plex dan uit kan zetten zou het helemaal mooi zijn. Ik hoef dat allemaal niet te zien.
Ik heb zojuist de preview geinstalleerd en ik heb onderin alleen Home / My Libraries / Discover staan. Dus ik "mis" de Live TV en On Demand tabbladen. Waarschijnlijk omdat ik omdat ik op mijn plex instance al die dingen al uit heb staan.
Zo te zien is de iOS app nog niet beschikbaar in de Store.

Belangrijkste is dat je alle externe content kan uitschakelen en alleen je eigen media zien op de Home view, is dat in de nieuwe layout nog steeds mogelijk?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 november 2024 11:13]

moet je via testflight installeren
Voor wie zich afvraagt. Hoe gaat er dat dan uitzien. Hier een redelijk uitgebreide video erover. Heeft er ook nog een 2de telefoon naast om de verschillen te laten zien.
Zolang ik die tab als ‘primair’ kon zetten en al die andere ‘onzin’ kan uitschakelen.
Sinds deze update is de plex server van mijn nvidia shield verdwenen hij staat niet eens meer in de lijst van servers in de web interface. Nou zullen vele zeggen je moet ook geen shield als server gebruiken maar ik stream enkel binnenhuis rechtstreeks zonder decodering en dat werkte jaren lang zonder enkele issues. Ik kan ook niet makkelijk vinden hoe ik plex weer werken kan krijgen op de shield, ook veel zuiniger dan een pc laten draaien. Iemand hier ook ervaring mee, hoe heb jij het kunnen oplossen? Ik zie op de webstite van plex nu ook niets over android...

edit gefixt door ipv. plex.tv/web te gaan naar http://ip.address.of.shield:32400/web en de installatie opnieuw doorgelopen. apart maar blij dat het weer werkt

bron; info ter installatie shield hier

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 24 november 2024 21:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.