Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: ZDNet

Apple's volgende grote update voor haar OS X besturingssysteem zal eerder uikomen dan verwacht, zo meldt ZDNet. De update met de codenaam Jaguar moet de versie van het OS omhoog brengen tot 10.2 en zal begin augustus in de winkel liggen. De belangrijkste verandering die met deze update wordt doorgevoerd is een vernieuwde render engine voor het bureaublad. Deze engine, 'Quartz Extreme' genaamd, moet ervoor zorgen dat het bureaublad veel duidelijker wordt weergegeven, vooral op LCD-schermen. De engine bereikt dit onder andere door een font-smoothing technologie die vergelijkbaar is met Microsofts ClearType. Het nadeel van de engine is dat hij een grafische kaart met 32MB geheugen nodig heeft om goed te draaien.

Naast deze verbeteringen heeft Apple een aantal veranderingen doorgevoerd op het gebied van het branden van CD's en het gebruik van grafische tablets. Het bedrijf heeft de handschriftherkenningssoftware InkWell meegeleverd. Deze software stelt iedereen met een grafisch tablet in staat om aantekeningen in het eigen handschrift te laten omzetten naar tekst. Ook kondigde het bedrijf aan dat haar eigen tablet PC op zeven november in de winkels moet liggen:

MacOS X boxshot (klein) One of the most important new features mirrors a recent Microsoft announcement, but digresses in its execution. At the TechXNY trade show last week in New York, the software powerhouse announced that its Tablet PC would ship Nov. 7. The device is a notebook hybrid that uses handwriting-recognition technology to let users input text without the need for special characters.

Apple's handwriting-recognition technology, dubbed Inkwell, would let Jaguar users write with a pen on a graphic designers tablet, such as those made by Wacom, to input text. While Microsoft courts a new market with Tablet PC, Apple hopes to tap its large base of graphic designers, many of whom already own tablets. Any application already supporting the tablet would be able to take handwritten text input using the Inkwell technology.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Even een reactie op een paar beweringen die hierboven staan.

Geld uit de zakken kloppen valt wel mee, als je 10.1 of 10.0 al hebt (en dat zit al bijna anderhalf jaar bij elke Mac), kan je voor een zacht prijsje een upgrade kopen, was iets van 40 euro ofzo. Als je een maand voordat 10.2 uitkomt een Mac koopt (waar 10.1 dan opstaat) kan je een formuliertje opsturen en dan krijg je tegen verzendkosten een 10.2 upgrade CD opgestuurd.

Het volledige Mac OS X pakket is nog steeds een heel stuk goedkoper als een Windows XP Pro Upgrade CD, dus zo duur is het allemaal ook weer niet.

Over die videokaart: het is aanbevolen om een 32 MB videokaart te hebben voor Quartz Extreme, het is niet nodig! Met een 16 MB kaart werkt het ook nog, zo lang het maar een (Mobile) Radeon of een GeForce 2MX of hoger is. Heb je dat niet dan gebruikt 10.2 een gewone versie van Quartz, die ook al een stuk sneller is dan de huidige.

Waar die vage beweringen vandaan komen dat de network performance van OS X slecht zou zijn weet ik niet, OS X gebruikt immers gewoon de TCP/IP stack van FreeBSD, en daar is echt niks mis mee. Het was de performance van IE die niet zo snel was, Mozilla voor Mac is bijvoorbeeld even snel als de PC versie.

Edit: typo

PS: Updates van bijvoorbeeld 10.1.2 naar 10.1.3 zijn gratis (te vergelijken met de Service Packs van Windows) voor grotere nieuwe versies kan meestal wel een goedkope upgrade worden gekocht, Apple doet daar echt niet moeilijk over: sommige mensen die 10.0 hadden gekocht kregen zelfs helemaal gratis een upgrade naar 10.1.
Het was de performance van IE die niet zo snel was, Mozilla voor Mac is bijvoorbeeld even snel als de PC versie.
Tis niet netwerk wat het probleem is, maar renderen van pagina's. Heb zelf mogen ondervinden dat ingewikkelde sites/pagina's met veel dhtml 2 tot 3 maal zo traag zijn onder OSX als onder Windows met een soortgelijk (lees gelijkgeprijsd systeem uit dezelfde tijd). Met alle browsers die ik probeerde.
32MB was toch aanbevolen, niet vereist?

