Flitsmeister onthult nieuw DASH-accessoire voor waarschuwen flitsers

Flitsmeister heeft een nieuw apparaat onthuld dat gebruikers waarschuwt voor flitsers, files en meer. De Flitsmeister DASH volgt de ONE en TWO op, de vorige modellen van het bedrijf. Het apparaat kan sinds dinsdag vooruitbesteld worden.

De Flitsmeister DASH krijgt een rond aanraakscherm waarop gebruikers op de hoogte gesteld worden van flitsers en trajectcontroles. Het apparaat waarschuwt ook voor files en gevaarlijke situaties op de rijbaan. De DASH krijgt knoppen aan de zijkant, in plaats van aan de voorkant zoals bij zijn voorgangers. Het apparaat krijgt daarnaast een eigen internetverbinding op basis van een e-sim. Gebruikers hoeven dus geen telefoon aan te sluiten.

De DASH heeft ingebouwde 2W-speakers. Het apparaat meet 92,6x95,6mm en is ongeveer 20mm dik. Het apparaat is daarmee een stuk groter dan de voorgaande ONE en TWO. De DASH heeft onder andere GPS aan boord, naast licht- en proximitysensors. Opladen kan draadloos via de houder die op het dashboard wordt geplaatst, of via USB-C. De DASH weegt 123 gram.

Het apparaat zelf kost 150 euro en kan vanaf dinsdag vooruitbesteld worden. Flitsmeister verwacht de eerste exemplaren in juli te leveren. Om de DASH te gebruiken, moet ook een maandelijks abonnement van 10 euro worden afgesloten. Dat abonnement biedt overal in Europa internet, automatische updates voor de DASH, ritregistratie en alle voordelen van een Flitsmeister PRO-abonnement. Volgens het bedrijf kunnen gebruikers ‘binnenkort’ ook een overzicht bijhouden van hun parkeerkosten.

De Flitsmeister DASH
De Flitsmeister DASH

Door Andrei Stiru

Redacteur

23-04-2024 • 12:04

273

Reacties (273)

273
271
159
3
0
87

Sorteer op:

Weergave:

Best prijzig. Al helemaal voor een bedrijf dat feitelijk stilletjes een Big Data Broker is geworden..:
https://www.flitsmeister.nl/fcd
Ik vind dat ook niet prettig. En sinds ik Android 14 heb zie ik dat die Flitsmeister autostart ook een paar keer per uur mijn locatie opvraagt terwijl ik niet in de auto zit. Dat is sneaky en dat hadden ze niet aangekondigd of gevraagd bij het toestaan van autostart. Dus ik heb die autostart uitgezet. Als ik die link goed lees dan deel je in de auto elke seconde je locatie.

Maar Flitsmeister is zo handig. Het heeft me twee keer echt behoed voor een ongeluk. Eén keer met een melding aangereden dier en een keer met een melding stilstaande auto. Meestal stellen die meldingen weinig voor en is het al naar de vluchtstrook verplaatst, maar twee keer was het echt midden op de weg. Ik ga bij die melding tegenwoordig langzamer rijden en zodra ik zie dat het op de weg ligt in plaats van op de vluchtstrook, dan zet ik mijn waarschuwingslichten kort aan.

Soms rijd je daadwerkelijk per ongeluk te hard. Als ik bij mijn ouders op bezoek ga vergeet ik wel eens dat er een heel eind voor de wijk onintuïtief al van 70 naar 50 wordt gegaan gevolgd door een flitser en het bord die dat aangeeft staat in de lente altijd verstopt achter bloeiende bomen genoeg om het over het hoofd te zien maar niet genoeg om de boete kwijtgescholden te krijgen.

En ook omgedraaid, als ik met 100 km/u naar huis kachel dan wordt ik opeens "gewaarschuwd" dat er een 130 km/u trajectcontrole is daar in de buurt van Schiphol. Ik dacht eerder dat iedereen me altijd ongeduldig voorbij reed daar omdat het toch een stuk rechtdoor is, maar blijkt dat het daar gewoon weer mag (na 19u).

Als laatste, vooral op drukke momenten, als je de stad binnenrijd en er staan allerlei vrachtwagens die het zicht belemmeren, dan kan je gewoon relaxed op je Smartphone zien welke rijstrook voor welke richting is, en hoe lang het verkeerslicht nog op rood staat.

Daarom zou ik willen dat er een alternatief is, maar dan met open data, duidelijk en transparant, open source, dat je zelf kunt bepalen hoeveel je deelt. Want als het maximaal delen van je data zo waardevol is, dan vind ik dat iedereen als bedankje van FM die Dash wel gratis mag ontvangen. Tijdens het rijden vind ik de data voor data deal wel eerlijk, maar ik vertrouw niet (meer) dat ze me duidelijk en volledig informeren. Daarom doe ik tegenwoordig na een rit meestal "force close", voor de zekerheid. Anders is soms aan het eind van de dag mijn batterij leeg, en komt dat volgens Android bijna geheel door FM.

Zover ik weet zijn er nog geen alternatieven die in de buurt komen, maar ik wordt heel graag gecorrigeerd. :)
Ik heb altijd Waze aanstaan. Waarschuwt prima voor ongevallen, flitsers, flistpalen, objecten op de weg, stilstaande voertuigen etc. Bijkomend voordeel, de navigatie zorgt er meteen voor dat ik om de vervelendste files heen rij..
Voordeel is bovendien dat Waze ook internationaal veel gebruikt wordt en volgens mij ook verkeersdata vanuit Google krijgt. Daardoor heb je in het buitenland ook gewoon toegang tot up to date meldingen van gebruikers, zoals aangereden dieren.
Waar Flitsmeister 2,6 miljoen gebruikers heeft, heeft Waze er meer dan 150 miljoen wereldwijd.

Hier een mooi overzicht van het gebruik per grote stad.
http://wazestats.com/activew.php

Inmiddels heeft Amsterdam in de spits ook iedere dag meer dan 10.000 gebruikers op hetzelfde moment.
Waze is van Google, dus ja het krijgt normaal data vanuit google maps.

Ik gebruik het zelf ook altijd. Soms zie ik wel dat niet alle trajectcontroles/vaste flitsers erop staan. Of zelfs weggehaald zijn. Dit in België.

FM heeft dan weer de handige functie dat je de gemiddelde snelheid kunt zien in een trajectcontrole.
Die handige functie zit nu dus achter de Flitsmeister Pro paywall. Ze hebben Flitsmeister lekker uitgekleed.
Zelfde hier , maar goed.. de meeste flitspalen waar ik rijd zijn gewoon witte busjes die langs de snelweg staan met een camera logo erop die zie je al van 2km ver weg.
Ik heb het nog nooit gebruikt in Nederland , maar hopelijk werkt t daar ook ;)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 13:37]

Google Maps?
  • Maximum snelheden
  • Opstoppingen
  • Bij onverwachte dingen op de weg wordt dat uitgesproken en ook over hoeveel meter dat is.
  • Flitsers
  • Geeft mondeling aan welke baan of banen je moet kiezen
  • Bij oplopende vertraging worden nieuwe routes berekend, zijn die even snel of trager dan wordt verteld dat je nog altijd de snelste route rijdt en wat je verwachte aankomsttijd is. Zijn er snellere routes, dan wordt dat aangegeven en wordt je route automatisch naar de snelste aangepast, zonder dat je iets hoeft te doen. Wil je dat niet, kun je dat instellen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 13:37]

Probleem bij Google maps is, tenzij dat tegenwoordig anders is, dat al die zaken enkel werken tijdens actieve route geleiding, terwijl ik (en ik denk velen met mij) het grootste deel van de tijd (voor mij zeker 90-95% van de tijd) zonder actieve route geleiding.

