Apple onthult nieuwigheidjes op Macworld Expo

Steve Jobs, CEO van Apple Computer, hield woensdag zijn keynote speech op de Macworld Expo, schrijft ZDNet News. Zoals al weken driftig gespeculeerd werd, zijn er weer een aantal nieuwe producten gepresenteerd. Zo werden ondermeer de iMac met 17-inch TFT scherm, de iPod met grotere opslagcapaciteit en WIndows-compatibiliteit, MacOS X (Jaguar), QuickTime 6, iSync en iTools 3 software besproken en geshowed. Waar toepasselijk hebben we ook prijzen afkomstig van Computer Planet ingebracht.

*MacOS X

MacOS XHet besturingssysteem van Apple, MacOS X is een succes, volgens Jobs. Inmiddels zijn er zo'n 2,5 miljoen actieve gebruikers. Voor dit OS zijn 3500 titels beschikbaar. Naast de MPEG-4 ondersteunende Quicktime 6 speler, komt RealNetworks met een MacOS X compatible RealOne-speler uit. Jobs demonstreerde ondermeer Sherlock 3, een centrale zoekdienst die het internet inschakelt. Op 24 augustus komt MacOS X 10.2 op de markt voor 165 euro inclusief BTW. Mensen met vorige versies betalen minder voor een upgrade.

*17-inch iMac

De nieuwste iMac krijgt een 1440x900 pixels groot 17-inch flat panel scherm mee en doet daarmee nauwelijks onder voor de Cinema Display, aldus Jobs. De iMac krijgt ondermeer een grotere harde schijf mee van 80GB, een 800MHz PowerPC G4 processor, 256MB RAM, een DVD brander en een GeForce 4MX videokaart. In Amerika gaat deze 17-inch iMac 1999 dollar kosten, bij ons ongeveer 2.616 euro. Het 15-inch topmodel zakt in prijs naar 2.378 euro. Ook hier zijn alle prijzen inclusief BTW

Apple iMac 17-inch

*iPod

Apple iPodDe bestaande iPod serie is in prijs verlaagd en daarnaast uitgebreid met een 20GB model. De iPod werkt nu ook met Windows samen. Met iTunes 3 en SoundCheck is de iPod een leuke Jukebox, maar ondertussen kan er nog veel meer data worden opgeslagen en wordt de iPod meer een Personal Information Manager. De 5GB iPod kost hier 399 euro, de 10 GB versie 499 euro en de nieuwe 20GB versie kost 649 euro inclusief BTW.

*iSync

Dankzij de SyncML standaard en de iSync software, gaat kalender- en adressynchronisatie verder dan alleen de iPod. Nieuwe 'always on' mobiele telefoons op basis van GPRS en Bluetooth, maken het mogelijk op veel meer plaatsten gegevens vast te leggen. iSync maakt het mogelijk alle apparatuur in één klap te synchroniseren, ongeacht of ze nu middels BlueTooth of FireWire zijn aangesloten. In september kan iSync gratis worden gedownload, als toevoeging aan MacOS X 1.0.2.

*Apple Store

Jan des Bouvrie met Apple logoApple Stores groeien verder. Binnenkort wordt de 32e vestiging geopend, in SoHo New York deze keer. In Nederland worden volgens een store-in-store concept Apple Centres opgezet en gevestigd in -daar is-ie weer- Jan des Bouvrie's designzaken, 'Het Arsenaal' geheten. De winkels van de Nederlandse ontwerper bevinden zich in Naarden, Amsterdam en Grave en zullen het complete assortiment aanbieden, zowel soft- als hardware.

Update: Abusievelijk zijn de prijzen die eerst als exclusief BTW bestempeld werden, achteraf inclusief BTW gebleken. De correctie is inmiddels aangebracht. Onze excuses voor deze vergissing.

Lars Pasveer danken wij voor zijn bijdrage.

Door Jack Leenders

18-07-2002 • 03:01

63

Bron: ZDNet news

Lees meer

Apple geeft winstwaarschuwing
Apple geeft winstwaarschuwing Nieuws van 19 juni 2002

Reacties (63)

63
62
48
13
6
0
Wijzig sortering
In Amerika gaat deze 17-inch iMac 1999 dollar kosten, bij ons ongeveer 2.616 euro.
Voor dit bedrag (=5765,- gulden) koop je echter zo'n bruut PC systeem. Het fancy uiterlijk moet je dan wel missen.

