Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Flitsmeister voor Android Auto is beschikbaar voor alle gebruikers

Flitsmeister voor Android Auto is uit de bètafase. Sinds februari was er al bètaversie beschikbaar, maar met de nieuwste update is Android Auto-integratie beschikbaar voor alle gebruikers van de app.

De definitieve versie van de Android Auto-integratie is doorgevoerd in Flitsmeister en gebruikers hoeven dus geen losse app te downloaden. De makers van de app laten dat weten aan Androidworld. Wie een auto heeft die compatibel is met Android Auto, kan Flitsmeister op het dashboard tonen door de Android-telefoon waar de app op staat aan te sluiten via USB of Bluetooth.

Met de Android Auto-versie van Flitsmeister kunnen gebruikers navigeren en net als bij de reguliere app komen er waarschuwingen in beeld voor flitsers, flitspalen en trajectcontroles. Ook geeft de app waarschuwingen als bijvoorbeeld een auto langs de weg staat of een hulpdienst in aantocht is op een bepaalde locatie. Eerder deze maand voegde Flitsmeister een soundpack met instructies en waarschuwingen ingesproken door Formule 1-commentator Olav Mol toe.

Flitsmeister voor Android Auto
Flitsmeister voor Android Auto

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-04-2021 • 15:24

133 Linkedin

Submitter: dutchnltweaker

Reacties (133)

Wijzig sortering
Wat is het verschil tussen de Parkeerwekker app die onlangs verboden is en deze app? Gaat dit niet ook om het actief omzeilen van boetes?

Even los van wat mijn mening hierover is ben ik benieuwd naar het wettelijke kader.

Edit: De vraag is inmiddels beantwoord, het gaat onder andere over het verschil tussen een boete van belastingontduiking.

[Reactie gewijzigd door walterg op 21 april 2021 16:29]

Het gaat hier om informatie die gebruikers met elkaar delen, niet om een geautomatiseerd systeem.

Daarnaast gaat de functionaliteit veel verder als alleen maar flitsers (obstakels op de weg, voertuigen op de vluchtstrook, files, en waarschuwingen voor aankomende prio voertuigen bijvoorbeeld) Dus in pricipe is het alleen een systeem waarin bestuurders elkaar kunnen waarschuwen voor gevaren (autos die plots remmen omdat ze een struikrover zien staan valt hier ook onder natuurlijk)
En waarschuwen voor slecht wegdek doet Flitsmeister ook. Ik had de beta op Android Auto staan. Ik koop niks van die knakkers, zoals die fancy navigatiestemmen. Overigens waarschuwt Tomtom AmiGO ook prima voor mobiele flitsers. Meldknopje voor flitsers zit ook makkelijk in beeld.
Het doel van de flitsers is toch om op gevaarlijke punten de snelheid eruit te halen bij de weggebruikers aldus de politie/OM. Deze app zou dan door ze gesponsord moeten worden zowat.
Het doel van flitsen is de preventieve werking ook op plaatsen waar je niet geflitst wordt. Preventieve werking krijg je wanneer je niet weet waar en wanneer je gecontroleerd wordt. Deze app maakt dit wel inzichtelijk en creëert daarmee alleen maar 'veiligheid' op de momenten en de plekken waar geflitst wordt.
Nee, het is vanwege het feit dat het gros van de Nederlandse wegen vlakbij bebouwde kom zitten (zeker de drukke stukken). Als je niet wilt dat iedereen zwarte longen krijgt, dan zal je je voet wat vaker van het gaspedaal moeten halen.
Mensen wonen toch niet vrijwillig in een favella?

Het is makkelijk om te zeggen dat iemand niet langs een drukke weg moet gaan wonen maar dan betaal je dubbel of drievouding voor je woning. Die keus heb je niet als je geen vermogen hebt.
Of wat dacht je van kinderen die langs een drukke weg geboren worden en daar dan 20 jaar wonen voor ze het huis uit kunnen?

En stel dat je ergens rustig achteraf gaat wonen in 2021.
Hoe ziet die situatie er uit in 2031? Of 2041? Weet jij welke wegen er over 5 jaar gebouwd gaan worden? En ga je elke keer verhuizen als er een weg in de buurt komt?

Ik denk dat je te makkelijk denkt.
Veel mensen zijn beperkt door hun omstandigheden. Of dat nou hun IQ is, hun inkomen, hun geboorteplek, hun ouders, hun .... noem maar op.
Wat is het verschil tussen de Parkeerwekker app die onlangs verboden is en deze app? Gaat dit niet ook om het actief omzeilen van boetes?

Even los van wat mijn mening hierover is ben ik benieuwd naar het wettelijke kader.
Verschil is dat deze app net als alle andere parkeer Apps is. Je krijgt op locatie alleen een melding dat dit betaalt parkeren is en dat je moet betalen en je kan dan gelijk met flitsmeister bijvoorbeeld betalen. Die andere App die "illegaal" was:
De Parkeerwekker-app gebruikt beelden van dashcams van gebruikers, waarmee scanauto's zijn te ontdekken. Zodra dat gebeurt, stuurt Parkeerwekker een pushmelding naar de gebruiker, die dan vervolgens kan betalen voor het parkeren. Tussen het scannen en het uitschrijven van een boete zit een periode van vijf minuten waarin de gebruiker alsnog kan betalen.
nieuws: Amsterdam start kort geding tegen Parkeerwekker-app die scanauto's de...

Je kon gewoon betalen omzeilen en als er weer een parkeer voertuig werd gezien door de dashcam kreeg jij een melding en daarmee dan pas de parkeer transactie starten. En als hij weer weg was afsluiten tot het volgende moment. Wat je dan dus deed was letterlijk ontduiken om te betalen.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 21 april 2021 15:33]

Dit is toch hetzelfde. Je rijd de hele tijd te hard, tot je bij de locatie bent van de controle en dan rem je even af om vervolgens weer keihard te hard te rijden. Overigens kan je dan de vraag gaan stellen van hoe legaal het is dat ze de flitslocaties op de radio omroepen etc. Ik denk dat het grootste verschil is dat Flitsmeister enkel een soort communicatie middel betreft waar gebruikers elkaar waarschuwen, waarbij de parkeer wekker app echt een soort geautomatiseerd systeem was met gebruik van camera's etc. Je kan bij wijze van ook een whatsapp groep maken waar je elkaar waarschuwd. Is Whatsapp dan ook illegaal?

