Testversie Windows 11 brengt Recall naar AMD- en Intel-Copilot+-computers

Microsoft heeft een nieuwe testversie van Windows 11 uitgebracht waarmee gebruikers met een AMD- en Intel-Copilot+-computer de Recall-functie kunnen gebruiken. Testversie KB5048780 bevat ook nieuwe AI-functies voor Foto’s en Paint.

Windows 11-testversie KB5048780 biedt volgens Microsoft ook ondersteuning voor Click to Do. Deze AI-functie maakt deel uit van Recall en analyseert screenshots die via Recall zijn gemaakt. Gebruikers kunnen de functie inzetten om tekst uit een screenshot te kopiëren, te laten herschrijven of te laten samenvatten. Het is ook mogelijk om afbeeldingen uit de screenshot op te slaan, op te zoeken via Bing of aan te passen via Foto’s of Paint.

De testversie brengt Paint Cocreator tevens naar AMD- en Intel-Copilot+-computers. Deze gratis AI-functie bevat een beeldgenerator die op basis van tekstprompts of tekeningen AI-plaatjes kan maken. Microsoft heeft de Foto’s-app ook van een update voorzien waardoor gebruikers met een AMD- en Intel-computer voortaan ook de Image Creator en Restyle Image-functies kunnen gebruiken. Via Image Creator is het mogelijk om AI-plaatjes te maken. Dat gebeurt via tekstprompts. Via de Restyle Image-functie kunnen al bestaande afbeeldingen bewerkt worden. Dat gebeurt eveneens met behulp van kunstmatige intelligentie.

Microsoft schrijft dat het nog steeds aan Recall aan het sleutelen is. Het Amerikaanse bedrijf doet dat onder andere via de feedback van gebruikers en de input van onderzoekers. Dankzij de update is Recall nu ook officieel te gebruiken in de Europese Economische Ruimte.

Recall-functie in testversie Windows 11. Bron: Microsoft
Recall-functie in testversie Windows 11. Bron: Microsoft

Door Jay Stout

Redacteur

07-12-2024 • 11:01

99

Lees meer

Reacties (99)

99
91
46
3
0
21
Wijzig sortering
Vind 't idee dat zichtbare account gegevens mogelijk worden opgeslagen niet zo prettig.
Daar (of iig voor de passwords) hebben ze dan ook een filter voor ingebouwd, om de kans dat dat gebeurt te verkleinen. Sowieso blijft die informatie lokaal op je PC staan en wordt dus niet geüpload.
Sensitive information filtering is on by default and helps reduce passwords, national ID numbers, and credit card numbers from being stored in Recall. Your sensitive information remains on your device at all times, regardless of whether the Sensitive information filtering setting is on or off.
Zie Privacy and control over your Recall experience - Microsoft Support
De functionaliteiten zijn geen privacy by disign. Het is collecting by design, tenzij er aan uitzonderingen is voldaan waar de gebruiker nauwelijks inzicht en controle over heeft. De macht over wat gevoellige gegevens zijn ligt vooral bij Microsoft. En als bedrijf kan men niet stellen dat alle gevoelige gegevens op het apparaat blijven als de gebruiker vooraf nauwelijks tot geen inzicht en controle heeft over welke gegevens niet door het filter worden tegengehouden. Niet verwerken tenzij de gebruikers en hun omgeving weten wat er precies zal worden verwerkt is niet wat Microsoft hier toe past.
Microsoft heeft altijd aangegeven dat je er vanuit mag en moet gaan dat dit systeem alles ziet en alles analyseert. Dat zij proberen van bepaalde informatie te verbergen is mooi meegenomen, maar ook niet meer dan dat. Mocht je kiezen om het aan te zetten moet je er van uit gaan dat ze alles zien.

En ze mogen proberen van wachtwoorden te verbergen, al ken ik niet veel applicaties die een wachtwoord plaintext laten zien, ze zeggen ook direct dat dit niet kan voor vele andere gevoelige informatie zoals credit card nummers.

En waarom zou MS niet kunnen stellen dat alles op het apparaat blijft en gebeurd? Zijn zij niet net de partij die weet hoe ze het ontworpen hebben? En opnieuw, Microsoft geeft aan dat alles verwerkt wordt. Het enige wat ik nu nog wil zien is hoe ze gebruikers hiervoor gaan waarschuwen wanneer gebruikers deze functie gaan aanzetten.
Stellingen van Microsoft als
You're always in control of what’s saved as a snapshot.
staat lijnrecht op je beweringen.

