Nintendo's volgende console wordt backwards compatible met Switch-games

Nintendo's volgende console wordt backwards compatible met Switch-games, zo bevestigt het bedrijf. Ook Nintendo Switch Online blijft beschikbaar op de Switch-opvolger. Nintendo deelt verder nog geen concrete details over de nieuwe console.

Nintendo bevestigde de backwards compatibility tijdens de bespreking van zijn kwartaalcijfers. "Nintendo Switch-software zal ook speelbaar zijn op de opvolger van Nintendo Switch", schrijft het bedrijf in een toelichting. Nintendo bevestigt daarin ook dat gebruikers hun Nintendo Switch Online-account kunnen overzetten naar de komende console. Het bedrijf spreekt daarin ook over het overzetten van gekochte games.

De Japanse gamegigant beschrijft dat voorgaande Nintendo-consoles niet altijd backwards compatible waren, en dat dat 'de relatie met de klant werd opgebroken' na de release van een nieuwe spelcomputer. Het bedrijf wil naar eigen zeggen de huidige installed base van de Switch blijven bedienen met zijn volgende console. Nintendo heeft tot op heden iets meer dan 146 miljoen Switch-consoles verkocht.

"Tot Nintendo Switch was er geen eenvoudige manier om de aankoop- en gameplaygeschiedenis van consumenten over te dragen naar andere platformgeneraties", aldus Nintendo. "We geloven dat het belangrijk is voor Nintendo's toekomst om (...) de goede relatie die we hebben opgebouwd met de meer dan 100 miljoen jaarlijkse gebruikers van Nintendo Switch over te dragen op de opvolger. Daarom maken we Nintendo Switch Online beschikbaar op de opvolger van Nintendo Switch."

Er werd al langer gesproken mogelijke backwards compatibility voor Nintendo's volgende console, maar dit is de eerste keer dat Nintendo dat officieel bevestigt. Het gamebedrijf heeft nog weinig concrete details over de Switch-opvolger gedeeld, maar beloofde eerder bevestigd dat deze tijdens het huidige boekjaar wordt aangekondigd. Dat boekjaar eindigt op 31 maart 2025.

Nintendo Switch-opvolger backwards compatible
Beeld: Nintendo

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

06-11-2024 • 07:48

139

Submitter: JackAvery

Lees meer

Reacties (139)

139
139
52
0
0
80
Wijzig sortering
Nintendo zegt expliciet Nintendo Switch Software.. dus dat betekend misschien niet met fysieke games.... :'(
Volgens mij lieten leaks van het ontwerp van de nieuwe Switch zien dat de cartridges opnieuw gebruikt gaan worden.
Dat de formfactor van de cartridges identiek blijft, wil niet zeggen dat de software die erop staat ook bruikbaar is? (een blu-ray kun je ook niet in een cd-speler en er wat zinnigs mee doen.)

Maar goed. De uitspraak gaat over 'software'. En op zo'n cartridge staat ook software. We gaan het dus beleven :).
De meeste blu-ray spelers kunnen echter wel CD's afspelen.
Er wordt dan ook gesproken over backwards compatible. Een DVD-speler die een Blu-ray zou kunnen afspelen is Forwards compatible. Je wilt immers een nieuwere techniek gebruiken op een ouder apparaat. Dat is vrijwel nooit mogelijk.
Ik reageerde op de form factor. Het feit dat het dezelfde formfactor is, wil niet zeggen dat het ook op elkaar past.
M'n concrete voorbeeld van DVD en Blu-Ray was inderdaad een beetje ruis... :)
Wat is het verschil tussen een dvd speler die een bluray af kan spelen en een bluray speler die een dvd kan afspelen? :P
Wellicht dat de interne printplaat een upgrade krijgt voor de switch 2 games maar verder ook de reguliere (oudere) games ondersteund. Zoals hieronder reeds aangegeven zit er op de nieuwe dan waarschijnlijk 'een extra stukje plastic', zodat je deze niet in een OG switch kan stoppen.

Zie het als een SDxc kaartje welke compatibel is met de nieuwe SD-Express (nvme) interface.
Volgensmij is er al eerder bevestigd dat de games en cardridges van de switch backwards compatible zouden gaan worden voor de switch 2. Vind het vooral jammer dat we tegen het einde van het jaar lopen en nog steeds geen geschatte launch datum/periode hebben voor de Switch 2.
Vooral omdat ik weet dat ze een aantal games nu op de lange baan hebben geschoven om te launchen met de Switch 2
Eind 2025.

Ben benieuwd naar de opvolger en ben heel erg toe aan een nieuwe Mariokart 👌
Nintendo marketing afdeling speaking: als wij nu vertellen dat de Switch 2 in juni op de markt komt, dan leg je geen switch meer onder de kerstboom. Dus krijg je de informatie pas na de feestdagen als we deze überhaupt vrij gaan geven zo ver voor release.