Mijn Google maps waarschuwt bij mijn gewone woon / werk verkeer bijvoorbeeld nergens voor, terwijl maps pontificaal op het scherm staat in de auto via Andriod Auto. Terwijl FM wel voor al die zaken waarschuwt, terwijl de app op de achtergrond draait in AA.

FM waarschuwt altijd via stem voor aankomende file, Google maps (bij mij in ieder geval) alleen te zien op het scherm wanneer er geen actieve route geleiding actief is. Google maps heeft mij nog nooit met stem gewaarschuwd voor stilstaande auto, object op de weg, werkzaamheden e.d. FM doet dit continu (bij werkzaamheden zelfs wat over enthousiast vaak, iemand een idee hoe dat aan te passen? Ik hoef bij een kilometer aan werkzaamheden niet iedere 50 meter te horen dat er werkzaamheden zijn :+ )
Bij mij heb ik wel dat er door Google bijvoorbeeld gemeld wordt dat er een brandende vrachtwagen op de vluchtstrook staat of dat er op de middelste rijbaan een voorwerp op de weg ligt over 1,2 kilometer.

Wel met active route begeleiding aan. Dat is ook omdat de app bij mij in gesloten staat geen toegang heeft tot wifi, locatie of internet. Dat scheelt batterij en lijkt me voor een gesloten app ook niet nodig.

Volgens mij kun je Google Assistent ook vragen je te informeren als er iets op je standaard woon-werk route is. Zowel vooraf als tijdens het rijden. En kun je vragen Google Maps te starten om je tijdens de rit naar je werk te informeren.
Maar dat is het voor mij nu juist, ik heb Google Maps altijd open en op de voorgrond staan (Andriod Auto), ik start alleen nooit een route (want heb ik niet nodig), ik zou juist graag willen dat Google maps informatie als snelheid, ongelukken e.d. ook zou delen wanneer er geen route actief is. Ik heb FM enkel geïnstalleerd en op de achtergrond draaien (start bij stappen, gaat uit bij uitstappen) juist omdat Google Maps standaard niet in die informatie voorziet. Terwijl ik juist die informatie wel wil hebben, maar geen noodzaak heb aan informatie over de te volgen rijstrook e.d., want ik ken de weg :) Kom ik ergens waar ik de weg niet ken start ik wel een route :)

Dat met de assistent zal ik eens proberen, als die dan niet alsnog een route start, zou dat een uitkomst kunnen zijn.
Ik gebruik zelf geen widgets, maar er is de Google Verkeer Widget die je op je scherm kunt zetten als je de Google Maps hebt geïnstalleerd.

Als je die op je scherm zet en voordat je gaat rijden aanzet, krijg je actuele verkeersinformatie over de locatie waar je op dat moment rijdt.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 13:37]

Volgens mij heeft Andriod Auto geen widgets (ik heb het niet over mijn telefoon he, die zit gewoon in de broekzak tijdens het rijden en heb ik tijdens ritten 0 interactie mee). Wat ik 'nice to have' zou vinden is dat Google gewoon zou doen wat FM nu ook doet in Andriod Auto. Zonder dat je actieve route geleiding e.d. nodig hebt. Dan kan FM van de telefoon af.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 13:37]

Googlemaps loopt enorm achter met kaart updates nieuwbouw duurt soms half jaar voordat het erin staat zelfde is met nieuwe wegen.
Die ervaring heb ik totaal niet, altijd retesnel met aanpassingen.
Ik heb juist met FM dat bijv omleidingen er niet goed instaan terwijl dit bij Google maps er keurig in staat.
Hoewel ik je op veel punten volg; gebruik zelf Maps navi in de wagen via Android auto (of hoe heet dat tegenwoordig) en ik er best tevreden over ben, omwille van de punten die jij aangeeft... vind ik toch één serieus minpunt: snelheid van file/vertragingsmeldingen.

Ongeveer de helft van de keren dat Maps me meldt dat er file is... sta ik al een tijd in die file... |:(

Verder berekent ie idd. correct alternatieve routes en eens het verkeer weer wat op gang komt en je kan de alternatieve route inslaan: probleem opgelost, maar in de praktijk sta ik soms al op de snelweg en dan is het vaak wel even wachten totdat je aan de volgende afrit bent...

Flitsers geeft ie ook slechts passief aan (tenzij je dat in de instellingen kan aanzetten dat ie je actief waarschuwt?) en idd. hoewel ik geen zware voet heb is het soms gewoon zoals @Sando zegt: niet altijd logisch én/of duidelijk wanneer max snelheid verandert en dan is het wel handig als je een app hebt die je actief en on-the-spot waarschuwt.

Edit: Google doet diet ook door dat "dunk-geluidje"! thanx @djwice :D

M'n auto heeft dan wel verkeersborddetectie waarbij ie audiovisueel waarschuwt bij overschrijding van de snelheid maar dat hangt wel af van weersomstandigheden... (al is die melding wel duidelijker... als ze werkt)

Wat ik dan weer wel goed vind werken in maps zijn de kleurcodes van je traject op het moment dat je instapt: oranje: druk, rood: file... dat geeft toch al meteen een inzicht en optie om een andere route te kiezen.
...en idd. @Dennism die functies werken pas bij actieve routebegeleiding maar dat vind ik minder een probleem als je dat weet...

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 13:37]

Ik gebruik Google Maps op m'n telefoon. Ik heb die vertraagd advies ervaringen die jij hebt niet. Ik weet niet of dat komt doordat we andere routes rijden of doordat sensoren / internet / computer sneller/anders zijn met Android Auto.

Bij mij krijg ik bij elke flitser een 'dunk' geluidje van Google Maps. Ik heb dat niet bewust aan gezet.

In Google Maps veranderd je snelheid veranderd van kleur (van zwart naar rood of van wit naar rood in dark mode) als je te hard rijdt.
Ik heb nog niet gekeken of dat ook auditief een waarschuwing kan opleveren.
Bij mij krijg ik bij elke flitser een 'dunk' geluidje van Google Maps. Ik heb dat niet bewust aan gezet.
Klopt! was ik vergeten, dat dunk geluidje is idd. een flitserwaarschuwing, thanx, ik pas aan in m'n origineel bericht. Al vind ik het niet zo duidelijk altijd maar idd. nu je het zegt valt mijn euro: klopt volledig!

Verder over de meldingen... het is hit-or-miss... soms is het tijdig... soms sta ik al een poos in een file om pas dan de melding te krijgen dat er file op m'n route is... volgens m'n gevoel is het 50/50 ongeveer... waaraan het ligt weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 13:37]

Dat geluidje is er inderdaad wel, echter ook daar alleen weer tijdens actieve route geleiding.
Lost niet het probleem op qua "open data, duidelijk en transparant, open source, dat je zelf kunt bepalen hoeveel je deelt" volgens mij.
Deels. Bij Google, en dus ook bij Google Maps, kun je je eigen data en metadata altijd kostenloos exporteren via Google Take-out.