Ik ben het er mee eens dat er vanuit Microsoft ook waarschuwingen komen dat je een OS of apps niet zomaar kan vertrouwen, maar dat is geen excuus om je als bedrijf dus maar voor te doen alsof je gebruikers wel controle geeft. Anders kan je net zo goed stellen dat er criminelen zijn die waarschuwen dat je ze niet moet vertrouwen als ze beweringen doen.

Als bedrijf heb je wettelijk de verantwoordelijkheid niet meer persoonlijke en gevoelige gegevens verwerken dan nodig. Een bedrijf als Microsoft kan niet eenzijdig bepalen wat voor een gebruiker of hun relaties nodig of relevant is. Dus de enige oplossing is privacy by design en de gebruikers de uitkomst van de filtering tonen zodat deze zelf kunnen beslissen of dat is wat ze doorgeven mag worden.

[Reactie gewijzigd door kodak op 7 december 2024 12:31]

Mocht je kiezen om het aan te zetten moet je er van uit gaan dat ze alles zien.
Laten we hopen dat je als gebruiker de keus krijgt en dat het niet zomaar ineens standaard aan staat.
Dat was volgens mij wel de bedoeling van MS om het standaard aan te zetten.
Het is sowieso een gedrocht, informatie die er niet is kan ook niet gestolen worden.

Het staat ook lijnrecht tegen hun 'argumenten' dat TPM 2.0 vereist moet zijn voor de 'veiligheid' voor Windows 11 en latere versies terwijl het ogenschijnlijk Microsoft om heel andere redenen te doen is.

Lees dit maar eens:
https://secret.club/2021/06/28/windows11-tpms.html

Ik noem het onnodig creëren van e-waste ook 'niet onderhandelbaar', roep ze maar op het matje.
De gegevens gaan nooit van je apparaat af (tenzij je het zelf zou gaan filmen en uploaden oid). Dus ja, dit is meer privacy by design dan menig ander AI tooltje. Ja, je gooit wel al je data erin omdat het anders ook geen functionaliteit toevoegt. Maar dat is een bewuste keuze die je als gebruiker maakt zodra je het aanzet.
De gegevens gaan nooit van je apparaat af (tenzij je het zelf zou gaan filmen en uploaden oid). [...]
Dit is een schat aan informatie voor kwaadwillenden, dus reken maar dat er ook malware komt die hier in gaat rondneuzen.
Het beste is om gewoon die dingen niet op te slaan.
Zodra dat aan staat kun je er zeker van zijn dat het ergens mis zal gaan.
Genoeg mensen die geen idee hebben wat de gevolgen hiervan kunnen zijn, dus maar gewoon accepteren als je al de keus krijgt om het aan te zetten.
Die kans verlagen is niet goed genoeg.
Ze moeten gewoon kunnen garanderen dat die kans 0% is. Anders is het gewoon een potentieel veiligheidslek in een besturingssysteem.
Veiligheid is niet absoluut. 100% garanties krijg net nergens, dus ook met dit niet.
Die garantie krijg je inderdaad nergens, maar ze maken wel die zero-day fixes als ze zoiets vinden.
Maar als je op voorhand al functionaliteit gaat inbouwen waarvan je weet dat die mogelijk wachtwoorden laat lekken, ben je al fout bezig.
En ook is het maar 0,001% van van alle gebruikers waarvan wachtwoorden lekken, dan is dat bij 100 miljoen gebruikers alsnog van duizend gebruikers waarvan het wachtwoord is gelekt.
dan moeten ze dus alle password managers in hun code base opnemen, want daar kijk ik regelmatig wat het password is.
Ze moeten gewoon geen meekijker op je pc installeren, want dat is het gewoon in principe. Dat we hier met zijn allen intrappen zeg.

Dit is precies hetzelfde als dat de premier nu gaat roepen dat ze morgen bij iedereen in huis een camera installeren die de hele dag foto’s en filmpjes van je dagelijkse handelingen maakt. Zou je toch ook niet normaal vinden?

En waar is de EU nu eigenlijk met hun privacy regels? Ik snap gewoon echt niet dat dit gewoon maar geinstalleerd mag worden op apparatuur welke jij hebt gekocht en waarop je meestal zeer persoonlijke zaken afhandelt. Dit is me toch een casus waar je u tegen zegt, maar in al die maanden dat ik van Recall af weet heb ik niks vanuit de EU gehoord.