Consumentenpet op: niet echt vriendelijk, maar elk bedrijf doet dit zo'n beetje op deze manier.
Dat zou een groot manco zijn gezien de beperkte opslag en leessnelheid van die cartridges
Ik vermoed dat vooral de licentie oo de cartridge speelt. De game kun je alsnog downloaden
Daar hoef je je niet te veel zorgen over te maken. Dit is gezegd in Japan en daar worden er meer fysieke games verkocht dan digitaal. Het zou ook erg misleidend zijn om dit te zeggen terwijl het niet zou opgaan voor fysieke games.
Dit is gezegd in Japan en daar worden er meer fysieke games verkocht dan digitaal.
Heb je een bron dat Japan als een v/d weinige landen/werelddelen afwijkt als het gaat om meer fysieke games dan digitale games?
The Verge heeft een artikel waar een kenner van de Japanse markt verwijst naar een enquête van de Japanse CESA waarbij in 2022 zo'n 70% van alle games die verkocht zijn fysiek zouden zijn:
“When compared with other markets, it seems Japan still absolutely loves physical games,” says Kantan Games’ Serkan Toto, a veteran watcher of the Japanese industry, who points to the most recent survey from Japan’s Computer Entertainment Supplier’s Association (CESA). CESA found that physical games accounted for about 70 percent of total sales in Japan in 2022, including 65 percent of PlayStation 5 games and 77 percent of Switch releases. By comparison, Sony says that 70 percent of full PS4 and PS5 game sales in 2022 were digital across the world.

https://www.theverge.com/...ideo-games-physical-media

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 6 november 2024 16:03]

Waarom? Op een cartridge staat Nintendo Switch Software, dus er wordt niks uitgesloten.
Ze zeggen nog niet dat het niet gaat werken toch? Gewoon nog even afwachten. Aangezien ze ondertussen door lijken te hebben dat 'klantrelaties openbreken' geen goede strategie is lijkt het me bijzonder onwaarschijnlijk dat ze alle fysieke aankopen zouden laten vervallen op de opvolger.
Hoogstwaarschijnlijk doen ze hetzelfde als bij de 3ds games.
Een klein plastic uitsteekseltje aan de cartridge zodat switch 1 wel op 2 past maar niet andersom.
Dat zou wel praktisch zijn. dan kun je je niet vergissen als je beide consoles in huis hebt.
We hebben het wel over Nintendo. Ik ga er toch wel vanuit dat als Nintendo een statement maakt als deze, dat ze juist doelen op fysieke games. Anders krijgen ze straks gigantische backlash. Ze opereren in het familie circuit en veel jonge kinderen, daar moet je echt opletten met dergelijke beloftes
Het zou fijn zijn als consoles van CD's afstappen en cartridges en overstappen naar een fysiek iets dat meerdere games kan opslaan. Net als een soort harde schijf ofzo maar exclusief voor dat console.

Fysiek sterft uit maar dat komt omdat we houden van gemakzucht. We willen niet opstaan en hele tijd spelletjes veranderen meer. Maar gewoon makkelijk via de OS scrollen en snel games kiezen.

Als we gewoon iets kunnen verzinnen dat zowel fysiek is zodat het spel van jou blijft en ook tegelijkertijd ook gewoon te bewaren is op onze consoles.. ik denk dat als mensen juist op deze website samenwerken en even brainstormen we vast wel iets kunnen bedenken
Het scheelt toch echt een hoop teleurstellingen als je beredeneert vanuit wat het meeste geld oplevert voor Nintendo en niet wat het beste werkt voor tweakers met niche wensen. Nintendo doet wat de massa koopt.
Ik zag dit als een goed moment om iemand misschien een idee of een vonk te geven om onderzoek te doen naar een passend oplossing om fysieke games toch dat "gemakzucht" te geven van wat digitaal ons aanbiedt. 😋

Wat als de dock meerdere cartridges kan bewaren en dat je er doorheen kan scrollen, of een soort NAS voor je fysieke games.

Denk aan een kleine docking-module die je fysieke spellen "clonet" naar een tijdelijke opslag binnen de console. Je plaatst het fysieke spel in de dock, en zodra de gegevens tijdelijk in de console staan, kun je het spel spelen zonder dat de disk of cartridge fysiek aanwezig hoeft te blijven. Zodra je het spel fysiek uitleent en dus uit de dock met opgestapelde games haalt, verwijdert de console de toegang zodat je het als of kan verkopen of uitlenen.

Ik weet niet ik zeg maar wat, maar hoop dat we gewoon betere oplossingen vinden om fysieke games te behouden.
Kleine cartridge / nfc met een licentie erop waarvan er tich in je device passen? Dat lijkt me een van de weinige opties zonder een always online drm.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 6 november 2024 16:15]

Grootste deel van switch games worden fysiek verkocht dus dat zal wel goed zitten.
Op die cartridges staat ook software?
Maar goed. We gaan het beleven. Ze geven aan op een later tijdstip meer details te geven.