Daarnaast vind ik het jammer/niet slim dat ze de iMac zo ontoegankelijk maken met een dergelijk prijsbeleid. High end users zullen dan eerder kiezen voor een normale Mac powerpc / G4, en voor 'gewone' users is het al gauw (te) veel geld. In hun marketingstrategie komt duidelijk naar voren dat ze zich richten op mensen die eenvoud en simplesse zoeken (want dat is eeniMac, klik en klaar, mailen maar), echter zo maken ze alleen kans bij yuppen, de flexe jongelui met een goed salaris. En die markt is niet bijster groot...
Kijk eens naar het verschil 1999$ tegen 2616 Euro. De Euro heeft bijna dezelfde waarde als de Dollar. Iemand staat daar dus goed op te verdienen. Voor dat verschil kan ik naar de USA vliegen en terug en nog geld overhouden.
Ik denk er heel sterk aan om hem maar zelf te importeren.

Rating = 1 (EUR) = 1.00690 (USD)
ik kom op een prijs van €3113.04 incl. btw. van 19%
en dat vind ik te duur .. mijn laatste config van high end pc kwam op 3200.. en dan zie ik geen reden om over te gaan naar een mac met die config.

/edit..
ipod vind ik trouwens ook te duur voor die 20 gig.. je hebt veel betere jukeboxes van 20 gig voor een veel lagere prijs
en waarom staat er btw. niet bij dat er vanaf nu ook Windows software geleverd wordt bij de ipod?
dat is nl. wel zo.. je hebt alleen wel een firewire port nodig..

/edit2
ctrl-f Q=win

sorry staat er dus wel bij.. (misschien toch slapen)
De prijs van de nieuwe iMac is 2616,81 Euro incl BTW (2199 excl.) en niet 3113,04!
Je kunt Apple niet verwijten dat ze BTW in rekening moeten brengen, daarvoor moet je bij de fiscus zijn.
Voor een eerlijke prijsvergelijking met de US moet je de prijs excl BTW nemen.

Het prijsverschil met de US is dus 2199/1999 = 10%.
En die 20 GB portable MP3 jukeboxes waar jij het over hebt zijn wel een behoorlijk stukkie groter dan de 20 GB iPod.
mijn laatste config van high end pc kwam op 3200.. en dan zie ik geen reden om over te gaan naar een mac met die config.
En voor die 3200 had je een vergelijkbaar systeem met een top 17" flatscreen en een DVD brander?
ipod vind ik trouwens ook te duur voor die 20 gig.. je hebt veel betere jukeboxes van 20 gig voor een veel lagere prijs
Alleen die missen dan de snelheid en easy-of-use van FireWire.
20 gig is leuk, maar het moet geen halve dag duren voordat je 'm vol hebt staan. Daarnaast zijn ze veels te groot imo.
Helemaal mee eens, en vergeet ook niet dat Apple ook localized dingetjes erbij moet doen, en vergeet ook de invoerrechten niet. Dan valt het nog mee, dat prijsverschil. Is ie goedkoop? Hmmm tja... hij is wel heel mooi :9
Anoniem: 54888 @Ra5a18 juli 2002 09:39
Vergeet niet dat men in de VS altijd prijzen ZONDER BTW vermeld. Dus eigenlijk is er bijna geen verschil.
alle prijzen exclusief BTW

deze opmerking klopt dan dus niet?
en hebben geen firewire en zien er minder mooi uit en hebben geen 10 uur Lithium-Polymeer accu...
Gepost door madscientist2 donderdag 18 juli 2002 - 03:34 Score: 4 (Inzichtvol) -1 Dubbelpost-1 First post-1 Off-topic-1 Overbodig-1 Overgewaardeerd-1 Flamebait-1 Troll

Kijk eens naar het verschil 1999$ tegen 2616 Euro. De Euro heeft bijna dezelfde waarde als de Dollar. Iemand staat daar dus goed op te verdienen. Voor dat verschil kan ik naar de USA vliegen en terug en nog geld overhouden.
Ik denk er heel sterk aan om hem maar zelf te importeren.

Rating = 1 (EUR) = 1.00690 (USD)
Nee dat komt door de belastingdruk die is hier véél hoger dan in de states!
Voor dit bedrag (=5765,- gulden) koop je echter zo'n bruut PC systeem. Het fancy uiterlijk moet je dan wel missen.
Eh, niet om het een of ander hoor, maar je bent al ruim meer dan de helft van het bedrag kwijt als je een vergelijkbare monitor zou kopen. (Als je die al los zou kunnen kopen!)