Hoeveel iBooks hebben een 32MB videokaart erin zitten? Volgens mij niet zoveel... Misschien de powerbooks, maar die zijn weer zo ongeloverlijk duur :(
Gek genoeg schijnt een NVIDIA kaart met 32MB of een ATi Radeon kaart 16MB voldoende te zijn. Zou natuurlijk vreemd zijn als de huidige iBooks dit niet aan zouden kunnen (hebben 16MB). Alleen de laatste revisie van de PowerBooks (versie 3) heeft 32MB.
Kijk, ze zeggen niet voor niks dat je 32 MB nodig hebt, ze zetten dat niet op de doos (en lopen daardoor kopers mis!) omdat het eigenlijk toch wel kan, zou een te duur geintje voor ze zijn.
Als ze internet performance nu eens aanpakten... Of andere dingen die er daadwerkelijk toe doen...
Bosmonster:
Als ze internet performance nu eens aanpakten...
uit het wired-artikel:
Jimmy Grewal, Microsoft's program manager for the Mac version of Internet Explorer, agreed that the problem lies with software, not the hardware. In particular, he said hardware graphics acceleration was largely missing from OS X at this stage in its development. "The effort of drawing something to the screen (on Windows) can be offloaded to a graphics card, but in OS X the CPU is heavily involved," he said.
edit: jamf, Opera is nog trager, aangezien de huidige 5.0beta nog het Carbon (macOS9 based) event-model gebruikt (zelfde artikel), wil je snel ga dan eerder naar Omniweb of Chimera (mozilla-based) en ben zelf ook wel over mozilla 1.1 te spreken (op dhtml na dan)

Jaguar:
Quartz Extreme
Jaguar dramatically improves the performance of Mac OS X with Quartz Extreme hardware-based graphics acceleration. Quartz Extreme takes advantage of the OpenGL 3D graphics engine to make the entire desktop a fully accelerated OpenGL scene. A supported* video card can then render the drawing of the desktop, just like it would a 3D game. The main CPU chip(s) can then focus on application-specific needs, making the whole system faster and more responsive.
That means your shadows will drop quickly, your genies will appear slicker and your transparencies will layer faster -- and Mac OS X can do more processing in the background while you move the foreground.
tja dat internet ook wat trager is, is een bijzaak, maar het tot nu toe niet gebruik maken van hardware accelatie voor grafische weergave is een slecht ding, dat zou jaguar eigenlijk een gratis update moeten maken, want het ontbreken ervan in 10.1 is wel erg beta.
zeker voor een heavy grafische interface is dat essentieel.

maar voor de tijd van de update, vind ik augustus nog wel erg positief, het schijnt (draai zelf de beta niet) dat Jaguar, alhoewel de voordelen groot zijn, ook erg vaak last van Kernel Panic heeft, en zoiets zal Apple als commercieel bedrijf niet op de markt willen brengen, dat kan zeer ten kostte gaan van het (marketing-)idee van een solid based *nix systeem.
ook met Xserve is dat een richting die Apple steeds meer opgaat, internettende consumenten komen op een secundaire plaats.
en ben zelf ook wel over mozilla 1.1 te spreken (op dhtml na dan)
Ik d8 dat mozilla op ieder platform ruwweg hetzelfde was?
Daar heb je helemaal gelijk in kan me namelijk nog een artikel herinneren waar in stond dat mac os x 2 keer zo langzaam was als windows.

Kan zo het artikel niet vinden helaas :(
Dat artikel is nogal twijvelachtig. Er is bijvoorbeeld getest met Internet Explorer en Opera, maar de meeste tijd wordt besteed aan de Windows versies. Is het dan gek dat die sneller zijn?