Je eigen gegevens / routes / meet waarden zijn daarmee transparant en open beschikbaar voor jezelf.
Ik vind alleen de stem van Google Maps vreselijk, en het feit dat ze altijd weg namen ipv nummer opnoemen is ook een draak. Straatnaamborden zijn vaak niet duidelijk zichtbaar vanaf de weg VOORDAT je de straat in rijd terwijl op borden vaak wel het wegnummer wordt aangegeven. I mean, een weg die ik elke dag rijd (N9) wordt als ik bijvoorbeeld vanaf de A9 kom standaard aangegeven als de Heiloor Tolweg... Moet het straatnaam bordje nog vinden...

"Ja maar, DdeM, je kan toch zien waar je heen moet op je navigatie?"
Ja, maar ik doe het juist op audio zodat ik op de weg kan letten ipv naar een ***schermpje moet kijken, iets met veilig rijden...
Helemaal mee eens, ik lees ook niet zo snel, dus kijk altijd naar nummers i.p.v. namen 😄
En op de fiets is ie soms een straat te vroeg met de straat noemen die je in moet. En hangt het naambordje aan de gevel tegen de rijrichting in, dus moet je om kijken om überhaupt te weten of het de juiste straat is (en ben je er voorbij of in, voordat je het bordje gelezen hebt).
En soms zegt ie rechts afslaan terwijl de weg simpelweg naar rechts buigt en er niets af te slaan is.

Er zijn mensen die een Vlaamse of Franse stem kiezen voor de ontspanning O-)

Maar om eerlijk te zijn, heb ik nog nooit deze feedback met Google gedeeld, jij? Wellicht dat ze het daardoor niet (kunnen) verbeteren? Als Maps ontwikkelaar in bijvoorbeeld Amerika die zelf nooit in Nederland komt, is de kans best groot dat de situaties die we hier kennen, nooit in zijn/haar/x eigen omgeving optreden.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 13:37]

Flitsers?

Google Maps meld alleen de bekende VASTE flitsers. Mobiele flitsers worden hier niet gemeld.

En dat is juist de reden waarom ik flitsmeister automatisch in de achtegrond start als ik in in de auto stap. Maar nog wel Google Maps gebruikt voor de navigatie.
Ik woon duidelijk ergens anders, hier worden ook mobiele flitsers gemeld en vraagt Google als je er langs bent gereden of hij er nog stond.
Dan kun je beter Waze gebruiken, aantal jaar terug al overgenomen door Google. Het heeft meer soorten meldingen zodat je ook weet wat je kan verwachten in plaats van “gevaarlijke situatie gemeld” en tevens is Waze veel agressiever in de snelste route behouden. Google maps houd vaak de route aan die je al volgt ookal is er dikke vertraging bij gekomen, dat weet g maps wel, maar is er niet zo actief in om dan de snellere route te kiezen. Tevens zie ik ook bijna nooit een melding op Google maps en missen er veel flitsers.
Google maps los van dit is natuurlijk geweldig alleen de gebruikers melden veel minder als apps die er echt voor gemaakt zijnzoals Flitsmeister en Waze
Ik weet het niet hoor. Misschien ben ik "ouderwets", maar als al deze dingen je verteld moeten worden in plaats van dat je ze zelf opmerkt, dan ga ik er eigenlijk vanuit dat je niet genoeg met je hoofd bij het verkeer bent. Dat is mijns insziens het echte gevaar tegenwoordig. (Te) Veel Mensen wanen zich bijna onaantastbaar in hun auto en zijn totaal niet meer bezig met wat er om hen heen gebeurt en wat voor gevolgen hun gedrag in het verkeer kunnen hebben. Als je dan ook nog gaat vertrouwen dat dat apparaat je wel verteld hoe hard je mag, waar er mogelijk een auto stilstaat, welke baan je moet rijden, dan kan dat niet anders dat er nóg minder aandacht uitgaat naar hetgeen een bestuurder op dat moment bezig mee moet zijn.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Je moet er altijd met je hoofd bij blijven als je dit gebruikt. Als je denkt "mijn gps heeft het altijd juist." Of, "ik moet niet meer opletten op borden of snelheid."
Ja dan kan het wel eens fout lopen. Het is een hulpmiddel, het mag je gedrag en rijden niet beïnvloeden.

Ik gebruik het in eerste plaats als meldingen van flitsers. Voor een herinnering op de plaats, of als je ergens komt waar je nog niet geweest bent.

Voor motorrijden ook zeer handig op onbekend terrein, je ziet de weg die gaat komen op voorhand, kun je al inschatten of er meerdere bochten aankomen enz... Let ik daarom niet meer op de weg, borden en snelheid? Zeker niet, dan had ik al lang tegen de grond gelegen.
Diegene doelt dan ook op dingen die jij niet ziet, maar een weggebruiker 20 seconden voor jou op de weg wel. Zo ben ik zelf meer dan eens gered door Flitsmeister omdat er bijvoorbeeld een aluminium glazenwassers trap midden op de A12 lag waarna er 10 lekke banden op de vluchtstrook stonden, maar ik hem eenvoudig kon ontwijken én achteropkomend verkeer kon waarschuwen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 13:37]

Ik weet het niet hoor. Misschien ben ik "ouderwets", maar als al deze dingen je verteld moeten worden in plaats van dat je ze zelf opmerkt, dan ga ik er eigenlijk vanuit dat je niet genoeg met je hoofd bij het verkeer bent. Dat is mijns insziens het echte gevaar tegenwoordig.
Als fervent Flitsmeister-gebruiker kijk ik hier toch echt anders tegenaan. Het heeft naar mijn idee niets met "met je hoofd bij het verkeer houden" te maken. Het verschil zit hem in reactief of proactief rijden. Flitsmeister vertelt je wat er 200 meter, een kilometer, 2 kilometer verderop gebeurt, wanneer jij het zelf nog niet kunt waarnemen, al ben je er nog zo bij met je hoofd. Wanneer er bijvoorbeeld een object op de weg ligt zul jij het eerst moeten zien voordat je reageert. Flitsmeister vertelt je waar het ligt en zo kun je er dus ruim van tevoren al rekening mee houden dat het eraan zit te komen en hierop tijdig je rijgedrag aanpassen door langzamer te rijden, een andere rijbaan kiezen etc. Je voorkomt hiermee juist een hoop plotselinge rem- of baanwisselacties van mensen. Het maakt rijden voorspelbaarder.
(Te) Veel Mensen wanen zich bijna onaantastbaar in hun auto en zijn totaal niet meer bezig met wat er om hen heen gebeurt en wat voor gevolgen hun gedrag in het verkeer kunnen hebben.
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar ik "waan mijzelf niet onaantastbaar" omdat ik Flitsmeister aan heb staan. Ik gebruik het als hulpmiddel voor extra inzicht zoals hierboven aangegeven, maar het beïnvloedt mij niet tot nauwelijks als ik wel acuut moet reageren. Het is namelijk niet zo dat je constant naar het scherm van Flitsmeister kijkt; het waarschuwt je met geluidssignalen en gesproken berichten.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 13:37]

Volgens mij is Waze een goed alternatief.
Ik vind het althans erg fijn werken met duidelijke navigatie.
Ik vind Waze ook overzichtelijker dan bijvoorbeeld google maps, ook al is het feitelijk hetzelfde:
google koopt kaartendienst waze
Als Waze inmiddels een manier heeft om álle advertenties er uit te halen, wil ik het sinds jaren wel weers eens proberen. Eerder niet.
Op iOS heb ik een automatisering gemaakt die Flitsmeister start als mijn telefoon verbinding maakt met CarPlay. Werkt goed, hoewel ik wel regelmatig een foutmelding krijg terwijl de app gewoon gestart wordt.