Natuurlijk kun je voor hetzelfde bedrag een leuke PC kopen, maar de voordelen daarvan liggen weer op een heel ander vlak dan deze iMac en, naar mijn mening, dus niet echt vergelijkbaar...
fancy uiterlijk missen
eigenlijk niet mee eens om maar eens een vb te noemen.
Een iMac is een geïntegreerde oplossing.
Een Alienware kast blijft in feite een doos.
Apple is volgens mij de enige die van het doos-principe afstapt en iets biedt wat je in de huiskamer durft te zetten.

http://www.alienware.com/main/system_pages/grey.asp vind ik nou niet bepaald charmant.
Het blijft een Dragon case met een metallic lakje.
mensen die eenvoud en simplesse zoeken (want dat is eeniMac, klik en klaar, mailen maar)
Vergeet ff niet dat er een heftig Unix OS op elke nieuwe Mac geparkeerd staat.. mensen die wat meer willen dan klik en klaar zijn ook prima voorzien met een Mac.
Rare berekening. De Euro is toch vandaag de dag sterker dan de Dollar? Hoe kan het verschil dan ruim 600 euro in de verkeerde richting bedragen?
Fancy missen? Dacht het niet, heb je gezien wat een brute kasten & design kastjes er op de markt zijn. http://www.colorcases.com
En het is een kwestie van smaak offcourse, doe mij bijvoorbeeld maar een grote zwarte antec server kast :7

En volgens mij zit een tweaker niet te wachten op een halve bol met een monitor er aan vast :r

Maar that's my opinion :z
heb je gezien wat een brute kasten & design kastjes er op de markt zijn. http://www.colorcases.com
En het is een kwestie van smaak offcourse
Jan des Bouvrie gaat in ieder geval over z'n nek als ie die "brute kasten" van jou ziet. ..denk ik zo.
ik denk dat je de factor 'vrouw' onderschat... En zo'n antec kast vinden ze vast niet mooi :z (en ik ook niet btw)
Over smaak valt niet te twisten, maar of hij duur is in vergelijking met een PC? Ik heb voor de grap eens geprobeerd een vergelijkbaar PC systeem samen te stellen bij Comptechworld. (Ook al blijft het Appels met P(c)eren vergelijken...)

Systeem Shuttle Barebone SS50 P4
Intel Pentium IV 1.5GHZ Socket 478
256 MB DDR
80 GB Maxtor
NEOVO X-174 17.4 LCD
Logitech Cordless Desktop
Microsoft Windows XP Home
Labtec SPIN 70
Pioneer DVR-104 DVD-R/RW OEM
Dynalink 56K PCI 56K Voice (DYN1456PM) 56K

Kom ik totaal toch op bijna 3000 Euro voor de 'samengeraapte' PC tegen 2600 Euro voor de iMac.

edit:
Over de configuratie valt te twisten, maar het principe lijkt me duidelijke
Ja, maar als je al die onderdelen bij dezelfde winkel gaat kopen kom je altijd een stuk hoger uit...
Anoniem: 44995 @0rbit18 juli 2002 11:11
Je koopt de "onderdelen" van de iMac toch ook bij een en dezelfde winkel? Dus als je een eerlijke vergelijking wilt (als dat al mogelijk is...), zul je ook het feit dat je het als een "pakket" in een winkel moet kopen moeten meetellen.

"My next PC will be a PowerMac..."

;)
tijd kost ook geld dus moeten we dat er even bij rekenen (langs winkels gaan, zelf in elkaar zetten, drivers downloaden, software voor de dvd schrijver kopen etc.... Je krijgt bij de iMac nog eens een revolutionair ontwerp (in het echt ziet hij er mooier uit dan op de plaatjes)
En iedereen die het er raar uit vindt zien en dus fout. Beetje verder kijken dan je neus lang is zeg, tjonge tjonge tjonge...

de iMac is dus al bij de aankoop stukke goedkoper, en dan hebben we het nog geeneens over de onderhouds kosten.
Anoniem: 50792 18 juli 2002 13:15
Ik heb zelf een Ipod sinds maart ofzo en werk sinds die tijd al op een pc met de Ipod via de progjes EPHPOD en MacOpener en dat werkt prima :Y) Dus daarvoor hoef je dat nieuwe model niet te kopen.

Echte vergelijkbare/concurrerende modellen/merken zijn er niet omdat deze lomp, lelijk en zwaar zijn!