[Reactie gewijzigd door Yzord op 7 december 2024 15:59]

Er zijn wetten die je beschermen als je informatie af moet geven. Er is echter geen enkele wet die je verbiedt om bijvoorbeeld jouw medische gegevens op de buitenkant van jouw voordeur te plakken.

Want dat doe je vrijwillig.

En als je zo "slim" mag wezen dan is er geen enkele wet die mij tegen kan houden om die gegevens te lezen en vervolgens in De Telegraaf te plaatsen.

Ben alleen bang dat 99,999% van de bevolking inderdaad 'zo slim' is om dat extra geheugensteuntje toch maar te gebruiken, want het is gratis.
Een systeem wat er niet is, is niet te hacken. Sommige dingen moet je gewoon niet willen
En dan gebruik je het ook simpelweg niet.
Dit is serieus een van de meest domme tegenargumenten die je had kunnen bedenken. Sorry dat ik het zo bot zeg, maar het is gewoon zo.

Fenrirs punt is: wat niet bestaat, kun je ook niet misbruiken.
Jouw reactie: dan gebruik je het toch niet.

Ga je er dan gemakshalve maar van uit dat er geen ENKELE kwetsbaarheid in die nieuwe functionaliteit zit die door kwaadwilligen misbruikt kan worden? Het is er. Dat jij het niet inschakelt, betekent niet dat er geen enkele toename is van risico. Ook als jij het niet gebruikt of inschakelt, kan er nog steeds een kwetsbaarheid mee worden geïntroduceerd, waardoor je, zelfs als je het niet gebruikt, toch kwetsbaar bent.

Vandaar de uitspraak: Als er geen achterdeur is, dan kan die ook niet misbruikt worden door kwaadwilligen..
Is dat zo simpel? Oprechte vraag. Microsoft heeft toch een vrij lange geschiedenis wat betreft het opdringen van nieuwe functionaliteit, of je die nu wilde of niet. Pakken ze het hier anders aan?
Na de eerste ophef hierover hebben ze al aangegeven dat ze het opt IN maken. Dat is al heel wat.
Bij de 1e update opt-out en de tweede update staat cloudopslag als standaard.
Waarom zouden ze het anders aanpakken? Ze testen tegenwoordig al bijna niet meer.
Nu nog de mogelijkheid om het te verwijderen dan. Ik denk dat Microsoft een heleboel "Pro-functies" inbouwt voor een simpele gebruiker die daardoor ook een veel zwaardere computer nodig heeft.
Klopt

En toch pushen ze Recall, in plaats van het eventueel schrappen.

En dan kun je zeggen "het kan uit hoor", onderbuikgevoelens negerende denk ik nog steeds "maar waarom moet het in MS hun ogen alsnog dan in het OS zitten, uit of niet"

Het blijft lokaal, maar icm met een MS account (meeste mensen omzeilen die niet zoals ik) kunnen de gegevens alsnog ooit gekoppeld worden aan die account.

Ik zeg niet dat ze dat doen, maar die optie is er wel op ten duur.

Naja, het is nu vooral afwachten hoeveel van die privacy beloftes waar zullen zijn, ze maken een tool waarvan veel mensen niet eens zullen weten dat het bestaat, en meekijkt als je het aanhebt.

Een tool die veel ziet ook nog.

Want zelfde mensen klikken gewoon op "next" tijdens aanmaken van een account, zonder om te kijken naar wat wel of niet aanstaat.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 7 december 2024 11:57]

Mee eens. Maar dat gebeurt vaak: er zijn meerdere iteraties nodig om dit soort aspectmatige (speelt altijd op de achtergrond mee als requirement) specificaties goed in een gebruiksvriendelijk product te krijgen.
"kans verkleinen", "helps reduce". Gewoon dit soort features niet mensen door de strot duwen helpt dit risico 100% voorkomen. Het is ook wachten op het moment dat je geen opt in hebt gedaan maar het per ongeluk door een patch toch is geactiveerd, of dat hackers er mee aan de haal gaan.
Het wordt ook niet door de strot geduwd, je moet het zelf, expliciet aanzetten. En als hackers zoveel toegang hebben tot je systeem dat ze aan deze data kunnen, dan hebben ze reeds volledige toegang tot je systeem. Dan maakt dit ook niet meer uit.
Lekker water dragen voor miljarden bedrijven.......