[Reactie gewijzigd door ro8in op 21 april 2021 16:00]

Het is een stuk gereedschap en het hangt ervan af hoe je het gebruikt. Een hamer kan goed spijkers slaan maar kan ook een dodelijk wapen zijn. Fitsmeister kan gebruikt worden om 50kmpu te hard te rijden maar dat hoeft echt niet voor iedereen zo te zijn. Meestal rijd ik best netjes rond de gevraagde snelheid. Fitsmeister heeft mij al meerdere malen een bekeuring bespaard omdat ik net aan het inhalen was. Ook voorkomt het driftig gedrag rondom de flitser waar mensen er (al veels te laat) beginnen te remmen in hoop dat ze net onder een boete zitten. Nu merk ik dat mensen meer alert zijn op dit soort gedrag rondom de flitser en dat over het algemeen al honderden meters van te voren geleidelijk de snelheid eruit gaat bij mensen.

Nog even compleet los van file meldingen, omrijdadvies, waarschuwing voor naderende ambulances, betaaldparkeerzone en stilstaande voertuigen etc. Dus nee, ik schaar Fitsmeister absoluut niet in zelfde klasse als parkeerwekker App die puur en alleen gemaakt was voor het ontduiken van parkeergeld.
Ik ben het met je eens hoor. Ik reageer ook niet vanuit eigen mening (Ik vind Flitsmeister op mijn carplay heerlijk), maar probeer het objectief te benaderen zoals een rechter wellicht ook zou doen. Bijvoorbeeld als je heel eerlijk bent. Als jij boven de maximum snelheid moet zitten om in te halen, hoor je eigenlijk niet in te halen. Ik snap je helemaal hoor doe het zelf ook. Maar officieel gezien ben je dan fout bezig.
Mij is bij rijles geleerd dat te snel rijden om in te halen an sich geen groot issue is, het inhalen zelf wil je ook zo kort mogelijk houden immers om zo snel mogelijk weer naar rechts te kunnen (al lijkt dat rechts blijven rijden ook wel steeds meer een issue te worden tegenwoordig...).

EDIT:
Stel, iemand rijd 98/99, jij rijdt 100, dan kom jij wel dichterbij die auto, inhalen kan dan best even duren. Geef je de auto een tikje naar 105 om sneller die persoon in te halen en ga je daarna weer terug naar 100, bega je niet echt een overtreding, terwijl je de inhaalmanoeuvre wel zo kort mogelijk houdt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 april 2021 16:35]

Als het werkelijk letterlijk 1 of 2km/h is t.o.v. de Vmax kun je er ook gewoon achter blijven, kost je hoogstens een paar seconde, zo is het mij in ieder geval geleerd. Dat ik in de praktijk wel eens anders doe is wat anders overigens :P

De enige situatie waarbij te hard rijden bij inhalen (uitgaande van de 'rechte baan') echt nodig is als je iemand inhaalt die bijv. 90 rijdt en tijdens jouw inhaalactie opmerkt dat hij langzaam gaat en daarop ook weer 100 gaat rijden. Dan is het veiliger even bij te trekken naar 105-110 dan op de linker baan gas terug te nemen om je er weer achter te laten zakken.

[Reactie gewijzigd door !mark op 21 april 2021 17:03]

Als het werkelijk letterlijk 1 of 2km/h is t.o.v. de Vmax kun je er ook gewoon achter blijven, kost je hoogstens een paar seconde, zo is het mij in ieder geval geleerd. Dat ik in de praktijk wel eens anders doe is wat anders overigens :P
Aan de andere kant ben je als chauffeur ook verplicht om het overige verkeer vloeiend door te laten gaan. Dan kies ik er liever voor diegene in te halen ipv er achter te blijven en ja, dan ga ik even ietsjes harder dan Vmax rijden, boehoe. Sorry dat ik het nu op jou lijk af te reageren, maar wat een moraalridders hier zeg, als het op het verkeer onderwerp aankomt (zo ook op het forum)...

Afhankelijk van de afstand die je rijdt, hoeft dat niet per se een 'een paar seconden' te zijn natuurlijk. ;) Als ik in een situatie zoals ik die net schetste inhaal, merk ik in elk geval dat diegene die ik inhaalde, niet veel later ook uit de horizon in de spiegel is verdwenen, terwijl ik dan toch echt weer Vmax rijd. ;)
De enige situatie waarbij te hard rijden bij inhalen (uitgaande van de 'rechte baan') echt nodig is als je iemand inhaalt die bijv. 90 rijdt en tijdens jouw inhaalactie opmerkt dat hij langzaam gaat en daarop ook weer 100 gaat rijden. Dan is het veiliger even bij te trekken naar 105-110 dan op de linker baan gas terug te nemen om je er weer achter te laten zakken.
Na inhalen is bij mij dus dat je weer rechts rijdt. Dan laat ik de snelheid weer zakken naar Vmax. :) Rijd je nog links, dan ben je (imo) nog altijd aan het passeren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 april 2021 17:17]

98 rijden in plaats van 100 levert je per uur twee kilometer op, dus hooguit 1 minuut 20 per uur. Het verhaal over betere doorstroming door harder rijden klopt gewoonweg niet. Gemiddeld genomen is de doorstroming op z'n best bij 80 km/h. Meer snelheidsverschillen en meer inhalen betekent meer remmen, meer ongelukken, en meer andere chaos.