Een ander punt is het OS. Het artikel zegt dat de makers van OS X compatibiliteit een hogere prioriteit hebben gegeven als performance. Toch zie je bij elke OS X versie de boel weer sneller worden. Daarom kun je met dit artikel niet bij voorbaat OS X 10.2 'Jaguar' al afkraken. Eerst zien, dan oordelen. Ik hoop dat ze bij OS X 10.2 de snelheid flink hebben op weten te schroeven. Als je de codenaam 'Jaguar' letterlijk mag nemen wel, maar ook hier geldt: Afwachten.
Internet is niet trager, de browser die men gebruikte was nogal sloom. Dat had meer te maken met de manier waarop de interface opgebouwd wordt dan met internet op zich. Ik zal het je nog sterker vertellen: zowel MacOS X als Windows 2000/XP gebruiken precies dezelfde TCP/IP stack, namelijk die van FreeBSD (OS X zelfs bijna de hele FreeBSD kernel).
Het had neit zozeer te maken met de interface. De webpagina's moeten gelay-out worden. Dit vereist een behoorlijke kracht om dit snel en efficient te doen, zeker met DHTML e.d.

En door het ontbreken van hardware acceleration support voor GUI e.d. kan hiervoor, in tegenstelling tot in Windows bijvoorbeeld, niet de videokaart aangesproken worden.

Direct resultaat is dus dat het renderen van internetpagina's en dus internet zelf traag wordt onder OSX.
Ik zal het je nog sterker vertellen: zowel MacOS X als Windows 2000/XP gebruiken precies dezelfde TCP/IP stack, namelijk die van FreeBSD (OS X zelfs bijna de hele FreeBSD kernel).
Beiden hebben een TCP/IP stack die gebaseerd is op die van het originele BSD Unix (waar FreeBSD later min of meer van afgeleid is).

En OS X gebruikt helemaal geen BSD kernel, het gebruikt de Mach microkernel die ook in NextStep zat (en in GNU/Hurd zit).

http://www-2.cs.cmu.edu/afs/cs/project/mach/public/www/mach.html
Die zouden Opera eens kunnen uitproberen:

http://www.opera.com/download/get.pl?platform=mac&force=5.0

RM-rf: Thx vor de info.
Ik vind het wel vreemd dat Apple nu weer geld uit de zakken van de mensen klopt, nadat ze eigenlijk een 'half-af' OS hebben geleverd (probs met cd-branden enz enz).

Eigenlijk zou deze update gratis te downloaden moeten zijn, net als de Service Packs van Microsoft.

Natuurlijk heeft Microsoft er ook een handje van (Windows 98 SE, WinMe enz). Maar goed.
Er zijn inderdaad maar weing Ibooks verkocht met die minimale eis van *Jaguar* maar aan de andere kant moet je ook maar denken stilstaan is achteruitgang !

Zou hetzelfde zijn als bijvoorbeeld Longhorn uitkomt dat het met 32 MB intern draait !

Dus een beetje logica zit er wel in die stelling in ...volgens mij !
We hebben het hier over een videokaart met 32MB videogeheugen... Das toch wel wat meer dan "niet stil blijven staan".

Het OS heeft nog hogere vereisten van je videokaart dan de meeste moderne 3D-games!
Om even in tegaan op die 32mb video geheugen...

Ik heb namelijk gehoord dat ze het de GUI op voledig OpelGL zouden draaien in deze release.. Daarvoor is het natuurlijk nodig om een radeon of een MX met 32mb te hebben voor GPU rendering... Deze release kan dus ook op de normale manier draaien, zoals dat nu gedaan word door software (CPU) rendering en dan hoeft je dus geen 32mb te hebben, en kun je dus ook gewoon werken..

Dit is volgens mij de grootste en belangrijkste verandering van deze versie MacOS X.
Door OpenGL rendering ziet het er natuurlijk beter uit en word de CPU inder bellast wat natuurlijk beter is voor de performance van het OS, venster openen en sluiten gebeurd dan op de GPU omdat die anders niet belast word tijdens de apps die geen OpenGL gebruiken en dat is zonde want dat is de meeste tijd van het computeren
Toch maar ff snel een reactie hierop... hierboven werd gedaan alsof het revolutionair is dat er nu acceleratie wordt gebruikt door OS X. Nu is de windows interface wel een stuk minder mooi en gelikt, maar deze wordt al sinds windows 3.1 "hardware-accelerated" getekend, in die tijd met speciale windows accelerator kaarten. Elke moderne videokaart neemt het overgrote deel van het tekenen van de Windows interface voor zijn rekening.
Op zich is OS X daar niet vernieuwend mee bezig. Het gebruik van Open GL is uiteraard wel vernieuwend, en iets dat al veel eerder had moeten gebeuren.
Beste DiGiSTORM_

Heb ik het over windows??