Het eerste wat ik doe als ik een € 2600 heb is zo'n super mooie Imac breedbeeld in mijn woonkamer zetten! :9
Anoniem: 33207 18 juli 2002 04:44
Euhmmzzz :? misschien ligt het aan het uur enzo maar gaat onze jan des bouvrie dan ook support leveren of komt het alleen op verkoop aan?
Het is een shop-in-shop concept, dus ik denk niet dat "daarisieweer" de telefoon opneemt als je de helpdesk belt. voor zover ik weet verzorgd door HTR, wat een prima Mac dealer is: www.htrmailing.nl/
Anoniem: 48534 18 juli 2002 11:24
Op: http://www.apple.com/macosx/applications/ staat dat Apple al 3 miljoen computers met OS X heeft verkocht, naast de verkopen van OS X als los pakket.

Dat kan ik niet rijmen met deze uitspraak:

"Inmiddels zijn er zo'n 2,5 miljoen actieve gebruikers."

Zouden er dan echt meer dan 500.000 mensen zijn die hun computer uberhaupt niet gebruiken?

Wie werpt er even licht op de zaak?
Lijkt idd verwarrend. Maar er zijn nog veel mensen die op hun powermac gebruik maken van os9 dit omdat nog niet alle programma's compitable zijn met osx of omdat men de overstap niet wil maken. Kijk eens hoeveel pc's er zijn verkocht met winxp, en hoeveel er onder draaien (legaa) dat is namelijk ook een stuk minder. Tevens is er voor apple ook een linux versie, dus die snoept ook een klein gedeelte weg.
Tevens is er voor apple ook een linux versie, dus die snoept ook een klein gedeelte weg.
Lijkt mij dan ook een vreselijk klein gedeelte :+

Apple OS X is BSD gebaseerd (!= Linux), dus een *NIX variant!
Dat is te lezen op de Apple site:
...Mac or a UNIX user who loves the idea of using key applications like Microsoft Office on top of a state-of-the art BSD UNIX implementation, this is the OS for you.
* 786562 capedro
Suse heeft een apparte PPC versie (linux)
Yellow Dog is er ook speciaal voor de PPC
Als ik met niet vergis is er ook een apparte mandrake en redhat versie voor de PPC. en dat zijn toch allemaal LInux versies :D
Als ik met niet vergis is er ook een apparte mandrake en redhat versie voor de PPC. en dat zijn toch allemaal LInux versies
Ik beweer ook niet dat Linux voor het Appletje niet bestaat.

Hier op mijn werk zijn we bezig geweest met het installeren van Linux op een oude Apple.

Als je goed leest heb ik het erover dat Mac OS X een unix variant is, net zoals Linux een unix variant is, FreeBSD een unix variant, et cetera!
Die andere 500.000 zijn tweakers die linux op hun Mac gezet hebben :)

edit:

Ok ok, een screen refresh vooraleer te posten was misschien wel handig geweest...
Het is heel simpel hoor, de meeste mac gebruikers werken nog met MacOS 9, wat ook nog steeds op de nieuwe computers geinstalleerd staat.
Op: http://www.apple.com/macosx/applications/ staat dat Apple al 3 miljoen computers met OS X heeft verkocht, naast de verkopen van OS X als los pakket.

Dat kan ik niet rijmen met deze uitspraak:

"Inmiddels zijn er zo'n 2,5 miljoen actieve gebruikers."

Zouden er dan echt meer dan 500.000 mensen zijn die hun computer uberhaupt niet gebruiken?

Wie werpt er even licht op de zaak?
1 gebruiker op meerdere Macs is de verklaring.

Duidelijker aan de hand van een voorbeeld:
Stel er zijn 100 Macs aan een bedrijf verkocht, waar 100 mensen werken die zo'n Mac ook daadwerkelijk gebruiken. 50 van die 100 mensen hebben óók zo'n Mac thuis staan.

In deze situatie is dus sprake van 100 actieve gebruikers, maar 150 verkochte Macs.
En een scherm van 1440/900 pixels.. En dan vinden ze het gek bij Apple dat game-ontwikkelaars gek worden? Moeten ze speciaal voor die Apple widescreen resoluties opties in gaan bouwen...

Simpel porten van PC naar Apple wordt hiermee simpelweg een stuk duurder.