[Reactie gewijzigd door nandervv op 21 april 2021 17:25]

Wat is een Vmax?
Officieel is het v, een kleine letter, een grote V is voor Volt, oftewel spanning. v is de natuurkundige eenheid van velocity, dus snelheid.
vmax is de maximale snelheid in dit verhaal.
True, maar voor de leesbaarheid maak ik er even Vmax van. :)
Snapte ik hoor, maar even voor de uitleg :)
V is in dit geval velocity, oftewel snelheid. Max is afkorting voor maximaal, dus maximale snelheid.
meh, dan haal je in met 6 kmh. dat is nog steeds tergend langzaam. daarnaast wordt en bij een snelheidscontrole nog een correctie van 4 kmh toegepast, dus zal je voor 1kmh in overtreding zijn.
Dat hebben ze u dan verkeerd geleerd.
Je mag niet te snel rijden, ook niet om in te halen.
Sorry maar ik wordt altijd zo moe van dit soort opmerkingen.
Het hele idee als deelnemer van het verkeer is dat je er voor moet zorgen dat het verkeer vloeit, en niet iedereen tegen houdt. Als degene die jij wilt inhalen net aan 100 op zijn teller rijdt, en jij gaat hetzelfde doen, dan duurt het eeuwen voordat je diegene hebt ingehaald, wat absoluut niet bevorderend is voor de stroming van het verkeer.

Blijf het altijd grappig vinden dat mijn laatste examinator dat juist een extra punt vond om nog even te benadrukken, en die man heeft zelf 90% van zijn carrière besteed als politie agent. Soms moet je gas bij geven om in te halen, daar is helemaal niks mee.

Verder on-topic, vind het zelf een fijne ontwikkeling, ik vond het namelijk erg vervelend om mijn telefoon voor zowel AA als Flitsmeister te gebruiken en onnodig veel batterij daardoor te eten. Nu zal het nog steeds een goede slag op je batterij nemen voor lange ritten, maar hopelijk niet zo veel als eerst.
Als de linker en de rechterbaan beiden op maximumsnelheid rijden, dan is er toch geen probleem met verkeersstroming? Dat achterliggers het moeilijk hebben, omdat ze te hard willen rijden is dan toch niet erg? Want tsja, het is toch geen recht om te hard te rijden?

Het is een punt voor de doorstroming als je als auto met aanhanger even 83 km/h rijdt, om een vrachtwagen die hellingafwaards ongeveer even hard begint te rijden in te halen. Ook als je rechterbuur je rechts begint in te halen is het wel slim om harder te rijden. Maar in principe is het niet erg voor de doorstroming dat je beiden versnelt naar maximumsnelheid.
Gelukkig mag je met een auto met aanhanger tegenwoordig 90, dan gaat het al wat vlotter. :+

EDIT:
Ook al mag een vrachtwagen dat ook, bedenk ik mij nu. 8)7

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 april 2021 18:12]

Volgens mij ben ik als chauffeur ook verplicht om te zorgen dat het verkeer altijd vloeiend door kan. Dan ga ik niet met 1-2km/u verschil wachten tot ik een auto heb ingehaald omdat die net even ietsjes trager rijdt dan mij.
Dit is een van de weinige voorbeelden waar tijdens rijlessen de veiligheid in de praktijk prevaleert boven de theorie (wetgeving). Er is ook zoiets als naar de letter van de wet versus naar de geest van de wet. Het achterliggende belang achter snelheidslimieten (naast verkleinen van het begrotingstekort) is verkeersveiligheid. Die is soms gebaat bij een kleine tijdelijke overschrijding van de limiet. Vraag welke CBR examinator voor motorfietsen dan ook. Dit is echter wel situatie afhankelijk en kent uiteraard zijn grenzen. Ik ben echter ooit gezakt voor mijn eerste motor examen, omdat ik inschatte dat 30 te hard rijden om een rits vrachtwagens in te halen te gortig was... Kennelijk was dit toch de bedoeling, in plaats van achter de achterste vrachtwagen in te voegen en daarna meteen in te halen.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 21 april 2021 16:54]

Klopt zo wordt het ook geleerd bij motorlessen en getoetst bij het examen.
Wat vlotter rijden wanneer nodig, gebruik maken van de snelheid van de motor.
Soms de snelheidslimiet een beetje overschrijden of juist wat langzamer wanneer nodig.
Is zelfs voor je eigen veiligheid als motorrijder.

Sterker nog, ik ben de eerste keer gezakt omdat ik te netjes en te voorzichtig reed.

De tweede keer vlotter gereden, op een gegeven moment te horen gekregen in het oortje "wil je even wachten, anders raken we je kwijt". Laten zien hoe je moet rijden als motorrijder.

Was wel een nadeel dat ik na het behalen van mijn motorrijbewijs mijn autorijbewijs ging halen, daar werd zo'n rijstijl wat minder gewaardeerd ;)

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 23 april 2021 09:20]

Waar staat dat je er achter moet blijven, zoals jij zo stellig beweerd? :) Ook is de kans dat je tijdens een dergelijke inhaal actie geflitst wordt natuurlijk ook niet heel groot, dergelijke snelheden zijn immers sowieso alleen op de autosnelwegen van toepassing, waar sowieso al minder geflitst wordt verhoudingsgewijs. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 april 2021 17:27]

Ja maar even afgezien van wat wij fijner vinden, want ik ben het heus wel met je eens, mag het wettelijk gewoon niet. Daar gaat het hier om. Er is niet zoiets als een uitzondering waarbij de veiligheid in de praktijk prevaleert boven de theorie. Dat klopt gewoon echt niet. Als een auto voor je gewoon netjes 100 rijd, mag je deze niet inhalen want jij mag ook niet harder. Gaat hij 98, dan moet jij inschatten of je hem veilig kan inhalen met 2km/u harder. Kan dat niet moet je erachter blijven rijden. Maar er is geen enkele uitzondering die jou het recht geeft om even 110 te gaan. Hoeveel jij ook vind dat dit de betere optie zou zijn in de situatie.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 21 april 2021 17:35]

Ja maar even afgezien van wat wij fijner vinden, want ik ben het heus wel met je eens, mag het wettelijk gewoon niet. Daar gaat het hier om.
Ligt maar net hoe zwart-wit je daar tegenaan kijkt.
Maar er is geen enkele uitzondering die jou het recht geeft om even 110 te gaan.
Ik haal dergelijke personen dan ook niet met 110 in, maar eerder 105-106, iets in die trant, genoeg om diegene vloeiend in te halen. Na een correctie van de flitser (3km/u op de snelweg bij die snelheden) ga je dan een schrikbarende 3km/u te hard voor een inhaalactie, whooptiedoo.

En zoals gezegd, de Vmax is dan misschien 100, maar als je door 105 te rijden net iemand vloeiender inhaalt en daarmee de veiligheid en het vloeiend doorgaan van het verkeer sneller hersteld, lijkt me daar zeker niets mis mee; veiligheid gaat altijd voor, is het motto toch?