Vooralsnog is het in elk geval goed nieuws.
Software staat ook op cartridges, en er staat voorlopig nog nergens concreet beschreven hoe ze dit precies zien of bedoelen, dus ik zou die eventuele bezorgdheid nog maar even parkeren, totdat zij daar zelf officieel uitspraken over hebben gedaan.
Ik denk dat ze bedoelen dat controllers enzo niet backwards compatibel zijn.
Dat zou enorm jammer zijn. Zeker sinds het technisch heel makkelijk is ze compatible te maken. Zijn maar bluetooth controllers tenslotte.
Nintendo is ècht niet zo gek om backwards compatibility uitsluitend met digitale versies van games te doen hoor. Geen zorgen, ook de fysieke cartridges blijven bruikbaar. Als dit niet ergens al duidelijk aangegeven is, komt dat nog wel.
Ik lees niet expliciet dat de fysieke games blijven werken. Het zou ook om de online licenties kunnen gaan. Nog even afwachten dus.
Ik lees ook niet expliciet dat het alleen om digitale licenties gaat. Het zou dus ook om de software op fysieke cartridges kunnen gaan. ;)
zal wel hetzelfde gaan als met ds>3ds compatibility
Beredeneer vanuit wat het beste werkt op de Japanse markt, niet in een Nederland met maar een paar miljoen inwoners. Zoals al eerder gezegd in de thread, in Japan zijn cartridges enorm populair. Als cartridges daar enorm populair zijn dan is vrijwel zeker dat je ze in de volgende Switch gaat kunnen stoppen. Anders bedienen ze hun eigen markt niet.
Hoe is dit nieuws? Elke nintendo console de afgelopen 15-20 jaar is backwards compatible geweest.
Ja en nee. De Gamecube discs konden in de Wii, de Wii games konden in de WiiU. Dat was het wel. Er was een gameboy cart voor de SNES en een GBA ding voor de GameCube.
Een "3ds player" zou op zich leuk zijn...
Gameboy > Gameboy Color
Gameboy/Gameboy Color > Gameboy Advance
Gameboy Advance > DS
DS > 3DS

En als vreemde eend in de bijt:
Gameboy > SuperNES (Super Gameboy)

Alleen de NES en N64 kende geen vorm van backwards compatibility (de Gameboy-adapter voor de N64 was geen volwaardige backwards compatibility, want die slikte alleen bepaalde Pokémon Gameboy-cartridges).
Met de komst van de switch stopte echter alle BC mogelijkheden, waardoor men geen wii of wii-u games kon spelen op dit platform, ook niet wanneer deze digitaal aangeschaft waren.

Ik geloof dat de rede daarachter was dat ten tijde van de wii(u) het nintendo account nog niet helemaal op orde was zoals ze dat nu voor elkaar gekregen hebben waardoor games aan een account gekoppeld kunnen worden. En een disc gaat uiteraard niet in de switch.

De werkelijke rede ligt vermoed ik ergens anders, de wii-u was immers geen groot succes maar de games voor dat platform waren dat wel, de toppers daarvan hebben ze mooi opnieuw op de switch weten uit te brengen voor de volle prijs.
Dat was het wel? Je slaat er nogal wat over:

Alle voorgaande Game Boy cartridges werkten in de Game Boy Color en in alle Nintendo GBA, en DS modellen, DS cartridges werkten ook in de DSi , GBA cartridges werkten naast de Game Boy Player (waar ook originele Game Boy in konden) ook in de 2DS en 3DS en er was ook een NES cartridge adapter/converter voor de SNES.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 6 november 2024 13:02]

Ahum.. er was ook een Copie Box voor de Snes ^^ een kennis had deze en nee niet voor gratis games maar hij was een enthousiaste verzamelaar en maakte copies en deed de originele cartridges in dozen om het droog en beschermt te bewaren en er zaten spellen tussen die nu rustig een duizend € of meer opleveren maar ja deze was puur voor snes spellen dacht ik..
Ja, weet ik, maar het ging mij uitsluitend om officiële middelen, niet om illegale apparatuur. Anders kunnen we ook wel zeggen dat je wel degelijk GameCube spellen op de Wii U kan spelen, alleen moet je dan wel je console hacken. ;)
Lolz.. inderdaad maar goed Nintendo is soms zo frustrerend met hardware en software dat ik als fanboy in sommige gevallen zelfs emulatie goed praat en zou graag een Retron aanschaffen om op een moderne manier van oude glorie genieten ^^ is toch prachtig om Marktplaats en Rommelmarkten af om naar pareltjes te zoeken van anno 1990 en dan in crisp beeld en geluid het te spelen anno 2025!
Oh, helemaal mee eens hoor. Ik had destijds mijn Wii ook helemaal omgebouwd, heb er letterlijk bijna alles wat erop draait erop gezet, inclusief hele verzamelingen games. En op de Wii U heb ik een RetroArch mega-arcade bundel staan.

En ook mijn PC staat vol met emulators. ;)
Inderdaad is ook niets mee alles van Nes en Gameboy tot Wii en 3DS dan mag Nintendo wel eens meer met vorige generaties doen alleen emulators zoals Yuzu gaan te ver ook al koop je de originele hardware en software en speel je het via emulatie op PC de meeste gebruikers van Yuzu zullen het gebruiken als gratis spelen..