Op deze manier zit je niet vast aan de bewegingsdetectie van Flitsmeister zelf. Misschien is iets vergelijkbaar mogelijk op Android?
Dat zit standaard in Flitsmeister, starten bij bluetoothverbinding.
Dat werkt alleen als de app al actief is op de achtergrond (dus zichtbaar in het multitask scherm). Wanneer de app inactief is, wordt die gestart door zo een automatisering regel.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 22 juli 2024 13:37]

Ik gebruik al jaren met veel plezier Sygic.
2 tientjes per jaar en werk altijd perfect 👌
Correctie: ik word
Haha! De beste correctie.
Je moet als data broker wel blijven innoveren om je dataset actueel te houden ;)
Ik vind het een leuk ding, maar zou hem niet kopen.

- gebruik van een eigen simkaart is niet mogelijk.
- gebruik om het device als hotspot te laten functioneren is niet mogelijk.
- gebruik van het device voor op de motor is praktisch onmogelijk door niet waterdicht.
- het nabestellen van spare parts is (nu) niet mogelijk. Dus heb je een andere auto, dan zien ze liever een tweede aankoop.

FM is heel handig en ik gebruik het al jaren. Ik test ook al jaren de software mee. Alleen hoe ze hun hardware ontwikkelen en testen lijkt me dat ze ergens random maar wat doen wat dit zijn echt gemiste toevoegingen in een hedendaagse auto.

Alle auto’s met een “gewone” radio kan dit nog wel wat toevoeging bieden, maar in zo’n beetje elke EV is dit al een onnodig stukje tech en ben je met een simpele One veel beter af. Die werkt ook als enigste nog zonder abonnement.
Ben het hier erg mee eens.

Het leek mij perfect voor bijvoorbeeld op de motor als het waterdichtheid had.
Toen ik de DASH zag dacht ik gelijk aan de Beeline Moto II. Alleen dan met flitsmeister software er achter.
Ik laat FM draaien op de achtergrond op de smartphone. Gekoppeld met Bluetooth aan mijn Sena. FM staat standaard op 'alleen meldingen'. Krijg ik meldingen te horen. Even de geluidjes onthouden die ik ingesteld heb voor de verschillende flitsers/trajectcontrole/gevaar enz. Werkt prima.
Dat is zeker ook een optie ja, Alleen heb ik graag wel een visueel beeld van waar ik naar toe zou moeten gaan en hoe lang bvb een file is.

Zelf doe ik ook soms precies wat je hier hebt beschreven.
EV's zijn nog lang niet de maat der dingen. Van de 8,5 miljoen auto's in Nederland, zijn er nog geen half miljoen electrisch.
Datzelfde infotainment systeem word ook in zo’n beetje 95% auto na 2020 geleverd… ik noem EVs als voorbeeld omdat die default al full option worden uitgerust en je niet eens meer kan kiezen voor een domme radio. Of je moet een hele slechte deal gescoord hebben.

Als je dat zelfs in een Dacia kan krijgen… FM One was een redelijk succes, de Two een flop, veel hardware die defect/niet goed functioneerde en dit ding voegt in de meeste recente auto’s niets toe.
Volgens mij is het in strijd met de AVG als een gebruiker niet bezwaar kan aantekenen zonder dat”de dienst” wordt stopgezet.

Dit zie je ook bij Facebook, waar de overheid nu aan het afdwingen is dat het “betaal of accepteer”-model geen geldige grondslag is voor de verwerking van persoonsgegevens volgens de AVG.

Kortom: je moet bezwaar kunnen maken tegen de verwerking en verkoop van je (anonieme?) gegevens en dat mag geen belemmering zijn op het gebruik van de dienst.

Tevens noemen zij het anoniem, maar locatiedata op seconde niveau is per definitie niet anoniem omdat je het op deze resolutie aan individuele personen kunt correleren mbv andere data.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 22 juli 2024 13:37]

Kun je dan ook navigatie op dit apparaat zetten, en bijv. Spotify om muziek af te spelen?
Want voor 150 euro heb je een volwaardige Android Auto of Apple Carplay unit op Ali waar je ook gewoon de Flitsmeister app op kunt gebruiken, dat lijkt me dan een stuk interessanter
Ik snap ook niet welke figuren geld uitgeven aan Flitsmeister hardware, totaal onlogisch.

Als ze nou eindelijk een kadertje in Android Auto gaan ondersteunen, ik vind het vreselijk irritant dat Android Auto een kwart van het scherm besteed aan "weerbericht", volstrekt nutteloos (naast muziek en daarboven je navigatie). Ik snap dat je ook apps fullscreen kan tonen, maar enige wat ik in dat vakje wil is Flitsmeister melding + afstand tot incident/cam, of als ik in een trajectcontrole zit, afstand tot einde controle.
Maar lijkt erop dat ze niet echt iets geven om Android Auto.

Sowieso lijken ze mij nogal de weg kwijt te zijn bij het Flitsmeister hoofdkwartier. Want met versie 11 een tijdje geleden, was basic functionaliteit compleet uit het design verdwenen: afstand tot het incident/de camera was weg! Ook afstand tot einde trajectcontrole was foetsie.

Om die reden heb ik zelfs via APKMirror maar de laatste v10 gedownload en sindsdien durf ik niet meer te updaten..
De flitsmeister Two is in een Tesla zeer handig als aanvulling op de ingebouwde navigatie.
Waar op het dashboard heb je de Two verwerkt? :)
Ik heb die van mij exact voor mn neus als ik tussen het stuur door kijk.

Mijne is geplakt met de standaard mount maar zie dat je nu ook speciale mounts heb voor de Tesla, maybe die eens bemachtigen.

https://primary.jwwb.nl/p...hjff/v1qui0/IMG_6491.jpeg
Ik heb hem aan de onderkant van het scherm gehangen, even makkelijk. De DASH zou ik misschien wel voor m’n neus plempen vanwege de snelheidsmeter, maar voor de FM2: boeie.
Ik vind het fijn dat de hardware er voor zorgt dat het altijd zonder gedoe draait, je kan het niet vergeten aan te zetten. Of als het geluid niet werkt zonder dat je het door hebt (omdat je radio op een andere input staat).

En ik kan makkelijk beoordelen zonder m'n telefoon aan te moeten raken / in het zicht te hebben.