Als de veiligheid gebaad is als ik even 5km/u harder ga dan Vmax en daarmee potentieel erger voorkom, wat is het probleem dan? Ga je dan echt zitten zeuren dat ik wel 5 hele kilometers per uur te hard gereden heb en dat niet had gemogen? :') Ik verwacht er ook geen lintje voor of zo, maar vind het dan wel fijn dat ik iets heb weten te voorkomen door de wet te overtreden. ;) Gelukkig is de wet ook niet heel zwart-wit, zoals de meesten hier wel lijken te denken.

En mocht ik dan geflitst worden, dan zij dat zo (en met (na correctie) 3km/u te hard valt de boete op de snelweg ook nog wel mee), maar nogmaals, hoe groot is een dergelijke kans daarop?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 april 2021 18:09]

Ik weet niet waar je juridische kennis vandaan komt, maar de wet is zwart wit. Dat is het hele idee van een wetboek. Nogmaals ik zit je niet te veroordelen. Ik persoonlijk rij ook wel eens te snel om iemand in te halen. Maar wettelijk gezien zit je gewoon fout. Zwart op wit staat er dat je niet harder dan 100 mag. Gaat iemand 98, dan is in dit geval wettelijk gezien het veiligst om ook met 98 erachter te blijven rijden in plaats van met 2km heel langzaam of met 5km sneller dan toegestaan in te gaan halen. Je zegt het zelf al je moet de meest veilige keuze maken. Die zou in dit geval gewoon achter die gene aan blijven rijden zijn.
Ik weet niet waar je juridische kennis vandaan komt, maar de wet is zwart wit. Dat is het hele idee van een wetboek.
Nee, dat doet de Wet niet. De Wet kan niet in alle situaties in een gepaste maatregel voorzien. Er wordt daarom altijd naar de situatie gekeken. In de basis is het inderdaad je houden aan de Vmax, maar nogmaals, als je dat even niet doet, om iemand in te halen en daarna weer Vmax gaat rijden, is er echt geen hek van de dam of zo, je begaat dan geen doodzonde of zo, zoals je het wel laat overkomen. ;)
Hoe laat ik overkomen dat jij een doodzonde begaat? Ik zeg echt meerdere malen dat ik het zelf ook doe. Volgens mij lees jij mijn reacties echt met een negatieve toon en negeer jij de helft van wat ik schrijf. Ik zeg enkel dat bij de wet er gewoon niet te hard gereden mag worden, ook niet bij het inhalen. Als jij op dat moment gemeten wordt krijg jij dus ook gewoon een boete. Het is dus ook vreemd dat jou dat is aangeleerd tijdens jouw rijles in plaats van gewoon netjes achter de ander te rijden die dan 98 gaat ipv 100. Ik weet echt niet waar jij vandaan haalt dat ik het een doodzonde noem ofzo...

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 april 2021 00:50]

Mij is geleerd om, als het inhalen traag gaat, het niet erg is als je even versneld, ook niet als je vervolgens een klein beetje te hard rijdt (en dat is dus geen 10% in het geval van 100 om dan 110 te gaan rijden). Als je daarna (wanneer je weer rechts en voor diegene rijdt) maar weer de maximale snelheid gaat rijden.

Ik weet dat te hard rijden niet mag, maar in dergelijke situaties zie ik niet waarom het een groot probleem is, maar sommigen maken hier (online) wel gelijk een groot drama van, want te hard rijden da mag nie!

Het inhalen zelf moet je immers ook zo kort mogelijk houden. Als de ander 98 rijdt en ik 100, dan geef ik een klein beetje gas bij, om de inhaalactie wat te versnellen (die moet immers zo kort mogelijk zijn). Dat is wat mij is aangeleerd, niet om te hard te rijden bij het inhalen, zoals jij het nu lijkt te begrijpen, dat is dus ook niet wat mij is aangeleerd.

Je doet het zelf ook zeg je, je begrijpt dus dondersgoed in welke situaties ik het bedoel, maar schijnbaar mag ik dan vervolgens niet te hard rijden en jij opeens wel? :? Dat komt op mij enorm over als de moraalridder uit willen hangen en dat vind ik behoorlijk hypocriet.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 april 2021 02:03]

Ik heb je volgens mij net nog een voorbeeld gegeven: invoegen met de motor terwijl er een rits vrachtwagens rijdt. Achter een vrachtwagen is gevaarlijk, tussen vrachtwagens is levensgevaarlijk, dus de aanbevolen optie is ervoor invoegen. Om die reden wordt er ook nooit geflitst bij in- en uitvoegstroken.
Geloof je me niet? Bel het CBR maar.
Hetzelfde geldt voor invoegen met de auto, maar dan zal de afweging te hard rijden versus inhouden eerder op die laatste optie uitkomen dan met de motor.

Overigens geldt in Nederland het principe dat voor de interpretatie van wetten niet alleen naar de letter van de wet, maar ook de geest (m.b.v. onder andere de bijbehorende Memorie van Toelichting) gekeken wordt. De puur letterlijke interpretatie waarnaar jij verwijst wordt in Nederland bijna nooit toegepast. Er zal praktisch altijd naar de omstandigheden van het geval gekeken worden, ook omdat de wet nooit van tevoren in alle mogelijke omstandigheden kan voorzien. Zeker niet als die wet nog hanteerbaar en toepasbaar moet blijven.
Bron: studie Rechten aan de Erasmus. Bij zowel publiek- privaat- als strafrecht wordt dit toegepast.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 21 april 2021 19:13]

Of je gebruikt deze app om je te helpen herinneren je aan de juiste maximum snelheid te houden. En ook om files te vermijden.
Ja alleen de naam Flitsmeister helpt de zaak dat het daarvoor is natuurlijk niet echt mee haha.
Wat een onzin. Ik heb regelmatig met de motor op onze Nederlandse binnenwegen dat je even een bord gemist hebt (zowel het begin als het eind van bv een snelheidsbeperking) En dan is het handig om op je navigatie te zien wat de maximale snelheid is. Vooral omdat de max snelheid op landwegen zo enorm veel kan variëren.