Een Wii volgooien met classics van de laatste 30 jaar waar Nintendo weinig tot niets mee doet ? veel plezier ermee want spellen hoor je te spelen en Nintendo kan makkelijk opnieuw officiële hardware uit brengen om officiële software te spelen en er ook nog goed centen aan verdienen maar dat doen hun niet.. dan zelf maar bezig toch ^^

Persoonlijk lijkt mij een Retron ideaal om toch nog iets aan nostalgisch gevoel te hebben met originele cartridges maar sommige zijn zo duur >< wat zou het nu kosten qua productie om originele Nes, Snes, Gameboy, N64 cartridges en consoles te maken ? cartridges misschien 10€ en consoles 50€ en handhelds 70€ ? dat Nintendo voor de komende 10 jaar op Switch focused en dat niet ondermijnen wil met 3DS, Wii, WiiU prima maar Nes en Snes en Gameboy ? dat zou toch prachtig naast de Switch kunnen..
Heb je, voor het geval je wel nog een originele NES of SNES hebt, wel eens gedacht aan een EverDrive? Dan heb je nog maar één cartridge nodig, en daar kan je een volledige ROM set van bijbehorende spellen opzetten.

Die zijn overigens ook niet heel goedkoop, maar absoluut wel een heel stuk goedkoper dan al die oude games moeten verzamelen, vooral de meer zeldzame, die voor letterlijk de meest belachelijke prijzen op eBay en dergelijke staan.

Voor het geval dat ik je nieuwsgierig heb gemaakt:
EverDrive NES
EverDrive SNES

Ik weet overigens niet of ze ook op een Retron werken, maar dat is vast wel ergens online te vinden.

Zelf heb ik overigens nooit een NES of SNES gehad; ik zat destijds helemaal in de Commodore Amiga scene, dus ik ben pas sinds de N64 overgestapt op Nintendo, maar ik heb uiteindelijk wel mijn Nintendo console verzameling min of meer compleet gemaakt met de NES en SNES Mini uitgaves, die ik voor het gebruiksgemak ook maar even gehackt en volgestopt heb met de beste en meest zeldzame games... ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 7 november 2024 10:23]

Hi Thanos ^^ erg bedankt en ik heb de Link dus verwijder het aub of kom je niet in de problemen ? ik zal gelijk op zoek en kom er na het eten op tetug want ja denk wel dat deze werkt met Retron!

Eet smakelijk :D

Even een hap gedaan en ja de ene keer werkt het wel op Retron en de andere keer niet.. vooral met hdmi en scart lijkt er een probleem te zijn per spel en platform met ondersteuning.. ik denk niet dat het iets is voor mij maar ik zal even verder opzoek want ik vindt het onderzoek zelf ook leuk ^^

Amiga was ook interessant alleen wij mochten in huis maar één console hebben en Mario, Donkey Kong, Duckhunt, Zelda, Kirby enz. waren de winnaars en Amiga was duurder en meer bedoeld voor de Enthousiast dacht ik.. nes en snes waren meer simpel en goedkoper en er zijn nogal wat discussies dat Amiga ver voor hun tijd waren maar dat was Sega ook met hun hardware zoals Mega Drive, Saturn, Dreamcast en ik vondt Virtua Fighter en Soul Calibur beter dan Tekken..

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 7 november 2024 18:58]

Graag gedaan. En geen zorgen: net zoals de Retron is de EverDrive een toegestaan product. Je moet tenslotte zelf voor de games zorgen, dus zij verkopen je alleen de hardware.

Je kan ze overigens ook gewoon in Nederland kopen, als je dat prettiger vindt (en als je van plan bent om een EverDrive te kopen natuurlijk).

Voordeel van de officiële website is natuurlijk wel de directe ondersteuning en je kan ze ook van tevoren even een mail sturen om te vragen hoe het nu precies zit met de compatibiliteit. Er was ook met de eerdere versies van deze cartridges een ding dat je of de PAL of de NTSC versie moest kiezen en je dan ook alleen Europese of Amerikaanse en Japanse spellen kon draaien, maar volgens mij zijn ze tegenwoordig regio vrij.

En op YouTube zijn er ook meer dan genoeg reviews van te vinden, dan heb je tenminste commentaar van mensen die het daadwerkelijk gebruikt hebben.

Maar je komt er vast wel uit, denk ik. Er is meer dan genoeg info online beschikbaar. ;)

P.S.

Wel oppassen met nep versies van de EverDrive. Die worden voor een paar tientjes aangeboden op sites zoals AliExpress en dergelijke, maar ook op Nederlandse sites. Meestal staat er dan bij dat het een Chinese versie is, maar de originele versie komt uit Amerika.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 8 november 2024 09:54]

Heel erg bedankt voor de tijd en info en het enthousiasme wat ik waardeer en begrijp ^^ het meeste van mijn tijd wordt besteed aan nieuwe hardware en software maar het oude blijft mooi en mag nooit vergeten worden!

Met vriendelijke groet,

T.F
Graag gedaan, en je hebt helemaal gelijk. Ik ben zelf ook een groot fan van retro gamen.
NES cartridge adapter/converter voor de SNES.
officiële middelen, niet om illegale apparatuur.
Ik ben oprecht benieuwd waar jij vandaan haalt dat er een officiële adapter bestaat (van Nintendo zelf dus, geen third-party) om Nes games op de Snes te spelen.
Wat ik bedoelde was gewoon hardware, geen software of onofficiële hacks zoals de SNES copy box met 3.5inch diskettes, maar een adapter waar enkel cartridges in kunnen.