Het is gewoon een dom idee dat geboren is uit het niet meer weten wat te doen vandaag de dag qua OS en software in het algemeen. Je ziet het overal om je heen.
Ik zou liever mouse gestures en pie menu's zien als default OS functionaliteit in plaats van die domme start menu's.

(Gnome Pie en Easystroke in mijn geval. Op Linux.)
Zoek ook eens Kando op. :) (Maar ik gebruik voorlopig nog Gnome Pie.)
Nah, ik ben wel van de start menu's, komt vast door het opgroeien met Windows 95 enzo.

Gnome en OSX kan ik echt niets mee. KDE daarentegen....
Opzich, ja. Maar aan de andere kant: als je nu wel een virus op je systeem krijgt, hebben ze opeens veeeeel meer data (historische data) die ze anders niet zouden hebben.
Het feit dat criminelen mogelijk toch wel bij je gegevens kunnen maakt de werking en mogelijk gebruik nog niet redelijk. Het toont hooguit aan dat criminelen zich ook onredelijk 'kunnen' gedragen.

De argumenten gaan er ook aan voorbij dat gebruikers die het aan zetten juist niet zomaar genoeg controle hebben over wat anderen er mee doen. De controle ligt vooral bij anderen, zoals Microsoft of de criminelen. Die juist zorgen dat de gebruiker bar weinig informatie kriigt over wat ze in de praktijk doen. Wat dat betreft kan het gezien worden dat andere het verzamelen als door de strot duwen zien. Als ze werkelijk controle willen geven zouden die namelijk vooraf, tijdens en na het verzamelen heel transparant over de praktijk zijn en navragen of het wel klopt wat ze als grenzen trekken. Maar dat is niet de praktijk.
Als hackers volledig toegang hebben hebben ze nu een plek waarin ze fijn alles bij elkaar kunnen vinden. AI erbij en ze kunnen lekker aan recall vragen om een lijst van alle gebruikte credit cards in de laatste twee weken. Denk niet dat sensitive goed dicht te timmeren is dus ben benieuwd wat de headlines over deze feature gaan worden
Het wordt *op dit moment* niet door de strot gedouwd.

Het *was* standaard aangezet, zonder mogelijkheid om te verwijderen. Pas na ophef werd koers gecorrigeerd.

Het kan in de toekomst zomaar weer aangepast worden.
Moet altijd opt-in zijn. Maar ik zou Recall ook niet willen hebben als ik een W11 gebruiker zou zijn.
En hoe kan jij weten of dat niet wordt geupload ?

Gewoon omdat Microsoft zegt dat ze het niet gaan uploaden ? .. :D

Tijdens de eerstvolgende update of zelfs connectie met het net is het best mogelijk dat Microsoft even deze gegevens upload en ergens op een server bewaart. En daar ga jij helemaal geen weet van hebben of ze dit doen en wat ze met die gegevens gaan doen.
Het hoeft ook helemaal niet geüpload te worden. Een partij hoeft enkel een query naar je ai subsysteem te versturen om bepaalde informatie op te vragen.

Voorbeeld:
"Has this user made various searches regarding UnitedHealthcare and or Brian Thompson in the last month and did the user buy a busticket online?" => Yes / No
Ik wil het gewoon aan en uit kunnen zetten. Waarom kan dat niet op een eenvoudige manier?
Maar dat kan toch net wel? Je kan Recall aan en uit zetten, en het staat standaard uit.
Oké, geweldig. Ik hoop dat dat blijft maar ik ben bang dat het binnen 5 jaar veranderd naar standaard aan.
Recall is gewoon spyware , wat is nou de toegevoegde waarde voor een gebruiker , van heel veel dingen wil ik niet dat er een screenshot van is , als ik dat al wil dan gebruik ik wel Snagit en doe dat lekker zelf
Klanten hebben (terecht) maling aan een "kleinere kans" - er moet het maximale aan gedaan zijn, en dit valt daar niet onder.
Ik ben zo oud dat ik ooit achter een CP/M computer typte. Ik weet nog wat een PDP 11/44 en een S38 is. Ik weet nog wat Cobol is.

Ooit kocht ik een OS die gewoon mijn PC beheerde. De rest, zoals een office suite, kocht ik er bij of er was wel een open source versie.