Ik kan echt maandelijks preventief meer afstand houden op plekken met melding voor object op de weg, stilstaande auto's. et cetera. Waar ik andere weggebruikers boven op de rem zie moeten trappen (knipperende remlichten ivm harde rem actie).

Ik ben er blij mee iig, die €50 die zo'n ding kost. Deze is wel wat duurder, dus ik kijk nog even de kat uit de boom.
Daarvoor heb je bijvoorbeeld Waze. Heeft dezelfde functies als Flitsmeister, plus enorm goede navigatie dankzij de kaarten en verkeersinfo van Google.
Waze staat altijd in het grote frame van AA, niet in de kleine. Dat is dus juist mijn punt. Daar kan FM ondersteuning voor bieden.
Maar ongeacht of je Waze of Maps of wat dan ook als navigatie gebruikt is dat lege frame juist iets wat FM kan opvullen. Vaak genoeg dat FM wel iets weet maar Waze niet. Ik zit immers ook niet een melding in beide te maken, tijdens het rijden.
Want voor 150 euro heb je een volwaardige Android Auto of Apple Carplay unit op Ali waar je ook gewoon de Flitsmeister app op kunt gebruiken, dat lijkt me dan een stuk interessanter
Voor 150 EUR heb je die niet ingebouwd. Zeker niet in auto's zonder DIN-sloten.

Voor een derde van de prijs heb je een goede smartphonehouder en -oplader. Dat is een veel betere vergelijking.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 13:37]

Dat klopt. Maar dit flitsmeister ding is ook niet ingebouwd. Voor 150 euro vind ik het prima als ik mijn headunit met een zuignap ofzo ergens moet vastmaken als dat betekent dat hij wel daadwerkelijk andere dingen kan dan flitsers melden.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 13:37]

Maar dit flitsmeister ding is ook niet ingebouwd.
Die hoef je dan ook niet in te bouwen.
De standalone CarPlay/Android Auto schermen ook niet.
standalone head units ook niet. Die monteer je op dezelfde manier, maar die kunnen meer. Wel voordelen, geen nadelen, goedkoper
Nou, je zult er zeker wel stroom heen moeten trekken. Dat telkens met een losse kabel over je dash is ook niet fijn.
Je hebt tegenwoordig ook complete CarPlay/Android Auto TFT schermpjes die je op de sigarettenaansteker aansluit. Volledig DYI en vanaf €50,00.
Voor 20euro heb je een goede houder, voeg 5 euro toe voor een adapter+kabel en je bent voor 25 euro, dus een zesde van de prijs ben je klaar, met meer opties en meteen toekomstbestendig.

Dit soort producten zie ik toch echt als complete e-waste.
Deze is toch ook niet ingebouwd?

Ik heb het over losse units die je op je dashboard zet, dat is gewoon een eerlijke vergelijking waar je veel meer waarde uit kunt halen :)
:P voor 150 kan je een 7 inch CarPlay/Android Auto schermpje kopen wat je gewoon op ongeveer dezelfde wijze op je Dashboard monteert met wat 3M tape. De manier hoe de FM “3” dit doet is niet veel anders. Verschil is dat de FM “3” alleen werkt als je er een abonnement bij afneemt en dat andere systeem werkt met je telefoon.

Als ze nou hier Fleet Management software aan zouden koppelen bijvoorbeeld dan had het voor €10 een aanwinst geweest maar zoals ik al eerder ergens hier meldde is dat de hardware divisie van FM niet in dit universum lijkt te leven want als software tester wordt je keihard genegeerd op je input voor verbeteringen op hardware vlak.
De Flitsmeister DASH heeft geen ondersteuning voor Spotify. Misschien even kijken naar een "Spotify CarThing" ;-)
Die is in 2022 gelanceerd in de US en binnen datzelfde jaar gecancelled, en nooit in Nederland te krijgen geweest. Maar ook die kan niet navigatie én muziek, wat jammer is.
En dan heb je ook geen maandabonnement nodig omdat je de internetverbinding van je telefoon gebruikt.
Nope dit ding is alleen een FM “extensie”

Dus dan kan je beter zo’n 7 inch AA of ACP scherm kopen.
Jammer… abonnement verplicht. Gaat hem niet worden.
Ja, dat lijkt mijns inziens best redelijk met ingebouwde eSim voor data in heel Europa.

Edit: toon aangepast

[Reactie gewijzigd door computer1_up op 22 juli 2024 13:37]

Een optie om via BT met je telefoon te koppelen. Een verplicht abo van 10 euro per maand bovenop de best pittige aanschafprijs is voor mij ook een no-go.
Dat is nu precies wat de One en Two deden, dus ik kan het prima begrijpen, daar niet van, maar het verplichte abbo is in dit geval vanuit het leveranciersperspectief volledig te rechtvaardigen
Als optie, zeker. Maar qua interface en bediening is de Dash wel een stuk mooier/beter dan de FM One en Two. Dus op basis daarvan zou ik hem wel willen aanschaffen, maar ik heb altijd mijn telefoon bij me, en kan prima zonder die e-sim functionaliteit.

Het is een keuze van de leverancier, prima. Maar voor mij is dit geen passende use case. En als ik de reacties lees ben ik niet de enige.
Afgaande op de reacties onder dit artikel, inderdaad. Maar ik merk in het algemeen dat tweakers een stuk kritischer zijn op wat een product/abbo mag kosten dan wat ik in het dagelijks leven in het algemeen tegen kom. Dat is prima, is simpelweg een ander perspectief. Ik laat het er ook even bij want zo draag ik nu ook weer niet veel bij aan de discussie :p
Das ook de redenen voor mij om hem niet aan te schaffen. De maandelijkse kosten zijn veel te hoog.
Ik vraag me sowieso af wie hier anno 2024 nog echt op zit te wachten. Er is natuurlijk altijd nog een 'vloot' aan oudere auto's op de weg zonder bijvoorbeeld Andriod Auto of Carplay, maar in die auto's zie je vaak al een telefoonhouder gebruikt worden. Zijn dat dan de mensen voor wie dit op de markt gebracht wordt, want dan zie ik inderdaad die maandelijke prijs wel als 'hindernis' om het zacht uit te drukken.

Kijk je naar de lease vloot en wat luxere privé auto's, dan is dat waar je op basis van de prijs + maandelijkse kosten verwacht dat deze oplossing in de markt gezet zal worden. Echter al die auto's hebben al Andriod Auto / Carplay, FM app op de telefoon en je hebt hetzelfde voor niets.
"maar ik heb altijd mijn telefoon bij me" --> Dan voegt een ONE/TWO (of zelfs Dash) toch ook niet veel toe?
Dan voegt een ONE/TWO (of zelfs Dash) toch ook niet veel toe?
Het voegt wel degelijk veel toe, namelijk niet op je telefoonscherm hoeven te kijken, maar naar een klein device in je blikveld. Ook de bediening met fysieke knoppen is veel makkelijker dan een touchscreen.
Niet genoeg voor mij idd, maar een los apparaat met een klein display dat niet door je radio/spotify heentoetert zou ik nog wel overwegen voor een goede prijs. Dan hoeft mijn telefoon niet in een houder, puur gemak. Maar idd, niet nodig :P
Dit is niet volledig waar SumUp heeft een pinapparaat voor 80 euro waar ook een e-sim kaartje inzit en hier betaal je niks voor. Dit apparaatje is puur gemaakt voor winst, anders had het wel wifi gehad en kon je het met je telefoon hotspot bv verbinden.
Daarom vraagt SumUp pittige transactiekosten, wanneer je er geen abbo bij pakt.
SumUP rekent echter wel 1.9% per transactie als je geen abonnement hebt. Heb je wel een abonnement gaat dat tot 0.89% per transactie (alleen bij passen uit de EER, daarbuiten nog steeds 1.9%), maar betaal je wel €19 per maand voor het abonnement.