Die hoeft dus niet per sé van Nintendo zelf te zijn, dus bijvoorbeeld deze. Het ging mij erom dat die mogelijkheid er wel was/is, en dat die plug & play is, zonder je console te hoeven hacken of zelf ROMs moet gaan downloaden.

Wellicht had ik dat dus even beter moeten omschrijven, en had ik "officiële" moeten vervangen door "hardware-matige", my bad. ;)
Hoe ga jij Wii of 3DS spellen spelen op je switch?
@SpoekGTi heeft wel een punt.

De Wii kon GameCube-discs spelen, de Wii U kon Wii-discs spelen (maar geen GameCube meer), de 3DS accepteerde DS-cartridges en zelfs de Gameboy Advance kon overweg met Gameboy- en Gameboy Color-cartridges.

De Switch brak eigenlijk traditie - die kon níet overweg met de vorige generatie (Wii U).

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 6 november 2024 08:33]

Ik denk dat dit eenmalig acceptabel was omdat de Switch de opvolger van de Wii U én 3DS is.
Inderdaad.. ik hoop niet dat Nintendo met de Switch 3 zegt een ander formaat cartridge te gaan gebruiken of dat er andere technologie gebruikt gaat worden.. in principe kan vandaag de dag alles met elkaar werken van AMD en Nvidia en Intel tot Android en Apple dus aub Nintendo ga geen geintjes uithalen..
De Switch brak de traditie en dus is het nieuws dat de Switch 2 dit niet doorzet.

Simpel toch?
dit klopt niet 100%
de ds lite en ds phat waren compatible met gba maar de dsi niet meer. Dus de dsi was degene die traditie brak.
De GB Micro brak daarvoor al de traditie. ;) Die kan alleen GBA games afspelen en geen originele Gameboy games.
nog nooit van gehoord haha. Ziet er wel grappig uit.
Feitelijk kon zelfs alleen de eerste versie van de Wii (RVL-001) met GameCube spul overweg, de latere versies (RVL-101 en RVL-201) niet meer. Die eerste is de "Family Edition" en daar zat de GC optie niet meer in, de tweede is de mini en daar was ook de netwerkfunctionaliteit en de SD lezer uit gehaald.

Dat zie je inderdaad bij de handhelds ook wel, dat alleen de eerste versie van de opvolger nog BC heeft en de revisies niet altijd meer.
Overigens zijn de meningen nog verdeeld over waar de DSi (en de N3DS) precies zitten qua "generatie", dus of dat een volledig losstaand model is, of een update van het bestaande, en BC is daar nog wel eens een factor in, dus dat ze, juist omdat ze die BC droppen, een nieuw model zouden zijn.
Maar de Switch had dan wél weer dat de meeste titels die Nintendo zelf voor de Wii-U uit heeft gebracht, ook een re-release op de Switch kregen. Overigens zijn die ook vrijwel allemaal beter verkocht en succesvoller op de Switch...
Dat klopt, maar die moest je dan wel weer opnieuw kopen helaas...
Als je inderdaad één van de weinigen was die een Wii-U in huis had, ja, dan wel. Alleen verkocht die console ontzettend slecht, dus dat die titels uiteindelijke alsnog een passend thuis hebben gevonden op de Switch, zie ik niet als iets negatiefs.
Ja en nee. De performance is nogal van 3DS games op de Switch verschilt erg per game waardoor velen ook ''unplayable'' zijn.
Tot en met NDS werkt eigenlijk perfect.
Door hem te modden natuurlijk!
Eigenlijk is het voor de consoles niet vanzelfsprekend dat ze dit doen. Voor handhelds wel.

Voor de consoles waren alleen de optische systemen (GameCube --> Wii --> WiiU) steeds compatibel met de voorganger. Cartridge-gebaseerde systemen zoals de Switch waren dat nooit (NES -/-> SNES -/-> N64).

Op de handhelds waren ze wel steeds compatibel met de directe voorganger.

Het was dus nog maar de vraag of de Switch de trend van de consoles doorzette (dus géén BC) of die van de handhelds (wél BC). Dat is nu officieel.
Ik denk dat het op de console minder belangrijk was omdat je daar ook gewoon je oude console en nieuwe naast elkaar kan hebben staan. Ik heb nu ook een flinke stapel apparaten naast de TV, waaronder een PS5, PS3, Xbox 360 en Wii. Maar hoe ga je dat doen met portables? De Switch was bedoeld voor thuis én onderweg, dus die moet je ook behandelen als portable. En niemand gaat met 2 portables rondlopen. Wat dus betekent dat je bij het kopen van een "Switch 2" je oude Switch games niet meer zou kunnen spelen. Met portables is backwards compatibiliteit dus veel belangrijker dan met thuisconsoles.