Toen had Microsoft niets meer te doen en gingen ze bloatware installeren zoals een 3D grafisch tekenprogramma. Of XBox. Die kon uitgeschakeld worden tot de volgende update, toen stond alles weer aan. Sommige dingen konden niet eens verwijderd worden, zoals die XBox dinges. Ik heb niet eens een XBox.

Toen had Microsoft weer niets te doen en gingen ze nog meer hypes installeren en "services" waarvoor ik ineens een account nodig had. De PC werd weer langzamer, en een permanente internet verbinding was wel nodig. Voor mijn gemak werd er steeds meer geharkt wat ik allemaal deed.

Maar goed, die Recall dinges zal eerst wel optioneel zijn, dan opt-out worden en vervolgens een default-install worden. En niemand boeit het echt, want "handig".

Was vroeger alles beter? In elk geval wel qua privacy :D En ja, ook met 3 MB Ram kon een heel bedrijf "draaien".
Was vroeger alles beter? Neen. Kon een heel bedrijf met 3MB RAM draaien? Niet noodzakelijk.

Er zit ook een enorm groot gat tussen de tijd dat zelfs OEM PCs zonder OS kwam en je die moest aankopen of uit een optielijst selecteren, het beschikbaar zijn van een degelijke opensource office suite en de introductie van Paint 3D.

En het is niet omdat jij iets niet gebruikt, dat het daarom maar ineens bloatware is. Want zelfs in CP/M zaten ongetwijfeld tools die dure harde schijf ruimte innamen en die je nooit gebruikte. Dat is, als je al een harde schijf had, want ook dat was een optie op die optielijst van je computer in die tijd.
Ik ben zo oud dat ik ooit achter een CP/M computer typte. Ik weet nog wat een PDP 11/44 en een S38 is. Ik weet nog wat Cobol is.

Ooit kocht ik een OS die gewoon mijn PC beheerde. De rest, zoals een office suite, kocht ik er bij of er was wel een open source versie.
Als je zo oud en (eigen ;))wijs bent, dan is het voor jou een koud kunstje om Windows naar je hand te zetten of een ander OS te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 december 2024 12:03]

nee dat kun je niet want , Microsoft veranderd optie , wat niet en wel geschakeld, wordt, oeps die nieuwe opties staan weer aan. Zeg nu dat die niet zo is , Heb nu 4 PC's van LTSC voor zien en 1 overduidelijk , is bij voorbeeld het uit zetten van de search in de task balk, na de install van 21H2 staat die er gewoon weer.
Ik heb ESET op alle PC's staan, op 1 van de PC's was Windows defender programma 1 core 100% aan het gebruiken, ook naar een reboot. Jullie hebben veel te veel vertrouwen in Microsoft. Ik vertrouw ze voor geen meter
Jullie hebben veel te veel vertrouwen in Microsoft. Ik vertrouw ze voor geen meter
Wie is "jullie"? Waarom gebruik je Windows als je het niet vertrouwt?
om Windows naar je hand te zetten of een ander OS te gebruiken.
Buiten een enkele PC die enkel gebruikt wordt voor game streaming, heb ik zoveel jaar geleden afscheid genomen van Windows. Die ene PC is in een geïsoleerd netwerk, en daarop worden geen belangrijke zaken gedaan (zoals het aankopen van spellen).

Jij vertrouwt het niet. Ik hoef het niet te vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 december 2024 15:31]

Ik vertrouw nagenoeg niets/niemand.
Ik snap het nut niet van Recall. Wat heb ik er aan om te kunnen zien wat ik 2 dagen geleden op mijn scherm zag? Ja het zou kunnen helpen om bv een tekst in de staat van toen terug te brengen, maar Google Docs doet dit standaard. en als software developer heb je daar goeie tools voor.

Of is dit juist voor de software die geen versioning ondersteund? Dan zal Recall wel helpen ja. Ik heb het toch liever niet.
Ineens herinner je je dat je 2 weken terug een afbeelding bent tegengekomen van iets op een website, maar je weet niet meer waar en je wil die kunnen terugvinden. Met Recall kan dat door simpelweg te beschrijven wat er toen te zien was.

Je las enkele dagen terug de oplossing voor een probleem dat je hebt, maar je hebt de oplossing nog niet uitgevoerd en probeert nu terug te vinden waar je die ook alweer bent tegengekomen. Met Recall kan dat.

Je was enkele ideeen aan het uitproberen in een document, maar hebt die niet opgeslagen, met Recall kan je terug gaan kijken en, indien gewenst het opnieuw namaken.