Ik heb het hier over de revolutie OpenGL voor de weergave van het OS op native basis!!!
In Linux is er een versie van een bepaalde X server die hetzelfde doed ik kan de naam even niet vinden... Maar dit in een gebruikers os vind ik revolutionar!

Vergelijk het maar alsof je de heletijd naar de Unreal engine zit te kijken..

Oja kijk even in de taskmanager naar je cpu power en drag dan maar eens een window (met inhoud beweging) heen en weer


PS: Natuurlijk staat alles alweer op overbodig... :'(
Ik zeg niet dat het niks is, maar jullie doen weer eens of alles in windows slecht, traag en ondoordacht is.

Ik zal je zeggen dat die acceleratie weldegelijk een heleboel uitmaakt, en uiteraard zijn er systemen met een slechte of trage videokaart waarbij dit minder werkt, of mensen die hun systeem niet goed geconfigureerd hebben waardoor het zaakje niet werkt.

Maar je ziet echt wel het verschil op een PC waar bijvoorbeeld een Geforce en een oude S3 kaart tegelijk inzitten. Sleep je een venster van je Geforce kaart naar je S3 kaart, dan begint het te schokken zodra je met het venster op het beeld van de S3 kaart komt.

Het is zeker niet net alsof je Unreal aan het spelen bent, dit gaat namelijk nog steeds over een 2D interface. Mac OS X als interface is natuurlijk al revolutionair, maar de OpenGL toevoeging is hier meer noodzakelijk dan "veel beter". De huidige Windows interface heeft eenvoudigweg weinig baat bij OpenGL, omdat de standaard acceleratie alles al aankan. Aangezien Mac OS X een stuk ingewikkelder is met de Quartz engine, moesten ze wel de OpenGL mogelijkheden gebruiken.
Dacht jij dat je windows desktop inmiddels niet hardware accelerated is? Ik zie hier mensen opmerkingen maken dat we daarvoor tot Longhorn moeten wachten maar feit is dat sinds windows 3.1 er al mogelijkheden zijn om graphics drivers te maken die de gdi (bureaublad-engine) van windows accelereren. Jouw muis, windowtjes, font smoothing enz. ís al hw accelerated op windows. start voor de grap maar eens in safe mode en ga dan met je window slepen. Is ineens een stuk langzamer niet?

OpenGL rendering van een 2D omgeving is alleen een logische stap voor mac om snel hw acceleratie aan te bieden, bestaande drivers hoeven hier immers niet voor aangepast denk ik.

edit: oeps te lang getypt...
Dacht jij dat je windows desktop inmiddels niet hardware accelerated is? Ik zie hier mensen opmerkingen maken dat we daarvoor tot Longhorn moeten wachten maar feit is dat sinds windows 3.1 er al mogelijkheden zijn om graphics drivers te maken die de gdi (bureaublad-engine) van windows accelereren.
Klopt, maar MacOS (en later in Longhorn dus) zal een stapje verder verder gaan door gebruik te maken van geavanceerdere hardwareversnelling door gebruik te maken van OpenGL, en Longhorn door middel van DirectX. De OS'en zullen hier wel ondersteuning voor moeten hebben. Een programma voor Windows, WindowFX 2 (nog niet uitgebracht), zal hier al een stapje op vooruit nemen door voor de weergave van schaduwen, animaties e.d. gebruik te maken van DirectX. Punt is wel dat bedrijven als nVidia en Ati hiervoor ondersteuning voor de benodigde API's zullen moeten leveren in hun drivers.
Zover ik weet hebben ze al DirectX API. Waarom denk je dat ze DirectX gaan gebruiken?? Zodat ze niet hele API reeks opnieuw hoeven te maken. En even over het algemeen. OpenGL of DirectX heeft wat GPU geheugen nodig zodat het niet heletijd je "gewone" geheugen te gebruiken alles blijft in het geheugen van de grafische kaart waarbij het een stuk sneller gaat tenzij de helft in grafische kaart geheugen zit en andere helft in je systeem geheugen.
Zover ik weet hebben ze al DirectX API. Waarom denk je dat ze DirectX gaan gebruiken?? Zodat ze niet hele API reeks opnieuw hoeven te maken.
Ja, m'n formulering was misschien niet helemaal correct. Natuurlijk hebben de drivers al ondersteuning voor DirectX, maar in het geval van WindowFX zijn er wel aanpassingen aan de drivers nodig, ik neem aan omdat tot nu toe dit natuurlijk vooral toegespitst was op 3D versnelling. Uiteraard weet ik niet hoe het prog precies werkt en wat het nodig heeft, maar dit wordt gezegd door de makers.