Dus ik vind het eigenlijk wel logisch dat de nieuwe generaties handhelds de oude carts nog slikte. De Switch was de eerste die dat niet deed. Ze brengen het nu als iets nieuws, maar eigenlijk bedoelen ze gewoon dat ze de oude traditie van backwards compatibility op handhelds weer in ere herstellen.
Denk dat Nintendo het hele "turbulente" verleden achter hun wou laten met consoles en handhelds en naar de toekomst kijken wilden met deze Hybrid alles in één en het zou mij niets verbazen als de Switch 3 ergens in 2035 alle 3 generaties Switch spellen kan spelen want de DS had ondersteuning van omstreeks 1989 tot aan 2013 en de 3DS korter van 2011 tot 2020 maar dat komt door de Switch die de WiiU van 2012 tot 2017 en 3DS vervangen heeft en gezien het succes heeft Nintendo de juiste keuze gemaakt alleen het blijft jammer dat hun de oude eShop gesloten hebben..
Cartridge-gebaseerde systemen zoals de Switch waren dat nooit
DS? GBA? GBC?
Vooruit, cartridge-gebaseerde consoles dan.
Nee toch?
Dit was toch eerder uitzondering?

De SNES kon geen NES games, De N64 geen SNES games, De Game Cube geen N64 spellen, enz.
Volgens mij waren de Nintendo DS-series eerder uitzondering dan regel hierop.

Even los van of het redelijkerwijs technisch mogelijk moet zijn tussen de Nintendo iteraties (als ze bijvoorbeeld van CPU-architectuur veranderen is het lastig (niet onmogelijk, maar wel lastig met lichte hardware))

Edit: Ik zie net dat dit tussen de Game Cube en de Wii en de WiiU blijkbaar wel (al dan niet deels) kon. Dat was ik niet :)

[Reactie gewijzigd door lenwar op 6 november 2024 11:49]

Met het risico dat je je nu erg oud gaat voelen... De NES, of in ieder geval de Famicom, is meer dan 40 jaar oud, de SNES 35.

Maar qua CPU-architectuur zit je denk ik wel in de juiste richting. Dat is vaak bepalend voor hoe eenvoudig het te implementeren is. Je ziet ook dat dit bij Playstation en Xbox een relevante factor is. De PS2 en vroege PS3 kregen gewoon de benodigde chips mee. De PS4 kon niks met PS3 aan vanwege de omschakeling van Cell op X86.

Nintendo lijkt nu gewoon weer bij Nvidia aan te kloppen voor een Tegra opvolger, dus dan zou het zeer opmerkelijk zijn en niet alleen inconsequent met de eigen geschiedenis, wanneer er geen BC is, maar zowaar ook met de verwachtingen die men sowieso heeft van een console anno 2025.
Hangt er van af met bijv. de Wii had je een RVL type nodig voor Gamecube software en accessoires ondersteuning en de Gamecube had ook een Gameboy Player wat prachtig werkte en ik vindt het erg jammer hoe Nintendo met Gameboy en DS en 3DS is omgegaan.. hun hadden met gemak een Player kunnen maken voor de Switch voor de liefhebber en het zou ook nog mooi een centje opleveren..
Nes cartridges werkte niet op de snes. Snes cartridges werkte niet op de n64.
Gelukkig waren die inmiddels niet in het tijdvak wat ik aangaf.
Ophjaa de switch? Leg mij maar uit hoe ik wiiu of 3ds spellen kan spelen zonder homebrew.
De WiiU discs zijn van groter formaat dan de Switch.. waarom de Switch niet een soort van Gameboy player heeft zoals met de Gamecube is een gemiste kans en dat de oude eShop gesloten is een tragedy.. voor de rest heeft Nintendo een uitstekende historie van ondersteuning met name van Gameboy en DS tot 3DS dus ja het was zeer aannemelijk dat Switch 2 backwards compatibility zou zijn en er zullen ook wel gratis upgrades komen ^^
Op de Switch helaas niet mogelijk zonder homebrew.
Dit is mijns inziens vooral marketing technisch een hele slimme zet. De feestdagen komen eraan, dus Nintendo wil nog zoveel mogelijk games verkopen. Dat doen ze door te melden dat alle games die je nu koopt ook op de opvolger van je huidige console te spelen zijn.
ze zouden iets kunnen bedenken zoals al enige tijd geleden is gemeld door een "leaker" dat games aan je account worden gebonden na installatie.

dit zou ook kunnen met fysieke games gezien deze ook een unieke identifier hebben dat je de cart in je console stopt en deze ID wordt gelinked aan je nintendo account en dan dus fysiek niet meer nodig is. en de fysieke game dus ook niet meer overdraagbaar en dus niet verkoop baar meer is.
en de fysieke game dus ook niet meer overdraagbaar en dus niet verkoop baar meer is.
Die "dus" is natuurlijk onzin.

Als mijn Nintendo ID "lenwar" is en de game-ID 123456 is. Dat staat dan in een tabel. Als ik tegen Nintendo zeg dat ik dit spel heb verkocht, dan kunnen ze dat toch ontkoppelen van mijn account en onspeelbaar maken voor mij? (Die Switch is toch eens in de zoveel tijd online)
Dat klinkt logisch maar de kans dat een bedrijf als Nintendo dit gaat doen is denk ik kleiner dan dat ik volgend jaar op vakantie ga naar mars.