Daarbij kan dit in het buitenland nog meer een drama zijn, vooral in de bergen is het niet altijd duidelijk omdat ook daar de snelheden nogal eens wisselen.

Niet iedereen rijdt elke dag in dag uit op dezelfde weg naar hun werk.
Parkeer wekker is voor het omzeilen van de parkeer belasting.

Flitsmeister waarschuwd alleen voor locaties waar controles staan.
En op parkeerplekken dat het betaald parkeren is.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 21 april 2021 15:31]

Flitsmeister waarschuwd alleen voor locaties waar controles staan.
Dat doet (deed?) de Parkeerwekker app in principe toch ook? Je stond zonder te betalen op een plek waar je voor zou moeten betalen en je wordt gewaarschuwd dat er een controle voorbij is gekomen, wat je de kans geeft om in te grijpen.

Bij Flitsmeister rij je (eventueel) te hard en wordt je gewaarschuwd dat er een controle aan komt, op tijd om in te grijpen en daarmee een boete te kunnen omzeilen.

@dutchnltweaker Ik had het artikel er vóór mijn post nog even bij gepakt. Het ging mij om het Flits deel van Flitsmeister :)
Vind ik niet hetzelfde.

Te hard rijden kan idd bewust worden gedaan maar hoevaak het wel niet onbewust gebeurd paar km te hard. Dan is het fijn dat je gewaarschuwd wordt.

Niet betalen voor parkeren is een bewuste actie. Dat is bewust belasting ontduiken.

Te hard rijden rijden is geen belasting maar een boete. Dat is ook nog eens een verschil.
Dat laatste was me niet duidelijk, het feit dat het ene belastingontduiking is en het andere niet maakt natuurlijk veel uit.

Wat het een paar km te hard rijden betreft: Als je daar ook als er géén flitspaal staat op wordt geattendeerd dan ben ik het volledig met je eens. Als het alléén zo is als er een flitspaal aan komt dan vind ik het persoonlijk alsnog het ontwijken van een boete.

Maar goed, dat is een ander verhaal, ik snapte niet waarom deze app wel mocht en de parkeer app niet. Die vraag is beantwoord :)
Flits palen en locaties. Zijn veelal bedoeld om de boel wat veiliger te maken.

Het is niet het doel om boetes uit te schrijven. Maar is vaak ook een middel voor bewust wording. Daarom zijn de 1 to 10 km goed betaalbaar maar vanaf 10km loopt het al snel op.

Ja eens flitsmeister e.d. Zullen ook gebruikt worden door boefjes. Ik denk ook gezien de applicatie ziet hoe hard d rijd. Bij 10+ Of 20+ te hard de meldingen uitschakelen. Of grote waarschuwing u rijd te hard.

Maar de app maakt wel bewust waar de gevaarlijke punten zijn. En als zodanig rijden mensen al rustiger door zulke apps. Althans dat is mijn ervaring. Heej daar staat altijd een controlle ff dubbel check voor snelheid.
Afhankelijk van je eigen teller. Zo was mijn teller van de vorige auto 108 werkelijk 101. En op mijn huidige auto is 104 101 werkelijke km’s.

Daarnaast kan je een paar km te hard rijden. Bij 110 werkelijke km’s gaat er een correctie van 5 km af en dan hou je 105 km over. Als je 107 werkelijke km’s rijd ook gewoon een boete. Je krijgt dan 2 km overschrijding.

Patrouille laat je wel rijden net als laser. Die pakken liever de grovere overschrijdingen. Maar een camera maakt daar geen verschil in.
Bij 108 wordt er pas beboet en krijg je 4 km/u overschrijding.

Los van de afwijking van je eigen teller dus :)
En toch kan je boetes krijgen van 1km/h.. Dat is op wegen waar 130 gereden mag worden :)
Ook op plekken die aangemerkt zijn als gevaarlijke punten is het mogelijk om 1km overschrijding een boeten te krijgen..

Er zijn dus uitzonderingen op de 4km/h regel..
https://www.om.nl/onderwe.../marges-en-meetcorrecties
Vreemd uitzondering, die 130 uitzondering dus :)
Het verschil is dat je voor te hard rijden een boete kan krijgen, maar voor parkeren waar betaald parkeren geldt moet je altijd parkeerbelasting betalen.
Als je niet betaald bij parkeren krijg je ook geen boete, je krijgt een naheffing op parkeerbelasting.

Effectief gaat het bij de parkeerwekker, wat dus geen wekker is maar een waarschuwing dat er controle plaats vindt, dus om belastingontduiking niet om het ontwijken van een boete.
De bedoeling van een flitspaal is niet bekeuringen, maar het handhaven van de max.snelheid. De bekeuring (voor overtreding) is een bijproduct. Je ontduikt niet een bekeuring, je houdt je gewoon aan de max. snelheid. (Voldoet aan de wet). Flitsmeister herinnert jou alleen even aan de wet. Je passagier mag ook gewoon zeggen: hier mag je maar 30 hoor. Flitsmeister werkt dan ook gewoon samen met RWS.

De bedoeling van parkeergeld is betalen voor de (vaak onnodig) schaarse parkeerplekken. Hier ontduik je wel degelijk de wet.
Flitsmeister helpt mij persoonlijk in de situaties waarin ik onbedoeld of kortstondig te hard rijdt. Niet alleen in het voorkomen van boetes in die situaties maar ook de bewustwording ervan.

Mijn intentie is altijd om mij aan de maximumsnelheid te houden, alleen gebeurt het in de volgende situaties nog wel eens dat ik harder rijd.
- Mijn omgeving vraagt mijn volledige aandacht en ik let even niet op de teller.
- Ik haal een andere verkeersdeelnemer in en wil voorkomen dat ik te lang de linkerbaan bezet houd.
- Ik trek vlot op en overschiet de maximumsnelheid. (Bedankt trage refresh Renault teller)
- Ik rijd met het verkeer voor mij mee of voeg in tussen verkeer dat te snel rijd.