En neen, net zoals met vele dingen in de AI hype zijn dit niet direct scenario's die ik mezelf zie gebruiken, maar net zoals ik zelf geen meerwaarde zie in al die AI dingen, zie ik voldoende mensen die er voor hen wel een meerwaarde uithalen.
De voordelen wegen niet op tegen de mogelijke nadelen en de continue "ongerustheid" over je privacy ..

Ik spreek hier niet over een oplossing voor een probleem, het zoeken van een afbeelding of een idee.

Maar ik spreek hier over jouw bankrekeningen, effectenrekeningen, (zelfs eventueel) cryptoaccounts, documenten inzake medische gegevens, levensverzekering, andere verzekeringen, jouw akte.

Allemaal zaken waar een programma allemaal geen screenshots van hoeft en al zeker niet als die bij de volgende mogelijke update of als je even online bent deze informatie allemaal terloops naar Microsoft geupload wordt zodat ze alles van jou te weten komen.

Want hoe ga jij weten of Microsoft dit niet even upload ?


.

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 7 december 2024 14:57]

Als je Microsoft nu al niet vertrouwd, dan zou je het OS nu al niet moeten gebruiken.

Al de info die je nu opslaat op je pc, kan Microsoft theoretisch aan. Ze kunnen nu al je paswoorden inkijken, alle opgeslagen documenten doorsturen etc.

Deze functie gaat niet meer toegang hebben tot jouw lokale gegevens want die hebben ze al, moesten ze dat willen.
Met twee weken is dat inderdaad nog wel te overzien, maar als het maanden geleden is dan wordt het erg lastig.
Ik gebruik dan bijvoorbeeld ook maar heel zelden de historie van de browser.
Het kost je meer tijd om daar te zoeken dan gewoon opnieuw op internet.
AI: prima tools voor als ik ze wil gebruiken, maar op de achtergrond vanalles opslaan… brug te ver. Gelukkig draai ik Mint
Dank je. Goeie use cases. Alleen komt me dat zo weinig voor dat ik het toch liever uit laat.

Maar ik kom wel geregeldndingen op reddit tegen die ik daarna onmogelijk kan terug vinden. Mss dat reddit zijn search wat moet verbeteren.
Niemand ter wereld heeft om Recall gevraagd. Microsoft wil het zelf graag op alle pc’s ter wereld installeren.
Net onderstaande commando's in powershell (admin mode) gedraait en hier word je niet vrolijk van. Had al gelezen dat het gepushed werd in 24H2 ... maar mijn laptop is niet geschikt voor recal en toch word het standaard geïnstalleerd en enabled.
Controlleer of het erop staat > DISM /Online /Get-FeatureInfo /FeatureName:Recall
uitschakelen die handel > DISM /Online /Disable-Feature /FeatureName:Recall
Wilde ook een soorgelijke reactie gaan schrijven.
Aantal dagen terug 24H2 update binnengekregen en direct het commando dat een medetweaker hier gepost had ingevoerd om te checken of Recall aanstaat. Antwoord: ja dus.
En net als bij jou is mijn pc helemaal niet geschikt (volgens de officiele eisen) voor Recall
Idd, net update binnengekregen en "opt-in" my ass... Rotzooi staat gewoon aan.
So much for trusting their word on it...
Oh dat ga ik eens even bekijken dan bedankt.
En we moeten en we zullen AI door onze strot geduwd krijgen. Is het niet langs links, dan maar langs rechts. Die investeringen betalen zichzelf natuurlijk niet terug.

Geef het 10 jaar en al deze chips monitoren perfect wat mensen beweegt, wat hun gemoedstoestand is en of ze wel binnen de lijntjes kleuren. Vergaar die informatie dan binnen een select groepje bedrijven en kijk wat ze er mee doen.
Privacy weg en sommigen juichen het toe .. bankrekeningen, effectenrekeningen, (zelfs eventueel) cryptoaccounts, documenten inzake medische gegevens, levensverzekering, andere verzekeringen, aktes. Zaken die je nu allemaal even inkijkt omdat het moet, maar waarvan je wilt dat niemand meekijkt.
Bij bedrijven gaan we richting de noemer bedrijsspionage.