Je koopt immers volgens nintendo, sony, ms en ook steam een licentie om het spel te mogen gebruiken.
We gaan het beleven.
Misschien heb je gelijk. Misschien heb ik gelijk. :)
Dat is het mooie van geruchten :)
Snap nogsteeds niet dat bijv oude Pokémon games als Pokémon red / yellow niet te vinden zijn in de Nintendo store. De laatste Pokémon games op de switch waren zo buggy, laggy en een pp slideshow van gemiddeld 5 fps. Ze hebben zelfs een GBA emulator maar doen bewust deze games niet uitbrengen. De houding van Nintendo gaat mij echt steeds verder tegen zitten.
Pokemon is een eigen bedrijf die hele vreemde beslissingen maakt (net zoals Nintendo dat ook soms doet),
Maar ze zijn hier zeker mee bezig Pokemon games verkopen echt bizar dus rereleasses en remakes gaan zeker komen.
Hopelijk draaien ze wel beter dan de afgelopen games dat sloeg echt nergens op.
Het ligt iets genuanceerder:

Pokémon (het IP) is een joint venture van Nintendo, Game Freak en Creatures inc. Dit maakt grote beslissingen moeilijk; de 3 bedrijven moeten dan namelijk overeenstemmingen hebben. Dus zelfs als Nintendo de games op Switch Online zou willen gooien, moeten ze goedkeuring hebben van de andere 2 partijen (of 1 van de 2 en heisa met de 3e riskeren, hoe dat exact achter de schermen gaat is gissen).
Zelfde principe als dit waarschijnlijk: Wikipedia: Disney Vault
Dat mag ik hopen. Heb inmiddels een aardige collectie fysieke games opgebouwd en op de kwaliteit van de JoyCons na is de Switch gewoon een heerlijke console die louter en alleen om content draait. Als het digital-only backwards compatability wordt weet ik niet of ik de opvolger ga halen eerlijk gezegd.
Ik neem aan dat Nintendo niet zichzelf in de voet zal schieten met zo'n keuze.
Hier ook een aardige collectie switch games en was ook van plan hem dag 1 te halen als deze gewoon speelbaar zijn en blijven op de "nieuwe switch". Bij het wegvallen van die optie ga ik toch twijfelen.
de nieuwe joy cons waren toch wel goed? Ik heb er met de OLED versie gelukkig geen last van *fingers crossed*
Ze hebben er wel wat aan gesleuteld, maar in principe zijn het dezelfde joycons. Een OLED Switch is domweg nog niet oud genoeg om problemen te ontwikkelen bij gemiddeld gebruik. (die van mij gingen pas na 4-5 jaar om zeep, heeft Nintendo wel gratis vervangen).
Dit dus. Mijn launch Switch is inmiddels afgeschreven (ventilator naar de knoppen) en beide setjes joycons die ik daarbij had (grijs zat erbij en rood/blauw er zelf bij gekocht) hebben al een nieuwe set sticks inmiddels.

Nieuwere setjes hebben (nog) geen problemen maar die zijn ook jaren nieuwer. Mochten die problemen gaan geven dan schroef ik er HAL sticks in, die zijn inmiddels goed verkrijgbaar.
Hardware van de Switch is ook niet echt om te spreken. Hopelijk kan de opvolger een hogere verversingssnelheid aan en neemt het ook de haperingen weg.

[Reactie gewijzigd door Ryunoru op 6 november 2024 20:08]

Logisch dat ze iets hier over zeggen nu de eerste leuks er zijn. Je wilt blijven verkopen. En er staat alleen dat Switch Online ook naar de nieuwe console komt. Dus in theorie kan het alleen je account gegevens nog zijn. De intent is wel de games met die zinnen eromheen. Ben benieuwd :)
De tekst uit de bron is:
• Furthermore, Nintendo Switch software will also be playable on the
successor to Nintendo Switch.
• In addition to being able to play Nintendo Switch software they currently
own, consumers will be able to choose their next purchase from a broad
selection of titles released for Nintendo Switch.
• Further information about the successor to Nintendo Switch, including its
compatibility with Nintendo Switch I explained today, will be announced at
a later date.
Er staat niet 'all nintendo switch software', maar verder zijn het vrij duidelijke statements.
Ik ben heel benieuwd of ik mijn games uit de Nintendo E-shop ook écht op de nieuwe Switch ga kunnen spelen zonder door allerlei hoepels te hoeven springen of per game allerlei extra kosten te moeten maken.
Als ik de vorige generaties bekijk heb je kans dat er een soort "system transfer" gaat komen. Vanaf de DSi had je dat in die lijn al en de Wii deed dat ook naar de WiiU toe. Dat zou inhouden dat je alle data van de "bron" overzet naar het "doel" waarbij de bron gewist wordt. Dat systeem heeft de Switch nu overigens ook al om naar een nieuwe Switch te kunnen gaan met je data.

Aan de andere kant, je kunt nu ook al je account op een tweede Switch inloggen en dan je games downloaden - zij het met beperkingen. Misschien dat ze daar op voortbouwen, maar ik vermoed eerder optie 1 eigenlijk. Daarmee zou je dan ook gelijk de saves voor je fysieke game cards mee overnemen, inclusief alle eventuele update en DLC data.
Betekent dat dan ook dat je games als Pokémon en MH-Rise kunt gaan spelen zoals ze bedoeld waren met een fatsoenlijke grafische kwaliteit?
Stabielere framerate waarschijnlijk wel maar graphics is aan de ontwikkelaar omdat te verbeteren als switch 2 überhaupt een soort pro patch krijgt op switch1 spellen.
Je zag wel dat een overgeklokte switch wel minder snel de dynamische kwaliteit omlaag schaalde bij bepaalde games. Nintendo kan dit dus vrij gemakkelijk doorvoeren.
Of een game ook 60fps kan halen, hangt met name af van de harde limieten in de game. Zo is tegenwoordig onmogelijk om Windwaker HD op 60fps geëmuleerd te spelen.
MH-Rise? Wellicht.