Of was die IMac van 3000 euro alleen voor emailen ;) Dan koop ik inderdaad wel dat extreem brute PC-systeempje.
Zo lijkt de pc-markt wel erg simpel... er zit natuurlijk nog een hoop tussen gamen en e-mailen :P

Denk niet dat de kosten voor het porten van games in de resoluties zitten, maar veel eerder in de kleine installed base t.o.v. de pc.
En een scherm van 1440/900 pixels.. En dan vinden ze het gek bij Apple dat game-ontwikkelaars gek worden? Moeten ze speciaal voor die Apple widescreen resoluties opties in gaan bouwen...
Dat hoeft helemaal niet, als het spel het niet ondersteund hebt je 'gewoon' twee zwarte balken aan de zijkanten van je scherm. Ik heb vergelijkbare ervaringen met de Sony GDM FW900..
iPod:
Ik heb dit altijd al een geweldig hebbedingetje gevonden (veeeeel mooier dan concurrentie en ik ben geen apple fan) en zat met smart op standaard windows ondersteuning te wachten. Hoop alleen dat er dan geen USB compromissen worden gemaakt. 10 seconden om een cd erop te zetten betekent dat je vlak voor je weggaat nog even snel kan beslissen welke muziek je wilt horen.
Anoniem: 44995 @HanslH18 juli 2002 10:57
Ik geloof dat het verschil tussen beide iPods (voor Mac en Windows) niets anders is dan het gebruikte bestandssysteem. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Apple een nieuwe serie 5GB iPods gaat produceren, alleen maar zodat deze ook voor Windowsgebruikers te koop is. Het zal wel een kwestie zijn van de manier waarop de schijf is geformatteerd, wat dus ook betekent dat je een iPod die je weken geleden gekocht hebt (zoals ik er eentje heb), nu volledig "Windows compatible" kan maken, en als je later een iBook of PowerMac of iMac koopt, kun je 'm eventueel weer "Mac compatible" maken.

En als dat niet zo is... ja ik blijf geen iPods kopen, dan koop ik wel een iMac. :P
ik was ook al een tijdje aan het wachten op ondersteuning voor de pc. Maar ik had dat wel niet verwacht in de vorm van een nieuwe iPod :?

Ik heb een pc thuis, en een Mac op 't werk. Afhankelijk van het type iPod moet ik dus kiezen via welke comp ik mijn muziek wil gaan uploaden?
En die inhoud van mijn iPod kan ik dus ook niet uitwisselen tussen Pc en Mac? :?

Er was toch al een ander bedrijf dat software gemaakt had waarmee je de originele iPod onder windows zou kunnen gebruiken. Waarom kan Apple dat dan niet...

Is de Pc versie trouwens ook bruikbaar als externe harde schijf? plug en play support, of moet je nog extra software installen?

ik ben heel blij met de aankondiging van apple voor windows support, maar een beetje meer info zou welkom zijn :7
De iPod heeft geen USB.
Anoniem: 60561 18 juli 2002 18:45
Zouden er dan echt meer dan 500.000 mensen zijn die hun computer uberhaupt niet gebruiken?
Van de kopers van een nieuwe Mac met OS X zet 23% z'n doos terug naar het eveneens meegeleverde OS 9.x. Of je zo op 500.000 mensen komt heb ik niet nagerekend, maar het een stap in de richting.
Da's heel logisch, op grafische bedrijven draaien ze over het algemeen nog OS9, het is ook gebruikelijk dat er op een netwerk door iedereen het zelfde OS gebruikt word, dus nieuwe machines zullen daarom ook OS9 gaan draaien als de oudere machines dat ook doen.

Dat meegerekend is 23% terug naar OS9 helemaal niet slecht te noemen.
Das lekker - voor 617 euro usa op en neer vliegen - en dan waarschijnlijk ook nog eerder over het kreng kunnen beschikken - want ja - wij europeanen worden meestal een maand later met dit mooi spul geconfronteerd......en uh.....IMac wordt ook gewoon in de USA geassembleerd - waarschijnlijk met een 70% onderdelen uit oosterse landen = dus in USA moet ook invoerrechten worden betaald........
Het probleem is alleen - als je hem nederland invoerd moet je WEER die invoerrechten betalen = DUS zit er wel iemand die 617 euro EXTRA te verdienen.
(want ik neem aan dat de europese Imac gewoon in europa wordt geassembleerd)
Op 24 augustus komt MacOS X 1.0.2 op de markt voor 165 euro exclusief BTW.
Het moet zijn MacOS X 10.2.

Anyway, ik baal wel van die prijs zeg. Van 10.1.5 naar 10.2 voor 165 euro ex btw. Maar er zijn zeker genoeg nieuwe dingen die het het geld waarmaken. Rendevous lijkt me wel handig. En natuurlijk Quartz Extreme, GUI als OpenGL scene. :9

edit: oops, er komt ook een upgrade prijs... gelukkig

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.