Allemaal zaken waar een programma allemaal geen screenshots van hoeft te nemen en al zeker niet bij de eerstvolgende mogelijke update of lukraak terwijl je online bent dat deze informatie allemaal even naar de Coöperatie geupload wordt zodat ze alles van jou te weten komen en daarmee (inderdaad) je levensloop kunnen bepalen.
Hey, geef die alvast geen lening meer, bank koopt deze informatie via/via, want die sterft mogelijk vroeger door kanker of een bepaalde aandoening. "*De AI heeft even de medische gegevens nagekeken binnen wat de Coöperatie heeft verzameld over die persoon".
Kan me zo al voorstellen dat tal van bedrijven veel geld voor zulke informatie willen neertellen.
Dat doen ze nu ook al, zelfs met de beperktere middelen die er momenteel zijn.
Jijzelf gaat helemaal niet weten of jouw gegevens gelekt zijn of niet, maar je gaat er wel de nadelen van ondervinden.


.

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 7 december 2024 14:05]

En na die 10 jaar vinden we dat bijna allemaal perfect normaal en kunnen we ons amper nog voorstellen hoe we hebben kunnen leven zonder. Zeker de kinderen die nu 5 jaar oud zijn en nooit anders gekend hebben.
Ik moet er ook niet veel van weten, maar diezelfde fases hebben we ook gezien bij:

De introductie van computers, zeker bij mensen die hun werkwijze compleet geperfectioneerd hadden via papier.

De introductie van WLAN, want de kabel is veel sneller en stabieler

De introductie van Smartphones, want wie heeft dat nu nodig?

En toch kunnen we niet zonder die computer en smartphone die draadloos verbonden is met het internet

Daarbij, Microsoft moet wel meevolgen, kijk maar naar het razend populaire ChatGPT. Die moeten wel mee op de huidige hypetrain springen

Wall-E, lijkt meer en meer op een documentaire van de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Firestorm666 op 7 december 2024 14:27]

Ik heb steeds meer het idee dat we het Idiocracy handboek aan het volgen zijn... ik zou Wall-E prefereren denk ik.
Dat is ook een deel survivorship-bias. We vonden allemaal dat we wel zonder touch-screens in de auto kunnen, en langzaam komen de knoppen ook terug. Herinner je de 3D TV nog?

Het is echt niet zo dat wat nieuw is, blijft. Het is echt niet zo dat wat blijft, beter is. Het is echt niet zo dat wat beter is, geen issues heeft.

Als iedereen op werk zonder internet zit, werkt mijn laptop nog vanwege de kabel. In het hospice kon ik maar een deel van de fotos/videos laten zien, omdat cloud opslag onbereikbaar was. Computers hebben geleid tot rugproblemen, smartphones hebben als keerzijde mentale gezondheidsachteruitgang en inbreuk op privacy. Inkt-abonnementen die de printer uitschakelen heeft de consument niks aan. Asbest was supergoede brand-isolatie, en van lood loopt een motor soepeler.

Waar AI-geheugensteuntjes op dat spectrum gaan passen, is nog niet duidelijk.
Toch apart dat Recall zo kritisch ontvangen wordt en Apple Intelligence niet. Bij Apple Intelligence gaat je data zelfs naar de cloud, Recall is volledig lokaal. Meten met twee maten.
Ook bij Apple gaat er heel weinig tot niets naar de Cloud. Dat is bijvoorbeeld 1 van de struikelblokken die ze op dit moment hebben in China, waar hun partner net de data wel naar hun cloud wenst te sturen.
Ook Apple Intelligence zi ik niet op te wachten, net mijn Macbook, iPhone en iPad en Apple Watch :).
Open CMD with administrator rights

Check if Recall is Enabled or Disabled
Dism /Online /Get-Featureinfo /Featurename:Recall

Disable Recall
Dism /Online /Disable-feature /Featurename:Recall

Enable Recall
Dism /Online /Enable-Feature /Featurename:Recall
Thanks, I hate it.
Wanneer komt er nu eens een windows waarbij alle mogelijke veiligheid ingeschakeld is, waarbij je geen tweak programmas nodig hebt om alle bloat uit te schakelen, geen telemetry wordt verzonden.
Als je effe terug in de tijd gaat windows 3.11, misschien dat je met de DeLorean van Dr Emmet en Marty mee kan :) .
ik wil deze rotzooi niet....als er een programma is om het eruit te slopen doe ik dat....windos komt met hoop onzin aan waar wij geen gebruik van willen maken.
het wordt gewoon door de strot heen geduwd ik vertrouw niks wat na 24 update komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.