Het is bij SumUP dus niet zo dat je alleen de hardware koopt en dan klaar bent.

Ik zou SumUP dus niet direct aanhalen als voorbeeld om te duiden dat dit 'duur' zou zijn, want dat SumUP kastje zal normaliter in de basis per maand een stuk meer omzet genereren voor SumUP dan dit FM apparaat voor FM, tenzij het transactie volume en grootte per transactie echt enorm laag is.
Precies en toen zei iedereen: Wat moet ik met zo'n ding ik ben alsnog afhankelijk van mijn telefoon, dan kan ik het net zo goed op mijn telefoon draaien.

Nu hebben ze iets onafhankelijks gemaakt, maar helaas hangt daar een ander prijskaartje aan.

Maar hoeveel mensen gaan nog echt op pad zonder een telefoon. (met de auto)
Ja, dat andere prijskaartje vind ik vrij logisch voor een veel uitgebreider apparaat waar Flitsmeister maandelijkse kosten aan heeft.

Het geeft me een gevoel van:
- fabrikant maakt iets
- mensen vinden het fijn maar zien bepaalde dingen liever anders
- fabrikant maakt het, heeft kosten eraan en rekent die logischerwijs aan de klant
- mensen klagen nog steeds
mensen klagen nog steeds
..en dat is de constante factor :)
Je hoeft het niet te kopen / af te nemen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen er die € 10 per maand voor over hebben om geen gepruts met de telefoon te hebben / partner of kinderen rijden in de auto en zorgen voor boetes / geen gezeur het werkt gewoon.
Voor de Flitsmeister Two heb je ook een abonnement nodig, die werkt namelijk niet zonder Flitsmeister Pro.
Daardoor ligt mijn Flitsmeister Two inmiddels ook ergens in een la. Want toen ik hem kocht was het abonnement € 9,- per jaar. Inmiddels is dat flink gestegen en € 23,88 per jaar.
Oftewel: wees voorzichtig met het aanschaffen van apparaten die een abonnement vereisen, voor je het weet verhogen ze de prijs flink. Zou me niets verbazen als ze met dit abonnement hetzelfde gaan doen.
Ja, kosten stijgen, is altijd al zo geweest en is ook standaard onderdeel van de economie.

Persoonlijk zou ik het een bijzondere keuze vinden om een apparaatje van €90 in de la te laten liggen omdat het je €15 per jaar meer kost dan oorspronkelijk (niet eens per maand) Uiteraard is dat aan ieder voor zichzelf.

Overigens heb ik bij die van mij gewoon 2 jaar aan FM Pro erbij gekregen dus is het al een goede koop geweest. Het is maar net wat je er zelf voor over hebt.
Als ze nou een abbo hadden van 2,5 of max 5 euro was het nog interessant. Maar 10 euro p/m en ook nog 150 euro aanschaf voor een klein apparaat dat technisch niets voorstelt vind ik teveel. Handig voor snelle jongens/dames.
Mijn auto heeft al een sim aan boord, die via Wi-Fi internet zou kunnen delen.
Ik vind het een beetje zonde geld en onnodig om met 3 simkaarten rond te rijden in een auto. (mijn telefoon, auto en Flitsmeister)

Er komen straks steeds meer gadgets en alles moet slim zijn, en alles moet een internet abonnement hebben. Waarom niet een optie om internet te delen met andere devices. Zowel mijn telefoon als auto kunnen dit.

Dus ik vind het zelf niet echt redelijk dat je verplicht een maandelijks abonnement van 10 euro moet afsluiten om dit te kunnen gebruiken. Met een kans dat het over een jaar al 15 euro per maand kan zijn als het tegen zit, en je gadget van 150 euro niet meer waard is.
Misschien is de prijs ingesteld op de hoge boetes in Nederland.
Begrijpelijk, maar het moet het ook wel afwegen tegen het gratis alternatief dat ze al bieden.

Maar als de reviews goed zijn, is het misschien nog wel interessant voor mij.
Helaas verwachten ze pas beschikbaar vanaf Juli, wordt misschien nog uitgesteld, en dan wachten op reviews.
Mijn 2005 Volvo heeft echt geen sim al aan boord, net zoals het gros van de andere auto’s op de weg. Dus zeker vind ik het meer dan redelijk. Uiteraard zijn er situaties waar het dubbelop is. Maar in een auto met ingebouwde sim heb je vast ook een degelijke head unit waardoor je aan dergelijke apparaatjes niet eens echt iets hebt.
Maar e-sim had niet gehoeven.
Die e-sim zelf regelen had ik ook prima gevonden :9
Verder lijkt het mij best een handig apparaat dat ik zonder abbo zou overwegen.
Ik vind vooral de prijs zelf erg hoog. Je krijgt weinig extra's bovenop de gratis versie dus het gaat hier vooral om data. In verhouding tot een gewoon abonnement krijg je hier gewoon weinig data voor terug (zelfs bij intensief gebruik meer dan EUR 10 per GB). Ook in vergelijk met bijvoorbeeld de "premium" connectivity in Tesla's is het erg prijzig. Deze kost hetzelfde maar daar krijg je veel meer voor terug. De tarieven zijn daarnaast ook nog eens lager voor een dergelijke bulk inkoop dan voor een consument.

Een euro of 3-4 kan ik goed inkomen maar dit staat naar mijn inzicht niet in verhouding. Denk ook zeker dat de gemiddelde consument hier niet warm voor gaat lopen, die zien ook heus de vergelijking met hun mobiele abonnement wel. Maar dat zal alleen de tijd leren.
Klopt, inkoop is voor deze type esims ongeveer 1 euro per maand, dan is dit een behoorlijke winstmarge. Als dat ding gewoon 150 euro had gekost met optioneel een esim en standaard data via bluetooth/WiFi, dan zou zeker veel beter verkocht worden.
Dat was op zich met zo'n e-sim wel te verwachten (dan kun je beter die andere kiezen), maar 10 per maand is wel wat gortig. Dat kost die verbinding ook lang niet. 2 per maand was nog wel interessant geweest denk ik.
Inderdaad, ik was ook heel enthousiast omdat ik dacht dat je 'm gewoon met je telefoon zou kunnen koppelen. Hotspot of bluetooth koppeling en gaan. Dan had ik 'm direct gekocht.

Heel, heel jammer.
Ik dacht ook, die ga ik kopen, maar toen had ik niet gezien dat er ook nog een abonnement bijkwam.
Nee dan haak ik af om 120 euro aan abonnement te betalen terwijl ik ook nog eens 150 euro voor het apparaat zelf moet neerleggen en het nu met een ONE of TWO op CarPlay ook prima werkt.