Pokémon? Not a chance. Gebreken aan dergelijke spellen zijn niet inherent aan de console maar aan Game Freak's uitermate slechte implementaties.
Kun je nu wel gewoon games met 60fps spelen dan?
Mario Kart draait prima op 60fps dus het kan zeker wel.
Het is altijd een tradeoff tussen snelheid en complexiteit. Ook de snelste videokaart redt geen 60fps als je er maar genoeg data op afvuurt. Dan moet je gewoon kiezen tussen minder zware visuals of hogere snelheid waarbij de Switch ook nog binnen een beperkt energiebudget moet blijven om de batterij niet gelijk plat te trekken.
Wat wel zeker is is dat de opvolger significant sneller zal zijn na 7 jaar (geruchten zeggen dat het een nVidia T239 afgeleide wordt, dan heb je het over 2-4x de performance).
De meeste first party games draaien op 60FPS. Alleen de Zelda serie heeft altijd performance problemen gehad omdat het veel complexere games zijn.
Juist bij de games en ports van andere partijen zie je wel dat er meestal gekozen wordt voor mooier beeld op 30fps dan dat er op 60fps wordt gemikt. Echt zwaar optimaliseren zit natuurlijk ook een fors kostenplaatje aan wat voor een 15 euro port niet gaat gebeuren.
Metroid Dread draait uitstekend op 60FPS. Mario Kart ook. Veruit de meeste first-party titels draaien prima op 60FPS. Maar waarom die enorme focus daar op? Er is zoveel meer dan hoge FPS...

[Reactie gewijzigd door Smuey op 6 november 2024 14:36]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Smuey6 november 2024 17:56
Die enorme focus is er omdat er toch echt wel veel games zijn die gewoon niet goed draaien en geen stabiele hogere frames per second halen. De switch is er simpelweg niet krachtig genoeg voor. Bij sommige spellen is dit effect zo erg dat het de spelervaring negatief beïnvloed. Zie bv de Zelda games. Het aantal games dat echt soepel 60 fps draait op de switch is behoorlijk lager dan het aantal games dat die lat (lang) niet haalt. De switch is geen krachtpatser maar behoorlijk onderbemeten naar de huidige maatstaven.

[Reactie gewijzigd door Bor op 6 november 2024 17:57]

Maar zelfs de PS5 en XBox halen die 60FPS vaker niet dan wel. Waarom is het dan een negatief iets voor Nintendo, als de concurrentie het ook domweg niet kan halen? Ik zal je oprecht vertellen dat ik met mijn 41 jaar meer plezier heb met de titels van Nintendo dan welke andere titel op XBox, PS4/5 én PC dan ook. En de framedrops in Zelda hebben me oprecht nog nooit dwars gezeten, als je je daar door laat ophouden, dan doe je jezelf in mijn ogen toch echt te kort, hoor.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Smuey6 november 2024 20:03
De PS5 doet heel andere resoluties. Dat kan je niet goed vergelijken. Daarbij haalt de PS5 de 60 FPS soms niet maar de Switch tikt in sommige games met regelmaat de 30 FPS nog niet aan. Dat de Switch behoorlijk onderbemeten is, is geen geheim volgens mij. Nintendo zet nooit in op grafische pracht en kracht.
Correctie: Tot de GameCube wel. Alleen niet per se snelheid (SNES) of grote textures (gamecube en N64).

Ik vraag mij vooral af of spellen zoals Zelda hoger kunnen dan 30 fps. Of dat spellen die dynamisch beeldkwaliteit hebben, beperkt worden door een harde backward compatibility modus waarin de frequenties van de CPU en gpu belemmer worden.
Op de Wii U was de backwards compatibility modus heel beperkt. h
Hier zag je dat wii-games enkel werden opgeschaald.
Dat laatste is helemaal waar. Maar waarom blijven zoveel mensen dan, met dat idee in het achterhoofd, toch gewoon Nintendo bashen over juist die specs? Als je weet dat de Switch dat niet kan bieden, geen probleem, dan skip je hem toch gewoon? Wat heeft het dan voor zin om door te blijven hameren op specs? Nintendo's strategie werkt. Heel goed zelfs, kijkend naar het succes van de Switch (en de Wii, laten we die vooral ook even mee nemen in dit verhaal). De games zijn fantastisch en verkopen ook uitstekend, in veel gevallen gewoon stukken beter dan first party titels op andere platformen.
De kindertjes tegenwoordig begrijpen dat niet meer, 300 FPS in Fortnite en dan huilen omdat je dood ging door een dip naar 180 FPS :D

Dan vraag ik me af of je niet beter zonder FPS counter kunt gaan spelen?

Ik game bijvoorbeeld nog altijd op een 60 Hz TV en ervaar hogere refresh rates ook niet als een verbetering.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.