Allemaal situaties die niet snel opgemerkt worden door een verkeerssurveillant maar flitsers zijn genadeloze momentopnames waar je in bovenstaande situaties gewoon ontzettend veel pech mee kunt hebben.
Het is ook best een grijs gebied denk ik, want inderdaad allebei zijn eigenlijk om boetes te voorkomen. Alleen voor Flitsmeister kun je nog iets meer een case maken dat het ook bijdraagt aan bewustwording van snelheid, waar Parkeerwekker niks anders was dan: Pas betalen als je dreigt een boete te krijgen.

Ik denk dat het verschil dus vooral is, Parkeerwekker heeft niet zo heel veel rechtmatig gebruik: je moet immers altijd betalen als je parkeert, en dat weten de gebruikers ook echt wel. Flitsmeister daarentegen geeft ook informatie over de max snelheid en bijvoorbeeld ambulances, los van alleen flitsers. Dus naast het ontwijken van boetes geeft het ook informatie die de verkeersveiligheid ten goede komen, een zaak die Parkeerwekker nooit zou kunnen maken.
Dit is dezelfde redenatie waarmee sites als "the piratebay" nu illegaal zijn. Ja, met goed zoeken kan je ook legaal downloaden maar de site is erop gericht illegale content te downloaden.
Het grote verschil is dat gebruikers elkaar hier voor waarschuwen. Bij de parkeerwekker is er een actief systeem dat je waarschuwt en is er veel meer spraken van automatisering.
Verschil is dat de een via belastingrecht is geregeld (parkeer wekker) en de ander via het strafrecht (flitsmeister) Je kan er een hoop van vinden, maar dit is de reden waarom flitsmeister wel en parkeer wekker niet mag.
Hoe zit het met de beschikbaarheid voor Android Automotive. Ik heb namelijk de XC40 P8 besteld en ik zag dat er nauwelijks apps zijn voor voor automotive, weet iemand waarom dit aanbod zo krap is?
Google heeft het tot nu toe nog niet mogelijk gemaakt om Android Auto apps te gebruiken op Android Automotive. Ergens in Q3 van dit jaar zou dit mogelijk moeten worden[1]. Dat zal het aanbod apps dus flink kunnen vergroten. (Android Auto heeft meer apps dan Automotive op het moment)

Een andere reden waarom het aanbod zo krap is, het wordt niet echt makkelijk gemaakt voor ontwikkelaars om apps te bouwen voor Automotive, en aangezien er maar weinig auto's rondrijden met Automotive is het voor ontwikkelaars niet een aantrekkelijke investering op het moment.


[1] Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic
Om het verschil ook even te verduidelijken:
  • Android Automotive is een OS dat in de auto zelf draait; ongeacht of je een Android telefoon hebt, en bevat dus een eigen selectie van apps die geschikt zijn.
  • Android Auto is niet afhankelijk van de type auto; draait volledig op de telefoon, en de auto heeft dan puur een companion-module (die vaak CarPlay en Android Auto tegelijk ondersteund) om daarmee te kunnen praten.
Ik vermoed omdat het een los OS is. Android Auto is in zekere zin niet meer dan een app op Android, dus ontwikkelaars moeten wel hun app er op aanpassen maar het draait daarna op alle Android telefoons. Android Automotive is echt een los OS, dus ontwikkelaars moeten daar echt los een app voor maken die een vrij klein bereik heeft. Daarnaast kan ik me nog voorstellen dat de fabrikant van de auto daar ook nog tussen zit, omdat het wordt gezien als een product van bijvoorbeeld Volvo en niet als een losstaand iets.

Maar heel eerlijk, dat zijn allemaal pure gokken.
(shameless plug)
Ik heb in ieder geval mijn best gedaan om het aanbod uit te breiden ;)
Heb een internet-radio app uitgebracht voor Automotive.
https://play.google.com/s...kie.bronyradio.automotive
Heb de app trouwens alleen kunnen testen tijdens een testrit, want ik kan niet zomaar een auto van 60k betalen haha.

Op dit moment zijn alleen Muziek, Chat, Navigatie/Parkeren/Opladen apps toegestaan op Automotive;
Zie: https://developer.android.com/cars

Dat verklaard ook wel wat. Apps als Netflix, Spelletjes, etc, hoewel technisch mogelijk, zou niet mogen op Automotive. (Uiteraard alleen als je stil staat he :+ )
Dan houd het ook een beetje op voor het aanbod van apps.
Toevallig vandaag even getest. Mijn eerste ervaring is niet geweldig. Er wordt bij navigatie veel te ver uitgezoomed waardoor het, zeker wanneer er meerdere splitsingen na elkaar zijn, niet goed duidelijk is welke straat je precies in moet rijden.
Op Android Auto kan de gebruiker niet handmatig in en uit zoomen, dus moet Flitsmeister een educated-guess maken over hoe ver de kaart moet zijn ingezoomd in iedere situatie. Dit gaat nog niet altijd vlekkeloos, maar we zijn er zeker mee bezig om dit op te lossen in de toekomst.
Bij Google Maps kan ik wel in- en uitzoomen in Android Auto.
Ja, dat klopt.
3rd party navigatie apps zoals die van ons,
(Maar dus ook ABRP, Sygic en AmiGO)
krijgen daar helaas geen mogelijkheid voor.

Dit is dus niet iets wat we nu kunnen oplossen, dat moet Google oplossen, en ze lijken dat niet te willen doen in de nabije toekomst. (Heb ik hier al gesprekken over gehad met Google)
Ben erg blij met de waarschuwingen en dan nog miet eens de flitsers.

Alleen zou ok bij file etc graag zien dat de weg van geel oranje naar rood gaat zoals bij tom tom
Goede ontwikkeling. Meer gebruikers = meer resultaat. Gebruik het zelf bijna altijd als ik onderweg ben, paar km te hard is gauw gebeurd. Ben ook zeer tevreden over de meldingen van hulpdienten an ambulances. Komt de verkeersveilgheid absoluut ten goede.

Maar ik blijf erbij, het is in de 1e plaats een app voor verantwoordelijke weggebruikers, NIET voor hardrijders. Heb dan ook al een paar keer FM gemaild dat ze meldingen als 'einde trajectcontrole, gas d'r op!' niet moeten gebruiken...
Zal dat binnenkort nog eens doen, voordat Apple en/of Google besluiten dat ze geen ondersteuning willen bieden aan verkeersovertreders.
Je weet dat Google en Apple in hun eigen Maps apps nu ook Flitsers melden he?
Dus zou een beetje hypocriet zijn als 3rd party apps die Flitsers melden gaan verbieden.
Helemaal waar, dat zoiets hypocriet zou zijn. Ik gebruik zelf vaak Waze als navigatieapp, en ook Waze waarschuwt voor flisers.