Kortom te duur voor de meerwaarde!
sorry, maar 10 euro per maand voor iets wat ook op je smartphone in een houdertje kan en dan gratis is, of via de ingebouwde navigatie in je auto ook beschikbaar is (alhoewel flitsmeister veel beter in meldingen is dan mijn ingebouwde google maps)?
Ik denk niet dat flitsmeister veel van dit soort dingen gaat verkopen
‘T is dat ik momenteel niet direct het budget ervoor heb ivm verhuizing, anders had ik er direct eentje besteld.

Ja, het kán gratis met je telefoon in een houdertje, maar er zijn meer dan genoeg mensen die best wat over hebben voor een stukje gemak en luxe.

Daarnaast is €10 per maand een zeer schappelijke prijs IMHO voor wat het abbo inhoudt. Die eSim met connectiviteit in heel Europa kost wat, en Flitsmeister Pro zit er ook al in. Als je zelf het niet waard vindt, snap ik dat, maar dat doet niets af aan wat andere mensen het waard vinden. €10 vind ik in de huidige maatschappij nog reuze meevallen, evenals de aanschafprijs. Ik had gerekend op minstens €200.

[Reactie gewijzigd door computer1_up op 22 juli 2024 13:37]

De aanschaf is het probleem niet direct.

Maar de 10 euro per maand, voor weinig toegevoegde waarde, is wel een puntje denk ik voor het succes van dit product.
eSim, ik heb al data op mijn telefoon, dus waarom zou ik hiervoor betalen?
"updates" overal in Europa. Tja... Telefoon data, wifi... Sorry maar vrij nutteloos marketing praat.

Abonnement kost mij nu 2 euro, straks 10 euro? Dat is hem eigenlijk het probleem, 8 euro extra, voor weinig toegevoegde waarde.
En dan is het nog maar af te vragen hoe het apparaatje werkt in Duitsland waar je nog genoeg plekken hebt waar het berijk absoluut niet optimaal is. Als deze een zwakker antenne heeft als de gemiddelde smartphone dan gaat dat nogal een dingetje worden aangezien de Duitsers fan lijken te zijn qwa flitspalen plaatsen op gemene plekjes
Volgens mij is flitsmeister verboden in duitsland.
De app mag je in iedergeval niet op je telefoon of op je ingbouwd systeem hebben.
Jullie vinden het wellicht weinig toegevoegde waarde, ikzelf in ieder geval vind het een zeer redelijke prijs, ik had verwacht dat het nog wel een stuk hoger had kunnen liggen. Of het nutteloze marketing praat is, is maar net je persoonlijke opvatting ;)

[Reactie gewijzigd door computer1_up op 22 juli 2024 13:37]

Die eSim met connectiviteit in heel Europa kost wat, en Flitsmeister Pro zit er ook al in
Klopt, maar FM Pro is 2 euro per maand, en de sims die ik in een paar GPS trackers gebruik kosten me meestal maar enkele tot twee euro per maand.
De grootste kostenpost in het abonnement lijkt de ritregistratie te zijn (4,99 per maand normaal) en laat dat nu voor mij totaal nutteloos zijn. Als ze die feature optioneel zouden maken, en het abonnement ongeveer 5 euro per maand kosten dan bestel ik er gelijk één.
evenals de aanschafprijs. Ik had gerekend op minstens €200.
Ik had rond de 130/150 verwacht en dat klopt dus op zich wel, maar ik had eigenlijk ook verwacht dat je daar wel een tijdje een "gratis" abonnement zou krijgen, net als je bij de FM 2 een jaar lang Pro krijgt bij aanschaf.
Dat laatste was een leuke bonus geweest, zeker.

Het kan zeker altijd goedkoper, maar het hoeft bij lange na niet altijd goedkoper. En waarde gaat veel verder dan prijs en functies.
maar het hoeft bij lange na niet altijd goedkoper.
Het hoeft niet, maar als ze mij deze willen verkopen zal het toch echt goedkoper moeten, en gezien de reacties denk ik dat ik niet de enige ben.
En waarde gaat veel verder dan prijs en functies.
Nee, de functies bepalen deels waarde, en zoals ik zei, hij heeft functies die voor mij geen waarde hebben.
Het is ook de consument die de waarde bepaald, niet de leverancier/fabrikant, die bepalen alleen de prijs.
En in mijn geval is is de waarde niet genoeg om deze prijs te betalen.
Voor anderen zal dit anders zijn.
Werk jij bij flitsmister ofzo :*)
Ik snap de prijs wel, die 10 euro per maand. Het zal vast wel kloppen met die ingebouwde SIM.

Maar de meerwaarde (8euro boven op het bestaande Flitsmeister abonnement) is er, wat mij betreft, niet. Je hebt al data in je auto door je telefoon. Je hebt al een te grote bundel. En nu ga je dan dus ook nog een extra functie kopen naast hetgeen dat je al niet op maakt.

Je koopt dus voor 96 euro per jaar het ‘gemak’ van geen eenmalige Bluetooth-pairing te hoeven doen.
Dat vind ik een dure pairing ;)

Of sterker nog. Goede kans dat je hem via je Bluetooth moet registreren/activeren? Of werkt hij helemaal autonoom en dat je alleen maar het serienummer hoeft te activeren of zo.
Nee hoor, inkoop van deze data sims met max 1 GB/maand kost ca 1 euro.
"Dat abonnement biedt overal in Europa internet, automatische updates voor de DASH, ritregistratie en alle voordelen van een Flitsmeister PRO-abonnement."
Het PRO-abonnement is 1.99 per maand. Als je al PRO-member bent, is het slechts 8,- per maand extra.
Of andersom geredeneerd: het is 5x duurder dan je huidige abonnement voor een 4G-connectie die je telefoon ook al heeft. :)
8 euro, voor iets wat marketing praat is en weinig toegevoegde waarde voor de meest.

Heel jammer, want ik ben zeer tevreden over mijn FM2, maar dat die graag willen vervangen voor iets beters. Maar dit gaat hem niet worden.
Als het nou 10 euro per maand was (met minimale afname van een jaar ofzo) OF 150 euro... maar 150 euro EN 10 euro per maand? Nee bedankt.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 13:37]

En daarbij de mogelijkheid om op enig moment de abonnementskosten van 10 euro per maand te verhogen en/of inflatiecorrecties door te voeren... dus binnen enkele jaren kan het zomaar 15 euro worden.
Oh ja natuurlijk, classic. Wat ga je doen met je 150 euro gadget als je niet eens bent met de prijsverhoging?
In de la net als de two van een vorige post 8)7
Het laatste wat ik op m'n dashboard wil is een dusdanige uitnodiging voor de politie om mij aan de kant te zetten. In Nederland wellicht geen ding, maar er zijn meerdere Europese landen waar flitsmelders expliciet verboden zijn.