En MacOS heeft natuurlijk ook al langer OpenGL ondersteuning, maar tot nu dus nog niet voor weergave van het OS zelf.
Je moet dus inderdaad een Radeon of een GeForce hebben.

Gelukkig kun je een pc geforce gebruiken voor je mac. Ik heb zelf een Asus Geforce 2MX 400 in mijn cube gesleuteld.
De kaart heeft 64 mb geheugen, maar slecht 32 worden herkend. Ik heb me echter laten vertellen dat die andere 32 ook op een PC niet wordt aangesproken.
De kaart doet het zonder te flashen onder 9.2. Onder 10.1.4 en hoger is jammer genoeg wel een flash nodig. Die je overigens dan moet uitvoeren onder 9.2

Hoe je precies moet handelen staat hier:
http://www.gargleblaster.org

Ik hebtrouwens net 6C75 build op mijn cube staan, en is inderdaad veel en veel sneller dan 10.1.5
Hm, een vriend van mij heeft ook zo'n kaart (Asus V7100 MX400, 64 MB), maar dan in een PC, en daar wordt wel 64 MB aangegeven.

Je hebt de kaart ook met 32 MB, dus ik zou het een beetje vreemd vinden, als die 32 MB extra niet gebruikt zou worden....
Tja, NFI, maar het is erg makkelijk om van alles te roepen als je er weinig tot niets vanaf weet, en enkel af gaat op berichten via de verschillende media.

De nieuwe versie van OSX gaat nu al hardwarematige versnelling van de interface ondersteunen, iets waarover al lang gesproken wordt en waar we in sommige gevallen nog lang op zullen moeten wachten (Longhorn?).
Niet zo spectaculair als OSX 'an sich' maar toch wel weer op zijn minst vernieuwend en vooruitstrevend.
Op het moment zijn er weinig tot geen problemen meer met OSX.
Het verhaal over cd's branden is wel heel erg achterhaalt en ook de browssnelheid is niet echt op OSX af te schuiven, maar meer op de makers van de betreffende browser.
Het is nog steeds jammer dat Apple qua prijsstelling niet echt veel nieuwe 'Maccies' (als in gebruikers) binnen haalt, want verder zijn ze naar mijn mening bijzonder interessant bezig.
Eigenlijk zijn ze weer op het punt dat het OS dezelfde technologische voorsprong heeft als in de begindagen, hoewel dit voor velen een ietwat gewaagde stelling zal zijn.
Het nadeel van de engine is dat hij een grafische kaart met 32MB geheugen nodig heeft om goed te draaien.
Gelukkig kun je goedkope PC PCI-videokaarten kopen en de Mac bios voor je videokaart downloaden...

Ik neem aan dat Geforce etc toch ook wel ondersteund worden door OSX ?
Werkt alleen niet in portables toch?
volgens mij staat er n foutje in t artikel:
Ook kondigde het bedrijf [Apple dus] aan dat haar eigen tablet PC op zeven november in de winkels moet liggen:
terwijl in de quote daaronder staat:
While Microsoft courts a new market with Tablet PC, Apple hopes to tap its large base of graphic designers...
Microsoft komt met tablet pc's, Apple alleen met OS Xv10.2 toch?

of ben ik nou gek :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True