Maar 'gas erop' en 'vroom' als meldingen nádat je traject- of andere controles voorbij bent... Lijkt dan toch meer iets te zijn om vnl. hardrijders van dienst te zijn.

off topic:
Flitscontroles melden helpt de verkeersveiligheid, voorkomt o.a. het hard remmen wanneer iemand de controle (te laat) opmerkt. Iets waarbij al de nodige ongelukken zijn voorgekomen, sommige met dodelijke afloop (https://www.flitsservice....k-ongeval-echt-niet-i4867).
Dus waarschuwen in de navigatie, of met een dedicated app, kan de veiligheid beslist verhogen.
Verbieden van deze apps/waarschuwingen (zoals velen voorstaan) is dan ook het paard achter de wagen spannen, als het om verkeersveiligheid gaat.
'gas erop' en 'vroom' zijn natuurlijk als ludiek grapje bedoeld en niet daadwerkelijk als navigatie-instructie he. De chauffeur is altijd zelf verantwoordelijk voor zijn/haar rijgedrag.

De echte hardrijders zullen ook het gaspedaal indrukken als ze "einde trajectcontrole",
in plaats van "einde trajectcontrole, vroom!" horen lijkt me.
Scherp... maar het is wat het lijkt, zeker voor het oog van de bühne. Maar je hebt absoluut een punt.

En ik zit beslist niet te wachten om al die mensen die om een verbod vragen van argumenten te voorzien. In de discussie over het al dan niet verbieden kunnen we beter een voorsprongetje nemen. Draagvlak voor verbod wordt aan alle kanten gecreëerd. Klein voorbeeldje:
https://www.ad.nl/auto/fl...oor-verklik-app~a82b6ff7/
Ik heb de statistieken even niet paraat; Maar het overgrote deel van de Flitsmeister gebruikers houd zich netjes aan de snelheid. Het verbieden van de app, zal die mensen die bewust te hard rijden echt niet tegenhouden. Het probleem wat je wilt oplossen, los je niet op door Flitsmeister / Waze te verbieden. Het zou zelfs eerder averechts kunnen werken.

[Reactie gewijzigd door frankkie12345 op 21 april 2021 18:39]

Ik geloof je. Maar het gaat niet om hoe het is, het gaat om hoe het lijkt.
Als het een hardrijdersapp LIJKT, dan geef je de voorstanders van een verbod gewoon te veel ruimte om nog meer draagvlak voor dat verbod te creëren.

Preken voor eigen parochie zouden jullie bij FM al een poosje voorbij moeten zijn. Verbod ligt gewoon op de loer. Stemmingmakerij met koppen als 'verkeersdoden dalen in heel Europa behalve in Nederland' (https://www.autoweek.nl/a...end-aantal-verkeersdoden/) zijn een teken aan de wand. Kop uit het zand jongens, anders is het binnenkort afgelopen.
Dat is natuurlijk net zoals Trump zei over het kapitool dat hij helemaal niet had bedoelt om die te bestormen maar als ludiek grapje zei.
Wanneer gaat Flitsmeister een overzicht op jaarbasis bieden hoeveel bekeuringen de app de bestuurder al bespaard heeft? 8-) Dit moet te berekenen zijn hehe.
Als je gebruik maakt van Ritregistratie kan je inzien hoeveel Flitsers je voorbij bent gereden en met welke snelheid. Boete bedrag mag je zelf uitrekenen.
Niet alleen dat, zelfs radiozenders (o.a. 538) melden de flitsers van Flitsmeister :+ dus beetje hypocriet als het wel op de radio mag, maar niet visueel via de boordcomputer :+

En daarnaast, blijft het altijd een risico (dan wel een stuk kleiner), je kunt altijd een flitser tegenkomen die nog niet vaak genoeg gemeld is en dus niet op de kaart komt. (Weet niet hoe vaak een flitser in 1 regio gemeld moet worden voor ie getoond wordt)
Kan je Flitsmeister op Android Auto ook tegelijk gebruiken met bijv. Google Maps? Dus dat Maps op je scherm staat, en dat Flitsmeister op de achtergrond meedraait en (eventueel) naar voren komt als je bij een flitser of trajectcontrole in de buurt bent? Of zo nodig alleen met audio overrulet?
Ja, dat werkt.
Je kan Flitsmeister op de achtergrond draaien terwijl Google Maps actief is op Android Auto.
Meldingen komen dan gewoon door (als audio) ;)
Ik heb een S20 met Waze op de voorgrond en Flitsmeister op de achtergrond en het probleem wat ik heb is dat m'n mobiel echt super heet (meestal na een uur rijden) wordt totdat m'n S20 uit voorzorg alle apps geforceerd sluit. Meerdere mensen hier last van?
Android Auto is erg zwaar voor je telefoon, hoe hoger de schermresolutie van je auto, hoe groter het probleem. (Denk maar eens aan het renderen van een video-game op 60FPS, wat dat doet met een laptop) Tijdens het rijden wordt je telefoon ook nog eens opgeladen, van opladen wordt je telefoon ook warm.
Dat de telefoon warm wordt is helaas niets aan te doen. Maar dat de telefoon zo warm wordt dat de telefoon apps gaat killen is natuurlijk wel erg vervelend. Hopelijk kan kunnen Google, Samsung en Waze met een oplossing komen om dit probleem op te lossen. Zo zou Google bijvoorbeeld de FPS kunnen limiteren op 30FPS en Android Auto over het algemeen minder zwaar kunnen maken; Zou Samsung op de telefoon beter gebruik kunnen laten maken van thermal-throttling, en Waze zou de app efficiënter kunnen maken.
Is dat ergens een instelling, of standaard?
Ik ben vaste gebruiker van maps, maar zie/hoor geen flitsmeldingen meer.
Gewoon Flitsmeister openen op je telefoon zou voldoende moeten zijn.
Dat werkt inderdaad, dan krijg je een brede notificatie balk over de andere draaiende app heen in Android Auto.
Aanvulling; same voor CarPlay. Als ik bijv. Apple Maps gebruik, en Flitsmeister draait op de achtergrond, dan komt de melding van Flitsmeister op het scherm, kan ik de knop op de middenconsole indrukken om direct naar Flitsmeister te switchen.
Kijk, dat zou nu nuttig zijn en kan een reden dat ik overstap na flitsmeister ipv flitsnav....
Als je het via je mobiel toestel doet werkt dit. Ik gebruik momenteel Waze op het autoscherm en dan Flitsmeister op de achtergrond op het mobiel toestel.
Vanavond even proberen als het zo ook werkt in de AA versie van FM.
Ik heb de beta test gedaan en toen werkte het niet lekker, het scherm bewoog heel erg schokkerig tijdens het rijden. Is dat nu opgelost?