Daar is een appje op de telefoon een stuk minder opvallend.
Ze geven aan. alleen in Duitsland. Maar ik ben niet helemaal op de hoogte van alle landen.
In Frankrijk mag je niet de exacte locatie melden. Wel dat ze in de buurt zijn. Boete is tot 1500 euro.
Flitsmeister en TomTom werken in Frankrijk met ‘gevarenzones’
In België wordt je bv op de radio gewaarschuwd voor vallende sterren op de radio. Dat omdat ze geen flits locaties mogen doorgeven. Maar andere fenomenen wel 😂
Reeds een aantal jaren redelijk tevreden betalend Flitsmeister-klant. Voordien 10 jaar Coyote gebruikt. Blijkbaar gaat Flitsmeister nu Coyote achterna. Zat hier echt niet op te wachten.
De app blijft gewoon werken hoor, dit is voor mensen die wat anders willen dan via de mobiel.

Zo te merken gaat het ze ook vooral om de ritregistratie (en voorkomen van bekeuringen), dus meer voor bedrijven dan consumenten.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 13:37]

Wat een negatieve reacties, je hoeft dit apparaat toch niet te kopen? Flitsmeister blijft vast wel werken zoals het nu voor je werkt, gewoon op de telefoon, helemaal gratis.

Ik heb hem zelf wel gekocht, geen zin om m''n batterij van m'n iPhone elke keer leeg te trekken of uberhaupt m'n telefoon mee te moeten nemen met alles wat ik doe (over old skool gesproken) terwijl 4G op m'n Apple Watch prima werkt om bereikbaar te zijn tijdens het sporten of winkelen.

Als het niet bevalt stop ik m'n abbonement na een maand of wat en verkoop ik hem toch weer?

[Reactie gewijzigd door tCC op 22 juli 2024 13:37]

In principe heb je gelijk. Ik hoop alleen dat de prijs van het Pro-abonnement voor een ONE of TWO niet dezelfde weg opgaat. Heb zelf altijd Flitsmeister aanstaan op de TWO en Carplay en kan niet zeggen dat dit m'n batterij aantast.
Als ze iets grootst brengen, en je dus grote verwachtingen hebt, dan is dit best een tegenvaller.

Ik sluit mijn telefoon trouwens altijd aan op de USB kabel, zodat deze met mijn CarPlay samen werkt.
En ik denk dat bijna iedereen tegenwoordig zijn telefoon overal wel mee naar toe neemt.
Hij vervangt tegenwoordig zelfs bij vele, hun portemonnee.
Ik kreeg de reclame mails, maar had al zo'n vermoeden dat het gewoon weer een refresh zou zijn.
En ja hoor. Man man man. Begrijp me niet verkeerd, Flitsmeister werkt top, en ik snap dat ze extra markt opzoeken, maar dit is het niet wat mij betreft.
Dat was ook mijn gevoel en idee.

Maar heb gevoel dat ik nu een melkkoe ben met de Dash. Voor iets wat eigenlijk weinig toegevoegde waarde geeft boven een Telefoon + FM2.
Het is toch ook per definitie een negatief product? Het enige bestaanrecht van flitsmeister zijn mensen die te hard rijden.

Files en spul op de weg is gewoon de grootste onzin, als je dat niet op tijd aan ziet komen ben je gewoon ongeschikt om te rijden.

Wat als we een app maken voor winkels of donkere steegjes waar geen cameratoezicht is...
Flitsmeister is qua navigatie gewoon prima. Ik gebruik het ook i.c.m. de Flitsmeister Two en kreeg laatst netjes een melding dat er een ambulance aan kwam waardoor ik op de rechterbaan bleef rijden. Ook onlangs gewaarschuwd voor een pijlwagen waardoor ik al eerder van baan kon wisselen.

De FM Two heb ik nog niet zo lang maar het helpt prima om proactiever te reageren op situaties. Laatst had ik een kudde ganzen die over de weg liepen, dan is het ook fijn als je als gebruiker hier al een melding van kan maken.

Ik snap je cynisme hoor, maar als je veel op de weg zit kan het echt van toegevoegde waarde zijn.
Ze zouden ons moeten betalen voor alle data die wij ze geven. Het is nu net andersom. Zonder onze data zou flitsmeister niet bestaan

[Reactie gewijzigd door moonlander op 22 juli 2024 13:37]

150 euro + 10 euro per maand voor een apparaat dat alleen flitsmeister draait?

Mis ik wat? Wie koopt dit? Je moet het op je dashboard plakken, dat kan ik met een simpele smartphone houder ook. Voor mensen met carplay/android auto voegt dit al helemaal niets toe.

Begrijp ik nou oprecht goed dat ze bij flitsmeister verwachten dat mensen zonder smartphone integratie in hun auto 150 euro over hebben om hun telefoon niet in een carkit te hoeven plaatsen?

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 13:37]

Logica van een collega enkele jaren terug: "als je daarmee een of twee boetes per jaar bespaart is het snel terugverdiend".

Nu goed, zelf hou ik mij redelijk goed aan de regels en zonder die tool heb ik in de afgelopen +15 jaar nog maar twee boetes gehad.
Ja maar dit apparaat bespaart eigenlijk geen boetes. Flitsmeister/ op je telefoon/infotainment is gewoon gratis en biedt die besparing ook.
Niet gratis, je betaald alleen geen geld maar data.
Binnen de snelheidslimieten rijden bespaart ook heel wat boetes elk jaar. :+
Dat niet alleen, je kan al een goedkope smartphone kopen voor rond de 100 euro. Sluit een hele goedkope sim only af (50+ mobiel bijvoorbeeld) of deelt internet via je eigen smartphone naar de andere smartphone en je kan full flitsmeister apparaat draaien die nog eens meer functies heeft dan dit apparaat. Veel plezier voor wie het koopt, maar ik vind het zonde geld.
Als je een apparaatje wil kopen dat het gewoon doet zonder gedoe, dan kan iemand dat het waard vinden toch?

Mensen kopen ook een DAB+radio voor in huis. Je hebt toch een telefoon? Dan stream je de muziek. Enzovoorts. (Uiteraard een scheve vergelijking, maar je snapt hem)

Nou moet ik ook erkennen dat ik 10 euro per maand ook heel fors vindt, voor iets dat je functioneel inderdaad ook anders kunt regelen.
Mis ik wat?
Je mist dat het bedrijf aan flitsers niets kan verdienen, dus komen er extra functionaliteiten bij als ritregistratie en parkeren. Dat is namelijk wel functionaliteiten waar bedrijven/klein ondernemers abo's voor willen nemen; gemak.

[Reactie gewijzigd door mgizmo op 22 juli 2024 13:37]

Mensen die anders meer geld kwijt zouden zijn aan boetes voor snelheidsovertredingen. Verkeershufters, dus.
Hardrijden is niet hetzelfde als verkeershuften. Een hufter snijd mensen af en zorgt voor overlast of rijd onnodig langzaam zonder ruimte voor inhalers. Dat is asociaal want je houdt geen rekening met anderen.

150 rijden op de snelweg op een vrije baan waar geen kinderen spelen of weggebruikers zijn is niet asociaal want je valt niemand lastig. In zo een verkeersveilige omgeving flitsen juist asociaal en puur voor financieel gewin.

Waarom flitsen ze niet langs een schoolstraat waar kinderen uit school oversteken? Omdat zelfs mensen met de meeste boetes per jaar zich op zo een plek aan de snelheid houden voor de veiligheid van anderen. Ze weten dat er niet geflitst wordt en toch zijn ze sociaal!

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 22 juli 2024 13:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.