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 21 april 2021 15:41]

Ik ben al een tijdje betatester en ik heb echt totaal geen problemen.

In het begin wel problemen met spotify als ik flitsmeister aan had staan, maar dat was snel verholpen.

Ik vind het nu erg prettig in gebruik al is het nadeel nu wel dat ik niet de navigatie van de volvo en android auto beide tegelijk kan gebruiken. Dat is vooral prettig omdat ik nu geen navigatieinstructies zie in mijn raam...

Weet iemand of een app vanuit android auto daar wel ooit toegang toe kan krijgen?
Dat is iets wat Google/Volvo moet gaan oplossen.
Vanuit Flitsmeister bieden we die data in ieder geval aan.
Andere auto's met deze functie maken er wel gebruik van.
(Bron: ben ontwikkelaar bij Flitsmeister)
Jup, zelfde met Mazda en Apple. Met CarPlay geen navigatie instructies in het HUD, daarvoor heb ik Flitsmeister en ingebouwde navigatie tegelijk :+
Dank je voor dit antwoord. Ik zal eens navraag doen bij Volvo, want ik mis het wel heel erg.

Het is een mooie release geworden hoor, gefeliciteerd.
Hij werkte voor mij ook compleet niet tijdens de beta. Alleen maar meldingen dat het GPS signaal slecht was als het überhaupt opstartte. En anders crashte het toch weer na een minuut of 10.

Daardoor vrij lang niet meer gebruikt (niet dat ik momenteel veel met de auto rij trouwens), dus binnenkort maar eens proberen of het nu wel een beetje werkt.
Heb je voor het gebruik ook dat kastje - op de foto rechts van de Navi display - nodig?
Nee, dat kastje (de Flitsmeister ONE) is optioneel.
Ben ik de enige waarvan Android auto af en toe vast loopt? Heb al meerdere keren zitten kijken in de auto om iets aan te kunnen passen. Ook al eens geprobeerd om de telefoon te resetten maar zonder resultaat. De telefoon is een Oneplus 7 Pro en de auto een Seat Ibiza FR 2020. Zou zonde zijn om Flitsmeister voor Android Auto te gebruiken als het gebruik er halverwege van op houdt.
Seat's implementatie van Android Auto is al niet altijd even stabiel...
Ook Oneplus (en andere Chinese toestellen) hebben nog wel eens problemen met Android Auto.
Het telefoon gedeelte valt meestal op te lossen met batterij-besparing uitzetten, zie: https://dontkillmyapp.com/
Beetje off-topic; maar je bent niet de enige:

https://support.google.com/androidauto/thread/6853104?hl=en

Combinatie Oneplus 7 Pro + Android Auto is redelijk berucht als je op Google zoekt. Dat is iets wat Oneplus moet fixen.
Mijn ervaring is dat het nogal verschil maakt welke usb kabel je gebruikt, het lijkt wel alsof sommige kabels enkel gebruik kunnen worden om op te laden.
Zelfde issue bij een oneplus 6 icm een Peugeot 2008
Wellicht iets wat ik online kan vinden maar kennelijk hebben we hier in de vorm van @frankkie12345 een ontwikkelaar van FM zitten dus bij dezen:

1) Waar maakt FM gebruik van vwb navigatie en/of het berekenen van de snelste route? Mijn voorkeur gaat namelijk uit naar maps binnen android auto zelf omdat ik toch het gevoel heb dat van alle partijen Google toch wel degene is die weet waar iedereen zich bevindt :P Haakt FM in op deze functionaliteit of maken jullie van een andere bron gebruik?
2) Ik had eigenlijk gehoopt dat ik FM binnen Android auto naast MAPS kon draaien, net zoals ik bijvoorbeeld spotify of deezer voor muziek naast maps kan gebruiker voor navigatie. Maar ik krijg de indruk dat dat dus niet kan en ik dus moet kiezen voor of maps of FM. Kies ik voor maps ben ik dus eigenlijk genoodzaakt om FM op mijn mobiel te blijven gebruiken, juist iets waar ik dus vanaf wilde. Klopt mijn conclusie hier eigenlijk of zie ik het verkeerd?

-edit- never mind vraag 2, ik zie dat die hierboven al wordt beantwoord.

[Reactie gewijzigd door Dirrukje op 21 april 2021 16:21]

Voor support-vragen kan je terecht bij:
- https://help.flitsmeister.nl/#/nl
- onze social media accounts (Facebook, Twitter, Instagram)
- email naar: support@flitsmeister.nl

1) Voor de kaart en route berekening maken we gebruik van OpenStreetMap.
We maken geen gebruik van route-berekening van Google Maps.
(Het is iets ingewikkelder dan dat, maar dat is de samenvatting)

2) Je kan Flitsmeister gebruiken op de telefoon, in de achtergrond, terwijl Google Maps aan staat op Android Auto. Meldingen zoals Flitsers krijg je dan gewoon te horen.
Handig is dat je Flitsmeister automatisch kan laten starten in de achtergrond, zodra je auto verbonden is. Ga hiervoor naar Instellingen -> Automatisch starten en stoppen -> start bij Bluetoothverbinding.
(Zodra Android Auto start, wordt een bluetooth verbinding met de auto gelegd)
Olaf Mol lu*t teveel. Zeker sinds Max in de F1 is gekomen heeft ie het nog erger in zijn bol. Die hoef ik zeker niet op mijn app te hebben.